Circa
1980-nu wordt gedacht aan het een eenzame geslacht op te slaan in
mijn zeer kleine woonplaats. De hele ervaring van te gaan in, om mijn
gag geschenk, waardoor zonder te worden opgemerkt door een
voorbijganger op straat was een verschrikkelijk gênant ervaring voor
een 19 jaar oud.
Seksshop
van weleer hebben hun deugdelijkheid bewezen reputatie van sombere en
smerig. Wat met hun matglas ramen waarachter een donkere en stinkende
interieur gevuld met veel hardcore porno. De sleazy mannen gaan in
waren van een twijfelachtige reputatie. Geen enkele vrouw met een
greintje zelfrespect zou ooit gevangen in een dergelijke
vestiging.
Nochtans,
kunt u gemerkt hebben dat het klimaat veranderd is. Langzaam, hebben
vooruit denken winkeliers gerealiseerd waar de koopkracht is en zijn
het creëren van een nieuwe niche in de markt: vrouwvriendelijke seks
winkels.
De
eerste die zijn deuren open was Eve's Garden in New York in 1974
opgericht door de rechten van vrouwen activiste Dell Williams.
Volgens de Eve's Garden website, Williams voelde me zo veel schaamte
wandelen in een warenhuis en het kopen van een hand gehouden
vibrator, het aangedreven haar strijd voor vrouwen de seksuele
rechten.
Dan,
in 1977, langs de kust in San Francisco, werd feministische Joani
Blank verbijsterd door het gebrek aan middelen voor vrouwen op zoek
naar accurate informatie en het geslacht van goede kwaliteit
sexspeeltjes. Ze opende Good Vibrations.
De
uitdaging in de kleinere steden was dat vrouwen graag cluster, te
bespreken en positieve bekrachtiging krijgen als iets nieuws te
proberen. De oude retail-model is scheef aan mannen, die het niet erg
wandelen in een seksshop
winkel alleen. En de vrouwen waren niet bijten.
De
vrouw oplossing? Ze verzamelde vriendinnen in haar huiskamer, zodat
ze konden sexspeeltjes te kopen thuis partijen. Sex speeltje partijen
zijn vergelijkbaar met Tupperware partijen behalve verkopen ze
allerlei speeltjes en parafernalia.
Maar
na een paar jaar van het zien van de verkoop omhoogschieten met de
home partijen, de seks speelgoed industrie realiseerde zich dat
vrouwen het grootste deel koper van items. Klauteren in de laatste
vijf tot tien jaar, heeft elke grote stad gezien een nieuwe
retail-model dat winkels heeft gebouwd uitsluitend volgens vrouwen
voorkeuren.
Een
collega van mij, John Ince, auteur van The Politics of Lust, bezit en
exploiteert de kunst van het liefhebben in het centrum van Vancouver.
Zijn winkel is wat ik zeker zou kwalificeren als de new wave in seks
winkels.
De
eerste keer liep ik in op te slaan Ince, was het een totaal andere
ervaring uit de sleazy winkel van weleer. Het heeft de look en feel
van een kunstgalerie met luchtige plafonds, grote ramen zonovergoten,
houten vloeren, planten en comfortabele leren banken. Onmiddellijk na
het wandelen door de voordeur, zag ik een gebied worden getoond
smaakvolle erotische kunst.
Ga
de trap aan de rechterkant waren planken van seks-positieve boeken.
Aan de linkerkant waren seksspeeltje producten op de display, die
klanten in staat waren op te halen en uit te checken. Bij elk
product, was er een beschrijving van hoe het te gebruiken, evenals
een handleiding voor het oplossen van problemen met de gezondheid
betreft klanten kunnen hebben. Het personeel was laid-back en klaar
om eventuele vragen te beantwoorden zonder te oordelen.
Ik
sprak met Ince over zijn bedrijf en klantenkring. Hij zei dat 70% van
zijn clientèle uit vrouwen, hun gemiddelde leeftijd variërend van
28 tot 45 jaar. John is van mening dat mensen uit alle economische
strata zijn winkel te bezoeken en te besteden gemiddeld $ 40 tot $ 60
per bezoek. Vrouwen hebben de neiging om kleinere items te kopen en,
als ze meer comfort, overstappen naar de grotere ticket items, zoals
The Rabbit (beroemd gemaakt door Charlotte op Sex and the
City).
Onderwijs
is een hoge mandaat voor Ince, en zijn winkel geeft 60 tot 70
seksualiteit seminars per jaar. Uiteraard, de hoger opgeleiden een
vrouw over haar seksualiteit, hoe comfortabeler zal ze-en dus voelen,
hoe groter de kans dat ze zullen kopen sexspeeltjes.
Als
je nog steeds niet zeker seksshops zijn voor jou, laten we eens
kijken naar wat iedereen al doet. Durex condoom van 2003 Global Sex
Survey besluiten het percentage van de Amerikanen die gebruik maken
van vibrators om hun seksleven te verbeteren op 49%. De Babes In
Toyland website het nummer van vibrators verkocht wanneer ze voor het
eerst geopend in 1993 tot 500 worden, in 2004 is het aantal gestegen
tot 83.250.
Maar
met dit alles seks shop echt-aren't-zo-sleazy-meer vooruitgang, het
grootste deel van seks speelgoed verkopen is nog steeds online. Ik
denk dat mensen waarderen de anonieme, niet-stigma bruine papieren
verpakkingen.
Ter
afsluiting, de Good Vibrations website vermeldt: "We kijken uit
naar de dag wanneer we spreken over seks, winkelen voor seksspeeltjes
en onderwijs onze kinderen over seks is zo makkelijk, zo comfortabel
en zo gewoon dat we het voor lief nemen." Amen.
Is
het niet eens tijd dat u ging naar buiten en bezocht uw lokale seks
winkel?
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!