Veel mensen dromen van een boek met hun naam op de rug. Logisch. Een reis van Schrijver naar Auteur kan je leven veranderen. Een boek schrijven is alleen geen appeltje-eitje.
Tenzij...
Je weet waar je moet beginnen...
Wat elke stap inhoudt...
Hoe je ruimte om te schrijven in je hoofd creëert...
Hoe je uitstelgedrag en schrijversblokkade de nek omdraait...
En hoe je voorkomt dat de heuvel een onbedwingbare berg wordt...
Daar heb je een plan voor nodig. Maak een persoonlijke blauwdruk voor je reis van schrijver naar auteur. Dat is spannend en leuk.
Een boek schrijven is een gestructureerd proces. Bovenal moet je denken aan je wenslezer. Wie is het? Wat verwacht je wenslezer van je? Welke stijl? Welk onderwerp spreekt hem of haar aan? Waar zitten je wenslezers? Welke websites bezoeken ze en welke (boek)winkels?
Dit is zo belangrijk dat je het op een geeltje moet schrijven en op je monitor moet plakken. Allereerst je wenslezer, de wenslezer als tweede, als laatste en altijd de wenslezer.
Schrijven is een vak. Je hebt misschien een Spetterend Idee met een Knetterende Opening en een Daverend Slot. En het Bloedsaaie Midden dan? Ook daar verwacht je (wens)lezer spanning, romantiek of conflict. Een verhaal schrijven en op je auteurswebsite posten is één. Een boek schrijven, het publiceren en meer dan 1000 exemplaren verkopen is een tweede.
Als je een boek wilt schrijven, ga je gegarandeerd veel aan ons hebben. Zeker weten. De bocht afsnijden op je reis van schrijver naar auteur kan er voor zorgen dat je schrijver blijft en nooit auteur wordt. Dat zou jammer zijn. Dan missen je wenslezers de beste verhalen die in je zitten.
Reis van Schrijver naar Auteur
Begin gelijk te schrijven. Begin met verhalen of boekideeën. Broed er op en laat het sudderen. Zie je boek als een verzameling hoofdstukken, niet als een Kolossaal Project. Begin je boekidee met 1 pagina, breng het terug tot 1 zin en zorg dat het uniek is. Middelmaat is er genoeg.
Harry Potter. Millennium. In de Ban van de Ring. Animal Farm. Peter Pan. De Ontdekking van de Hemel. Het juiste concept werkt gewoon en je weet het zodra je het hebt. Ga schrijven, noem jezelf schrijver, maar begin pas met schrijven als je erop vertrouwt dat je structuur tot het einde standhoudt.
Maak van schrijven een gewoonte. Plan in elk geval zes uur per week schrijftijd. Succesvolle schrijvers maken tijd om te schrijven. Stel je deadline en beschouw hem als heilig. Hou het realistisch en uitvoerbaar en leg je er op vast. Je deadline is heilig.
Stel uit
Schrijvers zijn uitstellers. Het geheim is om dat gewoon te accepteren. In te plannen. Het is onvermijdelijk, voorspelbaar en productief. Terwijl je het schrijven uitstelt, werkt je onderbewustzijn aan je verhaal. Als je verder schrijft, verrast je onderbewustzijn je. Je logica, technische en historische details moeten kloppen. Geloof me, fouten ga je over horen. Je geloofwaardigheid als auteur hangt af van het vertrouwen van je lezer.
Als je vastzit omdat je de perfecte openingszin niet kunt vinden, ben je niet de enige. In Schrijven.Community wijden we een hele module aan het schrijven van de Perfecte Opening. Omdat het onwaarschijnlijk is dat je een belangrijkere zin schrijft dan je eerste. Je lezer hunkert naar conflict. Als alles goed gaat, wordt het saai en verliest de lezer zijn interesse. Spanning is de geheime saus die je lezer tot het einde zal voortstuwen en paginas laat omslaan. Suggereer dat er iets gaat komen.
Velen hebben het gevoel dat we direct perfect moeten schrijven. Het is onmogelijk om tegelijk schrijver en redacteur te zijn. Het is onze taak om in de eerste versie puur het verhaal te vertellen. Deel je schrijfwerk en je redactiewerk op en je zult zien dat je veel sneller creëert.
Beter dan Goed Genoeg
Het Bloedsaaie Midden is het punt waar schrijvers het opgeven en auteurs er nog eens goed voor gaan zitten. Plan het schrijven zo dat je midden net zo waardevol en magnetisch is als je eerste en je laatste hoofdstuk. Dwing jezelf terug naar je structuur en doe wat nodig is. In het Bloedsaaie Midden moet je bedenken waarom je de reis van schrijver naar auteur bent aangegaan. Je hebt een verhaal te vertellen. Een verhaal dat brandt in je ziel.
Besteedt aandacht aan je einde. Neem nooit genoegen met goed genoeg alleen omdat jij graag wilt afronden. Trakteer je lezers op de beloning die je ze hebt beloofd. Ze hebben veel tijd in je boek geïnvesteerd. Stel ze tevreden. Als je einde onvoorspelbaar of onverwacht is, moet het eerlijk en logisch zijn. Je wilt je lezers blij maken met je verrassing, niet chagrijnig.
Zelfkritiek zorgt voor groei op je reis van schrijver naar auteur
Uitgevers zien binnen twee alinea's of je manuscript het overwegen waard is. Zo steekt de uitgeefwereld in elkaar. Ze weten onmiddellijk hoeveel redactie en herschrijven er nodig is om die eerste paginas publicabel te maken. Zorg dat je een zeer kritische zelfredacteur wordt. Download het gratis e-book voor onze tips en groei van schrijver naar auteur.
Simpel gezegd heb je twee opties als het gaat om het publiceren van je boek. Je zoekt een uitgever, of je doet het zelf. Dit vinden we, net als boekmarketing, zo belangrijk dat we er meerdere modules over hebben. Doe er je voordeel mee.
Een boek schrijven is knetterveel werk. Als je tot hier hebt doorgelezen, heb je uithoudingsvermogen. Je kunt het. Doe het stap voor stap en beloof aan jezelf dat je focust. Wij helpen je graag.
Is je boek afgewezen? Je zoveelste manuscript afgekeurd? Dat is flink balen. Weken, maanden, of jaren zwoegen en zweten naar de maan. Laat één ding je tot troost zijn: Je bent niet de eerste, niet de enige en zeker niet de laatste schrijver die meemaakt dat zijn manuscript afgewezen wordt.
Dont give up, zongen de Dolly Dots in een grijs verleden en dat is precies wat je moet doen. Vooral doorgaan, zoals Barry Stevens altijd zei bij de Soundmixshow.
Dus, gun jezelf een paar minuten om bij te komen, bestudeer de tips die we voor je hebben (of die de uitgever je meegeeft) en blijf vooral schrijven. Want hoe meer je schrijft, hoe beter je wordt.
Weet wat je schrijft
Weet jij wat je schrijft? Veel mensen die ons benaderen geven aan dat ze het niet precies weten, of dat ze liever niet in een (schrijf)hokje willen zitten.
Ik snap het. Een hokje beperkt je creativiteit.
Maar als jij al niet weet welk in genre je schrijft, hoe moeten je lezers het dan weten? Als jij een boek gaat kopen, kijk je toch ook naar een genre, of naar specifieke schrijvers? Ik bedoel maar
Onderscheid je zonder je uitstraling te verliezen
Zorg dat je je op de goede manier onderscheidt als schrijver. Liefhebbers van fantasy kopen niet snel een kasteelroman. Thrillerfans kopen eerder een volgende thriller dan een chicklit. Echte romantici verliezen zich het liefste in een feelgood van Nicholas Sparks of Santa Montefiore en blijven uit de buurt van keiharde thrillers.
Als schrijver moet je weten wat je schrijft. Voor de lezers die straks jouw boek moeten kopen én om een uitgever te vinden. De juiste uitgever, welteverstaan.
Als lid van Schrijven.Community heb je 24/7 toegang tot onze leeromgeving met daarin modules over schrijven, publiceren en boekmarketing. Je kunt echt schrijven, dat geloven we direct. Voor de markt schrijven, debuteren en een gevestigd auteur worden, gaat net een stapje verder.
Makkelijk gezegd, nietwaar? Toch klopt het. Iedereen kan schrijven. Daar zijn we van overtuigd. Er komen per jaar 25.000 boeken uit in Nederland. Daar wil jij tussen liggen. Je moet het alleen nog effe doen.
Je wilt in de voetsporen treden van Kiki van Dijk of Suzanne Vermeer of Esther Verhoef. Verhalen schrijven. Of boeken. Anders zat je deze pagina niet te lezen.
Je wilt een betere schrijver worden. Een schrijftraining volgen. Dan zeg ik: word direct lid van Schrijven.Community en ga aan de slag. In je eigen tempo. Zonder druk, zonder verplichtingen en zonder stress. Met leuke trainingen die je schrijfkennis opleveren, je bijspijkeren over je boekmarketing en over hoe je publiceren moet aanpakken.
Durf te Schrijven
Er zat niemand te wachten op de Beatles, James Bond, de iPhone of de gloeilamp. Ik bedoel maar. Als jij schrijven leuk vindt, moet je het beste uit jezelf halen. Ga het beste verhaal schrijven dat jij in je hebt en deel het met de wereld (te beginnen in Schrijven.Community natuurlijk).
Schrijftechnieken
Er zijn megaveel schrijftrainingen en schrijfcursussen. De vraag is, vindt je er wat je zoekt? Dat kun je natuurlijk alleen zelf bepalen. Je moet zelf bepalen wat jouw ideale pad is van schrijver naar auteur. Jij beslist of je met een goed en voldaan gevoel je verhaal of boek gaat presenteren aan je geliefde (en aan de wereld).
Bij fysieke schrijftraining zit je vooral klassikaal, met meerdere mensen. Je krijgt huiswerk op en je spendeert veel tijd aan het luisteren naar andere mensen. Je kunt er inspiratie mee opdoen, maar vaak zijn de besprekingen best lang. Als je dat niet erg vindt, zeker doen.
Er zijn ook trainingen specifiek gericht op jouw manuscript. Meestal mag je er goed voor in de buidel tasten. Dat is ook logisch, want de theorie en de feedback zijn op maat toegesneden op jou en jouw boek. Het is het zeker waard als je aan het eind triomfantelijk je boek omhoog houdt voor de camera.
Vergt dat discipline? Uiteraard. Als schrijver heb je dat. Bepaal voor jezelf of het iets voor je is. Het een is niet beter of slechter dan het ander. Alleen anders. Onze missie is meer boeken van Nederlandse en Vlaamse auteurs in de winkel krijgen. Hopelijk ook dat van jou.
Ferrari Verhalen zijn de Oscarwinnaars onder de verhalen. De Libris Literatuurprijswinnaars zo je wilt. Of een Gouden Strop winnaar, al is daar soms enige controverse over. Het zijn in elk geval verhalen die eruit springen. Op welke manier dan ook. Als verhalenverteller, schrijver, componist, dichter of rapper, wil je natuurlijk het allerhoogste bereiken en de allerbeste worden. Daar heb je Ferrari Verhalen voor nodig.
Ferrari verhalen brengen Sjeu
Iedereen kan schrijven. Dat hebben we al meer geroepen. Afhankelijk van je ambitie en je persoonlijke omstandigheden stop je er meer of minder tijd en energie in. Als lid van schrijven.community wil je jezelf in elk geval ontwikkelen als schrijver en verhalenverteller. Eén of meer stappen zetten onderweg naar jouw Ferrari Verhaal. Via onze schrijfmodules helpen we je graag een eindje verder op weg.
Geboren vertellers
Jij had er vast ook één, je favoriete oom die iedereen op verjaardagen stil kreeg als hij een verhaal begon te vertellen. Een geboren verhalenverteller. En eentje waarvan iedereen hoopte dat hij zijn klep zou houden. Want als het verhaal saai is, haakt iedereen af.
Het is weinig schrijvers gegeven om verhalen uit de mouw te schudden à la Nora Robert (elke 45 dagen een bestseller), of Stephen King. Donna Tartt doet er ook veel langer over om een bestseller te schrijven. Ze wint er dan wel de Pulitzerprijs voor literatuur mee. Dat dan weer wel.
Voor de meeste stervelingen is schrijven gewoon hard werken. Het is, zeg maar, net een baan. En voor velen van ons een tweede baan.
Plot, structuur en verhaal
Als je voordat je gaat schrijven je verdiept in je plot, dan in je structuur en vervolgens alleen nog maar na hoeft te denken over hoe je een en ander invult, maak je jezelf het leven makkelijk(er).
Deze schrijfgids gaat over de 5 essentiële onderdelen van een goed plot én de kunst van het verhalen vertellen. Als je die 5 onderdelen met je ogen dicht kunt uittekenen, ga ook jij Ferrari Verhalen dichten, schrijven of rappen. Een ijzersterk plot voorkomt ook dat je je toevlucht moet nemen tot een Deus ex Machina.
Wij zien vier voordelen van een community voor schrijvers. Daarom hebben we Schrijven.Community opgericht.
We willen schrijvers met elkaar verbinden.
We willen schrijvers een podium geven.
Verder willen we schrijvers belonen.
En hopen we dat er meer mensen fanatiek met schrijven bezig gaan.
Is dat een uitdaging? Nou en of. We zijn de eerste in onze soort en we hebben nog een lange weg te gaan.
Doel 1: Schrijvers met elkaar verbinden
Hoe meer schrijvers contact hebben met andere schrijvers, hoe beter ze gaan schrijven. Wij bieden modules met schrijftraining in de community en dat is goed, maar je kunt nog veel meer leren van collega-schrijvers om een betere schrijver te worden.
Ga vooral met elkaar in gesprek over de schrijfmodules. Als we de gesprekken centraal houden in de community kunnen we de schrijfmodules verbeteren. Zo zorgen we er met elkaar voor dat de schrijvers in de community van goed naar excellent groeien.
Schrijvers met elkaar verbinden is het hoofddoel van Schrijven.Community.
Doel 2: Jouw mening telt en wordt gewaardeerd
Wij denken dat we je een betere schrijver kunnen maken met onze schrijfmodules. Wij denken dat we je kunnen trainen in boekmarketing. En we denken dat we je kunnen helpen met het publiceren van je manuscript.
Schrijven kan best eenzaam zijn. Daarom hebben we Schrijven.Community opgericht in plaats van een rijtje e-books die je kunt downloaden. Wij denken dat je er behoefte aan kunt hebben om met andere schrijvers, redacteuren of gewoon met andere leden te praten.
Jouw mening over wat er in de community gebeurt, waarderen we. We hebben je mening ook nodig om Schrijven.Community steeds beter en dus steeds succesvoller te maken. Hoe meer we je weten te boeien, hoe meer we je weten te binden. Wat in principe ook voor boeken geldt.
Doel 3: Schrijvers belonen
Er is niks mooiers dan positieve aandacht. Dat wil iedereen. Dat begint voor schrijvers vaak bij vrienden en familie die verhalen en manuscripten lezen. In Schrijven.Community kun je je lezersgroep uitbreiden en je voordeel doen met de feedback van andere schrijvers. Dat mag best pittig zijn, maar nooit agressief.
Behalve schrijvers worden er redacteuren en uitgevers lid. Dus is de kans dat je via de community in contact komt met een uitgever zeker aanwezig. Ook werken we eraan om boekbloggers en boekmarketeers bij de community te betrekken. Behalve via de marketingmodules en publicatiemodules kun je in gesprek gaan met mensen die weten waar Abraham de mosterd haalt.
Samen met jou werken we toe naar een volwassen community over schrijven. We zien graag dat er meer boeken van Nederlandstalige schrijvers gepubliceerd worden die beter verkopen. Dat is het doel waar we met Schrijven.Community naar toe werken. Daarom willen we dat je groeit van goed naar uitstekend naar excellent. Op jouw manier en in jouw tempo.
Doel 4: Fulltime schrijven?
Natuurlijk is het prima als je gewoon voor de lol schrijft. Het is wat ons betreft helemaal oké als je niet perse wilt schrijven om je brood te verdienen. Maar we weten zeker dat een aantal schrijvers onder jullie dit stiekem toch hoopt. Dan moet je zeker lid worden van Schrijven.Community want alleen bij ons krijg je serieuze online feedback van andere schrijvers.
Met onze modules over schrijven, publiceren en boekmarketing trainen we je om de valkuilen te vermijden. Wij geven de handvaten, je collega-schrijvers in de community worden je motor, je stimulans, om door te blijven gaan met schrijven (mocht je dat al nodig hebben). Want ook wij weten dat het soms lastig is om tijd vrij te maken om te schrijven.
In Schrijven.Community vind je leden die er zijn voor jou. Die net als jij dol zijn op verhalen en ze willen lezen en schrijven. Mensen die personages willen bedenken, dialogen schrijven, verhaallijnen laten vloeien. Doe lekker mee met ons. Voor je het weet ben je doorgegroeid van schrijver naar auteur.
Je boekomslag is ontzettend belangrijk. Tenslotte liggen er per jaar zo'n 25.000 verschillende nieuwe boeken in de winkel. Je Killer Cover moet er dus uit knallen.
Inhoud, omslag, titel en flaptekst moeten elkaar versterken. Het moet één prettig en vooral overtuigend geheel zijn. In de module "Een Killer Cover (en meer redenen waarom jij je boek verkoopt)" geven we je een aantal tips voor het maken van een goede boekomslag met een paar voorbeelden van goede omslagen.
Denk hierbij aan uitstraling, afwerking, kleurgebruik en de verschillen tussen man en vrouw. Denk er ook aan hoe je boek er op internet uitziet. En hoe je boek naar voren komt in de kast in plaats van op tafel.
Een goede boekomslag is goud waard. Het is de perfecte mix tussen titel, kleurgebruik, flaptekst, binnenkant en een eventuele foto of illustratie.
De module Killer Cover
In de module beantwoorden we ook de vraag hoe je er zo optimaal mogelijk voor kunt zorgen dat lezers jouw boek meenemen in plaats van het boek dat naast dat van jou staat. Daarvoor geven we een aantal analyses van hoe lezers zich door boekhandels bewegen.
Uiteindelijk komt het er op neer dat je jezelf en je boek zo goed mogelijk voorbereid op de verkoop. Naast je eigen website, Schrijven.Community, je Facebook, Twitter en Instagram, wil je toch je lezersschare uitbreiden.
Boekmarketing, PR en verstand hebben van hoe boekwinkels, kleuren en flapteksten werken is daarom uitermate belangrijk. Hoe meer je je eigen stempel op je boek kunt drukken, hoe beter het is.
Dus volg de modules over boekmarketing en zo in Schrijven.Community en beantwoordt voor jezelf de vraag: "Hoe verhoudt jouw Killer Cover zich tot die 25.000 anderen?". Als je die vraag positief kunt beantwoorden, ben je op de goede weg.