1.De structuur van een rapportage of scriptie Vandaag ben ik
beginnen lezen in het boekje "check je tekst". Mijn eerste doel is om
de structuur te ontrafelen van een wetenschappelijk onderzoek. Hiermee
tracht ik ons interdisciplinair project mee vorm te geven. Volgens dit
boekje is ons IP-project een methodische rapportage. Goed nieuws, de structuur
hiervan wordt netjes omschreven. Ik sta op punt bij te leren en lees
verder. In natuurwetenschappelijke disciplines ligt de structuur over
het algemeen vast. Voor alfa- en gamma wetenschappen bestaat er meer
variatie in manieren van tekstindeling. Jammer! Om toch meer houvast te
krijgen ben ik op zoek gegaan naar kwantitatieve onderzoeken om deze te
vergelijken. De indeling is inderdaad vaak verschillend. Misschien moet
ik eerst trachten de structuur van het boekje te volgen om erna te
kijken wat beter kan. Buiten een methodische structuur wordt ook de structuur van een informatief, beoordelend en adviserend rapport omschreven.
De centrale vraag heb ik proberen uit te werken voor IP volgens de structuur van het boekje:
1) Inleiding met centrale vraag of probleemstelling. Wat is het probleem? (evt subvragen?)
Ikhebeenvraag.be heeft de mogelijkheid een erg groot publiek te
bereiken, doch op dit ogenblik beschikken ze niet over een duidelijk
overzicht van de bereikte doelgroepen (probleem).*Door deze in kaart te
brengen kunnen we een uitspraak doen over de mate dat ikhebeenvraag.be
de doelen van de Vlaamse overheid helpt te realiseren. Dit is dan ook
het eerste doel van ons project (doel). De onderzoeksvraag luidt: Welke
doelgroepen worden door ik
heb een vraag.be bereikt? Het tweede doel van
ons project is het publiek van ikhebeenvraag.be te verruimen, met extra
aandacht voor minderhedengroepen. De volgende onderzoeksvraag wordt
hierbij beantwoord: Hoe kunnen de verschillende doelgroepen
gestimuleerd worden om meer gebruik te maken van ikhebeenvraag.be? Deze
onderzoeksvraag spreiden we/beantwoorden we aan de hand van (over) drie
subvragen. Ten eerste: Wat zijn de wetenschappelijke
interesses van de gebruikers van ikhebeenvraag.be? Ten tweede: Hoe kan
de gebruiksvriendelijkheid van de
website worden verbeterd? Ten derde: Welke acties kunnen ondernomen
worden om de verschillende doelgroepen beter te bereiken? Om een
antwoord te vinden op de onderzoeksvragen wordt in dit onderzoek de
bestaande databank van ikhebeenvraag.be geëvalueerd, verder uitgebreid
op basis van een enquête en geanalyseerd. Op basis hiervan worden
vervolgens
aanbevelingen en suggesties opgesteld. (misschien hoort dit laatste al
bij methode)
*Of mag je maar één centrale vraag hebben? Misschien moet ik nog op zoek gaan naar een bovenliggende vraag.
Het vervolg van de structuur:
2) Literatuur
3)Methode
a)Onderzoeksvragen Hoe specifiek moeten deze onderzoeksvragen zijn? b)hypothese Als
we onze literatuur schrijven dan lijkt de hypothese er mooi uit te
vloeien. bvb. Literatuuroverzicht: ...Jongens tonen meer interesse in
wetenschap en techniek.... We verwachten dat die ook zal blijken uit
onze steekproef. Jammer dat de hypothese pas hier terug komt. Kunnen
we de hypothese al niet in het literatuuroverzicht omschrijven? We
hebben onze subvragen toch al geformuleerd in het eerste deeltje.
c)begrippen
d)werkwijze
4) Discussie
5) Conclussie ...
Nog veel vragen dus over ons onderzoek van ikhebeenvraag.be.
Het leertraject zal bestaan uit 8 contactmomenten.
September 2009
Handboek Check je tekst - Tips en
checklist om snel beter te schrijven besteld
op advies monitoraat op maat.
Is gebeurd
Dit handboek zal ik samenvatten in functie van de
vooropgestelde werkpunten.
Oktober 2009
Sessie 2: Een schrijfopdracht voorbereiden
-De opdracht
Wat houdt de opdracht in?
Wat is de centrale vraag?
-Het bouwplan
Vraagwoordvragen en antwoorden
Vaste structuren
Extra indelingsprincipes
De documentatie
Is gebeurd
Toepassen op paper kwalitatieve onderzoekstechnieken
Oktober 2009
Sessie 3: Een eerste versie schrijven
- Alineas
Eenheid van inhoud en vorm
De onderdelen van een alinea
- De samenhang binnen en tussen alineas
Inleiding en besluit
Titels en subtitels
Is gebeurd
Toepassen op paper kwalitatieve onderzoekstechnieken
Gebruik van een voorbeeldonderzoek
November 2009
Samenvatten handboek Check je tekst - Tips en
checklist om snel beter te schrijven en
documenten monitoraat op maat tot een geheel.
December 2009
Februari 2010
Bestuderen samenvatting met oog op routinematig gebruik.
Toepassing
Nog te bepalen. (mogelijk paper of samenvatting ID of
IP)
Linguapolis biedt met monitoraat op
maat taalondersteuning aan studenten van de universiteit Antwerpen. In
september nam ik contact met hen op om een taalbegeleiding in te passen in mijn
jaarplanning. Ondertussen heb ik al enkele sessies achter de rug en zijn de
eerste stappen van het leerproces gezet. Eerst werd er aan de hand van een
intakegesprek en mijn paper van kwalitatieve onderzoekstechnieken een
leertraject uitgestippeld. In een tweede sessie hebben we dan gewerkt rond het
maken van een bouwplan van een schrijfopdracht. Op advies van de begeleider heb
ik ondertussen ook een handboek besteld.
Mijn keuze lijkt me relevant voor de opleiding
OOW. Zo wordt er bijvoorbeeld verwacht dat we op het einde van de opleiding in
staat zijn om duidelijk en ondubbelzinnig schriftelijk en mondeling te
communiceren naar diverse doelgroepen en via diverse kanalen (MACOM-6). Zoals
ik reeds heb vermeld loopt het schriftelijk communiceren niet altijd even vlot.
Het doel van mijn zelfevaluatieproject is dan ook het verbeteren van mijn
schrijfvaardigheden. Ik wil voor mijn masterscriptie en de papers die ik nog
moet schrijven beter voorbereid zijn. Hoe schrijf ik een paper of thesis? Hoe
zorg ik ervoor dat wat ik schrijf vlot leest en goed begrijpbaar is voor de
lezer? Ook in mijn latere beroepsleven kan dit nog van pas komen. Het zou
immers best kunnen dat ik een functie met meer verantwoordelijkheid zal
opnemen. Duidelijk en volledig schriftelijk kunnen communiceren zal dan zeker
van pas komen.