Inhoud blog
  • Inverness naar Pitlochry
  • Durness naar Inverness
  • North - West Highlands
  • Up to Ullapool
  • bergen, Lochs, zon en het prachtige Isle of Skye
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Motorreis 2013
    Schotse Highlands
    11-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inverness naar Pitlochry
    Vandaag is een dag van wat meer kilometers en dus zijn we al vroeg op pad. We vertrekken zuidwaarts maar maken eerst nog een ommetje langs Loch Ness. 't Is dat het Loch Ness is maar eerlijk gezegd heb ik de voorbije dagen Lochs gezien die zeker zo mooi zijn. (dit is natuurlijk wel heel groot). Nessie heeft allicht een dag verlof want van een monster is niet veel te bespeuren. We zien vooral bussen toeristen, winkeltjes enz.
    Zo'n 40 mijl voor onze bestemming, vallen de 1ste regendruppels en we moeten de weerman gelijk geven. We zullen Pitlochry niet droog bereiken. Hoewel we ongelooflijk veel geluk hebben want het gaat nooit echt doorregenen en tegen de tijd dat we aankomen, zijn we alweer droog gewaaid. Pitlochry is een charmant en pittoresk plaatsje op enkele kilometer van de Noordzee.
    Maar wat ons bij blijft, is vooral ons hotel, Pinetress. Aan de aankomst rijden we onder een statige witte boog door en ik hoor Tony al door de intercom roepen : wat gaat dat hier kosten.
    We naderen een prachtig kasteeltje en bij de receptie is het allang duidelijk : we gaan onze vakantie in stijl afsluiten.
    De dame in kwestie laat ons de klassieke administratie afhandelen en duwt dan op een belletje. Een butler komt aangeschoven en wijst ons de weg naar onze kamer. Hij wou ook nog onze bagage dragen maar ik durfde hem echt die tanktas en helm niet te geven Confused
    We hebben meteen ook gereserveerd voor het avondmaal want veel zin om in de regen er nog op uit te trekken hebben we niet. Omdat er enkel beneden internet is, pakken we onze spullen en gaan wat foto's kijken in de lounge bij een frisse pint. Wanneer onze 2de pint halfweg is, stapt een knappe ober op ons af : of we de mneu al willen inkijken. Tuurlijk willen we dat. Lang en uitgebreid gekeken en uiteindelijk ook beslist. Maar voor we onze spullen bij mekaar komen pakken, staat die ober weer naast ons : of we maar willen meekomen want onze tafel staat klaar.
    We hadden toch gedacht nog even langs de kamer te lopen maar dat ging dus niet door. Een stoel wordt voor me weggeschoven en ik zink weg in een heuse Louis IX stoel. Nog voor ik van de landing ben bekomen, pakt de ober onze servetten, schudt die met een zwoel gebaar open en legt die op onze dijen. Met 5 man staan ze te staren hoe we onze bestelling doorgeven. Ik hoef niet uit te wijden over onze kledij. We waren proper, maar veel heb je niet meer beschikbaar als motard op het einde van 10 dagen rondreis.
    Tony begon ons te vergelijken met Onslow en Daisy en de situatie werd steeds hilarischer. Alle koppels die verder in het restaurant binnen kwamen, waren helemaal opgetut. We pasten echt totaal niet in het kader. Maar of het eten lekker was en de wijn heeft gesmaakt.
    Je mag ook niet vergeten dat de gemiddelde leeftijd van alle andere aanwezigen in het hotel ergens tussen 75 en 80 ligt.
    Alles bij mekaar een avond om nooit meer te vergeten.


    Bijlagen:
    /http://www.pinetreeshotel.co.uk/   

    11-06-2013 om 21:38 geschreven door Tony & Lut  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Durness naar Inverness
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat vliegt de tijd als je je amuseert. Met Durness hadden we het meest noordelijke punt van onze reis bereikt en dus moesten we noodgedwongen de paardjes met de neus naar het zuiden dwingen. We lieten al vroeg de Atlantische Oceaan achter ons en gingen nog één keer de noordelijke bergen in. De wegen waren ook vandaag weer enorm smal en bezaait met kiezelstenen. Voor wie mij kent, weet dat dit een ondergrond is waar ik het niet voor heb als ik op de motor zit. De prachtige omgeving maakte veel goed en de zon bleef onze vaste vriendin. 
    Het landschap werd ongemerkt minder ruw, minder bruine mossen en struiken, meer gras, bomen en nog meer schapen. We bleven uitkijken naar die 'zo beroemde' highlandse runderen met een prachtige hoorns en lang haar maar wij vonden alleen de kortgeknipte versie en dus besliste ik om daar dan maar een paar foto's van te maken. Na een foto van één koe, kwam er spontaan een 2de bij staan en op den duur had ik de hele kudde op mijn hand. Of waren ze gewoon 'camera-geil' en wilden ze absoluut op de foto ? De stier (zou ook wel een os kunnen geweest zijn want ik vond hem wel heel rustig tussen al dat vrouwvolk) kwam als enige rosse tussen al die bruintjes staan.
    Stilaan werd het ook drukker en de 'beschaving' leek niet ver weg meer. Meer huizen, meer auto's en vooral minder rust. Inverness is inderdaad een drukke stad met veel toeristen, veel B&B's, restaurants en gezien de ligging vlak bij Loch Ness heet alles hier dan ook Ness. Je wandelt langs de Ness of de Ness bank aan de ene kant, steekt over via de Ness-brug om dan langs de Ness-lane de andere kant verder te wandelen.
    De souvenirwinkeltjes vind je op elke hoek van de straat. Vlaggen van Schotland, je familienaam in 'clan-kleuren', whiskey van allerlei origine en kilts natuulijk. Het kost me moeite om geen geruite sokjes en een geruit slabbetje mee te nemen voor Kim en Fenja. (die 1ste babies da's toch maar een kwestie van tijd meer)
    We eten uiteindelijk bij een Indiër (tandori nog wat) en rusten dan uit van een lange dag in een mooie Heatcote B&B. Morgen naar Pitlochry en dus meer naar het zuiden nog.

    10-06-2013 om 00:00 geschreven door Tony & Lut  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.North - West Highlands
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hoewel het de bedoeling was om voor gisteren en vandaag een afzonderlijke blog te maken, heb ik vandaag maar beslist om het samen te pakken.
    Beide dagen verkenden we het Westen en Noorden van Schotland van binnenuit. Het waren 2 onvervalste bergritten met vandaag als absolute kroon. We reden langs de kust maar gingen stilaan dieper het binnenland (de Highlands dus) in. De wegen werden van 2-vaks naar 1,5 naar 1 vaks met af en toe een passeer-strook. Stilaan werden ook de limieten verhoogd : geen caravans, geen auto's langer dan ..., en tot slot geen mobilhomes.
    Je kan dus al gissen hoe de wegen waren. We beklommen de beregen met onze berggeiten die het blijkbaar nog prima vonden ook. Hoewel toch wel zwaar bepakt, hadden ze geen moeite met de hellingen. Eerst was alles te doen in 3de versnelling maar steeds vaker was het nodig naar 2de te gaan. Een bordje 25% deed me even slikken maar de motoren deden netjes hun ding. Steil dus maar absoluut prachtig. Ik zou er zowaar poëtisch van worden. Soms erg ruig met lage grasachtige begroeiing die redelijk bruin en verdord leek. Hier en daar een struik, een rots, wat schapen. Maar overal van die prachtige gele bloemen. En overal waar je keek doken meertjes en riviertjes op uit het niets. 
    De omgeving die we de voorbije 2 dagen mochten ontdekken onder een stralende hemel, was een echt cadeau. Al mijn verwachtingen zijn ingelost en meer, veel meer. Ik besef meer dan ooit hoeveel geluk we hebben om dit land te mogen verkennen met de zon boven ons hoofd. (en ik zou de rit van vandaag met een heel bang hartje hebben gereden in de regen)
    Om jullie een idee te geven hoe vaak we 'op en af' gingen vandaag, voeg ik het profiel van onze route van vandaag toe en uiteraard enkele foto's van de hellingen vol gele bloemen.
    Als je dan zo'n super 2-daagse kan afsluiten met een delicious etentje en een wandeling op het strand langs de Atlantische Oceaan bij zonsondergang, wat zou een mens nog meer verlangen.

    09-06-2013 om 00:00 geschreven door Tony & Lut  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    08-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Up to Ullapool
    Klik op de afbeelding om de link te volgen




    08-06-2013 om 00:00 geschreven door Tony & Lut  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bergen, Lochs, zon en het prachtige Isle of Skye
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zoals gezegd, hadden we vandaag alle tijd. Er was geen lange afstand te overbruggen en dus konden we voldoende stops inbouwen om foto’s te maken. Want dat moet gezegd, als motorrijder, zie je ontzettend veel maar je kan niet altijd stoppen en dus blijven de herinneringen vooral in je hoofd en in je hart kleven.

    Al vroeg stond de zon aan de hemel en we genoten van een super ontbijt. Het wordt stilaan dagelijkse routine, inpakken, uitchecken en wegwezen. Onze GPS gaf zoals elke dag zonder aarzelen de route aan en wij genoten. De ochtend stond vooral in het teken van het Caledonisch Kanaal. We reden er links van, we staken over, reden rechts, staken terug over, enfin … je snapt het verhaal. Een mooie rit langs de flanken van de bergen was ons deel voor deze dag en verder overal water, riviertjes, een loch op zijn tijd en kort na de middag zelfs een ‘arm’ van de Atlantische Oceaan.

    Op onze route vandaag ook een stop aan een monument voor de gesneuvelden van de Common World, een stop aan Loch Loyne, even stoppen aan Loch Cluanie en uiteraard eentje aan ‘Eileen Donan Castle in Kyle of Lochlsh. Tot slot nog even een ‘sprong’ over Skye Bridge om aan te komen in Kyleankin.

    Een toffe hotel-madam verwelkomde ons hartelijk en kwam eerst en vooral naar de moto’s kijken. Hier zijn motards van harte welkom en dat is leuk. Een ‘private parking place’ voor onze ‘fietsen’ en een kamer in de garden house vlakbij. Super vriendelijk volk.

    Eén gebeurtenis van vandaag probeer ik uit mijn geheugen te wissen, maar het lukt me niet dus hier kort wat er is gebeurd (en vraag me niet waarom alle stommiteiten altijd mij overkomen). We komen deze middag op een schoon pleksken in het zonneken aan een lokale eettent langs een arm van de Atlantische Oceaan. Alle ingrediënten dus voor een zalige lunch maar wat denkt ge, die mens zijn parking is recent opgevoerd met wat nieuwe asfalt (zonder deftige ondergrond allicht). Moto’s geparkeerd, even geschud of hij toch relatief goed in balans stond en dan richting ‘eethuis’. Terwijl we op het bord onze keuze uit de menu staan te maken, komt er ineens een figuur uit de keuken gesprongen : “Your bike has fallen over”.

    En inderdaad, mijn machine lag op zijn zijkant (of is het haar zijkant). De poot waarop dat ding steunt was zo’n 15 cm in mijnheer zijn asfalt gezakt en dus vond die fazer het moment rijp om erbij te gaan liggen. Ik moet het niet vertellen, wat ‘kasseibrand’ aan mijn zijkoffer, linker spiegel, kuip, enz … Ach alles bij mekaar is dat geen ramp. Hij was al ne keer gearrangeerd bij mijn duikske op de reis in Noorwegen en toevallig aan dezelfde kant. Hij is 7 jaar oud, dus waardeloos voor de 2de handsmarkt maar voor mij hopelijk nog jaren de ideale reisgezel. (en ik zie er ook geen 3X7 meer uit dus mijne moto kan wat ‘schartzjes’ hebben)

    Ge ziet, ik troost mezelf.

    Al bij al goed dat die mens mijn motor zag ‘zinken’ want die van Tony was ook bijna vertrokken en die hebben we dus nog kunnen redden.

    Vreemd ….. wat we ook doen ….. alles overkomt altijd mij (ge moogt zoeken maar hiervan zult ge geen foto vinden = geen tijd gehad, moesten beide paarden snel op een andere wei parkeren)

    07-06-2013 om 23:10 geschreven door Tony & Lut  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    06-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richting westen ...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De ochtend bij Angela in the Abercorn Guest House begon zonder zorgen. Angela was duidelijk al vroeg op want ze had haar laag plamuur en minstens 2 lagen verf al op haar gezicht gelegd. Maar ongeacht hoe ze eruit zag, is ze een super lieve madam.

    Ons ontbijt was perfect in orde. Alles wat er besteld was, was er … en meer.

    Na enkele bezoeken aan het toilet (het eten gisteren in die fantastische pub was niet goed gevallen), de moto’s weer beladen, vertrokken we richting Fort William. Waar we gisteren vooral noordwaarts en een beetje naar het westen reden, was het vandaag een beetje naar het noorden maar vooral veel naar het westen.

    De hemel was zwaarbewolkt en het weerbericht voor Edinburgh voorspelde regen tegen de middag. Het had dus geen zin daar nog lang rond te hangen. Eens goed en wel voorbij Glasgow, brak de zon door de wolken en de rest van de dag zou er eentje worden van veel zon, prachtige omgeving, een eerste proefje van de bergen en …meren, het ene na het andere. En volgens Tony komt er morgen weer meer meer.

    De rit verliep heel relax en we waren al vroeg in Fort William. Snel ingecheckt, de bagage op de kamer achtergelaten en dan richting the Caledonian Canal. In een documentaire op National Geografic hadden we een reportage gezien over de staircase van Neptune en die wou ik dus zien. Het gaat eigenlijk om een reeks van 7 sluizen die schepen zo’n 64 voet hoger of lager brengt. Het Caledonian Canal is eigenlijk een soort verbinding helemaal van de Noordzee tot de Atlantische Oceaan (of de andere kant uit afhankelijk van waar je komt ;) En in het midden tussenbeide, ligt Loch Ness. Je ziet, wij reizen om te leren.

    Het bezoek aan de staircase was de moeite waard (foto’s volgen). Een prachtige zeilboot werd net naar trapje 6 geloodst

    De dag werd afgesloten met een douche, een lekker etentje in het hotel, wat foto’s kijken (en de 1ste video filmpjes) en dan bed in.

    Morgen wordt een heel rustige dag, geen lange afstand en ze beloven mooi weer …. Wie zegt er dat Schotland een drama is wat het weer betreft ? (of hebben we nog wat te verwachten ?)

    06-06-2013 om 00:00 geschreven door Tony & Lut  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze 1ste rit aan de linkerkant van de weg.

    Vanaf 7u was de ontbijtzaal open. We waren redelijk vroeg op en waren dus bij de eersten. Alles was aanwezig en we lieten het ons goed smaken. We moesten er ‘kloek’ opstaan voor onze 1ste dag op Engelse wegen.

    Een collega had ons aangeraden da A68 te nemen naar Edinburgh en we kunnen natuurlijk niet zeggen of dit beter was dan onze oorspronkelijke route maar het moet gezegd dat het een prachtige rit werd. Het landschap werd van glooiend stilaan meer heuvelachtig. Het land is eindeloos groen. De schapen zijn hier wellicht uitgevonden. De zon lachte ons toe. Een super dagje. Ik zal wel eventjes een blad bovenaan in mijn tank tas stoppen met daarop “Ze rijden hier links” want als je iets te veel vakantiegevoel krijgt en dus iets minder alert bent, durven gewoontes en reflexen het overnemen en dan eindig je zonder nadenken op de rechtste kant van de weg.

    Wat ik van Edinburgh had verwacht, weet ik niet zo goed. Maar we waren gelogeerd in Abercorn Guest House in Portobello, een gehucht van Edingburgh langs de Noordzee. De tijd heeft hier stilgestaan. Niet te beschrijven hoe de huisjes eruit zien, een kust die op geenenkel vlak kan vergeleken worden met onze Noordzee kust. Geen appartementen, geen restaurants, geen terrasjes.

    Hoewel onze ‘land-lady’ helemaal wild was van een pub aan de zeedijk, vonden wij het maar minnetjes. Behalve ‘burgers’ werd er weinig geserveerd en wat ze er aan sausjes tussen gooien, zou bij ons het licht niet mogen zien.

    Gelukkig hadden we er een fles rode wijn bij besteld die absoluut in de smaak viel. Terug naar de hotelkamer, blog bij werken (bij een internet dat helaas niet super is en me dus niet toelaat iets meer toe te voegen dan tekst). En dan slapen ….

    Morgen rijden we westwaarts van Edinburgh naar Fort William. We ruilen dus de Noordzee voor de Atlantische Oceaan. De weersvoorspellingen zijn ietsjes minder positief maar we hopen op het beste.

    05-06-2013 om 22:49 geschreven door Tony & Lut  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    04-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.3 - 2 - 1 .... GO

    4 juni bood zich aan zoals je van de 1ste dag van je vakantie mag verwachten.

    De wekker maakte z’n bekende geluid, maar we waren al een tijdje wakker. De nacht was kort geweest, te kort wegens : weer eens te laat in bed en vooral onrustig slapen. Ik reed al een flink stuk van de nacht aan de linker kant van de weg en alles wat kon misgaan op die ferry, ging ook mis. Maar de ochtend zag er rooskleurig uit.

    We waren goed voorbereid, we zouden vertrekken rond 9u30. Eerst een verkwikkende douche en een lekker ontbijt en dan op weg. We hadden alle tijd. We moesten gewoon ergens tussen 14u en 16U30 aankomen in IJmuiden om in te schepen.

    Snel nog even bijtanken en de banden blazen. De 1ste pomp (Esso voor de geïnteresseerden) was goed genoeg om te tanken maar hoe durven ze 50 cent vragen voor ‘lucht’ ! Dus naar de volgende : Lukoil (same story) Ja schat sorry, bij de Shell is dat ook niet gratis. Enkel bij Q8 kan je nog gratis banden blazen dus betaal nu gewoon die 50 cent en dan gaan we rijden.

    Banden geblazen maar …. Al die tijd had Tony z’n contact laten opstaan. Dus dit brabants trekpaardje werd achter het ijzeren ros gespannen en kon het ding in gang duwen. Op de parking van den Droomland een schouwspel van de bovenste plank maar al mijn brute kracht, mijn ongelooflijke fysiek en Tony zijn technische handigheid, zorgden er toch voor dat we ook echt het ding aan de praat kregen.

    Nu kon het niet meer fout gaan, de zon brak stilaan door het wolkendek en de rest van de tocht zou vast pijnloos verlopen.

    Honderden verkeerslichten, massa’s camera’s en een reeks wegenwerken, zowel in Vlaanderen als in Nederland, zorgden ervoor dat het op het einde nog krap werd. Het was na 16u als we in IJmuiden belandden.

    Snel in de rij met de tientallen andere moto’s en dan inschepen. De paardjes vastgezet zoals echte routinees en dan onze kajuit opgezocht.

    Het werd een hele verkwikkende overtocht, een lekker biertje, een goed diner en een goeie nacht later stonden we monter klaar voor de rit van Newcastle naar Edinburgh. Maar daarover meer morgen.

    04-06-2013 om 00:00 geschreven door Tony & Lut  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alles klaar voor de start
    Hier zitten we dan nog even op ons gemak in de zetel.
    Het is alles bij mekaar nog een drukke dag geworden. De motoren staan in de startblokken, zuchtend onder de bagage. De route zit in de GPS, muziek gedownload voor onderweg. Nog even het weerbericht voor de volgende dagen bekeken. Het ziet er op het 1ste zicht niet al te slecht uit. Maar we gaan het niet aan ons hart laten komen. We nemen het zoals het komt.
    Nog even alle reserveringen uitgeprint en de foto's bekeken van al die charmante hotels waar we de komende dagen zullen overnachten. Laat Schotland maar komen, wij hebben er zin in. 

    03-06-2013 om 21:34 geschreven door Tony & Lut  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    02-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zondagavond 2 juni. Nog 1 dag en 2 nachten scheiden ons van onze vakantie in Schotland.
    Zoals gewoonlijk, lijkt Tony de rust zelve en begin ik stilaan te stressen als een lagere school kind dat op schoolreis mag.
    Er zijn heel wat voorbereidingen getroffen maar er staat nog flink wat op de agenda voor morgen.
    De motor heeft nog recht op een wasbeurt, er moet nog ingepakt worden (altijd een uitdaging om voor 10 dagen zo weinig mogelijk mee te nemen), de bandenspanning moet nog gecheckt worden. Nog even testen of het geluid van intercom en radio goed zijn ingesteld. Enfin .... nog genoeg te doen. 
    En het rijden aan de linkse kant van de weg, zal ook weer wennen zijn. Het is 5 jaar geleden dat we Wales doorkruisten en dat 1ste rond punt staat nog in mijn herinnering gebrand. Pure paniek was dat ....
    Wat net wel gelukt is, is het downloaden van onze 10-daagse op de Zumo. Ik voeg hier alvast een overzicht toe van de geplande route. Elke kleur is een andere dag 

    02-06-2013 om 20:57 geschreven door Tony & Lut  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)


    Archief per week
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs