In het begin van deze opleiding moeten we ook een beetje aan zelfevaluatie om te bekijken waarop we ons het meest moeten focussen. Deze evaluatie moesten we maken aan de hand van enkele vraagjes die we van onze docenten hebben gekregen. Deze vraagjes vind je hieronder met natuurlijk de antwoorden.
Ik ben goed in de
omgang met kinderen. Ik ben al enkele jaren animator op het speelplein tijdens
de zomervakantie. Hier heb ik vooral geleerd hoe je met verschillende kinderen
moet omgaan. Ik heb ondertussen wel al door hoe ik de meeste karakters moet
aanpakken. Ik vind het persoonlijk ook gewoon heel leuk om bezig te zijn met
kinderen. Kinderen brengen mij meestal aan het lachen.
Ik ben ook iemand
die ontzettend veel geduld heeft. Je krijgt mijn niet gemakkelijk op mijn
paard. Als dit al lukt, zal je het aan mij ook niet snel merken. Ik kan mijn
emoties vrij goed verborgen houden voor anderen. Ik ben tot slot ook iemand die
vergevingsgezind is. Ik zal snel conflicten proberen oplossen en vergeten.
- Hoe kan ik mijn talenten inzetten in
deze opleiding?
Ik denk dat mijn
goede omvang met kinderen één van de belangrijkste redenen was waarvoor ik
gekozen heb voor de lerarenopleiding. Ik
zal later dagelijks in contact komen met kinderen die een verschillend
karakter. Vandaar dat het dus ook handig is dat ik weet om te gaan met deze
verschillende karakters.
Als je met
kinderen werkt, heb je altijd wel vrij veel geduld .Bij kinderen gaat niet
alles zo snel vooruit als bij volwassenen. Ik denk dat ik mijn geduld kan
inzetten in de omgang met de kinderen. Ik ga ook niet direct straffen beginnen
uitdelen of iemand buiten zetten, maar ik ga eerder de leerlingen eerder
verschillende kansen geven.
- Wat is moeilijk voor mij?
Ik vind het nog
vrij moeilijk om kinderen te straffen. Ik wil hun lessen of activiteiten niet
ontnemen. Ik heb dan ook het gevoel dat ik de boze, slechte juf ben, maar dit
wil ik niet zijn.
- Op welke manier kunnen deze
moeilijkheden mijn opleiding beïnvloeden?
Ik ga tijdens deze
opleiding meer moeten leren om van mij af te bijten, zodat ik steeds de leiding
heb in mijn klas. Ik ga ook sneller moeten leren straffen zodat ik mezelf
minder uitput.
- Wat kan ik doen om deze moeilijkheden
om te buigen in kansen en/of uitdagingen?
Ik kan slecht
gedrag van leerlingen gaan interpreteren als een oefening voor mezelf. Ik moet
ook goed voor mezelf afspraken maken wat voor mij kan en niet. Tot slot ga ik hierbij
consequent moeten zijn tijdens het geven van lessen.
|