Ik las onlangs een artikel van Pedro De Bruyckere, lector
lerarenopleiding aan de Arteveldehogeschool, pedagoog en publicist over
onderwijs. Volgens de titel handelt het artikel over het tekort aan diversiteit
op de hogescholen. Daarnaast zouden we de kwaliteit van ons lerarenkorps ook
onderschatten. Maar als ik het dan volledig heb gelezen, moet ik toch
concluderen dat dit maar een klein deeltje van de (hele) lading dekt.
Meneer de Bruyckere haalt allerhande problemen en tekorten
aan. Als ik het artikel zou samenvatten, lijkt alles neer te komen op het
probleem met geld: de infrastructuur is versleten, tekorten bij leraren
waardoor ze andere vakken geven, tekort aan bijscholing en vorming, terugdringen
van contacturen, enz. Ik kan hem wel volgen in zijn verhaal maar ik mis
oplossingen. Hij geeft enkele uitdagingen aan en spreekt wel over
vervolgtrajecten met bijscholing maar het komt bij mij nogal negatief over. Het
zet me aan het denken of hij niet handelt uit eigenbelang als lector, nl. het
tekort aan geld voor het onderwijs en de toelatingsproef.
Los van de inhoud van het artikel, wil ik het ook even
hebben over de manier van schrijven. Want dit maakt volgens mij het artikel
onoverzichtelijk. Het lijkt wel alsof men voldoende tekst voor een boek heeft
proberen te herleiden naar één alinea per hoofdstuk.
Het artikel start ook zonder enige vorm van inleiding of
schetsing. Er wordt onmiddellijk gesproken over chronisch geldgebrek terwijl de
titel je op een heel ander spoor had zitten. Je bent al halfweg de alinea
alvorens je goed begrijpt waarover het gaat en dat probleem herhaalt zich
doorheen de tekst. Er is weinig samenhang tussen de stukken tekst terug te
vinden. De enige rode draad die ik erin zie, is het geld en de problemen die ermee
gepaard gaan. Als we dit stuk als een mindmap zouden zien, denk ik dat geld het
centrale woord kan zijn en elke alinea een hoofdtak. Hij gebruikt ook
tegenstellingen in zijn tekst want hij spreekt aan de ene kant over leraren die
niet opgeleid zijn voor het vak dat ze geven, terwijl hij vervolgens verder
gaat over de onderschatting van leraren. Verder mis ik ook uitleg over bepaalde
stukken. Het regeerakkoord lijdt aan tunnelvisie? Wat wil hij hiermee zeggen? En spreken ze hier enkel over het niveau van
hoger onderwijs of horen de andere niveaus hier ook bij? Ik kan me immers
voorstellen dat als het over krimpregios gaat, dit misschien iets minder
opgaat voor het hoger onderwijs of unief. De schrijver zorgt wel dat het
artikel luchtig genoeg blijft door de nodige alineas te voorzien. Maar zoals
ik al eerder vermelde is er weinig samenhang tussen deze alineas. Hij voorziet
helemaal geen opbouw. Er wordt wel goed gebruik gemaakt van signaal- en
verwijswoorden. Al zou dit soms nog beter kunnen. Ik vind dat in het eerste
deel nogal vaak het woord leraar en leerkracht voorkomt. Wat me nog opvalt, is
dat de schrijver in derde persoon spreekt over De Bruyckere maar wel zijn antwoorden
noteert in de ik-vorm.
Kijk ik verder naar het doelpubliek, heb ik ook twijfels
voor wie het artikel bedoeld is. Is het gericht naar collega- leerkrachten? Dan
zal hij zeker de nodige aandacht kunnen trekken. Richt hij zich naar onze
regering, dan vrees ik dat hij de boot zal missen.Het lijkt me alleszins geen artikel naar
studenten of de algemene lezer want dan zou ik me (als student of ouder) zorgen
beginnen maken over het onderwijssysteem. Hoewel dat natuurlijk ook zijn doel
kan zijn.
Om af te sluiten wil ik nog een poging doen om dit artikel
in een bouwplan te gieten. Laten we
starten met het thema wat me duidelijk over onderwijs lijkt te gaan. Van hieruit
kunnen we enkele grote vragen stellen:
Welke problemen zijn er in het onderwijs? Welke uitdagingen zie je? En wat kan
je hieraan doen. Het antwoord op de eerste vraag is vrij simpel en heb ik al
enkele keren aangehaald, nl. geld. Dit probleem kan je natuurlijk nog verder
uitdiepen door vragen te stellen als wat deze geldproblemen met zich
meebrengen: lerarentekort, infrastructuur, Een volgende stap is dan te kijken naar de uitdagingen
die De Bruyckere ziet. Hij haalt vb. aan
dat het beleid en de hogescholen een grote opdracht hebben als het op
diversiteit aankomt. Maar als we bij onze laatste vraag komen en we kijken
welke oplossingen hij ziet, is dat toch maar pover. Hij geeft wel aan dat het
goed zou zijn om een begeleiding te voorzien voor jonge leerkrachten maar
andere oplossing zie ik niet direct aangeboden. Je kan de moocs ook als
oplossing interpreteren maar terwijl hij dit aanhaalt, geeft hij ook mee dat dit
een probleem kan zijn. Volgens hem hebben de leerlingen immers nood aan
contacturen. Maar dit artikel geeft wel voldoende stof om over te schrijven en wie weet is dat de hele opzet van lector De Bruyckere.
Goeiedag. Mag
ik me even voorstellen? Mijn naam is Sarah, bijna 37 jaar, moeder van 2
schatten van kinderen, ik heb een lieve man en een superleuke job als
Bijblijfconsulent. Tevens ben ik onlangs gestart met de opleiding Sociaal-
Cultureel- Werk aan de Sociale Hogeschool te Heverlee. En dan hoor ik velen al
denken: Hoe kies je nu welke opleiding bij jou past? Had je me dit 20 jaar
geleden gevraagd, had ik het ook niet geweten en waarschijnlijk heb ik toen ook
niet altijd de beste keuzes gemaakt. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat ik hier
nu sta dankzij mijn keuzes van toen.
Ik ben mijn carrière gestart als jeugdwelzijnswerkster in een
sociale wijk waar ik de kinderen en tieners hun vrije tijd nuttig en educatief hielp
in te vullen.
Na enkele jaren ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging en ben ik bij de
Kristelijke Arbeidersjongeren (KAJ) terechtgekomen. Als educatief medewerker
van een jongerenvereniging ben je met jongeren en hun vrije tijd bezig maar de
nadruk lag hier vooral op vorming en ondersteuning. Deze job was maar voor
enkele jaren omdat KAJ ervoor kiest met jongeren te blijven werken. Ondertussen
kom je dan ook op een leeftijd van huisje-tuintje-kindje. Het besef dat
avondwerk niet altijd makkelijk te combineren is met een gezin, heeft me dan
doen uitkijken naar een nieuwe job. Zo ben ik dan op mijn huidig werk
terechtgekomen. Een hele leuke job met veel afwisseling en uitdagingen.
Ik kom er
dagelijks in contact met mensen die niet weten wat ze willen of kunnen met hun
loopbaan. Of ze weten het wel maar krijgen de kans niet om het te
verwezenlijken. Mijn taak is om hen hierin te ondersteunen. Ik merk ook dat het
papiertje nog vaak heel belangrijk blijkt. En dat is nu net wat bij mij
ontbreekt en me aan het denken heeft gezet om opnieuw de schoolbanken op te
zoeken. Je kan je dan de vraag stellen: Waarom nog terug gaan studeren als je
toch zon geweldige job hebt? Je bent nooit te oud om te bij te leren. (Wat
een cliché!) Maar het klopt wel. Zeker als je dagelijks geconfronteerd wordt
met mensen van alle rangen en klassen die je probeert te motiveren.
Ik ben er
van overtuigd dat je al doende heel veel leert maar zon opleiding zorgt ervoor
dat bepaalde dingen gewoon logischer lijken. Je leert de theorie achter de
praktijk die je al jaren toepast. Maar je leert natuurlijk ook nieuwe dingen
die ervoor zorgen dat je je vernieuwt in je job. En dat is precies waarom ik nu
de keuze heb gemaakt om terug les te gaan volgen.
Waarom dan Sociaal- Cultureel- Werk in Heverlee? Als
bijblijfconsulent werk ik op verschillende vlakken: individueel, in groep, op
het bureau, op locatie en met een doelpubliek van maatschappelijk kwetsbaren. Mijn jobs hebben me doen inzien
dat ik eigenlijk al een Sociaal- Cultureel- Werker ben, maar dus nog niet
officieel op papier. En aangezien de Sociale Hogeschool banden heeft
met ACV was de schoolkeuze ook niet zo moeilijk.
Zo dit ben ik dus momenteel. Full- time werkend, mama en gestart
met een opleiding SCW.Maar dan volgt
de vraag waar ik mezelf binnen een jaar of 5 zie.
Eerlijk gezegd, denk ik dat er niet zo veel veranderd zal zijn. Behalve dat ik
dan bijna aan het einde van mijn opleiding zit. 5 jaar lijkt misschien lang
maar ik kan hier maar één dag per week aan besteden met educatief verlof.Nu weet je nooit wat er op je pad komt
maar ik zal hoe dan ook gegroeid zijn dankzij SCW.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!