Search engines
1. Wat is een search engine?
Een search engine (= zoekmachine) is een bekende manier om informatie op het World Wide Web op te sporen. Met behulp van computerprogrammas worden omvangrijke indexen aangemaakt. In de indexen probeert men elk (belangrijk) woord van elke pagina van het hele WWW onder te brengen. Gezin de enorme hoeveelheid webpaginas is dit bijna onmogelijk.
Met een zoekmachine kan je, door het invullen van 1 of meerdere zoekwoorden, zoeken naar webpaginas. De zoekmachines maken dan gebruik van computerprogrammas (spiders of crawlers) om het web af te speuren op zoek naar die webpaginas. Ze maken een kopie van elke webpagina die ze tegenkomen en slaan die op in een database. Wanneer je dus gebruik maakt van een zoekmachine zoek je niet direct op het web, maar in de database met webpaginas die de zoekmachine heeft afgelegd. De spiders of crawlers speuren het web af naar nieuwe informatie. De opgeslagen webpaginas worden geïndexeerd, er wordt van elke webpagina een lijst aangelegd met de belangrijkste woorden die voorkomen in de pagina. Als je de zoekmachine vraagt om te zoeken naar een bepaald woord, dan kijkt de zoekmachine in de index waar dit zoekwoord voorkomt en welke webpaginas er bijhoren. Een zoekmachine selecteert niet op kwaliteit, maar kijkt dus enkel in welke paginas een bepaald woord voorkomt.
Zoekmachines kunnen verschillen van elkaar op volgende vlakken:
* de snelheid van de spider (hoeveel webpagina's de spider kan bezoeken en verwerken)
* de techniek van de spider (alleen de homepage van een website wordt bezocht of ook dieperliggende webpagina's)
* de omvang van de index (lijst van woorden waarmee de zoekmachine de eigen database van websites afzoekt)
* de omvang van de database waarin kopieën van webpagina's zijn opgeslagen (welk gedeelte van het Web met de zoekmachine te doorzoeken is)
* de snelheid waarmee de zoekmachine de eigen database afzoekt
* de gebruiksvriendelijkheid van de zoekmachine
* lay-out
Een klein verschil in 1 van deze elementen zal effect hebben op de resultaten van een zoekactie. Dit is de reden waarom resultaten verschillen wanneer men verschillende zoekmachines raadpleegt maar met dezelfde zoekwoorden.
Enkele voorbeelden van de voornaamste zoekmachines zijn:
- Google
Google maakt gebruik van een waarderingssysteem dat PageRanking genoemd wordt. Hoe meer webpagina's er verwijzen naar een site, hoe populairder deze site en dus en hoe hoger de website staat op de lijst van zoekresultaten. Google presenteert dus de mainstream, de meest gangbare en derhalve veelal betrouwbare sites over een bepaald onderwerp. Persoonlijke homepages en obscure sites zul je dus nauwelijks aantreffen. Na elk zoekresultaat volgt de optie Similar pages of Gelijkwaardige pagina's. Als je dit aanklikt, verschijnt er een lijst met verwante URL's. Er is ook een Advanced Search option voorzien.
- Yahoo!
Yahoo! is een zoekmachine en tegelijkertijd een onderwerpsgids met een goed uitgewerkte indeling in onderwerpen. Ze kocht andere zoekmachines op zoals AltaVista, AllTheWeb en Inktomi.
- Alta Vista
In de beginjaren van het World Wide Web was de zoekmachine AltaVista de populairste en 1 van de meest gebruikte zoekmachines. AltaVista is opgekocht door Yahoo! en bestaat niet meer als zelfstandige zoekmachine nu gebruik wordt gemaakt van de grote Yahoo!-index. Er is nog wel een eigen AltaVista-interface maar dat is niet meer dan een mooie verpakking van de Yahoo!- database.
2. Nut voor marketeers
Zoekmachine marketing is een onmisbaar onderdeel in het online marketing proces. Het is een zeer kostenefficiënte manier om aanwezig te zijn op het internet en op de plaatsen waar potentiële klanten zoeken.
De volgende factoren zijn belangrijk voor het vinden van informatie op het internet: gemak, snelheid en relevante informatie. Goede vindbaarheid van producten en diensten is dus 1 van de kritische succesfactoren. Het grootste deel van de consumenten zoekt informatie over producten en diensten door search engines.
Een positionering in en rond de zoekmachines is 1 van de meest effectieve en goedkoopste online marketinginstrumenten om extra bezoekers te trekken. Dit noemt men dus Search Engine Marketing. Search Engine Marketing is onder te verdelen in 2 delen: Search Engine Optimization (of Ranking) en Search Engine Advertising.
2.1 Search Engine Optimization
Om een website vindbaar te maken op internet moet een organisatie haar website eerst aanmelden bij verschillende zoekdiensten. Aanmelden alleen is echter onvoldoende want er strijden vele concurrenten voor de absolute toppositie.
Search Engine Optimization is het gebruik van specifieke codes, tags, elementen, website structuur, algoritme analyses, links, webcopy en tal van andere processen om een website zoekmachine vriendelijk te maken en zo gemakkelijk vindbaar te maken voor de zoekmachines (zo hoog mogelijk te laten scoren bij de zoekresultaten). De zoektechnologie van de zoekmachines zijn immers technisch blind voor een aantal zaken en kunnen bij een website die niet geoptimaliseerd is een aantal belangrijke factoren niet zien. Search Engine Optimalization is investeren in een lange termijnvisie.
Een bedrijf heeft de keuze om zich aan te melden bij verschillende zoekmachines en webgidsen. De boodschap is om zich enkel aan te melden bij de belangrijkste die dan ook het grootste marktbereik hebben. Het is ook heel belangrijk dat de website op de juiste en meest relevante woorden naar voren komt want gebruikers kijken na het invoeren van het trefwoord meestal niet verder dan naar de eerste 30 resultaten. Zoekmachine optimalisatie is inmiddels zover geprofessionaliseerd dat er zowel een Europese als een internationale brancheorganisatie is.
De voordelen van Search Engine Optimalization zijn dus:
* trefwoorden komen op een toppositie bij zoekmachines
* het aantal bezoeken via een zoekmachine neemt toe
* de kwaliteit van de bezoeken aan de website neemt toe
* ter ondersteuning van andere reclameuitingen
2.3 Search Engine Advertising
Een andere manier om hoog te scoren bij zoekmachines is adverteren. Aanvankelijk kon men tegen betaling een hoge plaats krijgen in de ranking als advertentie maar tegenwoordig is dit bij de meeste zoekmachines niet meer mogelijk omdat de gebruikers het niet meer accepteren. In plaats van in de ranking te staan worden er op een aparte plaats (vaak aan de rechterkant of bovenaan) gesponsorde koppelingen getoond. Dit wordt door de gebruikers als minder storend ervaren omdat de echte resultaten dan duidelijk afgescheiden zijn van mogelijke advertenties. Door het afkopen van de zoektermen is er dus de mogelijkheid om zeer gesegmenteerd te adverteren. Bij steeds meer zoekmachines is er dus de mogelijkheid om te adverteren omdat zij er ook een grote verdienste in zien.
In de regel zijn er 2 manieren van Search Engine Advertising:
- Adverteren per vertoning
Dit wordt ook Cost Per Mile genoemd. Het is een betaalmiddel waarbij er per 1000 vertoningen een bedrag wordt gevraagd. Zoekdiensten vragen hiervoor bedragen van ongeveer 20 tot 100 euro. Hoe hoger het doorclick percntage, hoe meer de zoekdienst zal vragen aan de adverteerder.
- Adverteren per doorclick
Dit betaalmiddel wordt ook Cost Per Click genoemd waarbij er wordt afgerekend per doorclick naar de website. Men houdt dus enkel rekening met het aantal doorclicks en niet met het bereik of hoeveelheid vertoningen. Afhankelijk van de populariteit van het betreffende zoekwoord en de concurrentie zal de prijs per click variëren van 5 eurocent tot meer dan 2 euro.
De voordelen van Search Engine Advertising zijn dus:
* eenvoudig en snel een campagne initiëren
* met populaire zoektermen bovenaan staan
* vaak alleen betalen per click
* elke zoekmachine biedt het sponsoren van tekstlinks aan
De prijs van Search Engine Optimization of Ranking per doorclick (vanaf 1 eurocent) ligt vaak veel lager dan die van Search Engine Advertising (vanaf 5 eurocent). Search Engine Advertising wordt meestal ingezet voor kortlopende acties, tijdelijke extra exposure voor specifieke producten of diensten of als ideale aanvulling op Search Engine Ranking. De combinatie van ranking en advertising gebruiken als advertentiemiddel zorgt voor een bredere exposure en vergroot de kans op vele doorclicks.
3. Voorbeeld
Een keyword voor een gespecialiseerd aanbieder van schadeverzekeringen kan zijn verzekering. Doordat de concurrentie op een dergelijk keyword vrij hoog is wordt de prijs per click zeer hoog. Een betere selectie zou dus kunnen zijn: inboedelverzekering, huisverzekering, opstalverzekering, brandverzekering,
. Keywordcombinaties kunnen dus veel sterker (en goedkoper) zijn. Men kan ook denken aan meervouden, vervoegingen en bijvoeglijke naamwoorden als onderdeel van de keywordcombinatie zoals verzekeringen, verzekeren, goedkope verzekeringen, voordelige verzekeringen,
.
17-12-2007, 22:19 geschreven door sardientje 
|