Inhoud blog
  • Logboek
  • Lezersbrief Klasse
  • kort verslagje reportage Via Annemie : het klooster
  • Verslag jongeren abdijweekend Tongerlo
  • Antwoorden onderzoeksvragen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Het kloosterleven
    Zin of waanzin?
    28-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Logboek

    Logboek RZL : weblog en lezersbrief

    Het kloosterleven : zin of waanzin?

    Datum

    Omschrijving

     

    15 – 17 november 2014

    Jongeren abdijweekend in Tongerlo vanuit Jongeren Pastoraal Hasselt (JOP) + ervaring noteren op kladpapier

     

    10februari 2014

    aanmaken weblog

     

    15 februari 2014

    informatie opzoeken omtrent thema ‘het kloosterleven’ via internet, bibliotheek, artikels…

     

    20 februari 2014

    Eigen voorlopig standpunt genoteerd

    Eigen referentiekader uitgeschreven

    7 leervragen en onderzoeksvragen  geformuleerd

    5 bronnen raadplegen en/of levende bronnen onderzocht

     

    6 maart 2014

    bekijken van reportage Via Annemie : kloosterlingen op één + opvallende elementen hieruit noteren op kladpapier

     

    25 maart 2014

    nieuwe informatie opzoeken omtrent thema ‘het kloosterleven’ via internet, bibliotheek, artikels…

     

    26 maart 2014

    Nieuw persoonlijk standpunt

    3 bijkomende leer – en onderzoeksvragen

    3 bijkomende bronnen

     

    29 maart 2014

    zoeken naar de antwoorden op mijn onderzoeksvragen via mijn gekozen bronnen.

     

    30 maart 2014

    antwoorden onderzoeksvragen op blog plaatsen

     

    25 april 2014

    Kort verslag reportage Via Annemie: kloosterlingen op één uittypen en op blog plaatsen.

    25 april 2014

    Ervaring jongeren abdijweekend Tongerlo uittypen en op blog plaatsen.

    26 april 2014

    uitschrijven lezersbrief voor Klasse en op blog plaatsen

     

     

     


    28-04-2014 om 18:09 geschreven door Emma


    26-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezersbrief Klasse





    Het kloosterleven : zin of waanzin?

    Om meer over het kloosterleven te weten te komen en me daarover uit te spreken, wilden ik het graag volledig zelf ervaren. Ik ging een weekend lang mee leven op het ritme van de abdij in Tongerlo.  Het was een weekend waarin jongeren konden kennismaken met het kloosterleven en even konden herbronnen.  Het abdijweekend werd opgezet door  Jongeren Pastoraal Hasselt (JOP). Ik vertrok met een groep van 7 jongeren en  een priester. Het thema van het weekend was ‘het gebed’.


    De naam klooster is afkomstig van het Latijnse Claustrum, wat afgesloten ruimte betekent. Het is een gebouw of een samenstel van gebouwen dat dient tot huisvestiging van een groep of gemeenschap van mannen of vrouwen die zich uit de wereld hebben teruggetrokken om een godsdienstig leven te leiden. Een abdij is meer bepaald een mannen- of vrouwenklooster van een beschouwende kloosterorde. De kloosterlingen van deze orde leven volgens een kloosterregel. Dat wil zeggen dat ze leven naar leefregels en constituties. Het bevat de regelingen van de dagelijkse gang van zaken in een klooster. De constituties bestonden uit documenten die het vereiste gedrag, de houding en de spiritualiteit beschreven.

    Genieten in een rustige prikkelarme omgeving
    Doordat het in een klooster/abdij  zo rustig is en je je in een sobere kamer bevind, ben je even weg van het drukke leven daarbuiten. Geen tv, geen computer en dergelijke. Ik merk dat in de hedendaagse maatschappij iedereen precies afhankelijk is van het ICT medium. We interneten, mailen… constant en hangen er heel de tijd aan vast. Ofwel voor school, ofwel voor het werk…

    In de abdij laat je alles achter wegen en concentreerde je je op de rust. Ondanks dus het sobere leven verveelde ik me niet. Ik dacht meer na over de kleine dingen; het wandelen aan de abdij, de momenten van samen zijn met de groep, het mooie weer…

    Verbondenheid
    Een klooster/abdij is  helemaal niet zo eenzaam dan gedacht. Er zijn veel momenten van rust, maar toch ook van samen zijn. Door het gebed was er verbondenheid en tijdens de eetmomenten en activiteiten. Het alleen zijn en het samen zijn was evenwichtig verdeeld. De broeders leven in ‘het slot’, waar sterke verbondenheid en gelijkheid is.  Ze leven namelijk volgens
    5 hoofdregels. De regel van Pachomius stelt dat ze leven met gemeenschappelijke leef- en gebedsruimte, dezelfde kledij, voedsel en spiritualiteit. Dit creëert gelijkheid en verbondenheid.

    Tijdens de maaltijden komen er een aantal goede dag zeggen en ’s avonds vergezellen sommige broeders de gasten. Het was een gezellig samen zijn.  Iedereen; de kloosterlingen en gasten zijn  hier met  verschillende of gezamenlijke redenen. De broeders en de gasten aanvaarden dat. Het is mooi dat de broeders daar ook voor open staan en niet oordeelden.


    Openheid en respect voor het geloof
    Doordat iedereen dus om zijn eigen reden op abdijweekend ging of in een klooster intreed is er dus een grote variëteit.  Elk gedoopt persoon die zich geroepen voelt om in te treden, mag dan ook intreden in een klooster. Men spreekt als het ware over de 'roep van Jezus'.
    In het klooster zelf word niemand verplicht om de gebedsdiensten bij te wonen, maar iedereen is wel welkom. Ook niet alle broeders waren aanwezig op de gebedstijden. Met onze groep namen wij deel aan het ochtend- en avondgebed en de eucharistieviering.  Het was in de vroege dauw en met een dikke jas naar de kerk wandelen. Alles werd gezongen. Dit vond ik wel mooi, had dat nog nooit eerder gezien. Het waren dus vroege ochtenden, maar het was niet vermoeiend. Het is een ander manier van leven met ook tijdstippen en activiteiten zoals in de hedendaagse maatschappij, maar toch voelden daar alles rustiger aan.

    Een van onze groepsleden, een jonge priester in opleiding omschreef ons jongeren abdijweekend als; “Met acht, elk individueel, vertrokken we naar Tongerlo, met acht, samen, vertrokken we terug naar Hasselt. Gesterkt door elkaar, door het gebed en met in ons midden Jezus, de tochtgenoot die zich van tevoren niet had ingeschreven, maar toch volop en constant aanwezig was, in alle dingen.”

    Ik heb zijn zin in deze lezersbrief geplaatst omdat ik het heel mooi vind hoe hij het verwoord. Op deze manier heb ik het ook ervaren.

    Door dit weekend van maar een paar dagen heb ik veel bijgeleerd en een beeld gekregen. Het kloosterleven heeft naar mijn menig nu zeker en vast zin. Als gast kan het kloosterleven je rust geven, kan je tot jezelf komen, het spirituele ontdekken en even weg zijn van die drukke maatschapij. Als broeder ervaar je het spirituele en de roep van Jezus.  Iedereen vind er een stukje vanuit zijn zoektocht naar het hogere of het onzichtbare.



    26-04-2014 om 00:00 geschreven door Emma


    25-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kort verslagje reportage Via Annemie : het klooster

    Via Annemie : deel 2 het klooster (Tijdens het kijken van de reportage heb ik de meest opvallende dingen genoteerd)

    De broeders en zuster woonden eerst op dezelfde plek. Nu wonen zusters apart. Nog blijven ze één gemeenschap.

    Een van de zusters zei:" Je moet hart moet vrijhouden voor God, als je van hem houdt. Soms besluipt het je en dan besef je dat je God ontrouw bent, als je een gevoel hebt voor een broeder.  Huwelijksrelatie met  God. Liefde voor God is groot."

    Ze leven echt voor god in het klooster. Ze ervaren het gevoel van liefde voor iemand. Dit vind ik mooi. Het is een andere manier van houden van.

    Samen houden de broeders en zusters een avond gebed, maar gaan daarna elk naar hun eigen gebouw.

    Soms verlaten ze de Tibériade en gaan ze op missie met een ezel. Ze vertellen tegen  de mensen dat ze een geschenk van God zijn.  Ze willen dat de andere mensen de liefde van god ook leren kennen. Mensen komen voor ezel, maar daarna kan de broeder en zuster met de jongeren praten. De jongeren krijgen een boekje en een ketting met een kruisje. Zuster vraagt dan aan de jongeren of ze vaak bidden, naar de mis gaan,… en zegt dat ze getuigen moeten blijven van christus liefde.

    Broeders en zusters trekken zich 24u terug in een kluis op maandag . Ze gaan dan op hermitage. Ze verspreiden zich over heel het domein en trekken zich terug in een klein hutje. Het is een moment van rust na de drukke dagen. Ze komen tot rust bij Gods liefde. Ze bidden dan en leggen contact.  Ze genieten van het alleen zijn met het woord van God.


    25-04-2014 om 00:00 geschreven door Emma


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag jongeren abdijweekend Tongerlo

    Samen met een groep van 7 jongeren en 1 priester vertrokken we van 15 tot 17 november 2013 op jongeren Abdijweekend naar Tongerlo.

     

    Ik had eigenlijk een beetje bang om op abdij weekend te gaan. Dit omdat het voor mij een hele nieuwe wereld was en het me voorstelde als iets eenzaams en kil. Maar omdat ik het belangrijk vond voor mijn thema om het zelf te ervaren, heb ik toch te stap gezet.

     

    Thuis maakte ik mijn valies. Toegegeven had ik toch stress en een beetje bang om op kloosterweekend te gaan. Dit omdat het kloosterleven binnen de muren me zeer onbekend was en het me voorstelde als iets eenzaam binnen kille muren. Aangezien ik graag omringd ben door vele mensen en niet graag alleen ben, heerste er een beetje onzekerheid bij mij. Toch leek dit mij de beste manier om meer over mijn thema te weten te komen en ging ik er helemaal voor.

     

    Vrijdagavond kwamen we aan en zijn we warm ontvangen door  gastenbroeder Ivo.  We doorkruisten de abdij en kregen elke een aparte kamer toegewezen. Het was een grote abdij met veel gangen. Er heerste een stilte en het waren beste wel donkere gangen. Toch straalde het geborgenheid uit.  De kamers bestonden uit een bed, een kast, een zeteltje en een tafel.  Het was heel sober.  Ik dacht dat ik me heel eenzaam ging voelen op de kamer.  Maar raar genoeg heerste er een rust en was ik ontspannen. Ik bergde mijn spullen op en ging samen met de groep naar beneden waar we in de recreatiezaal een eerste sessie rond het gebed hadden.

    Doorheen het weekend werkten we met het groepje rond ‘het gebed’. We dachten na over het waarom van het bidden, de vele vormen, gevoelens bij beeldmeditatie Lucas 15, 11-32, het Onze Vader, gebedsparels… Dit waren enkele blokken doorheen de dag, maar daarbuiten maakten we deel uit van het kloosterleven.

    Het deelnemen aan het kloosterleven heeft me verschillende dimensies laten zien. Ik ging met het beeld van waanzin, maar zag meer en meer de zin van een klooster. Ik richtte me hierbij om mezelf, maar ook op de aanwezige broeders en hoe zij het kloosterleven ervaarden en invulden.

     

    Het was een mooi samen zijn. Er was contact met de broeders maar ook met de andere gasten. Elke gast was hier om zijn of haar eigen reden.

    Zo was er een vrouw die hier elke vakantie een weekendje kwam, om te genieten en even weg te zijn van de drukte. Een andere man was dan weer hier om het nauwe contact met het spirituele. Het mooie was dat de broeders hier voor open stonden. Iedereen was welkom! of je nu gedoopt was of niet.

    We volgden het ritme van het klooster maar deden ook sessies rond het gebed. Samen met de broeders deden we mee aan de gebedstijden. We volgden het ochtendgebed, avondgebed en de eucharistie. Ondanks de vaste uren en activiteiten was het een heel ander ritme dan de drukke maatschappij daarbuiten. Er heerste een onbeschrijfelijke rust en ik voelde me er op mijn gemakt. Ik kom meer nadenken en zoeken naar zin op mijn eigen manier.

     

    Het maken van de weblog was zeer leerrijk en ik kwam veel te weten over het kloosterleven en de gang van zaken. Maar door zelf deel te nemen aan dit abdijweekend kreeg ik een beter beeld over het kloosterleven. Zo kon ik op mijn eigen manier de zin of de waanzin ervaren en invullen.

    Ik had in het begin dus stress en een koud en kil beeld en zag het klooster als waanzin, maar nu kan ik tot de conclusie komen dat het kloosterleven zin heeft! Iedereen vult het wel op zijn eigen manier in. Het was een mooie en warme ervaring. Ben blij dat ik dit gedaan en gedurfd heb, want hieruit heb ik het meeste geleerd.


    25-04-2014 om 00:00 geschreven door Emma


    30-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwoorden onderzoeksvragen

    Onderzoeksvragen

    1. Wat is het klooster ?

    De naam klooster is afkomstig van het Latijnse Claustrum, wat afgesloten ruimte betekent. Het is een gebouw of een samenstel van gebouwen dat dient tot huisvestiging van een groep of gemeenschap van mannen of vrouwen die zich uit de wereld hebben teruggetrokken om een godsdienstig leven te leiden.

    Een abdij is meer bepaald een mannen- of vrouwenklooster van een beschouwende kloosterorde, zoald de benedictijnen, kartuizers, cisterciënzers en norbertijnen. De kloosterlingen van deze orde leven volgens een kloosterregel. Dat wil zeggen dat ze leven naar leefregels en constituties. Het bevat de regelingen van de dagelijkse gang van zaken in een klooster. De constituties bestonden uit documenten die het vereiste gedrag, de houding en de spiritualiteit beschreven. (wikipedia)

    De vrouwelijke leden worden zusters en bij de kloosterorden monialen of nonnen genoemd. De mannelijke leden heten broeders en bij de kloosterorden monniken. Tot priester gewijde leden van religieuze orden worden paters genoemd.(katholiek.org)

    2. Welke soorten kloosters zijn er?

    Er zijn verschillende kloosters. Elk klooster heeft zijn eigen levenswijze. In België vind je onderstaande kloosterordes terug.

    Benedictijnen
    De benedictijnen hebben met hun opdracht tot bidden, werken en lezen een zeer grote bijdrage geleverd aan de kerst- ening van Europa, aan de ontwikkeling van de landbouw en aan het behoud van het Antieke culturele erfgoed.

    Karthuizers 
    De Karthuizers zijn de strengst levende monniken van het Westerse kloos- terwezen, die als contemplatieve kluizenaars elke dag in afzondering en stil- te doorbrengen en alleen op zondag gemeenschappelijk samenkomen.

    Ursulinen
    De Ursulinen zijn een vrouwelijke kloosterorde die zich wijdt aan de opvoeding en het onderwijs van meisjes.
     
    Trappisten
    De trappisten leiden een contemplatief leven in strenge afzondering (clau- suur). Naast het gebed houden zij zich onder meer bezig met het brouwen van bier, dat onder de naam Trappistenbier grote bekendheid heeft gekregen.
     
    Norbertijnen
    De Norbertijnen, of premonstatenzers, dragen een volledig wit habijt en werden om die reden ook wel witheren genoemd. De vrouwelijke leden werden Norbertinessen, Premonstratenzerinnen of Wittevrouwen genoemd.
     
    Augustijner koorheren
    De leden zijn priesters die zich wijden aan het koor- of getijdengebed en aan de zielzorg.

    Geschoeide Karmelieten 
    De karmelieten belijden in plaats van individuele de collectieve armoede, waardoor zij voor hun levensonderhoud afhankelijk zijn van eigen arbeid en andermans aalmoeze

    Ongeschoeide Karmelieten 
    De ongeschoeide karmelieten leven volgens de oorspronkelijke karmelie- tenregel uit 1247 met daarbij de nadruk op armoede, gebed en afzondering.
     
    Franciscanen
    De franciscanen proberen Christus radicaal na te volgen door te leven in volledige armoede, waartoe alle bezittingen aan de armen worden geschon- ken. Om die reden werden zij ook wel arme of minderbroeders genoemd.
    De franciscanen dragen een bruine pij met een wit koord.
     
    Clarissen
    De clarissen zijn een contemplatieve orde, waarin de leden zich in armoede toeleggen op het gebed.
    Naast de clarissen zijn er tegenwoordig ook congregaties van francisca- nessen die zich toeleggen op missie, verpleging en onderwijs.
     
    Dominicanen
    Doelstelling was het voorzien in zielzorg en prediking en speciaal voor dat laatste werden de leden naar universiteiten gestuurd. Dominicanen staan sindsdien bekend om hun intellectuele theologische aanpak en werden dan ook wel predikheren genoemd.

    Augustijnen

    Minderbroeders Conventualen
    De conventualen leefden gemeenschappelijk in huizen in de steden, waar zij zich bezighielden met zorg voor de armen, maar ook met de wetenschap zoals die in de nieuw opgerichte universiteiten beoefend werd.
    De conventualen dragen een zwarte pij met wit koord en worden om die reden ook wel zwarte franciscanen genoemd.

    Minderbroeders Capucijnen 
    De Capucijnen wilden weer terugkeren naar de oorspronkelijke eenvoud uit de begintijd van de Franciscanerorde en gingen daartoe weer de strenge regel volgen, alsmede een baard en een spitse kap, de capuccio, dragen.
    Hiervan zijn er 8 huizen in Vlaanderen.


    3. Wie mag intreden in het klooster?

    Elk gedoopt persoon die zich geroepen voelt om in te treden, mag intreden in een klooster. Men spreekt als het ware over de 'roep van Jezus'.


    4. Wat moet je doen om te kunnen intreden in het klooster?

    De voorwaarden of de manier waarop men kan intreden in een klooster hangt specifiek af van de kloosterorde en hun manier van leven.

    In het algemeen spreekt men hierbij over het noviciaat. Een noviciaat is een door het kerkelijk wetboek voorgeschreven proeftijd voor kandidaat-religieuzen, novicen. Deze zijn als postulanten aan hun vorming tot kloosterling begonnen. Hierna volgt een proefperiode van één of twee jaar. Onderleiding van novicemeesters of –meesteressen worden de kandidaten verzocht op hun geestelijke en lichamelijke geschiktheid.


    Om bijvoorbeeld in te kunnen treden in de 'Abdij der trappisten van Westmalle' spreekt men over het volgende;

    Om volgens de 4 geloften ( armoede, gehoorzaamheid, een monstieke levenswandel en stabiliteit) te leven, beantwoorden de monniken de roepstem van God om binnen te treden in de ‘School voor de Dienst van de Heer’. Na een proeftijd van vijf jaar, waarin hun roeping zich kan bevestigen en verdiepen, kunnen de toekomstige monniken zich door hun plechtige geloften voor goed aan de gemeenschap binden. (abdij der trappisten van Westmalle) 

    Voor een intrede in het 'Onze Lieve Vrouwe abdij' in Oosterhout spreekt men dan weer over het volgende:

    Stap voor stap gaat de weg. Pas na een jaar is er de kleding en het ontvangen van een kloosternaam. Na nog twee jaar noviciaat volgen de tijdelijke geloften voor drie jaar. Pas dan de plechtige geloften: een definitieve keuze voor een monastiek leven in gehoorzaamheid aan God binnen deze gemeenschap. Een verbond voor het leven, bezegeld door Gods liefde en trouw. (olvabdijoosterhout)


    5. Hoe ziet een dagorde er in het klooster uit?

    Een dagorde ziet er in elk klooster anders uit. Omdat ik op abdijweekend in Tongerlo ben geweest, geef ik hun dagorde weer.

    - 06.45 u : begin van het morgengebed en de lezingendienst. Op zondag is het morgengebed om 07.00u

    - 07.30 : ontbijt

    - vanaf 08.30 gaan de kloosterlingen aan het werk of is er voor de jongen in opleiding les

    - 11.00 u : Stille tijd in voorbereiding op de eucharistie

    - 11.30 u : eucharistieviering (op zondag om 10.30 met een kort middaggebed om 12.00 u)

    - 12.15 u : middagmaal en afwas

    - 14.00 u : start van de werknamiddag. Ieder kloosterling begeeft zich aan de taak die hem is toevertrouwd

    - 17.00 u : stil, persoonlijk gebed bij het tabernakel in de kerk

    - 17.30 u : avondgebed

    - 18.00 u : avondmaal en afwas

    - 19.00 u : De kloosterlingen kijken samen naar het journaal. Aansluitend komende jongeren in opleiding samen met hun magister voor de afsluiting van de dag en de bespreking van de dag van morgen.

    - De rest van de avond is er vrije tijd tenzij er nog andere bezigheden op het programma staan

    - 20.30 : Dag wordt afgesloten met de dagsluiting. Daarna begeven de kloosterlingen zich naar hun eigen kamer.


    6. Bestaat er een hiërarchie in het klooster?

    Een abt of abdis is de leider, het hoofd van een abdij. Hij/zij is de 'primus inter pares' onder de monniken of zusters. Dit wil zeggen dat hij/zij de 'eerste onder zijns gelijken' is. Dat betekent dat hij/zij binnen de gemeenschap dezelfde rechten heeft als anderen, maar toch een verhoogd aanzien heeft.

    De abt wordt binnen de hiërarchie gevolgd door de prior.

    In zijn werkzaamheden wordt de abt bijgestaan door de raad, een kleine groep monniken, waaronder de prior, die samen het dagelijks bestuur van de abdij regelen.

    7. Hoe zijn kloosters geëvolueerd doorheen de jaren? Wat is het verschil tussen vroeger en nu?


    8. Naar welke regels leven kloosterlingen?

    De regels binnen bepaalde religieuze orden/kloosters verschilt vaak van orde tot orde. Toch zijn de specifieke regels per orde gebaseerd op de hoofdlijnen. Er bestaan 5 hoofdregels.


    Regel van Pachomius
    Pachomius (ca. 287-346 of 347) was abt van een klooster in Tabenissi (Opper-Egypte), waarvoor hij een regel schreef. Dit was de eerste orderegel voor monniken die in een gemeenschap traden met gemeenschappelijke leef- en gebedsruimte en dezelfde kledij, voedsel, spiritualiteit en leiding hadden. Deze regel is van grote invloed geweest op het latere monnikenwezen, zowel in het Oosten als in het Westen.

    Regel van Basilius
    Basilius (overl. 379) was bisschop van Caesarea in Cappadocië en schreef onder meer een regel voor het monnikenleven. Daarin legde hij de nadruk op het leven in gemeenschap, op het liturgisch gebed en op de handenarbeid.
    De regel voorzag echter ook in mogelijkheden voor armenzorg en verpleging in zieken- en gasthuizen. Een al te groot activisme werd voorkomen door de nadruk op contemplatie te leggen.
    De regel van Basilius wordt vooral in het Oosten nageleefd, maar ook door de katholieke gemeenschap Fraternité de Jérusalem van St.Gervais in Parijs.

    Regel van Augustinus
    Augustinus (354-430) was bisschop van Hippo in Noord-Afrika en woonde met meerdere geestelijken samen in een soort kloostergemeenschap. Uit zijn geschriften is later een regel afgeleid die diende als richtlijn voor geestelijken die in een gemeenschap leefden, zoals bijv. de reguliere kanunniken. Ook enkele bedelorden, zoals de Augustijnen en de Dominicanen leven volgens de regel van Augustinus.

    Regel van Benedictus
    Benedictus van Nurcia (ca. 480-547) was abt en stichter van de Benedictijnerorde waarvoor hij een regel schreef. Deze is, naast de Bijbel, waarschijnlijk mede gebaseerd op de anonieme Regula Magistri.
    In de regel wordt de monniken geleerd bij gebed, werk en studie steeds Gods tegenwoordigheid voor ogen te houden en Hem te ontmoeten zijn de abt en zijn medebroeders.
    Een belangrijk element is de verplichting om levenslang in hetzelfde klooster te blijven (de stabilitas loci). Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen priesters en lekenbroeders.

    Regel van Franciscus
    Franciscus van Assisi (1181-1226) was de stichter van de Franciscanerorde waarvoor hij de regel schreef. In tegenstelling tot de plaatsgebondenheid van de kloostermonniken, stelde Franciscus dat de bedelmonniken zowel individueel als gemeenschappelijk de armoede en de ongebondenheid aan enig aards bezit moeten onderhouden.

    9. Welke taken nemen de kloosterlingen op zich?

    De kloosterlingen leggen zich toe op apostolisch of charitatief werk. Het gaat hier om missie, onderwijs, armenzorg en gezondheidszorg. Verder krijgt elke kloosterling elke dag een taak toebedeeld. Het gaat hier dan ook om huishoudelijke taken: de afwas...

    10. Op welke manier krijgt een klooster zijn naam?

    Op 3 manier kan je een klooster een naam geven.

    Ten eerste kan het genoemd worden naar de orde. Dit is bij nieuwe kloosters niet meer van toepassing. Ten tweede kan het genoemd worden naar een heilige plaats en ten derde kan het gewijd worden aan een heilige.






    30-03-2014 om 22:47 geschreven door Emma


    20-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eigen standpunt

    Eigen standpunt

    Ik heb het onderwerp 'het kloosterleven: zin of waanzin?' gekozen, omdat ik zelf nog helemaal niet veel van het kloosterleven weet en het wel een zeer boeiend item vind. Ik begrijp niet altijd waarom mensen in een klooster intreden. Wat leidt mensen hiertoe, waarom doen ze dit,....Hier sta ik wel zeker en vast voor open en wil er meer te weten over komen. 

    In het begin vond ik het klooster maar iets vreemds. In mijn ogen was het een plek waar zusters of broeders in eenzaamheid leefden en waarin hun leven uit bidden bestond. Door op abdijweekend in Tongerlo geweest te zijn is mijn beeld al hervormd. Ik dacht dat onze dagen enkel uit gesprekken, werkblokken en bidden ging bestaan binnen ons jongerengroepje. Aangezien de broeders vooral in 'het slot' leefden, dacht ik dat ik ze enkel tijdens het gebed ging zien en verder niet met hen kon praten. Dit was echter niet zo. Voorafgaande elementen kwamen natuurlijk aanbod, maar er was zeker en vast contact met de broers. Tijdens het ontbijt kwam de gastenbroeder mee ontbijten en praten we met hen en de andere abdijbezoekers, ook s'avonds kwamen er broeders bij ons zitten en praten. Opvallend was dat de gesprekken niet enkel religieus waren. Ik merkt dat broeders ook maar gewone mensen zijn en zelfs deelnemen aan het gewone leven. Voordien dacht ik dat ze zich uit de maatschappij hadden terug getrokken en leefden tot god binnen het domein van het klooster of de abdij. Nu weet ik wel beter. Ik leerde dat ook broeders eens op weekend gaan, gaan winkelen,...

    Er was ook pas een broeder van 18 jaar ingetreden. Ik was en ben zeer nieuwsgierig waarom hij ingetreden is. Dit omdat het mij op jonge leeftijd al een grote zware keuze lijkt. Ik had hem graag vragen gesteld hieromtrent, maar omwille van het drukke weekend met vaste werkblokken is met dit niet gelukt. Ik ga het echter nog proberen te regelen, dat ik hem kan interviewen.

    (Het verslag van mijn ervaring over het abdijweekend volgt nog)

    Nieuw persoonlijk standpunt

    Door het vele opzoekwerk ben ik wel meer te weten gekomen over het kloosterleven. Ik ontdekte dat kloosterlingen ook maar mensen zijn, maar toch leven volgens een bepaalde zin en regeld. Ze zijn sterk gericht tot God en doen alles in functie van het religieuze. De regels, hun dagorde, het mogen intreden... hangt allemaal vast rond 'contact maken met god'. Ik vind het heel boeiend en sta er 100% voor open en vind het speciaal waarom mensen een keuze maken om in te treden in een klooster. Maar toch lijkt het me dat kloosterlingen een beetje leven met oogkleppen. Alles draait immers rond het christelijke geloof en hun regels. Naar mijn gevoel hechten ze zich er een beetje te sterk aan vast. Met mijn komende interviews wil ik dieper ingaan en luisteren naar een kloosterling. Wanneer ik het persoonlijker ga vragen, denk ik dat ik meer te weten ga komen en me misschien beter kan verplaatsen in het kloosterleven.

    Het lezen van verschillend informatie heeft mij ook een beetje in de war gebracht. Er zijn zoveel soorten en zoveel verschillende regels binnen een orde. Dat ik het nog moeilijk kan oordelen over het kloosterleven. De open kloosters spreken mij het meest aan. Het sociale gevoel binnen de kloosterlingen geeft me een warm gevoel. De meer 'gesloten kloosters' spreken mij helemaal niet aan. Het lijkt me moeilijk om volgens strenge regels en in eenzaamheid te leven.

    20-02-2014 om 00:00 geschreven door Emma


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bronnen

    Bronnen (met bijkomende bronnen aangevuld)

    Informatieve bronnen

    Eigen ervaring abdijweekend Tongerlo

    Interview Zuster Tarcicia

    Koppen.Late roepingen.(2011).Reportage voor Eén.

    Via Annemie. Klooster De Tibériade. (2014). Reportage voor Eén.

    Literaire bronnen

    Pruim, F. (2008). In dienst van God. Uitgeverij contact

    van Gemert, A. (2006). Kloosterlingen.

    Tijdschriften en artikels

    Kerk & Leven. Online versie van de weekkrant. [online] beschikbaar : kerknet de website van de kerk in Vlaanderen 

    Internetsites

    SchoolTV. Leven in een klooster. 120 nonnen leven met god. [online]

    zie bijlagen

    Bijlagen:
    http://www.een.be/programmas/koppen/late-roepingen   
    http://www.ijd.be/kalender/abdijweekend-tongerlo   
    http://www.jongerlo.org/geloofsvorming/archief_leven/geloofsvorming_leven_kloosterstraat.htm   
    http://www.katholiek.org/religemeensch.htm   
    http://www.kerknet.be/zoek/index.php   
    http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20120701_klooster01   

    20-02-2014 om 00:00 geschreven door Emma


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eigen referentiekader

    Eigen referentiekader

    Ik kom uit een gezin met 5 kinderen, waarvan ik de 4de in de rij ben. Mijn 2 broers zijn ouder dan mij, maar zijn op jonge leeftijd overleden. Nu heb ik nog één oudere zus en één jongere zus. Ik heb een grote familie. Deze wonen echter niet dichtbij. De familie aan mijn mama haar kant wonen in Geel en de familie aan mijn papa zijn kant wonen in Antwerpen, Vlaams Brabant en West-Vlaanderen. Wij wonen met ons gezin in Limburg. Ik woon in een dorp tegen natuurgebied. Mijn hobby's zijn muur-en rotsklimmen en tenissen. Verder hou ik ervan om in de natuur tot rust te komen en te genieten van de omgeving. 

    Referentiekader toegepast op thema 'Het klooster'

    Thuis ben ik katholiek opgevoed. In onze kennissenkring hebben we een zuster. In de tijd dat mijn broer kanker kreeg, werkte zij op vrijwillige basis in het ziekenhuis om de pastor te helpen. Na de dood van mijn broer is ze steeds contact blijven houden met ons. Elk jaar belt ze ons nog op de verjaardagen en sterfdagen van mijn broers om sterkte te wensen.

    Steff is mijn buurjongen van vroeger en is nu nog steeds een heel goede vriend van mij. Hij dient al vanaf jonge leeftijd de zondagdiensten als misdienaar. Toen ik klein was ging ik samen met hem en zijn zus naar de kerk.

    Doordat ik in het begin van het schooljaar al nagedacht had rond mijn thema voor RZL en het thema 'Het kloosterleven' had gekozen, had ik mij ingeschreven voor een abdijweekend. Samen met Steff ben ik van 15 tot 17 November op een jongeren abdijweekend geweest in Tongerlo in samenwerking met JOPhasselt. Naast enkele werkblokken en gespreken met de andere jongerenen en de pastoor deden we ook mee met de grote gebedstijden en en vierden we zondag's de eucharistie. Via deze weg werd ik helemaal ondergedompeld in het kloosterleven. Het was een leerrijke en boeiende ervaring.

    20-02-2014 om 00:00 geschreven door Emma


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onderzoeksvragen

    Ik ben tot volgende onderzoeksvragen gekomen:

    Onderzoeksvragen

    1. Wat is het klooster?

    2. Welke soorten kloosters zijn er?

    3. Wie mag intreden in het klooster?

    4. Wat moet je doen om te kunnen intreden in het klooster?

    5. Hoe ziet een dagorde er in het klooster uit?

    6. Bestaat er een hiërarchie in het klooster?

    7. Hoe zijn kloosters geëvolueerd doorheen de jaren? Wat is het verschil tussen vroeger en nu?

    Bijkomende onderzoeksvragen

    8. Naar welke regels leven kloosterlingen?

    9. Welke taken nemen de kloosterlingen op zich?

    10. Op welke manier krijgt een klooster zijn naam?

    20-02-2014 om 00:00 geschreven door Emma



    Archief per week
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/02-23/02 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs