Archief per maand
  • 07-2015
  • 05-2015
  • 10-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
    Foto
    Inhoud blog
  • Afscheid.
  • Requiem.
  • Requiem. (1)
  • Requiem. (2)
  • Requiem (3)
  • Requiem.(4)
  • Requiem. (5)
  • Requiem. (6) (Slot)
  • Kerstconcert Ruysscheveldekoor 2013
  • Verleden!
  • St-Cecilia.
  • Stop blog.
  • WENEN 1989!
  • Bengel (D)
  • Koorconcert 23 april 1983.
  • R.V.-koor. (13 aug.1983.)
  • Euthanasie.
  • Carolus Borromeuskerk Antwerpen. (2)
  • St-Ceciliafeest 1983.
  • Kortrijk.
  • Ieper.
  • R.V.-koor.
  • Muziek.
  • 6 september 2013
  • VRIENDSCHAP.(1)
  • Verjaardag.
  • Köln. 1985.
  • Choral St-Bernard. Mulhouse.(F)
  • Kooravond 1982.
  • Flip.
    Zoeken in blog

    Blog als favoriet !
    STEKENE EN ZIJN......

    26-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Conservatief.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dat het R.V.-koor een bescheiden imago heeft, wil ik ergens betwisten.
    Dat wil daarom niet zeggen dat vergeelde, verzegelde en verleden partituren geen 'dienstbaarheid' kunnen gebruiken.
    'Ronkende' 'titels' verlangen naar expansie, expositie, misschien wél een uitdrukking van en binnen een kader van 'verlegen' uitvoerders.
     
    Behalve...ze (oude koorpartituren) worden niet meer gebruikt...!

    In het verleden werden koristen, bijna wekelijks vergast en verrast op nieuwe koorwerkjes
    om het vuur 'brandend te houden'.
    De afwerking liet soms op zich wachten.
    Het stuitte op een 'onmogelijkheid'.

    Vreemde 'aandoeningen' (Titels van koorwerkjes in bv. een uitvaartliturgie) verstevigen de aandacht van een gevoelige bijeenkomst naargelang de populariteit van de overledene.
    Weinigen 'verstaan' de inhoud, maar met een passionele vertolking, geurt het naar medeleven.

    Een overlijdens tekst, (Bieleken) onmiddellijk na de offergang is voldoende om het verdere sacrale gedeelte te verlaten.
    Men keert het letterlijk: 'de rug toe'.

    Sommige blog-importanten verdelen een gedachte, waarover ik het, 
    rakelings, niet eens ben.
    'Het' kan leiden tot contraversiële meningsverschillen, (Dat zal ook zo)
    beleefde woordenwisseling, met een goed glas wijn,
    en bovendien een gesprekspartner die overtuigd is van zichzelf.

      







    Bijlagen:
    index.url (0.1 KB)   

    26-04-2012 om 10:55 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    25-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koor-obesitas.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als je het gezicht van een koorzanger 'bekijkt', ontdek je amper obesitas, 
    of ouderdomsrimpels.
    Het hoeft geen betoog dat zingen zéér gezond is.
    (Universitaire studies zijn het hierover eens.)

    Natuurlijk ontgaat het ons niet dat een 'ambetant' dirigent hiervoor 'deeltijds' verantwoordelijk voor is!!!
    Een dirigent verafschuwt het woord: 'Divertimento'. (=Amusement)


    Hij/zij sereneert, (serenade of gemoedelijke avondmuziek) profileert, filtreert zich liever quasi buigzame armbewegingen, die de taal van kunst zouden 'moeten' uitdrukken.

    Iemand die een eerste maal een 'koorherhaling' bijwoont, neemt deel aan een 
    Bourgondisch 'diner'...
    maar....laat het a.u.b. niet wegzinken in een café(-t)aria!






    Bijlagen:
    Aperitiefconcert (1).pdf (141.5 KB)   

    25-04-2012 om 10:02 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    24-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aerodynamica.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Bachelor vind ik zo'n vreemd woord. (Bach...)
    Master...nog zoiets.
    Kennis geniet niet altijd van gezelligheid.

    Moeten wij dankbaar zijn voor het 'leven'?
    Wat met het doorsluizen van miljarden spermaliën?

    Het 'berekenen' (ontleden) van ons 'denkproces' duizelt van 'interieure' gezelligheid. 
    Het blijft een zoektocht naar 'dit' en 'dat' en 'wat' en zoveel overige 'dinges'.

    Mijn nieuwste (kunst-) 'compositie' zal erin bestaan:
    zonder één noot te schrijven!!!

    Er 'moet' wél een dirigent aan 'te pas' komen voor het 'startschot'.
    Ieder-één uit zich met eigenzinnige willekeurige klanken zoals dat, op dàt moment zich laat gevoelen.

    Ik zou 40 jaar te laat zijn. 
    Dit soort 'componeren' stond reeds op een programma van een onbekend gebleven 'componist'!

    Zal de moderne 'kunst' zich verder laten 'gedijën' (beëdigen) op hoger beschreven 'kunst'?
    Kan het nog verder?

    Natuurlijk!

    Hoe?
    Afspraken dulden, in het artistieke wereldje, weinig verdraagzaamheid. 








    24-04-2012 om 09:22 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    23-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoffelijkheid.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 'kerk' beweegt zich tegenwoordig met hoffelijkheid t.o. koorzangers.

    Dat was vroeger wél anders.
    Onmiddellijk na het 2de Vaticaans concilie (1965), 
    constateerde men een onverwachte  kerk-leegloop.
    Enkele jaren later zei een geïrriteerde pastoor uit een naburig gelegen parochie tegen me:
    "Mijnheer de'n dirigent, is er voor mezelf ook nog plaats voor het altaar...ja???"

    Irritatie, frustratie, maar vooral, denk ik ; het verlies van 'volmachten' dat zich borduurde in een ooit eens aanvaardde religieuse opdracht.

    Zijn verbale (beweeglijkheid) uitdrukkingskracht, tekstuele inhoudelijke historische analyse's, 
    verdreven waakzame toehoorders.
    Stevige populieren groeten 's morgens ook de 'dingen' en toch....'bomen sterven staande'

    Het 'oratio' van een voorganger krijgt (gelukkig) een steuntje van een koor.
    Overtuigde activisten met een deelname aan reeds beschimmelde maaltijden.

    Toch hoort het zo.
    Wij beleven een 'overgang', niet alleen voor onszelf maar met attente mediatieve aandacht.

    De geloofsgemeenschap zal nog (later) een zoektocht ondernemen naar verleden aantrekkelijkheid.
    Onze generatie 'treft' het niet.
    Of toch wél....

    Het schoffelt reeds geruime tijd in m'n gedachten....
    maar nu moet het van mijn hart.

    "Die goât scheeën....en de'n diêje goât scheeên ....".
    Toen was het straatnieuws.
    Het was geen levensverbinding maar werd een 'boekjaar'.

    Je hoort dat tegenwoordig niet meer. (Behalve bij de belastingen.) 
    Eenvoudig,  omdat er, gelukkig, veel minder huwelijken zijn.
    Het kost bovendien een 'bom' geld en een 'tweede-hands' kortingsbonnetje is er niet bij.
    Maar wat heeft dit alles te maken met kunst?









     

    23-04-2012 om 09:24 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    22-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interludium 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Vandaag 'lijkt' een uitdagende confrontatie met: 'ik heb gelijk' én...met goed bedoelde, eigenzinnige overtuiging, dwarrelt hij/zij, met hoge 'frequentie naar een andere planeet waar het succes, een secundante ondersteuning betekent in het familiale gebeuren.

    'Er was veel volk'...is de graadmeter van succes, maar daarom niet van kunst.
    Een 'organisatie' bezit duidelijke 'steunfondsen', 'particuliere' fans. 
    Alhoewel het lidmaatschap over een overtuigende meerderheid beschikt, binnen een organisatorische en tevens actieve, wekelijke samenkomst van 'vreemde' polyfonie, 
    vraagt het bestuur om in de gunst te staan van (concert-)aanwezigen wat één van de doelstellingen 'moet' zijn. 
    (Toehoorders...zelfs luisteraars, wat niet altijd 'accordeert' ((programma)) met de visie van dirigent.)  

    Het (koor) mag geen wekelijks 'opvangcentrum' worden van verweesde volwassenen die hun loyale vocalises (in het kader van polyfonie) trachten te accentueren met eigen-overtuigende inbreng.


    Klankdiversiteit maakt deel uit van dag-dagelijkse consumptie.

    Hoe zo? 
    Zet uw 'radio' maar aan (keuze-zender) en 'onbewust' ontvang je een 'roulade' van aangename
    of vervelende klanken.

    'Onbewust' betekent ook: 
    'Denk jij na, wanneer jij je ontkoppelingspedaal indrukt bij het autorijden?' 
    'Nu doe ik het of ik doe het niet?'

    Ik geloof het niet...

    Foto: Sigmund Freud. (1856-1939)

    22-04-2012 om 09:09 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    21-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interludium 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Afscheid nemen is té moeilijk om het menselijk te aanvaarden.
    Je indroctineert, met onaantastbare (onverstaanbare) gevoeligheid als 'alleenstaande' binnen 'gotische' Gods zuilen, waarvan enkel jijzelf de kwetsbaarheid ...zelfs niet wil..... aanvaarden.  
    ('Afscheid nemen, je leert het nooit' ...) 
    Men verdwaalt in een tijdelijk (wat dat ook is) imperium (ook tijdelijk) van een actuele 'akte of (passie) de prèscense', maar er is een medeburger....de 'ouders', de 'pedagoog' met vertwijfelde overtuiging wat je begeleidt binnen een straal van een huishoudelijk 'abba' gevoel. 

    Het maakt deel uit van ....een levensloop en ieder van ons kan een boek schrijven over zijn/haar eigen levensloop.
    Je verveelt anderen omdat het te gevoelsmatig, onbegrijpbaar in uw gedachten circuleert.

    Als er een begin is, is er ook een einde...maar dat einde heeft geen begin...
    Tijd en ruimte bestaat niet.
    Wél in het menselijk denken....10.000.000.000.000 cellen.


    "Ik ben de Alpha en de Omega..."!
    Zonder begin en zonder einde.....
    Dit onderdeel brengt mij dagelijks, in een aangename geloof's-depressie midden een collectiviteit (collectie) van fugatische deel klanken, harmonie en andere voorstelbare... 
    én eerlijkheidshalve verwachtte 'cat-walk'.
    Kunst verduidelijkt zich niet. (Met een accent op analyse)
    Het is wél een genot's partner en de kunst heeft een mannelijk ...heu..lid..heu..,woord.
      
    Het is een 'menselijk' 'tijdelijk' afscheid wat zich ook met beperkte visuele, gevoelsmatige, (psyche) en andere mens-denkende, vreemde voorstellingen, een 'bevoegdheid' geeft binnen 'ouderlijke' 'antieke' .......soms als alleenstaande! 


    21-04-2012 om 09:31 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    20-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Metronoom.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Musiceren (instrumentaal-vocaal) met een strakke metronomische 'getijde' (tik..tik..tik..) beleefd geen enkele gevoelswaarde.
    Dus kunst-waardeloos.
    De 'ziel' van een solist (-e) is soms ondragelijk en uit zich in een eerlijke 
    overgave.

    Moeilijker wordt het wanneer aan collectiviteit wordt deelgenomen. (Koor)
    De idee van persoonlijke verklaring legt (deelt) men in de handen van een dirigent.

    Niet eenvoudig!!!

    Elke mens beschikt over eigenzinnige gedachten en leiden vaak tot stilzwijgende meningsverschillen.
    De plooien worden onder de lakens gestreken.
    Koristen, met individuele aantrekkelijkheid, laten zich consumeren in een collectieve gemeenschap.

    Niet eenvoudig!!!

    Maar ergens bevindt zich, buiten het artistieke, literaire....
    dat gevoel gevoel van 'erbij te horen'.
    Dat oneindig gevoel van gemeenschap.
    Soms lijken 'dingen' niet zoals ze lijken.

    Bijlagen:
    affiche-web (1).jpg (185.9 KB)   

    20-04-2012 om 11:12 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    19-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 april 2012.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Stille bezoekers van deze site, zullen reeds gemerkt hebben dat een aantal bloggen vergezeld worden door een power point, met diepzinnige inhoud. (Dewelke, voor allle duidelijkheid, niet van mezelf komt maar...'gebeesd is nie gestooool'n hé').

    Iets waarvan ikzelf houd. (Power point)
    Het toetst ons 'zijn',... onze labiele, onstandvastige overtuiging, in welk opzicht ook, aan 'fragiele' naastenliefde, een craquelé-glas met uiterlijke barsten maar zalig om de (drank) inhoud te consumeren.

    Een mens zou tweemaal 'moeten' leven,.... met een 'stramijn' (stramien of kolenzifter) in de hand met als gevolg dat de Leuvense stoof en tweede maal werd aangestoken met restanten van de eerste 'keer'. (Kolen)

    "Dit en dat kon ik anders geformuleerd..., geschreven hebben...met diepere inhoud....",

    Het zijn dwaze gedachten 'iets' met ziele-kundigheid te beletteren.

    Wanneer het hét 'model', 'muziek' betreft, loopt het helemaaaaaaal 'mank'.
    Het treft enkel maar 'ontgoochelde' 'creatievelingen' (ook dirigenten) met een eigenzinnige, ondeelbare waarde van overtuigde personalisering t.o.medebewoners in een 'aangename' leefgemeenschap (gemeente, stad) van minzame 'broeders en zusters'.
    En over een rusthuis wordt voorlopig niet gesproken.

    Ik kan, voor mezelf, niet nalaten, een secundaire 'invasie' te plegen op 'eigen' werk. (schriftuur) in de wetenschap dat ook dàt een 'boterpapierke'n' (Martha Potters) zal zijn in een (mijn) 'testament'. (Nalatenschap)  
    Een begeleiding van een auditief én visueel bestand, als ondersteuning bij de blogs, is een uitdaging voor mezelf.

    Het sacrament van de biecht behoort tot een 'gisteren-verleden'. 
    Gezondigd of niet,... 
    naar de biechtstoel moest je... 
    En je zocht naar gefantaseerde en toch nog fatsoenlijke gedachten, want dat behoorde (gelukkig) tot zondigheid en je moest dat, bij-god, nog vertellen aan 'iemand' ook.
    Hoe groter uw 'penitentie', hoe 'zwaarder' uw zonden....en tijdens de 'zeven weken', voorafgaand aan het vormsel, werd dit, met interne zorgzaamheid verspreid in een 'college' van klas-makkers.

    Mijn (sorry voor het woord) bloggen worden steeds enkele dagen vooraf geprogrammeerd, en wanneer  ik dan 'de's morgen's' mijn eigen blog las, vond ik het 'over de schreef' en schrapte kwetsbare gedeelten die niet in een patrimonium van 'successierechten' thuis hoorde.



     



    Bijlagen:
    Een_kruiwagen_vol(ronny) (1).pps (3 MB)   

    19-04-2012 om 09:21 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    18-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwijgzaamheid.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In het zwijgen luister je naar iemand anders woorden.
    Er ontwikkeld zich een bescheiden 'persoonlijkheid'.
    'Iemand' die je graag ziet!
    'Iemand' waarvan je kunt houden.
    'Iemand' ...in een bescheiden dorp, waar je uw 'profiel' wil 'neerplanten'.

    Alles wat leeft, heeft bv. ritme.
    'Eeuwen-oude zwijgzame begrippen, die steeds gedisciplineerd vertoeven
    binnen een 'merk' (mens) van een zoektocht'.

    Een schaduwplaats zonder 'licht' (zon) bestaat niet.
    Een dialoog met:
    'Wat is licht'?
    'Wat is donker?'.
    Het is en blijft een klachtenboek met menselijke finaliteit.

    Berouw komt na de zonde!
    Tot zondigheid behoren ook pesterijen.
    (Kent U ook nog de tien geboden?)
    "Bovenal bemin één God...
    zweert niet ijdel, vloek noch spot,
    Heilig steeds de dag des Heren....enz!" 

    (En naar mijn gevoel, bezit het een geladen gevoel van onmenselijke huishoudelijkheid.)
    Het lopen in een 'gareel' met huidige, stofferige nalatenschap,
    met een 'verdriet' van verleden, kortzichtige aanbidders. 
    (Ouders, met een onmetelijke bezorgdheid voor kordate kleinkinderen.)

    Een syndroom....?
    Een erfgoed....?

    Een zwakke, eigen overtuiging, op basis vàn:
    'Eigen overtuiging'?

    De overtuiging (afslag) van een eigen 'rotonde' is voor elke mens verschillend.
    Het geheugen 'teistert' soms dag-dagelijkse mobiliteit,
    gedreven door eigen overtuiging.

    Maar vreemd genoeg, met een eerlijke transfer naar:
    "Is het ook zo...?" overschrijdt het een 'probleem'.
    Misschien...misschien...

    Misschien heeft steeds een LAT-relatie met het realisme.








     
     




    18-04-2012 om 10:07 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    17-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toekomst? (2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Laat me duidelijk stellen dat deze versie (blog-titel) een algemeen probleem vormt voor vele parochies en profane koorconsumenten, en niet gefocust op het R.V.-koor.
    Maar een 'probleem' moet zich stellen, hoe onaangenaam dit ook mag zijn!
    Stel je voor dat je 365 gelukkige dagen zou hebben. (Ik wens het U niet toe.)(!)

    Dan ga je op zoek naar dat uitdagende 'moment', waarvan je, als mens, geen 'meester' bent en ontgoocheld zou zijn met een ontbrekende 'confrontatie'.
    Een zoektocht naar..., steeds opnieuw...., elke morgen met een zeker onopvallende gedachte:'Wat zal deze dag brengen?'....
    En 's avonds...'Wat zal de dag van morgen brengen....misschien is er iemand die aan me denkt...een e-mailtje stuurt, ook al heb je dat reeds ontvangen...het deert niet....er is iemand die aan je denkt............ (Een Emmaüsganger...)

    Vroeger was een kerkgebouw een wekelijkse (wettelijke((?))) inval basis met eigen- 'overtuigende' ziel genootschap... en nu een uitval... met Oosterse 'invalide' -logementairs.
    Het kerstverhaal 'schrijft' ons toch: 'Er is geen plaats in de herberg....'.
    Zeg dat maar eens aan een zwangere vrouw die haar weeën heeft.
    Ik ga niet vragen om U te transformeren naar een 'Vaderschap', aan de zijde van uw accidenteel 'liefje', want ook U, beste lezer, zou zich kunnen beschamen aan een 'new-born life' wat des-al-niet-te-min recht heeft op LEVEN.


    Misschien wil geen enkele man, Moeder worden, want dat is te moeilijk. 
    Het maakt deel uit van: het was, het is en het zijn...
    De w's: waarom, waarvoor, waarvan, waarin, waarmee...schetsen een 'fragile' overtuiging van humane presentatie. (Macht en Sexualiteit of-te-wel, Freud t.o. Adler, of-te-wel, U en ik, of-te-wel het bestaan van een zielig denkpatroon......of misschien wel 'denken' voorbij het heelal, kosmos, universum...kan niet zonder een denkbeeldige voorstelling.
    Het houdt ons recht, met een rechtstreekse confrontatie uit het christelijk verleden, maar ook dat confronteert ons met de onaangename 'verstuifde' 'energie' van een sterk verleden.
    Wanneer wij het ons kunnen voorstellen, verdwalen wij in nietige tienduizend miljarden (hersen) cellen. 

    De 'kunst' bestaat hierin dit te comprimeren met een genoot en dit mag geen alledaagse 'opdracht' zijn. (Je wordt er niet 'oud' van!)

    Het 'moment' heeft geen deelbaarheid, met een neurologische, unieke aangename, kwetsbaarheid binnen het menselijk lichaam. Of toch...
      
    Jozef (Ook al was Hij niet de Vader)  was oud en wijs genoeg om hier geen eeuwenlange Joods-christelijke nostalgie aan toe te voegen.
    Al deze 'verhaaltjes' brengen ons één maal per jaar (kaarten) samen, om kerst wensen met elkaar te delen op een bedje van 'Vergeet-me-nietjes'. 
    Toch gaan we achteloos voorbij aan de christelijke, laat me toe: humane 'essentie'!

    Het verveelt nooit, omdat dit een 'aankondiging' is van een nieuwe lente en bovendien een alibi is om 'vrienden' te herinneren aan hun schriftelijke 'contractuele' overeenkomst van waardering.

    Koren dragen (droegen) bij tot een, twee duizend jaar geleden, herdenking. (Eucharistie)
    Welkome (koor-)gasten was en is een ruggesteun van de voorganger.

    Maar... wat nu?
    De Kerk loopt leeg en het koor wordt 'ouder'.
    Deze 'pancartes' zijn ons voldoende bekent, met weinig opbeurende, christelijke gevoelens.
    Elkeen maakt dit (geloofscrisis) voor zich zelf uit..maar een mens kan niet zonder de andere! (Bomans) 
    Ieder vindt wel een reden om de'n hemel te komen.

    Als ik een religieus boek koop omwille van, niet alleen de titel maar er ook de antwoorden in hoop terug te vinden, ontgoocheld het me telkens opnieuw.
    Deze zoektocht van een Christen, is misschien de sterkte van het 'geloof' want, een antwoord zou 'desastreus' zijn. 
    Het 'einde' van alles betekenen.
    Geloof, HOOP en Liefde staat er ergens genoteerd. 

    Wanneer dit 'godshuis' (kerk) zou vervallen in een on-functionele 'toestand' zonder medebewoners als gevolg van bv. 'verwarde' priesters, vervalt ook de occasionele opdracht van een koor.

    En dan...?
    Het 'religieus' koorrepertorium is nog steeds omvangrijker dan het profane en je kan toch niet elke maand een 'Gildenhuis'-concert geven in vervanging van een Eucharistieviering, 
    ten ware...!

    De opdracht van een koor-bestuur (om nog maar niet over de 'kerk' te spreken) is lang niet eenvoudig en nestelt zich in een cocon van een beschermd verleden.

    Met uitsterven bedreigt.....en daarvoor voelen 'wij' ons nog te jong.
    Het behoort éénmaal tot een 'roulade' van eeuwenlange stilzwijgendheid.
    De 21ste eeuw zal zich performeren in de geschiedenis, en ook de huidige actualiteit (laat ons geen pers mededelingen meer doen...) zoals deze op een ander artistiek vlak werden ingevuld (Concilie van Trento) genieten van historische dwalingen.
    'Paarse heren' voerden oppositie t.o. de onverstaanbaarheid van het Latijn. (Polyfonie)
    Gelukkig heeft de componist, Giovanni Pierluigi da Palestrina het 'recht gezet' met zijn Missa Papae Marcelli,... (naam van de toenmalige paus) en wilde deze uitzonderlijke componist dat: met polyfonie, ook 'latijn' verstaanbaar moest blijven.
    Genietbaar wat het verleden betreft, maar toch met een 'licht' gevoel van hedendaagse 'resistentie' om het pinkster-licht te accepteren.  

    Maar om te leren lopen moet je 'kunnen' vallen...en daarna weer opstaan....!
    Een kind ervaart dat met luidruchtig gevolg.
    Een volwassen verdraagt dat met ingehouden tranen.





       





      








    17-04-2012 om 10:36 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    16-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toekomst? (1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Jarenlang kampen (kamperen) amateur koren met het wegblijven van 'jonge' gegadigden.
    Het kerkgebouw doet flink z' best en toch biedt het geen alternatief. 
    Dat zou té zondig zijn in een heterogene (?) leefwereld van de 21ste eeuw (maar...eeuwen lang verzwegen) met een uiteindelijke collectie van onaanvaardbare 'gewijde' handen.
    Elkeen verteert dat voor zichzelf, en de keuze tussen katholiek, protestant, orthodox, angelicaan of wat dan ook, maakt hij/zij zelf uit.

    We mogen ons niet vervelen in een 'testosteron' of 'oestrogeen' -gehalte.
    Alhoewel dit heel wat menselijke problematiek oplevert, werpt dit een schaduw op het toekomstig verrijzenis feest. (Levensovergang) 

    Het bood, voor 'componisten' (Kerstklanken en passiecomposities)) een uitdagende 'vrijage' met open 'symfonische' polyfonie en nog zo meer, terwijl het 'woord' toch een 'primaire', 'gekazuivelde', brocante, expositionele 'hou vast'-nocturne voorstelde.   
    Het programma is 'van de'n oude'n tijd'... vertoefd reeds meer dan een halve eeuw in een onhoudbaar paternalisme.

    Er wordt veel accent gelegd op het religieus koor repertorium..., 
    (Christelijke dienstbaarheid.)

    Er is te weinig 'moderne' (?) muziek. 
    'En hierin ligt een vorm van waarheid maar, kennen zij 'moderne' koormuziek of is het een alibi om....?'

    Wil men een 'renaissance', en een toch niet (verwaarloosd) gewaarborgd 'reveille' uitdagen, zal men een R.V.-koor, 'jongeren' 'moeten' opstarten met meer dan mediatieve verspreiding!

    Hoe?
    Enkele jongeren (Bv. acht in aantal,.... 'k zeg zo maar iets) een zelfstandige verantwoordelijk geven met, en dit is zéér belangrijk, de financiële steun van het R.V.-koor.
    Ik ben overtuigd dat, een selectie uit het vroegere Jeugdkoor van Zuster Lieve, wanneer men deze adressen of gewoon mondeling, zou kunnen terugvinden, er, uit de honderden, toch wel een 'dubbel-kwartet' kan samengebracht worden wanneer dit gebeurt met de nodige 'diplomatie'.
    De keuze van een dirigent (-e) is zeer belangrijk, maar op dat moment laat je dit aan henzelf over na mondelinge overeenkomsten.... met financiële steun van.....
    met accommodatie....'stand-by' waar nodig is....
    Geef hen vertrouwen en zij krijgen 'vleugels'.
    Sommige 'Ruysschevelderkes' weten nog goed hoe de 'twaalf', in de loop der jaren gegroeid zijn, maar na verloop der jaren kan er een probleem ontstaan waar je niet onmiddellijk aan denkt maar er vandaag (ongevraagd) mee geconfronteerd wordt.
    Bezorgdheid voor 'morgen', wat een koorbestuur zeker siert.
    Hoe velen van ons genieten niet (op onze leeftijd) van 'vroegere' opgedane' kind' ervaringen. (Dromen) 
    Dat geldt ook voor toenmalige kinderen die nu ook (misschien) grootouder zijn.

    Muziekgeschiedenis heeft een ander paar 'Winterse' mouwen, maar dan spreken we over de late middeleeuwen, vroeg renaissance waar vlamingen naar zuid-europa trokken om kunstvolle, artistieke erkenning te verkrijgen. (En ook verkregen)
    Dit was van noord naar zuid. (16de eeuw)
    Nu is het van oost naar west. (21ste eeuw)(???)

    In een droge ruimte is elke fractie van een seconde, bij een te vroege inzet van één of andere stem, hoorbaar en storend voor een 'verdwaalde' criticus. (?)
    De ruimte is een zeer belangrijke klank beker voor dirigent en uitvoerders. 
    (En lege ruimte's klinken nu eenmaal voller, aangenamer....) (!)
    Maar laat ons dat absoluut terzijde schuiven en geen verdere grijze haren verzamelen. 




     






    Bijlagen:
    affiche-web (1).jpg (185.9 KB)   

    16-04-2012 om 09:27 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    15-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Basiliek Hulst.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen T.g.v. de jaarlijks uitvoering van de Mattheüspassie (J.S.Bach) in de Basiliek van Hulst (N),
    zag ik, in het stevig programmaboekje, (Rotary Project Hulst)  terloops de naam:
    Ruysscheveldekoor vermeld staan, en dit anno 2012.

    Hollanders zullen hier een 'vapeurken' van gekregen hebben.
    De Mattheüs-passie (Mendelsshon-idee) werd uitgevoerd zonder patente Nederlanders,
    terwijl de traditie: koren, solisten, instrumentisten én dirigent, jarenlang  het uithangbord was van Hollandse 'devotie'. (De Gentse oratoriumvereniging niet meegerekend)

    In 1986 kreeg het Ruysscheveldekoor, samen met het Gent's Kathedraalkoor 
    o.l.v. Luc Van Meersche met begeleiding van de Kathedraalorganist uit Mechelen, Peter Pieters en  het 'Blauwe Hoeve-koor (Hulst) in deze historische Basiliek, een 'net over de grens' deeltijdse opdracht het concert 'luister' bij te zetten.

    Het deed toch deugd.


     



     





    15-04-2012 om 09:57 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    14-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Begin en einde.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "Aan alles komt een einde,
    behalve aan een worstje,
    daar zijn er twee aan...!"

    Daar geloof ik niet direct in, want...dan is er ook een begin geweest.
    Beide 'begrippen' (begin en einde) vormen geen onderdeel (als het dit al is) van niet eens voorbijgaande, en naar mijn gevoel; intellectuele 'levenslust'.
    De architectuur van een 'schooltijd' (man-vrouw, man-man, vrouw-vrouw)
    geniet van een korte 'levensduur'.

    Natuurlijk ontwikkeld zich hier de vraag:
    "Wat is...leven....?"

    Genot van visuele, auditieve..., onmiddellijk (onvermijdelijk) gevolgd door, én/of sexualiteit én macht.
    LIEFDE zou dan als 'beschermheer' moeten 'tussenkomen'.

    Zich performeren in een draaglijk, tevens momentopname, gevoel van hét 'zijn'?
    Het creeërt in geen geval een toevallige bezoeker.
    Integendeel, de deurbel oxydeert zichzelf met afwezigheid van buitenhuiselijk gebruik.
    Een 'galadiner' van voortreffelijke dis-genoten met 'krokante' bevoegdheid,
    geven soms een illusie van 'waardige' aanwezigheid.







    14-04-2012 om 09:22 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    13-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag de 13de. (1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is vandaag vrijdag.
    Op zichzelf niets ongewoons.
    In m'n puberteit kreeg ik een 'lap rond m'n oren' wanneer ik dit zei:
    "Het is vrei-dag"!

    Maar vandaag toch wél iets speciaals.
    De 13de.

    Igor Stravinsky, geen alledaags Russisch componist, schreef 'ooit':
    'Muziek drukt niets uit'!!!
    (Eerste helft vorige eeuw).

    Wie durft dit tegen te spreken?
    En in zijn talrijke instrumentaal gestoffeerde composities, 
    (O.a. Le sacre du printemps.  Maar hoe vertaal je dàt als het over kunst gaat...?)
    kreeg de bourgoisie een filterdun 'entreé-kaartje' qua eigen muzische kennis.

    De rococo (1750-1800) hield van hoepelrokken, met ingewerkt verhoogde b.h.'s,
    stijve miniatuur-kragen met... 'verschenen' pruiken.
    Het blijven 'pasta's', ook twee eeuwen verder.
    'Structureel' kreeg dit, een korte 'bewerking' van en uit de kunstgeschiedenis.
    Tijdelijk dus!
    Een 'stramien' van onbereikbare duidelijkheid.


     
     













    13-04-2012 om 09:31 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    12-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vervolg:

    In een Seminariegebouw  (-zaal-taal) zal dit een filosofische vraag blijven.
    Aparte geaardheid (4%) brengen geen 'vruchten' voort maar zijn gevoelig voor een tastbaar 
    bedekt onderhoud.
    (Cfr. Ochtend- radionieuws van gisteren.)

    Ook 'volwassenen' hebben altijd een verdoken, 'sterke'  behoefte aan 'erkenning'. 
    'Je moet dit in de hand houden....(?)'

    Wetenschap, (kennis) gewetensvol, (humaan) en talrijke andere samenvoegingen, 
    genieten niet direct van een frivole 'lebendigkeit', 
    maar zijn eerder..., een gevaar voor 'contractbreuk'.

    'Onder de 'Dekens' worden de beste contracten gelegd.'
    Een 'oude', inhoudelijk gevoelige, verdoken vorm van waarheid.



    12-04-2012 om 10:09 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    11-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Gouden jaren (50 jaar jong...jubileum of wat dan ook) verzwoegen, verzinnen of doorwezen soms een 'rantsoen' van minnelijke schikking.

    De jeugd stelt zich niet wrevelig meer op t.o.:
    "Wat God heeft verbonden,
    zal een mens niet scheiden!"

    "Ja, allo..." scheert een hij of zij, 

    Het graduaat of legaat (Hoger vermelde tekst) 'stoeit' met Katholieke waarden.
    Een vergeeflijke zoektocht in een tijdskader van toegeeflijke religie.
    Wie zich vragen stelt, in de huidige tijdsgeest, geniet van een 'collaboratie' als 'zwakke' weggebruiker in een huidige expositie.

    Goed gelovigen (1ste helft 20ste eeuw en eeuwen daarvoor) persifleren zich niet meer in een
    toegang met: 'habijt', 'soutane', brocante kazuifels of zelfs 'jeansbroek' als voorganger of volgeling.

    De Emmaüsgangers (Actueel na de Paasdag) op zoektocht naar Jezus, kregen het gezelschap van een vreemdeling als wandelgenoot.
    Een week na Pasen.

    Legendes (Bijbel) wriemelen, vibreren steeds met unieke eeuwen schriftuur transparantie.
    Het toezicht, 'gelovigen', verscherpt zich in een onhoudbaar realisme.
    Het is geen fenomeen, (Cfr. de voorbije Concilie's in de kerkgeschiedenis),
    maar deze 'tsuami' geeft geen ontspannen indruk als particuliere Christen.
    Integendeel, het 'verscheurt' kinderlijke overtuiging.
    Volwassen denken, brengt een (sentimentele) 'spanning' met zich mede. 

    Maar daarachter 'schuilt' een verdraagzaamheid.
    Men wordt, in z'n totaliteit, buigzamer, men relativeert...

    En wàt voorbij het antwoord???




      









    11-04-2012 om 09:26 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    10-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het is waar!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het waar dat het Ruysscheveldekoor mijn dagboek is geworden van glorieficante 'eenzaamheid'. 
    (Retorische analyses van ((ver-))draagzame mensen.)
    Humane, kunstzinnige geestdrift met een 'contractuele' overeenkomst die zich niet liet scheiden door 'bekwame' muziek redacteurs', maar wél door interniteit.

    Het is waar dat het R.V.-koor zich laat 'drijven' op een neo-populariteit.
    (Gevraagde opluisteringen van uitvaarten...
    aanwezigheid van zéér talrijke 'claqués' tijdens bv. een 'koffieconcert', e.d.)

    Het is waar: ik geniet van eigen 'geschilferde' schriftuur.
    Het biedt 'adem' voor 'morgen', in de nabijheid van enkele 'passanten'.

    Bijlagen:
    Dageraad (1).pps (5.1 MB)   

    10-04-2012 om 10:43 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    09-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Chauvenisme'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als iemand tegen je zegt:
    "Je bent geniaal...",
    ontsporen je eigen gedachten.

    Ik heb lang getwijfeld volgende tekst kenbaar te maken,
    misschien omdat ik ... Stekenaar ben en inwijkelingen (couriers) geen popularisme verdragen.
    Het 'ontwijken' van tafelgenoten kan toch geen basis vormen van Christelijk 'gedrag'?

    In 1999 was er het laatste Wienerconcert (Sporthal) met verblauwde inhoud.
    Dirigent (Sebastiaan Van Steenberge) kon zich (stilzwijgend) niet verzoenen met een jarenlange 'traditie' qua populaire, zij het veel minder contrapuntische inhoud.

    Jonge opgeleide dirigenten houden van ingewikkelde koor-polyfonie.
    Een uitdaging voor henzelf en ontwijken de belangstelling van het aanbod. 

    In het programmaboekje werd uiteraard geschreven over Sebastiaan en z'n docenten (namen) aan het Lemmens instituut.  
    Hierover werd geen woord gerept (tdr) als één van de véle begeleiders (docenten) van deze 'begenadigde' kapelmeester. (Kathedraal van Antwerpen)
    Het geeft me nog steeds een wrang gevoel afwezig te blijven van 'vergulde' historiek.

    In m'n 20 jarige 'carrière' (zitbank) aan het Lemmens instituut, stak Sebastiaan, samen met Patrick S. met 'kop en schouders' uit t.o. z'n medestudenten. (Individueel onderricht.)

    Foto: Orkest van het Lemmensinstituut o.l.v. Edmond Saveniers.






    09-04-2012 om 09:26 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    08-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrolijk Pasen.
    Vrolijk Pasen.

    Bijlagen:
    http---www.jacquielawson.com-viewcard.asp-code=1455408394033&source=jl999.url (0.1 KB)   

    08-04-2012 om 00:00 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    07-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stille zaterdag.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met eigenzinnige, verwarde overtuiging, ondergaan wij deze 'stille zaterdag'.
    Literatuur uit een 'stil' verleden met (nogmaals) actuele opstandigheid.

    In de 'Goede week' wordt elkeen (of ieder-één) uitgenodigd tot het biechten van 'zonden' t.o. een priester. 
    (Of, zoals men dat 'proper' schrijft: openbare biecht.)

    Sinds een paar decennia jaar geleden is de 'biechtstoel' een premature geworden, binnen een historisch gebouw (Laat ons hopen.)
    Het gordijntje, (geheim) het schuifdeurtje, (onherkenbaar) één of twee trapjes op (calvarieberg)  ingecalculeerd met een bijzonder, opvallend houtsnijwerk (totaliteit)
    geniet mede van het 'interieur'.

    Eigen woorden kregen een 'absolutie' met zegening van de 'overbuur'.
    Het sacrament van de biecht (er zijn er nog andere) maakt een 'menopauze' door.

    Koptelefoon op, ogen sluiten en luisteren naar het Ruysscheveldekoor. (Bijlage)


    Bijlagen:
    06 Nummer 6.wma (6 MB)   

    07-04-2012 om 11:57 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.


    Foto

    Over mijzelf
    Ik ben Tony De Ruysscher, en gebruik soms ook wel de schuilnaam TDR.
    Ik ben een man en woon in 9190 Stekene (België) en mijn beroep is gepensioneerd..
    Ik ben geboren op 30/06/1947 en ben nu dus 77 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Klassieke muziek, religie, moraal-filosofie, en ....mailtjes ontvangen! (Maar ook doorsturen!?).
    Wij hebben drie zonen, en twee kleinkinderen. Tony De Ruysscher is overleden op 28sept 2018 in huiselijke kring.

    Foto


    Foto

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Hoofdpunten blog zangkoor
  • Ode aan Ton.
  • Rowiljototo's.
  • Jaarvergadering!!!
  • Maastrichter Star.
  • 'Koeweit.'
  • Turnzaal.
  • Maria de Meester.


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs