Archief per maand
  • 07-2015
  • 05-2015
  • 10-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
    Foto
    Inhoud blog
  • Afscheid.
  • Requiem.
  • Requiem. (1)
  • Requiem. (2)
  • Requiem (3)
  • Requiem.(4)
  • Requiem. (5)
  • Requiem. (6) (Slot)
  • Kerstconcert Ruysscheveldekoor 2013
  • Verleden!
  • St-Cecilia.
  • Stop blog.
  • WENEN 1989!
  • Bengel (D)
  • Koorconcert 23 april 1983.
  • R.V.-koor. (13 aug.1983.)
  • Euthanasie.
  • Carolus Borromeuskerk Antwerpen. (2)
  • St-Ceciliafeest 1983.
  • Kortrijk.
  • Ieper.
  • R.V.-koor.
  • Muziek.
  • 6 september 2013
  • VRIENDSCHAP.(1)
  • Verjaardag.
  • Köln. 1985.
  • Choral St-Bernard. Mulhouse.(F)
  • Kooravond 1982.
  • Flip.
    Zoeken in blog

    Blog als favoriet !
    STEKENE EN ZIJN......

    11-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Gouden jaren (50 jaar jong...jubileum of wat dan ook) verzwoegen, verzinnen of doorwezen soms een 'rantsoen' van minnelijke schikking.

    De jeugd stelt zich niet wrevelig meer op t.o.:
    "Wat God heeft verbonden,
    zal een mens niet scheiden!"

    "Ja, allo..." scheert een hij of zij, 

    Het graduaat of legaat (Hoger vermelde tekst) 'stoeit' met Katholieke waarden.
    Een vergeeflijke zoektocht in een tijdskader van toegeeflijke religie.
    Wie zich vragen stelt, in de huidige tijdsgeest, geniet van een 'collaboratie' als 'zwakke' weggebruiker in een huidige expositie.

    Goed gelovigen (1ste helft 20ste eeuw en eeuwen daarvoor) persifleren zich niet meer in een
    toegang met: 'habijt', 'soutane', brocante kazuifels of zelfs 'jeansbroek' als voorganger of volgeling.

    De Emmaüsgangers (Actueel na de Paasdag) op zoektocht naar Jezus, kregen het gezelschap van een vreemdeling als wandelgenoot.
    Een week na Pasen.

    Legendes (Bijbel) wriemelen, vibreren steeds met unieke eeuwen schriftuur transparantie.
    Het toezicht, 'gelovigen', verscherpt zich in een onhoudbaar realisme.
    Het is geen fenomeen, (Cfr. de voorbije Concilie's in de kerkgeschiedenis),
    maar deze 'tsuami' geeft geen ontspannen indruk als particuliere Christen.
    Integendeel, het 'verscheurt' kinderlijke overtuiging.
    Volwassen denken, brengt een (sentimentele) 'spanning' met zich mede. 

    Maar daarachter 'schuilt' een verdraagzaamheid.
    Men wordt, in z'n totaliteit, buigzamer, men relativeert...

    En wàt voorbij het antwoord???




      









    11-04-2012 om 09:26 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    10-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het is waar!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het waar dat het Ruysscheveldekoor mijn dagboek is geworden van glorieficante 'eenzaamheid'. 
    (Retorische analyses van ((ver-))draagzame mensen.)
    Humane, kunstzinnige geestdrift met een 'contractuele' overeenkomst die zich niet liet scheiden door 'bekwame' muziek redacteurs', maar wél door interniteit.

    Het is waar dat het R.V.-koor zich laat 'drijven' op een neo-populariteit.
    (Gevraagde opluisteringen van uitvaarten...
    aanwezigheid van zéér talrijke 'claqués' tijdens bv. een 'koffieconcert', e.d.)

    Het is waar: ik geniet van eigen 'geschilferde' schriftuur.
    Het biedt 'adem' voor 'morgen', in de nabijheid van enkele 'passanten'.

    Bijlagen:
    Dageraad (1).pps (5.1 MB)   

    10-04-2012 om 10:43 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    09-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Chauvenisme'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als iemand tegen je zegt:
    "Je bent geniaal...",
    ontsporen je eigen gedachten.

    Ik heb lang getwijfeld volgende tekst kenbaar te maken,
    misschien omdat ik ... Stekenaar ben en inwijkelingen (couriers) geen popularisme verdragen.
    Het 'ontwijken' van tafelgenoten kan toch geen basis vormen van Christelijk 'gedrag'?

    In 1999 was er het laatste Wienerconcert (Sporthal) met verblauwde inhoud.
    Dirigent (Sebastiaan Van Steenberge) kon zich (stilzwijgend) niet verzoenen met een jarenlange 'traditie' qua populaire, zij het veel minder contrapuntische inhoud.

    Jonge opgeleide dirigenten houden van ingewikkelde koor-polyfonie.
    Een uitdaging voor henzelf en ontwijken de belangstelling van het aanbod. 

    In het programmaboekje werd uiteraard geschreven over Sebastiaan en z'n docenten (namen) aan het Lemmens instituut.  
    Hierover werd geen woord gerept (tdr) als één van de véle begeleiders (docenten) van deze 'begenadigde' kapelmeester. (Kathedraal van Antwerpen)
    Het geeft me nog steeds een wrang gevoel afwezig te blijven van 'vergulde' historiek.

    In m'n 20 jarige 'carrière' (zitbank) aan het Lemmens instituut, stak Sebastiaan, samen met Patrick S. met 'kop en schouders' uit t.o. z'n medestudenten. (Individueel onderricht.)

    Foto: Orkest van het Lemmensinstituut o.l.v. Edmond Saveniers.






    09-04-2012 om 09:26 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    08-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrolijk Pasen.
    Vrolijk Pasen.

    Bijlagen:
    http---www.jacquielawson.com-viewcard.asp-code=1455408394033&source=jl999.url (0.1 KB)   

    08-04-2012 om 00:00 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    07-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stille zaterdag.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met eigenzinnige, verwarde overtuiging, ondergaan wij deze 'stille zaterdag'.
    Literatuur uit een 'stil' verleden met (nogmaals) actuele opstandigheid.

    In de 'Goede week' wordt elkeen (of ieder-één) uitgenodigd tot het biechten van 'zonden' t.o. een priester. 
    (Of, zoals men dat 'proper' schrijft: openbare biecht.)

    Sinds een paar decennia jaar geleden is de 'biechtstoel' een premature geworden, binnen een historisch gebouw (Laat ons hopen.)
    Het gordijntje, (geheim) het schuifdeurtje, (onherkenbaar) één of twee trapjes op (calvarieberg)  ingecalculeerd met een bijzonder, opvallend houtsnijwerk (totaliteit)
    geniet mede van het 'interieur'.

    Eigen woorden kregen een 'absolutie' met zegening van de 'overbuur'.
    Het sacrament van de biecht (er zijn er nog andere) maakt een 'menopauze' door.

    Koptelefoon op, ogen sluiten en luisteren naar het Ruysscheveldekoor. (Bijlage)


    Bijlagen:
    06 Nummer 6.wma (6 MB)   

    07-04-2012 om 11:57 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    06-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goede vrijdag.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Goede vrijdag.
    Deze 'briefing' heeft ' Chippendales-allures' met kwetsbare inhoud.


    Conservatieve geloofsovertuiging, (tot +- 1965) moet plaats ruimen voor eerlijke vraagstelling i.v.m. 'geloof'.
    Ook kunstgeschiedenis is 'belast' en getuigt van (en nog steeds) een wisselwerking tussen 'streng religieus' en profaan. (burgelijke uitstraling.)

    Het is ons bekent dat een afscheiding (afrekening) circuleert (manifesteert) binnen een 
    actuele verspreiding. 
    Leeglopende seminaries zijn hiervan o.a. een tastend bewijs. 
    (Maar ook een historisch kerkgebouw.)
    Er is voorlopig geen overbevolking van leken-parochiële medewerkers. (Dat komt)
    Een overdracht naar leken (cfr. Protestantisme) lijkt onoverkomelijk.
    En maar goed ook, wil de Katholieke kerk zich uit deze positie redden.
    Diep in ons hart, voelen wij de nood aan een 'verstevigd' antwoord, dat uitblijft.

    Wie een zoektocht wil (durft) te ondernemen, proeft wel een 'Petrus', 
    maar de kanalisering verloopt langzaam.

    Met eigenzinnige (ook verwarde) overtuiging ondergaan wij deze 'Goede Vrijdag'
    Bijbelse literatuur uit een 'stil' verleden' met actuele opstandigheid.
    Het geheel past perfect in een 'corset' van transparante geloofsovertuiging.

    Koorliteratuur (Passieweek) biedt ons een gemeenschappelijke ontlading aan datgene wat ons, levenslang 'scapuliert'. (Bewust of onbewust).

    06-04-2012 om 09:40 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    05-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Witte donderdag!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op de vooravond van 'goede vrijdag', kan en kun je niet genieten van aangename klanken.
    Passiemuziek. 
    Er wordt 'iemand' gekruisigd.

    'God, laat me oud worden zonder stervenspijn.'
    (Een opdracht van eender welke arts!)

    Ergens is er een legende van Jezus van Nazareth, bijgenaamd Christus,
    terwijl sommige medeburgers, (werelds) diezelfde lichamelijke pijn 'moeten' ondergaan.
    Een voorstelling van een 'verlies' (oorlogen) van een kind,
    brengt ons dichter bij.
    En toch blijven wij tactloos.

    2012 Jaar later, (JNRJ) concureert het met een realisme.
    Gevouwen handen bieden geen weerstand meer.
    Een 'preveling' aan een bedstonde,(stervende) zijn de 'hardste' woorden die door de 'bedlegerige'  aanhoort kunnen worden.

    Daarom is Pasen (Verrijzenis) een stille hoop.
    We begrijpen de betekenis niet eens, daarvoor denken wij te menselijk.
    En...alles wat de 'mens' denk is onbestaand. (Camus)


    Maar...voorbij het 'heelal' is er 'ook' 'iets'.
    "Ik ben de Alpha en de Omega"....
    verschuilt zich in een onverklaarbaar (onaanvaardbaar) 'mozaïk' van een intoïtus zoals bv.:
    'Viri Galilea'!




     
     



    05-04-2012 om 10:18 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    04-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daguitstap!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Lichtmis: "Er is geen vrouwke zo arm,
    of zij maakt haar panneken warm!".

    Weken later vertoeven wij in een passieweek,
    een dankbare christelijke getuigenis van bijbelverhalen
    met conditionele vruchtbare composities.
    Tot zelfs een bekend atheïst toe, die zich buigt over harmonieële programering.

    Een koorgemeenschap verliest z'n waarde indien het, op z'n minst, geen opluistering verzorgd
    bij externe 'expositie'.
    Inderdaad.
    Als ik het 'rijtje' aflees bij verleden daguitstappen, kom ik bij bv. Brugge, Hasselt, Oudenaarde, Gent, en verder...Ieper,Maasmechelen, St-Job-in-'t Goor, Antwerpen, enz...enz...
    Telkens mocht Het Ruysscheveldekoor z'n stem 'verheffen'.

    De scheiding tussen verleden en heden kan zich moeilijk laven aan lavendelgeur.
    Het boetseert een 'piëta'!
    Foto: Sussmayer, een componist ten tijde van W.A.Mozart en..
    die het Requiem van Mozart 'afgewerkt' heeft. (1791)

    Bijlagen:
    Chorale Caecilia.url (0.1 KB)   

    04-04-2012 om 11:02 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    03-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stemtest.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Stem....
    43 Woorden beginnen met 'stem'.(Volgens Kramers Nederlands woordenboek uit 1957 !)
    en maar 9 woorden met 'test'.
    Stemtest: Stemproef is de enige verklaring die ik hierin kon terugvinden.
    Muziek-encyclopedieën zullen ondertussen wel een vatbare 'uitleg' fulmineren.
    De stem is een blijft het mooiste 'instrument' wat een mens bezit.
    'Laat me blind of doof zijn, maar ontneem me nooit mijn stem'.

    Nu, de stemtest!

    In de wetenschap dat 1/25 (gemiddeld) van de mensheid,geen 'tonaal' gehoor heeft, ( de beroemde brommertjes in een klas) ook al zijn zij er zich niet van bewust, (en/of verschuilt de volwassene zich in een 'kazuifel' van oprechte dienstbaarheid (!))) en absoluut geen enkele hinder ondervind in de dagelijkse omgang, kunnen zij zich aanmelden binnen een gastvrij 'koor-gezelschap'.  
    Hier stelt zich een probleem van diverse, vaak humane 'allure'.
    Iedereen kan zingen....maar binnen een 'geselecteerd' koor is dat een ander paar mouwen.
    En ook nog, binnen een Eucharistieviering, is het niet hoe je 'zingt, maar wat je 'vertolkt'.
    Het is vaak een 'tweede handse' verduiking van twijfelachtige 'gevoelens'.

    Ikzelf hou helemaal niet van een stemtest. 
    Na één gezamelijke koor herhaling, met aanwezigheid van de 'kadidaat (-e)' vertaalt een dirigent (-e) zijn/haar bruikbaarheid binnen een koor.

    Niet éénvoudig als je deze afgewezen koorkandidaat (-e) 's anderendaags in de supermarkt of 'doe het zelf-zaak' tegenkomt.
    Nog 'iets' moeilijker wordt het wanneer een koorlid voor verdere diensten wordt bedankt wegens zijn/haar 'attitude', d.w.z. storend binnen de 'groep' of opvallende afwezigheid voor koor herhalingen en wel op de eerste rij wil staan wanneer er een opluistering of...concert plaats vindt en zo zijn er nog wat aspecten die ik liever voor mezelf houd.
       
    Elke dirigent' (-e) hoort onmiddellijk of 'iemand' tot deze tot de 4% behoort of niet en 'moet' onmiddellijk 'optreden', hoe moeilijk dit ook is.
    Het is zijn/haar plicht!
    Stemtesten horen thuis op het semi-professioneel én het professioneel niveau maar daar hebben 'kandidaten' reeds talrijke stemproeven in hun opleiding, afgelegd.
    Laat amateur koren niet naast hun schoenen lopen en zich eerder de vraag stellen: 
    "Hoe houden we het koor overeind", en met de 'eeuwige' vraag: 
    'Hoe kunnen we jongelingen aantrekken, deel uit te maken van een koor'?
    Aan vragen geen nood, maar pasklare 'oplossingen'....zelfs met onuitwisbare ervaring's technieken, concurreert dit met een 'gisteren was het anders'.
    Gemakkelijker.
    De kerken lopen leeg omdat het antwoord uitblijft, en dit is een voorrecht van de kerk.
    Eén maal een antwoord op al onze (Christelijke, om niet te Katholiek te zijn) vragen, zullen wij ons keren naar dat gene waarvan we méér hadden verwacht.
    Eigenlijk sluit dit alles een normaliteit af in de loop van de (geloofs-)geschiedenis.
    En een (kerk-) koor 'ontbijt' van een vreemde polyfonie in de hoop dat dit bijdraagt tot een persoonlijke, niet te opvallende ziele zaligheid.

    Dus.....als je het mij vraagt; 'geen stemtest', maar dit is (weerom) een persoonlijke mening.



     
      


    Bijlagen:
    affiche-web (1).jpg (185.9 KB)   
    Chorale Caecilia.url (0.1 KB)   

    03-04-2012 om 09:44 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    02-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bert Peeters.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bert Peeters (1943) wordt de nieuwe dirigent van het Ruysscheveldekoor. (2009-....)
    Geboren in Puurs, gaf deze aimabele man, zijn 'visitekaartje af in de academie van 
    St-Niklaas  met talrijke positieve getuigenissen van gewezen 'studenten'. 

    Hier is zijn C.V. uit een vorig jaar (2011) gehouden koffie-concert-programma te Stekene. 

    Bert Peeters.
    begint zijn muzikale opleiding aan het Lemmensinstituut te Mechelen.
    Hij vervolmaakt zich aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Antwerpen voor hobo en orgel en in Gent behaalt hij het bijzonder diploma voor directie HafaBra (Harmonie, Fanfare, Brassband) bij Guy Duyck en volgt er tevens koordirectie bij Michaël Scheck.
    Hij is jaren leraar leraar algemene muziekvorming, algemene muziekcultuur en samenzang aan de academie voor Muziek, Woord en Dans te St-Niklaas.
    Hij fungeert er nog steeds als jurylid voor de eindexamens.
    In de muziekafdeling Stekene zijn heel wat jeugdigen getuige van zijn muzikale competentie.
    Jarenlang is Bert een vaste waarde op de musiceerdagen van Jeugd en Muziek te Antwerpen.
    In 1982 richtte hij het Gemend koor Sint-Amandus (later Amicale) op in Malderen en na 25 jaar gaf hij dit dirigeerstokje door.
    Sinds september 2007 dirigeert hij het gemend koor Cantate uit Willebroek.
    In Temse richtte hij het vrouwenkoor Temsicantat op en dat wordt nog steeds door hem geleid.
    Als organist en koordirigent van de Christus-Koningkerk te Temse verzorgt hij al meer dan vijfendertig jaar de eucharistievieringen.
    Bert is tevens medewerker van VLAMO-Oost-Vlaanderen (Vlaamse amateursmuziekorganisatie) en Lid van de raad van Bestuur van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen.











    Bijlagen:
    Chorale Caecilia.url (0.1 KB)   
    cultuurprijs 2009.GIF (820.8 KB)   
    koordag 012.GIF (815.6 KB)   
    voorstelling.url (0.1 KB)   

    02-04-2012 om 09:51 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    01-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 april 2012.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag is er geen blog 'besteld'.
    Het zou 'rakelings' kunnen 'fulmineren' met de werkelijkheid.

    01-04-2012 om 00:00 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    31-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carlo Claes.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als je 'zeven' verschillende dirigenten gekend hebt, bestaan er evenveel verschillende 'interpretanten' (intendanten ((?))) met eigen karakteriële ingesteldheid.

    Iemand (dirigenten) die openhartig met 'kunst' omgaan, (verantwoordelijke) verdwalen in een demonisch labyrint van zelf overtuiging. 
    Een 'uitstrijkje' bevestigd in deze 'omstandigheden, geen geloofwaardig en jarenlange kunst-contractuele verbintenis.
    Wanneer deze (dirigenten) U confronteren met 'kunst' wordt het nog net iets moeilijker.
    Ze zijn (gevoelsmatig) 'handelbaar', maar raak hen niet aan wanneer het een persoonlijke 'interpretatie' betreft i.v.m. bv. koormuziek.

    Voor het C.V. van Carlo Claes verwijs ik U naar zijn boeiende dagverse blogs. (Bijlage)

    Foto: Carlo Claes. 
    Dirigent R-V-koor 2002-2009.






     

    Bijlagen:
    carlo claes.JPG (40.3 KB)   
    http://www.bloggen.be/carloclaes/   

    31-03-2012 om 09:15 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    30-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Gisteren'.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wie zijn geschiedenis vergeet staat 'padderkluts'!
    (Is het uit een ei pasgeboren vogeltje)

    Fanfares, toneelgezelschappen, wielrenners (met monumenten) volksdans... enz. enz. 
    genieten van een gemeentelijk verleden met een overdekte historische belangstelling.
    Ik vergeet hier nog talrijke andere verenigingen.

    Maar in dit 'gala' van 'presentatieve' medeburgers, mag ook het Ruysscheveldekoor niet ontbreken.
    Keulen,(D) Londen, (E) Parijs,(F) Lourdes, (F) Wenen, (O) Nordhausen,(D) Enkhuizen, (N)
    Rome, (I) Aken (D), Praag (T) en talrijke inlandse optredens.

    Het organisatorisch talent van een koorbestuur, met talrijke actieve koorleden
    en symphatisanten, creeërden een weldaad voor interne en externe verspreiding.
    Men buigt zich nu over verleden activiteiten.


















    Bijlagen:
    Rome_Chapelle_Sixtine (2).pps (4.9 MB)   
    Une partie des Complexes des MUSEES DU VATI_ (1).pps (6.2 MB)   

    30-03-2012 om 11:17 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    29-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sleutel (5).
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gebeden en liederen?
    Wat met het dochtertje van Jaïrus?
    Wat met de broer van Martha?
    En Lazarus...?
    en JNRJ ?

    Talrijke vragen vervoegen ons 'absenteïsme binnen een 'bewogen' (levendige) kerk!
    Een liturgie streeft naar 'modaliteit', (modernisme) 
    liefst rakelinks naast 'zoete' dromen van bezorgde ouders of verwaaide kandidaturen van 'gelovigen', en dan bestaat er reeds een 'appocalips'. (Bijbelverhaal)

    De interne filosofie van geloof en humane werkelijkheid, bezit een regelrechte confrontatie van 'tijdelijke' overtuiging.
    Een doopsel-, of vormsel-akte is geen deelgenoot meer van Christelijke waarden. 
    Hoe goed bedoeld en de zorgzaamheid van menig ouders dit ook moge wezen.

    Anderzijds: Catechisten verdienen 'applaus'!

    We verliezen de essentie.
    "Niets overtuigt zich van zelfstandige overtuiging!".

    Toch is en blijft dit een 'bareel'. (Slagboom)
    Met gevouwen handen, en gefezelde bed resonanties, zullen wij terugdenken aan datgene
    wat ons eerder (tijdloos) te beurt viel.

    De 'poort' is er...
    Burchten en kastelen.
    Basilieken, kerken en kathedralen.
    Zij verdragen geen theologisch intellectualisme meer.

    Bevinden wij ons in een 'interludium'?

    De voedingswaarde (geloof) geniet niet eens meer van 'vertedering', 'overtreding' 
    en bij wijlen ' vernedering'.
    Het zeer interne, geheime gedeelte van een begijnhof vertaald ook geen levenslange 'opluchting'.
    En...vragen blijven steeds bevoorrechte, levenslange tochtgenoten.
     




     

     









    Bijlagen:
    Chorale Caecilia.url (0.1 KB)   

    29-03-2012 om 09:24 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    28-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sleutel. (4)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Liturgie streeft naar een aanwezigheid, m.a.w.: 
    een actieve deelgenoot te zijn van vooropgestelde teksten en liederen. 
    maar ook: een stil 'grommen' op  Evangelische waarden.
    "Waar was God....!"

    "Na drie dagen verrezen uit de doden..."!
    Een verhaal, opgeschreven driehonderd jaar na het 'leven' van Jezus van Nazareth.
    Amper 1700 jaar geleden.

    Het serveert ons een zalving van minzame Christenen.
    Aantrekkelijke gebedsmomenten door middel van 'Gods Liefde'.
    Vraag dat maar eens aan de ouders van een verongelukt kind.

    Het is eenvoudig, negativisme (atheïsme) te laten concureren met religieuze waarden.
    Maar dat (een) alternatief blijft een 'zoekwaarde'.
    Een antwoord dat er nooit mag komen, anders scheidt het zich, 
    ook buiten de artistieke waarden, van een humane terechtstelling.....!
     










    28-03-2012 om 11:19 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    27-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sleutel. (3)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Elke dirigent 'verleidt' een koor (instrumentaal-vocaal) met buigzame nederigheid en verbale overtuiging.
    Een huwelijk, een contractuele overeenkomst met talrijke genodigden prikt zich, op en vanuit het subject naar het object. (Vise-versa)

    In de kunstgeschiedenis waren (en zijn) vrouwen oppermachtig, 
    inspireerden talrijke compositorische ontwerpen. 
    Op een uitzondering na, verblijven zij (kunstenaars) geïnspireerd, geflambeerd op hun...
    ja, ik zal het maar eenvoudig uitdrukken: 'honger' zitten. 
    (Verweg van een erfgoed)
    'De gelegenheid schept de dief' of
    'Zet de kat niet bij de melk...'.
    En naast talrijke andere 'gedelegeerde' uitspraken, mogen wij genieten van de kunst.
    Ook al is het bv. passiemuziek.
    Misschien, omdat 'componisten' (samenstellers) het moeilijk hebben 'frivole' klanken of beelden in zichzelf kenbaar te maken.
    Waarom zijn 'Requiems' (Mozart, Berlioz, Verdi....) 'makkelijker' (inspiritatief) 
    te componeren dan bv. 'Die Forelle' van Schubert. 
    (Spirituele inhoud, een 'bedrijf' na het leven,  genieten van verdoofde energie)

    Het penseleert zich binnen verf, inkt en vooral persoonlijke gevoelsmatigheid,
    Alles is tijdelijk, en een personeelsfeest van het nu en morgen 'dat zien we dan wel weer'!

    Een verstuiving zoals op het 'Friedhof' van Wenen.
    Elke naam zindert na.
    Kunstenaars die, ieder op zichzelf, een canvas hebben verspreid voor blind onbegrip.

    Een wekelijkse samenkomst bevredigd een sociaal 'engagement',
    gekoppeld aan harmonische klankrijkdommen.














     

    27-03-2012 om 11:23 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    26-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sleutel. (2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gevoelswaarden.
    Als mens biedt het ons klanken, zelfs letters, lettergrepen, woorden, zinstructurele opbouw,
    en allerhande... met steeds een 'benadering' van oprechte communicatie.

    Koormuziek biedt ons, hecht zich in een ontoegankelijke 'symfonie' van aangeboden partituren.
    Claudio Monteverdi, Josquin de Prez, Phillipus de Monte, Ockeghem en vooral niet te vergeten Giovanni Pierluigi da Palstrina bewezen hun overtuiging (Verstaanbaarheid van de teksten) op een platform van nederigheid. 

    Na het 2de Vaticaans Concilie worden wij geconfronteerd met 'bijlagen' van eerlijke biechtgeheimen.
    Naast het luiden van de kerkklok, (verdrijven van de boze geesten, en hadden de primitieve volken dit al niet eeuwen 'gecultiveerd'? Vraag het maar aan nonkel Pater!)
    zingt dit een vers:
    'Verdraagzaamheid'.
    '...gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren...'
    Nostalgie wedijvert met hedendaagse bezinning.
    maar dat 'fenomeen' circuleerde eeuwen geleden ook al.
    Niet alleen onder KUNST maar onder de stil-zwijgende clerus.
    Het gaf blinde inspiratie voor beeldhouwers, schilders, musici, literaturisten en anderen. 
    Het ordent (organiseert) een opzettelijk gevoel van verstevigde ontoegangkelijkheid.
      





     


    26-03-2012 om 09:24 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    25-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sleutel.(1)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Waarom ik deze 'verzilverde' collums (bloggen, o.a historiek van het Ruysscheveldekoor) schrijf, is mij nog steeds een raadsel.
    Misschien omdat gevoelens zo kwetsbaar en onverwoordbaar (?) zijn. (Uitdaging)

    Misschien...omdat een enkeling geen 'tegenspraak' duld (verdraagt) naar de neo-populariteit van een gewezen activist (-e) en een genoegen vindt de 'sleutel' tot creatieve, artistieke zinnigheid te ontnemen.

    Mensen kunnen hard zijn, maar... dat weet je wel.
    Faalangst dirigeert een levensloop.

    Eigen overtuiging wentelt zich niet in een aangename dialoog,
    maar wordt een monotone, driftige tafelgenoot zonder gehoor.
    Na verloop van tijd, verloopt ook het 'imago' van een, voor zichzelf overtuigde en kansarme presentator.



    25-03-2012 om 09:13 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    24-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Virgiliteit.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 'Puer Natus', 'Victimea Paschali Laudes', 'Spiritus Domini', 'Viri Galilei'...
    Elke dag trouwens heeft zijn eigen 'intoïtus'  (cfr. Liber Ursualis) en eindigt met '...per omnia secula seculorum...'!
    (Tot in de eeuwen der eeuwen...!)
    De nerven in onze knieën 'symboliseerden' onze Godsvruchtigheid voorafgaand aan onze
    plechtige communie en vormsel.
    Maar door persoonlijke geloofsanalyses,  kreeg dit (ons) levensverhaal nog 'flinkere inkepingen'.

    Gevoelige lezers zullen dit als een vergrijp naar het verleden aanvoelen.
    Meestal (jonge) 60-plussers.
    Ik ben ervan overtuigd dat hun droomsessie, (letterlijk)
    zich vaak zal verplaatsen naar geborgenheid met beelden uit het ouderlijk huis.

    Het heden (kerk én homo... én pedofilie) 'kwispelt' zodanig dat wij er 'crazy' van worden.
    En toch....en toch....vertoeven wij er als 21-eeuwse 'passanten', 
    en nemen de onwennigheid (onverstaanbaarheid) erbij.

    We zitten midden de 40dagen (vasten) tijd voor hen die ...enfin ja...!
    'Toch iets anders dan de drie daagse van Nieuwpoort of.... Nijmwegen.'


     


    24-03-2012 om 00:00 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    23-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ontwaken.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het R.V.-koor bevond zich tussen mijmeren (opstarten) en ontwaken, 
    Geen dirigent verlaat  de 'geest' van zijn discipelen.
    Overtuiging t.o. medebewoners.
    Stille zwijgzaamheid t.o. zichzelf.


    Misschien zijn we bang voor doodgewone woorden.
    Misschien zijn we bang elkaar te verliezen door een stilstand gesprek.
    Misschien zijn we bang elkaar in de ogen te kijken.
    Misschien zijn we bang elkaar te kwetsen.
    Misschien zijn we bang elkaars geloof te verliezen.

    Kennis bevordert geen eigen 'geluk'!

    En tenslotte , waarmee zij/hij zichzelf tracht te bezielen, vertoefd, verstrekt, 
    vertederd een gevoelswaarde van dienstbaarheid.
    Zijn eigen 'woning' ondertekenend.
    Dit laatste wentelt zich in een woelige en ontgoochelde  nachtrust.
    Tussen 'geboorte' en het uit handen geven ,ligt een 'korte' ouderlijke levensbezinning.
    Een zalving betekent: Vormsel én afscheid.
    Daartussen bevindt zich een levensweg en toch maar een moment opname.
    Alles vergrendeld het verleden van gisteren.

    De krachtige aanwezigheid van koorleden,
    met een 'wulps' toontreffen,(cfr. bv. Nederlandse schlagers)
    gaven 'adem' voor een dirigent.
    Het resulteerde, met glans, in en met een totale inzet van gans de 'commune'.


     



    23-03-2012 om 09:27 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.


    Foto

    Over mijzelf
    Ik ben Tony De Ruysscher, en gebruik soms ook wel de schuilnaam TDR.
    Ik ben een man en woon in 9190 Stekene (België) en mijn beroep is gepensioneerd..
    Ik ben geboren op 30/06/1947 en ben nu dus 78 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Klassieke muziek, religie, moraal-filosofie, en ....mailtjes ontvangen! (Maar ook doorsturen!?).
    Wij hebben drie zonen, en twee kleinkinderen. Tony De Ruysscher is overleden op 28sept 2018 in huiselijke kring.

    Foto


    Foto

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Hoofdpunten blog zangkoor
  • Ode aan Ton.
  • Rowiljototo's.
  • Jaarvergadering!!!
  • Maastrichter Star.
  • 'Koeweit.'
  • Turnzaal.
  • Maria de Meester.


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs