Archief per maand
  • 07-2015
  • 05-2015
  • 10-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
    Foto
    Inhoud blog
  • Afscheid.
  • Requiem.
  • Requiem. (1)
  • Requiem. (2)
  • Requiem (3)
  • Requiem.(4)
  • Requiem. (5)
  • Requiem. (6) (Slot)
  • Kerstconcert Ruysscheveldekoor 2013
  • Verleden!
  • St-Cecilia.
  • Stop blog.
  • WENEN 1989!
  • Bengel (D)
  • Koorconcert 23 april 1983.
  • R.V.-koor. (13 aug.1983.)
  • Euthanasie.
  • Carolus Borromeuskerk Antwerpen. (2)
  • St-Ceciliafeest 1983.
  • Kortrijk.
  • Ieper.
  • R.V.-koor.
  • Muziek.
  • 6 september 2013
  • VRIENDSCHAP.(1)
  • Verjaardag.
  • Köln. 1985.
  • Choral St-Bernard. Mulhouse.(F)
  • Kooravond 1982.
  • Flip.
    Zoeken in blog

    Blog als favoriet !
    STEKENE EN ZIJN......

    17-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Messenvechters.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals alle andere gemeenten een pleidooi houden voor hun uniciteit, kunnen wij, Stekenaars ons buigen over een eerlijk, respectabel verleden. 

    De 'bijnaam' 'Messenvechters' nodigt niet direct uit tot een gastvrij en gemoedelijk samenzijn en is inmiddels ondergesneeuwd in een grijze massa. (Wit-zwart politiek)  

    Een 'ferset' (zonder mes dus) was voldoende om een'berg' gekookte 'patatten met adzuun- en pillekessause' op de 'taileure' te eten als avondmaal. (20u) en geen enkelen 'doktoor' die hier, toen-der-tijd, bezwaar tegen had.
    Als je dat tegenwoordig tegen de huisarts zegt, 'stijgert' hij/zij en "Ga je regelrecht een vroegtijdige verbintenis aan met een hartinfarct". (Of iets dergelijks)

    Stekene kende zijn 'culturele' zonen. 
    Wie herinnert zich nog de unieke Muziekmaatschappij (Fanfare)
    De toneelvereniging. (-en)
    De onvolprezen Freddy Vercruyssen (veldlopen) en ik vergeet er meerdere.
    Een verwijzing naar d'Euzie schenkt pagina's vol (een kleine encyclopedie) betrouwbare informatie over ons rijk Steken's verleden.

    Met een 'loep' (vergrootglas) ga je op zoek naar muzikale (maar dan cultuurvormende) activiteiten.
    Ze zijn er schaars, en een bv. koffiepauze beheerst nog steeds een welkom imago van aantrekkelijkheid.
    Hoe belangrijk is het niet dat eigen mensen betrokken of uitvoerders zijn van een 'materie'
    (Muzische kunst ((nogmaals, vijf aspecten))  waarvan zijzelf de uitvoerders zijn.)
    Deelgenoten, (comes) met bescheiden overtuiging,  in het kielzog van een 'regisseur'  

    Nostalgie en modernisme (2de helft vorige eeuw) verdroegen elkaar niet.
    Twee tegenpolen die tot op vandaag elk op zichzelf een erfgoed na-lieten. (laten) 
    Cultuur strekt zich uit over een landschap van 'sympathisanten', maar de 'ziel' blijft desolaat achter.
    Dat moet zo...!
    Dat hoort zo....!
    Kunst veredeld zich in een ontoegangkelijkheid.
    Daarom is het ook KUNST.
    Cultuur biedt een geestesverijking en nodigt zichzelf uit tot een 'stoornis'.

    Naar kijken...luisteren...(be-)oefenen,... maar aanraken niet!




    Bijlagen:
    Stekene - Tot steun aan de gemeentelijke Muziekmaatschappij De ware Vrienden.jpg (4.1 KB)   
    veranderende wereld ddb.09 (1) (1).pps (3.1 MB)   

    17-06-2012 om 09:11 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    16-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gouden huwelijksjubileum.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Uit een dagboek.

    "Ik heb de'n slechtste man van de wereld getroffen.
    Schuren en dweilen kan hij niet.
    Ruiten 'zemen' verstaat hij ook al niet.

    Koken en afwassen...kuisen...och gotteke's toch....!
    Hij hoort maar langs ene kant en dat is: wanneer het gaat over voetbal.

    De'n hof ligt er troosteloos, verwaarloost bij.

    "Ge moet de'n natuur zijne gang laten gaan" is zijn lateraal antwoord.
    Rekeningen en 'recommandez' stapelen zich op.

    En weet ge, de'n diên van mij gaat 100 jaar worden, hé.

    Hij is altijd wreed moe, zegt hij, en komt van de gans Gods-dag niet uit zijne zetel.

    In de'n tijd dat we nog 'vreeên', was hij de'n schoonste en de'n braafsten.
    "Da scheune laeten we maor azeû, da brâve, daer gaon we over zwijg'n."
    Maor as ei peist da ei't mee een 'wanne' of een 'mokke' te doen heeft...da  hij tan maor z'n dakgoot op een ander gou zetten..."

    Ja...onze dakgoot..., herstellingen aan ons huis...alleé zéker...?
    'k Vraag al maanden om de piepende deuren in te smeren.
    Dat komt er niet van, en dan zwijg ik maar over het schuifraam, lekkende kranen, 
    de rommel in zijne bureau.

    Of dat de'n boel op zijn kop staat of op zijn gat zit, 
    daar trekt de'n diên van mij zich niets van aan.
    Zijt daarmee getrouwd.

    Hoe meer hij mij gelijk gaf,
    hoe vervelender, opstandiger ik werd.

    Als deze week onze Florent (zoon) komt, zal ik het hem nog eens goed in zijn oren bazuinen.
    Trouwt nooit.
    Leef levenslang samen, heb elkaar lief maar daarvoor moet ge niet trouwen.

    En hij (de'n diên van mij) antwoordde:
    "En toch zie ik U nog altijd graag"
    en dan 'smelt' ik weeral voor de zoveelste keer.
    Ongecontroleerde uitspattingen verzamelen zich tegen over:
    'Hij was, is en blijft mijn enige grote liefde.'"









    16-06-2012 om 00:00 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    15-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klokkenluider.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Toch nog wat oude, maar waar gebeurde verhalen.

    Het was de tijd dat hout gezaagd werd met een St-Jozefzaag en dat enkel op kerkelijke hoogdagen; drukker Engels, (Bokkestraotsjen) 't Jef en Fiel Tack en Oscar De Ruysscher (Polenlaan) de drie kerkklokken lieten galmen over ons dorp en dit op onderlinge afspraak.
    Fiel, die ietwat ouder was, kreeg de kleine klok onder zijn voeten.

    Het was een weelde als je deze mannen met hun voet de 'zwingel' zag bedienen om katholieken aan te manen of uit te nodigen de kerkdienst bij te wonen of alvast te verwittigen dat het een kerkelijke hoogdag was.
    't Jef was kolenhandelaar en droeg soms 'baelen' kolen op z'n rug, die evenredig waren met zijn eigen lichaamsgewicht.

    Mijn ouders waren geen prakiserende katholieken, 
    maar elke losse trede naar de klokken wist Hij (Oscar) blindelings te liggen.

    Ook 'Fiel de'n draaier' (woonachtig naast en onderdeel van het huis Tack en echtgenoot van 'Mie Cent') was vaak op appél, omdat hij dagelijks het torenuurwerk moest opwinden, maar wel een 'etage' lager.

    Bij het ouder worden van 'Fiel' werd Oscar gepromoot (naast klokkenluider) tot horlogedraaier, (dagelijks) en kreeg zowaar de sleutel van de kerk.
    Hoe vaak heb ikzelf aan dit vreemd uniek radarwerk 'gezwingeld'!?
    Later is dit (kerkhorloge) tijdelijk verzeild geraakt op 'de'n boven' van Café- Logementhuis St Hubert.








    15-06-2012 om 00:00 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    14-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Logica.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als kunst logica zou worden...
    stevenen wij af op een onbegrijpelijke confrontatie.
    De idee alleen al, mèt definities, kan geen vrijheid geven aan 'verhalen' (bedrijfsleven) van het labo in het menselijk 'denken'.

    Genot, wankele overtuigde kennis...in een chaos van gevoeligheid en vooral raakpunten met personaliteit, 
    delen ons 'levensonderhoud'.

    Geen enkel mens bezit hetzelfde uiterlijke. (7.000.000.000)
    Als we dat nog eens vermenigvuldigen met 10.000.000.000.000 cellen p/p, 
    verzeilen we in een monotoon heelal waarbij de vraag een Godsgeschenk is.
    Mooi zijn (mens en alles wat daarmee verbonden is) betekent een tijdelijke 'consumptie',
    (3/4 van de gehuwden, scheiden) soms een levenslange onverbreekbare, contractuele overeenkomst. 
      
    Het mag wèl participeren met een fictieve, professionele kennis, 
    een 'onderhoud' in een 'passage' van de 21ste eeuw, 
    het antwoord moet uitblijven.

    Laat ons toch maar genieten, waardering opbrengen (kunst in zijn totaliteit) voor datgene wat ons amper enkele eeuwen geleden, en 'misschien' met de (brood-)nodige 'koppigheid werd aangeboden.

    Natuurlijk,
    een volgende vraag zou kunnen 'luiden':
    "Waarom zing jij in een koor?"

    Een eerlijk antwoord zou kunnen zijn....
    dat de vraag begint met 'waarom'.... 
    en daarin verschuilt zich een 'levensverhaal'.





    14-06-2012 om 09:19 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    13-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Vaenen'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Verliefd zijn is mooi, maar, ho... zo kwetsbaar.
    Een vraag betekent meer dan... het antwoord.
    Verliefd zijn betekent.....!


    Halve bibliotheken zijn gevuld met dit 'fenomeen' waarvan geen (mannen-) mens de 'waarheid' weet, kent of...verstaat.
    Het circuleert steeds in een dualistische (tweevoudig) ornament...elasctische, met een stevige, zelfstandige, eigenzinnige overtuiging en dat maakt het boeiend met soms ontgoocheling als 'partner'.

    In een examen van moraal-filosofie is het antwoord soms: "Ik weet het niet..."
    Dit antwoord is een uitnodiging om naar het volgend academisch jaar te gaan, want.... 
    'je wist het niet'.

    De lezers van dit blog wil ik toch, met nederigheid, confronteren met volgende vraag dewelke ik in mijn vorig leven, op een mondeling examen te 'slikken' kreeg.
    "Een aap (letterlijk) zit in een kooi.
    Dicht, maar niet afgesloten.
    Hoe geraakt deze aap eruit?"

    Zoals altijd hebben professoren weinig tijd om jouw verzorgd antwoord te begrijpen, 
    laat staan te horen, beluisteren of te...analyseren.
    Als je antwoordt: "Ha..., door de kooi open te doen..." mag je uw academisch jaar glansrijk opnieuw doen!

    Iets anders nu.
    Vaantjes.

    De titel slaat niet op ''t Is vaentjes kermis' (Zijn 'sleppe hing uit zijn broeke' of nog anders gezegd: het lange hemd stak achteraan boven zijn broek uit. Dat kwam omdat de achterzijde van het hemd steeds langer was dan de voorzijde.) 

    Bij vrouwen had dit nog een andere benaming, maar om het schip (middenbeuk) in de kerk te houden ga ik mij niet wagen om 'plat Stekens' te schrijven in deze toch al wankele kerk industrie. 

    Gevouwen handen zijn voor later. (?)

    De tijd dat bij een 'begrafenis' (uitvaartdienst) in de kerk zelf, een half uur voor de dienst begon, het 'de profundis' door de assisterende 'priesters' werd 'gezongen' en onmiddellijk daarna de overledene werd afgehaald, 'op' de polenlaan, dorp- of kerkstraat en wij als misdienaars de stoet voorafgingen met twee 'vaenen', behoort tot een dankbaar verleden.
    Deze (vaandels) moesten wij soms stevig vasthouden of, bij enige windruk sloegen deze tegen de Stekense kasseien.
    De uitvaart van de echtgenote van Dr. Roggeman (een vrij winderige, regenachtige maandag voormiddag) herinner ik me als van gisteren.
    Wij wilden ons zeker niet voordoen als 'krawuteleirs' (onhandigen).

    Maar misdienaar zijn had ook enorme voordelen.
    D.w.z. dat wij, tijdens de schooluren, ontslagen weren om bv. de godsdienstles bij te wonen.
    Met een ferm honorarium van 20fr. schooiden of bedelden wij als 't ware om deze 'job'

    Bijlagen:
    Wat is gelukkig zijn (1).pps (3 MB)   

    13-06-2012 om 09:19 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    12-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Requiem..
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Er was een tijd dat de kerk (18de eeuw) compositorische opdrachten gaf aan werknemers. (?)
    Gelukkig, want daaruit ontstonden monumentale oratoria, passionen e.d.
    Titels prijken op aanplakbrieven van verdwaalde, wankele kerken en, 
    met waardering, verantwoordelijke opportunisten.

    Het teruggrijpen van verleden inhoud, ergens uit de late middeleeuwen kan ons verzoenen met aloude, katholieke waarden maar verstuift in een huidige opstandigheid van basisprincipes.


    Misschien is het een korte, periodieke afwezigheid (zoektocht) van kandidaturen. (Gedoopten...)

    In deze porseleinen kast (kerkoverheid) van 'geloofsovertuiging' is er geen plaats meer (overnachting) voor een analytische medebewoner.
    Een terecht oppositie naar mijn gevoel.

    Raar maar waar.
    Blinde, christelijke, passieve overtuiging met 'passionele' teksten, (Dies Irae, Libera me, Absolve...) genieten nog steeds het voorrecht van componisten.

    Deze teksten laat zich verleiden naar een verleden maar...
    de nood aan actuele, aanvaardbare prediking blijft ons achtervolgen.
    Een requiem-concert  kan deze gedachte alleen maar verstevigen.

    Bijlage: Requiem gezongen door het Ruysscheveldekoor.







    Bijlagen:
    10 Nummer 10.wma (6.1 MB)   

    12-06-2012 om 10:23 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    11-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Congratulations.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Onder vermeld 'verhaal' maakt deel uit van een 'verboden' start m.b.t. een tertiair millennium.
    'Congratulation' want je moet 'tegenwoordig' al een aardig mondje engels spreken  (zingen) om mee te kunnen in de volkstaal tijdens bv. een uitvaartliturgie. (Concilie-opdracht 1961)
    Latijn (Gregoriaans) werd 'verbannen'. 
    (Hoe mooi, rustig en overige palliatieve benaderingen dit ook moge zijn.)
    In plaats daarvan ontstond (ontstaat) een zoektocht naar nieuwe 'apparatuur' (Koorwerken)
    waarin de overgordijnen ruiken naar stofwisseling.
    Of, zoals een grootmeester uit de Barok, het uniek ondernote:
    "ich habe genug....".

    Het bizarre in een levenstempo is het nadenken over ....tijd.
    Daarom is dit...misschien de meest genoeglijke inspiratiebron voor componisten.
    (Componist betekent niet alleen: met muzieknoten goochelen maar in zijn betekenis:
    samensteller...?)
    Daarom, en niet dat alleen, 
    is een Requiem-tekst een welkome inspiratiebron voor menig liberale gedachte.
    "Gedachten en gevoelens" behoort tot een ontwikkelde, tevens genadeloze versie van 'moderne' jeugdigen.
    Deze benaderende analyse (Kunst) stond elk academisch jaar, 
    op mijn triptiek- schoolbord.
    Niemand van de kandidaturen (toekomstige leerkrachten) heeft mij hier ooit een vraag over gesteld.
    Maar goed ook, want ik had geen diepzinnig antwoord.







     



      



    11-06-2012 om 10:04 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    10-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vaderdag.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    VADERDAG!
    Aan alle Vaders, Grootvaders en Overgrootvaders,

    een mooie, zonnige, aangename familiale dag!


    10-06-2012 om 09:13 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    09-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afwijkingen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Afwijkingen, meningsverschillen, uitgelaten, ongecontroleerde'ceremoniën',
    luidruchtige finaliteitsgedachten  participeren in bijna elk levensverhaal.
    Het is al eeuwen lang zo.
    Dikwijls ongenietbaar omdat je uw gelijk niet krijgt.

    Ook in de 'wereld' van de kunst is het niet anders.
    Diplomatieke onderhandelingen, met de nodige financiële zorg, 
    kunnen een cultuurleven op een gemeente 'straf' ondersteunen.
    De partij-kaart verdwaald in een 'gezegend' alibi.
    Gezelligheid kent geen grenzen, tijd of ruimte.
    Met 'Intra muros' examineert men zichzelf. 

    Het voorbije aperitiefconcert was aantrekkelijk voor de 'luisteraar' en bood voor de grootouders een stevige 'obligatie' van verbondenheid.

    Een volgende 'step by step' -activiteit (R.V.-koor) vormt het 'Requiem'-concert.
    Het verschil tussen Aperitefconcert (voor- of nadrankje)  en Requiemconcert (rust in vrede) ligt wel ver van elkaar verwijderd.
    Misschien juist daarom biedt het een pleiade van keuzewerken.

    'Requiem'.

    Over de oorspronkelijke tekst van het 'Requiem' bestaat geen duidelijkheid.
    Guillaume Dufay en vooral Johannes Ockeghem (foto) 
    gaven, in hun tijd (einde 15 eeuw) aanzet tot polyfonische verbintenis. 
    (Een eeuw later, gaat de 'curry', Concilie of synode, ((Trento 1545-1563)) zich ontfermen over de te polyfonische weergave (((verstaanbaarheid))) van de tekst.)
    De Pausen: Paulus III, Julius III en Pius IV, met paars gevolg, ontfermden zich over de bruikbaarheid en ... 
    talrijke overige 'decreten'.

    Wordt vervolgt.
      






    09-06-2012 om 11:22 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    08-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.H.Oliesel.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als je voorbij de kerk reed of ging, was het gepast een kruisteken te maken...of kon je zien aan de; naar beneden gelaten 'blaffeturen' (vensterluiken) met daarvoor twee staande kruisen, altijd geplaatst door 't Jef Nobels, dat in dat huis iemand overleden was en nam men, eerbiedwaardig zijn hoed of pet af.

    Het duurde soms een tijdje eer 't Jef per fiets en met twee kruisen op zijn rug tot aan het huis van de overledene geraakte, omdat iedereen hem staande hield om te vragen wie er 'deud' was. 
    't Jef was ook de baljuw van de kerk, enkel tijdens de hoogmis.

    Het was de tijd dat de kerkelijke huwelijken afgekondigd werden van op de preekstoel.
    Wie bezwaar had kon dit inbrengen of de 'roepingen' afkopen.?

    Het was de tijd dat ik 's morgens om 5u30 in de sacristie moest zijn.
    Op... maar zéker niet wakker, om samen met de pastoor de h.communie te gaan ronddragen bij de zieke mensen.
    In mijne ene hand de 'bel' en de andere hand een kaarslantaarn.
    Deze communiecanten waren meestal bedlegerig en dat gaf mij toch een onaangenaam gevoel van realisme.
    In de kamer zelf stonden altijd twee kaarsen en een Kruis- of Mariabeeld, want voor minder kwam de pastoor niet op bezoek, tenzij om de uitvaart te regelen en/of enig beeld te krijgen van de overledene om in zijn gevoelige begrafenis-homelie te verwerken.

    Soms ging onverwachts een voordeur open en knielde de bewoner 'nederig' als wij er 'passeerden'.
    Een machtig gevoel gaf me dat....in de onwetendheid dat, een halve eeuw later, de kerk zou kreunen en kraken onder zijn gewelven.
    De kerkklokken hangen niet stil.
    Een 'geleden' hebben.
    Maar met een welkomst in een Godsrijk, laat je pijnlijke gevoelens achter je.
    Dat is moeilijk te VER-dragen.

    Bijlagen:
    GA MAAR (1).pps (3.3 MB)   

    08-06-2012 om 09:10 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    07-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gazet van Antwerpen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eenmaal per week werd de Gazet Van Antwerpen gekocht omdat die het grootste formaat had en gedurende gans de week dan dienst kon doen als 'tafelkleed'. 
    Eigenlijk hadden wij dan, gedurende de 'maaltijd' altijd leesvoer onder onze ogen en een stil excuses om niet hoeven te praten.. 

    Geloof het of niet, maar als wij onze boterhammen smeerden, smaakten deze soms naar 'inkt'....., het viel ons eigenlijk niet zozeer meer op. 

    Eén enkel bord deed dienst zowel voor de soep, de gekookte aardappelen met 'adzuunsauce' 
    en (eventueel) de pudding.

    Onze'n ietwat kreupele hond was de enige die, 
    likkebaardend, zat te wachten om de'n afwas te doen. 

    'k Heb eens meegemaakt, niet Stekene, dat de koster een schaal met hosties op de grond liet vallen en ze onmiddellijk sakraliseerde met een:
    "Miljaarde non ......!!!" en er bovendien nog enkele in zijn mond stopte als ochtend ontbijt. 





    Bijlagen:
    Leven2 (1).pps (4.3 MB)   

    07-06-2012 om 09:22 geschreven door Tony De Ruysscher  


    06-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stekense motorcross.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen  Ik herinner me nog dat in de maand juni van de vijftiger jaren,( en wellicht jaren daarvoor) de processie uitging met het heilig sacrament en ik daar sterk tegenop zag omdat dan de ellenlange 'weire' (haag) van onze'n hof moest geknipt worden met en eenvoudige haagschaar. 

    De 'weirscheirelingen' moesten dan dienen voor strooisel op de straat en als ik dan een kinderlijke negatieve gelaatstrek gaf aan mijn Vader, gegarandeerd er een houten klomp naar mijn hoofd vloog en meestal was deze goed gericht en stond ik te 'kajuten',(wenen) niet van lichte pijn, maar omdat ik mijn eigen zinnetje niet kreeg. (Voor dit, en talrijke andere 'optreden's' ben ik Hem nog steeds dankbaar)

    'Tut-a-vec' (Van Laere) rond reed in een créme-glas-car waarvan een huidig 5-sterrenrestaurant qua kwaliteit, nog niet kan aan ruiken.

    Zuster Leopoldien, (kleuterklas) ons dagenlang kleurpapier liet knippen zover dat onze vingertjes er blauw van uitsloegen. Het zou nog kleurrijker worden met gespaard zilverpapier voor de kindjes uit Congo.

    Tevens was er een straffe concurentie in het verzamelen van prentjes van de Jacques-chocolade met afbeeldingen van filmsterren met name: Kim Novak, Romy Schneider, Jeanne mansfield...., en een enkeling had ook Marlyn Monroe op zak maar vertikte het om haar ook maar te 'mangelen' (ruilen) met b.v.J. Weismüller, Fred Astair, Charlie Chaplin én Clark Gable  samen.

    Onze 'laveurs' (knikkers) hadden alle kleuren van de regenboog en ook de zelfgebakken 'bolletjes' waarvan wij de potaarde uit het Stekens gelaag gingen halen.

    Roger wist mij te vertellen dat, bij kermissen en jaarmarkt de herbergen bomvol zaten en in ons café..., accordeonvirtuoos, Simon Borrijn en 't Jef 'Scheunweer' (slagwerk) op een leeg biervatenverhoog stevige volkse ambiance brachten....er enkel, tijdens de jaarmarktdag een échte neger, nougat kwam verkopen. Voor mezelf was dit eerder vreemd en dierf bij deze 'zwarte' man nooit dicht in de buurt komen.

    Ik herinner mij, dat tijdens de koude wintermaanden een 'buze' leemen op onze Leuvense stoof, warmte afgaf en 'ammats' (soms) 'ne poef' gaf dat mijn Moeder potten en pannen ter plaatse liet vallen van 't verschieten. 's Zondags werd er met antraciet of 'eikes' gestookt, want voor dagelijks gebruik was dit te duur in aankoop en dat kon 'de'n bruinen niet trekken'.

    Het sportevenement in Stekene was de vermaarde motorcross in de gelaagputten. 
    En elk jaar op Pinksteren, en ongelooflijk maar waar, het was altijd prachtig weer. 
    Men zou gaan denken dat Christus iets te maken zou gehad hebben met motoren...? 
    De 'stasiestraete' slokte dan zoveel (Hollanders) fietsers dat de bewoners , vanaf 's morgens reeds op de straat gingen zitten om het fietsspektakel af te zien. 
    Stekene was fier op dit sportevenement wat trouwens een prachtige organisatie inhield en de bestuursleden wéééééééken lang nagenoten over het beoogde succes. 
    Voor zover ik me kan herhinneren was er een dodelijk ongeval in al die jaren van aktiviteiten, m.n. ene Baetens.

    Het heeft mij altijd geboeid naar het lichtje te staren dat speels, op het plafond, 'tekeningskes' maakte. Dit kwam door het kleine 'koterhaakgaatje' in één van de stoofringen wanneer de Leuvense stoof brande en uiteraard, wanneer de '5watt-lamp nog niet was aangeknipt.

    De Sinterklaasperiode vond ik minder aangenaam, alhoewel ik zijn paard heb opgevreeën met wortels, bieten ... en voor de heilige man zelf, onze mooist gesculpteerde houten schoen had klaar gezet. 
    Op die zaterdagavond zat ik maar te wachten onder de Leuvense stoof (In onze café was er een seriekaarting aan de gang) tot ik iets zou horen in de schouw om dan alsof een peleton tshéé-thséévliegen achter me zaten, naar onze bovenkamer te vluchten en om mijn gezicht te verduiken onder het beddenlaken, met het allerheiligste gezicht der gezegende sacramenten wanneer ik maar een illusie van een vreemd geluid in onze ellenlange schoorsteen kon horen.
    Foto: Gewezen motocrosser André Syvertsen.
    Zijn uitgebreidde blog (-gen) vindt je in bijlage.
    Deze bescheiden man heeft zich verplaatst van motorcross, via badminton, zingende wielrenner naar o.a. huidige medeverantwoordelijke van een 'uitstap' naar Labastide d'Armagnac!!! (7 juli e.k.)
    Als dit zo verder gaat wordt Kl.Sinaai (Kerk O.L.Vrouw Onbevlekt Ontvangen) een internationaal  bedevaartsoord voor wielertoeristen. 




    Bijlagen:
    http://blog.seniorennet.be/bultaco_1/   

    06-06-2012 om 00:00 geschreven door Tony De Ruysscher  


    05-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastoor Weyn.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het was de tijd (cfr; vorige blog) dat de kerkoverheid nog een centrale, niet alleen christelijke, maar evenzeer een gemeentelijke plaats innam.
    Ik herinner nog levendig Z.E.Heer Pastoor Weyn, geassisteerd door drie onderpastoors,
    ( Oelbrandt, De Malsche en Matheeus.) m.a.w. vier 'missen' per dag....(?)

    Jaarlijks werd er, o.a.door Pastoor Weyn St-Pieters-penning rondgehaald en ik weet zeker dat zijn 'zakje' aardig wat centjes bevatte. 
    Boven zijn 'mooie-man-zijnde', ( mocht ik een vrouw geweest zijn......... , hij ging uit mijn handen niet) zijn vaderlijk-ernstig aureool en zijn charismatische uitstraling was hij dé weldoener van ons dorp.
    Aangezien ik onder de kerktoren woonde, werd ik vlug 'aangepielt' (aangesproken) om misdienaar te worden. Mijn Moeder vond dat goed want: 
    "Als de'n onderpastoor dat vroeg kon je niet weigeren"! 
    Avonden Latijn inoefenen ten huize van de'n onderpastoor....!

    Op achtjarige leeftijd moest ik dan het "Confiteor Deo omnipotenti" aan de voet van het altaar opzeggen, maar ik geloof dat O.L.Heer daar niet veel van begrepen zal hebben. 
    'Amets' (soms) moest de priester mij bijspringen om de'n draad van al die vreemde woorden niet kwijt te raken wat mij herhaaldelijk is overkomen. Tussen het Epistel en het Evangelie moest er een 'zwaar' missaalboek, van de ene naar de andere zijde van het altaar 'gedragen' worden hetgeen telkens een hele onderneming was om niet te struikelen over onze misdienaarsrok.(Stel je voor....)            
    Die was altijd té lang of te kort en bij sommige 'rokken' ontbraken meestal een sliert knopen.
    Tijdens de consecratie moesten wij juist achter de priester neerknielen en zijn 'sleppe' (kazuifel) optillen met de linkerhand en de rechter bediende de 'bel', schudden, driemaal omhoog en terug schudden, dit twee maal in totaal.Wij konden ons, in deze 'status' niet permiteren, tijdens het stiltste van de mis, ook maar één 'misstap' te begaan. 
    Daarom kan ik telkens opnieuw genieten van de bioscoopfilm 'DeWitte' naar het boek van Ernest Claes. Ja...misdienaars zijn een speciaal ras....

    Mijn vader had de jaarlijks terugkerende gewoonte, op oudejaarsdag, te 'beiren'. (ontlasting uit het 'huisken', buiten-w.c wegwerken) en waar wij woonden was dat 'toilet' rijkelijk ver verwijderd van de hoving. 
    Het toiletpapier bestond uit een dik reclameboekje van een groot textielfabriek uit St-Niklaas en waarvan je de juiste afmeting niet beter kon knippen.(Je kreeg er nog een rijkelijke modeshow van diverse 'pluimage' in beeld bij.)

    Met een open kruiwagen met daarop een zinken ton met het 'goedje', moest Hij telkens twee heuvels over en het deponeren op de plaats waar de aardbeiplanten zouden fruiten.(Ongeveer 40 meter ver.) "Daarvan zou'n ze goe groeien..." en dat was zo.
    Om de schade van het overlopend 'goedje' te minimaliseren (de ton werd tot de rand gevuld) en om toch maar zo weinig 'over en 't weer' te moeten lopen, legde Hij er een 'baele' over maar het was onvermijdelijk dat af en toe er een 'geut' overboord spatte..en een zekere natuurlijke geurigheid  ons te beurt viel....!!!
    Foto: Misdienaars uit de de vijftiger jaren.

      

    Bijlagen:
    Ik zoek naar een dorp (1).pps (5.4 MB)   

    05-06-2012 om 00:00 geschreven door Tony De Ruysscher  


    04-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aperitiefconcert 2012.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Proficiat!

    Aan alle organisatoren, medewerkers van dit aperitiefconcert. 20 mei 2012.

    Afgelopen week heb ik de foto's en 'video-opname's' nogmaals bekeken, 
    maar vooral beluistert, althans wat op internet staat.

    De zaal van de meisjesschool (Kerkstraat 12 Stekene) bezit een uitnodigend karakter,
    maar biedt geen verleiding tot 'musiceren'.
    Zeer droge  akoestiek en dat verdragen weinig amateur-koren niet.

    Via de computer (aangepaste geluidsopname) hoorde ik een 'Ruysscheveldekoor' dat niet meer te herkennen is qua positieve kwaliteit. 
    Natuurlijk is het niet 'al goud dat (kl-)blinkt' 

    Vanzelfsprekend zal de dirigent, pianiste, een programmakeuze, de inzet van de koorleden, solisten e.d., m.a.w. de totaliteit van dit cultureel gebeuren een plaats krijgen in de annalen van Stekene en archieven van het 'Ruysscheveldekoor'.

    Het (Concert) lijkt allemaal eenvoudig, maar vraagt een inspanning van 'ieder'-één.
    Een prestatie om fier over te zijn.

    Met bijzondere dank aan diegene die de opname's gemaakt heeft.

















    Bijlagen:
    aperitiefconcert13.jpg (55.6 KB)   

    04-06-2012 om 10:54 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    03-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er was een tijd...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen




    Er was een tijd,
    dat wij hand in hand liepen.

    Er was een tijd,
    dat wij elkaars trouw verzegelden.

    Er was een tijd,
    dat wij aan gezinsuitbreiding 'dachten'.

    Er was een tijd.....

    Er is een tijd,
    om elkaar lief te hebben.

    Er komt een tijd,
    dat God U vraagt,
    elkaars hand los te laten.
    tdr


    Bijlagen:
    wijze_woorden-_(NXPowerLite) (4).pps (5.6 MB)   

    03-06-2012 om 09:05 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    02-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roger.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Verhaaltje uit 1995.

    Onlangs liep ik over de marktplaats van onze gemeente Stekene en zag, in een bushokje, Roger staan wachten op een autobus richting St-Niklaas.
    Ikzelf herkende hem dadelijk en dit na meer dan 45 kontaktloze jaren.
    Mijn nieuwsgierigheid leidde mij naar hem toe: 
    zijn aantrekkelijk aangeboren aura met uitermate een vriendelijk uitstraalende lach, zoals toen hij, een halve eeuw geleden, elke dag brood ronddroeg bij de dorpsbewoners. 
    Roger was nog met hand gemaakt, dat zag je.
    In al die jaren was hij opvallend weinig veranderd, 
    zijn immer goed gemutstheid  was gebleven.
    Toen wij elkaar de hand schudden, herkende hij mij eveneens wat de re-kennismaking een duidelijk positieve richting gaf en ikzelf geen gevoel kreeg van zijn anders-geaardheid.

    Bijna op hetzelfde moment nodigden wij elkaar uit op het nuttigen van een koffie ergens in een taverne aan de marktplaats.
    In een mum van tijd werd de 'tijd van toen' opgerakeld waarbij hijzelf een zeker genoegen uitstraalde.
    1958 Was het jaar van de wereldtentoonstelling in Brussel én... 
    de opkomst van het expo-brood dat je zelf niet meer hoefde te snijden.
    Daarmee had ook ons Moeder afgedaan om, de eerste snede, 
    een kruisteken met het broodmes te maken over het brood. 

    Mijn Vader was taxichauffeur en wanneer er klanten naar Brussel moesten gevoerd worden mocht ik soms mee.
    Geloof het niet, maar ofwel bij het doorrijden of het terugkomen moest ik 'plaats' nemen in de kofferbak van onze Chevrolet belair aangezien elke plaats binnen de auto bezet was. 
    Ik gaf daar niet om. 
    Het was steeds een belevenis..naar  Brussel te mogen meerijden.

    Het was de tijd waarin wij ons haar in een 'kiekengat' kamden..., de winkel reclame maakte met 'pataten' te koop...de scoubidou's, hoela-hoepen,
    zeesletsen (schoeisel) en 'nonnen' (tollen) beeldig gebruikt werden.
    Kamiel, (....Tepels, waarom weet ik bij God niet) die elke dag vanuit het 'hospice' (rustoord 'Zoetenaard') naar den hoek van café 't Anker waggelde, kromgaande gelijk een' pikke' (handzeis) zich rechthoudend op en 'soort' wandelstok, terwijl de pruim-nicotine uit zijn mond zabberde.
    De brave man is 'maar' eind van de tachtig geworden. (?)



    02-06-2012 om 00:00 geschreven door Tony De Ruysscher  


    01-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Biechtstoelen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De helft van de biechtstoelen (H.Kruiskerk Stekene) bevonden zich onder een galerij van, 
    en boog zich onder het stof van eeuwigdurende zaligheid.
    Zelfs zover dat tijdens de vastenperiode twee biechtstoelen werden bijgeplaatst voor de 'Witte Paters'  (parochie-logementariërs) die toen kwamen prediken, maar vooral... 
    'biecht' hoorden voor hen die hun 'overdadige zondigheid' niet durfden te vertellen aan hun parochieherder.(-s)

    Aan de lege bidstoelen (naast de biechtstoel) zag je reeds vooraf van wie je een 'serieuze' penitentie ging krijgen en bleven 'angst vallend' leeg.

    Tijdens de 'zeven weken' (voorbereiding op de plechtige communie en vormsel) hadden wij geen eigen keuze en werden gedirigeerd door de onderwijzer van dienst. 
    (Elke morgen om 07u naar de mis? Wakker of niet)
    Ik wil hier toch wel een heel persoonlijk onderscheid maken:

    E.H. F. Matheeüws (+2010) was gekend voor zijn bezorgde strengheid. 
    Je kon dat merken omdat je onmiddellijk na de biecht, op een kerkstoel, je penitentie, geluidloos maar met beweegbare lippen moest opzeggen.

    Bij E.H.C.De Malsche verliep het anders, eigenlijk was deze rustige, 
    gemoedelijk man een model in dit kwartet van 'Priesters'.

    Bij E.H. P.Oelbrandt was je vlug buiten, maar wat mij opviel: 
    bij het betreden van de biechtstoel stond 'Petrus', een prachtig gesculpteerde figuur uit een legendarisch verleden.
    "Hij had toch ook gelogen", en dat verstevigde elke biechteling.

    Z.E.Heer Weyn. 
    Je wist wél wanneer je in de biechtstoel binnentrad, maar niet wanneer je er buitenkwam.
    Menig vrouwtje van de derde jeugd, kwam 'buiten' met een aangenaam gevoel. 
    Dat zag je op haar generfd gelaat.
    Aan Hem (Pastoor Weyn) heb ik o.a. mijn muzikale 'loopbaan' te danken.

    Bijlage foto: genomen vanuit de galmgaten van de H.Kruiskerk.
    Huizen van links naar rechts:
    Albrecht de Smedt, Oscar De Ruysscher, Martha Potters, Martha Steel.
    Stasiestraote, Gemeentenhuis, de'n Direct, Julien Steel, Ernest De Paepe, (?),
    De Maerschalck, Jozef De Sutter, Café Terminus. (Van Nielandt)
    Klik op foto: 'interieur' van de H.Kruiskerk, anno (?)
     

     

    Bijlagen:
    De liefkozingen van het leven (1).pps (1.8 MB)   
    St hubert logement.JPG (315.3 KB)   

    01-06-2012 om 09:26 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    31-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stekene. (1957)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Alles beweegt zich binnen een vreemde 'cult' waarin U en ik zich bevinden met fictieve, 'intellectuele' kennis of rijke nederigheid.
    De gedachte ondertekend een 'testament' van verleden, ouderlijke bijstand en bezorgdheid voor de toekomst.

    "Ij deent ammats tutten inne....!" (Eén van de vèle uitspraken in ons volkscafe St Hubert wat mijn 'ziele zaligheid' deed wankelen wanneer ik als 10 jarige dit zou durven 'ontleden'.)  
    Deze verfijnde volksliteratuur verzilverd intussen menig haartooi. 
    (Of wat ervan overblijft.)
    De biechtvaders waren geen Stekenaar's en ...zouden dit toch niet begrijpen 
    en bovendien werden zij, in korte jaren 'verplaatst'.

    Maar....ik had een 'argument' om 'zonden' te biechten.
    'In woord en gedachte'. 
    (De verbeelding dus!)
    'In doen en laten' lapte ik er maar bij...

    Ik verliet de biechtstoel (houten opstap) met een schijnheilige nederigheid 
    waar zelfs ons Moeder een 'vapeurken' van zou krijgen.
    Bij het buiten komen (biechtstoel) had je één 'Onze Vader' en 'Drie Weesgegroeten' op zak.
    Maar dat wist ik al van vorige 'kandidaat-biechtelingen'!

    Wie een volledig 'akte van berouw' als penitentie kreeg, had zeker een rijpe appel 'geplukt' in de uitgestrekte hoving van de Broeders van Liefde, (Nieuwstraat) en in een mum van tijd wisten alle klasgenoten (nog voor het biechten) over zijn gedurfde onderneming. 

    Vermits ik 'misdienaar' was, kon ik de biechtvader niet vertellen dat ik aan de miswijn 'gezeten' had. 
    (En 'aan zitten' is nog niet proeven en verre van drinken want; wijn proef je telkens opnieuw.)

    Had ik 'hem' toen kunnen vertellen over 'internet', het zou een hele Mathäuspassie geworden zijn en voor de rest van mijn leven kunnen 'rentenieren' met alle akte's van 'geloof, hoop en liefde!? (En...berouw!)

    Klik op foto en U krijgt een prachtige collectie van Stekense aanzicht kaarten.





    31-05-2012 om 00:00 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    30-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stiene
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hoe meer de jaren verstrijken, hoe meer je droomt (letterlijk) van een ver verleden, ingecalculeerd met huidige personages.
    In neem er maar enkele passages uit waarvan ikzelf kan getuigen.

    In de wintermaanden opstaan met twee 'bevroren' snottebellen onder mijn neus want er was geen 'chauffage'...uit mijn hoog ijzeren bed glijden, mij wassen met zuiver, zeer koud 'pompwater' waarvan de hendel naast ons 'gazevuur' hing. 

    Je droomt van kameraden die je in een halve eeuw niet meer gezien hebt...je eerste kalverliefde (want in die tijd was ons gezegd geworden; als je hand in hand loopt met een meisje, kwamen er kindjes van (?)) en wij geloofden dat natuurlijk. 
    En ...ho wee als ons ouders dat zouden teweten komen, dan was ons 'kot' te klein...) 

    Ik droom nog steeds van die vriedelijke Ward, die met kar en paard, elke maandag rond 22u., van het station richting drie schouwen over de kasseiën dobberde. 

    Een schoolvak waarvoor ik met een geveinsde ziekte geen examen heb afgelegd en nog steeds schuldgevoelens aan over gehouden heb.

    De zomerse avonden dat geburen samentroepten,  keuvelden over plaatselijke aktualiteit meestal met een grote portie overdrevenheid, maar het hoorde erbij. 

    Kamiel van Looy, vaste bewoner van ons logementhuis, (zijn broek dobberde, met weinig feministische aantrekkelijkheid tussen  zijn bekken én knieën en het topeinde van zijn rechter wijsvinger was steeds opvallend ommanteld door een bruine,genicoteerde kleur...)
    Maar Kamiel, die kon vertellen...,vertellen ...en sterk overdreven, maar ..dat mocht .. in die tijd.

    Zoals reeds eerder gezegd, ons café paalde aan de marktplaats en daar stopten ook de lijn-bussen. 
    Soms gebeurde het dat een seizoenarbeider, die terug kwam van 'den bieet' er uitstapte met op z'n rug de bekende groene 'zak' ....
    en recht in ons café binnenstapte, misschien omdat aan het café-venster het bord 'taxi' hing. 
    Voor ons 'café-schuif ' was het voor de rest van de dag, 'werkendag en bovendien, de 'klant' zou veilig naar huis (kunnen) gevoerd worden in geval van ongecontroleerd, overdadig alcoholgebruik... en meestal was dat zo. 
      
    En Stiene uit onze straat, een ietwat gebocheld mens met een opvallend mannelijke gelaatsuitdrukking, die nooit een goed gebenedijd woord over haar lippen kon krijgen wanneer er over mannen werd gepraat. 
    Dat waren,volgens haar, 'stuk voor stuk' profiteurs en cafélopers. "d'Er deugt niets aon...aon al die mann'n"!
    Maar aangezien zij ongehuwd..., zonder kinderen én...er warmpjes inzat, kreeg zij toch nog veel 'vrouwvolk' over de vloer.(?) 

    Eigenlijk ga ik de laatste tijd vrij vroeg naar 'boven', mij nestelen in mijn bedstee met een versleten, onbetaalbare zachte, occasionele matras die mijn knokige dijën omsluiten terwijl mijn hoofd zich laat 'kussen' op de klanken van 'Radio Maria'. (675 middengolf)
    Onbewust passeert er dan weer een 'droom- revue' over 'de'n goeiën oude'n tijd'....die je levenslang, aangenaam blijft 'achtervolgen.

    Bijlagen:
    Ik zoek naar een dorp (1).pps (5.4 MB)   

    30-05-2012 om 00:00 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.
    29-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proloog..
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Afscheid nemen kan zwaar doorwegen 
    omdat het een punt zet achter iets wat zinvol was.
    Iets dat een deel van je leven was geworden.
    Iets dat van 'ons' was..., 
    mensen waarmee je samen een kunst-vreemde weg bewandelde.
    Afscheid nemen tracht je te verdragen, 
    omdat je in je hart vele herinneringen meedraagt 
    in diepe dankbaarheid.
     
    Daarom deze revisie (2012) van een 'blog' (-gen) met als inhoud: 'nostalgie' uit de vijftiger jaren rond de kerk en de marktplaats van Stekene met zijn talrijke cafés, herbergen....
    Een mens zou tweemaal 'moeten' leven om al datgene wat je in je eerste leven verdragen hebt, te verbeteren.

    In het café: St-Hubert (wat tevens logementhuis was voor voornamelijk douaniers) ben ik opgegroeid van af mijn geboorte tot mijn drieëntwintigste jaar én ..... als enig kind. 
    Ons café was bovendien 7 dagen op 7 open . Dit was verplicht van de'n cafe-eigenaar-'brouwer'. (Mijnheer en Madam Leon uit de dorpstraat.)

    Dorpsfiguren, zonder ook maar één diploma op zak maar met een benijdenswaardige mensenkennis onder hun 'klak'kwamen er hun dagelijkse 'export' drinken. 
    En 'leugens' dat  daar vertelt werden.....'leugens'...!!
    Deze verhalen heb ik gebundeld als: 'grensverhalen'.

    Ik had het voorrecht, gedurende dertig jaar, verschillende koren te hebben mogen dirigeren waaronder het 'Ruysscheveldekoor' uit Stekene (19 jaar lang) en wil graag mijn visie of meer; inventie over:                       
    voorzitter, bestuur,dirigent,koorleden enz. ...aan U, geachte lezer en toch met een persoonlijk licht gevoel van ongeinviteerde tafelgenoot, kenbaar maken. 

    Het palmares van het Ruysscheveldekoor is niet niks: 
    O.L.Vrouwkathedraal Antwerpen,  St-Goedelekathedraal Brussel, Parijs, (Saint-Madeleine) Londen, Wenen, (Sankt-Stephansdom) tot driemaal toe in de Dom van Keulen  (met het Te Deum van G.Bizet), Praag, (Bisschoppelijk paleis) Rome, (Kerk van de Friezen)  en vergeten wij de talrijke Wieneravonden niet. ..

    Het is geschreven tussen 4 januari en 14 april 2006 en omvat ongeveer een 60-tal A4 pagina's en geniet tot op vandaag  van een feilbare verbetering.
      
    Het geheelkreeg de naam mee: TOSCA. 
    Neen, niet de opera van G.Puccini maar: 
    TO=Tony, S=Sebastiaan en CA=Carlo.

    Klik op bijlage.
    Uitvoering van het 'Te Deum' van George Bizet.









    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=-BRCica9wvU   

    29-05-2012 om 10:17 geschreven door Tony De Ruysscher  


    Categorie:Senioren.


    Foto

    Over mijzelf
    Ik ben Tony De Ruysscher, en gebruik soms ook wel de schuilnaam TDR.
    Ik ben een man en woon in 9190 Stekene (België) en mijn beroep is gepensioneerd..
    Ik ben geboren op 30/06/1947 en ben nu dus 78 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Klassieke muziek, religie, moraal-filosofie, en ....mailtjes ontvangen! (Maar ook doorsturen!?).
    Wij hebben drie zonen, en twee kleinkinderen. Tony De Ruysscher is overleden op 28sept 2018 in huiselijke kring.

    Foto


    Foto

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Hoofdpunten blog zangkoor
  • Ode aan Ton.
  • Rowiljototo's.
  • Jaarvergadering!!!
  • Maastrichter Star.
  • 'Koeweit.'
  • Turnzaal.
  • Maria de Meester.


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs