Misschien omdat het mensen een onrechtstreeks 'vorm' van waardering biedt. (Kerstkaarten)
Een verstaanbare taal waarin de Geest zich des-al-niet-te-min verstaanbaar tracht te maken via aloude schrifturen met meer dan fantasierijke inhoud.
Koude romantiek, maar net niet genoeg om eerlijke legalisering, als gastvrije plaats (Bethlehem, ten zuiden van Jerusalem,... een 'stad van vrede') te calculeren in een hedendaagse verblijfplaats van en bij 'luxueuse'-mensen.
Dezer dagen beleven wij weer het feest van het licht.
Steden en gemeenten concurreren met elkaar al was het maar met een straatverlichting.
'Grand-bazar's' vertoeven in een opperste vorm van allergische 'stand-by'.
En de burger: hij/zij voelt zich er goed bij.
Snuiven van een transparant gevoel van 'geïnviteerde' 'feestvierders'.
Maakt hen deelgenoten van een 'Kerstgebeuren' met beschermde 'fragile' inhoud,
gaan achteloos voorbij aan de ster uit het 'oosten'.
Maar Galileo-Galilei was nog ver weg.
Het kerst-gebeuren beschermt ons naar de toekomst toe.
Naar vandaag..., morgen en ...later!
Op zichzelf een aangename (jaar-)verpozing, maar laat ons de essentie van het 'verhaal' niet vergeten.
Laten wij ons zelf promoveren met een 'kind-gedachte' en genieten van de sfeer, gezelligheid, een rijk gevulde tafel, kerst- en nieuw-jaar kaartjes lezen....en..., en... en al was het maar één-iemand die werkelijk om je geeft.
364 Dagen van gezondheid.(En één dag van 'hoofdpijn'.)
Dat onze, reeds fragile, christelijke overtuiging niet verder mag afzwakken met 'verwarde' 'priesters' e.d. en Roomse Curie zich moet bedenken (mea culpa) om meisjes geen acoliet te laten worden enz. enz.
Een mens wordt er duizelig en Alzheimer-syndromen van krijgen....!
Het lijkt mij verstandig af te stappen van alle analytische psychose, ik heb daar trouwens maar een oppervlakkig inzicht in. (Gelukkig maar...!)
Dus, met gevoel voor culturele waarden, vlucht ik terug naar het R.V.-koor dat meer dan voldoende 'zuurstof' (literatuur ((?))) biedt omdat er mensen mee 'gemoeid' zijn.
Ik overloop het lijstje wat bij een prima-vista-lezing, weinig 'samenklank' vertoont.
Het betreft een lucratieve inventie en is vatbaar voor wijziging of aanvulling.
1975- 1979.
Allereerste vergadering. (E.H.Verhelst)
Groei en bloei.
Naam voor het 'volwassenkoor'.
Repertorium invulling.
Eerste 'repetitie'.
Wiener concerten.
Dag- en week-end uitstappen in binnen- en buitenland.
10 jarig jubileum.
Komen en gaan van koorleden.
Eerste dagtrip naar Ieper.
Bestuursvergaderingen.
Mooie en minder aangename momenten.
De dirigenten.
Waarom dirigenten wissel.
Stem testen.
Activiteiten 1979-2004.
Splitsing Junioren-Senioren.
Videobeelden van concerten.
Cultuurprijs 2009.
Toekomst perspectieven.
Ik weet niet wat 'kunst' is!
Op zijn minst een 'demon', ......iets wat je niet met rust laat...en na verloop van 'tijd', en in een 'humaan' gezelschap, laat vertoeven in een onaantastbare en voor uzelf ontoelaatbare 'wereld' van illusieve genoegens.
Zij houdt van mij...
Zij houdt niet van mij....
En daarmee zat ik, langs de spoorwegbedding, met hoog boven mij een leeuwerik die zijn 'chanson' wilde delen.
Ik, met een gekaapte klaproos in mijn handen, zat te hopen op een positieve afloop.
Ik deed het zelfs in de Franse taal... (Of althans..zo dacht ik.)
Love my...
love my not....
(Een klaproos heeft weinig blaadjes en ik wist vooraf hoe hét ging aflopen.)
Vreemd, maar in de Polenlaan groeiden ook papavers....!
Dat moet zo!
Dat hoort zo!
Dat is zo!
Maar de mens, als genodigde en medepassagier, verlaat je niet en nog minder met de
oppervlakkige soms 'arrogante' illusie van participatie.
Foto: Voorzitter van het Ruysscheveldekoor Yolanda Ruelens ziet Minister van Cultuur, Joke Schauvlieghe 'verschijnen' op het jaarlijks St-Ceciliafeest van het Ruysscheveldekoor.
Je zingt 'iets' waarvan de dirigent vraagt dit met overtuiging te zingen in een kader van totale persoonlijk en 'Godsvruchtige' overtuiging maar....met verdoken 'vraagstelling'. (Koorlid en vertolker)
De vraag (dirigent) is heel menselijk, maar de 'vertolking' vertoont de andere zijde.
'Eb en vloed', arsis thesis', spanning en ontspanning, (Tractie en contractie) en ontelbare andere humane psychologische versies die geconfronteerd worden met Sartrianisme (existensialisten) of andere 'humanisten', eerder realisten, zoekers, denkers, m.a.w. lotgenoten die verdwalen in een intellectueel 'verbond' van overtuigde denkers.
Het 'leven'.
Verdraagzaam voor de toehoorder wanneer hij/zij geparfumeerd wordt door een heilzaam toekomstperspectief, uitgezongen door medebewoners.
Het onverdraagzame is dat je hen kent, dat zij U een 'perspectief' aangeboden hebben waarvan je zelf weet dat dit voor uzelf een bijna onaanvaardbaar 'invitatie' is op datgene waarvan uzelf hoopt dat hét de waarheid is.
Het wordt onmenselijk moeilijker wanneer het een religieus lied betreft.
' 'Liefde' versus geloof'
'Esthetica versus macht.'
'Mens versus mens'!
Grote vocale 'solisten' staan op de 'bune', storten hun hart uit, krijgen applaus voor hun 'unieke' vertolking, maar ik weet wel beter...
Het stoort mijn overtuiging (overbrugging) op weg naar 'het antwoord', en deel mijn passie met gelukkige secondanten.
Ik heb respect voor Mireille Mathieu.
Zij zong het uit het hart, maar was wel makkelijker.
Waarom?
Het had levensgedachten.
Het nu, het tastbare, het 'ik zie U', maar met het vreemde en bijgevolg (en dat is een Godsschepping) onvoldane gevoel van machtswellust.
'Het is zo', zou de Duitse psycho-analist Adler schrijven.
Gegrepen uit een ontelbaar lied repertorium met dikwijls religieuze inslag.
Ik geloof het niet meer, maar ik ben niet de enige.....!
Het verslag van Marieke Missine (als zangpedagoge) van 14 september 1983 (!)
En..... wat mij bijzonder opvalt, in het 'traditioneel' verslag, is de slotzin...
'Een rijkdom voor zo'n kleine gemeente als Stekeene !!!!!'
Getekend op ...28 december 1983!
Dit behoort tot de archieven van het Ruysscheveldekoor!
En pas gisteren zag en hoorde ik de youtube-versie van 'Stekene zingt' ( 9 juli 2010)
op het marktplein van Stekene.
'Kedeingedeing, kedeingedeng, sjou-sjou....' (sorry voor de schrijfwijze maar zéér waarschijnlijk: klanknabootsende 'woorden' en dat vinden we ontegensprekelijk terug in de 'oude' o.a. vlaamse volksliederen.)
Malle Babbe....(?)
'Ik mis je zo....',
'Geef me een kus...'
en andere populaire 'schlagers'.
Maar, ik mag mij toch een persvrijheid (als het daarmee ophoud) veroorloven.
In die zin.
Vlaanderen heeft een verleden dat ONTEGENSPREKELIJK een stempel gedrukt heeft op het kunsthistorisch 'plantsoen'. (Ook in zijn totaliteit=7 kunstvormen)
Ons eigen volk 'trok' naar 'Zuid-Europa', (4 eeuwen geleden) en in een bepaalde sporttak is dat, tot heden, nog zo!
Het marktplein was voortreffelijk 'gevuld' met overwegend jonge gegadigden.
'Was het misschien door het veelvuldig aankondigen van deze activiteit?'
Als ik 'eergisteren' de web-site van de gemeente Stekene bekeek,
vond ik, onder muzikale ensembles:.'nougabollen'. (Figuurlijk).
Stekene zingt...!
Een mooi initiatief...maar in de huidige caleidoscoop van politieke onverstaanbaarheid,
mogen wij niet verzinken in, ook plaatselijke euforisme van zelfstandigheid.
"Een mens kan niet zonder de andere..." schreef Godfried.....................Bomans.
Met deze propageer ik het Koffie-concert op 12 september 2010.
Je kan daar horen hoe een Stekens koor grasduint in de literatuur van Europeese (Wereld) muziek-literatuur, en Vlamingen willen toch een hand uitsteken (-e) naar een zelfstandige autonomie. Bovendien dienen er zich, in dit concert, jong 'getallenteerde' (ver-) 'tolken' aan, die , met jong idealisme, jagen op 'erkentelijkheid' maar tevergeefs concureren met een tijdelijke onvolwassenheid. (Macht zou Adler geschreven hebben.)
Maar macht over 'Kunst' beheer en beheerst je niet... onmogelijk...en dàt is weer één van de mystieke auditieve-visuele 'aspecten' van: wat is kunst?Als je 'groot' wil worden..transformeer je dan naar de gedachtengang van je 'gesprekspartner'. (En een geconstrueerd (?) en gestructureerd cultuur-beleids-plan,
kàn niet concureren met de practicale inbreng van Stekenaren, (of anders genoemd een plaatselijke 'muzikaal ensemble' dewelke toch het imago, ver boven de Stekense grenzen heeft uitgezongen...!)
Dit is een héél persoonlijke en lang niet 'zuurstof-rijke' gedachtengang van een 'artiest'
die Stekene diep in zijn hart draagt.
Meer dan de 'rijkdom' van wat 'kunst' in zich verbergt.
Waarom? Het is niet omdat je 'Musicoloog' 'Muziekpedagoog' bent dat je daarom waardevolle, historieke documenten vanonder het stof kunt halen, en dat het daarom ook waardevolle 'kunstwerken' zijn...!!!
Anderzijds maak ik van deze gelegenheid gebruik, U en uw familie, uit te nodigen voor een gratis barbecue, op een nog nader te bepalen datum. Dus niet volgend week-end zoals op deze blog foutief wordt aangekondigd.
Uitsluitend en alleen inschrijven via deze blog.
Indien U op de bijlage klikt, wordt de 'route' beschreven dewelke U dient te volgen,
bij voorkeur via: Windows Internet Explorer
of ook via 'Google'.
Een andere bijlage dateert van 26 mei 1984. (Foto)
Het Gents Symfonisch Studie-orkest, voorbereid door Prof. Duliez.
Op 81 jarige leeftijd en met benijdenswaardige energie, maakte hij zich 'kwaad' omdat de 'sopranen', tijdens de algemene 'repetitie' in Gent, niet 'hoog' genoeg zongen.
Ikzelf, als titularis van ons koor, stond te rillen op mijn benen.
Ik had het Ruysscheveldekoor, onvoldoende voorbereid...!
(Zo voelde ik het toch aan...!)
Foto: Ruysscheveldekoor, samen met het Gents Symfonisch Studieorkest
in de H.Kruiskerk van Stekene, met de vertolking van:
'Im weissen Rösll' van R.Benatsky.
Wie herkent zich hierop nog?
Hiervan bestaat ook een cassette-opname.....
En waarbij onze 'arme', geliefde Pastoor Omèr Vermeersch, nadien,
nog een vermanende brief van het Bisdom Gent ontving....,
'..wegens onzedelijke programmatie in een Godshuis...'
en dat Hij (Pastoor Vermeersch) dit, in de toekomst, ten strengste moest verbieden.
(Juni 1984)
Als 'God' mij de tijd geeft, zal ik met genoegen én met enige fierheid en mede,
dank zij de zorgzaamheid van Louisa,
een galerij van 'historische' krantenartikels, oude foto's, cassette-opnamen, videobanden .....
'opgefleurd' met humoristische anekdoten....publiceren op deze blogs.
Op een dag als deze en zittend in mijn al te beperkt 'bureau'-ken', kijk ik naar de 'reuze'-foto'
(Jeugdkoor en Ruysscheveldekoor, Pinksteren 1980) die al jaar en dag boven mijn hoofd hangt en mij inspiratie, 'zuurstof' bieden tot het 'schrijven' van deze blogs.
Mijn gedachten verdwalen, verstuiven dan naar hen die momenteel in het 'Koor der Engelen' zingen!
Beste Ruysschevelderkens en geachte lezer (-s)....
Vandaag is het woensdag.
Net zoals de beschreven dame in deze blogs zich, op een (te) zonnige, vrije dag als deze, tijdens de avonduren, (lees niet foutief a.u.b.) met de fiets naar het Gildenhuis begeeft om zich onder te dompelen in de sfeer,
in die vreemde wereld van de koor kunst,
zo wens ik jullie een mooie dag en/of een vruchtbare 'koorherhaling' en...
Ik kan er niet genoeg van krijgen, ik bedoel de Koningin Elisabeth wedstrijd voor piano.
(En moet ik daar dan 62 jaar voor geworden zijn...?)
Ik kan het uitleggen.. maar vertik het om U daarmee te confronteren en U bovendien onaangenaam leesgenot voor te schotelen.
Als ik niet meer weet wat te vertellen, start ik wel met een blog (-gen) waarom (waarop) ik gestrand ben, op mijn 23 jaar, met de muziekstudie.
Een uitslagprognose geven van een Koningin Elisabethwedstrijd, gelijk welke discipline, is een loterij Wie er echt mee begaan is heeft het gevoel van in een (vergeef me) assisen zaak, als jurylid, te fungeren.
Verantwoordelijkheid op te nemen.
Je beslist mee over de toekomst van een méér dan getalenteerde 'jongeling' (-gen).
Enkele korte, in morse-stijl, persoonlijke bedenkingen.
De bescheiden, grote winnaar (Denis Kozhukhin) vertolkte een 'kleine' sonate van Jozef Haydn.
Persoonlijk droeg het niet mijn voorkeur wat de interpretatie en 'lichte toets aanslag' betreft.
De moeilijkheidsgraad van deze sonate lag te laag voor zo'n gerenommeerde wedstrijd als deze. Ook andere kandidaten kozen voor het zekere voor het onzekere, maar als het treffelijk vertolkt wordt (bv. totaal in zijn licht-roccoco tijdskader wordt geprojecteerd enz.) kan ik er best mee leven. De vertolking van een sonate gespeeld door Kim Tae-Hyung zal ik me blijvend herinneren. Hij kreeg maar een vijfde plaats.
Maar hoe komt dat toch dat er een verschil is in beoordeling...ze spelen toch allemaal dezelfde noten, dezelfde ritmiek die genoteerd staat....dezelfde harmonie.
Dat is juist 'kunst', het onverklaarbare, het verder, dieper uitstralen van datgene wat er reeds geschreven staat. Het is enkel maar te benaderen, niet te vatten. Dat mag ook niet, het zou een menselijke desastreuze ontgoocheling betekenen. Het fantoom van kunst is dat het de ziel befoeterd, uitdaagt en datzelfde fantoom weet dat het de overwinnaar is en blijft. En de mens...hij ontgint, elk jaar opnieuw, met persoonlijke overtuiging.
Maar met dat wazig beeld van eerlijke onkunde.
Laureaten van de Koningin Elisabeth wedstrijd 2010. Het ga jullie goed
En morgen.. komt 'Ward'sen champetter', (Edward DeRoos)op bezoek.
Nee, hij was geen pianovirtuoos maar had wel een heel persoonlijke band met O.L.Heer.
''t Is weer voorbij....." zou de Nederlandse cabaretièr Gerard Cox gezongen hebben.
Hier is wel een verschil tussen theater- en -podium.
Laat het ons daar niet over hebben.
Ik heb genoten van deze Koningin Elisabeth-wedstrijd voor piano...misschien nog het allermeest om de tegenstrijdigheden van prominente muziek- of andere pianovirtuozen, vooral, wanneer zij voor de camera verschenen. Zij zijn nu eenmaal 'kunstenaar' en zijn (gelukkig) niet te vatten (gevoelsverstaanbaarheid).
Kunstenaars denken over een aureool van onaantastbaarheid te beschikken, althans zo stralen zij dat ook uit.
Dat moet zo omdat zij over KUNST spreken en hun medemens in eenzame gedachten achter laten zonder zelf te beseffen waar dé waarheid, het ultieme moment, de ziel's analyse en vele, vele andere betrachtingen aanwezig of gezocht kunnen worden.
Dit laatste is al een eerste stap waarvan ik hoop dat hij/zij dit nooit of nooit ontdekt.
Er waren, in deze finale tien mannen en twee vrouwen, gelukkig gedirigeerd door een (Amerikaanse) dirigente Marin Alsop die 'cum laude' verdient...
Maar... men vraagt om het kuchen en hoesten, tijdens het concert, te vermijden (?)...
Haar 'hielgeschuifel' terwijl zij dirigeert, is dan toch ook te vermijden wanneer er een klankopname is. Een dirigent moet binnen de perken (verhoog) blijven, eventueel gedrappeerd met tapis-plein. Gelukkig wordt er in de professionele muziekwereld geen onderscheid gemaakt tussen prioretaire, allesoverheersende masculaire 'geslachten'.
Maar dat komt nog wel... bij het ontwakend bewustzijn van 'eeuwenlange onderdanig vrouw zijn'. De eerste vonk is gegeven door dirigente Aslop. Zij is de eerste vrouwelijk dirigente van zo'n muziekwedstrijd en de instrumentisten... zij zagen dat het goed was!
En...wanneer gaan die muziek-intellectuelen eens leren, om te spreken over:
Van Beethoven en niet Beethoven...!!!! Jij zegt toch ook niet Beckevoort maar toch Vanbeckevoort..., (om zo maar een 'lucratief' voorbeeld te nemen).
Ofwel schiet mijn Germaanse leerstof te kort ofwel die van die heren en dame's...maar ik heb niemand, in deze zes dagen, horen spreken over een sonate van Van Beethoven.
Als slotakkoord nog even dit: alle 24 laureaten waren en zijn virtuozen, 's wereld's beste onder de besten.
Ieder van hen verdient applaus!
Moge hun carrièrre bezaaid worden met korrels waarvan niemand weet welke vruchten het zal voort brengen.
Dàt, is het mystieke, tevens ondraaglijke van kunstbeoefening.
Ik zeg altijd:"Als mijn kiekens maar eieren leggen..."!
Uitslag Koningin Elisabeth wedstrijd voor piano 2010.
1° Denis Kozhukhin.
2° Evgeni Bozhanov.
3° Hannes Minnaar.
4° Yuri Favorin.
5° Kim Tae-hyung.
6° Kim Da Sol.
P.s. uitnodiging tot het lezen van mijn blog: Koningin Elisabeth wedstrijd 2010 van 28 mei ll. en ook blog Koningin Elisabeth wedstrijd 2010 van 29 mei ll.
Tot op vandaag heb ik, met steeds groeiende belangstelling, gekeken en voornamelijk geluisterd naar deze uitputtende piano wedstrijd van wereldformaat en daar mogen wij, als Belgen, terecht fier over zijn. Als je merkt welk grote namen er in internationale dertien koppige koppige jury zetelen, wordt je al 'onpasselijk'... als luisteraar alleen al.
Een negatief punt in deze wedstrijd is, het ontbreken van onze Belgische pianisten!
Toen ik gisterenavond mevr.Kim Kyu Yeon, ( verdient 12 de plaats) de keuze-sonate hoorde vertolken, dacht ik bij mezelf dat toch één van de drie Belgische kandidaten toch wel in staat zou moeten zijn deze Koreaans op zijn minst te evenaren...! (In deze finale van twaalf kandidaten.)
Over het opgelegd werk van de Koreaan Jeon Minje is reeds vijf dagen lang een negatief beeld (compositorisch) geschetst en naar mijn gevoel ook terecht.
Wat mij sterk verwonderde was de contraversiële versie's tussen de panelleden uit de loge, de twee zaal luisteraars anderzijds (Erkens en Ritzen) en een toevallige gevestigde waarde uit de pianistieke wereld.
Om een voorbeeld te geven: wanneer het over de Bulgaar Evgeni Bozhanov ging met de vertolken van een Van Beethoven sonate (écht subliem, uniek gebracht) en Daniël Blumenthal sprak, dat zo'n 'pianist' nooit in zijn klas nog maar zou mogen beginnen studeren....(omdat hij onvoldoende pianist was) rezen mijn haren ten berge (En naar ik vermoed, ook van anderen.)
Ieder zijn mening.
Nu nog uitkijken wat de laatste kandidaten, deze avond, er terecht van gaan brengen.
Je moet stalen zenuwen hebben om je door dit alles heen te loodsen.
Omstreeks 23u zal de laatste noot gespeeld zijn en geef ik (onmiddellijk op deze blog) mijn prognose-uitslag op gevaar af van een persoonlijk debacle.
Vanaf 00u30 kan het jury verdict verwacht worden.
Nog dit meegeven: had de Bulgaar Bozhanov zijn attitude wat bijgeschaafd, op het einde van zijn optreden, had hij heel waarschijnlijk de eerste laureaat van deze wedstrijd geworden. Toch vermeld ik hem nu reeds samen de Koreaan Kim Tae Hyung.
Een mooie afsluiter zou zijn: eerste en laatste plaats voor de Koreanen.(?)
Nog even wachten naar Claire Huangci en Denis Kozhukhin,..... je weet maar nooit...
Gisterenavond heb ik gekeken én geluisterd naar de Koningin Elisabethwedstrijd wat ik, in geen jààààààren gedaan heb. Ja, het wordt soms ook een 'kijkspel', alhoewel dit niets maar dan ook niets voor de luisteraar iets te betekenen zou mogen hebben.
Dergelijke hoogst kunstvolle klanken (compositorische 'vaardigheid') projecteert men naar het hart... én de ziel. Het ontwijkt visuele inmenging want dat is schadelijk voor dat éne...het gevoel... en kan aanleiding geven tot een humane, desastreuze, verdere levenswandel.
Voor de eerste maal waren, zowel de panelleden alsook de professionele 'zaaltoehoorders' (Marc Erkens en Peter Ritzen, van wie we nu wel genoeg weten dat hij vaak in China en omstreken vertoeft) het sprakeloos eens.
Wij hoorden een kandidaat-winnaar m.n.Kim Tae-Hyung. (Leerling van de in München docerende pianovirtuoze Elisso Virdaladze en zetelt bovendien in de jury wat een niet onaardig voordeel oplevert alhoewel we dat niet mogen scanderen, noch fluisteren.)
Toch blijft het uitkijken naar bv. de Bulgaar Eugeni Bozhanov, van wie ikzelf, tot in de halve finale, hoge verwachtingen koester. (Niet alleen omdat hij Glen Gould allures uitstraald maar overheerlijke Bach vertolkingen presenteert. En mocht hij als zevende eindigen krijgt hij nog altijd een, naar Bulgaarse normen, fiks bedrag (4000 euro) van de ...nationale loterij.(?)
Màààààààààààr, in de loge en als ik het goed gehoord heb, sprak mevr. Boon tegenover de heer Vanbeckenvoort over een Let (Andrejs Osokins) die "zijn smoel" (bek) mee had....???? Dit gaat er over.
Ik heb een stil vermoeden dat Katelijne zich niet al te zeer op haar 'gemak' voelt te midden van Belgische eminente piano virtuozen en als ik eerlijk moet zijn ...waar is Fred Brouwers gebleven?
Gelieve niet te 'niezen', kuchen of nog minder te hoesten, tijdens deze wedstrijd, het kan de kandidaten uit hun concentratie brengen...
Gelieve dus ook niet luidop te lachen met wat hierna volgt....!
De wedstrijd van gisteravond....
Als ik de commentaren van de panelleden vanuit de loge hoo,r met mevr. Katelijne Boon als intervieuwer, overweeg ik sterk om mijn 'commentaar' te toetsen aan deze en (toevallige) gasten uit het 'publiek'. (Of eerder, en dat zou het eigenlijk moeten zijn..luisteraars, maar zij zijn het wèl.)
Het valt mij telkens op hoe verschillend de indrukken zijn van gevestigde Belgische top pianisten,.... de ene spreekt van 'sublieme vertolking' de andere... met ''gematigd' enthousiasme.
Ikzelf ben zeker geen wedstrijd-freak, verre van.
Waarom?
"Degustibus non est disputandum" was, is, en blijft een onverzettelijk gedachte, waarmee je alle kanten uit kunt. (Ook bij internationale 'concours'.)
Wat ontegensprekelijk 'floreert' en wij als luisteraars ervaren is, .. naarmate het optreden van de kandidaat vordert, er een rijpere, overtuigendere prestatie van het desbetreffende pianowerk volgt, en dat is zeer opvallend en bovendien erg menselijk...het vertrouwen groeit...
Maar,... de jury is niet van gisteren...
Eerst een eigen keuze pianosonate die kans maakt om te verwateren omdat er in het achterhoofd, onmiddellijk hierna, een opgelegd werk moet vertolkt worden.
Bij mijn allereerste analyse (=beluistering) vond ik dit zeker geen gelukkig uitgekozen werk uit de 147 inzendingen voor het 'concours' (Compositie) wat nadien bevestiging kreeg van de pannelleden.
Het zal zeker de concert programmatie niet sieren in één of ander wereld's continent.
(Maar daar spreken we zelfs niet meer over.) Laat componisten maar ideologeren over hun eigen creatie, ik heb nog altijd het gevoel dat zij wel ooit eens 'groot' zullen worden maar dat zal wel na hun bewust 'zijn' gebeuren!
De Minnaar van deze wedstrijd zal de duimen moeten leggen tegen over Koreanen en andere. Deze Cassanova is misschien wel de publiekslieveling, maar kunst laat zich niet inpalmen door claque's en bovendien was hij té 'aandachtig' voor het opgelegd werk.
Wie kan (zal) de eerste zijn om dit verplicht werk uit het hoofd te spelen...
Een immense uitdaging...Enkel de groten kunnen en durven dit aan.
Ik kijk er naar uit. Maar tot op heden is er, voor mij, nog geen uitgesproken 'primus inter pares'.
Toen Marlène de Wouters, gisteravond (Dinsdag 25 mei 2010) in vlekloze meertaligheid aankondigde: " Gelieve niet te hoesten tijdens het concert..." kon ik mijn lach niet inhouden.
Tijdens mijn 'misdienaars-carrière' werd er wèl gehoest onmiddellijk na de consecratie, het was een vorm van erkenning, geloof's participatie voor dat mystieke gebeuren dat de 'priester' voor het altaar uitvoerde, ook al was het in onverstaanbaar latijn, maar misschien of juist dàt vormde de vreemde 'introïtus' van persoonlijke zielezaligheid.
Marc Erkens (Departementshoofd van het Lemmens instituut) vergeleek het, in zijn geëigende virtuoze, aangename sprekerstijl, dat je een belangrijke voetbalwedstrijd ook 'live' moet meemaken wil je het volledig meebeleven.
Juist..., maar daar mag je roepen, tieren, hoesten, kabaal maken zoveel je maar wil... als het je favoriete ploeg maar een hart onder de riem kan steken en dit als twaalfde man...
En het weze gezegd...een twaalfde man is nu niet direct een ideale 'plaats' om een finale-wedstrijd als Koningin Elisabeth af te sluiten...!
Zaterdag a.s. is er het Eurovisie-Songfestival finale en zonder een Nostradamus-gevoel te scanderen weet ik nu reeds welk programma op de buis komt; dit laatste of de Koningin Elisabeth wedstrijd finale en belangrijk natuurlijk, de uitslag.
Het zal in uitgesteld 'relais' zijn.
Vandaag start in Eeklo de ronde van België voor wielrenners.
't Zal toch ook geen Koreaan worden zeker...?
Tussen haakjes, ik moet mijn menig herzien wat betreft de drie (primus) laureaat finalisten na het horen van de Koreaan Park die, na de halve finale tot mijn persoonlijk top behoorde. Nee dus....!
In deze, voor België althans, hoogdagen van de professionele klassieke muziek met de Koningin Elisabeth wedstrijd oftewel concours Reine Elisabeth,
voor piano, beleven wij hoogdagen in ons toch al on-harmonieus klein landje.
Maar op het vlak van muziek-wedstrijden organiseren, zijn wij toch echt toonaangevend.
Ikzelf volg het niet op de voet maar dit jaar wilde ik echt weten waarom er geen Belgen in de halve finale hun 'kunnen' mochten laten horen.
83 kandidaten waarvan 21 uit Zuid-Korea, 16 uit Rusland en drie Belgen.
(1 Nederlander die de finale haalt.)
Waar staan wij met onze Belgische piano-virtuozen?
Je zou gaan twijfelen wanneer een Belgisch pianist aan het woord is!
Het viel mij trouwens sterk op dat er, tijdens een intervieuw met gerenomeerde Belgische pianisten een hemelsbreed verschil in 'uitleg' te horen was i.v.m.de interpretatie van een Mozart concerto gespeeld door één van de kandidaat finalisten.
De ene zei: " Deze kandidaat is meer dan een finaleplaats waardig...'de andere sprak ...een robot-uitvoering....(?)
Om den duur ga ik mijn eigen visie nog waarderen ook?
Dit bewijst hoe vreemd 'muzische kunst' en hoe relatief een beoordeling wel is.
Ieder in eigen overtuiging, maar men zou zich het recht toe eigenen om te twijfelen aan de muzische onderlegdheid van sommige, en zeker niet van de minste, grote piano virtuozen.
Als professionelen het onderling niet eens zijn...dan pas spreken we over KUNST, welke vreemde magie dit ook moge inhouden.
Misschien juist daarom!
Wie een graantje wil meepikken: vanaf vandaag 24 mei 2010 begint de finalewedstrijd.
(Zonder Belgen)
Dit is een concours van wereldniveau.
De top van internationale pianisten, vaak gewezen finalisten van deze prestigieuze wedstrijd, zetelen in de jury en vonden onze Belgische kandidaten onvoldoende presterend.
Moeten wij ons licht gaan opsteken in bv. Zuid-Korea?
(Volgens het ochtend nieuws 'rommelt' het daar ook weeral...!)
Misschien wel, maar laat ons a.u.b bescheiden blijven in onze, schijnbaar overtuigende uitspraken...!
P.s. Tot mijn topfavorieten behoren: Evgeni Bozhenov, Tae-Yyung Kim en Jeng-Hai Park.
Afwachten hoe sterk hun zenuwen zijn in de loop van de week....
Vorige week vond ik bij de middagpost het driemaandelijks tijdschrift stemband#6.
Ieder die het goed meent met koorzang, zou dit op zijn minst 'moeten' doorbladeren en nadien, met enige aandacht, ook lezen.
Wat graag zou ik teksten in mijn blog willen overnemen en wat hebben wij toch een rijkdom aan informatie.
Om U toch enigerwijze te sensibiliseren over de inhoud:
Dirigenten. (L Van Deyck)
Van logopedist tot stemtherapeut.(Dick De Bruycker)
Gewenste competenties van een vocal-coach.
En verder nog tal van interessante bijdragen.
Och, eigenlijk is er zoveel in de aanbieding maar er moet een enthousiasme, véél inzet en geloof aanwezig zijn om de Steken'se koor-cultuur met interne en externe activiteiten te 'sponseren'.
Waarom kunnen bepaalde steden dat wél en Stekene niet? (Bv.Tongeren, Gent, Mechelen.....)
Dat het Ruysscheveldekoor de begeerde titel van Cultureel ambassadeur (klik op foto) in het vaandel mag dragen strekt hen tot eer.
De vraag (verwachting) luidt nu, of zij deze titel ook willen verzilveren.
Ook Stekene bruist van de creativiteit tijdens de WAK. (Info-folder)
Dat woordje 'tijdens' (tijdelijk) stoort een cultuur-liefhebber en bovendien: 'creativiteit' is een zeer breed begrip dat dit keer hoofdzakelijk gericht is naar plastische kunsten, waarvoor 'applaus' trouwens.
Elkeen die met cultuur begaan is, of het zelf beoefent, gaat een rechtstreekse confrontatie aan met een 'eigenzinnige' ideologie,
m.a.w. cultuur is steeds een uitdaging voor elkeen die ermee begaan is.
Ik kan mij van de indruk niet ontdoen dat hier wel degelijk een 'Adler'-gedachte (psychoanalist) achter schuilt, zonder zelf te begrijpen wat het 'verhaal' is.
In het cultuurbeleidsplan 2008-2013, staat vermeld op pagina 15, dat Stekene 4 koren heeft.
Het lijkt mij wat discriminerend voor 'ons' Steken's koorleven, aangezien ik meen te weten dat er, vanaf het schoolkoor tot en met het kerkkoor toe, 8 koren bestaan.
En wat, als deze koren bijvoorbeeld de handen in elkaar zouden slaan om een groots project op touw te zetten?
Ik kom er in de epiloog van deze blog's graag op terug.
Ik ben Tony De Ruysscher, en gebruik soms ook wel de schuilnaam TDR.
Ik ben een man en woon in 9190 Stekene (België) en mijn beroep is gepensioneerd..
Ik ben geboren op 30/06/1947 en ben nu dus 78 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Klassieke muziek, religie, moraal-filosofie, en ....mailtjes ontvangen! (Maar ook doorsturen!?).
Wij hebben drie zonen, en twee kleinkinderen.
Tony De Ruysscher is overleden op 28sept 2018 in huiselijke kring.