Als je je combatlevel, het level dat je ziet als je met je rechtermuisknop op een ander poppetje ziet, klikt omhoog wil halen, moet je je attack, strength, defence, hitpoints, prayer, ranged of magic trainen. Melee is geen echte officiële skill in RuneScape, maar zo worden de Attack en Strength skills bij elkaar vaak genoemd. Deze twee skills zijn namelijk bijna hetzelfde. Defence wordt ook bijna altijd tot de melee skills gerekend, maar je kunt je defence ook via ranged of magic trainen. Defence wordt wel het meest getraind op de melee manier. Je hitpoints zul je automatisch trainen tijdens het vechten. Het maakt niet uit of je daarbij nu je Magic, Ranged, Attack, Strength of Defence traint. Je krijgt voor hitpoints 1/3e deel van de xp die je bij de skill die je aan het trainen bent krijgt.
Bij strijdgewoel weet je dus nog niet echt waar het over gaat. In RuneScape is melee vechten met het zwaard, soms zelfs met de blote vuist. Je kunt de monsters niet van een afstandje aanvallen, zoals je dat bij Ranged en Magic kunt doen.
Attack is voor hoe vaak je op een monster raak slaat. Als je een hoog Attack level hebt, zul je dus niet de hele tijd 0 schade aan de ander toebrengen. Strength bepaalt hoe hard je slaat. Hoe hoger je strength, hoe hoger je "maximum hit," het getal dat in het wolkje verschijnt en van het aantal hitpoints van je tegenstander gaat. Defence bepaalt hoe vaak je geraakt wordt en hoe hoog. Hitpoints zal wel bekend zijn: je hitpoints geeft aan hoeveel schade je aan kunt. Je zult dood gaan als je hitpoints op 0 komt te staan en in Lumbridge met drie spullen in je inventory uitkomen. Als je iemand hebt aangevallen in Bounty Hunter of een doodshoofd boven je hoofd hebt hangen omdat je via de Abyss hebt gerunecraft, verlies je al je items die niet op de bank staan. De prayer Protect items zal het aantal spullen dat bewaard blijft met 1 verhogen. Members kunnen de plek waar ze uitkomen als ze dood gaan ook naar Falador veranderen als ze de Recruitment Drive quest doen. Met Kings Ransom kun je het ook nog veranderen naar Camelot.
De standaard manier van melee trainen leer je al in de tutorial van RuneScape: vechten tegen monsters. Zo doe je het dus later ook. Een alternatieve manier van je combat trainen gaat via Pest Control. De populariteit van dat spelletje is wel afgenomen door een update die het minder aantrekkelijk maakt om via deze manier te trainen.
Je kunt bij het menu waar je je combatstijl kunt kiezen bepalen welke skill je gaat trainen. Kies je voor Accurate om je Attack te trainen, Aggressive voor je strength, Defensive voor defence of Controlled om de xp die je krijgt over de drie skills te verdelen? De mode kun je verzetten via de knoppen. Als je met je muis er over gaat, kun je beter zien welke mode het is.
Loop naar een monster, kies de "Attack"-optie en kijk hoe je poppetje het werkt doet. Zo train je je attack, strength, defence en hitpoints.
Je kunt ook je "Auto relitate" aan zetten. Als je dat aan hebt staan, zul je automatisch terug vechten als je wordt aangevallen. Je zult dom blijven staan als je Auto relitate uit hebt staan. Veel pk'ers hebben deze optie uit staan, omdat ze anders naar hun tegenstander toe zouden lopen als ze worden aangevallen.
Melee staat op de volgende plek in de combattriangel:
Je ziet dus dat Melee slecht bestand is tegen Magic, maar wel goed tegen Ranged kan.
Guthix vond eens op een morgen dat hij wat vermaak nodig had, nadat hij jaren geslapen had. Omdat hij almachtig was, teleporteerde hij een melee vechter, een magiër en een boogschutter naar een muziekkamer in zijn demensionale woonplaats. Vanuit de kamer er naast riep hij: "Ik wil dat jullie een instrument kiezen, naar mij komen en vervolgens het beste liedje spelen dat jullie kennen. Als je me bevalt, laat ik je leven. Nu zal ik de strijder horen."
Angstig keek de melee strijder op de tafel en koos een van de drie instrumenten: een harp. De andere twee wachtten op hem in de muziek kamer, totdat de strijder vijf minuten later terug kwam. "Poeh", zei hij, "Ik speelde met wat klappen op de harp met een tintje jazz en hij vond het mooi".
"Nu zal ik jou aanhoren, magiër, met het instrument van je keuze"
De wizard keek op, pakte de bongo's en ging naar de deur. Vijf minuten later kwam ook zij terug, vol opluchting op haar gezicht. "Ik speelde een vertraagde versie van de intro van RuneScape met wat vuurwerk er bij. Hij kon er maar geen genoeg van krijgen"
"Boogschutter. Nu zal ik jou horen"
De boogschutter raakte in paniek, pakte het overgebleven instrument en rende de kamer binnnen. Drie minuten later liet een grote explosie de deur schudden en er kwam rook uit de kamer. Er werd een hopeloze kreet uitgestoten. Een paar seconden later liep Guthix in hoogst eigen persoon de kamer in.
"Sorry, jongens, ik moest hem wel doden. Hij was erg slecht en weet het allemaal aan de triangel"
Wapens en armour
Als je tegen monsters gaat vechten, moet je natuurlijk niet met je blote vuist in normale kleren aankomen. Er zijn wapens die je kunt gebruiken en er is bepantsering, armour in het Engels, om je te beschermen.
Er zitten verschillen in de sterkte van alle wapens en armour. Wapens zullen een Strength bonus en een Attack bonus in verschillende soorten geven. Deze bonussen en je Strength level bepalen hoeveel je zal hitten. Soms zullen je armour en sieraden hierbij ook meehelpen. Als je handig gebruik wil maken van de Attack bonussen van je wapen, moet je dus de stijl (Stab, Slash Crush) kiezen die de hoogste bonus heeft.
Armour beschermt je voornamelijk tegen de verschillende aanvallen in de verschillende stijlen. Je kunt de bonussen zien door op de "Show Equipment Stats"-knop te klikken bij het overzicht van wat je aan hebt.
Standaardarmour
Standaardarmour is het armour dat het eerste in RuneScape te vinden was. Dit bestaat uit Bronze, Iron, Steel, Black, Mithril, Adamant, Rune en Dragon. Bronze, Iron, Steel, Mithril, Adamant en Rune kun je maken met Smithing, Black en Dragon kun je alleen uit winkels halen of als je geluk hebt van monsters krijgen. Dragon is er in twee soorten: corrupt en normaal. De normale uitvoering is alleen voor members, de corrupt ook voor gratis spelers. Corrupt dragon armour gaat na een half uur vechten kapot.
De wapens verschillen onder andere in snelheid, sterkte en aanvalsstijlen.
Plaatje van Rune uitvoering en naam
Snelheid
Kracht
Schade
Beschrijving
Claws
Snel
Slap
Stab / Slash
Claws zijn net zo snel als daggers, maar de slashing (snijdende) attack is iets beter. Je hit twee keer zo snel als iemand met een 2h zwaard. Claws kunnen alleen niet worden gepoisoned. Rune claws hebben een special attack.
Dagger
Snel
Slapst
Stab
Daggers zijn erg snel. Je hit twee keer zo snel als iemand met een 2h zwaard. Daggers zijn bedoelt voor stabbing (steken), maar je kunt ze ook gebruiken als een slashing (snijdend) wapen. Het handige van daggers is members ze kunnen poisonen. Zo is dit wapen goed tegen mages en rangers. Je kunt ze gebruiken om even snel je tegenstander te poisonen en daarna kun je overgaan op je normale wapen. Dragon daggers hebben een special attack waarmee je 2 keer en meer hit.
Sword
Snel
Slap
Stab / Slash
Een snel stabbing (steek) wapen, die best veel schade aanbrengt. Kan ook gebruikt worden voor slashing(snijden). Dit is een best goed wapen en niet al te duur.
Scimitar
Snel
Gemiddeld
Slash / Stab
Met en scimitar kun je alleen slashen (snijden). Het is niet zo flexibel als een short sword, maar het geeft iets meer schade. Snijdende wapens zijn goed tegen kleding en leren armour.
Mace
Gemiddeld
Slap
Crush / Stab
Maces zijn crushing (verbrijzel) wapens. Ze zijn sneller dan warhammers en flexibeler. Maces hebben punten op zich. Crushing is handig bij tegenstanders met plates. Maces geven ook prayer bonus, het is het favoriete wapen van een monk. Dragon maces hebben een special attack die meer hit.
Longsword
Gemiddeld
Gemiddeld
Slash / Stab
Goed wapen voor slashing en stabbing, sneller dan 2h, battle axe en warhammer en brengt goede schade. Dragon Long Swords zien er iets anders uit en hebben een special attack.
Hatchet
Gemiddeld
Slap
Slash / Crush
Hatchets worden gebruikt in woodcutting, maar als je niks anders bij je hebt kun je dit ook even gebruiken als wapen.
Pickaxe
Gemiddeld
Slap
Stab / Crush
Pickaxes worden gebruikt in mining, maar als je niks anders bij je hebt kun je dit ook even gebruiken als wapen.
Spear
Gemiddeld
Gemiddeld
Stab / Crush / Slash
De speer is het meest flexibel van alle wapens, maar de schade en kracht is niet zo goed. Het is het enige wapen dat goed kan stabben, crushen of slashen en het kan ook worden geposoined. Dragon speren hebben een special attack die je tegenstander even hypnotiseerd.
Battleaxe
Langzaam
Hoog
Slash / Crush
Deze is sneller dan de 2h, maar het geeft niet zoveel schade als de 2h. Dit wapen is handig in de wildernis, het geeft best veel schade bij slashing en crushing modes. De special attack van de Dragon uitvoering is +20.5% strength, -8.8% attack, -8.8% defence, -8.8% magic en -8.8% ranged. Je kunt daarbij dus het best een stat restore potion bij nemen.
Warhammer
Langzaam
Hoog
Crush
Dit is een echt smashing (verbrijzel) wapen. Het is iets sneller dan de 2h en het kan met schild worden gebruikt. Goed tegen tegenstanders met plates.
2h sword
Langzaamst
Hoogst
Slash / Crush
Dit is een langzaam wapen die erg veel hit. Het kan niet gebruikt worden bij stabbing (steken). Hierbij kun je geen schild gebruiken, het is een twee handen zwaard ;-).
Halberd
Langzaamst
Hoogst
Stab / Slash
De halberd hit niet zoveel als de 2h, is best langzaam en kan niet gebruikt worden met een schild. Je kunt hier echter ver mee hitten, zodat je tegenstander niet bij jou kan komen en raken. Dit wapen kan wel gebruikt worden met steken en snijden, maar snijden is het best. De special attack van de Dragon Halberd hit twee keer op je vijand, als die maar één plek in neemt in de wereld
Capes
Bekijk het artikel over capes voor informatie en stats van capes
Skillverhogende dingen
XP
Met Stealing Creation kun je morphic armour halen. Dit armour kun je in ranged, magic of melee armour veranderen. Als je het draagt, geeft het twee keer het normale aantal xp als je je combat traint. Na een bepaalde hoeveelheid xp gaat het armour weg en moet je ze bij de minigame weer opladen. Kijk bij Stealing Creation voor meer informatie.
Attack
Er zijn dingen in RuneScape waarmee je je attack level tijdelijk omhoog kunt brengen om minder vaak 0 te hitten.
Attack
Plaatje
Naam
Effect op level
Prayer "Clarity of Thought"
5%
Prayer "Improved Reflexes"
10%
Prayer "Incredible Reflexes"
15%
Prayer "Chivalry"
15%
Prayer "Piety"
20%
Cup of tea
3 levels
Attack potion
15%
Combat potion
3 tot 12 levels (ongeveer 15%) Attack en Strength
Black mask
15% tegenover monsters die je toegewezen hebt gekregen door je Slayer master
Ruby harvest
20%
Super attack potion
20%
Potion of Zamorak
20%
Strength
Strength
Plaatje
Naam
Effect op level
Prayer "Burst of Strength"
5%
Prayer "Superhuman Strength"
10%
Prayer "Ultimate Strength"
15%
Prayer "Chivalry"
18%
Prayer "Piety"
23%
Beer
4%
Short Green Guy
3
Karamjan Rum
3
Wizard Blizzard
4
Drunk Dragon/ Chocolate Saturday/ Blurberry Special/ Tankard of Beer
5
Keg of Beer
9
Strength Potion
15%
Combat potion
3 tot 12 levels (ongeveer 15%) Attack en Strength
Black mask
15% tegenover monsters die je toegewezen hebt gekregen door je Slayer master
Salve amulet
15% als je tegen ondode monsters vecht
Salve amulet(e)
20% als je tegen ondode monsters vecht
Black warlock
20%
Super Strength Potion
20%
Special attack met Dragon Battleaxe
22%
Zamorak brew
15%
Defence
Defence
Plaatje
Naam
Effect op level
Prayer "Thick Skin"
5%
Prayer "Rock Skin"
10%
Prayer "Steel Skin"
15%
Prayer "Chivalry"
20%
Prayer "Piety"
25%
Cabbage uit de tuin van Draynor Manor
1 level
Defence Potion
15%
Sapphire Glacialis
20%
Super Defence Potion
20%
Saradomin Brew
20% + 2 levels
Special Attack Excalibur
9%
Hitpoints
Het altaar in Nardah zal je tijdelijk een paar extra hitpoints geven als je Spirits of the Elid hebt voltooid. Er is in Oo'glog ook een warmwaterbron waarin je 12 tot 14 extra hitpoints krijgt. Daarvoor moet je As a First Resort doen.
Agility is een skill voor members. Agility (in het Nederlands "lenigheid") is een skill waarmee je verschillende quests kunt voltooien of snel door middel van agility shortcuts naar een ander deel van RuneScape kunt gaan. Het zorgt er ook voor dat je energie sneller omhoog gaat als je een stuk hebt gerend. Helaas werkt dat niet in f2p-werelden.
Agility trainen is zeer gemakkelijk en daardoor erg saai. Je moet steeds een hindernisparcours afleggen. Dat doe je door te klikken en te kijken hoe je poppetje zijn werk doet.
Het parcours van de gnomes ligt aan de oostelijke kant in Tree Gnome Stronghold, dat noordwestelijk van Ardougne ligt. Dit is het parcours waarmee iedereen zijn agility begint te trainen, omdat de gnomes je al toelaten wanneer je 1 Agility hebt. Je hoeft je hier geen zorgen te maken om blauwe plekken. Er kan niets misgaan. De mensen die zo lang rondjes hebben gelopen dat ze 85 hebben behaald is, kunnen op een gegeven moment een treetje hoger op de ladder. Zij kunnen het uitgebreide parcours volgen, die uiteraard meer xp geeft dan het standaard rondje.
Ga de obstakels die er zijn. Als je alle obstakels in de volgorde van het plaatje hiernaast volgt, krijg je een xp-bonus. Deze bonus krijg je niet als je steeds maar één onderdeel van het parcours doet. Het is dus het handigste om het hele parcours te doen.
Standaard parcours
Uitgebreid parcours
Standaard
Gnomes' Agility Parcours - standaard
Obstakel
Behaalde xp
Log
7,5
Eerste net
7,5
Eerste tree branch
5
Touw
7,5
Tweede tree Branch
5
Tweede net
7,5
Pipes
7,5
Bonus
39
Compleet
86,5
Dit parcours geeft onder optimale omstandigheden, dus zonder te treuzelen, ongeveer 7.900 xp per uur. In de praktijk ligt dat dus lager.
Uitgebreid
Wanneer je 85 Agility hebt, kun je na de eerste tree branch een voor een uitgebreid parcours kiezen. Met dit parcours kun je 60.000 xp per uur halen als je nergens treuzelt en alles goed doet. Op 89 Agility zul je niet meer vallen.
Gnomes' Agility Parcours - uitgebreid
Obstakel
Behaalde xp
Log
7,5
Eerste net
7,5
Eerste tree branch
5
Tweede tree branch
25
Signpost
25
Poleswing
25
Laatste sprong
630
Compleet
725
Als je 250 rondjes zonder te vallen hebt gelopen, mag je agile legs ophalen bij de gnome trainers. Deze legs verlagen je gewicht met 10 kilo. Voor het parcours van de barbarians bestaat een soortgelijke beloning, de agile top. Deze verlaagt je gewicht met 12 kilo.
Plaatje
Naam
Benodigde levels
Bonussen
Attack
Defence
Anders
Agile legs
35 Defence 35 Hitpoints
0
0
0
0
0
25
25
25
25
25
25
0
0
Penguin agility course
Iedereen die level 30 agility heeft en al een groot deel van de quest Cold war heeft gedaan, kunnen ook op dit parcours trainen. Je moet wel in het pinguïnnenpak uit dezelfde quest zitten om te kunnen trainen. Als je dit pak niet meer hebt, moet je een nieuwe maken op dezelfde manier als in de quest: van een clockwork, een plank en een stukje silk een speelgoedpinguïn timmeren in de workshop van je huis.
Het agility parcours ligt op de Iceberg, waar je kunt komen door met Larry te praten bij zijn boot in de zee bij de ingang van Keldagrim. Als je eenmaal op de Iceberg bent, moet je de "tuxedo-time" optie bij Larry kiezen om in je pinguïnnenpak te gaan. Nu kun je naar het noordwesten lopen en langs de "avalanche" (lawine) de berg binnenglippen. Neem daar de linker deur en loop de kamer in. Ga twee keer verder door de deuren die je tegen komt. Je zult dan hier uitkomen:
Ga over de streep die je op de grond ziet bij "Start". Je zult dan aan het parcours beginnen. Je kunt maar via één volgorde het parcours doorlopen. Aan het einde krijg je weer een bonus.
Pinguïn Agility parcours
Naam
XP
Crushers
0
Platform jump
55
Icicles
80
Ice slope
180
Ramp jumps
0
Bonus
65
Volledig rondje
540
Dit parcours geeft onder optimale omstandigheden, dus zonder te treuzelen, ongeveer 19.000 xp per uur. In de praktijk ligt dat dus lager.
Ook dit parcours ligt buiten de bewoonde wereld, in de woestijn deze keer. Met dit parcours krijg je niet alleen Agility xp, maar ook nog 1.000 gp per rondje dat je loopt. Het minimumlevel van dit parcours is level 30. Je kunt vallen, dan gaat er wat van je hitpoints af.
Trek desert robes aan, neem wat voedsel en veel waterskins mee en ga vanuit de Shanty Pass met het tapijt naar Pollnivneach. Loop verder naar het zuiden voor het tapijt naar Nardah. Ga als je in Nardah bent zuidwestelijk, totdat je de piramide tegen komt.
Voor de piramide zul je Simon Templeton zien staan. Simon Templeton is een archeoloog en wil graag de schatten die op de top liggen, maar hij is te oud om zelf naar boven te klimmen. Hij geeft elke avonturier 1.000 gp als hij de schat van de top, die bij elk rondje opnieuw verschijnt, aan hem geeft.
Soms zul je bij dit parcours vallen, waardoor je hitpoints verliest. Je valt één verdieping terug als je bij een val terug probeert te gaan, behalve bij de low wall.
Agility Piramide
Obstakel
XP
Eerste verdieping
Rollende steen
12
Low Wall
8
Ledge
20
Duwende steen
0
Plank
22
Rollende steen
12
Cross gap
22
Ledge
20
Tweede verdieping
Cross Gap
22
Cross / jump
22
Cross Gap
22
Rollende steen
12
Ledge
20
Low Wall
8
Cross / jump
22
Derde verdieping
Low Wall
8
Ledge
20
Cross / jump
22
Duwende steen
0
Cross Plank
22
Vierde verdieping
Cross / jump
22
Rollende steen
12
Cross / jump
22
Low Wall
8
Vijfde verdieping
Climbing Rocks
Pak hier het Artifact
Rollende steen
12
Cross / jump
22
Uitgang
300
Volledig rondje
1.014 Agility xp en 1.000 gp als je het artifact aan Simon geeft
Dit parcours geeft onder optimale omstandigheden, dus zonder te treuzelen, ongeveer 25.000 xp per uur. In de praktijk ligt dat dus lager.
Ver ten noorden van Ardougne en Hemenster, waar je net ver genoeg verwijderd bent van gnomes die roepen dat je nog langzamer bent dan hun oma, ligt het rustige oord der barbaren. Dit oord wordt de Barbarian Outpost genoemd. Hier ligt een agility parcours. Het ligt naast Barbarian Assault, waar je met een games necklace heen kunt teleporteren. Om het parcours te kunnen doen, moet je de Barcrawl Card hebben gedaan. Je hebt ook 35 Agility nodig. Mensen die 90 Agility hebben, kunnen voor een alternatieve route kiezen. Deze geeft veel meer xp dan de normale.
Je kunt tijdens dit parcours op de stekels vallen. Je zult niet snel dood gaan, maar het is wel slim om wat eten mee te nemen.
Ga als je er bent over de obstakels. Als je alle obstakels in de volgorde van het plaatje hiernaast volgt, krijg je een xp-bonus. Deze bonus krijg je niet als je steeds maar één onderdeel van het parcours doet. Het is dus het handigste om het hele parcours te doen. De pijp aan het begin telt niet mee voor het parcours. Je krijgt wel 10 xp als je door de pijp gaat.
Standaard parcours
Uitgebreid parcours
Standaard
Barbarians' Agility Course - standaard
Obstakel
Behaalde xp
Rope Swing
22
Log
13,7
Net
8,2
Ledge
22
Crumbling wall per stuk
13,7
Bonus
46,2
Volledig rondje
153,2
Dit parcours geeft onder optimale omstandigheden, dus zonder te treuzelen, ongeveer 13.700 xp per uur. In de praktijk ligt dat dus lager.
Uitgebreid
Barbarians' Agility Course - standaard
Obstakel
Behaalde xp
Rope Swing
22
Log
13,7
Wall run
15
Muur beklimmen
15
Spring device
15
Balance beam
15
Jump
15
Roof slide (afsluiting)
630
Volledig rondje
740,7
Je valt hier niet meer als je 93 Agility bent. Je kunt hier 60.000 xp per uur halen als je niet treuzelt en niet valt.
Bij het uitgebreide parcours van de gnomes kun je agile legs halen, die je gewicht met 10 verminderen. Daarvoor moet je 250 rondjes foutloos hebben afgelegd. Het barbarian parcours kan dus niet achterblijven en heeft een agile top, die je gewicht met 12 vermindert. Je moet ook weer 250 rondjes foutloos afleggen voor je hem mag ophalen. Je kunt je top bij Gunjorn afhalen als je er voor in aanmerking komt.
Plaatje
Naam
Benodigde levels
Bonussen
Attack
Defence
Anders
Agile top
35 Defence 35 Hitpoints
0
0
0
0
0
40
40
40
40
40
40
0
0
Ape Atoll course
Volgens velen is het beste parcours om te trainen. Je haalt hiermee het meeste xp per uur. Je hebt 48 Agility nodig om dit parcours te kunnen doen, maar het is aangeraden om hier pas vanaf 75 Agility te trainen. Je zult vanaf dan niet meer vallen. Voor dat level zul je erg vaak vallen. Neem voldoende voedsel mee als je toch gaat trainen onder de 75 Agility!
Het parcours van Ape Atoll ligt, zoals de naam doet vermoeden, op Ape Atoll, het het eiland van de Monkey Madness quest.
Dit parcours doe je niet in je normale menselijke vorm, daar is het parcours niet voor gemaakt. Alleen een Ninja monkey kan dit klusje klaren. In de Monkey Madness quest leer je greegree's te maken: dood een Ninja/Archer aap, steel zijn botten, koop een greegree in de magic shop van Ape Atoll voor 1.000 en breng dit naar Zooknock in die lange grot ten zuiden van het stadje Marim (de enige stad op Ape Atoll). Hij zal een Monkey Greegree voor je maken.
Als je deel van Awowogei van de Recipe for Disaster hebt gestart, is hier gratis voedsel te vinden. Dicht bij de Rope Swing is een ladder die onder de grond gaat. Hier staat een struik met noten die 5 hitpoints per keer herstellen. Als je meerdere noten wilt, gebruik je de oude vertrouwde droptruc: drop de ene noot, pluk er nog een en pak de andere weer op. Helaas kun je na het voltooien van de quest die noten niet meer plukken. Maar wees niet bang als je de quest al wel hebt gedaan: als je een big net of harpoon met hatchet en tinderbox mee neemt, kun je vissen vangen bij de zee.
Ape Atoll Course
Obstakel
XP
Stepping Stones
40
Tropical Tree
40
Monkey bars
40
Skull Slope
60
Rope
100
Zip Line
300
Bonus
0
Volledig rondje
580
Dit parcours geeft onder optimale omstandigheden, dus zonder te treuzelen, ongeveer 46.400 xp per uur. In de praktijk ligt dat dus lager.
Diep in de members wildernis (level 52) is een parcours waarvoor je level 52 agility nodig hebt. Er komen vaak revenants die je pesten. Het is daarom aangeraden om een ander parcours op te zoeken, hoewel de xp best aardig is.
Je kunt ook in de kuil met stekels vallen, dan moet je een ladder omhoog via een grot met skeletten. Vergeet dus niet voedsel mee te nemen.
Ga als je er bent over de obstakels die er zijn. Als je alle obstakels in de volgorde van het plaatje hiernaast volgt, krijg je zoals gewoonlijk een bonus. Deze bonus krijg je niet als je steeds maar één onderdeel van het parcours doet. Het is dus het handigste om het hele parcours te doen.
Wilderness Agility Course
Obstakel
XP
Balance Ledge
20
Pipe
12,5
Rope Swing
20
Stepping Stones
20
Log
20
Rocks
0
Bonus
498,9
Volledig rondje
571,4
Dit parcours geeft onder optimale omstandigheden, dus zonder te treuzelen, ongeveer 41.000 xp per uur. In de praktijk ligt dat dus lager.
Er zijn twee agilityparcoursen in Morytania: een skullball course en een normaal agilityparcours. Om in Morytania te komen heb je de Priest of Peril quest nodig, om bij beide parcoursen naar binnen te gaan ook nog eens de quest Creature of Fenkenstrain. Hier heb je de Ring of Charos van nodig.
Voor de Skullball Course heb je 25 Agility nodig, voor het agilityparcours level 60.
Ga naar Canifis en volg het pad naar het noordoosten en ga langs de Slayer Master. Ga dan zuidoostelijk totdat je een hut met een Agility symbool ziet. Draag de ring of Charos en praat met de weerwolf. Ga dan naar beneden.
De linkerkant is het Agility Parcours en de rechterkant is het Skullball Parcours.
Skullball lijkt op cricket en voetbal voor één persoon. Je moet de bal zo snel mogelijk in het doel gooien. Er zijn 11 goals: 10 normale en een eindgoal. Je gaat 750 xp omhoog als je in vier of minder minuten alle doelen hebt geraakt, maar je verliest 8 xp voor elke 3 seconden die je over de 4 minuten hebt. Je kunt 3 dingen met de bal doen: Tap, Kick en Shoot.
Bij het Agility parcours moet je om uitleg vragen bij de Agility Boss. Hij vertelt je dat je een stick krijgt. Die moet je aan de agility trainer geven, dan krijg je xp. Mensen met een hoge strength en mensen die niet zoveel spullen dragen, doen dit parcours beter.
Als je op de eerste steen staat, gooit de trainer de een stok zo ver mogelijk weg. Loop verder en ga naar de Hurdles. Spring over de Hurdles en ga naar de pijpen. Wurm je er door. Hier ligt de stok die de trainer heeft weggegooid. Neem de stok mee, dan krijg je een bonus aan het einde. Ga nu over de slope en hang aan de zip line. Je moet je hoed afdoen, anders zal het zeker mislukken.
Geef de stick aan de trainer en herhaal dit.
Morytania agility course
Obstakel
Ervaring
Stepping Stones
10 per steen, dus in totaal 50
Hurdles
20 per hurdle, dus 60 in totaal
Pipe
15
Skull Slope
25
Zip line
200
Bonus voor stok
190
Hele parcours inclusief bonus voor stok
540
Dit parcours geeft onder optimale omstandigheden, dus zonder te treuzelen, ongeveer 35.500 xp per uur. In de praktijk ligt dat dus lager.
Bandos throne room course
In The Chosen Commander kom je in de troonzaal van Bandos. Hier is een agilityparcours, waar je level 60 Agility voor nodig hebt. Je hebt ook 60 Ranged en 60 Strength nodig. Na de quest kun je weer in de troonzaal komen door voor 2 law runes en een molten glass een teleport sphere bij Oldak, de cave goblin ten noorden van de bank in Dorgesh-Kaan, te kopen. Je kunt ook via de fiary rings naar Yu'biusk naar de troonzaal gaan. In Yu'biusk is een kist waar je in moet gaan zitten. De code van de fairy ring is BLQ.
Voor dit parcours heb je een crossbow met een mithril grapple nodig. Voedsel, zoals cakes, zijn aangeraden.
Ga, net zoals in de quest, op het hoofd van het standbeeld van de goblin in het midden staan. Let goed op dat je niet op het verkeerde beeld gaat staan, want dan komt die tot leven en gaat hij je aanvallen! Als je eenmaal op het hoofd van de goblin staat, moet je naar het standbeeld naast je springen. Uiteindelijk kom je bij een standbeeld met een kom water. Spring verder naar de kant en loop naar het oosten. Vuur je grapple naar de speer van het grote standbeeld naast je af en voltooi het parcours.
Bandos Throne Room
Obstakel
XP
Ork Statue
2
Ogre Statue
2
Ork Statue
2
Ogre Statue
2
Ourg Statue
2
Ogre Statue
2
Ork Statue
2
Ogre Statue
2
Ledge
2
Grapple
362 Agility en 125 Ranged
Van troon af
125 Strength
Totaal
380 Agility, 125 Ranged en 125 Strength
Je kunt van de standbeelden vallen. Dat gebeurt bij elk agilitylevel.
Dit parcours geeft onder optimale omstandigheden, dus zonder te treuzelen, ongeveer 36.000 xp per uur. In de praktijk ligt dat dus lager. Dit parcours is een goede trainmanier tot level 75. Train vanaf dan op Ape Atoll.
Dorgesh-Kaan agilityparcours
Het agilityparcours van Dorgesh-Kaan ligt ten zuiden van Dorgesh-Kaan. Je kunt er vanuit de stad komen door de zuidelijkste ladders te beklimmen. Je moet wel Death to the Dorgeshuun hebben voltooid om er te komen. Dit parcours ligt in een gedeelte van de Lumbridge Swamp Caves. Er is dus geen licht. Je zult dus zelf een lantaarn moeten meenemen. Je hebt 80 Agility nodig om dit parcours te gebruiken. Als je voor een route kiest waarbij je ook ranged xp krijgt, heb je ook 80 Ranged nodig.
De cave goblins hebben een magische energiecentrale voor hun lampen gebouwd. Er is nu een nieuwe gemaakt, maar die gaat wel eens kapot. Daarom zijn er onderdelen van de oude centrale nodig. Het is erg lastig om daar te komen, omdat die in verval is geraakt. Je zult met gebroken energiekabels moeten slingeren, door gaten moeten kruipen of met je grapple aan een omgevallen mast hangen en naar de overkant slingeren.
Er zijn twee routes: een route waar je een mithril grapple met een crossbow voor nodig hebt en een "normale" route. De normale route zal je Agility xp opleveren. De grapple route zal je ook Strength en Ranged xp geven, maar dan krijg je wel iets minder Agility xp.
Eerst moet je bij de goblin bij de nieuwe generator vragen wat voor spullen hij nodig heeft. Deze generator is ten oosten van het punt waar komt als je net uit de stad komt. Hij zal twee dingen vragen: een ding dat je kunt halen met de grapple route en het andere ding kun je halen via de normale route. Hij zal je ook een moersleutel meegeven om deze materialen van de oude generator te slopen.
Hij kan de volgende spullen van je vragen:
Plaatje
Naam
Parcours
Capacitor
Grapple
Fuse
Grapple
Meter
Grapple
Lever
Normale route
Cog
Normale route
Powerbox
Normale route
Kies dan of je voor de route met de grapple gaat of via de normale route.
Ga als je bij de oude generator bent de ladder af, zodat je in de generator komt. Sloop hier met je moersleutel het opgegeven voorwerp van de oude generator en keer terug via de weg waarmee je gekomen bent.
Dorgesh-Kaan agilityparcours
Naam
XP
Touw
25
Rope swing
22
Ladder
25
Door de scheur
7,5
Door het gat
7,5
Grapple
18 Agility, 18 Strength, 18 Ranged
Bonus heen of terug zonder grapple
1028,5
Bonus heen of terug met grapple
571 Ranged
Alleen heen of terug via de normale route zal je dus 159 xp opleveren, plus de bonus als je veilig terug weet te keren met een heel onderdeel van de centrale. De grapple route levert je 3 maal 18 = 54 xp in Agility, Strength en Ranged op.
Je ziet in de tabel dat een keer naar de centrale toe (of weer terug) met de normale route 1028,5 bonus xp zal opleveren. De grapple route geeft 571 xp bonus aan Ranged. Je moet vanaf de oude generator ook weer terug naar de nieuwe. Je hebt dus weer de keuze tussen de twee routes. Als je op dezelfde manier terug gaat als je gekomen hebt, krijg je dus afhankelijk van de gekozen route tweemaal 1028,5 Agility of tweemaal 571 Ranged bonus xp. Als je heen op een andere manier gaat dan terug, krijg je 1028,5 Agility bonus xp en 571 Ranged bonus xp.
Als je dit parcours zonder treuzelen een uur doorloopt en niet valt, krijg je ongeveer 53.000 xp per uur.
Agility Dungeon
De grot bij het noorden van Yanille staat bekend als de Agility Dungeon. Daar kun je op verschillende stukken je agility gebruiken. Hier zijn de obstakels. Je kunt in een lagere grot vallen, één heeft poison spiders, dus breng wat anti-poison potion mee.
Obstakels in de Agility Dungeon
Obstakel
Level nodig
Behaalde ervaring
Ledge
40
22,5
Pipe
49
7,5
Monkey Bars
57
20
Pile of Rubble
67
5,5
Brimhaven Agility Arena
Cap'n Izzy No Beard heeft voor zijn piraten een Agility Arena in Brimhaven opgezet. Jij mag ook naar binnen, als je maar betaalt natuurlijk! De Brimhaven Agility Arena is een minigame en een leukere manier dan het standaard Agility trainen met rondjes. Je kunt hier ook andere dingen dan alleen Agility XP krijgen, zoals speciale herbs en zelfs een Pirate Hook. Je hebt slechts 1 Agility nodig om naar binnen te gaan, maar voor een aantal obstakels, zoals scherpe punten die uit de vloer komen, Preasure Pads en Hand Holds heb je 20 Agility nodig. Voor Darts en Spinning Blades heb je zelfs 40 Agility nodig. Daarom is het handig om minstens 40 Agility te hebben.
De ingang van de Arena zit naast de poort naar het gratis gebied. Praat met "Cap'n Izzy No Beard" in het bamboehutje. Hij vraagt 200 gp entreegeld, tenzij je Rocking out doet. Dan mag je gratis naar binnen. Ga de ladder af.
Blade
Log Balance
Pressure Pad (20 agility)
Balancing Rope
Monkey Bars
Rope Swing
Pilaren
Low Wall
Balancing Ledge
Floor Spikes
Planken
Hand Holds (20 agility)
Spinning Blade (40 agility)
Darts (40 agility)
Als je eenmaal binnen bent, moet je goed op de knipperende pijlen letten die verschijnen. Volg deze pijl, totdat je bij de pilaar komt. Klik op de pijl. Als je de volgende pilaar red zonder er eentje te missen krijg je een ticket. Je hebt 60 seconden om bij een pilaar te komen, daarna verplaatst de pijl zich. Veel mensen gaan alvast naar het midden als ze wachten op een nieuwe pijl, zodat ze overal evenver vandaan zijn en je altijd genoeg tijd hebt om overal te komen. In het midden gaan ze high alchen, totdat er een nieuwe pijl komt.
Met die tickets kun je spullen kopen:
Tickets
Beloning
Beloning met Karamja gloves 2 of 3
1
240 xp
264 xp
10
2.480 xp
2.728 xp
25
6.500 xp
7.150 xp
100
28.000 xp
30.800 xp
1000
320.000 xp
352.000 xp
3
Toad flax
Toad flax
5
Wergali
Wergali
10
Snapdragon
Snapdragon
800
Pirate's hook
Pirate's hook
Praat met Pirate Jakie the Fruit voor de prijzen.
Brimhaven Agility Arena
Obstakel
Level nodig
Behaalde xp
Plank
1
6
Low Wall
1
8
Balancing Rope
1
10
Log Balance
1
12
Monkey Bars
1
14
Balancing Ledge
1
16
Pillars
1
18
Rope Swing
1
20
Floor Spikes
1
24
Preasure Pad
1
26
Blade
20
0
Hand Holds
20
22
Spinning Blade
40
28
Stat Darts
40
30
Alles kan mislukken. Hoe minder hitpoints je hebt, hoe minder hitpoints je verliest. Veel mensen houden hun hitpoints dus laag, zodat ze minder voedsel nodig hebben. Cakes uit Ardougne zijn erg populair als voedsel, omdat je per cake drie stukken hebt, die elk maar vier hitpoints genezen. Per cake krijg je dus 12 hitpoints, maar vanwege de lage dosering houd je je hitpoints altijd laag. Cakes zijn ook nog eens erg goedkoop.
Als je Karamja gloves 2 of 3 van de achievement diary draagt, krijg je bij de obstakels en het inleveren van tickets 10% meer xp.
Stel dat je 60 tickets per uur krijgt, omdat de pilaren elke 60 seconden veranderen. Je hebt 1000/60 = 16 uur en 40 minuten nodig om 1000 tickets bijelkaar te sprokkelen. Dat geeft 320.000 xp. Omgerekend is dat 19.200 xp per uur en 21200 met Karamja gloves 2 of 3. Je verwaarloost hierbij de xp die je via obstakels krijgt, maar ook met obstakels is de xp per uur niet geweldig. De Brimhaven Agility Arena is echter wel leuker dan normaal rondjes rennen!
Shortcuts
Je kunt met je Agility level verschillende shortcuts gebruiken. Bekijk de guide over reizen via shortcuts voor meer informatie.