Inhoud blog
  • Stap 4: Verplichte bron: Obama's mening over religieuze extremisme
  • Logboek
  • Stap 5: Antwoord formuleren op de leervragen
  • Stap 6: Lezersbrief
  • Stap 4: Bronnen zoeken, lezen en verwerken (deel 3)
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Rouwen met kleuters
    Lotte Janssens
    01-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 4: Verplichte bron: Obama's mening over religieuze extremisme


    Obama's mening over religieuze extremisme

    Bron:

    https://www.youtube.com/watch?v=E7LxBocwm-o

    Korte inhoud:

    Tijdens deze speech vertelt Obama over het feit dat er meer en meer mensen aan extremisme doen. Maar mensen doen aan extremisme vanuit hun geloof en dat is niet waarvoor geloof staat. Extremisme is volgens Obama geen manier om, om te gaan met je geloof. Uit geloof putten mensen kracht, hoop,… Geloof is een drijfveer voor de mensen, maar we zien ook dat geloof gebruikt word voor negatieve uitingen. Hij tikt geen enkel geloof op de vingers, want in elk geloof wordt er wel misbruik gemaakt van hetgene waarvoor het eigenlijk moet staan. Hoe moeten we dan wel omgaan met ons geloof? We moeten starten met nederigheid. Obama denkt dat je geloof start met een beetje twijfel en niet steeds vol lof over jezelf en zelfvertrouwen hebben. En steeds zeggen dat dit jouw geloof is. En hiermee kunnen wij proberen om zij die op het verkeerde pad van ‘geloven’ zitten, om hen terug op het juiste pad te krijgen.



    01-06-2015 om 10:55 geschreven door Lotte Janssens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Logboek

    Datum

    SBU

    Korte omschrijving activiteit

    20 – 2 – 2015

    25min

    Opstellen van 3 leervragen + aanmaken bloggegevens

    25 – 2 – 2015

    45min

    Zoeken van startartikel + Keuze motivatie uitschrijven + eigen standpunt formuleren

    26 – 2 – 2015

    50min

    Activeren van blog + eerste 3 stappen online zetten

    23 – 3 – 2015

    70min

    Zoeken + eerst keer doorlezen van artikels/boeken over rouwen met kinderen in Bibliotheek KHLeuven (ECHO)

    29 – 3 – 2015

    110min

    Grondig lezen van 2 gevonden artikels + schrijven korte inhoud + online zetten van korte inhouden en bronnen

    Artikel 1: Tijd maken voor verlies

    Artikel 2: Afscheid van opa en van Stefanie

    3-4- 2015

    60min

    Politieke partijen en religie

    3-4-2015 – 19-4-2015

    Ong. 440min

    Lezen van boek ‘Kinderen helpen rouwen’

    29-4-2015

    45 min

    Kinderen boeken rond rouwen lezen + samenvatten + plaatsen op blog

    6-5-2015

    30min

    Bron ‘Kinderen helpen rouwen’ op blog plaatsen.

    29 – 5 -2015

    50min

    Interview afnemen van kleuterjuf

    29 – 5 – 2015

    70 min

    Verwerken van interview gegevens + bekijken van doos vol troost

    30 – 5 – 2015

    240 min

    Bronnen lezen, bronnen samenvatten, bronnen plaatsen

    30 – 5 – 2015

    120 min

    Antwoorden op leervragen uitschrijven + posten

    31 – 5 – 2015

    280 min

    Antwoord op laatste leervraag uitschrijven + Uitschrijven lezersbrief + posten

    1 – 6 – 2015

    110 min

    Obama-filmpje + logboek online plaatsen + nalezen blog.

    Totaal aantal uren:

    Ong. 29uur

     


    01-06-2015 om 10:27 geschreven door Lotte Janssens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 5: Antwoord formuleren op de leervragen

    Vraag 1: Hoe kan ik (als juf) een kind helpen bij de verwerking van ‘het afscheid’?

    Uit alles wat ik gelezen heb in mijn bronnen. Denk ik dat je als juf of meester heel veel kan helpen in het emotioneel goed voelen van de kinderen. Als juf of meester kan je de kinderen even de veiligheid en geborgenheid bieden die ze momenteel thuis (even) niet vinden. Voor juffen en meesters zijn er wel enkele hulpmiddelen om het voor de kinderen begrijpelijk te maken. Je kan als juf/meester gebruik maken van prentenboeken die over het thema rouwen of afscheid nemen gaan. Er zijn ook enkele liedjes die ook bij deze thema’s aansluiten. Het aanpassen van het klasmilieu vind ik zelf ook een heel belangrijk gegeven. Het aanbieden van een aandachtsignaal of het inrichten van een boze-hoek helpt het kind om op een zelfstandige en individuele manier iets te verwerken.

    Het is als leerkracht ook erg belangrijk om voor deze kleuter een luisterend oor te zijn en hen eerlijk te antwoorden op wat ze vragen. Soms kan een knipoog of een dikke knuffel al genoeg zijn. Geef de kleuter ook de tijd om te rouwen, je mag niet verwachten dat hij/zij meteen weer gaat spelen. Maar verschiet ook niet als een kind dit toch doet. Vaak verwerken kinderen dit tijdens een rollenspel, breek dit dan ook niet af en laat het kind dit uiten. Een kind rouwt niet altijd onmiddellijk soms komt het een hele tijd later.

    Het is vooral belangrijk dat je het kind het gevoel geeft dat je er bent en dat je zijn/haar gevoelens begrijpt.

     

    Vraag 2: Hoe begeleidt ik kinderen die door hun geloof(Islam en hindoeïsme) dit op een andere manier beleven?

    Over deze vraag heb ik zelf niet veel informatie gevonden. Ik heb wel een artikel gevonden waarin de verschillenden gebruiken en rituelen van verschillende godsdiensten wordt uitgelegd. Hieruit kan ik wel afleiden dat het bij sommige Godsdiensten toch wel goed is als je jezelf even informeert wanneer dit kind te maken krijgt met het overlijden van iemand.

    Ikzelf ben van mening dat je jezelf als juf over deze godsdienst even moet informeren zodat je gepast kan reageren wanneer het nodig zou zijn. Ik denk ook dat het belangrijk is dat wanneer de ouders komen vertellen dat er iemand is overleden om even te vragen hoe je hun zoon/dochter eventueel kan helpen. Op het gebied van klassikaal werken rond deze Godsdienst en rituelen denk ik wel dat dit kan als je echt zeker bent en dit op de juiste manier kan overbrengen. Soms kan het boeiend zijn om het kind zelf te laten vertellen als dit lukt.

    In het Hindoeïsme gelooft men in reïncarnatie. De overleden persoon wordt meestal gecremeerd. De mannen in het hindoeïsme kijken naar de verbranding. Na de verbranding zijn er 10 dagen van rouw. Tijdens deze 10 dagen eten de familieleden sober en vegetarisch. Ze offeren ook enkele eetbare dingen. Na deze 10 dagen wordt er in het huis van de overledene een ceremonie gehouden en wordt de rouwperiode opgeheven. De directe familie mag een jaar lang geen feestelijke momenten houden.

     

    In de Islam gaat het er dan weer helemaal anders aan toe. Na het overlijden van een persoon wordt deze op zijn/haar zij gelegd met het hoofd naar Mekka. Er volgt een rouwperiode van 40dagen die afgesloten wordt met een feestelijke viering. Vrouwen en kinderen mogen meestal niet naar de begrafenis. Wanneer er ouders sterven van de kinderen, worden de details van de doodsoorzaak niet vertelt aan de kinderen. De kinderen worden ook niet aangemoedigd om hun gevoelens te uiten of er over te praten.

    Vraag 3: Mag ik kinderen, zonder aanleiding, al eens in contact brengen met de dood, afscheid nemen,…?

    Uit wat ik gehoord heb bij mijn interview en gelezen heb in mijn bronnen vind ik dat het wel oké is als je zonder aanleiding de kinderen al eens laat kennismaken met ‘de dood’, ‘afscheid nemen’,… Natuurlijk ga je niet als belangstellingscentrum kiezen voor ‘De dood’ maar zonder dat je het weet zijn er veel gelegenheden in het jaar waarbij de dood zeker eens ter sprake kan komen. Heel vaak kan je in thema’s zoals grootoudersfeest, Allerheiligen, gevoelens,… de dood of afscheid nemen aanbod laten komen. Tijdens grootoudersfeest zijn er steeds kinderen die geen grootouders meer hebben dit is de ideale moment om  even klassikaal hierover te praten en eventueel een activiteitje rond te doen. Met Allerheiligen kan je bijvoorbeeld een bezoek brengen aan het kerkhof. Hierdoor wordt het ritueel een beetje duidelijk voor de kinderen én worden ze er niet voor de eerste keer met geconfronteerd wanneer er iemand sterft.

    Ik ben van mening dat het voor de kinderen goed is dat ze hiermee al eens kennismaken zonder dat er een aanleiding is van sterfte in de klas of in de familie. Doordat ze ermee kennismaken in de klas is het toch niet allemaal vreemd en nieuw wanneer die jammer genoeg gebeurt in hun familie,… De momenten dat dit ter sprake komt moeten natuurlijk niet heel de dag duren want dan wordt het voor de kinderen ook te veel.

    31-05-2015 om 18:22 geschreven door Lotte Janssens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 6: Lezersbrief

    Stap 6: Lezersbrief

    Beste lezers,

    Ik ben Lotte Janssens, tweedejaars studente aan de UCLL. Ik heb het afgelopen semester onderzoek gedaan naar het onderwerp ‘rouwen met kleuters’ ik heb hierover een blog bijgehouden en enkele vragen beantwoord. De vragen die bij bezighielden waren de volgende:

    Hoe kan ik (als juf) een kind helpen bij de verwerking van ‘het afscheid’?

    Hoe begeleidt ik kinderen die door hun geloof(Islam en hindoeïsme) dit op een andere manier beleven?

    Mag ik kinderen, zonder aanleiding, al eens in contact brengen met de dood, afscheid nemen,…?

    Als juf/meester is het heel erg belangrijk om te weten dat elk kind zeer individueel omgaat met het nemen van afscheid. Sommige kinderen hebben echt iemand nodig die voor hen zorgt, een ander kind kan heel boos zijn en gedragsproblemen vertonen, andere rouwen pas na een jaar. Als leerkracht is het vooral belangrijk om de kinderen een (voorlopige) nieuwe thuis te geven en er voor hen te zijn. Kinderen rouwen vaak op een speelse manier, ze gaan hun ervaringen omzetten in een rollenspel.

    Als leerkracht kan je in de klas begeleiden aan de hand van een liedje of een prentenboek maar je kan ook je klas even aanpassen. Je kan een gebedshoekje voorzien maar ook een aandachtsignaal of een boze hoek. De boze-hoek kan je het best inrichten wanneer je aan het kind merkt dat hij/zij met boze gevoelens zit. Zo kan hij/zij deze gevoelens uiten  op een rustige manier zonder andere pijn te doen of te kwetsen. Natuurlijk is deze hoeken/activiteiten dan ook voor de andere kinderen, ook zij kunnen al in contact gekomen zijn met een sterfgeval en kunnen op deze momenten het weer wat moeilijker krijgen.

    Ik vroeg me ook af of je zonder aanleiding over ‘de dood’ kon praten met kinderen, dankzij mijn interview kreeg ik het inzicht dat vele thema’s automatisch leiden naar dit onderwerp. Je kan dit onderwerp dan gerust even aanhalen en behandelen met de kinderen.

    Ook kinderen die in een andere godsdienst geloven, rouwen op een individuele manier die, volgens mij, gewaardeerd moet worden. In sommige Godsdiensten is er een lange rouwperiode, bij andere een feest, bij andere mogen de kinderen dan weer niet mee naar de begrafenis. Het zijn allemaal dingen die je als leerkracht toch een beetje moet weten wanneer je met je kind goed wil communiceren. Ik denk dat het ook heel boeiend kan zijn voor de andere kinderen om eens te horen hoe andere kinderen en families dit verwerken.

    Kinderen hebben tijdens hun rouwperioden allemaal een hele sterke en individuele begeleiding nodig, waarin het kind zich goed kan voelen bij zijn/haar leerkracht. Ik denk dat dit de belangrijkste boodschap is die ik kan meegeven na mijn onderzoek. Geef de kinderen een veilige en rustige omgeving waar ze zich kunnen goed voelen ondanks de omstandigheden.


    31-05-2015 om 00:00 geschreven door Lotte Janssens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 4: Bronnen zoeken, lezen en verwerken (deel 3)

    Bron 6: Interview

    Wie bent u en in welke school geeft u les?

    Ik ben Christel Goossens en geef les in de 3e kleuterklas in Sancta Maria Aarschot.

    Hoe begeleidt u uw kleuters wanneer ze afscheid moeten nemen van een familielid.

    Ik heb dit zelf nog niet zo veel meegemaakt, maar wel al eens af en toe een opa of oma van een kindje uit mijn klas. Meestal maak ik dan in de klas een gebedshoekje. Hier zet ik dan een foto of een spulletje van de overleven persoon dat door de kleuter is meegebracht. Ik steek dan een kaarsje aan bij dit voorwerpje of foto. De kleuter mag hier dan gaan zitten wanneer hij/zij dit wil. Ze mogen dan hier ook een tekening maken en deze erbij leggen. Je merkt vaak dat andere kinderen ook voor de opa/oma een tekening gaan maken. Ze tonen dan heel veel medeleven.

    We hebben hier op school ook ‘de doos vol troost’, die heb ik ook al eens doorgenomen en gebruik ik wel wat tips uit. Je mag die gerust eens meenemen om eens te bekijken.

    Wanneer praat u met kinderen over de dood? Praat u hier ook over zonder dat er op dat moment een sterfgeval is?

    Er zijn wel enkele thema’s die aanbod komen waarbij ik toch even op het onderwerp van doodgaan en afscheid nemen inga. Zo praat ik hierover met Allerheiligen, wanneer we rond het grootoudersfeest werken want vaak zijn er dan ook kinderen die geen oma of opa meer hebben. Bij het thema gevoelens als het gaat over wanneer we droevig zijn. We bezoeken meestal ook één keer de begraafplaats en dan gaat het ook zeker rond afscheid nemen en sterfte. Wanneer we naar de begraafplaats gaan lees ik altijd het boek “Lola en de kater” voor omdat ze hierin ook kennismaken met het begraven van iemand.

    En het wil nu ook lukken dat ik daarstraks een meisje in mijn klas had die perongeluk wat lijm in haar mond had gekregen door aan haar hand te lekken. Er waren toen kinderen die tegen haar zeiden dat dit giftig was. L. kwam toen onmiddellijk aan mij vragen of ze hiervan zou doodgaan. Ik ben toen rustig met iedereen in de kring gaan zitten en heb hen uitgelegd dat alle dingen waarvan je zou kunnen doodgaan omdat ze giftig zijn hier niet in ons klasje aanwezig zijn en dat de juf die anders wel ver weg in een kast zou zetten. Maar ik heb hen dan ook wel gezegd dat je ook niet met opzet de lijm moet gaan oplikken.

    Heb je zelf al eens een kindje uit de klas verloren?                 

    Neen dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt. Vorig jaar heb ik wel een meisje in mijn klas gehad die dat grote zus was geworden, maar na 3 maand is dat baby’tje overleden. Ik weet nog dat dat meisje toen begeleiding heeft gekregen in ‘de schommel’ omdat ze gedragsstoornissen vertoonden. De mama is mij toen komen vertellen dat ze toen thuis een doos had staan waarin spulletjes zaten van haar zusje. Als ze het dan echt heel moeilijk kreeg dan mocht ze een tekening maken en deze bij in de doos steken, dit hielp volgens haar mama wel goed.

    Hoe ga jij om met kinderen die een ander geloof hebben, van een andere afkomst zijn die iemand verliezen? Bespreek je dit klassikaal of hoe ga je te werk?

    Ik heb hier eigenlijk zelf nog nooit echt over nagedacht of ervaren maar ik denk dat ik dit wel klassikaal zou doen. Ik ben eerlijk gezegd niet zo goed op de hoogte van hoe ze in andere geloven omgaan met de dood of hoe ze dit verwerken. Ik denk dat ik hen zou proberen te helpen op dezelfde manier ze hebben deze manier tenslotte al gezien bij andere kinderen en weten wel waarom we dit doen. Tenzij er natuurlijk ouders zijn die iets andere komen vragen of vertellen, dan pas ik dit zeker wel aan.

     

    BEDANKING:

    Bedankt juf Christel dat ik u mocht interviewen. Ook bedankt Sancta Maria Aarschot dat ik jullie ‘doos vol troost’ even mochten lenen om te bekijken.


    Bron 7: Website: Kleuters rouwen ook

    Bronvermelding:

    http://www.kleutersrouwenook.be/index.html

    Korte inhoud

    Op deze site vind je zowel de ‘theorie’ rond rouwende kleuters als praktijkoefeningen,…

    Het volledige rouwproces kan je hierop terugvinden. Je vind ook tips en tricks om als ouder/begeleider/… het kind te helpen en te begeleiden. Je vindt er ook welke invloed het rouwproces kan hebben op het gedrag van kinderen. In het gedeelte ‘praktijk’ vind je activiteiten die je met kleuters kan doen, prentenboeken die je kan voorlezen, hoe je het klasmilieu kan aanpassen.

    Onthouden

    Wat ik vooral van deze site onthouden heb is de tips om het klasmilieu te verrijken. Zo vind ik het idee van de “boze-hoek” echt een heel fijn idee. In de boze-hoek worden materialen aangeboden om hun woede en boosheid een beetje af te reageren zonder andere pijn te doen of te kwetsen. Zo kan je ze op een grote blad laten verven, krassen, scheuren,…; met muziekinstrumenten zich afreageren (schutkokers,…) of plasticine aanbieden waarin ze hun woede kunnen weg kneden.

    Het aanbrengen van een aandachtsignaal vind ik ook wel heel boeiend omdat ik zelf denk dat het zeer moeilijk is om in te schatten wanneer deze kleuter aandacht nodig heeft of aandacht wil. Via dit signaal (een stoel, een belletje, een bepaalde plaats in de klas,…) weet de juf dat hij/zij even aandacht nodig heeft van zijn/haar meester of juf.


    Bron 8: Multicultureel rouwen

    Artikel:

    Multiculturele rouw

    Overlijden van een dierbare › 4-6 jaar › Belangrijk om te weten › Multiculturele rouw

    Verschillen per cultuur en geloof
    Hoe we met de dood omgaan verschilt per persoon, per gezin en familie, per cultuur en per geloof. U kunt voor grote verrassingen komen te staan als u betrokken raakt bij een kind of ouder uit een andere cultuur of met een ander geloof. Daarom vindt u op deze pagina informatie over rituelen en gebruiken bij overlijden in andere geloven en culturen.

    Ingetogen of juist heftig
    De gebruiken en rituelen rondom het sterven en de uitvaart kunnen enorm  van elkaar verschillen. Net als de manier van uiten van verdriet. In sommige culturen reageren mensen erg teruggetrokken en stil en in andere culturen juist boos. Soms wordt verwacht dat mensen zich ingetogen gedragen, soms ook dat zij zich juist heftig uiten.

    Veel voorkomende geloven en culturen in Nederland
    Hieronder vindt u informatie over een aantal veel voorkomende geloven en bevolkingsgroepen in Nederland. Er wordt beknopt beschreven hoe men met sterven en rouw omgaat. Het is belangrijk om te weten dat elke religie of bevolkingsgroep weer eigen stromingen kent. En dat deze weer op een andere manier bestaande rituelen of gebruiken hebben. Ook kan het zijn dat in Nederland niet alle oorspronkelijke gebruiken en rituelen plaatsvinden die in het land van herkomst of in het geloof gebruikelijk zijn. Soms worden Nederlandse gebruiken gecombineerd met gebruiken of rituelen uit het betreffende geloof of de betreffende cultuur.

    Er naar vragen is het beste
    Het is daarom onmogelijk om helemaal op de hoogte zijn van de gebruiken. Ernaar vragen is altijd het beste. Wilt u bijvoorbeeld weten of het bijvoorbeeld gepast is dat u als leerkracht de uitvaart bezoekt van een leerling of ouder/verzorger van een leerling? U kunt dit het beste gewoon vragen aan het betreffende gezin en hun naasten!

    Islam:
    De Islam kent veel tradities rondom het overlijden. Als iemand stervende is, wordt hij of zij in de richting van Mekka neergelegd. Voor het overlijden wordt een geloofsbelijdenis uitgesproken. Dit heet de Shahada.

    Steun binnen eigen gemeenschap
    Tijdens een sterfproces en na een overlijden zoekt men vooral steun binnen de eigen gemeenschap. De Imam speelt hierbij een belangrijke rol. Als iemand is overleden, wordt hij of zij ritueel gewassen en in doeken gewikkeld. Moslims kunnen worden opgebaard in de moskee, maar dat hoeft niet. Volgens de Islam moet een uitvaart binnen vierentwintig uur plaatsvinden. Dat kan in het land van herkomst of op een Islamitische begraafplaats in Nederland. De begrafenis vindt bij voorkeur zo spoedig mogelijk plaats. In Nederland zit verplicht 36 uur tussen het overlijden en de uitvaart. De uitvaart vindt dan ook zo spoedig mogelijk na die 36 uur plaats.

    Veertig dagen rouw
    De overledene wordt in doeken, liggend op de rechterzij, in de richting van Mekka en zonder kist begraven. Meestal zijn de vrouwen en kinderen niet aanwezig bij de begrafenis. Als kinderen wel meegaan, is dit meestal vanaf een jaar of tien (meisjes) of twaalf (jongens). Na afloop van de begrafenis gaat men meestal naar huis om samen te eten en te drinken.
    Er volgt een rouwperiode van veertig dagen die feestelijk wordt afgesloten. Tijdens deze periode komt de familie vaak bijeen om uit de Koran te lezen. Een weduwe rouwt vier maanden en tien dagen. Over het algemeen wordt er niet veel over de overledene gesproken. Condoleren is gepast tot drie dagen na het overlijden.

    Het graf
    Het graf wordt opgevuld tot een bult en er wordt een eenvoudige steen met gegevens geplaatst. Er lijkt in Nederland toch ook steeds meer gebruik gemaakt te worden van wat luxueuzere stenen. Daarop komen naam en data te staan en soms ook koranteksten of afbeeldingen van een moskee.
    Moslims blijven het graf van de overledene bezoeken. Er gelden ook regels voor het bezoeken van deze graven. Zo dienen mannen geen broeken te dragen tot boven de knie en is de begraafplaats geen plek voor vermaak. Er mag niet gegeten worden en geen muziek gespeeld worden. Men dient op de paden te blijven. Het neerleggen van bloemen of knuffels en het neerzetten van kaarsen is geen gewoonte bij Moslims.

    Steun
    Als een ouder overlijdt, worden kinderen en jongeren hierover vaak door een ander familielid, vrienden of buren geïnformeerd. Over de doodsoorzaak wordt meestal niet gedetailleerd gesproken en men legt kinderen en jongeren weinig tot niets uit. Zij worden niet aangemoedigd om te praten over hun gevoel en om vragen te stellen. Toch geven deze kinderen vaak aan dat ze behoefte hebben aan steun en antwoorden op hun vragen.


    Christendom:
    Katholieken ontvangen in hun laatste levensfase het sacrament van de zieken in het bijzijn van familie en bekenden. Dit bereidt hen voor op de ontmoeting met God.

    Sacrament der zieken
    Het sacrament der zieken heeft een aantal vaste elementen: de biecht of bezinning, de zalving, waarbij de pastor met gewijde olie bij de stervende op voorhoofd en beide handen een kruisteken maakt, de zegen met handoplegging en de eucharistieviering, waarbij de heilige communie wordt uitgedeeld. Ook andere aanwezigen kunnen hun hand op het hoofd van de overledene leggen. Behalve gebeden uit de bijbel, spreekt de priester of pastor ook teksten uit die specifiek zijn afgestemd op de zieke. Bij het sacrament der zieken brandt een kaars en is er een kruisbeeld als teken van verbondenheid met Jezus. Deze beide symbolen zijn ook weer te zien bij het rouwbezoek, wanneer familie en vrienden afscheid komen nemen van de gestorvene en tijdens de uitvaartmis.
    Protestanten kennen geen sacrament der zieken. Hun rituelen zijn over het algemeen soberder dan die van de katholieken. Bij protestanten vinden ook veel vaker begrafenissen dan crematies plaats.




    De uitvaart
    Tijdens de begrafenis of crematie hebben de priester en de pastor een belangrijke rol. Vaak is de uitvaartdienst een eucharistieviering in de kerk. De nabestaanden dragen of rijden de kist vaak de kerk binnen. Er zijn vaak veel bloemen. De priester besprenkelt de kist met wijwater en tijdens de viering wordt er gesproken over de overledene. Het kruis speelt een centrale rol, er worden Bijbelteksten gesproken en er wordt gebeden.


    Jodendom:
    Traditionele Joden hebben een uitgebreid en belangrijk ritueel rondom het sterven. Na het overlijden wordt het lichaam gewassen en in een eenvoudig wit linnen gewaad gekleed.

    Begrafenis
    De kist is sober, net zoals de begrafenis. Cremeren komt zeer weinig voor onder Joden. In de kist wordt wel eens wat aarde uit Israël gedaan. Het graf is een belangrijke plek. Het mag niet worden verstoord of geruimd en er komt een grafteken op. De begrafenis vindt bij voorkeur zo spoedig mogelijk plaats. In Nederland zit verplicht 36 uur tussen het overlijden en de uitvaart. Na de begrafenis scheppen mannen zand op het graf, net zo lang tot het bedekt is. Men mag niet de indruk wekken haastig te zijn.
    Na de begrafenis is er tijd om de familie te troosten. Soms wordt een zeer eenvoudige maaltijd genuttigd. Daarna gaat de familie naar huis; dit wordt nu het rouwhuis genoemd. Hier blijft men een week en leeft men op een sobere manier. Bezoek kan gewoon binnenlopen. De rouwenden, hun emoties en behoeftes staan centraal.

    Voor meer informatie over rouw in het Jodendom klik hier.


    Hindoeïsme:
    Mensen die het Hindoeïsme aanhangen, hebben vaak een speciale band met een priester die zij de ‘pandjt’ noemen. Hij bidt met de familie en de stervende. Als iemand is overleden, wordt hij of zij naar een uitvaartcentrum gebracht. De uitvaart is meestal een crematie, omdat hindoe’s geloven dat cremeren de snelste manier is om de terugkeer van het lichaam naar de bron te laten plaatsvinden.
    Een man uit de naaste familie scheert op de dag van de crematie zijn hoofd kaal en er worden allerlei plechtigheden uitgevoerd. De uitvaart duurt vaak lang en men gebruikt veel wierook en kruiden.
    Het is voor een Hindoestaanse familie heel belangrijk om het lichaam van de overledene te zien branden. Het zijn vaak de mannen uit de familie die bij het lichaam blijven. Na afloop van de uitvaart gaan de nabestaanden naar huis om daar met elkaar te eten en te drinken.


    Boeddhisme:
    Boeddhisten hechten veel waarde aan de verzorging van de geest. Meer dan aan de verzorging van het lichaam. Tijdens het stervensproces zien zij het als een belangrijke taak om de stervende te inspireren. Voor de naasten is het belangrijk om een sterk gevoel van liefde en mededogen op te wekken voor de stervende.
    Bezoek is prettig, omdat het de stervende het gevoel geeft dat hij of zij niet bang hoeft te zijn voor de dood. Boeddhisten zeggen gebeden op of reciteren mantra’s. Het stervensproces is heel belangrijk. Om de stervende niet te storen zijn emotionele ontladingen in zijn of haar nabijheid ongepast. Angst, pijn, geluk en liefde van de stervende worden wel zoveel mogelijk openlijk gedeeld.

    Rust
    Na het overlijden wordt het lichaam enige tijd met rust gelaten. Dit kan enkele uren, maar ook enkele dagen zijn. Als het bewustzijn uit het lichaam verdwenen is, wordt er geen bijzondere waarde meer aan het lichaam gehecht.
    Tijdens de uitvaart worden verschillende rituelen uitgevoerd. Men mediteert en spreekt mantra’s uit. Tijdens de uitvaart verbrandt men een foto van de overledene en wordt positieve energie opgedragen aan de overledene.

    Voor meer informatie over Boeddhisme en rouw klik hier.


    Surinaams-Creools:
    Men gelooft dat de ziel van de overledene terugkeert naar God. Maar voordat dit gebeurt, blijft de geest nog een tijd rondhangen. Een goed afscheid is erg belangrijk, omdat dan de ziel na veertig dagen de aarde vredig kan verlaten. Rouw wordt gezien als een groepsproces. In huis vinden allerlei rouwbijeenkomsten plaats. Het is traditie om alle spiegels te bedekken en foto’s om te draaien.

    Kleding
    Men draagt rondom het overlijden vaak witte of zwart-witte kleding. Wit is de kleur van de zware rouw. Rood is geen gepaste kleur, omdat men dat associeert met de geest van de levenden. Ook het dragen van sieraden is niet gepast.
    Emoties kunnen soms op heftige wijze geuit worden. Verdriet wordt minder als je het deelt en het viert, aldus de Creolen. Rituelen zijn erg belangrijk en worden gebruikt om goden en geesten gunstig te stemmen.
    Kinderen en jongeren mogen bij de begrafenis zijn. Zij krijgen geen gedetailleerde informatie over het overlijden. Wel krijgen zij een rol tijdens de rituele wassing na het overlijden. Hoewel men emoties toont, wordt er meestal niet veel over het verdriet en gevoelens gesproken. Dit omdat ouders en kinderen elkaar hun verdriet willen besparen.


    Humanisme:
    Er zijn geen vaste rituelen voor de uitvaart van Humanisten. Men gaat er van uit dat iedereen op zijn eigen manier, in creatieve vorm afscheid kan nemen.


    Chinezen:
    Alles wat in aanraking is gekomen met de dode wordt meebegraven. Bijvoorbeeld de kam waarmee de haren worden gekamd. Men strooit rijst in de mond van de dode als laatste maaltijd en aan het voeteneinde wordt een spiegel geplaatst. Soms gebeurt het ook dat er een parel of een eenden- of ganzenei tussen de lippen wordt geplaatst.

    Rituelen
    De vrouwen dragen tijdens de uitvaart speciale kleding met een band om de taille. De kleur en het materiaal van de kleding en tailleband zijn afhankelijk van de relatie tot de overledene. Men is bang dat wanneer de verkeerde rituelen worden uitgevoerd, de geest van de overledene de nabestaanden zal lastigvallen. Daarom voeren Chinezen heel veel verschillende rituelen uit. Tijdens de begrafenis wordt wierook gebrand en vaak worden kleren en (namaak)geld van de overledene verbrand en wordt vuurwerk afgestoken.

    Graf
    Op het graf wordt een zerk met een foto van de dode geplaatst. De dagen na de begrafenis verbranden de nabestaanden nog meer namaakgeld: dit symboliseert de rijkdom die men de dode toewenst in de andere wereld. De begrafenis wordt vaak heel druk bezocht. Als de kist de grond inzakt, draaien de aanwezigen zich om uit angst voor geesten. Om te voorkomen dat zij geesten mee naar huis nemen, steken Chinezen nooit een paraplu op in de buurt van een begraafplaats.
    Over de dood wordt niet gesproken. Men heeft het over ‘als je straks weggaat’. Het huisaltaar is een heilige plek; men toont veel respect aan het huisaltaar.


    Bronvermelding:

    http://www.jongeheldenindeklas.nl/overlijden_van_een_dierbare/4_6_jaar/belangrijk_om_te_weten/multiculturele_rouw


    Korte inhoud:

    Dit artikel gaat over de verschillende Godsdiensten en hun manier van rouwen en verwerking van de dood. In het artikel wordt steeds vergeleken met Nederland omdat het een Nederlands artikel is. Je vind er per Godsdienst de rituelen, de manier van afscheid nemen, wie er aanwezig is bij de begrafenis, wat voor begrafenis het is,..


     Onthouden:

    Ik heb uit dit artikel onthouden dat het toch wel belangrijk kan zijn om je te informeren wanneer je een kindje in je klas hebt dat een ander geloof heeft dan jouw. Er zijn namelijk wel verschillen bij culturen, die je als juf/meester wel een beetje moet weten. Het is ook erg belangrijk om dit te raadplegen als je van plan bent om als juf/meester naar de uitvaartdienst te gaan.



     

    31-05-2015 om 00:00 geschreven door Lotte Janssens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 4: Bronnen zoeken, lezen en verwerken (deel 2)

    Bron 3: Prentenboeken over rouwen en afscheid nemen

    Prentenboek 1: Een boom vol herinneringen

    Bronvermelding

    Teckentrup, B. ( 2013). Een boom vol herinneringen. Haarlem: Gottmer

    http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/7/9/8/1/9200000015511897.jpg

    Korte inhoud

    Het boek gaat over vos die een lang en gelukkig leven heeft gehad maar die ontzettend moe is. Op een dag liep hij naar het plekje waar hij altijd graag in de zon lag. Daar viel hij in een diepe slaap. Uil had dit gezien, hij ging bij zijn vriend vos zitten. Hij was heel verdrietig maar wist ook dat vos heel erg moe was. Alle andere dieren, ook vrienden van vos, kwamen naar de plek waar vos lag. Het was een tijdje heel stil. Uil begon als eerste met het ophalen van een herinnering, langzaam begonnen alle dieren één voor één herinneringen op te halen over vos. Op de plaats waar vos lag, kwam een klein oranje plantje naar boven. Hoe meer verhalen de dieren ophaalden, hoe groter de boom werd. De dieren kwamen vaker samen om herinneringen op te halen. Het kleine plantje groeide al snel uit tot een kleine boom. Maar na weken, maanden, jaren van ophalen van herinneringen groeide de boom uit tot de grootste boom van het bos. Het was een boom vol herinneringen van vos en elk dier had in deze boom zijn/haar plaatsje, zo zorgden de boom voor iedereen van wie vos hield.

    Link met rouwen

    Vos sterft maar de dieren proberen hier goed met om te gaan door gelukkige en leuke herinneringen op te halen. Met dit boek kan je kinderen leren om niet altijd verdrietig te moeten zijn maar dat je ook fijne momenten kan oproepen over de persoon/het dier dat gestorven is.

    Je kan als begeleider hierop verder werken en met de klas. Je kan een plantje planten met een foto op het potje van de overledene. Zo kunnen de kinderen hier ook herinneringen ophalen en zullen ze zien dat het plantje ook groeit.



    Prentenboek 2: Het verdwenen kersenrood

    Bronvermelding

    Bakker, J. & Swerts, A. (2015). Het verdwenen kersenrood. Hasselt-Amsterdam-New York: Clavis

    http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/5/6/7/7/9200000036417765.jpg

     

    Korte inhoud

    Dit verhaal is een ontroerend sprookje over prins Floris die zijn mama verliest. De mama van Floris, koningin Soroya, die kersenrode lippen had, gaf Floris vaak een zoen. Nadat zijn mama sterft lijkt het alsof hij lucht is geworden voor zijn papa. Zijn papa, koning Leon, is erg verdrietig en moet steeds aan zijn vrouw denken bij elke zoen dat hij ziet. Daarom verbied hij zijn koninkrijk nog te zoenen en laat een vloek uitspreken over het hele rijk zodat ze niet meer kunnen zoenen. Het volk wordt erg ongelukkig en ook Floris begrijpt het niet. Zijn papa doet zo afstandelijk en lijkt niet meer te weten dat hij nog een zoon heeft. Maar het volk komt in opstand en wil terug een zoen kunnen geven omdat ze zich dan zo veel beter voelen. Ook Floris wil dit en zo kan hij samen met het volk zijn papa toch overtuigen en laten inzien dat dit hem niet gelukkiger gaat maken want mama blijft weg.

    Link met rouwen

    Dit boek gaat niet puur over rouwen maar ook over de gevolgen van een sterfgeval. De mama sterft waardoor de papa enorm verdrietig is, maar door zijn verdriet vergeet hij ook een beetje zijn zoon. De jongen verliest dus eigenlijk zijn beide ouders, vertrouwenspersonen en dus ook zijn veiligheidsgevoel. Alles wat zijn vader hem aan zijn vrouw/mama doet herinneren moet weg en dit zie je ook van bij families waarin dit gebeurd, al is dit niet altijd de beste oplossing.

     

    Bovenstaande boeken vond ik het meest bijzonder (deze had ik zelf ook nog nooit gelezen), hieronder volgen nog enkele boeken die ook werken rond ‘afscheid nemen’:

     

      • Velthuijs, M. (2013) Kikker en het vogeltje. Amsterdam: Leopold

      • van Genechten, G. (2010). Rikki en de eekhoorn. Hasselt-Amsterdam-New York: Clavis

      • Robberecht, T.  & Goossens, P.(2002)  Eva en het land van de verloren zusjes. Hasselt-Amsterdam-New York: Clavis

    Er zijn er natuurlijk nog veel meer!

    Bron 4: Kinderen helpen bij verlies – Manu Keirse

    Bronvermelding:

     Keirse, M. (2002). Kinderen helpen bij verlies. Tielt: Lannoo

    Onthouden:

    Ik heb tijdens het lezen van dit boek steeds opgeschreven wat ik als kleuterjuf/opvoeder belangrijk vindt om te weten om kinderen te helpen bij het verwerken van verlies. Deze puntjes heb ik hieronder verzameld:

      • Reactie van kinderen op afscheid nemen, is dezelfde als de reactie van volwassenen

      • Kinderen reageren eerst als kinderen, daarna als volwassenen.

      • Voor iedereen is ‘verlies’ anders/individueel.

      • Kinderen voelen aan wanneer er iets mis is, het ritme van de persoon die iets ‘achterhoud’ veranderd. Dit merken kinderen heel snel op. Vb. sneller ademen, andere stem,…

      • Baby’s/jonge kinderen rouwen door verandering van eetgewoontes, anders slapen,…

      • Als kinderen niet geconfronteerd worden met de dood van leeftijdgenoten, denken ze dat dit enkel bij ‘oude’ mensen kan voorkomen.

      • Eerlijkheid is zeer belangrijk! Anders gaan kinderen hun fantasie laten werken waardoor de gevolgen soms nog erger zijn.

      • Biedt kinderen tijd en veiligheid.

      • Een leerkracht kan een veilige omgeving bieden voor de kinderen. Hij/zij kan hen een “nieuwe” (voorlopige) veilige thuis bieden.

      • Kinderen rouwen midden in het gewone leven, niet op bevel maar gewoon wanneer een situatie zich voordoet.

      • Er is kans op tijdelijke regressie na het verlies:

        • Tijdelijke ‘pauze’ in het rouwproces, ze willen terug naar de periode die nog ‘goed’ was. Vb. knuffels vragen, zindelijkheid,…

        • Vraag naar aandacht

      • Kinderen zetten verdriet vaak om in hun spel/gedrag omdat ze de verbale en mentale mogelijkheden nog niet hebben. Wanneer je dit opmerkt reageer dan met begrip en ga het kind niet straffen.

      • Kinderen stellen rouwen soms uit omdat ze eerst willen weten of hun basisbehoeften nog voldaan worden. Vb. haar kammen door mama, samen eten, naar hobby’s gebracht worden,… en of ze nog een veilige thuis hebben.

      • Verzeker kinderen ervan dat hun gevoelens normaal zijn.

      • Dwing kinderen niet tot praten

      • Wees klaar om te luisteren als kinderen klaar zijn om te praten.

      • Accepteer de uitspraken van verdriet

      • Vertel nooit aan kinderen dat ze zich sterk moeten houden en niet moeten huilen.

      • Beloof nooit aan kinderen dat de andere ouder niet zal sterven.

      • Verbreek de dagelijkse routine niet meer dan nodig.

      • Vermijd alle veranderingen die kunnen vermeden worden onmiddellijk na een belangrijk verlies.

      • Moedig hen aan om met hun vrienden te praten.

      • Stimuleer de omgeving om ook aandacht op te brengen voor de kinderen.

      • Geef aandacht aan de dromen van kinderen

      • Denk eraan dat feestdagen dagen zijn waarop kinderen het verlies zeer intens kunnen voelen.

    Er zijn enkele mythen rond kinderen en rouwen die je beter vermijd, namelijk:

      • Kinderen en peuters zijn te jong om verlies te ervaren en te rouwen

      • Een rouwproces van een kind verloopt in voorspelbare fasen.

      • Kinderen rouwen slechts een korte tijd

      • Ouders moeten hun verdriet verbergen voor hun kinderen.

    Er zijn volgens dit boek 6 basisbehoeften die het kind helpen groeien door verlies:

    1. De realiteit van de dood onder ogen zien. -->  Kinderen moeten de waarheid weten en moeten een eerlijke uitleg krijgen.

    2. De pijn van het verlies ervaren --> Kinderen moeten worden aangemoedigd om alle emoties en gedachten zoveel mogelijk te uiten en moeten weten dat dit goed is.

    3. De relatie met de persoon die is gestorven omvormen van een aanwezigheid naar een herinnering. --> Het kind toestaan en aanmoedigen om situaties/dingen te vertellen ‘wat het vroeger was’ en niet meer het ‘hier en nu’.

    4. Een nieuwe identiteit ontwikkelen op basis van een leven zonder de persoon die gestorven is.

    5. Zoeken naar een zinvolle context voor de dood.  --> Kinderen moeten de kans krijgen om levensvragen rond de dood te stellen. Dit hoort bij het zoeken naar de zin van het leven nadat ze iemand verloren zijn.

    6. Een continu steun gevende volwassenen aanwezig in de komende jaren.

     Bron 5: Muziek over afscheid nemen en sterfte

    Bronvermelding

    Fiddelaers – Jaspers, R. (2011). De rouwende school. Handboek voor kinderopvang primair en voortgezet onderwijs en mbo. Heeze: In de wolken


    Korte inhoud

    Dit boek is vooral een handleiding voor scholen die te maken krijgen met sterfte van een kind, juffen, meesters,... in de klas of school. Ik heb uit dit boek vooral de muziek gehaald die je op school kan gebruiken wanneer er iemand is overleden. Dit zijn enkele voorbeelden van  muziek die je bij kinderen kan gebruiken.

    Dirk Scheele - Bellen blazen

    https://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=MTawMktvi4I

    Bert en Ernie - Dood zijn duurt zo lang

    https://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=MTawMktvi4I

    K3 - wanneer zie ik jou terug?

    https://www.youtube.com/watch?v=hcI9o4Pbnm4

    K3 - Eeuwig en altijd

    https://www.youtube.com/watch?v=_CNCKYB8398

    V.O.F. de kunst - Lieve oma pluis

    https://www.youtube.com/watch?v=oIB9AdJItOg

    Woezel en pip - Het land van je ogen dicht

    https://www.youtube.com/watch?v=k8aRUyF6cCU


    Marco Borsato - Opa

    https://www.youtube.com/watch?v=KMS5Ulj7vT0

    Marco Borsato - Vlinder

    https://www.youtube.com/watch?v=EOwTJlpYvNc

    Marco Borsato - Een wereld zonder jou

    https://www.youtube.com/watch?v=8USOmUutKKo

    Onthouden

    Ik vond het heel interessant om te zien dat er muziek is over rouwen, afscheid nemen,… Ik hoor steeds om boeken te gebruiken in de klas maar ik ben er van overtuigd dat kinderen ook veel hebben aan een liedje. Als ze dit liedje kennen kunnen ze dit liedje ook zelf eens zingen als ze het bijvoorbeeld moeilijk hebben als ze thuis in hun bedje liggen. Terwijl een boek op deze leeftijd steeds moet worden voorgelezen. Ze kunnen een boek enkel ‘alleen’ lezen door de prenten nog een keer te bekijken.



    30-05-2015 om 00:00 geschreven door Lotte Janssens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 4: Bronnen zoeken, lezen en verwerken (deel 1)




    Bron 1: Tijd maken voor verdriet – Lenny Nauwelaerts


    Bronvermelding:

    Nauwelaerts, L. ( 2014 – 2015). Tijd maken voor verdriet. Kleuters en ik, jrg. 31/2, 28 – 31.  

    Korte inhoud:

    Lenny Nauwelaerts in een kleuterjuf in kleuterschool ‘De puzzel’ in Haacht. Ze geeft les in de tweede kleuterklas.  Onverwacht krijgt ze het nieuws dat één van haar kleuters ernstig ziek is. Met de hele klas hopen en wachten ze tot Fran weer terug komt naar de klas. Maar heel onverwacht kreeg ze het nieuws dat Fran overleden was. Ze moest niet alleen leren omgaan met haar eigen gevoelens maar ook de kleuters stelde vragen, hadden moeite met hun gevoelens,…

    Voor Lenny was het een zware periode maar het einde van het schooljaar was in zicht en ze had tijd nodig om dit te verwerken. Maar vanaf september had Lenny, Pieter in de klas, de broer van Fran. Lenny bleef een tijdje weg van school en ging in therapie. Hier ontdekte ze dat ze te veel angst had om zich te binden met de nieuwe kleuters. Bang om weer iemand die ze liefheeft te verliezen. Lenny leert hiermee omgaan en neemt toch alle moed bij elkaar om weer naar haar klas te gaan. De ex-kleuters (klasgenootjes van Fran) snapte heel goed waarom Juf Lenny zolang was weggebleven en gaven haar een knuffel. Lenny vond het zeer belangrijk om veel met haar kleuters en ex-kleuters te praten of gewoon even samen te zijn. Pieter, de broer van Fran, mocht enkele foto’s meebrengen naar de klas en deze werden omhoog gehangen in de boekenhoek. Zo kon iedereen die dat wou altijd even bij Fran zijn. Pieter had hier heel veel aan. Ook op momenten dat hij aangaf dat hij even over Fran wou praten of voor Fran wou knutselen greep juf Lenny deze kans en werkten ze hier meestal samen als klasgroep aan.

    Juf Lenny had ook een herdenkingsplantje voor Fran gepland en samen stuurden ze ook zeepbellenpost. Zo konden ze als (ex-)klasgroep, samen met juf Lenny even naar Fran gaan. Soms praatten ze over Fran maar soms hadden ze ook genoeg aan het samen ‘stil zijn’.

    Onthouden:

    Na het lezen van dit artikel was ik enorm emotioneel. Ik bleef maar denken aan het feit dat mij dit even goed kan overkomen later als juf. Uit de grond van mijn hart hoop ik dan ook dat ik zoiets verschrikkelijk nooit hoef mee te maken. Maar ik hoop ook dat als ik dit meemaak ik evengoed reageer als juf Lenny. Ik ben ervan overtuigd dat het heel normaal is dat zij er even tussenuit moest en dat dit een situatie is waarmee je het zelf heel moeilijk hebt, zeker als je dan het jaar nadien ook nog de broer in de klas hebt. Dit maakt het zwaar omdat je nog steeds in dit verwerkingsproces zit maar maakt het misschien ook mogelijk om op een rustige manier afscheid te nemen. Je bent er in elk geval zeker van dat je niet de enige in de klas bent met deze gevoelens. Ik denk dat die verwerkingsmomenten die Lenny beschrijft in haar artikel wel zeer belangrijk zijn, zowel voor de kinderen als voor jezelf maar ook voor je ex-kleuters. En dit artikel heeft mij er ook van overtuigd dat je niet altijd moet praten met de kleuters maar dit ook op andere manieren kan aanbrengen in de klas.




    Bron 2: Afscheid van opa en van Stefanie – Anne Laeremans


    Bronvermelding:

    Laeremans,A. Afscheid van opa en van Stefanie, kleuters en ik. Jrg. 15/3, 7 – 8


    Korte inhoud:

    Anne Laeremans is de mama van Jo (9jaar), Hanne (6jaar) en Stefanie (3jaar). Stefanie is zwaar gehandicapt waardoor ze mentaal het niveau van een 5 maand oude baby heeft. Eind februari stierf hun grootvader. Ze wisten dat dit ging komen en daarom bezochten Anne en de kinderen hun grootvader dagelijks. Hanne stelde regelmatig vragen over wat er zou komen en ging gebeuren. Anne en haar man hadden ook afgesproken om steeds een eerlijk antwoord te geven op de vragen van hun kinderen. Hanne weende om het verlies nog voor haar grootvader gestorven was. Terwijl Jo hier steeds stil over bleef. Om het moment dat hun grootvader stierf was de reactie echter omgekeerd. Jo weende onophoudelijk en was ontroostbaar terwijl Hanne heel stil was en niet weende. Anne en haar man besloten om de kinderen het afscheid te geven da zij wilden. Ze gingen regelmatig naar het lichaam, de kinderen hadden hier geen moeite mee en gaven hem ook regelmatig een kus. De kinderen hadden de behoeften om opa aan te raken. Anne en haar echtgenoot lieten dit ook toe. De kinderen maakten ook een tekening/briefje om mee te geven in de kist van opa.


     

    Enkele weken na de dood van hun grootvader werd Stefanie opgenomen in het ziekenhuis. Jo en Hanne wisten dat er een kans was dat Stefanie niet ouder zou worden dan 5 en wisten dus dat ze kon sterven. Op één week tijd ging Stefanie erg achteruit en de dag voor ze stief lag ze in coma. Jo en Hanne voelde zich niet bedrukt en keken vrolijk naar TV. Anne vroeg hen om afscheid te komen nemen van hun zus Stefanie. Dit deden ze dan ook zeer bewust. Toen Stefanie dan uiteindelijk stierf was hun eerste reactie dat ‘petere’ (hun grootvader) nu niet meer alleen zou zijn. In de kist van Stefanie gaven Hanne en Jo enkele speelgoedjes mee en een beertje dat ze kochten voor de geboorte van hun zus. De kinderen reageerden weer op een andere manier. Ze stelde reële vragen over het ontbindingsproces en over wat er nu met Stefanie gebeurden. Anne en haar echtgenoot geven hier steeds eerlijk antwoord op, dit vonden ze belangrijk voor hun kinderen. 2 maanden later was het de verjaardag van Stefanie. Anne en haar man wisten niet goed wat ze hiermee moesten doen maar voor Hanne en Jo was het duidelijk. Het was feest, samen gingen ze naar het graf en zongen er liedjes voor haar verjaardag. Voor Jo en Hanne is Stefanie ook helemaal niet weg. Ze vinden dat Stefanie nog steeds thuis is maar dan als geest. Ze praten regelmatig met haar in dromen en zien haar als een gezond meisje dat bij opa leeft. Ze hebben ook elk op hun kamer een foto met een gedroogde bloem, deze is heel belangrijk voor hen.

    Onthouden:

    Ik heb onthouden dat kinderen elk op hun eigen manier omgaan met het verwerken van de dood. En dat het belangrijk is als ouders/opvoeders/… om zo eerlijk mogelijk te antwoorden op hun vragen en hen niet stoppen bij hun initiatieven (tekeningen maken voor in de kist, gaan zingen voor haar verjaardag op het kerkhof,…). Kinderen zijn soms gemakkelijker in het verwerken omdat ze minder nadenken dan ons. Wij gaan als volwassenen steeds het ergste denken maar vaak gaan kinderen hier heel anders op in dan we eigenlijk denken.



    Bijlagen:
    Afscheid van opa en van Stefanie 01.pdf (626.5 KB)   
    Afscheid van opa en van Stefanie 02.pdf (608.3 KB)   
    Tijd maken voor verdriet - Lenny Nauwelaerts 1.pdf (477.7 KB)   
    Tijd maken voor verdriet - Lenny Nauwelaerts 2.pdf (591.7 KB)   
    Tijd maken voor verdriet - Lenny Nauwelaerts 3.pdf (567.6 KB)   
    Tijd maken voor verdriet - Lenny Nauwelaerts 4.pdf (1.1 MB)   

    06-05-2015 om 00:00 geschreven door Lotte Janssens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 4: Verplichte bron: Vlaamse partijen

    Verplichte bron 1: Standpunt van 4 Vlaams politieke partijen ivm. multiculturaliteit en/of de plaats van religie in het onderwijs.

     N-VA:
    De N-VA zet in op de talenkennis van de Vlaamse leerlingen.
    Te beginnen met het Nederlands, zeker nu meer en meer leerlingen thuis een andere taal spreken.
    Ook voor vreemde talen moet de lat hoger liggen. Want naast een diploma is talenkennis de beste garantie op een mooie toekomst.

    CD&V:
    Geen algemeen verbod op religieuze kentekenen. Dit verbod gaat vele te ver en gaat jongeren beperken in hun schoolkeuze. Het gaat niet enkel om moslimmeisjes die een hoofddoek willen dragen. Ook in de Sikhgemeenschap blijkt dat hun kinderen door het algemene verbod vaak niet meer de opleiding van hun keuze kunnen volgen, zeker niet op een redelijke afstand van huis.
    Het inrichten van neutraal onderwijs – waar leerlingen van alle levensbeschouwingen welkom zijn –is toch een grondwettelijke opdracht van het gemeenschapsonderwijs?
    Tussen een algemeen verbod en nooit een verbod zijn er veel schakeringen. Onze samenleving heeft er alle belang bij om hier op een genuanceerde manier mee om te gaan. Een algemeen verbod kan nooit recht doen aan de fundamentele vrijheid en aan de concrete situatie en context.  Wat in de ene stad of de ene school aan de orde is, is niet noodzakelijk in een andere stad of school relevant.

    Open vld:
    Onze scholen zijn bij uitstek de plaats om democratische waarden en vrijheden uit de dragen. Op de schoolbanken moeten jongeren kennis kunnen maken met de verschillende erkende godsdiensten en levensbeschouwingen. Niet op een theoretische en abstracte, maar actuele manier die rekening houdt met hun concrete leefsituatie.

    SP.A:
    Scheiding van moskee en staat
    De SPA.A wordt verscheurd door een ideologische breuklijn. De breuklijn gaat over
    1. Ons sociaal model
    2. De scheiding tussen kerk / moskee en staat.
    Wil SP.A zich ontwerpen als de passionara van het klassieke ‘multiculturalisme’ (de massale aanwezigheid van de hoofddoek op school moet kunnen, gescheiden zwemmen moet kunnen als een ‘opstap’ naar maatschappelijke participatie, …) Of blijft de SP.A pal staan voor de scheiding tussen kerk / moskee en onze instelling? De PS in Frankrijk heeft, onder leiding van de nieuwe premier, recent alvast een duidelijke keuze gemaakt: voor een flinkse aanpak en voor een strikte handhaving van de scheiding tussen kerk/ moskee en staat.


    03-04-2015 om 00:00 geschreven door Lotte Janssens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 2: Eigen standpunt

    Stap 2: Eigen standpunt

    Voor het jonge kind is de juf/meester een superheld. Zij weten alles en kunnen alles, dat is toch wat zij denken. Voor de opvoeder in kwestie is dit niet altijd zo gemakkelijk om deze gedachte te vervullen. Ik ben ervan overtuigd dat kleuterjuffen en meesters een belangrijke rol spelen in het verwerkingsproces bij een sterfgeval. Kleuters uiten hun ervaringen vaak in hun rollenspel en tonen zo hun diepste gevoelens. Ik denk dat de kleuters zeker alle steun kunnen gebruiken maar dat er in de klas niet de nadruk op gelegd moet worden. Kinderen hebben nood aan iemand die achter hen staat en hen opvangt als het even niet meer gaat. Ik ben van mening dat je zeker klassikaal hier even over kan praten maar dat niet alles hierover hoeft te gaan. Je kan met het kind even alleen zijn en het kind iets aanbieden dat hij/zij op dat moment nodig heeft. Ik denk wel dat je als juf dit thema heel even kan aanhalen zonder aanleiding. Dat het belangrijk is dat de kleuters wel eens even in aanraking komen met dit onderwerp al is het via een verhaal, een filmpje,… Ik denk dat dit onderwerp bij kinderen op z’n minst even moet worden aangehaald.


    26-02-2015 om 21:22 geschreven door Lotte Janssens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 3: 3 concrete leervragen

    Stap 3: 3 concrete leervragen


    Vraag 1: Hoe kan ik (als juf) een kind helpen bij de verwerking van ‘het afscheid’?


    Vraag 2: Hoe begeleidt ik kinderen die door hun geloof(Islam en hindoeïsme) dit op een andere manier beleven?


    Vraag 3: Mag ik kinderen, zonder aanleiding, al eens in contact brengen met de dood, afscheid nemen,…?



    26-02-2015 om 00:00 geschreven door Lotte Janssens  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Archief per week
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/02-01/03 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs