Hoe omgaan met differentiatie en de verschillende facetten hiervan
Inhoud blog
  • Introductie
  • Differentiatie, niet alleen op toetsen!
  • Is differentiatie wel eerlijk?
  • Moet er steeds samengewerkt worden met dezelfde groepen binnen een klas?
  • Differentiëren is omgaan met verschillen.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Wat met differentiatie binnen de lessen natuurwetenschappen?
    01-04-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Differentiatie, niet alleen op toetsen!
    Differentiatie begint vooral bij het lesgebeuren.
    Stel dat een leerling in de klas niet dezelfde voorkennis heeft dan de rest, in dit geval vind ik het wel belangrijk dat die leerling niet blootgesteld wordt voor de medeleerlingen. Ik zou dan als leerkracht minder gerichte vragen stellen en meer meningsvragen rond het onderwerp dat behandeld wordt. Daarnaast zal aan de achterstand gewerkt kunnen worden samen met de leerkracht. We hebben onlangs het feit besproken dat differentiatie een deel cultuurgebonden is en dus een deel vanher karakter omvat.
    Stel nu er seksuele onderwerpen behandeld worden in de klas, dan gaan de leerlingen met een opvoeding waarin zo'n onderwerp taboe is, niet durven deelnemen aan het gesprek of workshop in verband met dat onderwerp. Het is belangrijk dat de leerling niet geforceerd wordt maar eerder mee betrokken wordt door heterogene groepen van te maken. 


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (2)

    06-05-2019
    Leerkracht mag een beetje pushen

    Ik denk dat het wel beter is dat het wel beter is dat de leerling blootgesteld wordt, zodat iedereen weet dat hij/zij wat achter zit en geholpen moet worden. Dit zal een beter klassfeer creëert sinds iedereen weet dat de leerling meer aandacht nodig heeft en daarvoor niet moet schamen.
    Ik vind dat een leerkracht altijd leerlingen moet openstellen aan moeilijke onderwerpen zelfs als ze taboe zijn. Als dit een kleine push vraagt door leerlingen denk ik dat een leerkracht dit wel mag doen. Sinds ze ook met deze onderwerp ooit wel geconfronteerd zullen worden. 

    06-05-2019, 19:15 Geschreven door Eben Rosiers


    17-04-2019
    Differentiatie niet alleen op toetsen

    Hey Rosaria is ben het helemaal eens met wat je zegt hier. Differantiatie hangt ook gedeeltelijk af van de cultuur waardoor sommige onderwerpen waar een taboe rond loopt moeilijk kunnen overgebracht worden tijdens het lesgeven. 

    17-04-2019, 02:37 Geschreven door Elke Willaert


    Archief per week
  • 01/04-07/04 2019

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs