Inderdaad, de kortste dag en de langste nacht, tevens uitgeroepen tot
DAG van het
O h, oh, oh R eptielen doen het in de zoo G rieken doen het op zijn grieks en A pen, doen die niks? S amen of alleen M et geluid, zonder gebaar E lk van ons komt wel eens klaar!!!
Rony Van Oosterwyck van de Fietsersbond reed rond met een speciale meetfiets om de knelpunten voor fietsers in kaart te brengen.
LIER - De fietspaden van Lier krijgen van de Fietsersbond een middelmatige score. Die is het resultaat van de testen die leden van de Fietsersbond deze week deden met een meetfiets. De stad belooft rekening te houden met de resultaten. De zogeheten comfortaudit vond plaats van 11 tot 14 december en bestond uit een trillings- en schokanalyse van 85 Lierse fietspaden, langs zowel gewestelijke als gemeentelijke wegen. Ook de primaire en secundaire fietsroutes in en rond de Lierse binnenstad werden getest. Met een gemiddelde score van 5 op 10 scoort Lier minder goed dan Kalmthout, maar beter dan Oudenaarde. 'Het kon veel beter, maar we onthouden vooral de positieve punten', zegt Rony Van Oosterwyck, secretaris van de Lierse Fietsersbond. Fietspaden werden gequoteerd op het aantal gemeten trillingen, die nadien werden omgezet in een kwaliteitsscore op tien. 'Om een idee te geven: een trillingsresultaat van 13 komt neer op een kwaliteitsscore van 7/10, wat als een aangenaam fietspad wordt beschouwd.' Uit het onderzoek blijkt dat er in Lier zowel heel erg comfortabele als ongelooflijk slechte fietspaden liggen. Over het algemeen behalen geasfalteerde fietspaden de beste resultaten. Kasseien bieden het minste comfort. 'Het verschil is enorm. Het fietspad aan de Baron Carolylaan scoorde het best, met een trillingsscore van slechts 6, goed voor 10/10. Op de kasseien van het Kluizeplein gaf onze meetfiets maar liefst 92 aan, wat eigenlijk -21/10 zou zijn. Dat is een record', zegt Van Oosterwyck. Wat opvalt, is dat de betere fietspaden allemaal buiten het centrum van de stad liggen. 'Alle fietsroutes komen via een radiaal patroon samen in het centrum. Net daar liggen de slechtste stroken', zegt Wouter Verhaert van de Fietersbond. De oorzaak is volgens schepen van Mobiliteit en Verkeer, Jan Hermans (Lier & Ko), heel duidelijk. 'Er zijn heel weinig andere opties qua materiaal dan klassieke kasseien in onze historische binnenstad.' De stad experimenteerde al wel met gezaagde kasseien, die iets meer fietscomfort bieden, maar toch nog altijd teveel trillingen veroorzaken. 'We moeten die stroken in de Eikelstraat en de Antwerpsestraat nog extra invoegen, wat het comfort ten goede zal komen', zegt Hermans.
De Netedijken rond Lier mogen dan wel een fietsparadijs zijn, het fietscomfort in de stad zelf is eerder aan de lage kant. Dat blijkt uit een audit die de Fietsersbond de voorbije week in 85 straten in Lier en deelgemeente Koningshooikt heeft uitgevoerd. Voor dit onderzoek hebben we gebruikgemaakt van een meettoestel ontwikkeld door de KULeuven. Bevestigd aan een fiets registreert dit de trillingen. Het toestel geeft vervolgens een score voor het afgelegde traject. Die score wordt via een tabel omgezet naar een waarde op tien. Bij die omzetting spelen onder meer de breedte van het fietspad, de afstand tot de rijweg en de toegelaten snelheid van het verkeer een rol, vertelt Frans Nieuwejaers van de Fietsersbond Lier. De gemeentelijke fietspaden krijgen een waardering van vijf op tien. Het beste scoort de Liersebaan in Koningshooikt (8,6/10). Ook het nieuw aangelegde fietspad naast de spoorweg richting Lint scoort vrij degelijk. Het minst scoort de Sander de Vosstraat in Koningshooikt (1,9/10). De gewestelijke fietspaden verdienen eveneens een waardering van vijf op tien. Positieve uitschieter is hier Aarschotsesteenweg, vanaf Spreet tot aan de rotonde Van HooI (8,4/10). Negatieve uitschieter is eveneens de Aarschotsesteenweg, maar dan het stuk tussen de Waversesteenweg en de Hoogveldweg (2,9/10). De fietspaden van de Ring werd niet gemeten. De jaagpaden kregen een totale waardering van slechts 3,8 op tien. Dit geeft een zwaar vertekend beeld, omdat we ons geconcentreerd hebben op de stadsvesten en de Netedijken daardoor vrij beperkt aan bod komen, merkt Rony Van Oosterwijk op. De opgemeten Netedijk krijgt een waarde van 6,7 op tien, waar het opgemeten deel van de stadsvesten een waardering van nul op tien haalt. Tot slot mat Fietserbond Lier ook de wegen zonder fietspad. De gemiddelde waardering bedraagt 2,5 op tien. Alle kasseiwegen behalen nul op tien. Fietsen in de binnenstad is dus niet het meest aangename tijdverdrijf, merkt Rony Van Oosterwijck op.
Uit alle metingen blijkt ook nog dat asfalt als oppervlakteafwerking het beste fietscomfort aanbiedt. Van de tien vest gequoteerde straten zijn er zes in asfalt. De tien slechtste straten waren allemaal kasseistraten. www.fietsersbond.be/lier
De Fietsersbond Lier rijdt de hele week rond met een 'meetfiets'. «De K.U.Leuven heeft meetapparatuur op fietsen geplaatst die het comfort van de weg aangeeft. Op het einde van de week geven wij de geregistreerde resultaten en zien we waar het comfort voor de fietser het laat afweten», zegt Frans Nieuwejaers, voorzitter van de Fietsersbond Lier.
«Na een week rondrijden zullen we het comfort van de fietser in Lier zwart op wit en op wetenschappelijke basis kunnen aantonen», zegt Frans Nieuwejaers.
De Fietsersbond heeft afgelopen jaren niet stilgezeten. «Al zeven jaar klagen wij de problemen en knelpunten van de fietsers aan. Elk jaar hebben we een indrukwekkende lijst met knelpunten voor de fietser. We moeten eerlijk toegeven dat de stad ondertussen al heel wat verbeteringen heeft aangebracht, maar er blijven knelpunten.»
Zowel op de Lispersteenweg als de Berlaarsesteenweg parkeert men dagelijks op de fietspaden», gaat Frans Nieuwejaers verder.
Verder blijven er heel wat straten in slechte staat en is het fietspad op de Aarschotsesteenweg een schande. «De fietsers moeten van aan de brug tot aan meubelwinkel Gero over een betonnen strookje van amper 50 centimeter. En dat terwijl zwaar vrachtverkeer langs hen zoeft... En als je richting Berlaar rijdt, lijkt die steenweg op een scheefgezakte grafzerk. Er is dus nog veel werk aan de winkel. Met onze 'meetfiets' zullen we nog betere resultaten kunnen voorleggen», aldus Frans Nieuwejaers namens de Fietsersbond Lier nog.
Vrijdagavond, het is al een gewoonte, vrijdagavond is CC De Molavond. Yevgueni, de groep die bekendheid verwierf met "Laat ons een bloem" van Louis Neefs, heeft duidelijk meer in zijn arsenaal. Alhoewel, en dit is een persoonlijk mening, het geluid niet 100% was, heeft de redelijk gevulde zaal genoten van een degelijk optreden. Als onbekende groep heb ik enkele jaren geleden met hen kennisgemaakt tijdens het folkfestival in Dranouter. Hun eerst theaterzaaltoernee is nu een feit. 2 Cd's "Kannibaal" en "Aan de arbeid" hebben met een redelijk succes de vlaamse platenmarkt veroverd. Samen met een volwaardige band (4 man sterk) slaagt zanger Klaas Delrue erin de eigen Yevgueni-nummers tot hun recht te laten komen. Nummers als Sara, Oud en versleten (...geef me dan aub een spuitje of een duwtje door het raam), Kannibaal en Mama ik wil papa uit hun eerst cd brengen de zaal tot leven. Maar ook uit hun 2de cd liggen de woorden van de liedjes al op de lippen van de fans (in grote getale aanwezig had ik de indruk). Aan de arbeid, Manzijn, Marcel, uiteindelijk kwam hun ganse repertoire (Laat ons een bloem incluis) aan bod. Hun bisnummer was een echt bisnummer (Manzijn) want er was geen ander liedje meer voorradig. Na het optreden nog een babbeltje gemaakt met zanger Klaas, hij is tenslotte een zielsverwant (kleinkunstliefhebber en Groen!e jongen).