Inhoud blog
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Return of the Dominator
    Reisverhaal van een trip met de motor door een besneeuwd Afrika
    05-04-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Zaterdag 9 januari 

    Fel licht in de ogen. Wakker. Er is terug elektriciteit, en de lichtschakelaar stond nog aan van 
    gisteren. Moustapha komt ons lachend goedemorgen wensen en ons uitnodigen voor het ontbijt. 
    Door het raampje zien we een stralend blauwe hemel en de zon, goed nieuws! Geen croissants 
    uiteraard, maar de typische platte ronde broden met thee zoals ze die alleen hier kunnen zetten, 
    olijfolie om in te soppen en alomtegenwoordige olijven. Er is ook een lekkere confituur, en als we er 
    moeder er een complimentje over maken komt Moustapha lachend met de pot van de supermarkt 
    af. Als we dan ook nog allemaal de badkamer/toilet gepasseerd zijn – sorry, geen warme douche-is 
    het tijd om te gaan kijken of er een konvooi met sneeuwruimer komt. Ergens tussen 10 en 11 uur 
    weet men ons te vertellen, dus nog even geduld. De anderen rijden door naar Er Rachidia, ik keer 
    terug naar Fes. De reden voor deze drastische beslissing is dat ik een vlucht vroeger heb, en op de 
    dag van mijn terugkeer is er weer hevige sneeuwval voorspeld voor de Atlas. Om niet het risico te 
    lopen in mijn eentje op een besneeuwde bergpas vast te komen zitten besluit ik dat dit het 
    verstandigst is. In Fes zal ik proberen mijn vlucht om te boeken, voor mij geen zand deze keer. 

    We nemen afscheid 


    van elkaar en ik sluit mij 
    aan bij de rij wachtende 

    auto’s richting Fes. De 

    bewakers bij de slagboom 

    nodigen me uit bij het 
    houtvuurtje te komen 

    zitten in hun hokje. 
    Steevast krijg ik hetzelfde 

    antwoord als ze horen dat 
    je van België komt. “Ah, la 

    Belgique, Flandres! J’ai de 
    famille là-bas!” Ik kan er 

    niet verwondert over zijn. 
    Ze vertellen dat de pas nu 

    berijdbaar is, maar met nog 
    veel ijs over 25 km. Ik voel 

    er niks voor om de 
    Dominator weer enkele 

    malen recht te zetten, en 
    overweeg een andere 

    mogelijkheid. Die dient zich 
    aan in de vorm van een Pick up truck met lege laadbak. Ik vraag de chauffeur of de motor mee kan, 
    wat geen probleem is. In mijn topkoffer heb ik nog een stuk touw en een zware elastiek waarmee we 
    de motor vastleggen. Zelf moet ik mee in de cabine, wat niet zo evident is als er al 2 corpulente 
    heerschappen inzitten. Met de nodige goede wil en een schoenlepel lukt het, en ik krijg nog pinda’s 
    en dadels aangeboden op de koop toe. 

    Na een half uur wachten gaat de slagboom open, en zet de colonne zich rokend en stinkend 
    in beweging. De weg waar gisteren nog veel sneeuw lag is nu helemaal vrij, alsof er nooit sneeuw 
    geweest is. Het verwondert mij dan ook dat mijn chauffeur traag blijft rijden. Hij had beloofd 
    voorzichtig te zijn, maar dit is toch wel wat overdreven. Na een 3-tal kilometer komt het antwoord in 
    de vorm van een hevig brobbelend geluid van de motor. De auto gaat langs de kant , de motorkap 
    open, en het probleem is mij onmiddellijk duidelijk. Uit de radiator stroomt water, uit de 
    veiligheidsdop stoom. Aan antivries hebben deze mensen nooit gedacht, en nu is de radiator 
    dichtgevroren. Ze beginnen te klungelen aan de motor, vragen of ik sleutels bij heb en beginnen 
    allerlei verkeerde stukken te demonteren. Ik kan het niet aanzien en wil helpen, maar wordt 
    vriendelijk geweigerd. Ze besluiten dat het stuurhuis schoonmaken de oplossing is, en kruipen 
    tevreden terug in de auto. Dit ritueel herhaalt zich enkele malen, telkens met en andere vermeende 
    oplossing. Na zowat 2 uur ben ik het beu, en aangezien de weg er toch goed bij ligt stel ik voor om de 

    motor af te laden en hulp te 
    zoeken in het volgend dorp. Ze 
    helpen met het afladen, maar van 
    de hulp willen ze niet weten, ze 
    redden het wel alleen. Eindelijk 
    kan ik nu van de bergpas genieten, 
    en stuif vrolijk gas gevend langs 
    enkele tientallen andere 

    antivriesloze auto’s in de berm. 

    Waar we gisteren nog werden 
    tegengehouden, beantwoord de 
    agent nu mijn opgestoken hand 
    met een glimlach en de hand op 
    het hart; Marokkaanse 
    vriendelijkheid. Wat verder vult 
    een wegenwerker met een emmer 

    steengruis de vele putten in de 
    weg. Ook hij antwoord met opgestoken hand en buldert “ Bon voyage” in mijn helm, daarbij een 
    gebit tonend dat een tandarts zijn jaar goedmaakt. Ook mijn dag kan niet meer stuk. 

    Eerste doel in Fes is restaurant Taslit te zoeken. Daar kan ik de motor stallen als ik terugkeer, 
    en ik kan er misschien ook overnachten. Ik heb het adres, dus dat moet lukken. In mijn naïviteit heb 
    ik iets over het hoofd gezien: Fes is een stad met 2 miljoen inwoners, en navenant groot. 2 uur, 3 
    politieagenten en een taxi later zoek ik nog steeds, terwijl het al donker is geworden. Als ik voor de 

    2de 

    keer een taxi aanhoud komt er een omstaander zich mengen. Hij kent het restaurant en zal mij 
    voorrijden. Of ik hem wel eerst per motor naar zijn enkele straten verderop geparkeerde wagen wil 
    brengen? Geen probleem voor mij, wel voor de Dominator die dermate onder het gewicht van de 
    man in de veren zakt dat ik hem slechts met de grootste moeite van de zijpikkel krijg. We komen vlug 
    bij het restaurant, iets van de betere klasse. Wat zich ook vertaalt in de prijs die ik betaal, het 10voudige 
    van de gangbare prijzen. Mijn weldoener offreert mij een plaats bij hem thuis, hij heeft naar 
    eigen zeggen een exquise kamer voor gasten, ik mag tevreden zijn dat ik hem ontmoet heb. Dit ruikt 
    verdacht natuurlijk, maar op dit uur heb ik geen keuze en ga op zijn aanbod in. Voordeel is wel dat de 
    motor in een beveiligde garage kan staan. Hij woont inderdaad in een heel mooi appartement, maar 
    om mij slaapplaats te geven moeten zijn zoontje en 2 vrouwen ( de 3de woont in Frankrijk hoor ik 
    later) van het bed en van voor de TV. Ik heb tenminste een onderkomen en wil er verder niet over 
    nadenken. De man biedt mij een paar nieuwe leren pantoffels aan als huisschoenen, uit vriendschap, 
    al blijft hij heel erg aandringen om ze mee te nemen naar België tegen een vriendenprijs. Ik wimpel 
    hem af en stoor er mij niet aan,eerst slapen. 



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs