Beoordelingsrapport van de stage. Alles is G
(Ontwerp) Beoordelingsrapport stage 1 opgesteld door de stagebegeleider
Stageperiode van november 2015 tot januari2016
Naam student: Robbe Lapiere
Naam stageplaats en stagementor: Jeugddienst Waregem - Sofie Careel
Naam stagebegeleider: Peter Van Mullem
STAGELEERDOEL 1 : organisatie Motivering TOV1 OV V G ZG
De student kent de organisatie waar hij
stage loopt en participeert hierbinnen
op
een verkennend niveau. Robbe: * kan de waarden, visie en missie van de
jeugddienst omschrijven * kan de doelstellingen van de organisatie
omschrijven en dit illustreren * heeft via zijn organisatieopdracht en
via toelichting de formele organisatiestructuur en het interne informele
netwerk van de jeugddienst beschreven en kan hierbinnen functioneren *
functioneert in beginnende mate binnen de organisatiecultuur *
omschrijft de werking en het organogram van de organisatie in zijn
organisatieopdracht en via mondelinge reflectie. * benoemt enkele
sterktes en zwaktes van de organisatie die zich echter vooral situeren
in het aanbod van de jeugddienst
* kan nog te weinig de organisatie binnen het ruimere werkveld en in een breed maatschappelijke context situeren.
STAGELEERDOEL 2 : sociaal werker Motivering TOV OV V G ZG
De student benoemt en heeft inzicht in
de taak, rol, positie en functie van de
sociaal cultureel werker.
Robbe: * geeft enkele voorbeelden van de taak, rol, positie en functie
van de sociaal cultureel werker in de jeugddienst * benoemt enkele
kansen, uitdagingen en knelpunten voor de sociaal cultureel werker in de
jeugddienst * heeft een beginnend inzicht in de rol van de vrijwilliger
en de verhouding vrijwilliger professional in de jeugddienst * kan
voorbeelden geven van de aanwezigheid van de sociaal-culturele functies
in de organisatie, maar moet die nog verder expliciteren.
STAGELEERDOEL 3 : doelgroep, cliënt,
thema Motivering TOV OV V G ZG
De student kent de doelgroep tot wie
de organisatie zich richt en/of het
thema waar de organisatie aan werkt.
Robbe: * omschrijft in grote lijnen het doelpubliek van de organisatie *
formuleert enkele knelpunten in het bereiken van doelpubliek * heeft
geleerd op adequaat wijze contacten met het verschillende segmenten van
het doelpubliek, is op een positieve manier aan de slag gegaan met
doelgroepen die hem voordien onbekend waren * kan nog te weinig actuele
items benoemen in verband met kinderen, jongeren en de actoren rond deze
primaire doelgroep * kan in beginnende mate deelnemers stimuleren tot
het realiseren van de eigen mogelijkheden.
STAGELEERDOEL 4 : methoden en
technieken Motivering TOV OV V G ZG
De
student kent methoden en technieken en kan welomschreven aspecten
hiervan toepassen. Robbe: * kan agogische (hoofd-)doelstellingen
formuleren bij een agogische activiteit * benoemt de verschillende fasen
nodig om te komen tot een socio-culturele activiteit en kan ze duiden
binnen een concreet programma. * benoemt enkele factoren die de
realisatie van een activiteit/programma/project kunnen beïnvloeden *
heeft inzicht in het cyclisch proces dat een agogische activiteit
gestalte geeft * benoemt de praktijkrelevantie van enkele werkvormen en
technieken in functie van vooropgestelde doelstellingen * duidt
relevante groepsdynamische processen * kan in beginnende mate een
doelgroep begeleiden * heeft inzicht in de manier waarop de jeugddienst
communiceert met haar doelpubliek
Motivering TOV OV V G ZG
De student kent de basisaspecten van
planning en werkuitvoering en past
deze
toe. Robbe: * rapporteert op een adequate manier intern en aan de
begeleiding, maar moet aandacht besteden aan de interne overdracht van
informatie * beschikt over de vereiste administratieve vaardigheden *
hanteert de gepaste technologieën: hij heeft hierin reeds een mooi
leerproces achter de rug, maar kan op dit vlak nog groeien. * plant zijn
werkzaamheden, behoudt het overzicht over de activiteiten en stelt
prioriteiten * voert opdrachten effectief uit, maar stelt in vele
gevallen te weinig vragen om ze efficiënt uit te voeren * werkt
functioneel samen met andere personeelsleden van de jeugddienst * moet
aandacht besteden aan spellingsfouten.
STAGELEERDOEL 6 : visie en
meningsvorming Motivering TOV OV V G ZG
De
student formuleert een eigen mening over relevante stageaspecten en
verkent verschillende visies. Robbe: * ontwikkelt slechts een beginnende
visie en een persoonlijke mening met betrekking tot (aspecten van) de
verschillende leerdoelen * zoekt bij de ontwikkeling van een visie nog
te weinig naar linken met theoretische inzichten * heeft een te weinig
ontwikkelde mening en visie op de actuele maatschappelijke en culturele
context.
STAGELEERDOEL 7 : beroepsattitudes Motivering TOV OV V G ZG
De student ontwikkelt en toont de
vereiste beroepsattitudes.
Mbt de persoon
Mbt de taken
Mbt
derden Robbe toont zich als * authentiek * geëngageerd, maar straalt
dit niet uit in zijn lichaamstaal en moet daar in de toekomst aandacht
aan besteden * zelfstandig * leergierig, maar dit komt niet altijd tot
uiting omdat hij te weinig vragen durft te stellen Robbe: * hanteert
zijn van eigen emoties en gevoelens * nemen van initiatief * neemt
voldoende verantwoordelijkheid Robbe kan: * stipter en nauwkeurig
nauwkeuriger zijn * systematisch, methodisch en doelgericht handelen *
zich flexibel opstellen * kan zich daadkrachtiger opstellen, door
eigenaarschap op te eisen * creatief en veranderingsgericht denken en
handelen, maar kan dit nog meer tot uiting brengen door actiever
voorstellen te doen
* productief en resultaatsgericht handelen.
Robbe: * is ethisch en deontologisch in zijn handelen * kan zich
assertiever en mondiger opstellen * is empathisch en respectvol * stelt
zich soms te diplomatisch op * kan meer maatschappelijke interesse en
betrokkenheid tonen.
STAGELEERDOEL 8 : omgaan met
eigen leerproces Motivering TOV OV V G ZG
De student reflecteert over en gaat
actief
om met het eigen leerproces. Robbe: * benoemt het eigen functioneren
als sociaal cultureel werker * heeft zicht op de eigen mogelijkheden en
beperkingen en kan deze benoemen * stuurt zijn leerproces op een
actieve manier en communiceert hierover met de stagebegeleider en
stagementor * gaat steeds aan de slag met gekregen feedback.
Kern
van de beoordeling
TOV / OV / V / G / ZG
Robbe
is een eerder schuchtere stagiair met een grote toewijding. Hij
verwierf inzicht in de organisatie en functioneert binnen het team. Hij
legt vlot
contacten met de verschillende actoren, kan planmatig
aan de slag gaan met een agogisch proces en heeft veel aandacht voor
zijn leerproces.
Robbe heeft nog groeikansen op het vlak van
inzicht in het breder netwerk waarin de organisatie zich beweegt en op
het vlak van het betrekken van
theoretische kaders en
maatschappelijke elementen uit de actualiteit. Robbe kan professioneler
overkomen wanneer hij erin slaagt zijn (lichamelijke)
houding bij
te spijkeren zodat zijn sterktes beter tot uiting komen en zijn zwaktes
kunnen geremedieerd worden door meer in interactie te gaan met
anderen.
Appreciatie
Robbe is een flexibele stagiair met een grote toewijding, die in een volgende stageperiode nog veel meer kan openbloeien!
Datum
Handtekening stagebegeleider QUOTERING /202
|