(Ontwerp) Beoordelingsrapport stage 1 opgesteld door de stagebegeleider
Stageperiode van november 2015 tot januari2016
Naam student: Robbe Lapiere
Naam stageplaats en stagementor: Jeugddienst Waregem - Sofie Careel
Naam stagebegeleider: Peter Van Mullem
STAGELEERDOEL 1 : organisatie Motivering TOV1 OV V G ZG
De student kent de organisatie waar hij
stage loopt en participeert hierbinnen
op
een verkennend niveau. Robbe: * kan de waarden, visie en missie van de
jeugddienst omschrijven * kan de doelstellingen van de organisatie
omschrijven en dit illustreren * heeft via zijn organisatieopdracht en
via toelichting de formele organisatiestructuur en het interne informele
netwerk van de jeugddienst beschreven en kan hierbinnen functioneren *
functioneert in beginnende mate binnen de organisatiecultuur *
omschrijft de werking en het organogram van de organisatie in zijn
organisatieopdracht en via mondelinge reflectie. * benoemt enkele
sterktes en zwaktes van de organisatie die zich echter vooral situeren
in het aanbod van de jeugddienst
* kan nog te weinig de organisatie binnen het ruimere werkveld en in een breed maatschappelijke context situeren.
STAGELEERDOEL 2 : sociaal werker Motivering TOV OV V G ZG
De student benoemt en heeft inzicht in
de taak, rol, positie en functie van de
sociaal cultureel werker.
Robbe: * geeft enkele voorbeelden van de taak, rol, positie en functie
van de sociaal cultureel werker in de jeugddienst * benoemt enkele
kansen, uitdagingen en knelpunten voor de sociaal cultureel werker in de
jeugddienst * heeft een beginnend inzicht in de rol van de vrijwilliger
en de verhouding vrijwilliger professional in de jeugddienst * kan
voorbeelden geven van de aanwezigheid van de sociaal-culturele functies
in de organisatie, maar moet die nog verder expliciteren.
STAGELEERDOEL 3 : doelgroep, cliënt,
thema Motivering TOV OV V G ZG
De student kent de doelgroep tot wie
de organisatie zich richt en/of het
thema waar de organisatie aan werkt.
Robbe: * omschrijft in grote lijnen het doelpubliek van de organisatie *
formuleert enkele knelpunten in het bereiken van doelpubliek * heeft
geleerd op adequaat wijze contacten met het verschillende segmenten van
het doelpubliek, is op een positieve manier aan de slag gegaan met
doelgroepen die hem voordien onbekend waren * kan nog te weinig actuele
items benoemen in verband met kinderen, jongeren en de actoren rond deze
primaire doelgroep * kan in beginnende mate deelnemers stimuleren tot
het realiseren van de eigen mogelijkheden.
STAGELEERDOEL 4 : methoden en
technieken Motivering TOV OV V G ZG
De
student kent methoden en technieken en kan welomschreven aspecten
hiervan toepassen. Robbe: * kan agogische (hoofd-)doelstellingen
formuleren bij een agogische activiteit * benoemt de verschillende fasen
nodig om te komen tot een socio-culturele activiteit en kan ze duiden
binnen een concreet programma. * benoemt enkele factoren die de
realisatie van een activiteit/programma/project kunnen beïnvloeden *
heeft inzicht in het cyclisch proces dat een agogische activiteit
gestalte geeft * benoemt de praktijkrelevantie van enkele werkvormen en
technieken in functie van vooropgestelde doelstellingen * duidt
relevante groepsdynamische processen * kan in beginnende mate een
doelgroep begeleiden * heeft inzicht in de manier waarop de jeugddienst
communiceert met haar doelpubliek
Motivering TOV OV V G ZG
De student kent de basisaspecten van
planning en werkuitvoering en past
deze
toe. Robbe: * rapporteert op een adequate manier intern en aan de
begeleiding, maar moet aandacht besteden aan de interne overdracht van
informatie * beschikt over de vereiste administratieve vaardigheden *
hanteert de gepaste technologieën: hij heeft hierin reeds een mooi
leerproces achter de rug, maar kan op dit vlak nog groeien. * plant zijn
werkzaamheden, behoudt het overzicht over de activiteiten en stelt
prioriteiten * voert opdrachten effectief uit, maar stelt in vele
gevallen te weinig vragen om ze efficiënt uit te voeren * werkt
functioneel samen met andere personeelsleden van de jeugddienst * moet
aandacht besteden aan spellingsfouten.
STAGELEERDOEL 6 : visie en
meningsvorming Motivering TOV OV V G ZG
De
student formuleert een eigen mening over relevante stageaspecten en
verkent verschillende visies. Robbe: * ontwikkelt slechts een beginnende
visie en een persoonlijke mening met betrekking tot (aspecten van) de
verschillende leerdoelen * zoekt bij de ontwikkeling van een visie nog
te weinig naar linken met theoretische inzichten * heeft een te weinig
ontwikkelde mening en visie op de actuele maatschappelijke en culturele
context.
STAGELEERDOEL 7 : beroepsattitudes Motivering TOV OV V G ZG
De student ontwikkelt en toont de
vereiste beroepsattitudes.
Mbt de persoon
Mbt de taken
Mbt
derden Robbe toont zich als * authentiek * geëngageerd, maar straalt
dit niet uit in zijn lichaamstaal en moet daar in de toekomst aandacht
aan besteden * zelfstandig * leergierig, maar dit komt niet altijd tot
uiting omdat hij te weinig vragen durft te stellen Robbe: * hanteert
zijn van eigen emoties en gevoelens * nemen van initiatief * neemt
voldoende verantwoordelijkheid Robbe kan: * stipter en nauwkeurig
nauwkeuriger zijn * systematisch, methodisch en doelgericht handelen *
zich flexibel opstellen * kan zich daadkrachtiger opstellen, door
eigenaarschap op te eisen * creatief en veranderingsgericht denken en
handelen, maar kan dit nog meer tot uiting brengen door actiever
voorstellen te doen
* productief en resultaatsgericht handelen.
Robbe: * is ethisch en deontologisch in zijn handelen * kan zich
assertiever en mondiger opstellen * is empathisch en respectvol * stelt
zich soms te diplomatisch op * kan meer maatschappelijke interesse en
betrokkenheid tonen.
STAGELEERDOEL 8 : omgaan met
eigen leerproces Motivering TOV OV V G ZG
De student reflecteert over en gaat
actief
om met het eigen leerproces. Robbe: * benoemt het eigen functioneren
als sociaal cultureel werker * heeft zicht op de eigen mogelijkheden en
beperkingen en kan deze benoemen * stuurt zijn leerproces op een
actieve manier en communiceert hierover met de stagebegeleider en
stagementor * gaat steeds aan de slag met gekregen feedback.
Kern
van de beoordeling
TOV / OV / V / G / ZG
Robbe
is een eerder schuchtere stagiair met een grote toewijding. Hij
verwierf inzicht in de organisatie en functioneert binnen het team. Hij
legt vlot
contacten met de verschillende actoren, kan planmatig
aan de slag gaan met een agogisch proces en heeft veel aandacht voor
zijn leerproces.
Robbe heeft nog groeikansen op het vlak van
inzicht in het breder netwerk waarin de organisatie zich beweegt en op
het vlak van het betrekken van
theoretische kaders en
maatschappelijke elementen uit de actualiteit. Robbe kan professioneler
overkomen wanneer hij erin slaagt zijn (lichamelijke)
houding bij
te spijkeren zodat zijn sterktes beter tot uiting komen en zijn zwaktes
kunnen geremedieerd worden door meer in interactie te gaan met
anderen.
Appreciatie
Robbe is een flexibele stagiair met een grote toewijding, die in een volgende stageperiode nog veel meer kan openbloeien!
's morgens opstaan voor een groepswerk van 09u15 tot 10u15. Erna les tot 15u30.
Tijdens de middag heb ik boterhammen met pittasalade en pewpadew gegeten. Het was lekker en voor weinig geld. 's avond heb ik pattatjes met kaassaus, een kaashamburger en salade gegeten. en dat allemaal zelf klaar gemaakt. Zoals gewoonlijk werk ik iedere dinsdag avond in Het Gouden Hoofd. van 18u30 tot 23u00.
Om 13u30 was de eerste les van de dag, Thematische verdieping armoede, deze les duurde tot 15u30. Na de les werd er afgesproken door mijn team van onderzoeksmethoden. Van 15u30 tot 17u30 werkten we samen aan ons onderzoek, dit was de allereerste keer dat we samenkwamen. We hebben verschillende thema's gekozen zodat we vrijdag tijdens de feedback kunnen verder werken op verschillende wegen. Om 19u00 was er een lezing over kunst in Colombia. Deze duurde tot 21u00. Om eerlijk te zijn was dit behoorlijk saai en lastig doordat er met een tolkwerd gewerkt. Ook de inhoud was niet overdreven motiverend. Volgende week is het vervolg op de lezing.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!