|
Fietsknooppunten:
54-73-74-61-98-12-77-76-65-64-75-73-54.
Dag 2. Zaterdag 21 april 2018. Weer een stralende
zonnige dag vandaag. We maken een tweede fietstocht door enkele Nederlandse
dorpen met klinkende namen zoals Rucphen, Sprundel en Sint-Willebrord. We
houden het hotel links van ons en volgen knooppunt 54. Het gebied heeft nog
heel veel groen.
Even voorbij knooppunt 54 houden we halt over de
spoorweg Roosendaal Dordrecht voor een prachtige foto van het voormalige
station. Het werd opgetrokken als dienstgebouw in 1855. In 1884 werd er een
verdiep op geplaatst en kreeg het de volwaardige naam van station. Vanaf 1999
werd het station omgebouwd tot winkel. Nu is het een volwaardige bloemenzaak
geworden. We fietsen voorbij een tankstation langs de weg dat de bestuurders
laat weten dat de E95 loodvrije benzine 1,53 euro kost. Een 20 eurocent duurder
dan bij ons.
Na knooppunt 73 fietsen we via een viaduct over de
E312. De Europese snelweg heeft een lengte van 160 km. Hij vertrekt ter hoogte
van Vlissingen en eindigt bij het knooppunt Batadorp. Na de afdaling houden we
halt bij een boerderij met een melktapperij in een blokhut. Je gooit geld in de
automaat en de melk begint in de beker te stromen die je er onderhoud. De melk
is fris en lekker. We zetten ons even buiten aan de picknicktafel om van dit
moment te genieten. Verderop rijden we links van de Rucphenseweg op een
fietspad dat afgeboord is met statige hoge loofbomen. Af en toe fietsen we in
het zonnetje.
Aan knooppunt 74 wijken we af van onze route en
volgen even knooppunt 72. Rechtsaf dus op de Gastelsebaan. Linksaf in de
Heimolendreef tot aan de volgend kruispunt met de molen. De ronde stenen
Heimolen is een beltkorenmolen die werd opgericht in 1844. In 2008 kocht de
gemeente de molen en werd deze volledig gerestaureerd. Sinds 2012 draait de
molen weer regelmatig door de hulp van een groep vrijwilligers. We keren terug
naar knooppunt 74 en vervolgen onze weg over de Rucphenseweg die ons naar het
dorp Rucphen brengt. Van ver zien we reeds de spitse kerktoren boven de daken
van de huizen uitsteken. Het dorp Rucphen is gelegen in de luwte van de
West-Brabantse stedenrij. Een vrijwel aaneengesloten gebied van bossen en heide
bedekt één vijfde van haar grondgebied. Rucphen is een groene gemeente en heeft
een rijk Rooms Katholiek verleden. De huidige Sint-Martinuskerk is een rooms
Katholieke kerk van 1933. De voormalige oudere kerk en klooster dateerde van
1809 onder het bewind van het koningschap Lodewijk Napoleon. De kerk werd te
klein bevonden en gesloopt. Om de kerk uit te breiden moest het klooster er ook
aan geloven. De huidige toren werd in 1944 als gevolg van oorlogsschade
verwoest en weer opgebouwd, echter in gewijzigde vorm. Het Heilig Hartbeeld is
eveneens van 1933. Naast de kerk, staat de pastorie die dateert van 1869. Het
dak werd rond 1900 vernieuwd en de garage werd in de jaren van 1920 bij
aangebouwd. Het glas-in-loodraam stelt Sint Maarten en de bedelaar voor. In
2015 werd de pastorie verkocht om de nodige renovatie van de kerk te betalen.
We verlaten het centrum en belanden bij de
Rucphense bossen. De Rucphense Bossen zijn onderdeel van een omvangrijk
natuurgebied van zo'n 1200 ha. Waar nu de bossen staan, lag vroeger stuifzand.
Het gebied kent een uitgebreid routenetwerk voor zowel wandelaars als fietsers.
Als we de Pierestraat indraaien ligt rechts het buurtschap De Posthoorn met
een enorme camping. Je vindt er staanplaatsen voor stacaravans en chalets. Het
wordt onze eerste sanitaire stop. De chalet dient vandaag als rustplaats voor
een verkwikkende marching waar talrijke wandelaars aan deelnemen. Op deze plek
kan je even verpozen met hapje en een drankje aan democratische prijzen. Wij
genieten mee.
Na knooppunt 61 fietsen we langs een open landschap
met heide. We twijfelen er niet aan dat het tijdens de bloeimaand hier prachtig
moet zijn. Het gebied wordt omzoomd door hoge dennen- en loofbomen. We worden
verwend door het overdaad aan groen. Bomen langs ons pad en daarachter hectaren
weide- en akkergrond.
Bij knooppunt 76 zijn we pal in het centrum van
Sprundel. Een rustig dorpje met talrijke parkeer mogelijkheden. We slaan
rechtsaf, richting knooppunt 6, in de Sint Janstraat. Aan de Hertogstraat
toornt de spitse kerktoren hoog boven ons uit de lucht in. We houden halt bij
de kerk voor een paar foto's. De Sint-Johannes de Doperkerk is van 1922. De
westertoren is echter ouder en dateert van eind 15e en begin 16e
eeuw. Van 2012 tot 2014 werd de kerk een laatste maal verbouwd tot een
multifunctionele accommodatie waarin kerkelijke en maatschappelijke
activiteiten plaats kunnen vinden. Dat is duidelijk te zien aan de zijkant van
de kerk. Er werden ramen en deuren aangebracht en het interieur vertoont enkele
bureaus met stoelen en kasten voor archieven. In de Sint Janstraat, naast de
kerk, werd in 1842 de pastorie gebouwd met aanpalende school. Ze heeft
uiteraard veel verbouwingen gekend. De laatste renovatie gebeurde vier jaar
geleden. Sindsdien is het pand een Brasserie geworden. We vervolgen onze weg
langs de Sint Janstraat tot op de hoek bij café De Drie Zwaantjes. Hier moeten
we rechtsaf in de Molenbaan. Eerste straat linksaf is de Molenerf met molen De
Hoop. De stenen beltmolen werd in 1840 gebouwd op een natuurlijke of
kunstmatig opgeworpen zandheuvel, de molenbelt genaamd, een aarden omwalling
begroeid met gras. Op die manier werd het mogelijk om met paard en kar de molen
binnen te rijden om de graanzakken te laden en te lossen. In 1970 kocht de
gemeente Rucphen de molen die hem restaureerde en maalvaardig maakte. We
krijgen een uitgebreide rondleiding. Vanaf de begane grond tot in de nok van de
molen. De molenaar en de leerling molenaar laten zien hoe ze de wieken in de
richting van de wind draaien. Het is geen werk voor watjes. De zeilen moeten
aan de wieken gespannen worden omdat er te weinig wind stond. Eenmaal de wieken
draaien dalen we terug af naar beneden en drinken gezamenlijk een kopje koffie.
Er wordt nog nagepraat, gelachen en grappen vertelt, maar we moeten verder. We
rijden terug naar knooppunt 76.
Vanaf knooppunt 65 fietsen we rechtdoor voor het
centrum van Sint-Willebrord. Reeds van ver is de karakteristieke toren met de
vier bij-torens zichtbaar. In 1841 werd er een parochie gesticht en een kerk
gebouwd. Sinds 1885 is de gemeente een bedevaartsoord en in dat jaar werd een
Lourdesgrot gebouwd vlak naast de kerk. In 1925 werd de huidige Rooms
Katholieke Sint Willibrorduskerk gebouwd. Vlak naast de kerk staat een mooie
kopie van de grot van Lourdes die dateert van 1926. Voor de kerk is het
processiepark dat ook in 1926 werd aangelegd. De beelden werden geplaatst
tussen 1932-34. Langs de Poppestraat verlaten we het centrum en moeten we weer
de E312 over en via een smalle asfaltweg passeren we grote prachtige woningen
met reusachtige voortuinen. Rechts van ons zoeft een trein voorbij richting
Roosendaal.
Nog voor knooppunt 73 fietsen we langs het Breda
International Airport. Het vliegveld wordt voor verschillende doeleinden gebruikt
zoals zakenvluchten, rondvluchten en lessen. Het vliegveld stond bekend onder
de naam Seppe Airport dat in 1949 in gebruik werd genomen als zweefvliegveld.
Later kwamen er de motorvliegtuigen bij. Sinds maart 2014 werd de naam
gewijzigd. Aan knooppunt 54 moeten we rechtdoor tot ons hotel. De fietsteller
staat op 27,5 km. Fotos: Rina Meurs.


|