Fietsknooppunten:
13-14-19-10-8-87-85-90-93-96-99-78-89-88-98-97-87-5-94-86-82-80-2-3-5-6-9-11-13.
Geplande afstand 41,7 kilometer. Parkeren naast de kerk in de Nieuwstraat
te Astene.
Maandag 14 augustus 2017. We rijden met de auto naar het Meetjesland
onder een licht bewolkte hemel. Ontelbare schapenwolkjes laten amper de
vitaminerijke zonnestralen door. De weergoden voorspelden gisteren nog dat we
vandaag toch een warme zomerse dag mochten verwachten. Momenteel duid de
buitentemperatuur van de auto 19°C aan. Hopelijk halen we vanmiddag de beloofde
24°C. Het verkeer op de Antwerpse ring valt reuze mee voor een eerste werkdag.
Of heeft het iets te maken met de feestdag van morgen? Dan is het 'Moederdag'
en velen zullen wel een brugdag hebben genomen. Aan de Kennedytunnel is er
sterk vertraagt verkeer. Te vroeg Victoria gekraaid? Met een slakkengang van
vijftig kilometer per uur rijden we onder de Schelde door. Daarna gaat het
gelukkig terug vlot. En 'last but not least', eens voorbij Sint-Niklaas lost de
bewolking op.
Het Meetjesland is een landelijke regio in Oost-Vlaanderen tussen Gent
en Brugge. Het heeft een sterk uitgebreid fietsknooppuntennetwerk met een
totale lengte van 790 kilometer. Daar gaan we ruim 40 km van fietsen vandaag.
Hopelijk staat de bewegwijzering op punt. We parkeren de wagen in het kleine
dorp Astene, naast de kerk, waar je nog gratis met de auto kan parkeren. Het
dorp grenst aan de Leie rivier en is een deelgemeente van de stad Deinze.
De parochiekerk Sint-Amandus wordt nog steeds omringt door haar oude
begraafplaats. De kerk werd gebouwd tussen 1834-36 ter vervanging van een
kleine vervallen kerkje dat gesloopt werd in 1836. De toren werd tijdens WOI
zwaar beschadigd door bombardementen. Het was wachten tot 1920 vooraleer de
schade herstelt kon worden.
Over de kerkingang staat het voormalig gemeentehuis, school en
onderwijzerswoning. Het geheel werd in 1866-68 gebouwd. In de gevel werd een arduinen
oorlogsmonument aangebracht voor de gesneuvelden van de Eerste Wereldoorlog. Er
hangt ook een neon lichtreclame van 'Ten Hove'. Een vereniging kan hier een
zaal huren voor feesten of andere
activiteit. In de Nieuwstraat op het nummer 8 rijst de pastorie de hoogte in.
Het gebouw werd opgetrokken in 1853.
We rijden over spoorweg 75 die Gent met Kortrijk verbindt. Het spoor
loopt tot in Fives bij Rijsel. Iets voor knooppunt 13 zien we links het grote
complex van 'De Nieuwe Ceder'. Dit voormalige vakantiecentrum had niet alleen
tal van prachtige wandelroutes langs de Leie rivier maar bezat menig sport- en
recreatiemogelijkheden waaronder een zwembad met sauna, sportzaal, speeltuin,
minigolf en een park met grote visvijver. Sinds oktober 2015 werden er 86
studio's gerealiseerd. 'De Nieuwe Ceder' is een 'Zorgverblijf' geworden van
rust en ontspanning voor mensen met of zonder beperking.
We verlaten het centrum van Astene door de Winkelstraat. Ze bezit
totaal geen winkels maar prachtige moderne vrijstaande woningen. Op sommige
opritten staat een mobilhome te blinken en ze zijn zeker niet te koop. Na het
verlaten van de villawijk worden we onmiddellijk opgeslokt door groene natuur
langs het Cederpad. Rechts hectaren landbouwgronden en links van ons een divers
palet aan loofboomsoorten die voor de nodige schaduw zorgen. De regio wordt,
hoe kan het anders, gedomineerd door hectaren maïsvelden. In de verte doemen de
spitse kerktorens boven het landschap uit en lijken oneindig ver weg. De akkers
met aardappelen moeten hoog nodig gerooid worden. Het loof is afgestorven. In
de ondiepe grachten naast de weg staat de lisdodde. De prachtige mooie plant
met grote smalle bladeren en bruine 'sigaar' is sterk toegenomen de laatste
jaren. Ze komt opnieuw veelvuldig voor aan voedselrijke waterkanten. We kunnen
het alleen maar toejuichen. Tussen al dat groen bloeit de wilde Kattenstaart.
De paarsrode bloem is een hardnekkig 'onkruid' dat groeit en bloeit op natte
voedselrijke grond. Het is een mooi contrast tussen al dat groen langs de weg.
Hopelijk kan men hier het groene karakter nog lang bewaren.
Tussen knooppunt 14 en 19 is het slechts 900 meter fietsen. Ook over
deze korte afstand wordt de natuur gedomineerd door landbouwgronden met hier en
daar een vrijstaande boerderij, al dan niet verdoken achter hoge populieren.
Onze tweewieler slingert zich 'snel' over de smalle plattelandswegen tot ons
knooppunt op het eind van de Pontstraat. Twee kleine lama's warmen zich in het
zonnetje op. Ze zijn geschoren tot vlak onder hun knieën.
Tot knooppunt 10 rijden we 3,4 km. Links horen we het auto- en
vrachtverkeer over de E17 racen. Deze Europese weg is in totaal 696 km lang en
loopt tot Beaune in Frankrijk. Als je het lawaai kan wegdenken is het tamelijk
rustig fietsen over een smalle asfaltbaan tussen een lappendeken van
landbouwgronden. Slechts af en toe worden we voorbij gestoken door auto's die
vergeten dat wij tweewielers zijn. Bijna niemand vertraagt of geeft ons een
ruimte van één meter. Rechtsaf op de drukke N35. Hier hebben we gelukkig een
fietspad voor ons alleen. De eerste straat linksaf in de Kakelstraat waar we al
slalommend fietsen tussen akkers en weilanden naar knooppunt 10. In de
weilanden staan koeien vredig te grazen. Ze hebben geen oog voor ons. Ze zijn
fietsers al lang gewoon. Even over de N494 maar al vlug draaien we linksaf in
de Paddepoel. Voor wie naar het centrum van Petegem wil moet rechtsaf bij
knooppunt 8. Wij moeten knooppunt 87 volgen. Een rit van 4 kilometer. Eens op
de Lange Dreef rijden we op het grondgebied van Zulte.
Bij knooppunt 87 slaan we rechtsaf richting knooppunt 85. We rijden
noordwaarts en dwarsen een dubbele spooroverweg. We naderen het dorp Machelen
dat een deelgemeente is van Zulte, vlak naast de Leie rivier. De gemeenteschool
in de Dorpstraat met de voormalige hoofdonderwijzerswoning werd gebouwd in
1865. We hebben ondertussen 13 km gefietst.
Op de hoek Dorpstraat/Schoolstraat bevindt zich, verborgen achter een
muur en talrijke bomen, de Franse Militaire begraafplaats uit de Eerste
Wereldoorlog. Tijdens het eindoffensief van 1918 sneuvelden in de streek van de
Leie en de Schelde 750 Franse soldaten. Tijdens gevechten aan de Leie vielen
circa 600 soldaten. Zij werden samen met 700 elders gesneuvelden hier begraven.
Achteraan werd een gedenkkruis en een gedenkmuur met sculptuur opgericht. De
houten kruisjes werden tijdens 1927 vervangen door ijzeren en in 1980 nogmaals
vervangen door de huidige modellen. Er staan opvallend veel grafzerken van
anders gelovigen. In 2013 werd een kruis vervangen door een Britse zerk
waaronder een Brits piloot zijn laatste rustplaats heeft gevonden. Sinds de
oprichting van de begraafplaats is er een jaarlijkse herdenking. Vanaf 1924
organiseerden Belgen en Fransen samen een plechtigheid op 11 november.
Op het kruispunt Hoevestraat/Machelendorp werd het oorlogsmonument
geplaatst voor de burgerlijke slachtoffers van Machelen aan de Leie tijdens de
beide Wereldoorlogen. Het werd opgericht rond 1922. Rechts, Dorpstraat 75,
naast het oorlogsmonument, bevindt zich het geboortehuis van de Vlaamse
kunstschilder Roger De Backer (1897-1984). De voormalige dokterswoning werd
gebouwd in 1843. Achter het monument voor de gesneuvelden werd een
herdenkingszuil opgericht voor de Belgische profrenner Frans De Mulder
(1937-2001). Hij maakte vooral naam tussen 1959 en 1963. Hij overleed op 63
jarige leeftijd te Deinze. Een monument met een verhaal.
Aan knooppunt 85 staat het Roger Raveelmuseum in de Gildestraat 2. De
bekendste inwoner van Machelen was de beeldende kunstenaar Roger Raveel. Hij
werd hier geboren en wordt als één van de belangrijkste Belgische kunstenaars
na WOII beschouwd. Zijn werk is eigentijds en tijdloos. Het museum dat geheel
aan de kunstwerken van Raveel is gewijd opende zijn deuren in 1999. Het is
maandag en het museum is gesloten. Even verder, Gildestraat 8, staat het
hoekpand dat als pastorie werd gebouwd tussen de 17e en de 19e
eeuw.
Gildestraat 12 vinden we de parochiekerk. De Sint-Michiel, Cornelius-
en Ghisleniuskerk is nog steeds omgeven door een begraafplaats. De kerk kende
een bewogen leven. De oudste vermelding dateert van 1163 toen het
Sint-Pieterskapittel van Rijsel het patronaat schap verwierf. Tijdens de 16e
eeuw werd de kerk geplunderd en gedeeltelijk verwoest. Tussen 1623 en 1642 werd
ze weer opgebouwd en verlengd. In 1801 stortte tijdens een onweer de torenkap
in en werd vervangen door een kortere spits. De kerk werd tijdens WOI zwaar
beschadigd door Duitse troepen maar in 1920 vakkundig weer opgebouwd met een
spitse toren van 43m hoog en een omgekeerde 'peer'. We kunnen het interieur ook
bewonderen. De hoge lambrisering rondom en de biechtstoelen werden tijdens de
18e eeuw vervaardigd. Het orgel werd in 1730 gebouwd.
We komen vlak naast de Leie te fietsen. Als we linksaf slaan bij
knooppunt 85 fietsen we door de Karperstraat waar zich de 'Muur der
verbeelding' van Raveel bevindt. De betonnen muur heeft een beeldengroep die de
kunstenaar voorstelt met vrouw en kinderen. Vanaf hier zien we de stenen romp
van een molen staan. Of wat er van overblijft. Op de hoek van de Hoevestraat/
Zandweg staat de romp van de voormalige
stellingmolen 'Hostens'. Gebouwd rond 1840 als graanwindmolen tot in 1904 het
wiekenkruis werd verwijderd. Nu rest er nog slechts de romp van een oude
windmolen met voormalige olieslagerij. Het werd opgericht in 1838 en bleef tot
1975 in bezit van dezelfde familie. De olieslagerij bleef in werking tot 1944.
Het molenaarshuis werd om veiligheidsredenen in 2015 gesloopt.
We verlaten de drukke wegen en draaien de smallere asfaltbaantjes op.
We fietsen langsheen het kronkelende pad langs het natuur- en recreatiegebied
'Machelenput' dat ruim 8 ha groot is. Het is een oude afgesloten Leiearm dat
vanaf de jaren 70 van vorige eeuw een idyllische plek werd die vooral geliefd
is door wandelaars, fietsers en vissers. Een oase van stilte en rust. Hier
hangt een bordje dat ons naar knooppunt 90 moet brengen en toont dat we linksaf
moeten. Op zich is dat niet ongewoon. Maar links zijn twee straten en het
bordje is niet echt duidelijk. Normaal gesproken hangt er in tegengestelde
richting ook een bordje en dat is in beide straten niet het geval. Hier blijven
staan heeft geen zin. We nemen de rechtse straat en halverwege staan twee
vrouwen naast hun fiets op een plannetje te staren. We houden vlakbij halt en na
wat palaveren keren we terug en slaan rechtsaf. Deze straat dan maar proberen.
Weer enkele honderden meter verder hebben we nog geen bordje gevonden. Ook dit
lijkt niet de juiste richting. Terug naar ons laatste knooppuntenbordje met
nummer 90 op. Omdat het pijltje linksaf zegt kijken we niet rechtdoor. Nu wel
en we zien een kleine honderd meter verder een volgende bord hangen en ook een
bordje in tegenovergestelde richting. Eureka, we kunnen weer verder. De lucht
is weer zomerblauw. Op het eind worden we tegengehouden door de Leie rivier.
Linksaf en we volgen de rivier langs de rechteroever tot knooppunt 90.
Tussen de knooppunten 90 en 93 is het 2,6km fietsen. Via de Rotsstraat
draaien we linksaf in de Machelenstraat. Rechts zien we de Lourdes grot waar we
even halt houden. Op het eerste zicht lijkt de namaak Lourdes grot, waar
Bernadette Maria zag verschijnen, op het origineel van Frankrijk. Dit
bedevaartsoord werd waarschijnlijk om persoonlijke redenen gebouwd in 1876 door
de toenmalige kasteelheer. We houden de Lourdes grot rechts van ons en fietsen
tussen twee rijen bomen. Voor het knooppunt, aan de Grote Steenweg, stond het
'Hof Ter Wallen'. Voor het kasteel er in zijn huidige vorm stond, was er reeds
een omgrachte motte met waterburcht, 'hof ter Wallen' met als eerst gekende
heer Willem van Olsene. Op de oude fundatie werd het huidige 'Kasteel van
Olsene' opgetrokken tussen 1854-58. Het is een vierkant gebouw dat op elke hoek
met een fraaie torenspits werd bekroond. Het kasteel werd in vijf jaar afgewerkt.
De toegang tot het kasteel bestaat uit twee vierkante paviljoenen die dateren
van eind 18e begin 19e eeuw. Het domein is niet toegankelijk voor
het publiek maar we laten onze fantasie de vrije loop.
Tussen de knooppunten 93 en 96 fietsen we door de gemeente Olsene. Het
is weliswaar een kort bezoek want even verder fietsen we al voorbij het 'einde
centrum' bord. Ook de Sint-Pieterskerk van 1880 laten we rechts liggen. Enige
tijd later rijden we door Zulte. De fraaie wegkapel werd geschonken door de familie
Van den Broecke-De Meester. De dubbele grijze deur staat op een kier. Op het
altaar staan verschillende heiligenbeeldjes, kaarsen en bloemen. Tegen de muur
werden de dankbetuigingen aangebracht. Enkele oude kerkstoelen nodigen uit in
stilte te bidden. Het dorp, Zulte, is voornamelijk bekend door de voetbalploeg
Zulte-Waregem die sinds 2005 in eerste klasse speelt.
Tussen knooppunt 89 en 88 is het 1,1 km fietsen op een asfaltbaan
tussen nog meer weilanden met groene vergezichten. Sommige weilanden zijn nog
afgeboord met oude knotwilgen en grachten. Een beek doorkruist het contrastrijk
landschap. Op de driesprong Meersstraat/Drogenboomstraat werd een witgekalkt
wegkapelletje gemetseld ter ere aan Onze Lieve vrouw. We laten de kapel rechts
liggen.
Terug door de bebouwde kom via de Oudeweg. Op het nummer 189 werd de
'Kapel O.L.Vrouw ten Dale' gebouwd. De eerste kapel werd opgericht aan het eind
van de 15e eeuw door Jan van Damas. De legende wil dat Jan van Damas
samen met zijn vrouw op reis was naar Kortrijk. De vrouw werd erg ziek ter
hoogte van 'Ten Dale' wijk. De edelman deed toen de belofte dat als zijn vrouw
mocht genezen hij een kapel zou laten bouwen ter ere van O.L.Vrouw. De vrouw
genas en uit dankbaarheid hield hij woord. In 1614 werd de kapel heropgebouwd
na de vernieling door de Geuzen. In 1790 werd ze weer verwoest. Deze keer door
Franse Jacobijnen. Eerst in 1871 werd de kapel terug herbouwd. In 1954 werd de
plechtige bedevaart en inwijding gevierd van de 15 rozenkranskapelletjes rond
de kapel. Tot in de 20e eeuw was deze kapel een druk bezochte
bedevaartsplaats. We rijden linksaf tot over de N43. Bij knooppunt 98 rijden we
voorbij de jachthaven van Zulte.
Via de Oeselgemstraat rijden we langs een ijzeren brug de Leie over.
Vanaf hier tot knooppunt 2 fietsen we op het jaagpad langs de linkeroever naast
de Leie. Vanaf nu is er aan water en groen geen gebrek. Op de rivier zien we
talrijke jachten voorbij varen. De één al wat mooier en duurder dan de andere.
De laatste jaren kent de echte pleziervaart op de rivier steeds meer succes. De
Leie ontspringt in Noord-Frankrijk op een hoogte van 116 meter. In Gent mondt
ze uit in de Schelde na een val van 202 kilometer. Door de overdadige hoge
begroeiing van struiken en jonge bomen zien we bijna niets van de rivier. Het
jaagpad wordt aanzienlijk druk bezocht door wandelaars en fietsers. Blijkbaar
wil iedereen vandaag van het zonnetje profiteren.
Een omgebouwde mobilhome verkoopt Bio ijs & Co onderweg. Het is er
aanschuiven. Onder de Machelenbrug door die dateert van de jaren 1970-75.
Verderop fietsen we langs een perenplantage. Honderden vruchten liggen op de
grond te rotten. De Krommebrug te Deinze werd gebouwd in 1977. We rijden er
onderdoor.
Tussen knooppunt 3 en 6 fietsen we door het centrum van Deinze via de
Markt. Eerst gaan we onze dorst lessen in de plaatselijke horecazaak. Een fris
biertje op een schaduwrijk terrasje. Het vormt ondertussen de favoriete halte
tijdens onze fietstochten. Het gonst hier van de gezelligheid. De zomervakantie
is niet compleet zonder zon.
Op Markt 21 staat het stadhuis dat gebouwd werd tussen 1840- 1843 ter
vervanging van een voormalige stadshal die vernield werd door een brand in
1729. De benedenverdieping deed toen nog dienst als café en conciërgewoning.
De prachtige O.L.Vrouwekerk, even verder langs de Markt, kende een
bewogen leven tijdens haar bestaan. De eerste oprichting dateert van rond 840.
Verwoesting, branden en plunderingen volgden zich in de loop der eeuwen op. Het
huidige gebouw werd na een brand opgetrokken in de 14e eeuw en geldt
als een mooi voorbeeld van Scheldegotiek. De laatste schade werd tijdens WOI
toegebracht. Ze werd eerst in 1926 herstelt. In de toren werd in 1988 de eerste
grote tertsbeiaard ter wereld geïnstalleerd. Naast de kerk werd het
oorlogsmonument geplaatst die de doden herdenkt van beide Wereldoorlogen.
Bij knooppunt 11 fietsen we over de Leie via een oude ophaalbrug. Dit
is het sluizencomplex Astene Sas. Vroeger moest het scheepsverkeer op de Leie
enkele kilometers omvaren op een meander in de rivier. Rond 1860-70 werd een
doorsteek van 300 meter gegraven. De meander werd afgesloten en vormt de dag
van vandaag een groen gebied. Een oase van rust en natuur met een
knooppuntennetwerk voor fietsers. Op de doorsteek kwam een stuw en een sluis. Oorspronkelijk
was er een houten ophaalbrug die in 1896 werd vervangen door de huidige
T-vormige ijzeren. Het gebouw op de
rechteroever zijn enkele sluiswachtershuisjes die nu één geheel vormen en
omgebouwd werden tot een bruin café. Dit historisch pand is tevens de
thuisbasis voor de VZW historische schepen en
herbergt een verzameling scheepsattributen, maritieme schilderijen en
authentieke documenten uit de tijd van de binnenvaart op de Leie. De café
uitbater is naast het tappen van bier ook sasmeester en bedient de ophaalbrug
nog steeds met de hand. Het is hier een gezellige drukte. We kunnen nog net een
tafeltje bemachtigen. Ook de beroemde schrijver, Hugo Claus, bracht een deel
van zijn jeugd door aan het Sas van Astene. Zijn opa was er sasmeester.
Om 18:00u zijn we terug bij onze auto naast de kerk van Astene. We
hebben in totaal 47,5 km gefietst. Doordat het knooppuntenbordje 90 niet
duidelijk was hebben we iets meer gefietst dan voorspelt. Nog een uur rijden
tot Ekeren.







|