Een sproeiwagen Ford F5. Eerste model sproeiwagen bij de Rijkswacht.
Dit soort werd opgebouwd door de firma E.F.A. (J. & M. Adriaensens - Antwerpen) op Ford F5 chassis. De pomp was geheel in brons van Belgische fabrikaat van het type "Beltra-Wasterlain", werkt in twee trappen en is ontworpen om alle soorten vloeistoffen (inclusief zeewater...) onder middelmatige druk te leveren.

Het nieuwe model van sproeiwagen, dat door de Duitse firma Ziegler is gebouwd, is voorzien van een reeks hoogtechnologische snufjes die de oude sproeiwagens niet hadden.
Het nieuwe model is ook uitgerust met een meer geavanceerd camerasysteem:
- Elk waterkanon is uitgerust met een camera met bijhorend beeldscherm en recorder.
- Een telescopische mast met camera is geïnstalleerd op het dak van het achterste gedeelte. Als dit nodig is, kunnen een aantal beelden vanuit de sproeiwagen naar een commandopost gestuurd worden. Dankzij deze camerabeelden krijgt de commandant van de ordedienst een beter overzicht op het gebeuren op straat.
- Achteraan de sproeiwagen is een speciale veiligheidscamera geïnstalleerd. Via deze camera en via extra grote zijspiegels ziet de chauffeur van de sproeiwagen nog beter dan vroeger of mensen zich achter of naast het voertuig bevinden. Hierdoor vergroot de veiligheid van het politiepersoneel en van omstanders in de buurt van de sproeiwagens.
De nieuwe sproeiwagens hebben een grotere stuurcabine maar bevatten nog altijd 9000 liter water in hun tank.
- Lengte: 9240 mm - breedte: 2470 mm - hoogte (max.): 3660 mm.
- Gewicht: 28.440 kg (met water en 5 inzittenden), 19420 kg (leeg).
- Motorvermogen: 390 pk.
- Maximum toegelaten snelheid: 95 km/u.
- Tank: 9000 liters.
Bemanning:
- 5 politieambtenaren:
- 1 verantwoordelijke
- 1 bestuurder
- 1 technisch verantwoordelijke
- 2 "schutters"
|
Reactie: Graag een verbetering ivm het artikel over de nieuwe SpW van de firma Ziegler. De maximale snelheid is 90 km/hr. We hebben deze laten begrenzen (afspraken tijdens de opstelling van het lastenboek, en tijdens de constructie) omwille van de wettelijkheid en de veiligheid, zoals bij elke vrachtwagen.
De operationele bemanning is een HINP en 4 INP. Allen hebben hetzelfde brevet "technisch verantwoordelijke", waarvan minstens 2 INP ook houder zijn van het brevet "bestuurder" (dit, om veiligheidsredenen). De HINP is omwille van zijn graad ook verantwoordelijke, en is altijd verplicht aanwezig. De andere leden kunnen tijdens operaties van plaats wisselen indien dit nodig blijkt. Het is vanzelfsprekend dat de bestuurders enkel hun plaats aan elkaar kunnen afstaan.
De 5 leden zijn noodzakelijk omwille van de technische onderdelen. De opleiding in hetzelfde brevet is dan ook een zeer groot voordeel tijdens operaties.
|