Dag 5: De laatste dag van onze werk week op de VDAB. De
bedoeling is dat de draaibank volledig onderhouden is en opnieuw klaar is voor
gebruik.
We starten de dag met het opnieuw nakijken van alle
gemonteerde onderdelen. Om nog eens te zien of we alles correct hebben gedaan
de af gelopen dagen. Nadat we alles hadden overlopen hebben we nog enkelen
kleine aanpassingen gedaan en uiteindelijk ook de volledig tandwielkast terug
in de draaibank gemonteerd. We hadden niet meer zo heel veel tijd en besloten
om nog 1 keer een volledige check up te doen van de draaibanken. Alles nog eens
een laatste keer goed nakijken, en dan wanneer iedereen groen licht geeft is de
draaibank klaar om getest te worden.
Bij het testen van de draaibank kregen we meteen resultaat
van ons harde werk. De draaibank startte! We hebben op het laatste moment wel
nog 1 kleine fout opgemerkt: 1 tandwiel stond niet volledig juist geplaats
waardoor er op een bepaalde snelheid met een bepaalde versnelling zich wel een
probleem kon vormen. Los van dit kleinigheidje was onze opdracht perfect
geslaagd! Moesten we nog iets meer tijd hebben gekregen dan hadden we zonder
twijfel dat ene tandwiel nog opnieuw correct geplaatst.
Besluit: Deze week was een zeer fijne en leerrijke week. Ik
vond het zeer fijn om zelfstandig te werk te gaan en zelf probleem oplossend te
denken. Uit de fouten van deze week, kan alleen maar uit geleerd worden! Ik
vond het zeker een leerrijke ervaring.
(Zie bijlage voor nog enkele foto's die ik gemaakt doorheen de werkweek)
Dag 4: De lagers, assen en tandwielen die we gisteren niet
proper hadden gemaakt en gemonteerd hadden, werden vandaag volledig gekuist
gemonteerd. Vervolgens moesten we de tandwiel kast in zen geheel terug monteren
in de draaibank. Dit heeft ons heel veel moeite en tijd gekost om dit
uiteindelijk foutloos terug op de juiste manier te plaatsen zoals we alles
eruit hadden gehaald. Halfweg onze dag was deze al groten deels inorde. De
kleine zaken dat niet in orde was hebben we voorlopig even laten rusten om de
voedingskast terug te monteren omdat het demonteren ons ook heel wat tijd en
moeite heeft gekost. Tot onze verbazing viel dit eigenlijk nog heel goed mee!
Dag 3: Na het harde werk van de afgelopen 2 dagen, was onze
draaibank op dag 3 al volledig gedemonteerd. Terwijl ik begon met het kuisen
van alle onderdelen en het volledig terug in elkaar plaatsen van deze
onderdelen, rangschikte ik de onderdelen op de grond. Vervolgens monteerden
mijn klasgenoot Sven de onderdelen die klaar waren om opnieuw op de draaibank
gemonteerd te worden.
We hebben vandaag ook de tandwiel kast volledig gedemonteerd
van de draaibank. Vervolgens hebben alle assen, lagers en tandwielen vrij
gemaakt. Vervolgens hebben wij ook een deel van deze lagers, tandwielen en
assen gekuist.
Het was niet altijd even gemakkelijk voor mij om de
verschillende onderdelen terug volledig in elkaar te plaatsen. Aangezien het
vaak gaat om kleine onderdelen is het niet altijd gemakkelijk om deze foutloos
terug te monteren. Een gestructureerde werkplanning en een goed overzicht is
zeker nodig! Al bij al en na (soms) heel lang zoeken hebben we alle onderdelen
toch terug perfect kunnen monteren.
Dag 2: Onze 2de dag starten we met het demonteren
van de voedingskast, geen gemakkelijke opgaven. Het heeft ons met ons 2 toch
redelijk veel tijd gekost voor dat we de volledige voedingskast in zen geheel
gedemonteerd hadden los van de draaibank. Eens deze gedemonteerd was konde we
deze ontvetten en vervolgens even laten drogen en opnieuw invetten.
In de namiddag hebben het elektrisch gedeelte opnieuw een nazicht gegeven, na
een duidelijke controle bleek alles nog steeds in orde te zijn.
Dag 1: We starten onze GIP-week met een korte uitleg van
onze VDAB Begeleider. Wij, de leerlingen en onze leerkracht van dienst kregen
uitleg over wat er van ons verwacht werd. Er stonden 2 Pinacho draaibanken
klaar. 1 Pinacho draaibank werd onderhouden door: Wesley, Dylan en Brecht. De
andere draaibank werd onderhouden door Sven & ikzelf.
We starten de demontage van alle onderdelen op de slede van
de draaibank. Daarbij hebben we als eerst de Losse kop, Verticale - &
Horizontale-slede en de beitelhouder gedemonteerd omdat deze gemakkelijk en
snel te demonteren waren en ook logischer wijs is het vanzelfsprekend dat je
daarbij start. Al deze onderdelen bestonden uiteraard zelf ook uit meerdere,
kleine onderdelen. Dit alles hebben wij volledig uit elkaar gehaald,
gerangschikt op de juiste manier zodat het eenvoudig terug te monteren was. Elk
onderdeel werd ontvet en een nieuwe vet laag werd aangebracht. Na alle
voorgaande zaken gedaan te hebben was de slede van de draaibank volledig leeg,
ontvet en proper gemaakt.
Namiddag hebben we de elektriciteit kast nagekeken en onze
GIP opdracht voor het vak EPV ook uitgevoerd. Bij deze opdracht kreeg elk van
ons 3 verschillende elektrische onderdelen die we moesten herkennen en
aanduiden in de kast.