Inhoud blog
  • De vijf beloften van marktwerking
  • Even mezelf voorstellen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    resultaatgerichtwerken
    Resultaat gericht werken in de zorgsector
    15-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vijf beloften van marktwerking

    Volgen Eveline Tonkens zou de marktwerking in de welzijnssector ons vijf eigenschappen hebben beloofd. Aan de hand van vier zorginstellingen, uit België, ga ik proberen te onderzoeken of deze eigenschappen inderdaad voorkomen en een positief of negatief effect hebben.

    Laten we beginnen met het OCMW, het Openbaar Centra voor Maatschappelijk Welzijn, een gemeentelijk openbare instantie in België. Ze verlenen hulp aan minder bedeelde, kansarmen en  ouderen. Per gemeente is er een kantoor van het OCMW. Dus ook in Wallonië en het Duitstalige deel van België beschik je over deze hulp. De websites zijn lichtjes verschillend over de verschillende provincies/gemeenstens. Het aanbod is wel hetzelfde enkel wordt deze soms op een andere manier toegereikt, bijvoorbeeld door het gebruik van andere organisaties om de hulp praktisch te verlenen.

    Keuzevrijheid vergroten en Transparantie:

    Als je de site van het OCMW Antwerpen opent, zie je verschillende takken die je kunnen verder helpen met het beantwoorden van je vraag of zorg. Er zijn vele verschillende takken die je kan aanklikken. Het OCMW geeft op deze manier een breed aanbod van hulpverlening. Het OCMW moet vaak doorverwijzen naar andere instellingen en geeft daar relatief vele opties weer. Zo proberen ze met verschillende tools, zoals een kaart aan te geven waar de dichtstbijzijnde huisartsen gelegen zijn.

    Het maakt een duidelijk overzicht, waardoor de cliënt meer keuzevrijheid heeft omdat hij al zijn opties voor zich ziet.  Deze transparantie is goed voor kansarmen en ouderen die vaak minder makkelijk de nodige informatie over hulpverlening kunnen ontdekken.

    Zie link: http://ocmw.antwerpen.be/Overig-OCMW/Ik-zoek-hulp.html

     

    De tweede welzijnsorganisatie die we bepreken is het CAW ofwel het Centrum voor Algemeen Welzijnswerk. Deze verschaffen vakkundige hulpverlening aan de inwoners van Vlaanderen met vragen of moeilijke situaties. De hulpverlening is kosteloos en eerstelijns hulp, hierdoor laagdrempelig en zou makkelijk bereikbaar moeten zijn. Omdat de cliënt zelf om hulp vraagt is deze dus ook vrijwillig en kan men met de hulpverlening stoppen wanneer de cliënt dat wil. Hierdoor vertrekt het CAW de klantvriendelijkheid. “De vragen die mensen stellen, zijn voor het CAW de eerste zorg” volgens de website van het CAW.  Ze gaan enkel uit van de vraag van de cliënt wat de vraag hierdoor leidend maakt en dus hun aanbod aanpassen aan de vraag. Dit komt helemaal overeen met het eerste eigenschap van de marktwerking.

    Zie link: http://caw.be/over-het-caw.html

     

    Als derde bespreken we de grootste mutualiteit of ziekenfonds in België, de Christelijke Mutualiteit. In België zijn er enkele grote mutualiteiten die allemaal subsidies krijgen van de overheid. De subsidies nemen toe als er meer cliënten bij de mutualiteit zijn aangesloten. Dit zorgt voor een soort concurrentie tussen de mutualiteiten. De christelijke Mutualiteit geeft ook in haar ‘tien troeven’ aan dat ze voor de beste prestatie leveren voor de beste prijs. Dit geeft aan dat de kwaliteit wordt verhoogd en dat men het efficiënter of goedkoper kan aanbieden.  Het tweede en laatste eigenschap dat Tonkens beschrijft van marktwerking. Wat niet abnormaal is want hoe meer aansluitingen, hoe meer subsidies, dus hoe meer zorg, risico’s en acties dat de mutualiteit zijn cliënten kan aanbieden. Dit is voor de grootste speler in het spel van welzijn een goede positie. Of dit ook zo is voor een kleine speler, dat is een andere kwestie. 

    Zie link: http://cm.be/lid-worden/waarom-aansluiten-bij-cm.jsp


    And last but not least, de vierde organisatie, het straathoekwerk. Het straathoekwerk kan je vergelijken met outreachend werk van Nederland. De sociaal werkers gaan letterlijk op straat om in contact te komen met de cliënten. Men biedt niet enkel hulp als er een vraag is maar doet ook aan bemoeizorg, door het vertrouwen te winnen van de cliënten en na een tijdje de problemen aan te pakken op hun tempo. Deze werkwijze is totaal niet markgericht. Het kost veel geld en tijd, iets waar de markt niet zo van houd maar de resultaten zijn op lange termijn zeer positief. Het straathoekwerk staat los van ongeveer alle vijf de eigenschappen van de marktwerking. De enige die naar voor komt is klantvriendelijkheid. Maar dan niet om profijt te maken, maar enkel om de cliënt te helpen bij het terug op het spoor krijgen van zijn leven. Men gaat niet uit van winst, zoals bij de marktwerking maar vanuit het welzijn van de mens.

    Zie link: http://straathoekwerk.be


    Uiteindelijk kunnen we concluderen dat sommige zaken een deel van de marktwerking in hun organisatie hebben. Dit is vaak niet het beste voor de cliënt maar uit opdracht van de overheid om de kosten te drukken. Men mag echter niet vergeten dat welzijnssector moet uitgaan van de welzijn van de inwoners van hun land, provincie, stad of dorp en niet van het welzijn van de overheid.

    15-05-2013 om 00:00 geschreven door uitwisselingsstudent  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Archief per week
  • 13/05-19/05 2013
  • 22/04-28/04 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs