• einde van de reis
  • het verschil !!!
  • dag 11 & 12

Laatste commentaren
  • blij (marc)
        op einde van de reis
  • tine (tine)
        op het verschil !!!
  • Wijs (Luc)
        op dag 11 & 12
  • ma Flodder (Isabelle De Walsche)
        op remmen
  • edelgestrenge (tine)
        op DAG 3
  • els (Els (colora st pieters leeuw))
        op
  • Oekraine - Turkije
    Motoreis naar Oekraine en Turkije
    21-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.einde van de reis

Dag 16 & 17 & 18 & 19

De kust van kroatie is zeer mooi en de twee dagen rust komen goed van pas. Het is leuk in
    de zon te liggen als je weet dat het in België kwakkel weer is
    J .

Maar mooie liedjes duren niet lang en we moeten huiswaarts we besluiten de resterende 1400 km in twee keer te doen. Dag 18 geraken we tot in Ludwigshafn we hebben een 900 km gereden en morgen is de laatste etappe en dan zit de reis erop.

Het was een merkwaardige reis op alle vlakken, op onze kaart kunnen we verschillende landen aanduiden die we doorkruist hebben J

Hierbij wil ik alle mensen bedanken die gereageerd hebben op onze blog het was leuk iets te horen van het thuisfront ook onze Turkische vrienden voor hun gastvrijhheid.

Россия и наши последователи

Ben kendi makbuz için eve Türk dostlarımıza bir şey duymak güzeldi blogumuzda cevap tüm insanlara teşekkür etmek istiyorum J

21-06-2012 om 15:15 geschreven door Rudy

17-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. het verschil !!!

Dag 14 & 15

Tegen 15:00u kwamen we aan in Beograd of Belgrado  over deze stad kunnen we zeer kort zijn vuil en saai niet echt een aanrader voor een citytrip  het nieuwe gedeelte kan er nog net door.
    Wel moeten we toegeven dat we er zeer lekker gegeten hebben voor weinig geld. De risotto met geraspte truffels waren zeer lekker
    J. De taxichauffeur die ons terug naar het hotel bracht was niet te spreken of de splitsing van  ex-Joegoslavië. Vroeger waren we een groot land en nu zijn we kleine landjes die niets betekenen hebben we kunnen zijn redenering wel volgen. In de steden onderweg is er niets te zien van de oorlog behalve misschien de nieuwe bruggen overal.    De volgende dag zijn we dan doorgereden naar Zagreb in Kroatië de grensovergangen verlopen vrij vlot en worden een routine maar toch is het altijd afwachten hoeveel tijd we gaan verliezen. Zagreb is een volledig ander beeld een mooie levendige stad. Aangezien het mooie weer in België ! besluiten morgen naar Istrië te rijden om eens een strandvakantie te nemen, met de thermometer die 35°C aanduid kan dit geen probleem zijn J
    Voor onze volgers geen probleem, we zullen het mooie weer meebrengen naar België J .
    Ondertussen staat onze teller reeds op ongeveer 6500 Km.

Groeten

17-06-2012 om 21:35 geschreven door Rudy

15-06-2012

DAG 13

We hebben besloten om naar Macedonië te rijden meer bepaald Skopje dit is ongeveer 557 km.

De banen in Griekenland zijn zeer goed en de rit verloopt zeer vlot zonder politie controle J
    De grensovergang met Macedonië verloopt vlot juist paspoort controle en we kunnen verder rijden. Het stadje is zeer bizar overal is men monumenten aan het optrekken en plaatst men veel te grote standbeelden. De inwoners zijn er zelf ook niet over te spreken men wil de toeristen lokken maar ten koste van hun eigen inwoners. Een ander opvallend iets is dat hier Engelse dubbeldekkers rijden raar voor zo een redelijk klein stadje! Morgen gaan we naar Servië naar Belgrado.

Groeten

15-06-2012 om 22:06 geschreven door Rudy

Categorie:motoreizen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 11 & 12

DAG 11

Vandaag rijden we naar Eskişehir gewoon een korte rit. Het is verschrikkelijk warm. We geraken zeer snel uit Istanboel. I£n de morgen is het nog niet te druk. Om Istanboel buiten te rijden moeten we  over een indrukwekkende brug rijden over de Bosphorus jammer dat we nu niet kunnen stoppen voor een foto. Onder ons vaart een grote zeetanker en op de achtergrond zie we de stad, een zeer mooi beeld dat we maar in ons geheugen zullen opslaan wie weet kunnen we ooit binnen 20 jaar ook ons geheugen afdrukken J. Ondertussen heb ik contact opgenomen met mijn vriend Utku Sener om te melden dat we onderweg zijn. We spreken af aan de universiteit van Eskişehir. Op een kleine 30 km van onze bestemming worden we aan de kant gezet door de politie. We denken dat het om een gewone politie controle gaat omdat we al onze papieren moeten tonen maar blijkbaar hebben we te snel gereden. Omdat de 2 vriendelijke politie agenten geen Engels spreken verloopt de conversatie zeer moeilijk. Eigenlijk verstaan we er niet veel van en besluiten we onze vriend Utku te bellen om voor ons te vertalen. Ons vermoeden is juist we hebben te snel gereden en nog niet weinig! We mochten 90 km/h en reden 127 km/h. We verstaan het niet goed want op de snelweg mag je 120 km/h maar nu blijkt als de snelweg 2 baanvakken heeft mag je maar 90 en heeft ze er 3 mag je 120 goed om te weten maar voor ons te laat ! Tewijl ze onze PV op maken is het bang afwachten hoeveel dit allemaal gaat kosten uiteindelijk blijkt het om 319 turkse lire te gaan omgereken 140 € per man !!! Het is moeilijk om te onderhandelen dus dit wordt betalen. We hebben 2 weken tijd om te betalen in de post of bij een politiekantoor of ook aan de grens. Dit lezen we op de achterkant van de PV waar alles netjes in het Engels staat. En als we binnen de 14 dagen contant betalen krijgen we 25% korting J ik vraag als we direct aan hen betalen of we geen 50% korting krijgen maar deze vlieger gaat niet op en iets anders regelen zit er ook niet echt in. Maar voor we vertrekken krijgen we van hen een fris glas water om onze pil van 105 € door te slikken. We rijden nu aan een rustige en gematigde snelheid verder naar onze vrienden. Als we aan komen aan de universiteit zien we niemand staan alleen zeer veel bewaking, en na wat uitleg en een paar telefoons ontmoet in mijn vriend Utcu samen met een andere vriend van hem. Omdat ik zie dat ik het ver een boek aan het schrijven ben ga ik dit verder verloop kort samenvatten. We zijn zeer gastvrij ontvangen en heb bijna alle team leden ontmoet het was zeer leuk. S’avonds  zijn we nog op stap gegaan met die mannen en het was 2:00 uur als we in ons bed lagen J Nog een klein detail die mannen hadden de dag daarop examen.

Dag 12

Na een korte nacht staan we om 6:30 op om richting huiswaarts te gaan de is ons verste punt.
    Onze vrienden dringen aan om nog een dagje langer te blijven maar we hebben nog een lange terugrit te gaan en besluiten om dit niet te doen. Hun gastvrijheid zullen niet vlug vergeten. Onze terugreis is niet echt geplant en we weten eigenlijk niet goed welke route we gaan volgen. We kunnen naar Sofia rijden of via Griekenland naar huis gaan. Uiteindelijk kiezen we om via Griekenland te rijden omdat de Bulgaarse weggen een te grote indruk op ons hebben nagelaten. Een 30 tal km voor de grens moeten we een ferry nemen wat ons doet denken aan de vele ferry’s in Noorwegen.
    tijdens onze overzet worden we vergezeld van dolfijnen prachtig. De grensovergang verloopt zeer vlot en we betalen onze boete als brave burgers. Het is wel komisch dat de politieman aan de grens zich verontschuldigd voor de boeten
    J maar we moeten wel betalen! Aangezien de korte nacht besluiten we niet ver meer te rijden en te overnachten in Alexanderoupolis een havenstadje aan de zee. Morgen kijken we wel waar onze volgende rit naar toe gaat.

Groetjes

15-06-2012 om 07:13 geschreven door Rudy

12-06-2012

Dag 8 & 9 & 10

Vandaag hebben we een korte rit gehad naar Istanboel . Wat een wereld stad ! Wat zei Napoleon nu
     ook weer ? Oh ja als de wereld één land zou zijn dan zou Istanboel zeker de hoofdstad zijn.
    En de stad groeit steeds verder uit, aan de rand schieten de hoge flats als paddenstoelen uit de grond.
    We vinden een hotel in de stad onze moto’s kunnen niet binnen staan maar wel op een pleintje voor het hotel. We trekken de stad in om reeds een snuifje van de stad op te snuiven morgen en overmorgen bezoeken we de stad grondig.

In Istanboel is zeer veel te zien, dus teveel om hier allemaal op te noemen de foto’s later zullen wel voor zich spreken J Wel kunnen we vertellen dat we deze morgen een boottocht op de Bosphorus hebben gemaakt het was zeer mooi weer en het resultaat is twee rode kreeften die aftersun mogen smeren J .
    Morgen rijden we naar Eskişehir waar we een afspraak hebben op de universiteit om mijn vrienden van de eco-marathon terug te zien.

Groeten Dirk & Rudy

12-06-2012 om 20:47 geschreven door Rudy

09-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 7

Dag 7

De grensovergang tussen Roemenie en Bulgarije is een kleine formaliteit gewoon eens kijken of de foto op de reispas klopt en dat is het J Waar wij de grens oversteken is er een natuurlijke grens namelijk de Donau. Over deze rivier is een grote metalen brug gebouwd en halverwege is de grens wat aangeduid is met een groot bord Bulgarije.
    We hebben al slechte wegen gehad maar deze wegen zijn verschrikkelijk ! overal zijn ze de banen aan het herstellen en voor je het weet rij je in een diepe put waar de baan gewoon weg is. Het ergste is dat je in Bulgarije een wegenvignet nodig hebt, behalve voor de sukkelaars op een moto die mogen gratis gebruik maken van de wegen of iets dat er op lijkt
    J .
    Rond 16:00 u komen we aan de zwarte zee in het gezellige stadje Sozopol waar we overnachten. Na een douche gaan we de zee opzoeken en genieten we van enkele uurtjes rust aan de zee waar het 35°C is …. Zalig. Daarna gaan we in een visrestaurant iets eten en beslissen we om het van nu af aan kalmer te doen. Onze planning was te ambitieus en we zullen Cappadocie helaas niet bezoeken maar dat zal ons wel de tijd geven om de Zagreb landen uitgebreid te bezoeken. Morgen vertrekken we naar Istanboel waar we waarschijnlijk 3 dagen zullen blijven.

Groeten Rudy & Dirk

09-06-2012 om 21:54 geschreven door Rudy

08-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 5 & 6

Dag 5

Zoals we Kiev binnen zijn gereden verlaten we ook Kiev ( in de gietende regen). Maar we weten dankzij het internet dat we naar mooi weer rijden dus de voorruitzichten zijn goed. De wegen zijn vrij goed behalve de laatste 100 km in Oekraïne zijn afgrijselijk het is slalommen tussen de putten in de weg, soms moet je zelfs op het ander baanvak rijden. Uiteindelijk komen we aan de grensovergang. Oekraïne buiten rijden gaat vrij vlot na 15 minuten staan we aan de grens van Moldavië daar gaat het minder vlot en al de paperassen kosten ons 2 uur maar gelukkig is het mooi weer J.
    Na 2 km in Moldavië hebben we al prijs we worden tegengehouden door de politie met een speedgun blijkbaar mag je maar 90 km/h op de autosnelweg wij reden 113 Km/h. Omdat Dirk zijn eerste reed wordt zijn rijbewijs direct in beslag genomen. We houden ons van domme en proberen uit te leggen dat we dachten dat je op de snelweg 120 km/h mocht rijden. Aangezien we net de grens over zijn hebben we geen moldavisch geld dus proberen we het te regelen om met euro’s te betalen. Na een berekening komen we er vanaf met 30 € boeten wat wel in die mannen het zakken zal verdwijnen
    J
    We zetten onze weg verder naar Chisinau aan een max snelheid van 90 km/h. Eens in Chisinau vinden we vrij vlug een goed hotel en trekken we de stad in. Echt veel te zien is er niet maar we hebben er wel zeer lekker gegeten. Morgen zetten we onze tocht verder naar Boekarest hopelijk verliezen we niet veel tijd aan de grens en komen we geen speedguns tegen J

Groeten  Dirk & Rudy

Dag 6

Het is reeds warm s’morgens  dit betekend dat we onze regenkledij kunnen opbergen J
    Vandaag proberen we ze rap mogelijk Moldavië te verlaten de reden is simpel mijn verzekering dekt Moldavië niet L de verzekering van Dirk wel raar dat de ene het wel doet en de andere niet.
    Aan de grensovergang hadden we gevraagd aan een Modavische juffrouw waar we een verzekering konden afsluiten en zij adviseerde ons om in de stad een te kopen om dat dit voordeliger is. Maar in de stad hebben wij niet echt iets gevonden en omdat ons verblijf toch maar kortstondig was hebben we besloten het risico te pakken. Wat natuurlijk niet slim is! Rond 10 uur hebben we de grens over gestoken, 15 minuten aan de kant van Moldavië en 10 minuten aan de kant van Roemenië. Tussen de twee landen konden we nog tax free gaan shoppen en de bestelling van de sigaretten is in orde gekomen ;-) De banen in Roemenië zijn vrij goed en overal is men druk bezig om nieuwe asfalt te leggen. Het is vermoeiend rijden omdat er telkens in de steden maar 50 per uur mag gereden worden. En ook al is de snelweg maar twee baanvakken de Roemenen maken er 4 van
    J .
    Tegen 17:00 komen we aan in Boekarest waar we via de gps vlug een goed hotel vinden waar we onze moto’s veilig kunnen achter laten. Na een verfrissende douche nemen we een taxi naar het centrum om de waanzin van dictator Ceaușescu  te bezoeken. Een gigantisch gebouw eigen aan een dictator! Veel meer is er niet te bezoeken maar het is wel een levendige stad waar de terrasjes goed gevuld zijn. Daar zal het zeer mooie weer ook wel iets mee te maken hebben is wel iets anders dan een windhoos in België
    J Omdat we reeds 3400 km op de teller hebben besluiten we het morgen wat kalmer aan te doen en in plaats van direct naar Istanboel  te rijden besluiten we een tussenstop te maken in Bulgarije aan de zwarte zee J

Groetjes Dirk en Rudy

08-06-2012 om 21:26 geschreven door Rudy

06-06-2012

Dag 4

Tijd om de stad eens echt te bezoeken prachtige kerken met een rijk verleden.
    We besluiten ook eens het Tsjernobyl museum te bezoeken in Kiev.
    Een en al is het een triestig verhaal niet alleen een historische gebeurtenis maar het bepaald tot op heden nog altijd de toekomst van zeer vele mensen. Mijn verbazing was wel zeer groot dat Tsjernobyl in Oekraïne ligt maar in de tijd van de ramp was het natuurlijk Rusland. Oekraïne is maar onafhankelijk vanaf 1991. Deze avond hebben we afgesproken met een collega van Shell die ik 4 jaar geleden leren kennen heb op de Eco-Marathon in Duitsland. Het is een zeer leuk weerzien en we hebben een zeer gezellig avond. Vanavond gaan we vroeg onder de wol want morgen hebben we de trip naar Moldavie voor de boeg. Voor ik het nog vergeet vandaag was het een zeer zonnige dag

Groeten Dirk & Rudy

06-06-2012 om 21:17 geschreven door Rudy

05-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 3

Dag 3

Vannacht was het zeer slecht weer onweer en bliksems hielden ons wakker. Zonder ontbijt vertrokken we naar Kiev. De weg was goed en het weer viel redelijk mee weinig regen.
    Tot we in Kiev kwamen begon de ellende de regen vloeide rijkelijk en als dat nog niet genoeg was besloot mijn GPS om er ook mee op te houden net we het drukke centrum binnenreden.
    Gelukkig was er Dirk die de taak van GPS op zich nam en ons naar het IBIS hotel loodste waar we inboekte voor twee nachten. Na een welverdiende douche waren we klaar om de stad in te duiken.
    Ondertussen was de regen gestopt en hadden we een mooie avond in het leuke Kiev die zich aan het opmaken was voor een groot feest ter gelegenheid van Euro 2012 het europees voetbal tornooi mocht je niet weten waarover het gaat
    J
    Om de blog vandaag nog op te daten besluiten we de bar nog eens te bezoeken vandaar het korte verslag

Groetjes Dirk & Rudy

05-06-2012 om 21:33 geschreven door Rudy

Categorie:motoreizen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 2

Dag 2

Deze morgen was het ontbijt zeer uitgebreid en lekker J
    Nu kunnen we vertrekken naar L’viv in Oekraine omdat het maar 330km is besluiten we om Krakow ook nog te bezoeken meer bepaald het hardrock café allemaal voor u hé Fien ;-)
    Vandaag hebben we meer geluk het blijft droog en de zon doet af en toe pogingen om er eens door te komen zalig! Ook de snelweg is van betere kwaliteit het tolgeld zal er ook wel iets mee te maken hebben
    J
    Krakow is een gezellige stad maar omdat we onze moto’s niet graag onbewaakt achter laten beperken we ons bezoek tot een terrasje en de hardrock café.
    Net voor we Oekraïne binnen rijden wil Dirk nog eens naar een MacDonalds  gaan om rap ietsje te eten. Om een lang verhaal kort te houden men wou daar onze moto stelen wat hen niet gelukt is!
    De weg naar de grens van Oekraïne is de naam snelweg niet waard, maar twee baanvakken vol met vrachtwagens die het overstekken telkens levensgevaarlijk maken. Aan de grens begint het terug te regenen de grensovergang verloopt redelijk vlot wel moeten we eens terug omdat een stempel ontbreekt de gegevens van onze moto’s moeten in een database en doorvoor krijg je een tweede stempel. Leuk als je dat weet
    J
    Naar L’viv is het nu niet ver meer ongeveer een 60 km en de baan is goed en niet druk. De zon komt er terug door en zorgt voor een mooie regenboog. We komen aan in L’viv zo slechte kasseien heb ik nog nooit gezien Parijs-Roubaix is er een biljard laken tegen. De tramsporen komen zeker 20 cm boven de kasseien wat het met de moto levensgevaarlijk maakt om nog niet te spreken van de putten. Met veel geluk kan ik mijn moto in bedwang houden en om eerlijk te zijn dacht ik dat ik zou vallen hier heb ik zeer veel geluk gehad. In het centrum vinden we geen hotel met garage en we besluiten maar net buiten de stad iets te zoeken. We vinden een hotel niet ver van het nieuw voetbalstadion van L’viv het ziet er prachtig uit. We besluiten niet meer naar de stad te gaan gewoon in het hotel iets eten en morgen naar Kiev daar blijven we een dag. En voor de rest het gaat ons goed