• voor de quizliefhebbers!
  • Dag 14: Wat heeft het oude gedeelte van Bangkok nog te bieden?
  • Dag 13: Uitslapen en Bangkok, het Moderne deel een bzoek brengen
  • Dag 12: Afscheid nemen van Pakse

reisdagboek Veerle en Hannes
    een kennismaking met het oosten...
    18-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voor de quizliefhebbers!
    De winaars zijn bekend:

Vraag 1: een prijs voor de verdienstelijke pogingen van Ole en Tante Greet & Wouter ( een Hmong armbandje)

Vraag 2: geen winnaar

Vraag 3: Ole wint een Thaise Mickey Mousse

Vraag 4: Ole wint 2 paar Chinese stokjes

Vraag 5: Evelien wint een vis

Vraag 6: zoals Evelien goed opmerkte was ik in het slimme bedrog van G&W getrapt
    Hier was dus geen winnaar want beiden wisselden peper en koffie

Vraag 7: Hier gaf ook niemand het goede antwoord.
    A. Boeddhistisch
    B. Vietnamees
    C. Chinees

De prijs voor de meeste deelnames gaat naar Evelien en Bruno. Zij zijn de trotse winaars van een authentiek flesje sojasaus...Proficiat!

18-11-2013 om 13:02 geschreven door veerle en hannes

15-11-2013
    Zoals beloofd een laatste vraag voor onze kwissers. Het antwoord- en prijzenoverzicht verschijnt op 20 november online!

Vraag 7: Welke tempel is Chinees, Vietnamees en boeddhistisch?

VEEL SUCCES

15-11-2013 om 15:38 geschreven door veerle en hannes

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 14: Wat heeft het oude gedeelte van Bangkok nog te bieden?
    Na een ontbijt om 11 u  vertrokken we met de taxiboot naar het oude gedeelte. Meteen na het afstappen zagen we een parkje met het oude fort dat een kort bezoekje waard was. Twee straten verder kwamen we alweer in eemarktje terecht waar de prijzen nog democratischer waren dan gisteren...JOEPIE!

Na een tevergeefse zoektocht naar Khao San road belandden we in de tempel Wat Bowon Niwet Wihan waar recentelijk de persoonlijke boeddha-assistent van de koning was overleden. Er hangde een aparte sfeer: vele mensen kwamen er zwaft of wit gekleed kijken naar de begrafenisdienst o groot scherm en voor 5 weken werd er gratis eten uitgedeeld.

Na deze speciale ervaring kwamen we in een nieuwe belefenis. Er was aan het Democrasy monument een betoging aan de gang tegen een amnestywet. Bijna alle aanwezigen waren er geleed in de thaise driekleur en er was een optreden aan de gang. Na even de sfeer te hebben opgesnuifd zakten we af na de drie bezienswaardigheden vlakbij.

Als laatste bezochten we nog de tempel berucht om zijn enorme schommel. Het gebruik van deze 25 meter hoge s hommel werd reeds een tijd geleden afgeschaft maar enkel al voor de s hommel staan geeft je een beeld. Ook de tempel is een bezoekje waard waar we aan de praat geraakten met een zeer vriendelijke en Engels sprekende monnik.

Een insektje tussendoor

Veerle en haar dikke vriend

15-11-2013 om 15:34 geschreven door veerle en hannes

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 13: Uitslapen en Bangkok, het Moderne deel een bzoek brengen
    Na onze te dure rit ( slaagden erin af te dingen van 800 naar 300 baht) kwamen we aan in onze guesthouse van de vorige keren. Omdat Veerle geen risico wilde nemen hadden we gereserveerd en liepen we in lekker luxueuze kamer voor een nacht. We hadden het geluk dat we direct in onze kamer konden en genoten van een goede slaap tot ongeveer 11u. Ikzelf was iets vroeger op en ging een typisch Thais ontbijt nuttigen; rijst met pikant vlees en een paardenoog voor slechts €1.

Daarna ging ik Veerle ophalen en ging ook zij ontbijten (toast met jam). Daarna vertrokken we te voet in het doefe weer richting het drukke moderne economische centrum. Onze eerste bezienswaarsigheid was de Maha Uma Tempel. Deze kleurrijke hindoeïstische tempel hdden we al gezien bij ons eerste bezoek maar ik wou nog enkele betere foto's. Jammergenoeg stond deze nog steeds in de stellingen.

Onderweg vonden we op een marktje nog wat dommigheden waarvoor je speciaal naar Thailand komt...NOT.

Na een hele wandeling was het tot rust komen in het Lumphinipark. Al na 2 minuten zitten spotte ik een varaan. We besloten daarop een kleine wandeling te doen en het loonde echt de moeite; we zagen verschilende varanen, eekhoornen schilpadden... Een toppertje!

Na onze rustpauze gingen we verder naar het ERAWANALTAAR. Dit was een schrijn die werd gebouwd om ongeluk tegen te gaan bij de bouw van een hotel. Deze schrijn wordt nog steeds zeer druk bezocht maar was voor mij qua overkomen eerder ontgoochelend.

Na nog een korte wandeling kwamen we aan in Siam Square, een buurt met allemaal winkeltjes dievoornamelijk kleding en gsmbenodigdheden verkopen. Omdat het al donker was toen we klaar waren met de hele markt gingen we daar iets eten voor Veerle. Na de terugtocht met de skytrain vonden we onderweg naar onze GH een foodcenter met allemaal lokale kraampjes waar ik voor nog geen €1 iets at.

Nu in bed om morgen op zoek te gaan naar Khao San Road.

15-11-2013 om 15:13 geschreven door veerle en hannes

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 12: Afscheid nemen van Pakse
    Veel valt er eigenlijk niet te vertellen over vandaag behalve dat we de tijd hebben gedood door nog wat rond te slenteren op zoek naar cadeaus en gadgets.

's Avonds werden we opgehaald door een tuktuk die ons naar de bushalte bracht. De bus van 16u was er om 16u45 en we werden achterin de bus geplaatst voor een groep uitbundige toeristen. Het was een zootje ongeregeld van scandinavië, Zwitserland en Nederland

Al rond 19u waren we probleemloos de grens gepasseerd en om 5u15 kwamen we aan in de chaos van Bangkok!

15-11-2013 om 14:54 geschreven door veerle en hannes

De juiste antwoorden op de laatste 2 vragen luiden als volgt:

- de waterval was de Tat Sae waterval
    Winaar: Evelien (wint een mooie vis gemaakt in Sihanoukville)

-de plantages waren de volgende:
    A. Cacao
    B. Rubber
    C. Koffie
    D. Peper

Hier waren Greet en Wouter de enigsten die de juiste combinatie gaven. Zij mogen zich de trotse winnaars noemen van een typisch portefeuilletje van de Chinese wijk van Bangkok.

Vanavond volgt de beslissende vraag wie er de prijs wint voor meeste deelnames. ER IS NU NAMELIJK EEN GELIJKSTAND TUSSEN EVELIEN EN OLE!

15-11-2013 om 10:45 geschreven door veerle en hannes

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 11; cultuur opsnuiven in Champasak
    We werden opgehaald met de auto en iets verderop afgezet aan de 'haven' voor ons boottochtje op de rivier. We werden vergezeld van een ouder Frans koppel.

Na een boottocht van 1,5 uur mochten we in te tuktuk om na enkele stops aan de komen aan de historische site Wat Phu Champasak.

WE KREGEN ONGEVEER 3 UUR DE TIJD OM DE SITE TE BEZOEKEN. En het was zeker de moeite waard. De site zelf was misschien wel wat vervallen maar de site in combinatie met de omgeving was MAGISTRAAL! De klim naar boven was misschien war vermoeiend maar eenmaal je bezweet bovenkwam zag je de sanctuary met zijn mooie lenteaus en nog enkele rare rotsen

Kortom het was de moeite waard en zelfs Veerle leek ervan te genieten

15-11-2013 om 10:30 geschreven door veerle en hannes

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 10: te voet door Pakse
    Doordat we geen fiets vonden en we hoorden dat alles dichtbij was besloten we eens een wandelingetje te maken

HET BOEDDHABEELD LANGS DE RIVIER

Na een stop in de lokale markt op zoek naar souvenirs en tabak kwamen we bij dit ongelooflijke monument  Dit zorgde voor een enorme motivatieboost bij Veerle zodat ze de verdere wandeling weer helemaal zag zitten

WERKZAAMHEDEN ONDERWEG

EEN, OPNIEUW GESLOTEN CHINESE TEMPEL

Na onze eerste stop de rweede Wat die we tegenkwamen

HET ALOMTEGENWOORDIGE LAO BEER!
    Na de vermoeiende wandeling gingen we savonds genieten van een fruitshake en een lekkere maaltijd!

15-11-2013 om 10:05 geschreven door veerle en hannes

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 9: genieten van het bolavenplateau
    Samen met 2 Franse koppels en een Belgisch gezin vangden we onze dagtocht aan.

Stop 1: tat fane
    Dit was een mooie 120m hoge waterval. We waren er ook net na het regenseizoen waardoor we de waterval op zijn mooist zagen. We kochten er ook nog een pakje echte bolavenkoffie van een ingeweken Nederlander.

STOP 2: Koffie- en theeplantage met eigen proeverij
    Na te genieten van een koffie of thee kregen we er uitleg over de groei en de verwerking van zowel koffie als thee. Zeer interessant want er waren wat nieuigheden naast het Vietnamese verhaal.

Stop 3: minority village de katoo
    Zeer interessant en authentiek. Enkele opvallendheden:
    - animistisch geloof
    - trouwen aan 6-7 jaar
    - kinderen vanaf 12-13 jaar
    - polygamie voor de man
    - kibderen roken vanaf 3 jaar de bamboepijp

STOP 4: Lunch en waterval aan de tadlo lodge

Stop 5: weversdorp
    Een zwaar overdreven term want er stond maar 1 huis waar ze weefden. Dit was ook eerder een souvenierwinkel. Interessanter was het schooltje waar we de kinderen zagen spelen in de regen en de modder.

STOP 6: Nog een laatste waterval

15-11-2013 om 09:44 geschreven door veerle en hannes

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 8: opnieuw met de bus, naar Pakxe
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na opnieuw een typische busrit maar deze keer wel met een volgens Belgische normen totaal versleten bus kwamen we rond de middag aan in Pakxe. Ditmaal kozen we voor een iets luxueuzere slaapplaats (geen schimmel op de muur, geen onaangename geur,...). Na te zijn geïnstalleerd verkendenwe te voet de nabijgelegen buurt. We boekten er direct een tour naar de 'bolaven' en werden er verder zeer vriendelijk behandeld. Ze vond het zelf jammer voor mij dat de trektochten zo duur waren.
    In de plaatselijke shoppingmall gingen we op zoek naar souveniers en bezochten we de plaatselijke wibra en kruidvat