De dag begon al iets minder, het ontbijt was wegens weekend pas vanaf 8:30, maar toen ik er om 8:30 aankwam zat er een koppel dat reeds gedaan had.
De GPS ging goed, ttz de eerste 40 km, na het halen van mijn 3-de stempel telde hij de daarna gereden afstand bij het nog te rijden aantal. Dus toen ik eerst onder de 100 km nog te rijden zat stond die teller plots terug op 110. Ook kreeg ik geen afslag instructies meer, enkel de melding "rij naar weg", dus terug enkel als digitale kaart gebruikt en dat is ook reeds zinvol. Op het einde nog de instellingen aangepast en na enkele pogingen gaf hij terug afslag info, maar die kwam niet overeen met het opgeladen GPX bestand.
Tot slot bracht hij me deze keer niet bij het hotel, dus moest ik de weg nog vragen.
In het begin reed ik nog langs de kuststreek met goede fietspaden maar adieu kuststreek en dus ook adieu fietspaden en adieu vlakke parkoer. Vooral de laatste 20 km voorbij Dax waren zoals in het boekje staan met klimwerk.
Wie zich bij ons opmerkingen maakt over het sproeien van het gras moet hier niet komen fietsen, maar mogelijk is dit putwater en die installaties zijn soms echt lang
De foto's
- het gewas wordt gesproeid
- en dat is een lange installatie
- mijn derde stempel in Labouheyre
- is ook een mooie kerk
- werken, maar ik heb geluk want ze beginnen overmorgen pas
- op een moeilijk moment brengt een ijsje recuperatie rust en voeding
- de kerk hier in Peyrehorade bij avond.
- ik zit op de pelgrimsweg ook de stappers komen langs hier
- zij hebben wel andere bordjes
- en worden af en toe letterlijk het bos ingestuurd
De dag begon al iets minder, het ontbijt was wegens weekend pas vanaf 8:30, maar toen ik er om 8:30 aankwam zat er een koppel dat reeds gedaan had.
De GPS ging goed, ttz de eerste 40 km, na het halen van mijn 3-de stempel telde hij de daarna gereden afstand bij het nog te rijden aantal. Dus toen ik eerst onder de 100 km nog te rijden zat stond die teller plots terug op 110. Ook kreeg ik geen afslag instructies meer, enkel de melding "rij naar weg", dus terug enkel als digitale kaart gebruikt en dat is ook reeds zinvol. Op het einde nog de instellingen aangepast en na enkele pogingen gaf hij terug afslag info, maar die kwam niet overeen met het opgeladen GPX bestand.
Tot slot bracht hij me deze keer niet bij het hotel, dus moest ik de weg nog vragen.
In het begin reed ik nog langs de kuststreek met goede fietspaden maar adieu kuststreek en dus ook adieu fietspaden en adieu vlakke parkoer. Vooral de laatste 20 km voorbij Dax waren zoals in het boekje staan met klimwerk.
Wie zich bij ons opmerkingen maakt over het sproeien van het gras moet hier niet komen fietsen, maar mogelijk is dit putwater en die installaties zijn soms echt lang
De foto's
- het gewas wordt gesproeid
- en dat is een lange installatie
- mijn derde stempel in Labouheyre
- is ook een mooie kerk
- werken, maar ik heb geluk want ze beginnen overmorgen pas
- op een moeilijk moment brengt een ijsje recuperatie rust en voeding
- de kerk hier in Peyrehorade bij avond.
- ik zit op de pelgrimsweg ook de stappers komen langs hier
- zij hebben wel andere bordjes
- en worden af en toe letterlijk het bos ingestuurd
Na de halve rustdag van gisteren staat vandaag een vlakke rit over 155 km gepland.
Het weer is weeral goed, niet te fris 's morgens met 17 graden, in de namiddag een aangenaam zonnetje met 24 graden en tegen 17u00 afkoelend naar af en toe onder 20 graden.
Deze morgen mocht ik uitslapen omdat het weekend is wordt het ontbijt pas vanaf 8u00 geserveerd. Mijn toch werd ik op het gewone uur 6u30 wakker en heb niet meer geslapen, dan maar de fiets en bagage zo veel mogelijk klaar gemaakt voor het ontbijt. Toch zat ik pas om 9u00 op mijn fiets.
Zoals verwacht ging het veel beter dan de vorige dagen, de rust en het vlakke parcours deden deugd.
Rijden langs de kust is ook anders, meestal mooie fietspaden door de duinen of door bos. En veel toerisme, zelfs nu nog lijkt Duitsland met vakantie. Dus hier en daar gezellige winkelstraatjes. En dus de kans om een ijsje te eten.
Gelukkig niet te laat aangekomen in het hotel. Maar blijkt dat het erbij gelegen restaurant volgeboekt is voor een feestje. Gelukkig is aan de overkant een pizzeria waar ook lasagne op de kaart staat. En voor de eerste keer sinds ik vertrokken ben soep !!! Maar een moeilijke keuze, vissoep of uiensoep, het eerste is niet echt mijn favoriet maar bij het tweede denk ik aan Marleen haar advies om op te letten met eten zodat ik er de dag erna geen last van heb en uien kunnen op de darmen werken, dus toch maar vissoep gekozen.
De foto's - hier is veel goed weer aan het aantal tenten te zien - smal duinenpad bij Carcans, staat met foto en al in het boekje, is opletten om er op te blijven - een broodje op een bank in het bos, dat smaakt - oei nog erger dan het duinenpad? Gelukkig niet, dit kreeg ik 2 keer. - er is tijd voor een ijsje - en het leven in Frankrijk gaat gewoon voort
Dit beloofd een korte rit te worden omdat ik een overzet moet nemen en daarvoor heb ik toch graag wat reserve.
De GPS werkte vandaag terug normaal. Maar wou na de overzet de uitgestippelde route niet volgen. Samen geraakte we er wel uit.
De lange dag van gisteren en de vele dagen fietsen eisen hun tol, het gaat iets moeilijker en ik wil frequenter een drink, eet of foto-stop inlassen.
Of was de reden in de hellingen te zoeken.
Het eerste deel was op en af, reken zelf maar uit als je 1 km klimt aan 10 km per uur en dan 1 km daalt dan 30 km per uur.
Dan duurt het klimmen 6 lange moeilijke minuten en het dalen gaat in 2 snelle leuke recuperatie minuten zo voorbij.
km 32 : Sainte, is een mooie stad met prachtige kerken en hier heb ik eindelijk mijn 2-de stempel gehaald, nu ben ik een echte pelgrim.
Km 71 Royan, hier neem ik de overzet, en die staken ... morgen, dus heb ik even geluk.
Reeds rond 15u30 kwam ik aan dus nog tijd om op de plage een pannenkoek te gaan eten. En de plaatselijke kerk te bezoeken. Hier lopen zelfs nu nog veel toeristen rond, vooral Duitsers.
Vandaag heb ik meer dan 40 foto's genomen en het plaatsen op de blog gaat daarvoor te moeilijk, ze staan wel op Facebook
Deze morgen weer vroeg opgestaan om fris aan een kortere trip te beginnen, volgens Basecamp moest ik vandaag maar 148 km fietsen, dat is toch 20 km minder dan gisteren en het minste van de eerste dagen. Ook al waren daar 1000 hoogtemeters bij.
Het was terug koud deze morgen 11 graden bij het vertrek en tegen de middag maar 15 graden, daarna werd het 24 graden, maar niet constant en met een frisse wind. Dus nu ook weer teenwarmers gebruikt om mijn voeten niet koud te laten krijgen en mijn regenjasje aangedaan om het lichaam en de armen warm te houden. De zon scheen de hele dag, ik hoorde dat het in België regende vandaag maar hier viel er geen druppel.
Voor Poitiers reed ik langs Futuroscoop en daar had ik een leuke dag met Anne beleefd heeeeeel veel jaren geleden.
Gisteren bejubelde ik mijn GPS maar vandaag heb ik hem vervloekt. In het begin gaf hij een rit van maar 120 km aan en dat was m.i. Toch te weinig. Bij Poitiers stuurde hij me niet door de stad zoals het boekje wel beschrijft. Maar via de autoweg (je weet wel het blauwe vierkant bord met een witte auto erop) rond de stad. Op de autoweg vond ik het te gevaarlijk want waar er geen pechstrook was raasde de camions gevaarlijk langs mij, dus nam ik de eerste afrit om de situatie te bekijken. En ja de GPS werkte niet mee, hij wou me eerst terug naar het vertrek hotel sturen, pas na een herstart lukte het dat hij me een m.i. correcte route voorstelde. Toen ik echter bij locals vroeg om me op de kaart te tonen waar ik was bleek ik volledig uit de richting te zijn, ze gaven me de raad terug te rijden en dan onder Poitiers terug op de route te komen. Maar mijn GPS had een ander idee en dat leek mij ook beter, dus heb ik hem gevolgd hopend snel een bericht "koers gevonden" te krijgen, maar dat bleef uit tot ikzelf bij km 95 bij Saint Sauvant zelf in het boekje zag dat ik terug op koers zat, nog 75 km te doen gaf de GPS aan. Maar blijkbaar volgde hij niet de route van het boekje. En stelde me voor de zeer moeilijke keuze, de falende GPS volgen of het boekje dat ik ook niet echt vertrouwde. Toch maar het boekje gevold omdat de GPS die route ook inkleurde op de kaart, maar ze niet volgde. Resultaat is dus bekend de totale rit was 172 km.
Om het beeld compleet te maken had ik de laatste stukken ook nog zo'n 15 km op gravel gefietst en dat gaat niet echt snel vooruit
- een indrukwekkende dam te Chatellerault - ha ik ben vlakbij het me bekende Futuroscoop - en rij er zelfs langs - zoals je ziet - Melle, maar geen Koekoeksstraat - maar wel een mooie fontein - oei gravel op de weg en dat zou bijna 15 km zo zijn Raoul
De foto's van Tours : - een broodje aan de onvervangbaar de Loire - een brug over de Loire - voor de fietsers is er een aparte brug - nog meer bruggen - de kathedraal van Tours - het station van Tours - detail van de centrale torens, zowel naar Parijs, Orleans, Bordeaux en Toulouse - een dam op de Loire
Vandaag is een overgangsrit gepland, niet te veel kilometers 148, ook niet te veel hoogtemeters 686, maar vroeg uit te veren omdat je niet weet wat er kan gebeuren en omdat ik nog fietsgerei moet aankopen want ik had geen binnenbanden meer, dit was gepland bij Decathlon in Reims.
Het is mooi maar koud weer, net boven de 10 graden, daarom stop ik na een 20-tal km's om mijn teenwarmers in te doen voordat mijn voeten te koud krijgen.
Km 40 : ik passeer Chateau Renault, dat is een middelgrote stad en omdat het nog een heel eind naar Tours is zonder reserve binnenband vraag ik aan een local of er een fietswinkel is, dat niet maar een winkel met tuinmachines verkoopt ook fietsgerei, dat is de Franse manier zoals in het boekje staat. Die man kijkt wel verbaasd als ik 3 binnenlanden koop, ik zag hem denken "een fiets heeft maar 2 wielen ....". Daardoor fietste is geruster, in geval van platte band had ik terug gerief ervoor.
Km 80 : Tours, een broodje gegeten aan de oever van de Loire, niet op het enige bankje want dat was bezet. Tours is een mooie actieve stad, maar de fietspaden kunnen beter en het verkeer en de rode lichten houden toch wat tegen, het erdoor fietsen duurde meer dan een uur.
Mijn regenjasje had ik aangedaan omdat de temperatuur nauwelijks boven de 15 graden geraakte ook al scheen de zon. In Tours kon dat wel uit, in de stad ging het kwik vlot naar 27 graden, maar daarna zakte het wel terug naar 22.
De namiddag ging vlot en op 30 km van het hotel begon ik blij de kilometers af te tellen. Maar bij nog 27 had ik weer pech, mijn voorband lek. Opgelost met de spuitbus met schuin, met het gedacht dat fix ik wel definitief in het hotel. Op de spuitbus staat om na 3 kilometers de bandendruk na te kijken, maar net toen werd die 0,0. Dus band nu vervangen, gelukkig ging dat vlot, maar door beide situaties was is toch 45 minuten kwijt.
De rest van de rit ging vlot en de GPS bracht me tot aan het hotel. Bleek er geen plaats voor de fiets te zetten beschikbaar, ook al was dit gevraagd en bevestigd. Na aandringen mocht die op de kamer, maar zei de mevrouw het is een kleine kamer, dat viel reuze mee, de fiets staat opzij en ik blij ermee want als de zoals bij de vorige 2 hotels in een apart lokaal moet vertraagt dat mijn start met bijna een kwartier.
Tot slot nog even over de GPS, ik kan gerust zeggen mijn beste gezel op de trip, biept even als ik mis rij en herberekend indien nodig een nieuwe route. Maar vandaag dacht ik dus een tocht van maar 148 km's te moeten doen, maar na 13 km waren dat er al 6 meer zonder dat ik verkeerd gereden was. Ook stuurde hij me enkele keren een veld in, dus mocht hij herrekenen voor een weg over straten. Vanaf Tours stond de Camio goed aangegeven, maar die weg was hier en daar anders dan mijn GPS me voorstelde, de eerste keer volgde ik mijn beste gezel, maar dat bleek een minder goede route, dus volgde ik daarna de bordjes, die vermoedelijk met nieuwere wegen rekening hielden en die was wel eens korter Uiteindelijk heb ik wel 16 km meer gereden en dat scheelt toch zo'n drie kwartier.
Ook de hoogtemeters waren er wat meer, niet 550, maar meer dan 800.
De foto's dan : - volgens de GPS moet ik recht door - maar dat is het veld in - en naar rechts - is de weg afgesloten - ik ben de streek van de zonnebloemen in gereden en deze hadden een grote bloem andere waren een stuk kleiner - nog een afgesloten weg, wel pas over 5 km, maar dat riskeer ik toch niet, ik volg de omleiding, mijn GPS heeft heel wat herreken werk eraan gehad - het fietspad lans de Loire - met in de verte een van de vele kastelen die de streek rijk is - Sainte Catherine de Fierbois is de eerste officiële halte op de camino, maar helaas hier ook geen stempel in mijn boekje kunnen halen, niet omdat het middagpauze had tot 16u maar vooral omdat het op woensdag gesloten is - de fiets kan toch mee op de kamer
De foto's van Tours : - een broodje aan de onvervangbaar de Loire - een brug over de Loire - voor de fietsers is er een aparte brug - nog meer bruggen - de kathedraal van Tours - het station van Tours - detail van de centrale torens, zowel naar Parijs, Orleans, Bordeaux en Toulouse - een dam op de Loire
Vandaag is een overgangsrit gepland, niet te veel kilometers 148, ook niet te veel hoogtemeters 686, maar vroeg uit te veren omdat je niet weet wat er kan gebeuren en omdat ik nog fietsgerei moet aankopen want ik had geen binnenbanden meer, dit was gepland bij Decathlon in Reims.
Het is mooi maar koud weer, net boven de 10 graden, daarom stop ik na een 20-tal km's om mijn teenwarmers in te doen voordat mijn voeten te koud krijgen.
Km 40 : ik passeer Chateau Renault, dat is een middelgrote stad en omdat het nog een heel eind naar Tours is zonder reserve binnenband vraag ik aan een local of er een fietswinkel is, dat niet maar een winkel met tuinmachines verkoopt ook fietsgerei, dat is de Franse manier zoals in het boekje staat. Die man kijkt wel verbaasd als ik 3 binnenlanden koop, ik zag hem denken "een fiets heeft maar 2 wielen ....". Daardoor fietste is geruster, in geval van platte band had ik terug gerief ervoor.
Km 80 : Tours, een broodje gegeten aan de oever van de Loire, niet op het enige bankje want dat was bezet. Tours is een mooie actieve stad, maar de fietspaden kunnen beter en het verkeer en de rode lichten houden toch wat tegen, het erdoor fietsen duurde meer dan een uur.
Mijn regenjasje had ik aangedaan omdat de temperatuur nauwelijks boven de 15 graden geraakte ook al scheen de zon. In Tours kon dat wel uit, in de stad ging het kwik vlot naar 27 graden, maar daarna zakte het wel terug naar 22.
De namiddag ging vlot en op 30 km van het hotel begon ik blij de kilometers af te tellen. Maar bij nog 27 had ik weer pech, mijn voorband lek. Opgelost met de spuitbus met schuin, met het gedacht dat fix ik wel definitief in het hotel. Op de spuitbus staat om na 3 kilometers de bandendruk na te kijken, maar net toen werd die 0,0. Dus band nu vervangen, gelukkig ging dat vlot, maar door beide situaties was is toch 45 minuten kwijt.
De rest van de rit ging vlot en de GPS bracht me tot aan het hotel. Bleek er geen plaats voor de fiets te zetten beschikbaar, ook al was dit gevraagd en bevestigd. Na aandringen mocht die op de kamer, maar zei de mevrouw het is een kleine kamer, dat viel reuze mee, de fiets staat opzij en ik blij ermee want als de zoals bij de vorige 2 hotels in een apart lokaal moet vertraagt dat mijn start met bijna een kwartier.
Tot slot nog even over de GPS, ik kan gerust zeggen mijn beste gezel op de trip, biept even als ik mis rij en herberekend indien nodig een nieuwe route. Maar vandaag dacht ik dus een tocht van maar 148 km's te moeten doen, maar na 13 km waren dat er al 6 meer zonder dat ik verkeerd gereden was. Ook stuurde hij me enkele keren een veld in, dus mocht hij herrekenen voor een weg over straten. Vanaf Tours stond de Camio goed aangegeven, maar die weg was hier en daar anders dan mijn GPS me voorstelde, de eerste keer volgde ik mijn beste gezel, maar dat bleek een minder goede route, dus volgde ik daarna de bordjes, die vermoedelijk met nieuwere wegen rekening hielden en die was wel eens korter Uiteindelijk heb ik wel 16 km meer gereden en dat scheelt toch zo'n drie kwartier.
Ook de hoogtemeters waren er wat meer, niet 550, maar meer dan 800.
De foto's dan : - volgens de GPS moet ik recht door - maar dat is het veld in - en naar rechts - is de weg afgesloten - ik ben de streek van de zonnebloemen in gereden en deze hadden een grote bloem andere waren een stuk kleiner - nog een afgesloten weg, wel pas over 5 km, maar dat riskeer ik toch niet, ik volg de omleiding, mijn GPS heeft heel wat herreken werk eraan gehad - het fietspad lans de Loire - met in de verte een van de vele kastelen die de streek rijk is - Sainte Catherine de Fierbois is de eerste officiële halte op de camino, maar helaas hier ook geen stempel in mijn boekje kunnen halen, niet omdat het middagpauze had tot 16u maar vooral omdat het op woensdag gesloten is - de fiets kan toch mee op de kamer
De foto's van Tours : - een broodje aan de onvervangbaar de Loire - een brug over de Loire - voor de fietsers is er een aparte brug - nog meer bruggen - de kathedraal van Tours - het station van Tours - detail van de centrale torens, zowel naar Parijs, Orleans, Bordeaux en Toulouse - een dam op de Loire
Na goed geslapen mijn eerste Frans ontbijt gegeten.
Het is heel mistig maar ik hoop op een korte dag, maar 140 km en geen sightseeing vandaag zodat ik vanavond rustig kan genieten.
De natuur besliste er anders over :
Reeds snel kon de zon de mist verdrijven maar ze bleef werken met temperaturen rond 30 graden en dat is ook voor mij vermoeiend
Km 70 : Na mijn lunchke verloor de zon het pleit en hevige regen maakte het fietsen lastig
Km 90 : de zon is al een paar kilometers terug dus wil ik mijn regenjasje uit doen, maar de natuur is het er niet mee eens, terug regen en dus mijn regenjasje terug aan.
Als er één ding is dat ik meer haat dan fietsen in de regen dan is het bergaf fietsen in de regen, ipv snelheid te maken is het met de remmen en de billen dicht geknepen naar beneden rijden.
En nog een natuurfactor zijn de beklimmingen, niet de thuis door het programma Basecamp opgegeven 8 hoogtemeters maar ik moest bijna 1.000 hoogtemeters overwinnen
Tot slot : het is gekend dat regen en de erdoor gemaakte vuile wegen de kans op lek rijden verhogen en ja hoor. Bij km 100 was het prijs. Geen nood ik heb 3 reservebanden bij, het wiel eruit en de band eraf, ging ook nu moeilijk maar lukte.
Doosje 1 met binnenband openen, bleek een geplakte en die was nog lek.
Doosje 2 dan, die was OK en erop gelegd maar zoals elke wielertoerist vreest gaat dat soms mis en wordt die lek bij het opleggen. En nu binnenband 3 proberen of de spuitbus, die heb ik nooit geprobeerd, maar dit was een ideale gelegenheid ervoor, ging niet 1-2-3 goed, maar lukte uiteindelijk wel. Alles samen bijna een uur verspeeld.
Resultaat : ik kwam niet vroeg aan maar pas rond 19:30 aan. Het hotel ligt buiten de stad en hier is niets te doen.
Morgen staan 180 km's op het programma, de weersvooruitzichten zijn droog. Toch ga ik een half uurtje vroeger vertrekken.