Verleden woensdag hebben we de laatste loodje gelegd aan het management en mapping van de Peug. Het mappen heeft een 2 uren ingenomen, vooral de onsteking bleek in de nieuwe uitvoering aardig vervroegd te worden, om het mengsel aan een 12.8 tot 13:1 de motor doen te verlaten. Onder vollast met 100% gasklep liep hij ook wat te rijk aan tussen 4000 en 7000 rpm. Via de fuelmap mapten we het MAP signaal naar een betere curve. Het stationair draaien zorgt wel voor problemen: door de grotere overlap van de nokken werd de idle speed naar 2000 rpm opgeschroefd, maar het bleek uiteindelijk een temperatuursensor te zijn, die domweg was vergeten ! Op die manier bakt de steppermotor er niks van, aangezien hij in de calculi natuurlijk een factor mist : de gegevens van de intake temperatuursensor.
Ik waagde als eerste de rit, met de motor op punt. Als eerste viel het koppel in de lagere toeren me op. Filip heeft mechanisch natuurlijk gebouwd tot 7500 rpm, dus koppel is belangrijk als je geen hogere regionen kan gebruiken. In mijn visie kon er in de verhoudingen van de transmissie nog een herziening gebeuren in de 2 eerste versnellingen. Maar verder liep het top... De air-fuel liep op top een 12.9:1, een goed mengsel voor een krachtige atmosferische competitiemotor. Filip volgde onmiddelijk. Hij is natuurlijk beter bekend met z'n bolide. We hoorden hem een 10 tal minuten doorscheuren door de verkavelingswegen van Oostrozebeke, met kort en krachtig aanhalen tot een lange voluit. De smile op z'n gezicht vertelde boekdelen toen hij weer de garage binnenreed.
Hier vind je alvast een teaser : http://users.skynet.be/proracingteam/Peugeot306_teaser.wmv
Vrijdag vandaag. We zakken deze avond al af naar het servicepark. Anders zitten we met een hele vroege start hier, morgenvroeg...
Verleden zaterdag zijn we het XSU200 management gaan plaatsen op de XU10J4RS van de Peug. Het blok heeft een serieuze upgrade ondergaan naar een group A full spec, dus daar hoort een nieuwe motorsturing bij, die degelijk kan gemapt worden ! We besloten de originele kabelboom als basis te bewaren, daar deze eigenlijk op alle nodige sensoren en sturingen aangesloten zit. De map van ontsteking en inspuiting moet nieuwe waarden krijgen + we maken ze variabel aan de actuele luchtemperatuur. De afstelling gebeurt komende woensdag. We schrijven hiervoor een volledige dag uit, maar later meer hierover hoor !
Filip, eigenaar van de Peugeot 306 en tevens piloot, verzorgde de nodige motor-hardware. De XSU100 interface is een productie uit eigen huis, ontwikkeld voor team Deckmijn in 2006. De type 200 interface is nu tevens uitgebreid met secundaire mapping en in real-time programmeerbaar. Zo blijft het bij elke service tussen de SS onmiddelijk toegankelijk !
Het mappen zullen we voor jullie netjes in beeld brengen, met de nodige curves. Ik ben natuurlijk benieuwd naar het koppel-resultaat. Filip vertelde me dat de transmissie met deze nieuwe motor andere verhoudingen kan gebruiken, maar dat zullen we in kaart brengen als de motor op punt staat. We hebben de nodige software om dit te analyseren.
Welkom rallyliefhebbers ! Dit is het officiele verslagboek van het PRO RACING concept - Rallyservice4Rent ! Blijf steeds op de hoogte van onze producties, rallywagen(s) en preparaties. Ook verslag over onze wagens en resultaten zijn hier terug te vinden. Veel leesplezier !