Prachtige herfstdag vandaag vrijdag 30 Oktober. In plaats van
productief te zijn, lees: werken om die verdomde alimentatie te kunnen betalen,
lig ik languit in de zetel naar dat grote TV scherm te staren, zapper in de
hand. Stiekem hoop ik dat mijn ex een controlearts op mij afstuurt om na te gaan
of ik mijn 38° koorts niet in Kelvin in plaats van Celsius uitgedrukt heb.
Op nummerke 51, National Geographic HD, de zender met de meest weerkerende
belerende documentaires, volg ik door de bril van dezelfde alligator, als in de
vorige herhaling, een naïeve Floridees op wandel. Ik weet wat er staat te
gebeuren als plots de zoveelste om-de-twintig-minuten-onderbreking toeslaat, wat
moet ik in hemelsnaam met die Hollandse verzekeringspolis aanvangen?
Deze wending dwingt mij terug richting digitaal nummerke 1. Het is nu
15.15u, té vroeg om mij af te vragen welke soep er bovenaan in de vriezer ligt,
té laat om alsnog een siësta aan te vangen. Dan toch maar nog eens een poging
wagen om de zender-hiërarchie te beklimmen, nummerke per nummerke tot nummerke
51. Hoger ga ik nooit, de meeste daarvan zijn betalend en dat laat mijn ex
toestand niet toe. Ik ben net van plan om de sprong naar nummerke 2 te
maken als mijn oog op de ondertiteling valt: Uiteindelijk stond ik voor
paal staat er wit op zwart. Mijn hersenen produceren een reuzengroot
vraagteken, snel-snel de pauze toets indrukken, verdorie ik ben er al voorbij,
dan maar even terugspoelen. Aangezien ik hierin een zekere handigheid heb
verworven bij het vinden van de verborgen olifant achter Evi Hansen slaag ik er
snel in om de bewuste scene te bevriezen. Lang leve de Mechelse digitale
televisie, ik heb nu een glashelder stilstaand beeld en onderscheid haarscherp
een hij en een zij in discussie op hét specifiek ogenblik dat de hij
besluit om voor paal te gaan staan.
Scene uit een TV programma op nummerke 1: Tatort: Inspector Lindholm
Wat vooraf ging: geen idee.
Wat nadien gebeurde: bekijk ik later wel, ik zal het voor de zekerheid
opnemen.
Hij: ene zekere Manfred Sandmann, veel baard op een ronde kop en
professioneel actief in Gorlebens zoutkoepel. Herr Manfred houdt ergens het
midden in tussen onze eigen Groen! Bart en onze beruchte Senator-Arts, hoewel de
onze toch iets minder hoogblond zijn. De zoutgrot doet bovendien een vermoeden
van gemeenschappelijke interessegebieden rijzen. Ik twijfel even of ik Manfred
nu verder moet vertroetelen als de Zoutman of de Zandman, uit puur nostalgie
besluit ik tenslotte voor het laatste. Het verkleinwoord daarentegen zou een
stap te ver gaan.
Zij: de hoofdrolspeelster, Inspector Charlotte Lindholm, even
hoogblond als de Zandman maar dan gezegend met een overvloed, dat glooiend
dreigt een eigen leven te gaan leiden doch handig onder controle wordt gehouden
door haar uitgesproken strakke kaakslijnen. Waar heb ik dit nog gezien, flitst
mij door het hoofd. Het antwoord is er al even snel, wie kan namelijk ontkennen
dat Vlaanderen een paar Goedeles heeft rondlopen die stuk per stuk ook strakke
lijnen van diverse aard bezitten, of minstens ooit gehad hebben. In het domein
van de kaken kan er echter geen twijfel bestaan dat het ons nieuwsanker-Goedele
is die het met voorsprong haalt, het kan eigenlijk ook moeilijk anders, haar job
stelt sowieso hoge kaaksnormen. Uit vrees voor door nijd en afgunst ingegeven
verwikkelingen beslis ik wijselijk om het bij een anoniem en neutraal Goedele
te houden.
De Ondertitelaar(ster): ik weiger de moeite te doen om uit te zoeken
wie of wat hierachter schuilgaat, het is immers overduidelijk dat de
Ondertitelaar(ster) van dienst onder streng toezicht staat inzake
kostenbesparing, hoe kan men er anders in slagen een overduidelijk originele,
auf Deutsch, uistpraak ..und am Ende habe ich da gestanden wie ein
Idiot.. te reduceren tot een staande paal. Tel de lettergrepen maar gerust
na.
Het intrigeert mij enorm, de Zandman die ons Goedele toesnauwt
Uiteindelijk stond ik voor paal, wat voor een idioot is me dat nu.
Mijn nieuwgierigheid wordt bovendien fel aangescherpt door het bewuste bevroren
camerashot, een close-up van ons Goedele, haar ogen wijd opengesperd alsof ze
een visioen krijgt, en ere wie ere toekomt, de Zandman heeft er inderdaad de kop
voor.
Ik besluit tot enig historisch-wetenschappelijke onderzoek. TV uit, de zapper
vliegt aan de kant, snel een extra aspirine, laptop open en ik duik het Internet
in. Al snel kom ik tot een eerste belangrijke bevinding: het gaat hem hier,
ondanks het perspectief geboden door de Zandmans kop, niet om Goedeles
vermoedelijk voorwerp van visioen. Jammer maar waar, Goedele lief kind, ban deze
gedachtegang of beperk het tot thuis, desnoods kan je ook trachten te
solliciteren bij het 2de Kanaal van de collegas, gebruik dan wel de referentie
late uurtjes.
De oplossing daarentegen, zo leert mij het WorldWide Web, ligt voor het
grijpen in het oude strafrecht, met paal wordt immers schandpaal bedoeld, en
ja-ja Goedele ik weet ook wel dat die andere paal ook iets schandelijks over
zich kan hebben, en nee-nee Goedele, ik kan en wil de feiten niet manipuleren.
Als een teek hang ik nu aan het onderwerp vastgezogen en stoot in de
welbekende wiki op volgende wijsheid: ..een schandpaal is een paal waaraan
iemand als strafmaatregel werd vastgebonden en te kijk werd gesteld. Het was in
de eerste plaats bedoeld als een geestelijke marteling als straf, maar het stond
het publiek vaak vrij de persoon die letterlijk voor paal stond, te beschimpen
of te bekogelen met rot fruit, of andere zaken..., iets verder lees ik dat
die andere zaken onder andere paardenvijgen konden zijn.
Mijn onderzoek beëindig ik bij het moedgevende ..de gevaarlijkste varianten
van de schandpaal waren die waarbij relatief veel lichaamsdelen van de gestrafte
blootgesteld waren aan het opgejutte publiek..., er is nog hoop Goedele.
Het wordt stilaan tijd om aan mijn soep onderzoek te beginnen, gelukkig moet
ik mij ditmaal niet suf piekeren over een zinnige conclusie: de
Ondertitelaar(ster) kende een gelukkige dag. De vertaling is inderdaad dusdanig
dat het vanaf deze scene nog alle richtingen uitkan, hetzij de weg der
paardenvijgen hetzij deze aangegeven door de Zandmans kop. Ik zal het nooit te
weten komen, de Mechelse record-knop ben ik in mijn zeven haasten vergeten
indrukken.
Op weg naar de kelder bedenk ik dat het zonder economische crisis anders had
kunnen aflopen, dan had de Ondertitelaarster(ster) verdict immers geluid
Op het einde stond ik daar als een stommeling, en was dit hele idioot
paalgedoe overbodig geweest, plus een frustratie minder ergens op een
nieuwsredactie te lande. Dat laatste staande als een paal boven
water.
Raffel
30-10-2009, 00:00 geschreven door Raffel 
|