De Chinese smartphonefabrikant Xiaomi heeft woensdag met de Redmi Note 2 zijn nieuwste phablet
gelanceerd. Het toestel heeft net als zijn zeer betaalbare voorganger
een 5,5 inch scherm, maar nu met Full HD (1080p) resolutie in plaats van
HD (720p). De Note 2 beschikt over een nieuwe octa-core 64-bit Helio
X10-processor, 2 GB werkgeheugen, 4G en 16/32 GB opslagcapaciteit.In de Note 2 zit een batterij met een capaciteit van 3.060 mAh die quick charge 2.0 ondersteunt. De smartphone draait op Xiaomi's eigen MIUI 7-interface, dat is gebaseerd op Android 5.0.
Aan de achterkant bevindt zich een nieuwe camera met 13 megapixel sensor van Samsung. Deze ondersteunt Phase Detection Autofocus
met een focussnelheid van 0,1s. De lens bestaat uit vijf elementen en
heeft een diafragma van f/2.2. Aan de voorkant zit een 5 megapixel
camera van OmniVision.
De Redmi Note 2 biedt verder onder meer Wi-Fi 802.11ac en infrarood, dat
gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld het bedienen van je tv en andere
apparaten.
Met afmetingen van 152 x 76 x 8.25 mm is de Note 2 ietsje compacter dan
zijn voorganger en met een gewicht van 160 gram ook nog wat lichter. In
China beginnen de prijzen bij 799 yuan, oftewel nog geen 112 euro.
Bluboo kondigt sportsmartwatch met Android Wear aan
Bluboo heeft een smartwatch aangekondigd die draait op Android Wear en is voorzien van een volledig rond display. Deze Bluboo Xwatch is gericht op sporters en volgens de Chinese fabrikant in feite 's werelds eerste échte sportsmartwatch. Bluboo weet dat Motorola begin september met een sportversie van de tweede generatie Moto 360 kwam, maar stelt dat deze op het uiterlijk na in feite niet anders is dan andere Android Wear-smartwatches.
De Xwatch is onder meer voorzien van gps, een hoogtemeter en een
barometer, volgens Bluboo onmisbare eigenschappen voor een sporthorloge.
Helaas is de prijs nog niet bekend en kan Bluboo ook nog niet vertellen
vanaf wanneer de nieuwe smartwatch verkrijgbaar is.
Xiaomi heeft de Mi4c gelanceerd, een betaalbare
smartphone met redelijk goede specificaties en een nieuwigheidje, te
weten 'edge tap'. De 'edge-tap'-functie houdt in dat je met je vingers
op de zijkanten van het toestel kunt tikken om bepaalde acties te doen.
Zo kun je dubbel tikken om terug te gaan naar een vorige pagina of één
keer tikken om een foto te maken.
De Mi4c is voorzien van een 5 inch Full HD 'Sunlight Display', een
hexa-core Snapdragon 808-processor, een 13 megapixel camera met Phase Detection Autofocus,
een 5 megapixel frontcamera, een batterij met een capaciteit van 3.080
mAh en Quick Charge 2.0-functie, 4G LTE en een USB Type-C-aansluiting.
Van de Mi4c, die draait op Android 5.1 met Xiaomi's MIUI7-interface,
zullen twee verschillende versies verkrijgbaar zijn, te weten een met 2
GB werkgeheugen en 16 GB opslagcapaciteit en een met 3 GB geheugen en 32
GB opslagcapaciteit.
De nieuwe smartphone zal aanvankelijk alleen in China verkrijgbaar zijn,
maar het zal naar verwachting niet lang duren voordat internationaal
opererende webwinkels het toestel ook gaan verkopen. De prijzen zijn
respectievelijk 181 en 210 euro.
Smartphonehoesjes van leer en hout zijn
tegenwoordig redelijk normaal. Nog niet zo normaal daarentegen, is een
hoesje van echt marmer. Wil je dus graag opvallen, dan kun je binnenkort
voor de iPhone 6 de Clic Marble van Native Union kopen, een stijlvolle
cover met echt marmer aan de achterkant. Het lijkt wellicht een simpel concept, maar dat
is het zeker niet. Het was geen eenvoudige opgave voor Native Union om
een zo dun mogelijke plak marmer te maken. Uiteindelijk deed het bedrijf
er anderhalf jaar over om een stuk marmer te creëren van slechts 0,8 mm
dik. Dit lijkt natuurlijk zeer breekbaar en om die reden is de marmer
versterkt met glasvezel, waardoor het flexibel en krasbestendig is.
De Clic Marble-hoesjes maken de iPhone wel 2 mm dikker en kosten in de
Verenigde Staten niet minder dan 80 dollar (74,50 euro). Er zullen een
zwarte en een witte versie met Carrara-marmer uit Italië van
verkrijgbaar zijn.
Op crowdfundingsite Kickstarter is een opmerkelijk setje oordopjes te vinden, genaamd 'Glow'. Het snoer van deze oordopjes geeft licht, waarbij het licht pulseert op de beat van de muziek, of je hartslag. Het 'laserlicht' van het snoer wordt gecreëerd met behulp van de nieuwe Fibrance-technologie, die is ontwikkeld door Gorilla Glass-fabrikant Corning.
De Glow is naar verluidt ook een van de eerste audio-accessoires die specifiek is ontwikkeld voor Android-apparaten. Zo zit in het snoer ook een 'd-pad controller' met Bluetooth LE, waarmee je de muziekspeler op je telefoon kunt bedienen. Ook zit er een knop op die je kunt gebruiken om voice-commands in te spreken of om foto's te maken met de camera op je telefoon. Tot slot is er ook nog een knop om telefoonoproepen te beantwoorden of af te wijzen.
In de toekomst moet de Glow nog geavanceerdere functies erbij krijgen. Een van die functies is bijvoorbeeld dat je in bepaalde situaties door op een knop te drukken automatisch een standaard berichtje naar iemand kunt versturen. Als je bijvoorbeeld in je auto gestapt bent en gaat rijden, dan zal je smartphone dit op basis van allerlei informatie detecteren en kun je via de Glow een berichtje als 'ik ben onderweg' terugsturen naar iemand die vraagt waar je bent.
Overigens is ook nog veel aandacht besteed aan de geluidskwaliteit, niet geheel onbelangrijk bij oordopjes. Er zou hierbij nauw zijn samengewerkt met Knowles, een bedrijf dat audiocomponenten maakt voor bijvoorbeeld Sennheiser. De mensen achter Glow hopen op Kickstarter 100.000 dollar op te kunnen halen om hun doelstellingen te realiseren en dat lijkt gemakkelijk gehaald te gaan worden. De teller staat op het moment van schrijven al op ruim 78.000 dollar, met nog 44 dagen te gaan. Wie er vroeg bij was, kon al een Glow kopen voor 127 dollar, maar deze 'Early Bird Special' is al uitverkocht. Voor 149 dollar kun je nu de 'Kickstarter Special' kopen, waarbij je kunt kiezen uit drie kleuren (rood, groen of blauw).
Wanneer je melk vervallen is, dan ruik je dat. Het grote nadeel: je
moet aan die vieze vervallen merk ruiken. Geen probleem, horen we je
denken maar we hebben goed nieuws. Dankzij wetenschappers van de
universiteit van Berkeley is het detecteren van vervallen voedsel
binnenkort toch nog minder een probleem. Zij ontwikkelden een plastic
dop die je laat weten hoe het met het koesap in de koelkast gesteld is.
Ze maakten daartoe een melkdop waarin elektronische componenten
verwerkt zitten. Een speciaal circuit in de dop kan veranderingen in
elektronische signalen detecteren die veroorzaakt worden door de
melkverpestende bacteriën. Door je melk even ondersteboven te houden
komt ze in aanraking met de elektronica en krijg je een waarschuwing.
De techniek van de onderzoekers werkt niet uitsluitend op melk. Ze
hopen dat hun waarschuwingssysteem in de toekomst in meerdere producten
wordt verwerkt waarna je de versheid er van met je smartphone kan na
gaan. Specifiek stelt hoofdauteur van het onderzoek Liwei Lin voor dat
je in de winkel kan kijken hoe vers een product is zonder het uit zn
verpakking te halen.
Robots stofzuigerlijn Roomba is al sinds 2002 één van de bekendste
oplossingen voor wie niet graag stofzuigt of dat hele proces liever
automatisch ziet gebeuren. De nieuwste telg in de familie is de Roomba
980, en is de slimste stofzuiger tot heden. De robot is bovendien te
bedienen vanop afstand, dankzij wifi-integratie. Indien je digitale wolk
wat stoffig aanvoelt, kan je dat probleem nu verhelpen.
De fabrikant gaat er prat op dat de stofzuiger niet alleen slimmer
is, maar ook krachtiger. Bovendien bezit hij een speciale tapijtmodus.
Tapijten zouden zo geen enkel probleem mogen vormen. Bovendien moeten
nieuwe sensoren het makkelijker maken voor de robot om te zien en
zelfstandig te werken. Tijdens het stofzuigen, stelt hij namelijk een
kaart op die het werk overzichtelijker moet maken. Je robot leert je
huis dus kennen.
De autonomie van de stofzuiger zou twee uur moeten bedragen. De app
is voorlopig enkel beschikbaar voor iOS- en Android-apparaten. Je nieuwe
beste vriend is te koop vanaf december, voor een prijs van 1199 euro.
De nieuwe schoen van Adidas is niet meteen moeders mooiste te noemen.
Achter zijn ietwat lelijke uiterlijk schuilt echter een geavanceerd
proces die van deze schoen de best passende schoen moet maken die je
ooit hebt gedragen. De schoenzool is namelijk volledig gemaakt door een
3D-printer op basis van de voetzool van zijn drager en bestaat uit
ademend koolstofmateriaal. Hierdoor houdt niets je nog tegen straffe
prestaties neer te zetten op de atletiekpiste.
Beeld je in dat je naar een Adidas-winkel gaat, even op een loopband
rent en meteen een 3D-geprinte schoen krijgt. Dit willen we bereiken
met FutureCraft 3D, staat te lezen op de blog van Adidas. In
combinatie met bestaande voetscantechnologieën kan de zool een perfecte
kopie worden van de atleet zijn voetzool, met drukpunten op exact de
juiste plaatsen.
Momenteel is FutureCraft 3D nog slechts een prototype. Adidas lijkt
er echter op gebrand te zijn zich te onderscheiden van zijn concurrenten
door middel van geavanceerde technieken. Het Futurecraft-initiatief
zal nog meer baanbrekende designs aankondigen in de komende zes
maanden, aldus Adidas. Het ziet er dus naar uit dat de 3D-geprinte
schoen nog maar het begin is voor een reeks innovatieve sportproducten.
Dankzij nieuwe functie Smart Reply zal de Google Inbox app
kant-en-klare antwoorden kunnen voorschotelen aan gebruikers. De update
zou eind deze week doorgevoerd worden bij zowel de Android als iOS
versie.
Google Inbox is een complementaire app bij e-maildienst gmail. Google
bracht de applicatie vorig jaar uit, deze is specifiek ontworpen is om
je mailbus te beheren. Het bedrijf zet machine learning in om Smart
Reply mogelijk te maken, wat Inbox voorheen ook al gebruikte om spam te
herkennen. Via die technologie kan het programma berichten herkennen die
een antwoord nodig hebben en reacties suggereren opgebouwd met een
natuurlijke taalconstructie.
Het bedrijf demonstreerde de functie onder andere aan de hand van een
e-mail die naar vakantieplannen vraagt. Onderaan krijg je in de app
drie mogelijke antwoorden toegereikt: Nog geen plannen, ik heb ze
juist naar jou gestuurd en ik werk er nog aan. De reacties kan je zo
sturen, maar ook zelf nog aan vullen met verdere informatie. De software
is zelflerend en zal op basis van de antwoorden die je kiest volgende
suggesties aanpassen.