Archief per maand
  • 03-2013
  • 02-2013
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Welkom op mijn blog!
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Startpagina !
    auto's
    zijn cool
    26-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aston Martin V8 Vantage

    Aston Martin V8 Vantage (2005)

    Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
    Ga naar: navigatie, zoeken
    Aston Martin V8 Vantage (2005)
    AMV8 Apr06 4.JPG
    Algemeen
    Merk Aston Martin
    Vlag van Verenigd Koninkrijk Verenigd Koninkrijk
    Type V8 Vantage
    Productiejaren 2005 - heden
    Klasse Gran Turismo
    Zitplaatsen 2
    Basisprijs €172.000,-
    Verwant

    Maserati GranTurismo
    Ferrari California

    Technisch [1]
    Motor

    4.7L (voorheen 4.3L) V8

    Kleppen per cilinder 4
    PK 420 pk
    Koppel 470 Nm
    Brandstof Loodvrije benzine
    Maten
    Afmetingen (LxBxH) 4,38 x 1,87 x 1,26 m
    Wielbasis 2600 mm
    Draaicirkel 11,1 m
    Tankinhoud 77
    Emissie 358 g/km
    Koffervolume 250 L
    Topsnelheid 288 km/h
    Sprint van stilstand
    tot 100 km/h
    4,8 sec
    Portaal  Portaalicoon   Auto

    De Aston Martin V8 Vantage is een compacte sportwagen van het Britse merk Aston Martin. De V8 Vantage werd voor het eerst aan het publiek getoond tijdens de North American International Auto Show van 2003. Waar het in Detroit nog ging om een conceptmodel werd tijdens de Autosalon van Genève van 2005 het productiemodel onthuld.

    [bewerken] Model

    Met de V8 Vantage betrad Aston Martin een markt waarin zij nog niet eerder actief was geweest. De compacte sportwagen met een V8-motor is een groot succes voor het Britse merk. Een jaar na de introductie kwam er ook een V8 Vantage Roadster met een inklapbaar dak op de markt. In 2011 is er een sportievere versie van de auto gepresenteerd op de autosalon van Genève, de V8 Vantage S.

    [bewerken] Motorwijziging

    In mei 2008 maakte Aston Martin bekend een motorwijziging door te voeren. De 4.3L V8 werd vervangen door een 4.7L V8 om de auto beter te laten presteren. Dit zorgde voor een vermogenstoename van 50pk en een daling van de 0-100 km/h tijd van 5 naar 4,8 seconden.

    [bewerken] Zie ook

    26-02-2013 om 16:39 geschreven door thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aston Martin Rapide

    Aston Martin Rapide

    Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
    Ga naar: navigatie, zoeken
    Aston Martin Rapide
    Aston Martin Rapide IAA.jpg
    Algemeen
    Merk Aston Martin
    Type Rapide
    Productiejaren 2010-heden
    Zitplaatsen 4
    Voorganger Aston Martin Lagonda
    Technisch
    Motor

    5.9L V12

    Wielbasis 2990 mm
    Massa 1850 kg
    Sprint van stilstand
    tot 100 km/h
    5,3 sec
    Portaal  Portaalicoon   Auto

    De Aston Martin Rapide werd in 2006 door het Britse Aston Martin als Rapide Concept getoond op de Detroit NAIAS, een concept van een 4-deurs sportcoupé. Hiermee gaat Aston Martin de strijd aan met de Porsche Panamera en de Maserati Quattroporte. De naam Rapide is afgeleid van de Lagonda Rapide, een sedan die gemaakt werd door het merk Lagonda dat deel uitmaakt van Aston Martin.

    De Rapide ontleent de voor het merk typische designelementen aan de succesvolle DB9 en Vanquish. De wielbasis is echter ten opzichte van de DB9 met 30 cm verlengd, zodat er plaats is voor twee extra deuren en volwaardige achterstoelen. Deze zijn elektrisch omklapbaar, waardoor een kofferruimte van 600 liter inhoud ontstaat. De Rapide beschikt over een panoramadak, dat voor een lichtovergoten interieur zorgt en dat zich naar behoefte laat verdonkeren. De tot 350 kW (477 pk) en 600 Nm opgevoerde V12 stamt eveneens uit de DB9. Dit leidt tot een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 5,3 seconden en een topsnelheid van 303 km/h.

    Het productiemodel werd in september 2009 getoond op de IAA in Frankfurt.

    De Rapide wordt vanaf oktober 2009 geproduceerd bij Magna Steyr in Graz. Aston Martin heeft de Rapide op de markt gebracht in 2010.


    26-02-2013 om 16:36 geschreven door thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.corvette

    Corvette is een van de merken uit de General Motors-groep. Pas sinds 2005 is het een afzonderlijk automerk, tot die tijd was het de modelnaam van de sportiefste auto uit de Chevrolet-familie. Met de hernoeming van Daewoo tot Chevrolet is besloten om van Corvette een afzonderlijk merk te maken in Europa. In de VS daarentegen behoort het nog steeds tot de chevrolet-familie.

    Inhoud

     [verbergen

    [bewerken] Geschiedenis

    Na de Tweede Wereldoorlog besloot de directie van Chevrolet dat het tijd was voor een sportief model. De taak voor het design werd gegeven aan ontwerper Harvey Earl. In 1952 stond het eerste kleimodel klaar voor bezichtiging. Met de hete adem van de concurrentie in de nek werd de Corvette in 1953 in productie genomen. Zo goed als alle techniek kwam direct vanaf de plank. Alleen het gebruik van polyester voor de koets was innovatief. Die nieuwigheid was gedeeltelijk uit noodzaak geboren. Polyester had zich reeds op maritiem gebied bewezen en was door een paar kleine automakers als materiaal voor de carrosserie gebruikt. Voor Chevrolet was de snelle productietijd die met dit nieuwe middel te verwezenlijken was van doorslaggevend belang.

    Het concept sloeg aan. De eerste generatie Corvettes werd geproduceerd tussen 1953 en 1955. De 1956-1962 reeks was een voortborduursel op de eerste generatie. Voorzien van een lichte facelift en voortaan met een V8 in het vooronder in plaats van de 6-cilinder in lijn die luisterde naar de naam "Blue Flame Special". Deze laatste leverde een magere 150 pk uit ongeveer 3,8 liter cilinderinhoud. De V8 leverde echter 238 pk uit een cilinderinhoud van ongeveer 5 liter.

    In 1963 kwam de eerste grote restyling. Zwaar leunend op het 'Mako Shark'-showmodel werd de Sting Ray geboren. De auto had ook de typerende optische 'breuklijn' over de gehele flank, en deze serie was ook voorzien van de karakteristieke gedeelde achterruit.

    Begin jaren vijftig leek het voor General Motors niet waarschijnlijk dat ze succesvol een sportwagen op de markt konden brengen zeker niet één waar ze winst op zouden maken. GM maakte jaarlijks twee miljoen auto's en de totale markt voor sportwagens was goed voor slechts ongeveer 5000 stuks. De groep van kopers van tweezitter sportwagens was een heel kleine groep. Waarom waagde Chevrolet het toch in 1953 met de Corvette?

    Na de Tweede Wereldoorlog leek iedereen gek te zijn van de sportwagens die ze in Europa hadden gezien en die ze hadden meegenomen naar de Verenigde Staten. De autotijdschriften stonden er vol mee. Maar ja, er in geïnteresseerd zijn en er één kopen zijn twee verschillende zaken. Daar kwam GM snel achter. De interesse was er volgens GM genoeg en de reden dat er zo weinig verkocht werden was omdat er geen aanbod was van echte Amerikaanse sportwagens. De Europese sportwagens waren gemaakt voor de Europese eisen en verkeersomstandigheden. Volgens GM wilden de Amerikanen een sportwagen die gemaakt was voor de vlakke Amerikaanse wegen en stelden de Amerikanen andere eisen aan comfort. En omdat die auto nog niet bestond dacht GM dat met het creëren van zo'n auto die markt vanzelf wel zou ontstaan.

    De vraag of het publiek de Corvette wel mooi zou vinden kon makkelijk beantwoord worden door middel van de mobiele autoshow van GM, "Motorama" genaamd. Dit was een complete mobiele autoshow die in het begin van het jaar een aantal grote steden langs ging om het publiek kennis te laten maken met de GM modellen. Tevens ging er elk jaar een aantal experimentele modellen mee om de reacties van het publiek te testen. De hele show (decor en auto's) werd vervoerd in vrachtwagens en elke keer weer compleet opgebouwd in hotels en/of andere tentoonstellingsruimtes. In januari 1953 kon het publiek voor het eerst kennismaken met de Corvette tijdens de Motorama die werd gehouden in de hal van het Waldorf Astoria Hotel in New York. De reacties waren overweldigend. Dus besloot GM nog datzelfde jaar met de productie van de Corvette te starten.

    [bewerken] C1 (1953-1962)

    1953 Het unieke van de Corvette was, en is nog steeds, zijn kunststof carrosserie. De eerste Corvette werd gebouwd op 30 juni 1953 in Flint, Michigan in een hoek van de fabriek waar de overige Chevrolet-modellen werden gemaakt. De 1953 Corvette had een 3,8 liter 6 cilinder in lijn motor met een vermogen van 150 pk. Omdat alle Corvettes met de hand gemaakt werden en de productie van een auto met een kunststof carrosserie eigenlijk in een experimenteel stadium verkeerde werden er in dat jaar slechts 300 stuks gefabriceerd. De prijs was $3.734 wat twee keer zoveel was als voor een "gewoon" Chevrolet-model betaald moest worden. Alle 1953 Corvettes waren wit met een rood interieur.

    1954 De fabricage begon dit jaar in de fabriek in St. Louis die berekend was op een jaarlijkse productie van 10.000 stuks. De vraag bleef ook nu weer achter wat tot gevolg gehad dat er maar 3.640 stuks werden geproduceerd. Dit jaar had de Corvette weer dezelfde 6 cilinder motor maar was de carrosserie naast wit ook in een drietal andere kleuren verkrijgbaar: blauw, rood en zwart.

    1955 Uiterlijk nog steeds dezelfde carrosserievorm als de voorgaande jaren maar 1955 zag wel de introductie van de nieuwe 195 pk sterke 4,3 liter V8 motor. Bijna alle 1955 Corvettes hadden deze V8 motor en waren uiterlijk te herkennen aan de grote goudkleurige letter "V" in het woord "Chevrolet" op de zijkant van de auto. De kleur zwart was verdwenen en koper en goud waren de nieuwe carrosseriekleuren. Ook nu bleef de vraag naar Corvettes achter. Toen de productie van de 1955 Corvette begon stonden er nog 1.100 onverkochte exemplaren van het model 1954 bij de dealers! Van de 1955 Corvette werden er slechts 700 stuks geproduceerd wat bijna het einde betekende van de Corvette ware het niet dat een aantal kopstukken van GM er anders over dachten en in de Corvette bleven geloven.

    1956 Dit jaar kreeg de Corvette zijn nieuwe carrosserievorm en had men de keus uit een tweetal V8 motoren (210 en 225 pk). De 225 pk motor was ook nog verkrijgbaar met een andere nokkenas en leverde dan 240 pk. Nieuw waren handgrepen en sloten aan de buitenkant van de deuren, elektrisch bedienbare zijruiten, de hardtop en de carrosserie die met witte of zilveren vlakken uitgevoerd kon worden. De kleur goud verdween, zwart was weer terug en nieuw was een fraaie kleur groen (Cascade Green). Een productie van 3.467 stuks gaf de burger weer moed.

    1957 Carrosserievorm hetzelfde maar nu nog meer keus uit motoren en de introductie van de benzineinjectie. De basismotor had 220 pk en er waren twee (dubbele) carburateur-versies met respectievelijk 245 en 270 pk. De benzineinjectie V8 motoren leverden 250 en 283 pk. Die laatste leverde niet exact 283 pk maar omdat de V8 nu een cilinderinhoud had van 283 kubieke inch (4,6 liter) deed dat het goed in de advertenties. "Corvette FI, one horsepower per cubic inch of displacement!" Een nieuwe carrosseriekleur was zilver. De productie steeg dit jaar naar 6.339 stuks.

    1958 Een nieuwe carrosserie dit jaar, herkenbaar aan de -voor het eerst- dubbele koplampen, en een nieuw dashboard. Uniek dit jaar waren de gleuven op de motorkap en de twee chromen strippen over de kofferdeksel. Opvallende nieuwe kleuren dit jaar waren antraciet en lichtgeel. De productie kwam met 9.168 in de buurt van de 10.000.

    1959 De gleuven op de motorkap en de chromen strippen op de kofferdeksel waren verdwenen. In het interieur werden ook een aantal verbeteringen doorgevoerd wat betreft de afleesbaarheid van de meters en werden de armsteunen verplaatst voor meer elleboogruimte. Ook was een zwart interieur een primeur voor de Corvette. De productie steeg licht naar 9.670 stuks.

    1960 Het laatste jaar voor de fraaie grille met de grote chromen "tanden" en de rond gevormde achterzijde. Nauwelijks uiterlijke verschillen met 1959. De prijs voor een standaard Corvette was dit jaar $3.872. Productie overschreed dit jaar de magische grens van 10.000 stuks. Het waren er 10.261 om precies te zijn.

    1961 De carrosserie kreeg dit jaar een serieuze facelift. Een nieuwe eenvoudige grille en een totaal andere achterpartij die al een aardige indicatie gaf van de dingen die komen gingen. Het eerste jaar met vier ronde achterlichten wat een Corvette traditie zou worden. De uitlaten kwamen voor het eerst uit onder de carrosserie in plaats van uit de carrosserie door de achterpanelen. De sterkste V8 dit jaar had benzineinjectie en leverde 315 pk. Het laatste jaar dat de Corvette banden kon krijgen met de brede witte vlakken (wide whitewall tires). Ook het laatste jaar dat men de carrosserie met contrasterende zijvlakken kon krijgen. 10.939 stuks werden er geproduceerd.

    1962 Het laatste jaar van de eerste generatie Corvettes. Een nieuwe V8 motor met 327 kubieke inch (5,3 liter) beleefde zijn debuut in de Corvette en leverde in basisuitvoering 250 pk en als optie waren 300, 340 en 360 pk sterke motoren verkrijgbaar. Een uiterlijke verschil met 1961 was het ontbreken van chromen strippen om de vlakken aan de zijkant van de carrosserie. Maar liefst 14.531 stuks van het modeljaar 1962 werden er geproduceerd in de fabriek van St. Louis.

    [bewerken] C6 (2004-heden)

    De Corvette C6 is nu de enige Corvette die in productie is. De C6 is een van de weinige auto's met een topsnelheid van 300 km/u. De C6 Coupé kost € 89.550. Er is ook een C6 Convertible, die kost € 99.950,- en heeft dezelfde topsnelheid. Vanaf 2008 zal deze Corvette in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u kunnen en heeft deze een topsnelheid van 306 km/u.

    De C6 Coupé ging in de verkoop in Nederland in september 2004, de Convertible in januari 2005. De C6 Coupé trekt ook nog snel op, 0–100 km/u: 4,1 s. De Convertible gaat van 0–100 km/u in 4,3 seconde. Dezelfde sprintnummers maar dan met de Hydramatic 6-traps automaat: Coupé: 4,7 s Convertible: 4,8 s.

    [bewerken] De Corvette Z06

    Corvette Z06 op de Kurfürstendamm in Berlijn

    De Corvette Z06 werd in 2006 gepresenteerd. Het heeft een 7,0 liter, 512 pk sterk LS7 blok. De Z06 trekt in 3,9 seconde op naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van meer dan 300 km/u.

    Sinds 2009 is er een snellere versie van de Corvette Z06, vooral om concurrentie te bieden aan de Dodge Viper. Het is de Corvette ZR-1, ook wel "Blue Devil" genoemd. Deze snelste versie heeft een small block 6.2 liter LS9 V8 die het met een Eaton compressor tot 612 pk aan vermogen en 807 Nm aan koppel schopt. Door het gebruik van een compressor geeft de motor bij relatief lage toerentallen al veel vermogen af. Bij 3.000 toeren per minuut levert de V8 300 pk en is er 434 Nm trekkracht voorhanden. De maximale trekkracht komt vrij bij 4.000 toeren per minuut. In de toerenregio van 2.600 tot 6.000 toeren per minuut is 90 procent van de trekkracht voorhanden. Acceleratie van 0-100 gaat in 3.4 seconden. De topsnelheid ligt op 328 km/u. De Corvette ZR1 wordt gebouwd in Wixom, Michigan, in een fabriek die is ingesteld op het maken van kleine series. Daar wordt ook de motor gemaakt van de Z06.

    22-02-2013 om 19:33 geschreven door thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wie is het snelst????:shock:
    wie is het snelst de lamborghini of de audi r8 antwoord eerst en bekijk dan het filmpje





    http://www.youtube.com/watch?v=Z-_nMt4U-2s&feature=player_detailpage

    22-02-2013 om 19:26 geschreven door thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lamborghini Aventador

    Lamborghini Aventador

    Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
    Ga naar: navigatie, zoeken
    Lamborghini Aventador
    2011-03-04 Autosalon Genf 1230.JPG
    Merk Lamborghini
    Type Aventador
    Productiejaren 2011 - heden
    Voorganger Lamborghini Murciélago
    Opvolger N.n.b.
    Technisch
    Layout

    M4-layout

    Motor

    6498 cc 60° V12

    Kleppen per cilinder 4
    PK 691 pk
    Vermogen 515 kW @ 8250 tpm kW
    Koppel 690 Nm @ 5500 tpm Nm
    Brandstof Benzine
    Overbrenging

    7-traps ISR

    Remmen voor: 400x38 mm achter: 380x38 mm
    Banden voor: 255/35 R19 achter: 335/30 R20
    Maten
    Afmetingen (LxBxH) 4,780 x 2,265 x 1,136 m
    Wielbasis 2700 mm mm
    Massa 1575 kg kg
    Gewichtsverdeling voor/achter 43/57 (voor/achter)%
    Verbruik 17,2 liter/100 km
    Emissie 398 g/km
    Topsnelheid 350 km/h
    Sprint van stilstand
    tot 100 km/h
    2,9 sec
    Portaal  Portaalicoon   Auto

    De Lamborghini Aventador is een sportwagen van het Italiaanse automerk Lamborghini. De Aventador kwam in 2011 op de markt en is de opvolger van de Lamborghini Murciélago die in 2010 uit productie ging. Hij stond op de Autosalon van Genève en ging als LP700-4 in productie.

    Inhoud

     [verbergen

    [bewerken] Kenmerken

    [bewerken] LP700-4

    In de loop van 2011 werden er steeds meer details bekend over de Murciélago-opvolger. Een belangrijk speerpunt bij de ontwikkeling van de Aventador was gewichtsreductie.

    Als eerste werden de motor- en versnellingsbakgegevens vrijgegeven. Het betreft een nieuwe 6,5-liter 60° V12-motor die 700 pk levert. De krachtbron weegt slechts 235 kg. Deze brengt zijn krachten over via een gerobotiseerde handbak genaamd ISR (Independent Shifting Rod). Deze is 79 kg lichter dan een dubbelekoppelingversnellingsbak die tegenwoordig veel toegepast wordt. Tevens weegt hij 20 kg minder dan de huidige transmissie en in de 'Corsa'-stand duurt het schakelen 50 ms. Ter vergelijking: een Formule 1-auto doet dit in 40 ms. De krachten worden via een Haldex-koppeling verdeeld over alle vier de wielen.

    Spoedig daarna werd ook de ophanging getoond. In tegenstelling tot zijn voorgangers zijn de schokdempers van de Aventador horizontaal geplaatst geïnspireerd op de Formule 1-auto's. Ook werden de carbon keramische remschijven getoond.

    Daarna werd ook de grotendeels uit koolstofvezel opgetrokken monocoque getoond. Deze heeft een eigen gewicht van 147,5 kg en de complete body weegt slechts 229,5 kg. Ook het chassis is voor een groot gedeelte van koolstofvezel vervaardigd. Hiervoor sloeg Lamborghini de handen ineen met vliegtuigbouwer Boeing en de Universiteit van Washington. Het resultaat was een extreme stijfheid van 35.000 Nm/graad. Ter vergelijking: de Murciélago heeft een stijfheid van 20.000 Nm/graad.[1]

    [bewerken] J Concept

    Op de Autosalon van Genève van 2012 presenteerde Lamborghini de Aventador J Concept. Deze open versie van de Aventador heeft naast geen dak ook geen voorruit. De J Concept heeft dezelfde 6,5 liter V12-motor met 700 pk als de Aventador. De topsnelheid komt boven de 300 km/h te liggen. De J Concept is lichter dan de Aventador doordat de J Concept geen dak, geen airconditioning en geen navigatiesysteem heeft. De naam J komt van 'Bijlage J' uit het reglement van de FIA waarin de technische specificaties van aan FIA-races deelnemende auto's worden bepaald.

    22-02-2013 om 19:00 geschreven door thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lamborghini Miura

    De Lamborghini Miura is een sportwagen van het Italiaanse automerk Lamborghini en werd gebouwd tussen 1966 en 1973. Hij was één van de eerste succesvolle productiewagens met een MR-lay-out.

    Inhoud

     [verbergen

     P400

    Het chassis, ontworpen door Gianpaulo Dallara, werd in 1965 op de Autosalon van Turijn aan het publiek getoond. De motor, een 3,9 L 60° V12, was dwars geplaatst en in het midden gemonteerd, zoals dat normaal alleen bij racewagens terug te vinden was. Het project kreeg de naam P400, de P verwees naar de plaatsing van de motor (Italiaans posteriore is "achteraan") en de 400 naar de cilinderinhoud.

    Lamborghini liet het designbureau Bertone een carrosserie rond dit chassis ontwerpen en in 1966 was de auto op de Autosalon van Genève voor het eerst in volle glorie te bezichtigen. De eerste ruwe schetsen kwamen nog van Giorgetto Giugiaro, maar toen die Bertone verliet werd de auto verder getekend door Marcello Gandini. Als inspiratie werd duidelijk de Ford GT40 gebruikt. Het werd een auto met een zeer agressief uiterlijk; hij heeft een bodemvrijheid van slechts 130 mm en is niet hoger dan 1055 mm. Hij biedt plaats aan twee personen en heeft zo goed als geen kofferruimte. De lage neus en twee luchthappers achteraan verraden de positie van de motor. De auto werd Miura gedoopt, naar een Spaans stierenras gefokt voor het stierenvechten.[1] De productie van de Miura P400 kwam eind 1966 op gang. Er werden in totaal 475 exemplaren geproduceerd, voor in 1969 werd overgegaan op de Miura S.

     P400 S

    Lamborghini Miura P 400 S - 1968

    De Miura P400 S, met de S van Sprinto, werd voor het eerst getoond op de autosalon van Brussel in 1968.

    Chassisontwerper Gianpaulo Dallara was verhuisd naar De Tomaso en werd bij Lamborghini opgevolgd door Paolo Stanzini. Het metalen chassis werd iets dikker en de Miura kreeg een 370 pk sterke motor.

    De topsnelheid kwam nu op 288 km/u te liggen en de Miura trok op van 0 tot 100 km/u in 5,6 seconden, wat deze Miura één van de snelste wagens uit zijn tijd maakte. Het uiterlijk bleef op een paar details na ongewijzigd. In totaal werden slechts 140 Miura S-wagens geproduceerd.

     P400 SV

    In 1971 volgde de laatste versie van de Miura, de P400 SV, waarbij de SV voor super veloce staat. De meest opvallende uiterlijke verschillen zijn het verdwijnen van de "wimpers" bij de koplampen en het verbreden van de wielkassen achteraan vanwege de nieuwe wielen met bredere Pirelli banden. Het vermogen van de motor werd verder opgevoerd tot 385 pk.

    Lamborghini Miura SVJ

     Jota

    In 1972 werd door de testpiloot van Lamborghini de Miura Jota gebouwd. De Jota was een echte racevariant van de Miura. Er werd slechts één exemplaar gebouwd, dat kort daarop volledig werd vernield in een ongeval. Om op de vraag van verschillende klanten in te gaan kon de Miura SV geleverd worden met aanpassingen die de wagen wat meer tegen de Jota moest laten aanleunen. Lamborghini doopte deze variant de Miura SVJ. In de meeste gevallen werden alleen de uiterlijke kenmerken aangepast.

    22-02-2013 om 18:54 geschreven door thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lamborghini Diablo

    De Lamborghini Diablo is een supersportwagen van het Italiaanse automerk Lamborghini. De wagen werd voor het eerst aan het publiek getoond in 1990 en volgde de Lamborghini Countach op.

    Geschiedenis

    De Lamborghini Countach bestond al sinds 1974 en in 1985 vond Lamborghini het tijd om aan een opvolger te beginnen. Het duurde nog vijf jaar voor de Diablo voor het eerst aan het publiek getoond werd, op de tweede editie van de Lamborghini Day aan het Hotel de Paris in Monte Carlo.

    Zoals meestal bij Lamborghini kwam de naam van de wagen uit het stierenvechten. Diablo was een stier uit de negentiende eeuw en werd beroemd door een gevecht met toreador El Chicorro. Diablo is tevens Spaans voor duivel.

    Voor het ontwerp van de wagen contacteerde Lamborghini Marcello Gandini, die eerder de Miura en Countach voor Lamborghini had ontworpen. De Diablo werd een typische Lamborghini: laag, breed en agressief. De wagen heeft niet meer de grote luchthappers bovenaan zoals de Countach, die werden meer weggemoffeld achteraan. De Diablo behield wel de typische deuren van de Countach en de grote vleugel bleef nog optioneel beschikbaar. In 1987 werd Lamborghini deel van de Chrysler-groep en het ontwerp werd iets minder agressief gemaakt door het Chrysler Styling Center.

    De Diablo kreeg een 5,7 L V12-motor van 492 pk. De topsnelheid van de Diablo kwam oorspronkelijk op 325 km/u te liggen, maar de Diablo GT liet later op de Nardo Ring een topsnelheid noteren van 338 km/u, ruim boven de vooropgestelde 315 km/u. Als materiaal voor het chassis en carrosserie werd composiet en aluminium gebruikt. De Diablo werd goed onthaald bij de pers en dat vertaalde zich ook meteen in de verkoopcijfers. Hij werd nog geproduceerd tot 2001, toen hij werd opgevolgd door de Lamborghini Murciélago.

    Types

    Lamborghini Diablo VT Roadster
    Lamborghini Diablo SE 30
    • Diablo (1990-1998)
    • Diablo VT (1993-1998): de eerste Diablo met vierwielaandrijving. VT staat voor Viscous Traction en betekende dat van zodra de achterwielen grip verliezen de voorwielen de tractie gaan overnemen.
    • Diablo SE 30 (1994): een special edition, waarvan slechts 150 stuks van gebouwd zijn, om de 30e verjaardag van Lamborghini te vieren.
    • Diablo SV (1995-1998): de Sport Veloce-versie van de Diablo kreeg in 1995 een motor van 510 pk. Het Sport Veloce-toevoegsel verwees naar de toen 25-jarige Miura SV.
    • Diablo VT Roadster (1995-1998): de eerste cabrioletversie van de Diablo.
    • Diablo VT (1999): een verbeterde VT-versie die onder andere de updates van de SV kreeg. De openklappende koplampen werden vervangen door normale koplampen.
    • Diablo SV (1999)
    • Diablo VT Roadster (1999)
    • Diablo GT (1999): een sportievere versie. De motor werd een 5992 cc-versie van de V12.
    • Diablo VT 6.0 (2000): De laatste grote update van de Diablo in afwachting van de Murciélago. De Belg Luc Donckerwolke zorgde voor de opfrisbeurt.
    • Diablo Millennium Roadster (2000): een gelimiteerde versie van de Diablo, slechts 30 exemplaren werden geproduceerd.
    • Diablo VT 6.0 SE (2001)

    22-02-2013 om 18:49 geschreven door thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lamborghini coutach
    Geschiedenis

    Het prototype van de Countach werd in 1971 aan het publiek voorgesteld op de Autosalon van Genève: de LP 500 Countach. LP staat voor Longitudinale Posteriore, de 500 verwijst naar de cilinderinhoud van 5 liter en Countach is Piëmontees dialect voor verbazingwekkend, prachtig. Het design van de wagen kwam van Marcello Gandini van Bertone en was duidelijk gebaseerd op de Alfa Romeo 33 Carabo, een conceptwagen die Gandini een paar jaar eerder had ontworpen voor Alfa Romeo. Net zoals de Carabo had de Countach deuren die omhoog open gingen en niet zijwaarts, een systeem dat typisch zou worden voor Lamborghini en dat nu nog gebruikt wordt in de Lamborghini Aventador.

     LP 400

    De 5 liter V12-motor hield het echter niet lang vol en bleek niet betrouwbaar genoeg voor productie. De motor werd verkleind naar 4 liter (375 pk) en de Countach kreeg twee grote luchthappers op zijn "schouders" die voor extra koeling moesten zorgen. Twee jaar na de LP 500 werd de LP 400 voorgesteld op het autosalon van Genève. Na nog wat tests en kleinere aanpassingen werd de uiteindelijke productieversie in 1974 voorgesteld in Genève en in april van dat jaar geleverd aan de eerste klanten.

     LP 400 S

    Walter Wolf, een Formule 1-teambaas, paste zijn LP 400 Countach iets aan. Zijn Countach kreeg bredere banden, opnieuw een 5 liter-motor en een verbeterde ophanging. Lamborghini nam zijn modificaties voor een deel over bij de productie van de LP 400 S. De motor bleef echter een 4 liter V12. Wolf voegde even later nog de grote vleugel toe aan zijn Countach en ook dit werd op vraag van klanten weer overgenomen door Lamborghini.

     LP 500 S / LP 500 QuattroValvole

    Ondertussen had eeuwige rivaal Ferrari met de 512 BB hun nieuwe V12 op de markt gebracht, die sneller bleek te zijn dan de Countach. Als reactie hierop werd in 1982 de cilinderinhoud van de Countach vergroot naar de oorspronkelijke 5 liter (4754 cc). De naam veranderde van LP 400 S naar LP 500 S of in latere versies LP 5000 S. Het antwoord van Ferrari liet niet lang op zich wachten en in 1984 zag de Ferrari Testarossa het levenslicht. Een jaar later kwam Lamborghini op het autosalon van Genève met de Countach LP500 QuattroValvole, de laatste grote update van de wagen. De cilinderinhoud werd verder vergroot tot 5167 cc en de motor leverde een maximaal vermogen van 455 pk, ruimschoots boven de 390 pk van de Testarossa.

     25e verjaardag

    Om in 1988 de 25e verjaardag van Lamborghini te vieren werd op basis van de QuattroValvole een laatste versie van de Countach ontwikkeld. De Countach werd iets minder agressief gemaakt en was beter geschikt voor alledaags gebruik.

    22-02-2013 om 18:47 geschreven door thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lamborghini gallardo

    lamborghini gallardo

    De Gallardo werd enkele jaren na de Murciélago gelanceerd, en als kleine broertje voor deze supersportwagen moest de Gallardo vooral met Maserati, Porsche (de duurdere modellen), Ferrari (de goedkopere modellen) en Mercedes-Benz (de topmodellen) concurreren. Dit is uiteindelijk een succes geworden (anno 2008 was deze wagen nog te koop), maar uiteraard kan de Gallardo qua verkoopscijfers nog niet aan bijvoorbeeld Porsche tippen. Het gros van de Gallardo gaat in het geel over de toonbank. De wagen heeft een agressief en modern design, en hij is net zoals zijn duurdere broer uit 2002 getekend door de Belg Luc Donckerwolke, die sinds 2005 als designchef bij naaste Lamborghini-zuster Seat aan het werk is (alleen Seat, Lamborghini, Ducati en Audi behoren tot de Audi-groep, die naast de Volkswagen-groep één van de twee takken binnen de grote Volkswagen AG is).

    In 2007 kwam Audi met hun eigen sportwagen de Audi R8 op de markt. Deze wagen is nauw verwant aan de Gallardo, zo heeft de R8 een aantal onderdelen gemeen met de wagen waaronder de transmissie. Een groot verschil is echter dat de R8 als basismotor een 4,2-liter V8 heeft, tegenover de 5,0-liter V10 van de Gallardo.

    In 2008 werd op de Autosalon van Genève een verbeterde versie van de Gallardo getoond: de LP 560-4. De auto heeft onder andere een nieuw uiterlijk en een nieuwe motor met een vermogen van 553 pk. De 4 in de naam staat voor de permanente vierwielaandrijving.

    22-02-2013 om 18:42 geschreven door thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lamborghini Murciélago

    De Lamborghini Murciélago is een sportauto van het Italiaanse automerk Lamborghini en kwam in 2002 op de markt. De wagen werd ontworpen door de Belg Luc Donckerwolke en is de opvolger van de Diablo. De Murciélago is een tweedeurs en tweezits coupé. In 2004 kwam er een roadstervariant van de Murciélago.

    In 2006 werd de Murciélago vervangen voor de Murciélago LP640 die een krachtigere motor heeft. In 2007 volgde ook de Roadster die werd opgevolgd door de LP640 Roadster.

    In 2010 presenteerde het merk een nieuwe versie van de Murcielago, de LP670. LP staat voor 'Longitudinale Posteriore', wat verwijst naar de in de lengterichting gepositioneerde motor met 670 pk. Qua uiterlijk kreeg het model een iets andere spoiler, voorbumper en achterkant. Met dit model neemt Lamborghini afscheid van de Lamborghini Murciélago.

    22-02-2013 om 18:38 geschreven door thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mazerati gransport

    De Maserati GranSport is een model van het Italiaanse autohuis Maserati welke op de Autosalon van Genève in 2004 werd gepresenteerd. Het ontwerp is van Pininfarina.[1].

    De GranSport is de sportieve versie van de Maserati 4200 GT. De GranSport heeft een 4.2 liter V8-motor onder de kap, goed voor 400 pk.

    Qua design valt de GranSport op door de agressieve neus met de grote grille.

    21-02-2013 om 19:28 geschreven door thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ferrari 458 challenge

    De Ferrari 458 Challenge is de raceversie van de Ferrari 458 Italia.

    De auto werd voor het eerst getoond tijdens de jaarlijkse Dealer Meeting in Maranello in 2010.

    De 458 Challenge wijkt op slechts een paar details af van de 458 Italia. De 4.5 liter V8 motor is nog hetzelfde, maar belangrijke wijzigingen zijn aangebracht aan de overbrengingsverhoudingen en de carrosserie is lichter door gebruik te maken van koolstofvezel en lexan.

    21-02-2013 om 19:23 geschreven door thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ferrari california

    De Ferrari California is een auto van het Italiaanse automerk Ferrari. De California werd gepresenteerd tijdens de Mondial de l'Automobile van 2008 in Parijs 

      MODEL
    De California is een geheel nieuw model in het gamma van Ferrari. De auto wordt gepositioneerd onder de Ferrari 458 Italia en dient als instapmodel in de modellijn van Ferrari. De California is de eerste Ferrari die geleverd wordt met een metalen vouwdak. Een andere noviteit voor een Ferrari is de voorin geplaatste V8-motor. Het koetswerk en de carrosserie zijn volledig uit aluminium vervaardigd.

     Motor

    De California is uitgerust met de 4.3L V8 uit de F430. Het is de eerste keer dat Ferrari de krachtbron koppelt aan een zeven versnellingen tellende versnellingsbak met een dubbele koppeling. Voor het schakelen kan worden gekozen tussen een automatische stand of handmatig schakelen met behulp van schakelflippers achter het stuur. Het F1-Trac-tractiecontrolesysteem dat debuteerde op de 599 GTB Fiorano is ook terug te vinden in de California.

    21-02-2013 om 19:18 geschreven door thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ferrari enzo

    De Ferrari Enzo is een exclusieve sportwagen van Ferrari uit 2002, genoemd naar de oprichter van dit Italiaanse automerk, Enzo Ferrari. Opmerkelijk was dat men niet zelf kon kiezen of men deze wagen kocht, maar dat Ferrari de mensen koos die er één mochten kopen. De Ferrari Enzo volgde de F50 op en werd als basis gebruikt voor de volgende modellen zoals de F430 en de FXX. Ook de MC12 GT-racewagen van het zusterbedrijf Maserati en de Ferrari P4/5 by Pininfarina werden gebaseerd op de Ferrari Enzo.

    21-02-2013 om 19:11 geschreven door thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ferrari ff

    De Ferrari FF, gelanceerd in 2011, is de eerste Ferrari met vierwielaandrijving. De wagen is gemaakt met de intentie een gezinswagen aan het Ferrari-gamma toe te voegen. Het is een kruising tussen een coupé en een stationwagen, een shooting brake. FF staat dan ook voor Ferrari Four. Anders dan concurrenten als de Porsche Panamera en de Aston Martin Rapide, heeft deze Ferrari maar twee deuren, om het sportief te houden. Er is echter veel ruimte in de auto. Er werd enige kritiek geleverd op de auto vanwege de grote afmetingen. De V12 blijft ondanks de bedoeling er een familiewagen van te maken.

    21-02-2013 om 19:04 geschreven door thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ferrari f430

    De Ferrari F430 is een instapmodel van de Italiaanse sportwagenfabrikant en Fiatdochter Ferrari die leverbaar was tot medio 2009. De F430 is de opvolger van de 360 Modena en debuteerde in 2004 op de Mondial de l'Automobile. De F430 heeft een achtcilinder in V-configuratie met 490 pk, dat is bijna 100 pk meer dan zijn voorganger. De motor is middenin geplaatst en is net als bij de 360 te zien door een transparante motorkap. De 0 tot 100 km/u werkt de Ferrari af in vier seconden. De opvolger ervan is Ferrari 458 Italia.

    Voor de wagen werd veel formule 1-techniek gebruikt, waaronder een elektronisch te bedienen differentieel met vijf standen om de tractie en de ophanging optimaal af te stellen. Het schakelen gaat via een sequentiële versnellingsbak met flippers aan het stuur, alhoewel ook een handgeschakelde bak tot de mogelijkheden behoort.

    21-02-2013 om 18:55 geschreven door thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.porsche 911

    Op 12 september 1963 werd door Porsche het model 901 voor het eerst getoond aan het publiek op de autosalon van Frankfurt. Het nummer moest echter worden veranderd omdat Peugeot het merkrecht claimde op alle automodelnummers bestaande uit drie cijfers met een nul in het midden. Gekozen werd toen voor 911. De Porsche 911 kwam in 1964 op de markt met een 2.0 liter luchtgekoelde 6 cilinder motor die achterin was geplaatst en 130 pk leverde. Hiermee kon de 911 in 8,9 seconden optrekken van 0 tot 100 km/u.

    In de loop der jaren werd het modellengamma vergroot. Zo kwam in 1966 de 911S met 160 pk en in 1967 de Targa op de markt, genoemd naar de vele overwinningen van Porsche bij de Targa Florio-races op Sicilië. Porsche combineerde bij deze uitvoering het gevoel van een cabriolet met de zekerheid van een rolbeugel. De eerste types, softwindow genaamd, hadden een uitritsbare plastic achterruit. Vanaf 1969 werd een vaste glazen achterruit geleverd. In 1968 werd de wielbasis met 56 mm verlengd om de wegligging te verbeteren.

    In de loop der jaren groeide de motorinhoud van 2,0 naar 2,2 en 2,4 liter. Altijd waren diverse uitvoeringen te krijgen. De standaard 'T' (110, 125, of 130pk), het comfortmodel 'E' (155 of 165pk) of de sportieve 'S' (160, 170, 180 of 190 pk). Voor modeljaar 1973 kwam de Carrera RS (Renn-Sport) uit met 2,7 liter motor en 210 pk. Deze was bedoeld voor de racerij maar kon ook op straat worden gebruikt. Bij de RS was alles in het werk gesteld om gewicht te reduceren. De RS is duidelijk te herkennen aan zijn kenmerkende spoiler, een zogenaamde "ducktail". De naam Carrera werd door Porsche voor het eerst gebruikt in 1955, om een klasseoverwinning in de Carrera Panamericana van 1953 te herdenken. Carrera is Spaans voor "race".

    Vanaf modeljaar 1974 waren de auto's uitgerust met een 2,7 liter motor, en hadden ze aluminium bumpers met harmonicarubbers aan de zijkant. Dit was noodzakelijk om te voldoen aan de Amerikaanse wetgeving op het gebied van veiligheid. Vanaf modeljaar 1976 werd de Porsche gebouwd van verzinkt staal om roesten tegen te gaan.

    In de turbo uitvoering van 1975 tot 1989 was het model bekend als 930; Hierna waren van 1989 tot en met 1992 alle 911 modellen, turbo en niet-turbo bekend als 964; in de periode 1993-1997 als 993 in de periode 1998-2004 als 996 en vanaf 2004 als 997. Sinds het model niet meer 930 genoemd werd was ook het geval voor de atmosferische versies (de types 993, 996 en 997) Dit is gewoon de modelnaam, het begrip turbo wordt er nu gewoon achter geplaatst. wauw spectaculair he

    21-02-2013 om 18:55 geschreven door thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.slr mclaren
    De motor

    De SLR McLaren heeft een 5,4 l V8-motor van AMG, het tuningbedrijf van Mercedes-Benz. Die V8-motor levert een vermogen van 460 kW, dat is 623 PK en de motor levert ook een max. koppel van 780 Nm, dat vrijkomt bij 3250 tpm. Deze motor gebruikt ook het dry-sump systeem en is net achter de vooras gemonteerd. Oorspronkelijk wilde men in de SLR een V12 monteren maar aangezien die niet paste moest het een V8 worden. Ook interessant is dat de compressor zelf al maar liefst 121 pk nodig heeft voordat hij effect heeft. Zijn topsnelheid is 335 km/u. Dankzij die enorm sterke motor gaat de SLR McLaren van 0-100 km/u in maar 3,8 sec, 200 km/u wordt bereikt in 10,5 seconden. Ook is er nu een speciale editie van de SLR McLaren leverbaar:de SLR 722 Edition. Het getal 722 is een verwijzing naar het startnummer van de beroemde Mercedes-Benz 300 SLR waarmee Stirling Moss en Denis Jenkinson in 1955 de 1000 mijlsrace op hun naam schreven. Deze levert 650 Pk en tipt de 100 km/u in 3,6 sec, zijn top ligt op 350 km/h. De 722 Edition valt te herkennen aan onder meer andere (donkere) velgen, andere voor- en achterspoilers, de diffusor is opnieuw ontworpen en de voorspoiler (carbon) heeft een splitter.

    [bewerken] Versnellingbak

    De SLR heeft de van Mercedes afkomstige automatische 5 versnellingsbak die o.a. in de E55 AMG gebruikt wordt, hoewel hij door McLaren aangepast en verbeterd is m.b.v. "Speedshift".

    [bewerken] Het verbruik

    Het verbruik van deze zware motor is navenant, aangezien de SLR McLaren een verbruik heeft van 14,5 l/100 km, wat overeenkomt met 1:6,9. Om die reden heeft Mercedes-Benz de SLR McLaren toegerust met een ruim bemeten tank met een inhoud van 98 liter. De actieradius komt hierdoor toch nog op ongeveer 676 km.

    21-02-2013 om 18:54 geschreven door thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)


    Archief per jaar
  • 2013


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Rondvraag / Poll
    van welk auto merk hou jij
    lamborghini
    ferrari
    bugatti
    aston martin
    maserati
    crossfire
    porsche
    bmw
    audi
    mercedes
    mclaren
    lotus
    dodge
    mustang
    chevrolet
    saleen
    nisan
    Bekijk resultaat


    Over mijzelf
    Ik ben thomas, en gebruik soms ook wel de schuilnaam thomas.
    Ik ben een man en woon in belgie (belgie) en mijn beroep is naar school gaan.
    Ik ben geboren op 15/02/2000 en ben nu dus 25 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: fietsen.

    Categorieën

    Inhoud blog



  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs