Startpunt: Loop van uit Draynor Village naar het zuidwesten, dan kom je een put tegen bij de ingang van de Lumbridge Swamps. Praat met de Adventurer.
Eisen: Je hebt 31 Crafting en 36 Woodcutting nodig. Je moet een level 101 tree-spirit verslaan zonder wapens. Je kunt onafgemaakte wapens zoals headless arrows + arrow heads en leather mee nemen om er armour van te maken. Je kunt ook runes mee nemen.
Vraag naar Zanaris en de Warrior vertelt je een verhaal. Je moet nu een boom omhakken. Doe dat met de boom in het noordwesten die de optie "Chop Tree" heeft in plaats van "Chop down tree". Draag wel je axe. Er komt een groen mannetje uit, praat met hem. Hij vindt je een grote olifant, let daar niet op. Je moet naar het eiland Entrana, om hout te hakken voor een speciale staf. Met die staf kun je de stad Zanaris betreden.
Stop je wapens op de bank. Je kunt eventueel wel runes en dingen om armour te maken meenemen. Neem ook teleporteer runes mee. Je mag alleen potions, capes, amulets, boots en gloves dragen. Ga naar de monks of Entrana in Port Sarim en vraag of je naar Entrana mag. Ze controleren je op wapens, als je geen wapens hebt kun je mee naar Entrana. Eenmaal op het eiland loop je naar het oosten en dan over de brug naar het noorden. Ga bij het law altar weer naar het westen en vind de cave monk. Ga de grot binnen. Je prayer gaat nu omlaag, dus je kunt nu een prayer potion drinken. Dood zombies totdat je een bronze axe hebt en loop langs de greater demons. Probeer de boom om te hakken, de tree spirit verschijnt. Dood deze. Hak het hout en teleporteer weg of gebruik de magic door bij de greaters, maar die deur teleporteert je naar een hoog level in de wildernis.
Ga naar de bank en haal je knife eraf. Maak van het hout de staf en draag hem. Ga naar het kleine huisje in Lumbridge Swamps. Nu wordt je naar Zanarisgeteleporteerd. Je quest is voltooid.
Beloning: Je kunt in Lost City en je kunt een Dragon Dagger en Dragon Longsword dragen. Ze zijn te koop in een speciaal gebied van de stad. Om daar te komen moet je een cut diamond aan de wachter bij de deur geven
Quest Points: 3
Legends Quest
Moeilijkheidsgraad: Zeer moeilijk
Startpunt: Praat met de guards van de Legends Guild. De guild is noordoostelijk van Ardougne. Je wordt door de guards een stukje naar binnen geleid als je aan de eisen voldoet. Radimus Erkle vertelt je wat je moet doen.
Eisen: Je moet Family Crest, Heroes Quest, Shilo Village, Underground Pass en Waterfall Quest hebben voltooid. Je hebt ook 107 Quest Points, 50 Agility, 50 Crafting, 45 Herblore, 56 Magic, 52 Mining, 42 Prayer, 50 Smithing, 50 Strength, 50 Thieving en 50 Woodcutting nodig. Je kunt de quest met 44 Herblore doen als je een Greenman's Ale uit het café van Yanille gebruikt. Het minimaal vereiste level is 42, maar 43 Prayer is ten strengste aangeraden.
Benodigde spullen: In volgorde: Charcoal en 3 Papyrus (allebei te koop in de General stores van Shilo Village en Tai Bwo Wannai), Machete (kun je krijgen in de quest), Rune axe (hatchet), 2 Gold bars, Hammer, Lockpick, Pickaxe, Soul Rune, Mind Rune, Earth Rune 2 Law Runes, Cut Sapphire, Emerald, Ruby, Diamond, Red Topaz, Opal and Jade, Vial of Water, Unpowered Orb, 30 Water/air/earth/fire Runes, 3 Cosmic runes, Rope, minimaal Sharks als food. Als je geen herblore 45 bent, moet je een Greenman's Ale uit het café van Yanille gebruiken. Hiermee ga je tijdelijk 1 level omhoog en kun je al met level 44 het drankje maken.
Superset, teleporteermiddelen en 2 flesjes prayer potion (4) aanbevolen
Draag altijd je armour en neem food mee
Sir Radimus Erkle in de Legends Guild geeft je een kaart die nog niet compleet is. Je moet het compleet maken, vrienden worden met de locale bevolking en een totempaal naar hem brengen. Doorzoek de cupboard in zijn huis voor een machete, als je die nog niet hebt.
Gebruik de bank van Shilo Village Bank. Neem minimaal Sharks als voedsel mee. Haal de hatchet, machete, hammer, gold bars, papyrus, charcoal en de kaart van Radimus van de bank. Je kunt ook alvast de superset en een prayerpotion mee nemen. De kaart, hatchet en machete moet je de hele quest bij je hebben!
Ga naar het zuiden van Shilo Village (als je wilt met de kar voor ongeveer 41 gp) en je ziet wat bosjes. Hak er doorheen met je machete en je hatchet. Maak de kaart compleet door er met de rechtermuisknop op te drukken en op Start Mapping te drukken. Doe dit met het middelste, oostelijke en westelijke deel. Als de kaart klaar is ga je uit de jungle (hakken). Je ziet nu een Jungle Forester, gebruik je kaart op hem. Hij wil een kopie, laat hem die maken. Als beloning krijg je een Bull Roarer.
Ga weer de jungle in en draai rond met je Bull Roarer. Gujuo komt nu te voorschijn, praat met hem. Je moet Ungadulu bevrijden. Zoek in het noordwesten naar een paar stenen, ga naar binnen door ze te doorzoeken. Nu zie je een ster met de man die je moet bevrijden. Praat met hem, hij is bezeten door een kwade demon. Ga weer naar buiten en roep Gujuo weer met je Bull Roarer. Vertel hem wat je gezien hebt. Hij heeft een plan, je moet een vessel van de grondstof van de zon maken, oftewel een Golden Bowl. Gujuo geeft je een schets.
Ga naar een anvil, de dichtstbijzijnde is in Tai Bwo Wannai noord van Shilo Village. Ga erheen en doe je bars op het aambeeld. Maak een bowl en ga weer naar de jungle. Roep Gujuo weer en vraag of hij het kan blessen. Je doet het samen. Je hebt minimaal 42 prayer points hier voor nodig. Als het mislukt gaat er 2 prayer van je af en moet je het opnieuw proberen.
Ga terug naar de bank en haal een paar lockpicks, een pickaxe, de zeven edelstenen, een Soul rune, een Mind rune, een Earth rune en twee Law runes. Ga terug naar de jungle en vind de bron in het midden van de jungle. Probeer je bowl erop te doen, dat kan niet. Gebruik je machete met de Tall Reeds in het noorden van de bron. Je krijgt nu een rietje, doe die op de bron. Je krijgt nu heilig water in de bowl.
Ga weer naar beneden bij de stenen in het noordoosten. Investigate de vuurmuur en gebruik je bowl met het. Je bent er nu doorheen, praat met Ungadulu. Hij gooit je er uit. Doorzoek de boekenkast in het noordoosten en ga er doorheen. Je komt nu bij een deur. Gebruik je lockpick op de deur, de lockpick kan breken. Sloop de stenen met je pickaxe, je komt nu weer bij een deur. Deze moet je met brute kracht openen, dus duw hard. Je strenght gaat tijdelijk naar beneden als het mislukt. Je hebt minimaal 50 strenght nodig. Ren langs de Death Wings en beklim de muur. Je komt nu in een kamer met een raar ding op de muur. Doorzoek het en doe je runes in deze volgorde erop: Soul, Mind, Earth, Law, Law. Je maakt het woord SMELL (vieze lucht).
Je kunt nu door de muur, doe dat. Je komt in een kamertje met 7 vijvers met stalagmieten erin. Doe je gems daarop, je vindt al gauw de goede combinatie. Je poppetje gaat nu naar het midden, er komen betoveringen en het Book of Binding. Pak het en lees het.
Als je het boek leest, kun je Holy Water maken, maar dat hoeft niet. Het is een goed wapen om tegen de demon van level 187 te vechten, maar veel mensen doen dit zonder dit water.
Als je nog genoeg food en potions hebt, kun je de demon al gaan doden, maar als je dit niet hebt moet je even naar de bank gaan om dit te halen. Ga weer naar Ungadulu. Drink voordat je het boek op hem gebruikt je potions en zet je prayer aan. Gebruik het boek op hem. De demon verschijnt, dood hem. Als je Holy Water vials hebt gemaakt moet je dit nu op hem gebruiken. De demon haalt veel van je prayer af aan het begin, dus let op. Als de demon dood is geeft Ungadulu je wat Yommi Seeds en betoverd hij je. Je kunt nu altijd gewoon door de vuurmuur lopen.
Ga terug naar de bron in het midden van de Jungle, hij is opgedroogd. Roep Gujuo weer en vertel het hem. Hij vertelt je over de ondergrondse bron dat is geblokkeerd. Je moet nu de bron weer openmaken.
Het is erg eng daar binnenn, dus je moet een Bravery Potion maken. Je hebt twee herbs nodig, Ardigal en Snake weed. Deze zijn van de Jungle Potion quest, kijk daar als je niet meer weet waar ze zijn. Pak de herbs en doe de herbs in de vial of water. Je hebt nu de Bravery Potion. Ga naar de bank en pak de 30 runes, de unpowered orb voor de Charge Orbs spell. De gemakkelijkste is water, die kun je al met level 56 magic doen. Pak ook een rope, je lockpicks, je pickaxe, je golden bow, je hatchet, machete, potions en food van de bank.
Ga weer naar de grot van Ungadulu en ga weer naar de 7 vijvertjes. Je ziet nu een grote poord, doe daar de Charge orbs spell op. Dit moet je elke keer doen als je er doorheen wilt, dus ga niet terug als dat niet nodig is. Als je je touw vergeten bent kun je de barrels omgooien om een touw te vinden, maar dan bevrijd je wel wat monsters en bommen die ontploffen. Ze kunnen ook voedsel bevatten. Drink je Bravery potion en doe de touw in de winch. Ga naar beneden.
Probeer de hoed op te pakken, er verschijnt een tovenaar. Praat met hem en ga naar beneden. Als je valt ben je zo beneden, maar dan gaat er wel veel van je hitpoints af. Dood van elk monster er één, een San Tojalon (level 95), Irvig Senay (level 100) en Ranalph Devere (level 106). Nu heb je drie helften. Ga naar het noorden, je ziet een grote furnace. Doe je kristallen daarin, je krijgt een dragon eye. In het midden van de dungeon is een grote mossy rock met een search optie. Doorzoek deze en doe je oog erop. Je oog gaat gloeien. Ga weer naar de plek met de Ranalph monsters (in het zuidoosten). Je ziet weer een poort. In de muur zit een symbool met de vorm van je draken oog, doe het drakenoog erin. Je kunt nu door de poort. Loop langs de lesser demons. Je komt nu bij de bron, maar een grote steen blokkeert het.
Er zijn nu twee dingen dat je kun doen:
Kort, maar moeilijker:
Probeer de steen opzij te duwen, er komt een spirit. Praat met de spirit, het vraagt of je Vyveldy de tovenaar wilt doden. Hij geeft je een black dagger, ga terug naar de hoed op de heuvel waar je vandaan kwam. Pak de hoed op, Vyveldy verschijnt. Dood hem met de dagger. De dagger gaat gloeien. Ga terug naar de steen met de waterbron, drink wat potions en duw tegen de steen. De spirit stuurt een demon om je te doden. Dood de demon en duw de steen opnieuw. Je wordt nu niet meer aangevallen. Probeer het van verschillende hoeken als het niet lukt. Doe je bowl in het water en ga de grot uit.
Lang, maar gemakkelijker(Als je niet zo sterk bent moet je dit doen)
Probeer de steen opzij te duwen, er komt een spirit. Praat met de spirit, het vraagt of je Vyveldy de tovenaar wilt doden. Hij geeft je een black dagger, maar je gaat Vyveldy niet doden. Ga terug naar Ungadulu, hij geeft je een Holy Force spell. Dit maakt de demon zwakker. Je hebt weer een nieuwe orb, rope en runes nodig, want je moet weer door de poort. Je kunt ook wat voedsel van de bank halen als je dit wilt. Ga terug naar de steen en duw het weg, de spirit komt weer. Doe de spreuk van Ungadulu op de spirit, het wordt een demon. Dood deze en duw de steen opnieuw weg. Je wordt nu niet aangevallen. Probeer het van verschillende hoeken als het niet lukt. Doe je bowl in het water en ga de grot uit.
Nu pak je de Yommi seeds van de bank als je die niet meer bij je hebt. Gebruik de zaden op de bowl (let op, als je op de bowl klikt leeg je hem. Je krijgt nu ontkiemde Yommi seeds. Vul de bowl weer in de bron (hij is nu niet meer opgedroogd) en roep Gujuo. Hij vertelt je dat je een plek met Fertile Soil moet vinden. Plant daar de boom en geef het water met je bowl. Gebruik je axe dan snel op de boom, anders gaat hij dood. Dan is de boom omgehakt, gebruik weer je axe op de omgehakte boom. Het begint nu al op een totempaal te lijken. Doe dit nog een keer zodat je er mooie gezichten in maakt.
Vind de verrotte paal ergens in de jungle. Drink wat potions en gebruik je eigen nieuwe totempaal op de oude. Als je de gemakkelijke weg hebt gekozen moet je alleen de demon doden, als je de moeilijke weg hebt gekozen moet je San Tojan, Irvig Senay en Ranalph Devere ook nog doden (de demon ook). Praat weer met Gujuo. Hij geeft je een gilded totem pole. Breng die samen met je kaart naar Radimus. Je moet naar binnen komen, dan wordt je een echte legend.
Beloning: Vier keer 7.650 ervaring in een skill naar keuze. Toegang tot de Legends Guild en je kunt een Dragon Square Shield dragen
Quest Points: 4
Jungle Potion
Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk
Startpunt: Praat met Trufitus in zijn hut in Tai Bwo Wannai. Tai Bwo Wannai ligt in de jungle ten zuiden van Brimhaven
Eisen: Je moet Druidic Ritual hebben voltooid.
Benodigde spullen: Anti poison potion is handig, maar niet nodig
Trufitus zal zeggen dat hij een speciaal drankje kan maken om contact met de goden te krijgen. Hij heeft hier speciale herbs voor nodig: Snake weed, Ardrigal, Sito Foil, Volencia Moss en Rogues Purse. Zoek de ingrediënten en breng als je er een hebt, het naar Trufitus. Je zult anders in de problemen komen bij het vinden van de andere ingrediënten
p>Snake Weed kan gevonden worden ten zuiden van Tai Bwo Wannai, langs het water. Het zal in een plant zitten, de "Marshy Jungle Vine".
Voor de Ardrigal ga je naar het noordoosten van Trufitus' hut. Je zult er, tegen het water, allerlei palmbomen vinden. Zoek in alle palmbomen totdat je een herb vindt. Identificeer het en ga terug naar Trufitus.
Voor de Sito Foil ga je naar het zuiden, totdat je twee vuurtjes vindt omringd met zwarte grond. Zoek in de gebieden die "Sorched Earth" heten en daar zul je de Sito Foil in vinden. Ga weer terug naar Trufitus.
Voor de Volencia moss ga je naar het zuidoosten van de hut. Daar is een mininggebied met een paar grijze stenen. Zoek er in om de herb te vinden en breng ook deze naar Trufitus
Voor het laatste ingrediënt, Rogues purse, ga je naar het noorden van de hut. Hier zie je bij het noordelijke strand een uitroepteken op de kaart. Loop er heen, doorzoek de steen en vind het gat. Ga naar beneden. Loop langs de monsters naar het zuiden om een met paddestoelen bedekte muur te vinden. Zoek in de muur en neem de herb mee. Breng de laatste herb naar Trufitus voor je beloning.
Beloning: 775 Herblore ervaring.
Quest Points: 1
In search of the Myreque
Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk
Startpunt: In het café in canafis bij de stranger.
Eisen: Je moet Nature Spirit hebben voltooid. Je hebt ook 25 Agility nodig. Je moet een skeleton dog van lvl 97 doden (is al dood in 4 specials van Dragon Dagger poisoned). Shades of Mort'ton is aangeraden.
Benodigde spullen: 1 steel long sword, 2 steel short swords, 1 steel dagger, 1 steel mace, 1 steel warhammer, 225 steel nails (kan je maken van 15 steel bars), 6 planken (te koop tijdens de quest), hamer, ongeveer 100 gp, ongeveer 10 druid pouches (in de Grotto van Nature Spirit), silver sickle blessed, armour en eventueel wat food en pots.
Maak voordat je aan de quest begint eerst alle wapens. De planken en de hamer kan je als je Shades of Mort'ton gedaan hebt in Mort'ton in de shop kopen.
Praat Vanstrom Klause. Hij zegt dat je wapens moet brengen naar een genootschap die de Myreque heet. Pak alles van de bank wat je voor deze quest nodig hebt. Ga via de swamp naar Mort'ton en ga helemaal naar het oosten. Voor mensen die barrows wel eens gedaan hebben, boven het bruggetje naar het veld zelf.
Praat met Cyreg Paddlehorn. Stel alle vragen en vertel waarom je hier komt. Hij wil je nu wat vertellen over de Myreque. Vraag alles wat je vragen kan. Nu kan je ook met de boot mee. Hij laat je alleen gaan als je hem tegen ghasts kan beschermen. Je kan dat door de druid pouches. Betaal hem 10 gp om mee te gaan. Je komt nu in de zogenoemde "Hollows". Loop naar het noorden tot je bij een boom komt met een brug eraan. Klim erop en repareer elk stuk van de brug en ga naar de overkant. Je ziet nu een boom met een wachter. Hij gaat je wat vragen stellen over de Myreque want hij vertrouwd je niet helemaal. Van Cyreg Paddlehorn heb je de antwoorden gekregen. Hier zijn alle antwoorden nog even:
Who is the youngest? - Ivan Strom
Who is the leader? - Veliaf Hurtz
What family rules Morytania? - Drakan
Who is the boatman? - Cyreg Paddlehorn
Which member was orginally a scholar? - Polmafi Ferdygris
Who is the only female? - Sani Piliu
Hij laat je nu in de deuren achter de boom. Je komt nu in een grot met allemaal ingangen. Kies de enige ingang in het oosten. Hiervoor staan stalagmiten. Je hebt hier 25 agility voor nodig om hier langs te kunnen. Je komt nu in de grot met de Myreque.
Geef de wapens aan Veliaf en maak dan kennis met alle andere leden. Praat dan weer met Veliaf. Nu komt er een wolk mist binnen die er een beetje vreemd uitziet. Vanstrom the Vampire komt uit de wolk. Hij dood een paar leden en wil nu jou doden. Hij veranderd in een Skeletal Hellhound van level 97. Deze is heel gemakkelijk te doden. Hij dropt 4 big bones en 2 uncut rubies. Praat weer met Veliaf om hier vandaan te komen. Als je de kamer uit bent loop je naar het noorden. Je ziet een strange wall. Ga door de wall en ga 1 van de 2 ladders omhoog
Ga weer het cafe in en er zit nu een stranger op de plaats van Vanstrom Klause. Praat met hem voor je beloning.
Beloning: 600 Attack, 600 Crafting, 600 Defence, 600 Hitpoints en 600 Strength ervaring. Je kunt nu een shortcut nemen naar Mort'ton. Dat is handig voor bijvoorbeeld Barrows.
Quest Points: 2
In Aid of the Myreque
Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
Startpunt: Praat met Veliaf Hurtz. Deze man is op de plek waar de Myreque-leden zich bevinden. Je kunt daar komen door via het luik bij het café in Canifis naar beneden te gaan, naar de geheime gang achter de muur te gaan en te zoeken naar de stalagmiet (op de plek bij "Ingang" op het kaartje hieronder). Kruip er langs en praat met Velias.
Eisen: Je moet In search of the Myreque en Nature Spirit hebben voltooid. Je hebt ook 15 Mining, 25 Crafting en 7 Magic nodig. Je moet iemand van level 60 kunnen doden met een silver sickle
Benodigde spullen: Food, pickaxe, spade, bucket(s), 11 planken en een swamp paste (beiden te koop in Mort'ton, kom je langs tijdens de quest), 44 nails (als je geluk hebt krijg je ze tijdens de quest), hamer, 4 tinderboxes, 10 bronze axes, 2 steel bars, 1 coal, silver sickle, soft clay, sapphire, Mithril bar, silver bar, water rune, cosmic rune en een rope. Het handig om de Builders shop in Mort'ton te gebruiken. Om deze winkel te gebruiken is de Shades of Mort'ton quest handig. Neem ook Ectophial mee om looptijd te verkorten.
Vraag Veliaf of je je bij zijn clubje mag aansluiten. Hij houdt een preek over de geschiedenis van Morytania en geeft je een opdracht: je moet een nieuw hoofdkwartier voor de Myreque vinden. Misschien is in het stadje Burgh de Rott wel wat te vinden. Ga terug naar de gang van de stalagmiet en loop door naar het zuiden. Hier vind je twee grote deuren. Klim naar buiten en ga verder naar het zuiden, totdat je de brug, die je ooit eens gerepareerd hebt, tegenkomt. Ga naar de overkant en vind het bootje. Vaar er mee naar Mort'ton. Hier is de General / Builders shop van de planken, maar dat is nog even niet belangrijk. Je moet eerst in het stadje zien te komen.
Loop helemaal naar het zuiden van Mort'ton en wandel over de brug die je hier aantreft. Probeer via de gate het stadje dat je tegenkomt binnen te gaan. Je wordt tegengehouden door een man die vreest dat je een van de vampieren bent. De vampieren teisteren de mensen uit het stadje al lange tijd. Je mag dus niet naar binnen. Maak een praatje met de man en stop een stukje voedsel in de kist buiten de stad. Hiermee win je het vertrouwen van de bevolking en kun je naar binnen.
Nu kun je op zoek naar een goede schuilplaats voor de Myreque. Praat met Razvan in het café (of wat er dan nog van over is). Hij vertelt je dat je de kelder van het café wel kan gebruiken, maar je moet wel eerst even de troep opruimen om het enigszins bewoonbaar te maken.Klim over het afgebrokkelde muurtje en mijn de hoop stenen weg met je pickaxe. Er verschijnt nu een luik. Ga naar beneden.
In de kelder ligt een hoop "rubbish." Om precies te zijn 15 hopen. Hak ook deze hoopjes weg met je pickaxe en stop het vuil in je emmer door het op te graven met je spade. Je kunt 3 ladingen gruis in één emmer doen. Als je emmer vol is dump je het afval in het naburige stadje Mort'ton, die bewoners hebben er toch geen last van. Soms zul je in de bergen afval een paar nails vinden, de rest van de troep die je vind kun je weggooien. Als je klaar bent zul je een filmpje zien met een plakaat. Hier hoef je niets mee te doen. Praat weer met Razvan en vraag om een volgend klusje. De man van de General Shop heeft nog hulp nodig.
De man van de General Shop wil dat je zijn winkel een beetje opknapt door wat gaten te repareren. Hiervoor heb je zes planken en 24 nails nodig. Ga het dak op en timmer een plank op het gat. Dicht ook het gat aan de zuidoostelijke kant van het huisje en praat weer met de eigenaar van het winkeltje. Nu wil hij dat je een krat vult met 10 makrelen/snails (ligt er aan wat hij zegt), 10 bronze axes en 3 tinderboxes.
Haal de spullen uit je bank in Canifis en stop ze in de krat. Neem ook meteen de andere vijf planken, 20 nails en de swamp paste mee. De swamp paste en de planken zijn eventueel weer in de Builder's shop van Mort'ton te koop. Breng je gevulde krat naar de man van de General Shop in Burgh de Rott. Hij zal je hartelijk bedanken en een volgend klusje voor je klaarhebben: de bank herstellen.
Loop naar de bank in het zuiden van het stadje en repareer het loket met twee planken, de swamp paste en acht nails. Timmer het gat aan de achterkant ook dicht en zoek bij de bank naar Cornelius. Vraag of hij de nieuwe banker wil worden. Hij accepteert je aanbod. Vanaf nu kun je de bank in Burgh de Rott gebruiken.
Zoek een willekeurige villager en spreek met hem. Ze vragen of je de furnace toevallig kunt repareren. De furnace is in het oosten van de stad. Repareer de furnace met 2 steel bars en steek het aan met wat coal en je tinderbox. Je zult nu een filmpje zien over een boze vampier en een slechte man, Gadderanks. Het gaat steeds beter met het stadje en de vampier Vanstrom heeft nog steeds geen lekker bloederige maaltijd gehad.
Tijd om met ze af te rekenen. Maak je klaar voor het gevecht. Je kunt alleen je silver sickle als wapen tegen de vampieren gebruiken. Voor Gadderanks kun je eventueel een normaal wapen meenemen, ookal zal Gadderanks geen groot probleem zijn.
Wandel terug naar de General Shop en vind Gadderanks. Hij zegt dat hij het bloed van de bewoners wil. Praat met Wiskit. Wiskit zal je vertellen dat dit helaas waar is. Maak Gadderanks en de vampieren een koppie kleiner, met behulp van Veliaf die tijdens het vechten komt helpen. Nadat Gadderanks bijna dood ligt, zal hij vertellen dat de vampieren niet tegen garlic, harralanders, red spider eggs en stat restore potions kunnen. Praat hierna met Veliaf. Hij zal vertellen dat je terug naar het oude hoofdkwartier, onder het café van Canifis, moet gaan.
Ga dus terug naar de queststart en stuur Polmofi en Radigad naar het nieuwe Myreque hoofdkwartier. Je moet Ivan naar de tempel van de Priest in Peril quest brengen. Je kunt nu twee wegen kiezen: een moeilijke route (nummer 1) en een iets emakkelijkere route (nummer 2). Neem route 1.
Onderweg zul je weer die vampieren tegenkomen. Het kan zo zijn dat het meenemen van de garlic, harralanders, red spider eggs of stat restore potions kan helpen, maar dat hoeft niet altijd. Ivan zal je blijven volgen. Drijf Ivan in een hoekje, zodat hij niet aangevallen kan worden. Dood de vampieren weer met je sickle. Je kunt eventueel terug naar het hoofdkwartier vluchten, er is een pad aan de zijkant die je kunt nemen. Als Ivan niet tijdens het vechten terug naar het oude hoofdkwartier vlucht, zul je Ivan veilig naar de tempel brengen.
Tijd om met Drezel te praten. Hij is, na je vorige questavonturen, nog steeds in die tunnel onder de tempel. Drezel zal na lang aandringen een sleutel tot de geheime bibliotheek van de tempel geven. Stop de sleutel in het sleutelgat tussen de kasten en ga het luik dat wordt geopend in. Doorzoek de boekenkasten en lees het boek over de zeven warriors. Je kunt hierin lezen over een speciale speer van Ivandis. Deze moet jij na gaan maken.
Ga terug naar de bank en neem de laatste spullen mee: een hamer, soft clay, een sapphire, de Mithril bar, silver bar, 1 water en cosmic rune en de rope. Reis weer af naar die tunnel onder het café in Canifis en zoek naar een gat met twee planken er voor. "Tombe" op het kaartje hiernaast. Sla met je hamer de planken van het gat en klim naar binnen. Vind de kist met de rod erin en bekijk het. Gebruik hierna de soft clay op de kist. Je krijgt nu een rod mould.
Ga met de rod mould, silver en Mitril bars en je sapphire naar een furnace en maak een rod. Betover de speer met de Enchant Sapphire Jewellery spreuk om de helft van de speer te betoveren. Nu de rest nog: je moet de speer in het water van de rivier, de Salve, dompelen. Ga terug naar Drezel en zoek de put in het midden van de tempel. Gebruik de speer erop. Je zal nu met behulp van je rope de speer in de put gooien. Je krijgt nu een Ivandis' rod (10). Geef deze aan de mensen in het nieuwe hoofdkwartier in de kelder van het café in Burgh de Rott om de quest te voltooien.
Beloning: 2.000 Attack, 2.000 Crafting, 2.000 Defence en 2.000 Strength ervaring. Je kunt voortaan in Burgh de Rott
Quest Points: 2
Icthlarin's Little Helper
Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
Startpunt: Zuid van de mijning plek bij de rivier Elid voorbij de Shantey Pass. Praat met de Wanderer bij haar kamp
Eisen: Je moet Gertrude's Cat hebben voltooid. Je moet een level 91 verslaan. Hoog agility level is handig.
Benodigde spullen: 30 gp, willow log, 2 buckets, knife, tinderbox, goed voedsel, een paar waterskins (4), cat/kitten/overgrown cat. Anti poison potion is handig.
Je hebt voor het eerste deel je tinderbox, voedsel, waterskin, willow log, anti poison potion en kat nodig. Neem ook teleporteer spullen, bijvoorbeeld Camelot teleport, Ring of Duelling of een Amulet of Glory mee. Praat met de Wanderer. Ze vraagt je om je kat bij haar weg te halen, doe dat. Vraag haar naar een geheime weg om in de stad komen als je de kat weg doet. Ze wil nog wat spullen, dan vertelt ze het je. Geef haar een waterskin (4) en een tinderbox. Ze hypnotiseert je en lijdt je de stad in.
Je komt nu voor een piramide. Raak de deur aan. Je wordt nu vanzelf naar binnen gegooid en je bent nog onder hypnose. Je bent duizelig en je moet een jar (pot) voor je meesteres vinden. Deze is in de piramide te vinden, dus daarom moet je verder de piramide in. Wandel langs de vallen en loop door. Bij de vallen met de balken uit de muur moet je aan de kant lopen waar ze niet zijn en steeds schuin oversteken, bij de vallen in de grond moet je oppassen en onthouden waar ze zijn. Je komt hierna langs mummies en scarabs.
Als je de mummies en scarabs achter de rug hebt, kom je bij een ruimte met een gat en nog een gang naar het noorden. Als je gratis 50 gp wil kun je nog langs de muurstekers en vallen om bij een kist te komen, maar dat is niet nodig. Probeer gewoon over het gat te springen. Je hebt wel voldoende energie nodig, anders staat er dat je even moet rusten. Na het gat moet je naar de oostelijke, linkse kamer. Los de puzzel op de muur op en ga naar binnen.
Als je uit de piramide bent praat je met de sfinx. Vraag om hulp, ze geeft je een raadseltje. Geef 9 als antwoord, anders ben je je kat kwijt. De sfinx vertelt dat je met de high priest in het zuidwesten van de stad moet praten. De high priest vertelt je dat je de jar weer in de piramide moet brengen.
Je kat helpt je om weer in de piramide te komen. Gebruik nu niet "Touch", maar "Open". Loop terug naar de kamer met de puzzel erop. Bij het gat in de grond krijg je echter een terugblik in de tijd die over kunt doen. Pak de jar in het zuiden en dood de guard van level 75. Spring nu weer terug naar het gat en spring weer terug. Ga terug naar de kamer en drop de jar van de plek waar je hem vandaan hebt. Reis nu terug naar de highpriest. Je moet naar de embalmer en de carpenter om de ceremonie van de oude high priest te voltooien.
De embalmer staat ten zuiden van de tempel in een huisje. Praat met hem. Hij wil sap, zout en linen voor de ceremonie.
De carpenter is in zijn huisje in het oosten van de stad. Ga er heen en geef hem de willow logs. Hij zal nu het symbool voor je maken, maar daar heeft hij wat tijd voor nodig. Loop nu naar het noorden en koop wat linen voor 30 gp van de man met de paarse hoed.
Evergreens zijn niet in de woestijn, zoals je misschien wel weet ;-). Er zijn Evergreens bij Catherby en Ice Mountian in de buurt van Edgeville. Neem een bucket en een knife mee naar de boom en gebruik je knife op de boom. Nu loopt er sap in je emmer.
Het zout is bij het stadje in de buurt. Neem de rest van de spullen mee die je voor de quest nodig hebt en reis terug en ga naar het meer die in het noorden buiten de stad is. Pas op, want er zijn wat krokodillen. Gebruik je bucket op het water. Nu krijg je een emmer met water. Je kunt terug naar de stad lopen, maar je kunt ook weer door de grot van de Wanderer. In het zuid oosten van de stad staan spiegels (mirrors). Zet je emmer op de pilaar voor de spiegels en doorzoek de pilaar voor je zout.
Geef alle spullen aan de embalmer. Hij wil dat je meldt aan de priester dat hij al zijn spullen heeft. De highpriest denkt dat de carpenter nu wel klaar zal zijn, dus ga naar hem terug. Hij moet nog even de laatste dingetjes doen en dan is het klaar. Hij geeft het symbool aan je.
Ga met de hulp van je kat weer in de piramide. Loop weer naar het gat en spring er over heen. Je krijgt weer een terugblik in het verleden. Verstop het symbool in één van de sarcofagen in de oostelijke kamer. Spring hierna weer over het gat en ga er wéér over heen.
De ceremonie start als je terug komt in de kamer. De priester wil niet naar je waarschuwing luisteren, dus de devourer verschijnt en praat. Ze stuurt een level 91 op je af, dus dood die.
De priester is blij dat je de warrior hebt verslagen. Hij vertelt je dat je naar de tempel terug moet gaan voor je beloning. Je krijgt weer een filmpje te zien, die het verhaal wat logischer maakt. Ga terug door de piramide en ga naar de high priest voor je beloning.
Beloning: 4.500 Thieving, 4.000 Agility en 4.000 Woodcutting ervaring. Amulet of Catspeak
Quest Points: 2
Horror from the Deep
Moeilijkheidsgraad: Moeilijk
Startpunt: De vuurtoren ten westen van Rellekka. Praat met Larissa.
Eisen: Je moet Bar Crawl Card hebben voltooid. Je hebt ook 35 Agility nodig. Je moet 2 monsters van level 100 verslaan
Benodigde spullen: 60 steel nails, 2 planken, 1 molten glass, tinderbox, 1 water, air, earth en fire rune, 1 arrow (maakt niet uit welke zolang het maar geen ogre is), 1 swamp tar (swamp paste werkt niet), een hamer, een zwaard (je krijgt hem niet meer terug, dus neem steel of slechter). Een ring of recoil, prayer potions, een superset, poison wapen en sharks zijn erg handig om de monsters te verslaan.
Nadat je met Larissa hebt gepraat, moet je van Larissa een brug repareren. Zo kan er weer naar de vuurtoren worden gegaan. De brug is ten oosten van de vuurtoren. Doe je 2 planken erop en timmer ze vast met je nails. Praat weer met Larissa. Nu moet je een sleutel halen. Ga naar het zuiden van de vuurtoren en ga over de stenen. Ga naar binnen bij de Barbarian Outpost en ga door de pipe. Praat met Gunnjorn en vraag om de key. Ga nu de vuurtoren binnen en doorzoek op de 1e verdieping de boekenkast en pak de 3 boeken. Lees ze. Ga nu helemaal naar boven en doe je swamp tar op de lighting mechanism. Doe dan je tinderbox erop en doe dan je molten glass erop. Praat nu weer met Larissa.
De deur
Ga de ladder af en doe je arrow, sword en de runes op de strange wall en ga erdoor. Teleporteer nu weg en maak je klaar voor het gevecht met Dragonnoth baby en Dragonnoth mother. De moeder attackt met ranged als je protect from melee aanzet, anders attackt ze met melee.
De monsters doden
Ga door de deur en praat met Jossik. Nu komt Dagannoth baby aangewandeld. Dood het beest, het is handig om je special attack te bewaren voor het tweede monster. Als het dood is komt Dagannoth mother. Deze veranderd van kleur. Je kan alleen hitten met de goede aanval. Je moet deze manier gebruiken op deze kleur:
Oranje: Melee Groen: Ranged Rood: Fire spells Bruin: Earth spells Blauw: Water spells Wit: Air spells
Let op: je hit alleen als je de goede aanvalsstijl gebruikt. De Daganoth Mother is resident tegen poison en healt weer als je haar niet aan valt. Probeer dus steeds door te gaan. Een safe spot is tussen de twee stenen te vinden, maar dan moet je het monster wel precies achter de stenen zien te krijgen.
Als je de monsters dood hebt, wordt je vanzelf uit de kamer geteleporteerd. Je hebt nu de quest af. Als je naar boven gaat en met Jossik praat, kan je een boek kiezen. Je moet dan zeggen wat je denkt wat er op de kist staat en je krijgt het boek van die god.
Beloning: 4.663 Magic, 4.663 Ranged en 4.663 Strength ervaring. Je krijgt een damaged prayerbook van Saradomin, Guthix of Zamorak naar keuze. Zie de guide van de Prayer skill voor meer informatie over deze boeken
Quest Points: 2
Holy Grail
Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
Startpunt: Praat met King Arthur in Camelot
Eisen: Je moet Merlin's crystal hebben voltooid. Je moet een monster van level 120 doden met Excalibur van de Merlin's Cristal quest
Benodigde spullen: Excalibur van de Merlin's Crystal quest. Je kunt een nieuwe kopen bij Lady of the Lake op het schiereiland in het meertje ten oosten van Taverley voor 500 gp als je dit zwaard kwijt bent geraakt. Teleporteermiddelen naar Ardougne of Karamja en Camelot zijn handig
King Arthur vertelt je dat je met Merlin moet praten. Merlin zit in zijn kamer op de verdieping boven de begane grond. Zijn kamertje is het meest oostelijke kamertje, met die ketel er in. Ga dit kamertje binnen (ook als je hem niet ziet), hij zal verschijnen als je binnen komt. Merlin vertelt je over een priester op Entrana en over Sir Galahad. Sir Galahad is in zijn huis tegen het zuidwestelijke deel van McGrubor's Wood aan, bij de log naar de Coal Trucks. McGrubbor's Forest is het omheinde gedeelte met bomen ten westen van Seer's Village. Ga met hem praten.
Doe al je wapens en armour op de bank en ga naar Entrana. Je kunt op Entrana komen door met de monks in Port Sarim te praten. Als je op Entrana bent moet je een bezoekje brengen aan de High Priest in de kerk. Hij vertelt je over de fisher king en zijn fluitje. Sir Galahad weet hier meer over, ga naar hem. Hij geeft je een napkin. Ga nu naar Draynor Manor en pak van de bovenste verdieping de twee fluitjes. Je moet de napkins bij je hebben om de fluitjes te kunnen zien.
Bij het westen van Brimhaven vind je Poison Scorpions. Ga er heen en ga naar het noorden. Daar zie je een wachttoren, ga er onder staan. Fluit op je fluitje en je wordt geteleporteert naar het gebied waar de Holy Grail is. Dood de Black Knight Titan op de brug met Excalibur. Nu kun je over de brug.
Nu moet je in het kasteel zien te komen, dat kan helaas niet zomaar. Praat met de Head Fisherman langs de rivier en ga naar het kasteel. Achter het kasteel vind je een bel, pak hem op en klingel er mee. Nu kom je in het kasteel. Praat met de koning en hij vertelt je over zijn zoon. Blaas weer op je fluitje, nu wordt je weer naar de wachttoren bij Brimhaven geteleporteerd.
Ga terug naar King Arthur en praat met hem. Hij geeft je een gouden veer. Hij is zijn zoon kwijt en die moet jij even opsporen. Zijn zoon zit in een van de zakken in Goblin Village ten noorden van Falador. Geef de zoon een van je fluitjes. Ga terug naar het kasteel van de Holy Grial via de wachttoren van Brimhaven. Nu is de Titan er niet meer, alles is weer mooi groen. Praat met de nieuwe koning. Pak de Holy Grail uit het kasteel en ga terug naar Camelot. Praat daar met King Arthur.
Beloning: 15.300 Defence en 11.000 Prayer ervaring.
Quest Points: 2
Heroes Quest
Moeilijkheidsgraad: Moeilijk
Startpunt: Buiten de Heroes Guild in het noorden van Taverley. Praat met Achetties.
Eisen: Je moet Dragon Slayer, Lost city, Merlin's crystal en Shield of Arrav hebben voltooid. Je hebt ook 25 Herblore, 50 Mining, 53 Fishing, 53 Cooking en 55 Quest Points nodig. Een level 111 monster kunnen doden. Leden van de Phoenix gang moeten een level 21 met Ranged kunnen doden.
Benodigde spullen: Fishing rod, fishing bait, Harralander, Waterfilled vial en een pickaxe. Anti potion en dragonfire shield aanbevolen. Voor Phoenix Gang Members: Bow en Arrows en een vriend in de Black Arm's Gang. Voor Black Arm's Gang Members: Full black en een vriend in de Phoenix Gang.
Om binnen te kunnen bij de Heroes guild moet je een paar dingen verzamelen. Een veer van een fire bird, een cooked lava eel en een Master Thief Armband.
Firebird Feather
Hier moet je de Ice Queen van level 111 doden. Het is het handigste om naar de bank in Catherby te gaan. Pak je harnas, voedsel en zooi van de bank. Neem ook een Pickaxe mee! Ga nu naar de White Wolf Mountian. Ga voorbij de gnome glider naar het noorden. Dan zie je een Rock Slide. Mijn het weg met je pickaxe. Beklim de zuidelijkste ladder en je bent in de berg. Loop naar het westen. Daarna kom je een ladder tegen, ga daar omhoog. Dan kom je boven bij een andere ladder. Ga weer naar beneden. Dan sta je aan de andere kant van de muur. Loop en ga verder naar de Ice Queen. Onderweg kom je spiders tegen. De Ice queen doden is best moeilijk, ze wordt geholpen door Ice Warriors, het is een multi-combat zone. Dood de Ice Queen en pak de gloves.
Ga nu naar de bank in Falador. Doe al je troep en wapens op de bank en ga naar Port Sarim. Neem de gloves van de Ice Queen wel mee. In Port Sarim ga je met de Monks naar Entrana. Op weg naar de Lost-City cave kom je Fire Birds tegen. Dood er ééntje. Ze zijn level 2, dus dat moet geen probleem zijn zonder wapens. Doe de gloves aan en pak de veer. Klaar!
Cooked lava eel
Nu je van Entrana bent kun je bij de Fish winkel in Port Sarim vragen hoe je een lava eel moet vangen. Koop ook een fishing rod en bait, als je dat nog niet hebt. Hij geeft je een fles Blemish Snail Slime. Ga nu naar Falador en pak een Harralander van je bank. In het volgende deel kom je langs poison scorpions en blue dragons, dus een anti potion en dragonfireshield is handig. Neem ook een dusty key mee, als je deze hebt. Doe je Harralander in een vial met water en doe je slime erbij. Je krijgt nu Blemish Oil. Doe deze olie op je Fishing rod, nu krijg je een oily fishing rod. Ga met de spullen die je gemaakt hebt en de fishing bait naar Taverley Dungeon in het zuiden van Taverley.
Bij de ingang van de dungeon staan wat suits of armour die je attacken als je de gate probeert te openen. Dood ze. Ga door de deur en loop verder langs de Black Knights, magic axes en poison scorpions.
Loop verder naar het zuiden als je nog geen dusty key hebt. Hier is een smal paadje naar een ruimte met nog meer Black Knights. oop door de deur en ga naar het oosten. Daar vind je een level 47 jailer, dood die. Hij dropt een key. Open gevangenis met de sleutel en praat met Velrak the Explorer. Na een beetje praten geeft hij je de sleutel als beloning voor zijn bevrijding. Loop nu terug naar de poison scorpions
Ga het bruggetje over langs de lesser demons. Open de deur met je dusty key. Ga langs de draken en loop door. Dan zie je fishing plekken in het lava. Vis daar. Vang er genoeg, zodat je er een paar over hebt als ze per ongeluk verbranden. Kook de lava eels als je weer buiten bent.
Master Thief Armband
Hier heb je een partner nodig. Als je Phoenix bent, heb je een vriend uit de Black Arm Gang nodig, en als je Black Arm bent, heb je een vriend uit de Phoenix gang nodig.
Black Arm Gang
Ga naar je hoofdkwartier in Varrock. Kijk op de kaart hierboven als je niet meer weet waar het is. Praat met Katrine. Ze heeft je het wachtwoord "four leaf clover". Pak je full black van de bank en ga naar Brimhaven op Karamja. Ga het huis binnen in het oosten van de Piraten bar en praat met Gruber of Trobert. Ze geven je je ID papieren. Ga nu naar het westen totdat je een groot huis tegenkomt. Ga naar binnen. Wees er zeker van dat je je full black aan hebt.
Nu je binnen bent praat je met Grip. Hij geeft je een sleutel. Geef die aan je Phoenix vriend. Ga nu naar het kamertje in het noord oosten en doorzoek het cupboard. Grip komt nu bij je in de kamer. Wacht totdat je vriend komt in het kamertje ernaast. Hij/zij moet Grip doden met ranged. Pak de sleutel die Grip dropt. Open de grijze kamer in het westen met de sleutel. Doorzoek de kist. Daar liggen de candle sticks in. Geef er één aan je vriend en ga terug naar je leiders in Varrock. Daar krijg je de armband.
Als er geen sticks in de kist liggen, probeer de andere kist. Als het dan nog niet helpt, kijk op je bank of je al een stick ooit eens hebt gevonden. Zo ja, drop die en pak de nieuwe uit de kist.
Phoenix gang
Ga naar je hoofdkwartier in Varrock. Kijk op de kaart hierboven als je niet meer weet waar het is. Praat met Straven. Hij geeft je een wachtwoord: "Gherkin". Pak je pijl en boog van de bank en neem wat geld mee voor de boot. Ga naar Brimhaven. Daar is je mattie van de Black arm gang. Hij of zijn heeft een sleutel voor je. Neem die aan. Praat nu in het cafe met Alfonse the Waiter en geef hem het wachtwoord. Nu kan je in de keuken. Ga daarin en praat met Charlie. Hij zegt dat er een geheime deur is in het westen naast het fornuis. Doe die deur open. Ga het andere huis in het westen binnen. Daar is je vriend met de Grip. Dood die met je ranged. Je kunt door het spiekgat in de muur schieten.Je vriend ziet nu een sleutel. Hij of zij weet wat hij er mee moet doen. Daarna krijg je de candle sticks van je vriend. Ga terug naar Straven voor je armband.
Nu je alle spullen hebt ga je terug naar de Heroes guild. Praat met Achetties en je quest is klaar
Beloning: 3.075 Attack, 3.075 Defence, 3.075 Hitpoints, 3.075 Strength, 2.825 Cooking, 2.725 Fishing, 2.575 Mining, 2.258 Smithing, 2.075 Ranged, 1.575 Firemaking, 1.575 Woodcutting en 1.325 Herblore ervaring. Toegang tot de Heroes Guild, waar je Dragon battle-axes en maces kunt kopen. Je kunt ze nu ook dragen
Quest Points: 1
Hazeel Cult
Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk
Startpunt: Sir Ceril Carnillean in het huis ten zuiden van Ardougne Castle en ten westen van Ardougne Zoo
Eisen: Geen
Benodigde spullen: Geen
Praat met Sir Ceril Carnillean en hij zal je vragen om hem te helpen zijn armour, die een paar dieven gestolen hebben, terug te brengen. Hij vertelt je ook over een cave waar het waarschijnlijk in ligt. Er zijn nu twee manieren om de quest te voltooien: de goede manier, waarin je de slechterik Clivet niet helpt en de slechte manier, waarin je Clivet wél helpt.
Ga naar het zuiden en steek de rivier over. Wandel daarna naar het oosten en ga de cave binnen die op de kaart staat aangegeven met een rode uitroepteken.
Goede manier
Je praat met Clivet in de grot en helpt hem niet. Ga terug naar Sir Ceril Carnillean, praat met hem en ga dan naar de sewer valves en draai aan ze zoals aangegeven op het plaatje.
Ga nu weer naar de cave en klik op de Raft. Praat nu met Alomone. Hij vertelt je over de butler dat hij in zijn macht heeft en hij valt je aan. Dood Alomone (level 13) en pak het Carnillean armour.
Ga terug naar Sir Ceril Carnillean en geef hem zijn armour terug en vertel hem over zijn butler, maar hij wil je niet geloven. Ga nu naar boven en praat weer met hem. Hij is boos en het lijkt erop alsof je de quest voltooid hebt, maar dat is niet zo. Zo eigenwijs als wij zijn, zoeken wij nog even naar bewijzen. Open het cupboard en search het, na het gesprek is de quest voltooid en krijg je je volledige beloning.
Slechte manier
Deze manier doe je door de dieven te helpen. Clivet vertelt je dat als je de geheime gang in loopt, dit dit de plaats is waar je moet beloven de dieven te helpen. Clivet vertelt je ook dat je familieleden van Carnilleans moet doden. Hij geeft je een poison. Ga terug naar Sir Ceril Carnillean huis en ga naar de kelder. Gebruik je poison op de range. Ga dan naar boven en praat met de familieleden. Ze vertellen je dat Scruffy, de hond, dood is.
Ga terug naar Clivet en hij geeft je een Mark of Hazeel. Nu moet je de valves verzetten. Doe dit op dezelfde manier als op het plaatje een paar alinea's hierboven. Wanneer je dat gedaan hebt, moet je teruggaan naar de cave en board de raft. Praat met Alomone, hij vertelt nu vanalles over Hazeel. Ook zegt hij iets over een scroll dat in Carnilleans huis is. Board de raft nog eens en ga naar het huis.
Ga in het huis naar beneden en zoek de cook. Kijk in de crate om een key te vinden en ga naar de eerste verdieping. Knock op de muur naast de boekenkast in de zuidoostelijke kamer. Ga de ladder op, gebruik de sleutel op de chest en doorzoek de kist. Je krijgt nu een scroll. Ga terug nar Alomone en geef hem de scroll. Alomone doet een spreuk zodat Hazeel weer tot leven komt. Hierna krijg je je beloning.
Beloning: 1.500 Thieving ervaring. 2000 gp
Quest Points: 1
Haunted Mine
Moeilijkheidsgraad: Moeilijk
Startpunt: Praat met Zealot bij de mijnen van Morytania ten zuidwesten van Mort'ton.
Eisen: Je hebt 15 Agility en 35 Crafting nodig. Je moet een monster van level 95 doden. Prayer 40 is aangeraden
Benodigde spullen: Chisel en eten. Energy Restore Potions zijn aangeraden. Teleport runes zijn handig als je weg even snel weg wilt komen voor als je bijna dood gaat.
Nadat je met Zealot hebt gepraat moet je zijn sleutel stelen, hij wil die namelijk niet geven. Zealot heeft een "pickpocket" optie, maak daar dus gebruik van. Als je de sleutel hebt loop je naar het zuiden. Klim over de mining cart die je tegen komt en volg de weg totdat je in een grot ziet. Ga er naar binnen.
Als je eenmaal binnen bent, loop je naar het westen totdat je een andere tunnel ziet. Ga ook door deze tunnel en volg de rails totdat je weer een tunnel ziet. Klim ook hier naar binnen. Je zal nu een ladder iets ten oosten van je zien, klim daar naar beneden. Je ziet nu nog een andere ladder, ga daar ook naar beneden.
Als je nu naar je minimap kijkt zal je een gele stip zien. Dat is een mining cart die hier heen en weer rijdt. Wees voorzichtig en zorg ervoor dat de mining cart je niet raakt. Het is nu verstandig om te rennen. Er is een "safe-spot" waar je kan staan terwijl het karretje langsrijdt. Blijf hier even staan totdat het karretje ver genoeg weg is en ren dan naar de volgende "safe spot".
Helemaal in het zuiden zal je een ladder zien. Klim hier omlaag. Pluk een Glowing fungus en loop nu naar het noordwesten totdat je een mining cart ziet met een search-optie ziet. Gebruik je fungus op het karretje.
Loop nu een eindje naar het noordoosten totdat wat hendels ziet. Examine ze en pull hendel A, B D en E. Nu moet je naar het noordwesten gaan, passeer het point-settings-bord en je zal de hendels F t/m K vinden. Pull nu hendel I en J.
Ga naar het Point-Settings-board en kijk of het plaatje overeen komt met het plaatje hieronder. Als het goed is zou hij 't nu moeten doen. Klik op "start", als je een hendel verkeerd hebt gezet zal je zien dat je karretje zinkt en moet je voordat je het weer opnieuw probeert een nieuwe fungus in je kar stoppen.
Loop nu terug naar het eerste deel van de grot en ga naar beneden via de ladder vlak voor de plaats waar je de cave uit ging. Ga naar het noord-oosten en klim bij de ladder naar beneden. Nu moet je naar het westen en dan weer via een ladder naar beneden. Je ziet nu de mining cart waar je de fungus in hebt gestopt. Search it om de fungus te vinden en ga dan terug de ladder op. GGa nu naar de ladder in het oosten, klim naar beneden en kijk uit voor de cart die hier rondrijdt. Wanneer je daar beneden bent neem je de oostelijke weg die zal eindigen bij een water valve. Wees er zeker van dat je meer dan 80% energy hebt en gebruik dan de Zealot's Key met de valve. Nadat je dit hebt gedaan ren je snel in de lift en zorg ervoor dat het naar beneden gaat.
Je zal nu in een kamer duiken die gevuld is met water. Ga naar het oosten en dan via de trap naar beneden en bereid je voor op het gevecht. In het midden van de kamer is een crate met een "innocent looking key". Probeer deze te pakken en je zal aangevallen worden. Onthoud wel dat prayers niet helpen! Als je vecht teleport dat beest rond in de kamer en zal het ervoor zorgen dat de spullen in de kamer je ook aan gaan vallen (dit is waarom prayers niet helpen je te beschermen). Nadat Treus is gedaan moet je de sleutel pakken. Ga door de oostelijke deur, klim upstairs, loop in westelijke richting totdat je weer een trap ziet en ga naar beneden. Er is hier een grote deur in het zuiden, ga er doorheen en loop verder in zuid-oostelijke richting totdat je wat crystal outcrops vind. Slijp er een paar (met je chisel) en je hebt de quest voltooid.
Beloning: 22.000 Strength ervaring. Een crystal om een Salve Amulet te kunnen maken (gebruik een balletje wol met de crystal). Een Salve Amulet zorgt ervoor dat je 15% betere attack en strength krijgt en het geeft een extra defence bonus van +3 bij het vechten tegen Undead
Quest Points: 2
The Hand in the Sand
Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk
Startpunt: Bij het huisje van Bert in Yanille
Eisen: Je hebt 17 Thieving en 49 Crafting nodig. De Watchtower quest is erg handig voor Watchtower teleport
Benodigde spullen: Ongeveer 300 gp, twee vials, redberries (te vinden ten zuiden van Varrock), white berries te vinden bij de Elf Tracker van de Regicide quest of bij de Red Dragons in de wildernis), bullseye lens (zie de Crafting guide)
Ga vanaf de bank in Yanille naar het westen tot je een bak met zand tegenkomt. Ga in het huisje ernaast, praat daar met Bert. Bert is helemaal overstuur, hij heeft een dode hand in de sand pit gevonden toen hij deze aan het bijvullen was. Zeg dat je wilt helpen, je krijgt de dode hand mee.
Als je de hand hebt moet je gaan naar de bar ten zuiden van het huisje van Bert. Praat met de Guard Captain. De zuiplap zegt "Need more beer..." tegen je, koop een gewoon biertje en praat weer met hem.
Loop nu naar de tovenaar bij de ingang van de Mage Guild. Als hij er niet is trek je aan de bel. Praat met hem. Als je dat gedaan hebt ga je weer naar Bert om met hem te praten.
Vaar met de boot vanuit Ardougne naar Brimhaven om te praten met Sandy. Als je van de boot komt, ga je naar het zuiden tot bij de Food Shop waar de piraten zijn. Een klein beetje meer in het zuiden is er een klein huisje waar Sandy is. Praat met hem. Hij wilt je niets vertellen, dus doorzoek de tafel in zijn huisje en pickpocket hem. Als het goed is heb je nu 2 blaadjes papier en zand, ga die afgeven bij Bert.
Praat weer met de wizard van de Magic Guild, hij geeft je een Magical Orb. Praat weer met hem en zeg: "Can you help me more?" Geef hem een vial en hij helpt je nog wat. De Wizard teleport je naar Port Sarim. Hij teleport je één keer, dus denk niet dat je zo vaak kunt als je wil.
In Port Sarim moet je praten met Betty in de Mage Shop. Ze geeft je een flesje met "Bottled Water". Nu moet je pink dye maken door redberries en whiteberries in dat flesje te doen. Gebruik er dan je bullseye lens mee. Reis terug naar Betty en praat met haar. Ga in de deuropening staan en gebruik de lens op de counter (de tafel). Nu krijg je een serum. Praat met Betty. Zij maakt het drankje af met het zand voor verder gebruik.
Ga weer naar Sandy in Brimhaven en zeg dat hij door het raam moet kijken. Gebruik dan het serum op zijn koffie en activeer de Magical Orb die je kreeg in Yanille van de wizard. Nu kan je met Sandy praten en alles vragen wat je kunt.
Ga weer naar de Wizard bij de Mage Guild. Hij heeft 5 earth runes en een emmer met zand nodig. Als je die gegeven hebt zie je een filmpje. De tovenaar vertelt je dat je de sand pit in Entra moet controleren. Zet dus je wapens en armour op de bank, ga naar Port Sarim in de haven en praat met de monks. Ze voeren je naar Entrana. Loop naar het westen tot de Sandpit en praat hier met Mazion. Maak weer een praatje met de wizard in Yanille voor je beloning.
Beloning: 9.000 Crafting en 1.000 Thieving ervaring. Een geheime verrassing van Bert. De verrassing is dat als je iedere dag met Bert praat je 84 buckets of sand in je bank krijgt.
Quest Points: 1
The Grand Tree
Moeilijkheidsgraad: Moeilijk
Startpunt: Praat met King Shareen op de begane grond van de grote boom in het noorden van Gnome Stronghold.
Eisen: Je hebt 25 Agility nodig. Je moet een demon van level 172 kunnen doden
Benodigde spullen: 30 gp voor het schip van Brimhaven naar Ardougne of teleport runes
King Shareen vertelt dat de boom ziek is. Als de boom dood gaat betekent dat het einde voor de gnomes in Gnome Stronghold, dus is het noodzaak dat de boom weer snel beter wordt. King Shareen stuurt je naar de wijze gnome Hazelmare, misschien weet hij wat er met de boom aan de hand is. De koning geeft je een stukje van het schors van de boom mee en een boek met de oude taal van de gnomes.
Ga naar het oosten van Yanille (ten zuiden van Ardougne) en loop het schiereiland dat je tegen komt. Wandel over de bruggen, totdat je op het grootste eiland komt. Hier staat een huisje. Klim naar boven en zoek Hazelmare. Als je hem aanspreekt zul je hem niet verstaan: hij is nog een van de weinige gnomes die alleen nog maar de taal van de gnomes spreekt. Hij geeft je wel een briefje. Dit briefje is geschreven in de oude gnomentaal. Je kunt het met het boek dat je hebt ontcijferen, dan zul je "A man came to me with the king's seal, I gave the man Darconia Rocks, and Darconia Rocks will kill the tree" te zien krijgen. Ga terug naar Gnome Stronghold om dit te melden aan de koning
Praat weer met King Narnode Shareen en kies de optie "None of these." Klik de zinnen aan die Hazelmere zei. De woorden staan hierboven. Je moet nu naar Glough. Hij is in een huisje ten zuidoosten van de boom. Ga de ladders op en zoek hem.
Glough stuurt je terug naar de koning. Praat met hem en ga naar de bovenkant van de boom. Daar is Charlie in de gevangenis. Voer een gesprekje en ga terug naar Gloughs huis. Jat zijn dagboek uit het kastje en praat met Glough, hij laat je arresteren. Gelukkig redt de koning je. Na het gesprekje met de koning praat je met Charlie. Hij vertelt je over de scheepswerf op Karamja. Vlieg nu met de Gnome Pilot naar Karamja. Ga daar naar het oosten, je vindt een hek. Als je er door wilt word je tegen gehouden door een guard. Zeg hem dat Glough je gestuurd heeft. Het wachtwoord is "Ka-Lu-Min". Vind de foreman, die is op een pier. Praat met hem.
De Foreman neemt je mee naar zijn kantoor. Beantwoord de vragen. Het maakt niet uit als je ze fout beantwoord, je kunt hem ook gewoon doden. Pak het briefje en ga terug naar de Gnome Stronghold.
Je kunt niet meer door de poort, dat heeft Glough verboden. Er is een gnome met een kar die Femi heet, ze laat je erdoor als je op haar kar gaat. Praat dus met haar en ga dan naar de koning. Zeg dat Glough een slecht mannetje is, de koning zegt dat je het nu helemaal fout hebt. Ga weer naar Charlie bovenin de boom. Je moet nu een kist openmaken in Glough's huis. Je moet hiervan eerst een sleutel hebben. Die heeft zijn vriendin. Die woont bij het moeras, de tweede ladder west. Kijk op de kaart waar het moeras is en ga daar heen.
Praat met Anita. Ze geeft je de sleutel. Open de kist in Glough's huis en ga terug naar de koning. Hij vertelt je dat hij zijn huis heeft laten onderzoeken, maar er zijn alleen wat takjes gevonden. Hij geeft je die.
Maak je nu klaar voor het gevecht. Je kunt wapens en magie gebruiken op de demon. Je moet de takjes bij je hebben.
Ga nu naar Gloug's huis en beklim de boom die aan het oosten staat (eerst zijn huis in en dan beklimmen). Dit kun je alleen als je agility 25 bent. Doe de stokjes op de Pillar's in deze volgorde:
T = Helemaal links U = Tweede Z = Derde O = Helemaal rechts
De deur opent nu. Ga naar binnen en je hebt een gesprekje met Glough. Dood zijn "kleine vriendje" van level 172. Als je tijdens het gevecht weg of dood gaat, kun je niet meer via Glough's huis naar binnen: dan moet je via een luik bij King Narnode naar binnen. Je komt dan weer in de grot. Loop naar het zuidwesten om de demon weer tegen te komen.
Loop de grot in totdat je de koning tegen komt. Je zegt dat je de Daconia stenen hebt gevonden. Hij gaat ook kijken met zijn wachters. Er is nog één steen verborgen. Zoek in de hele grot onder de wortels, totdat je de steen vindt.
Beloning: 18.400 Attack, 7.900 Agility en 2.150 Magic ervaring. Je kunt nu een geheime mijn betreden en Gnome Gliders en Tree spirits gebruiken om sneller door RuneScape te kunnen reizen
Quest Points: 5
The Golem
Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
Startpunt: Praat met de golem bij de ruins of Uzer. Die zijn oost van de Shantay Pass, over het bruggetje. Loopna het bruggetje door naar het oosten.
Eisen: Je hebt 25 Thieving en 20 Crafting nodig.
Benodigde spullen: Desert robes en water skins, pestle & mortar, hamer, papyrus, empty vial, 4 tot 6 soft clay.Chisel, Twee Varrock teleports en een Ring of duelling zijn handig.
Bij de golem in de buurt zijn vier kratten met een briefje erbij. Pak het briefje en lees het. Praat nu met de golem, hij vertelt je dat hij gebroken is. Gebruik je soft clay op hem, je hebt daar vier voor nodig. Nu vertelt de golem je dat hij op een missie is en die nog voltooid moet worden. Ga naar beneden en zoek de mushrooms in het oosten. Pak er eentje. Ga nu naar het noordenwesten van de ondergrondse kamer en zoek naar de Strange Impliment. Pak deze.
Nu moet je naar de digsite gaan. Je kunt dus naar Varrock teleporteren. In het noordoostelijke deel (bij de leerlingen) is Elissa, de schijfster van het briefje die hebt gevonden. Ze vertelt je over haar man en haar aantekeningen. Deze liggen in het Examencentrum van de Digsite. Ga daar heen en doorzoek de boekenkasten. Je vindt nu Varmen's notes. Lees de notes, ga terug naar Elissa en vraag waar het standbeeld is gebleven. Die is in het museum van Varrock, dus ga daar naar toe.
Praat eerst met de Curator en jat de sleutel. Maak het kastje op de eerste verdieping bij de trap open met deze sleutel. Je zult nu een beeldje krijgen dat mist in de ondergrondse kamer van de ruïnes.
Ga dus naar de ruïnes en ga weer de trap af. Loop naar de middelste kamer en zet het beeldje terug op de standaard in de muur. Zet alle oostelijke beeldjes naar rechts en de westelijke naar links. Zo wijzen ze allemaal naar het noorden. In het noorden opent een deur, ga daar door heen. Gebruik je chisel met de troon die helemaal in het noorden staat. Je krijgt nu twee sapphires, twee emeralds en twee rubies.
Ver in het noordwesten van de bovengrondse ruïnes is een feniks (phoenix). Pluk daarvan een veer. Gebruik je paddestoel op je pestle & mortar. De ink die uit de paddestoel komt gaat nu in de vial. Gebruik de veer van de fenix met de inkt en ga terug naar de golem. Praat met hem. Je zegt dat zijn taak compleet is, maar omdat het een robot is gelooft hij je niet. Maak dus een nieuw bevel. Schrijf met de veer met inkt "Your task is complete" op de papyrus. Gebruik de strange implent op de golem en stop het briefje in zijn hoofd.
Beloning: 1.000 Crafting en 1.000 Thieving ervaring. Twee sapphires, emeralds en rubies als je een chisel mee neemt
Quest Points: 1
The Giant Dwarf
Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk
Startpunt: Ga naar de Keldagrim in de grot ten oosten Rellekka en noord van het Mountain Camp. Volg de dwergenstandbeelden naar de ondergrondse rivier. Praat met de boatman, hij zal je voor de eerste keer naar Keldagrim brengen.
Eisen: Je moet The Knight's sword hebben voltooid. Je hebt ook 12 Crafting, 16 Firemaking, 33 Magic en 14 Thieving nodig. Level 20 mining en smithing of hoger is aangeraden, maar het is niet nodig.
Benodigde spullen: een log (maakt niet uit welke), een coal ore, tinderbox, 200gp, een iron bar, een redberry pie, 3 cut saphires, telegrab runes, verschillende bars en ores voor taken (bij iedereen anders). Teleporteer runes zijn handig.
Als je in de stad vaart zal je tegen het beeld van de oude koning aanvaren. Deze valt in 1000 stukjes. Nadat de boatman je in de stad heeft gebracht moet je met Commander Veldaban praten. Hij geeft je de opdracht om voor een nieuw standbeeld te zorgen. Hiervoor moet je naar Blasidar the sculpter, die ten zuidwesten van de haven woont, ten oosten van de Crafting stall en noordwestelijk van het café. Hij wil een paar onderdelen om een nieuw standbeeld te maken. Hij wil de battleaxe van de koning, kleren en boots die gelijk zijn aan die van de koning.
Voor de kleren heb je de coal ore, log, 200 gp en je tinderbox nodig. Praat met Vermundi bij haar stalletje in de markt die oost van de stad ligt. Ze wil een boek zodat ze de kleren kan maken, dat boek heeft de Librarian vast wel. Ga dus naar de blibiotheek in het westen van de stad en praat met hem. Hij zegt dat je de boekenkasten maar moet doorzoeken, hij denkt ook dat het op de bovenste plank staat. Klim dus wat laddertjes op. Als je te zware armour aan hebt val je naar beneden. Breng het boek naar Vermundi. Haar machine moet nu aan de praat gekregen worden en die gaat op stoom. Stop dus een log en een coal ore in de machine en steek het aan als ze dat vraagt. Hierna wil ze 200 gp voor de moeite die ze moet doen (alsof jij niks gedaan hebt...).
Over de boots weet Saro meer. Dat is de man die armour verkoopt in het zuidwesten van de stad. Hij zegt dat hij de boots heeft verkocht aan Dromund. Die woont ten noorden van de bank. Hij wil zijn boots niet verkopen, dus dan moet het maar op een andere manier... Jat de linker boot achter zijn rug om als hij even niet kijkt en breng voor de andere telekenetic grab runes mee. Ga buiten precies achter het raam staan en gebruik de spreuk op de boots. Je hebt nu het paar, breng deze naar Blasidar.
Santiri heeft de oude battleaxe van de koning. Hij verkoopt zwaarden in het noordwesten van de stad. Praat met hem. De axe moet gerepareerd worden, dus gebruik drie saphires op de axe. Nu moet de blade nog gerepareerd worden. Dat kan Thurgo de Imcandodwarf van de Knights Sword Quest vast wel. Pak je iron bar, redberry pie en axe en ga naar Thurgo. Hij is nog steeds in zijn huisje ten zuiden van Port Sarim bij de grot met de Blurite. Geef hem de redberry pie en de bar, hij repareert nu de axe helemaal voor je. Breng deze weer naar Blasidar. Je kunt nu ook het mijnkarretje bij Nurmof de pickaxe verkoper in de Dwarfenmine gebruiken voor 150 gp om naar Keldagrim te gaan.
Praat hierna met Commander Veldaban, hij zegt dat je de vergadering van het Consitorium maar eens bij moet wonen. Hiervoor moet je lid zijn van een mijnbedrijf. Je kunt lid worden van de The Blue Opal, The Brown Engine, The Green Gemstone, The Purple Pewter, The Silver Cog en The White Chisel. Je kunt niet van The Red Axe lid worden. Deze bedrijven zitten in hun kamertje bovenop de markt. Ga daar dus heen. Praat met de Secretary en doe taken voor hem. Na ongeveer vijf taken kun je met de directeur praten, hiervoor moet je ook weer twee taken doen. Hierna vraagt de directeur je om in dienst te treden. Zeg hier ja op en meld dit aan Veldaban. Hij neemt je mee naar de vergadering. Je kunt kiezen voor alleen de notes of het hele filmpje te zien over de vergadering. Hierna is de quest af.
Startpunt: Praat met Velorina in Port Phasmatys (zie quest).
Eisen: Je moet Priest in Peril en The Restless Ghost hebben voltooid. Je hebt ook 25 Agility, 20 Cooking en 30 Thieving nodig. Je moet een monster van level 32 doden
Benodigde spullen: Ongeveer 200 gp, 7 pots, 7 buckets, 7 normale bones, bucket of milk, spade, silk, needle, thread, knife, bowl of water, amulet of ghostspeak, gloves, oak longbow en ongeveer 2 blauwe, rode en gele dyes.
Pak alleen de 7 emmers, botjes, potten en je amulet van de bank (niet in notes). Draag het amulet de hele quest door, je moet een hoop met geesten praten. Ga hierna naar Port Phasmatys. Als je niet langs de vampieren wil kun je langs Dr. Fenkenstrain´s Castle, de patches, farming shop en naar de noordkant van de stad, Hier is een toren met drie geesten. Het zijn Necrovarus en 2 leerlingen.
Op de begane grond is een ladder naar boven, ga deze dus op. Daar staat een bone grinder. Doe er een botje in, draai aan het wiel en gebruik een pot op de machine. Je krijgt nu een pot met bonemeal. Bewaar dit en maak al je 7 botjes tot bonemeal. Ga nu weer de ladder af. Er is ook een trap naar beneden. Ga de ladder af en loop naar het oosten. Hier is weer een ladder naar beneden. Ga steeds alle ladders af totdat je bij het meertje komt. Vul al je emmers met slijm uit dit meertje. Ga weer terug naar de toren en stop al je bonemeal en slime in de "fontein" met ectofunctus door op "worship" te drukken. Ga nu naar een leerling, zij of hij betaald je uit in ecto-tokens, het plaatselijke geld. Je hebt er 33 nodig.
Nu de stad in. Ga door de poort en betaal 2 ecto-tokens. Loop naar het huisje met het quest-icoon in het westen en zoek naar Velorina. Draag wel je amulet, anders kun je haar niet verstaan. Je kunt naar het verhaal van de quest luisteren, maar je hebt ook de optie om dit niet te doen. Zeg dat je haar wil helpen met haar probleem.
Ga terug naar de toren in het noorden en praat met Necrovarus. Hij wordt boos en wil niets toegeven. Ga terug naar Velorina
Misschien kan een oude vriendin helpen. Zij was vroeger ook een leerling, maar is weggelopen voordat iedereen dood ging. Je moet haar vinden. Ze woont nu in een klein huisje ten oosten van de Slayer Tower. Loop dus naar Canifis en naar de Slayer Tower. Als je je gloves aanhebt kun je ten oosten van de Slayer Master nettles plukken, je hebt er namelijk straks één nodig. Ga op weg naar de Slayer Tower ook even naar de bank in Canifis of Port Phasmatys. Neem je bowl of water en een bucket of milk mee.
De vriendin weet niets meer, maar misschien helpt nettle tea om haar herinneringen terug te brengen. Hiervoor heb je de nettles nodig die je net onderweg hebt geplukt. Doe de nettle in de bowl en verwarm dit op een vuurtje of range. Geef dit aan de vrouw. Ze is niet tevreden, het zit niet in haar eigen kopje. Ze geeft je haar kopje, dus giet de thee over. Nu is mevrouw nog niet blij, er zit geen melk in. Doe er dus wat melk bij en geef dit. Nu wil ze eindelijk helpen. Ze weet een spreuk die je op een Amulet of Ghostspeak kunt doen, waarmee je geesten kunt commanderen. Hiervoor heeft ze drie spullen nodig: het boek van Haricanto, de robes van Necrovarus en een translation manual. Bied haar ook je hulp aan, ze wil dat je een modelboot naar haar zoon brengt. Ga terug naar Canifis Bank.
Voor het volgende deel heb je de dyes nodig, je ecto-tokens, spade, knife, oak longbow en spullen om een level 32 te doden. Maak het zeil van de modelboot met naald en draad. Gebruik hier je silk bij. Ga nu weer naar Dr. Fenkenstrain's Castle en loop naar de boerderij met halfdode koeien. Je ziet een oud schip liggen. Ga de ladder van dit schip op en nog een keer een ladder in het oosten. Je ziet een mast met een windmetertje. Het windmetertje zegt of het hard of zacht waait. Bekijk bij een zachte wind de mast en kleur het bootje in de kleuren van de mast. Doe dit totdat je hele bootje is geverfd. Je kunt met rode en gele dyes oranje maken, blauwe en rode maken paars en blauw met geel maakt groen. Geef je bootje aan de oude man op het schip.
Nu moet je een kaart maken. De man geeft je een sleutel voor het bootje, met deze sleutel kun je de kist in het kamertje naast hem openen. Als je dit doet heb je al één deel van de kaart.
Voor het tweede deel moet je de loopplank naar de eilandjes in het noorden vinden. Deze plank is op de eerste verdieping van het schip. Loop er over heen en spring naar alle eilandjes totdat je bij een kist komt. Open de kist voor het tweede deel van de kaart.
Nu de laatste nog. Ga naar het ruim van het schip en doorzoek alle kisten in het oosten. Je opent een kist met een sleutel, hier komt een giant lobster van level 32 uit. Dood de lobster en doorzoek de kist. Je vindt het derde deel. Gebruik dit deel op de rest van je stukken om een hele kaart te maken.
Ga nu met je kaart terug naar Port Phasmatys. Pak je spade, je kaart en 25 ecto-tokens van de bank en loop naar het oosten van het stadje. Je vindt hier een kleine roeiboot. Praat met de kapitein ervan en hij neemt je mee naar Dragontooth Island.
Als je op Dragontooth Island bent, zie je een standbeeld van Saradomin. Je kaart is nu veranderd, dus kijk op je kaart en volg de stappen. Ik had 6 stappen naar het zuiden, dan 8 stappen oosten, 2 stappen naar het noorden, 4 stappen oosten en 22 stappen naar het zuiden. Als je er bent moet je graven, dan krijg je een boek. Ga terug met de roeiboot naar Port Phasmatys en pak 100 gp van de bank.
Praat in Port Phasmatys met een mannetje uit het oosten die lijkt op een samuraivechter. Praat met hem en vraag hem naar een Translation Manual voor zijn taal. Hij zal je vragen om een Oak Longbow te laten ondertekenen door Robin. Ga naar Robin in de herberg en praat met hem. Versla hem 4 keer met het spel Runedraw, zodat hij je 100 gp schuldig is. Om zijn schuld te betalen zal hij je boog ondertekenen. Breng de boog naar de samurai voor de Translation Manual.
Ga nu naar de baas van het café en vraag hem of hij een job voor je heeft. Hij gaat je een bedsheet geven om te geven aan Robin. Doe dat nog niet, houd de bedsheet nog even bij je.
Ga naar het pleintje in het westen van de stad en praat met Gravingas. Hij zal je vragen om een petitie te laten onderteken. Je hebt 10 handtekeningen nodig.
Ga nu naar de pool of slime in de toren ten noorden van de stad en steek je bedsheet erin. Je hebt je een groene bedsheet die je aan kunt trekken, zodat je op een geest lijkt. Ga weer naar in het stadje, betaal weer 2 ectotokens om binnen te komen en praat met de villagers. Probeer 10 handtekeningen te krijgen. Betalen hoeft niet, sommige geesten tekenen nog een keer als je een tijdje weg bent geweest. Als je 10 handtekeningen hebt praat je weer met Gravingas. Hij stuurt je naar Necrovarus. Hij word boos en verbrand de petitie, hij dropt ook een sleutel. Neem de sleutel en ga naar boven, daar is een deur. Open de deur. Hier staat een koffer, open en doorzoek de koffer en je krijgt de kleren.
Neem nu je manual, boek en kleren naar de oude dame. Zij zal je Amulet of Ghostspeak enchanten met 1 charge. Je amulet word nu groen. Ga terug naar Necrovarus via Dr. Fenkenstrains Castle, de farming patches en de boerderij, zodat je geen vampieren tegen komt. Als je toch een vampier tegen komt moet je die doden, anders gaat de betovering van de amulet eraf en moet je opnieuw naar de dame. Praat met Necrovarus met je ammy aan en stel hem rustig voor de geesten vrij te laten. Ga terug in Port Phasamatys en praat met Velorina voor het einde van de quest.
Beloning: 2.400 Prayer ervaring. Gratis toegang tot Port Phasmatys en een flesje Ectophial waarmee je kunt teleporteren. Het flesje kun je in de fontein met Ectofunctus hervullen
Quest Points: 2
Gertrude's Cat
Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk
Startpunt: Westen van Varrock, praat met Gertrude in haar huis.
Eisen: Geen
Benodigde spullen: Rauw sardientje, emmer met melk en ongeveer 100gp
Gertrude zal zeggen dat ze haar kat, Fluffs, is kwijtgeraakt. Nu moet je met Shilop of Wilough op het plein van Varrock gaan praten, misschien weten zij meer. Ze zeggen dat de kat bij hun geheime speelplaats is. Vraag waardoor ze zullen zeggen waar het is en geef de 100gp. (Stelletje bengels, beetje geld aftroggelen van ouderen)
Ga naar de Lumber Yard ten noordoosten van Varrock en klim over de gebroken fence. In het midden vind je een ladder: klim erop. Daar vind je Fluffs. Probeer haar te pakken, ze zal je krabben. Gebruik dan je melk op haar en probeer haar weer op te pakken. Ze zal je weer krabben. Gebruik de sardine op het katje. Het zal zeggen dat het katje de sardine niet lus, dus ga terug naar Gertrude.
Zeg tegen haar dat je haar katje hebt gevonden, maar dat ze niet mee wil. Gertrude vertelt dat Fluffs gek is op doogled sardines. Ga naar de achterkant van het huis en pak 1 doogle leaves. Gebruik ze met je sardientje.
Ga weer terug naar Fluffs en "gebruik" de sardine op de kat. Probeer haar weer op te pakken, dat lukt weer niet. Nu zegt ie dat je haar katjes ergens hoort miauwen.
Ga naar beneden en zoek in alle barrels en crates totdat je een katje vindt. Gebruik het katje met Fluffs en Fluffs zal naar huis rennen. Ga weer naar Gertrude en praat met haar.
Beloning: 1.525 Cooking ervaring. Chocolade cake, stew en je eigen kleine katje
Let op: Als je zo'n rode hellcat wilt moet je de subquest van Evil Dave van Recipe of Disaster doen.
Quest Points: 1
Garden of Tranquillity
Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
Startpunt: Praat met Queen Ellamaria in de tuin ten oosten van Varrock Castle.
Eisen: Je moet Creature of Fenkenstrain hebben voltooid. Je hebt ook 25 Farming nodig.
Benodigde spullen: Spade, seed dibber, watering can met water, 5 emmers met compost of super compost, secateurs, Ring of Charos van Creature of Fenkenstrain, rake, 2 plant cures, 1 rune essence, hammer of een chisel, plant pot, gardening trowel, 1 marigold seed, 3 onion seeds, 3 cabbage seeds, pestle & mortar, eventueel een fly fishing rod. Varrock, Falador en Ardougne teleporteer runes zijn sterk aanbevolen. Amulet of Glory en Ectophial zijn ook heel handig, dit scheelt een hoop lopen.
Queen Ellamaria geeft je een taak om te voltooien. Ze doet nogal hooghartig, dus komt er een gesprekje. Hierna geeft ze je het advies naar de Wise Old Man in Draynor te gaan voor hulp met je taak. Je moet verschillende bomen, planten en decoraties voor de nieuwe tuin voor haar echtgenoot verzamelen. Ze geeft je een boodschappenlijstje.
Ga dus naar draynor en haal de Ring of Charos van de Creature of Fenkenstrain quest van de bank. Als je deze niet meer hebt moet je hem stelen van Dr. Fenkenstrain in zijn kasteel. Ga hierna naar de Wise Old man in zijn huisje die noord van de bank ligt. Hij vertelt je een verhaal en test je door middel van een quiz.
- Two goblins are fighting over the colour of their armour. What do you do? Show them a range of colours so they can come to a compromise
- A drunken dwarf offers you a kebab. What do you do? Take his generous gift even though you have no need for it
- Are you enjoying your experience of Farming? It is absolutely, unquestionably the most intresting thing I have ever done
- A dwarf asks you to put on a silly golden helmet so that you can be fired from a cannon into a wall. What do you do? Put on the silly helmet and jump into the cannon
- You meet Pkmaster0036 in the wilderness who asks who is the greatest player killer in the world. How do you answer? You of course Pkmaster0036, no one could ever challenge your greatness!
- Queen Ellamaria orders you to go on a foolish quest without any offer of reward. What do you say? I will do whatever you ask - I just love the monarchy!
- A Draynor bank guard asks you if you have seen any suspicious characters lately, because the bank has been robbed. What do you say? If I do I will let you know
Als je alles goed beantwoord betovert de Wise Old Man je ring. Nu kun je op zaden jacht. Wat je ook doet, verwoest je zaden niet!
Delphiniumns
Hier heb je een marigold seed voor nodig. Je moet hem planten en laten groeien, dus neem daarvoor ook spullen mee. Ga naar de farming patch ten zuiden van Falador en vraga om Delphinium seeds aan Elstan. Charmeer hem met de opties en hij zegt dat hij ze ruilt voor marigolds. Laat deze groeien en geef ze. Je kunt ook ondertussen naar de volgende opdracht gaan.
Pink en Yellow Orchids
Pak 3 onion seeds en je farming spullen van de bank. Ga naar de Farming Patch in Morytania en praat met Lyra. Vraag haar naar de orchids en charmeer haar weer. Ze wil dat je uien voor haar laat groeien, dus plant die. Zeg het haar als ze groot zijn en ontvang je beloning.
Snowdrops
Ook hier moet je weer wat laten groeien. Teleporteer naar Ardougne en haal 3 cabbage seeds. Ga naar de farming patch in het noorden van Ardougne en zoek Kragen op. Maak een praatje en weer met de charmeer opties. Hij wil dat je cabbages voor hem laat groeien, dus doe dat ook weer. Als ze groot zijn geeft hij je de snowdrop seeds.
Burthorpe Vines
Neem 2 plant cures, 1 rune essence, je pestle & mortar en een hamer of een chisel mee. Wandel naar Burthorpe en praat met Bernald in het omheinde gebied dat aan de oostkant van het café ligt. Hij vertelt je over de diseased grapevines. Bied je hulp met alle charm opties en probeer één plant cure op de vines. Dat heeft geen effect, dus praat met Bernald en vraag of hij iemand kent die een sterker middeltje heeft. Misschien heeft Alain wat. Hij is bij de Tree patch in Taverley. Gebruikt NIET de charm opties, dan wordt hij boos omdat hij je door heeft. Je moet rune essence fijn maken en dit in een plant cure doen. Hak je essence in stukken met je chisel of hamer en plet dit in je pestle & mortar. Doe dit in je cure en maak de planten beter. Je krijgt nu de Burthorpe Vine seeds.
The White Tree
Teleporteer naar Camelot en ga naar de farming patches ten noorden van Catherby. Praat met Dantaera en charmeer ook haar. Ze vertelt je over de laatste boom. Die is dood aan het gaan op de Ice Mountain. Neem je secrateurs, plant pot en watering can mee en ga naar de Ice Mountain. De boom staat bij het Orakel van de Dragon Slayer quest. Haal wat van de boom met je secrateurs en zet hem in je plant pot. Geef het water.
De White, Pink en Red Rosebushes
Ga naar de Monastery en zoek Brother Althric op. Probeer de Charm optie, hij vertelt je nu dat je de ring weg moet gooien in de put of moet verwoesten. Als je de ring in de put gooit moet je hem later opvissen met een fly fishing rod, anders moet je een nieuwe halen bij Dr. Fenkenstrain. De keuze is aan jou. Gooi de ring in de put of verwoest hem met de "Destroy" optie. Vertel hierna aan de broeder dat de ring weg is. Je mag nu van zijn seeds plukken. Neem wat seeds van de white, pink en red rosebushes. Vis hierna je ring uit de put of jat een nieuwe van Dr. Fenkenstrain.
De standbeelden
Ga nu naar de tuin in Varrock en plant alle bloemen in de daarvoor bestemde patches. Leeg je emmers met compost in de bloempotten. De planten hoeven geen water. Als je klaar bent moet je de standbeelden halen. De koningin geeft je een trolley als je om hulp vraagt.
Ga naar Falador en duw het standbeeld van het midden van het plein op de trolley. Je ziet nu een filmpje over twee arme bewakers. Nu kun je je trolley wegduwen naar Varrock. Zet het standbeeld in de tuin. Teut hier niet bij, anders stelen de guards je standbeeld weer.
Nu het standbeeld uit Lumbridge. Ga naar Lumbridge en jat het standbeeld op dezelfde manier. Duw het standbeeld over de brug naar Varrock en plaats het standbeeld in de tuin. Kijk of je planten volgroeid zijn en praat met Ellamaria. Haal King Roald over je te volgen met de charm opties. Als je de ring niet gebruikt kom je in een nutteloos gesprek. Bekijk het filmpje en in de beloning.
Beloning: 5.000 Farming ervaring. 1 Apple tree seed, 1 Acorn, 5 Guam seeds en een Super Compost Potion (4). Met de potion kun je super compost maken van een emmer of een volle compostbak. Het is niet bekend hoe je dit kunt maken, dus het is het meest handig om het op een volle compost bak te gebruiken. Dit kost evenveel drank als op een emmer. Uit een compostbak kun je 15 emmers halen, dus dat is 14 emmers meer. Je kunt ook White Tree Fruit uit de tuin plukken.
Quest Points: 2
Forgettable Tale
Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld
Startpunt: Praat met commander Veldaban in het hoofdkwartier van de Black Guards in het westen van Keldagrim
Eisen: Je moet Fishing contest en The Giant Dwarf hebben voltooid. Je hebt ook 22 Cooking en 17 Farming nodig.
Benodigde spullen: 4 biertjes, een kebab, 2 emmers met water, pot, 2 barley malt (verbouw barley), ongeveer 2.000 gp
Veldaban, de commandant uit Keldagrim, wil dat je op onderzoek uitgaat en uitzoekt wat de plannen zijn van de Red Axe. De Red Axe is een miningbedrijf dat je ookal in het vorige deel van deze serie, The Giant Dwarf, tegen kwam. Dit is een kwaad bedrijf dat de macht wil overnemen. Je krijgt een filmpje te zien, waaruit blijkt dat je met een dwerg moet praten. Je wordt hierna naar een dronken dwerg gebracht, hij schijnt er meer over te weten.
De dronken dwerg vertelt je niets voor niets: hij wil bier. Geef hem er eentje. Meneer vindt dat bier niet goed, het moet natuurlijk wel echte Kelda Stout zijn! Dit wordt gemaakt met een speciale hop. Hij geeft je een zaadje waarmee je deze hop kunt verbouwen. Je moet nog vier van deze zaadjes hebben om een patch vol te kunnen planten, dus je moet van hem bij nog drie dwergen langs om zaadjes te halen.
De Rowdy Dwarf die rond het café van Oost-Keldagrim loopt heeft twee zaadjes voor je. Hij wil er wel weer iets tegenover hebben. Dit is bij iedereen anders. Elke keer dat je uitlogt wil hij iets anders hebben, dus als je nu een lastig item moet halen, log je even uit en vraag je opnieuw om iets. Geef het item aan hem voor de twee zaadjes.
Voor het volgende zaadje moet je in de bar zijn in het westen van Keldagrim. Daar loopt een dwarf die Gause heet. Drink met hem een normaal biertje (deze dwerg is daar wel tevreden mee) en hij geeft je het volgende zaadje. Als je geen bier hebt kan je er daar eentje kopen voor 1 gp.
Het laatste zaadje is buiten Keldagrim te vinden. Ga met de mining carts vanuit Keldagrim naar de Dwarfen Pass onder de White Wolf Mountain en praat met de engineer in het deel met de tafels en de dwarfen stout. Vraag hem of je zijn zaadje mag lenen.
Nu moet je de zaadjes planten in de hopspatch in Keldagrim, vlakbij de westbank. Het is niet nodig de grond voor te bewerken met mest omdat die al rijk genoeg is aan compost: je zaden groeien er erg snel. Tijdens het wachten zou je een boodschap kunnen overbrengen van de tuinman in Keldagrim naar de tuinman in zuid Falador. Je krijgt dan ene kleine beloning van 2 herb seeds voor de moeite. Ze verschillen van speler naar speler. Dit is alleen iets om je bezig te houden en is dus niet verplicht.
Als na een tijdje de zaden volledig uitgegroeid zijn kan je bier gaan maken. Ga met alle benodigde items om Kelda stout te maken naar de Laughing Miner met de Rowdy dwarf in Oost Keldagrim. Ga de trap op, daar zie je een groot vat. Voordat je dit vat mag gebruiken moet je yeast van de dwerg bij het vat kopen. Voeg hierna water, barley, de Kelda hops en de yeast toe. Wacht nu ongeveer 10 minuten, dan is je bier klaar. Draai dan aan de valve (het rad aan de zijkant) en gebruik een leeg bier glas op het kraantje.
Breng het bier naar de dronken dwerg van het begin van de quest, hij vertelt je nu over een tunnel ten zuiden van de mining karretjes waarmee je naar Keldagrim kunt kopen. Daar ga jij eens een kijkje nemen. Loop dus helemaal naar het zuiden van Oost Keldagrim en ga naar de cart conductor die het dichtst bij deze tunnel is. Hij zegt dat je toestemming nodig hebt om door de gang te gaan, dus vraag die aan de directeur van de Mining Company waarvoor je in The Giant Dwarf (klik op de quest in het spel) hebt gekozen in het Consortium om toestemming. Hij zal die uiteraard geven.
Ga terug naar de dwerg en bekijk de tunnel die nu open is. Ga naar binnen en rijd rond met het karretje. Je vindt een puzzel. We kunnen de antwoorden wel voor gaan zeggen, maar dat is natuurlijk niet zo leuk. Zoek de juiste weg naar de blauwe streepjes op de kaart en haal daar nieuwe stukjes stenen uit de kisten. Je kunt je karretje sturen door van tevoren wegen te maken door je stenen neer te leggen op het kaartje van de machine. Als je genoeg stenen hebt om bij het kruis te komen moet je een weg naar toe maken.
Nadat je naar het kruis bent gereden zie je een filmpje met de plannen van de Red Axe company. Ga hierna naar de volgende sporen en herhaal de puzzel.
Doorzoek de boekenkasten in het volgende kamertje en ga naar de derde afgrond met sporen en karretjes. Deze keer zijn er geen kruisjes en balkjes die je kunnen helpen, dus hebben we voor de mensen die niet goed kunnen puzzellen een plaatje:
Hierna krijg je weer een filmpje te zien. Je geheugen wordt leeggehaald door de boeman. Ga hierna naar Veldaban. Je wil kebab en bier hebben, dus ga naar de Laughing Miner en eet kebab en drink een biertje in het café. Kijk nu naar het filmpje en voltooi de quest.
Beloning: 5.000 Cooking en 5.000 Farming ervaring. 2 mature Dwarven stouts. Deze drankjes geven +2 mining en smithing
Quest Points: 2
Fishing contest
Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk
Startpunt: In het oosten of westen van White Wolf Mountain. Praat met de dwerg bij het huisje.
Eisen: Je hebt 10 Fishing nodig.
Benodigde spullen: 5-10 gp, garlic (je kunt die vinden in Seers' Village, in het huisje ten westen van de bank waar je Elemental Shield kunt starten), een normale fishing rod, lvl 10 fishing en een schep
Praat tegen de dwerg. Zeg dat je de geheime ingang onder de berg wilt gebruiken en dat je vrienden wilt worden. Hij vraagt of jij de vis competitie wilt winnen. Hij geeft je een competition pass.
Verzamel nu alle spullen die je nodig hebt (kijk hierboven). Dan ga je naar McGrubor's woods. Die zijn in het noorden van Hemenster. Je kunt naar binnen in het noorden van het bos, daar zitten een paar rails van de hekken los waar je doorheen kan. Graaf hier in het westelijke deel in de red vine naar wormen. Pak er ongeveer 3.
Ga naar Hemenster, dat ligt ten westen van de Ranged Guild, ten noorden van Ardougne en ten zuidwesten van Seers' Village. Ga het fishing contest binnen via de poort aan de oostkant van het meer. Een man vraagt naar je pass, dus laat die maar zien. Praat als je binnen bent tegen "A sinister stranger," hij zal zeggen dat hij niet van zonlicht houdt. Zeg tegen hem dat hij een vampier is, hij zal dat ontkennen. Praat nu met Bonzo en zeg dat je wilt beginnen. Geef hem 5 coins. Hij zegt dat je vis plek bij de willow is. Stop de garlic in een van de pipes. De vampier zegt dat het hier stinkt. Bonzo zegt dat jouw visplek nu bij de pijp is. Vis daar en je zult een karper krijgen. Praat tegen Bonzo. Je hebt gewonnen en krijgt de beker.
Praat weer met de dwerg en je krijgt je beloning.
Beloning: 2.437 Fishing ervaring. Je kunt door de tunnel