Vandaag kwamen de jonge duiven voor de tweede keer terug van Clermont. Ze deden het wat beter dan vorige week, maar ze kunnen nog verbeteren. De 308 was vandaag voorop en was om 9u43 op de afspraak. Opnieuw een topduif. Daarna volgeden de rest met aankomsten om 9u56, 9u57, 10u05, 10u11, 10u12, 10u13, 10u17, 10u26, 10u30, 10u33, 10u36, 10u37, ... De 396 haalde de eindmeet niet vandaag. We kijken uit of hij morgen terug komt naar ons hok.
Onze duifjes moesten vandaag een beetje langer vliegen. Ze zaten namelijk in Clermont. Dit is 171,554km van ons hokje of 105km verder dan Arras. Een grote sprong voor onze jonge duifjes. Ze hadden het niet gemakkelijk want de duiven kwamen overal slecht erdoor. Toch zaten we met de 375 en de 364 in het kop peleton met aankomsten om 16u17 en 16u18. Daarna volgden de rest in hun spoor.Aankomsten om 16u25, 16u29, 16u30, 16u31,16u32, 16u36, 16u49, 16u50, 16u55, 17,02, ... De 376 en de 862 geraakten niet thuis. We verwachten ze morgen of de komende dagen wel.
Vandaag is Dhr Bart Houfflyn van de firma Bricon langsgekomen om onze elektronische klok te instaleren.
Na een klein uurtje was de installatie voltooid en waren alle 22 resterende duifjes gechipt.
Zondag gaan ze hun eerste keer Clermont vliegen. Dit is 171,551km van ons hokje verwijderd. Als de wind een beetje meezit dan kunnen de eerste duifjes al na 1,5u het hokje bereiken.
Lossingsuur kan je terug vinden op VTM Teletekst pagina 810.
Bram bracht gisteren de duifjes naar het lokaal om ze een laatste keer Arras te laten vliegen en vandaag kwamen ze duidelijk veel beter. Ze kwamen aan in groepjes. De 385 en de 390 waren voorop om 9u08 en 9u09. Daarna kwamen er 10 samen aan om 9u18, 4 om 9u34 en 4 om 9u45. De 399 kwam later als laatste thuis in de namiddag. Op naar de volgende vlucht.
Vandaag ben ik begonnen met het eerste deel van de elektrische leidingen binnen te leggen. Deze zijn straks nodig om het elektronisch bestadigingssysteem te gebruiken en ook om deze winter de fonteinverwarmers en verlichting te kunnen aanleggen. De waterkraan werd ook gemonteerd. Nu nog de aansluiting doen in het RVT en we kunnen definitief van start gaan. Tijdens de werkzaamheden hoorde ik plots geluid op het dak. Er was een duif teruggekomen. De 362, die vorige week achterbleef van de eerste vlucht uit Arras was terug. Hopelijk heeft zij de weg nu goed in haar kopje gestoken om die weg nooit meer te vergeten en naar huis te stormen bij een deelname aan de prijsvluchten. De tijd zal het uitwijzen.
Gisteravond hebben we de duifjes binnengebracht in de NKV en vandaag vlogen onze duifjes een 2de keer Arras. Ze kwamen al iets rapper dan woensdag maar er zaten nog grote gaten tussen de aankomsten. Ons eerste duifje was deze keer de 364 die om 9u00 aankwam. Daarna was het een kwartier wachten op de tweede duif die om 9u16 lande. De volgende kwamen aan om 9u20, 9u26, 9u30, 9u33, 9u37, 9u41, 9u41, ... 'savonds waren ze alle 21 terug thuis. Op naar volgende week.
20 jonge duiven zijn terug thuis. We ontbreken er nog 4. We hopen dat deze ook nog terugkeren. Ze zijn niet zo goed gekomen. De 359 kwam als eerste aan om 9u13. daarna volgden de rest aan een heel traag tempo. We noteerden nog 9u25, 9u49, 10u11 en 10u18. Tegen de middag waren er 13 thuis. Op het eind van de dag zaten we aan 20 stuks. Ze hebben duidelijk moeten zoeken.
Deze avond hebben we 24 van onze 26 duiven ingekorfd voor de eerste leervlucht uit Arras. De gekwetste witte 861 en de witte 093 zijn niet mee. Onze duifjes hebben er een goede opleiding opzitten (met o.a. 3 x Templeuve) en zijn nu klaar voor een nieuwe stap. Arras is voor ons hokje 66,559km ver. Hopelijk komen ze allen terug naar Kortrijk want de jonge duifjes zitten pas sedert 2 maand en 1 dag (16 april) op het hok. We zien morgen wel.
We zijn vrijdag de 13de vandaag en onze 26 duifjes vlogen voor de derde keer Templeuve. En ja hoor opnieuw prijs. ;-( Na onze dode duif (duif die tegen het venster vloog) en onze duif met een gebroken poot is onze witte duif 861 zwaar gewond thuisgekomen. De bil hangt er bij. Hij zal deze waarschijnlijk nooit meer kunnen gebruiken. We wachten nog wat af en zien hoe het evolueert. Het mag nu stoppen. Als alles verder goed verloopt gaan we proberen ze volgende week in Arras te krijgen. Dan kunnen ze de weg zoeken tussen de vele andere duiven die naar daar gezonden worden. De 861 zal noodgedwongen nu thuis moeten blijven.
Vandaag zijn de jonge duiven terug gelost in Templeuve. En op ééntje na zijn ze allemaal teruggekeerd. We wachten nog op de laatste. Ook de werken voor het plaatsen van de nutsvoorzieningen zoals water en elektriciteit schieten goed op. Nu nog monteren en aansluiten. De jonge duifjes werden nu ook overgeschreven op onze naam, en de lidkaart werd aangevraagd. Straks nog de Bricon klok monteren en de duiven hun chipring aandoen en kunnen we echt van start gaan. Ondertussen is de laatste ook toegekomen in de vooravond. Hij kan morgen samen met de andere 25 opnieuw naar Templeuve.
Deze morgen om 8uur waren er al 3 van de 4 jongen terug thuis die gisteren nog achter waren. De laatste was nog onderweg en is tegen de middag toegekomen. Dus we zijn opnieuw compleet. Op naar een volgende training.
Niet alleen op het hokje met de trainingen is het een drukke bedoening, ook rond het hokje is dit het geval. Vandaag zijn de grondwerken gestart om de elektriciteit en het water binnen te krijgen. De wachtbuizen worden er donderdag ingelegd, en wie weet hoe vlug de aansluitingen nu kunnen gebeuren. We hebben de elektriciteit echt nodig om de elektronische klok aan te leggen die de duiven moet registreren als ze van de vluchten thuiskomen. Eens dat deze werken klaar zijn kunnen we van start gaan met het grote werk. Meegeven op de prijsvluchten! Dank aan de collega's en de leerlingen die de werken samen uitvoeren!
Vandaag zijn we opnieuw gestart met het verder opleren van onze duifjes. Bestemming deze keer was Templeuve. Dit is zowat 25 km van ons hokje verwijderd. Het weer was er bewolkt tot mooi en om 9u45 werd de vrijheid gegeven aan onze 26 duifjes. Ze deden een paar toeren en waren na een tijdje uit het zicht verdwenen. Hopelijk naar huis terug. In Kortrijk terug aangekomen was de zon echter verdwenen en verschenen er donkere wolken. Als dit maar goed afloopt. Alles werd in gereedheid gebracht om de duifjes te verwelkomen, maar de duifjes bleven weg. We konden niet blijven wachten want de lessen gingen verder, maar om 12.00u terug gaan kijken en ja hoor er was beweging in de spoetniek en ook in de lucht waren er net drie hun laatste toeren aan het doen, in de gietende regen, want de hemelsluizen waren net weer opengezet. Op het hok zaten, na het binnen fluiten van de drie vliegende duifjes al 20 exemplaren. Nog 6 te gaan. Om 16.30u waren ze al met 22. Waar blijven de andere 4??? Morgen gaan we kijken of ze ook de weg naar het hokje teruggevonden hebben, want de zon is nu toch wel flink beginnen te schijnen en de lucht is terug opengetrokken en helder. Morgen mogen ze gewoon de spieren wat losvliegen maar donderdag terug naar Templeuve om nog wat meer ervaring op te doen.
Vandaag hebben we de 26 duifjes opnieuw weggebracht. Deze keer werden ze met de auto tot aan ALPRO gebracht en daar om 10u uitgelaten en ja hoor , ze waren opnieuw eerder op school terug dan ik.
Opnieuw een kleinigheid aan eten gegeven en terug de mand in. Deze keer richting Rekkem. Om 11u. de vrijheid gegeven en voor het eerst was ik ze voor. Om 11.30u zijn ze in groep toegekomen.
Opleiding voorlopig geslaagd. Volgende week gaan we verder met de training, als het weer het toelaat en wie weet de week erop al naar Arras?
Deze morgen is de vermiste duif van dinsdag terug naar huis gekomen. Hij was nog net op tijd om de eerste trainingsvluchten mee te maken.
Vandaag werden de 26 duifjes (ook de duif met gebroken poot)met de fiets weggebracht. Na ze los te laten op enkele honderden meters van het hok kwamen ze allen samen toe. Ze vlogen als gekken terug naar binnen.
We hebben ze dan een beetje eten gegeven en opnieuw in de mand gestoken om ze weg te brengen met de fiets. Nu een kilometer verder dan een halfuurtje vroeger.
Bij de terugkomst zagen we ze niet vliegen wat ons deed vermoeden dat ze nog onderweg waren, maar bij het naderen van het hok zaten ze reeds allemaal binnen te wachten achter de verzorger.
Als het weer meezit gaan we ze morgen nog iets verder wegbrengen. De trainingen zijn nu pas echt begonnen.