Project analyse Holsbeek
1) Brede
Oriëntatie:
1.1
Welke Kennis?
Wat
is het woonzorgcentrum de sprankel?
De sprankel wil een thuis zijn waar persoonlijke
groei, bewustwording en verbondenheid nagestreefd worden. Dit door het
organiseren van informatieve, ontspannings- en vormingsactiviteiten en door het
aanbieden van dienstverlening waarbij ontmoeting met de ander steeds centraal
staat.
Bestaande
website?
https://desprankel.wixsite.com/desprankel
Bestaande
soort projecten?
Er zijn een dezelfde soort projecten al opgestart
hier en daar. Hier kunnen we dan ook zeer nuttige informatie uit halen.
à http://www.ocmwgent.be/project_eenzaamheid.html
Doet
het woonzorgcentrum al gelijkaardige projecten?
Het woonzorgcentrum doet dit project voor het eerst
maar zij hebben wel andere activiteiten die ze organiseren om mensen in contact
te brengen met elkaar. Een voorbeeld hiervan is het sociaal restaurant op
dinsdag. Het convent is nog een ander project dat ook tegen eenzaamheid
helpt.
Kunnen
we nog ergens anders informatie hierover verkrijgen?
Op het internet en in verschillende bibliotheken
kunnen we waarschijnlijk zeer veel vinden over eenzaamheid bij ouderen en hoe
we dit het beste moeten aanpakken. Dit is immers geen probleem dat zich nu pas
begint te voorkomen.
1.2
Theorie? Concepten?
Soorten
activiteiten dat het woonzorgcentrum organiseert?:
- stoelturnen, sociaal restaurant, verbindende communicatie,
spaans, open café met gezelschapspelen, creatief atelier, etc
1.3
Begrippen? Visies?
Waarom
dit project? Wat is het doel van dit project?
Met dit project willen we de eenzame
ouderen die in Holsbeek wonen een stem geven. We willen ze laten zien dat ze
niet alleen zijn, dat er veel meer is dan ze zelf weten. Door dit project geven
wij deze mensen een stem. Waardoor wij ook te weten komen wat deze personen
nodig hebben.
Wij geven ze dus niet alleen deze personen
een stem, maar weten nu ook meer wat zij zelf nodig hebben wat hun behoeftes
zijn.
Wie
zijn de partners?
Er zijn nog geen vaste partners voor dit
project. We mogen voor dit project wel altijd partners bij halen, zoals
bijvoorbeeld de lagere school van Holsbeek, of als we iemand nodig hebben voor
iets te monteren mag dit ook.
Wat
is het budget?
- Voor dit project is er een budget aan de
kant gehouden van 250euro.
- Dit kan misschien nog meer worden als ze meer weten van hun ingediende
dossiers voor een groter project waarvan ons project dan een deel project zal
zijn.
Wie
zijn de contactpersonen?
De persoon die met ons in contact staat is:
Catherine Hermans
Het adres:
Dienstencentrum DE SPRANKEL
Kortrijksebaan 8
3220 Holsbeek
Telefoon: 016/49 86 58
2) probleem:
2.1
Huidige en wenselijke situatie
Huidige situatie:
Op dit moment bereikt het woonzorgcentrum een beperkt aantal mensen
voor et dagcentrum.
De mensen die ze (het woonzorgcentrum) bereiken zijn vaak eenzame
mensen die alleen wonen en het woonzorgcentrum als enige sociaal contact hebben.
Het zijn dus ook mensen die een bepaalde afstand hebben tot de maatschappij en
hun weg niet vinden tot de maatschappij. Ook zit het zo dat de rest van de
maatschappij niet veel in contact met hen komt en natuurlijk er een negatief
beeld over hebben.
Langs de andere kant is er een doelgroep die het woonzorg centrum
totaal niet kan bereiken. Dat zijn mensen die nog amper buitenkomen en dus al
helemaal verscheurt zijn van de maatschappij. Dit zijn vaak ook mensen die geen
hulp aanvaarden wat contact maken met hen moeilijker maakt.
Wenselijke situatie:
Het woonzorgcentrum wilt in eerste plaats meer mensen bereiken en
vooral de mensen die nog amper buiten komen. Deze mensen willen ze dan een
plaats geven binnen het woonzorgcentrum.
Langs de andere kant willen ze ook een manier vinden om deze
doelgroep een stem te geven en een boodschap over te brengen naar de rest van
de maatschappij.
2.2
Betrokkenen
De betrokkenen zijn op dit moment de medewerkers van het
woonzorgcentrum, de vrijwilligers van het centrum en het sociaal restaurant en
de mensen die het woonzorgcentrum wel bereikt.
3) Omgeving:
Zoals eerder geschreven is dit een breder probleem. Er is een
duidelijke kloof te zien tussen oudere mensen en de rest van de maatschappij.
De mensen die het woonzorgcentrum wilt bereiken zijn mensen die niet of amper
buitenkomen en dus mensen die het contact met de maatschappij hebben verbroken.
Dit zijn mensen die dus gescheiden leven van hun buurt. Dit brengt dan ook een
paar sociale problemen met zich mee.
Dit probleem is ook te zien tussen mensen met een beperking en
mensen zonder beperking. Ook daar zien we duidelijk dat er veel vooroordelen
zijn tegenover elkaar omdat ze niet in contact komen met elkaar.
4) Algemene voorwaarden:
Geld: we beschikken over een zekere budget van 250. Dit geld kunnen we
spenderen.
Er is ook nog mogelijkheid tot uitbreiding van het budget maar
daarvoor wachten we nog op overleg tussen de contactpersoon en directie.
Organisatie: we mogen rekenen op steun en kennis van medewerkers en
vrijwilligers van het woonzorgcentrum. Concretere afspraken rond wie, wat en
hoe komt nog op een volgend overleg met het woonzorgcentrum.
Tijd/contacttijd:
We kunnen wekelijks terecht in het woonzorgcentrum voor dit project.
Hoeveel tijd er wordt doorgebracht met het centrum hangt af van het
projectplan.
Waar? We kunne zowel terecht in het sociaal restaurant, rusthuis als
dagcentrum.
Verwachtingen: de verwachtingen zijn dat we een manier vinden om de oudere mensen
een stem te geven en hen op een positieve manier naar buiten brengen.
5) beginsituatie:
Deelnemerskenmerken:
Zoals eerder beschreven zitten we met een doelgroep die al bereikt
wordt en een doelgroep die totaal nog niet bereikt wordt.
Participatieredenen:
De mensen die naar het dagcentrum komen zijn mensen die sociaal
contact zoeken.
Groepsdynamische
kenmerken:
De mensen van het dagcentrum zijn zeer vriendelijke en open mensen.
Er zijn echt groepen die heel goed kunnen omgaan met elkaar en goed voor elkaar
zorgen. Contact met de vrijwilligers en medewerkers is ook goed.
6) ontwerpeisen:
Kwaliteitsstandaarden: het voornaamste wat er van ons verwacht is
dat we open en eerlijk communiceren, respect hebben voor de doelgroep en met
zekere discretie omgaan met kennis dat we van hen verwerven.
|