Noor kreeg plots een brief waarin stond dat het Rode Kruis hen uitdaagde. Ze kregen via een filmpje ook te weten dat ze 6 opdrachten moeten uitvoeren tegen het einde van de week.
Vandaag zijn we er dan ook direct ingevlogen en hebben we al een opdracht gedaan.
Opdracht 2: Het kennen van de 4 basisstappen en 6 basisprincipes
In een hoekenwerk hebben zij dit aan de lijve mogen ondervinden. Ze hebben allerlei technieken uitgetest, hebben gelezen in boeken en hebben vooral veel bijgeleerd.
Hieronder vind je de korte samenvatting van wat ze reeds zagen:
1. Veiligheid eerst!
- Veiligheid van jezelf
- Veiligheid van je slachtoffer
- Veiligheid van de omstaanders
2. Vaststellen toestand slachtoffer
- Controleren van bewustzijn
- Controleren van ademhaling
3. Verwittigen van hulpdiensten
- Wat zijn de belangrijkste noodnummers
112 - Europees noodnummer
101 - politie
105 - het Rode Kruis
070 245 245 - Antigifcentrum
- Wat moet je allemaal vertellen aan de telefoon wanneer je naar een hulpdienst belt
4. Verleen verdere hulp
- Zorg ervoor dat je slachtoffer niet verergert. Blijf met het slachtoffer praten. Zo weten de slachtoffers dat ze er niet alleen zijn.
We mogen uiteraard ook onze 6 basisprincipes niet vergeten:
1. Handel als eerstehulpverlener: zorg ervoor dat de situatie niet verergert
2. Blijf rustig in een noodsituatie
3. Verleen psychosociale hulp: hou rekening met de emoties van het slachtoffer en omstaanders
4. Vermijd besmetting. Draag handschoenen en was je handen op de correcte manier
5. Zorg voor het comfort van je slachtoffer
6. Hou ook rekening met emotionele reacties nadien
De leerlingen probeerden ook enkele technieken uit:
De brief die op Noor haar bank lag, vond iedereen wel heel mysterieus denk ik Nadat Noor de brief had voorgelezen, keken we een filmpje op Youtube van iemand dat ons wou uitdagen.