3 collega's (Jochen, Tom en Raph),van marine Motors & Pumps, samen op 14daagse zeilvakantie.
Indien het weer het toelaat gaan we naar de engelse kust. Als de wind anders beslist, dan laten we nog wel weten waar we naar toe gaan. Misschien wel 14 dagen Blankenberge
We vertrekken 14 september.................en hopen terug te zijn tegen 30 september. Ook dit is afhankelijk van het weer. Onzen baas kan ook zeilen dus hij heeft hiervoor begrip.
Jochen is al enkele keren mee gezeild met Progress, en is haar ook mee gaan halen in Plymouth in februari. Tom is echter nog maar 1 weekend mee geweest op de Oosterschelde en is nog nooit op zee geweest.
Geen probleem volgens mij want spouwen wordt je gewoon. Pillekes helpen toch niet.
deze morgend eerst douchke pakken tandjes poetsen en ontbijten.
Daarna met zen 3en naar de supermarket......... staan in de supermarkt,...met een karretje.....wat hebben we eigenlijk nodig? We niks denk ik want er is nog genoeg drank aan boord. Ha, dus met leeg karretje terug buiten.
Wandeling gemaakt in Lowestoft...Triest. Wel Pub gevonden waar we enkele pints achterover gieten.
Rond 16h00 terug aan boord om te lunchen. Zeg het brood is op.....Ha daarom gingen 3 mannen dus naar de supermarket
Schipper boos; verdomme geen brood meer, en morgen zeilen we naar Harwich en daar gaan we de River Orwell op richting Pinmill. Daar zullen we ten anker gaan, en.......doar is verdoeme gienen bakker.
Voor straf den boot dan maar kuisen
....'t zijn collega's,maar tis den eerste keer dat ik ze zie werken
Vandaag van Ipswich naar Ramsgate gezeild> Stevig tochtje met 25 knopen wind vanuit het WNWWe zijn om 09.00 vertrokken en om 18.00 afgemeerd. We kunnen momenteel geen fotos plaatsen daar we nu in de Royal Temple Yacht Club zitten op een andere PC. We drinken hier natuurlijk weer een pimtje en gaan subiet nog thais eten
Morgen als het weer het toelaat proberen we verder naar het zuiden te zeilen maar ze geven ZW wind af. Het is dus goed mogelijk dat we ineens oversteken naar Dieppe
Wat in principe en kort tochtje van 15 mijl zou zijn is een stressvolle tocht geworden door het weer en door problemen met de motor.
De wind bleek helemaal niet vanuit het westen te blazen zoals voorspeld was met 18 ktn, maar kwam vanuit het ZZW met 25 ktn.
Dit wil zeggen alles in de wind. Toch besloten om op te kruisen. Hierdoor langer onderweg en de laatste 8mijl dus ook tegen stroom
Voor Dover staat er 3 ktn stroom tegen. Hiertegen opkruisen brengt je echt niet veel verder, en zeker niet tegen 25ktn wind.
Dus de laatste 4 mijl besluiten we de motor bij te zetten zodat we Dover beter kunnen aanzeilen.
Na ongeveer 10 min draaien stopte hij zonder enig alarm te geven.
Jochen buiten aan het roer en Tom en ik naar binnen om d motor te checken.
Boot 20° scheef en binnen motor checken is geen pretje en niet simpel.
Buiten laag olipeil vinden we niet direct iets. We gieten een beetje olie bij en testen.
Motor start weer......en valt stil na 2 à 3 min.
We zitten op dit moment 2 mijl van de West-ingang van Dover en ferries blijven af en aanvaren.
We roepen op kanaal 74 Dover Portcontrol op en vragen om via de west-ingang te mogen binnen varen op zeil daar we motor panne hebben.
We krijgen vrije doorvaart en horen dat de andere scheepvaart verwittigd wordt dat er een zeiljacht met motorpech op zeil binnen komt.
Ze verwittigen ook Harbor Patrol die een Patrolboot naar buiten sturen om aan onze lei standby te blijven.
Zodra we door de westingang zeilen roep hij ons via de VHF op 74 terug op en we spreken af de zeilen te neer te halen en dan neemt hij ons op sleep naar de wachtsteiger van de binnenhaven waar we achter een grote lifeboat mogen liggen.
OK..... dat was wel even spannend...vooral omdat we op het laatst dik over de 25 ktn wind hadden
Perfecte boathandling van de crew tijdens de manoeuvres. en een perfecte service van de mannen van Dover Harbor Patrol
Gisteren een dagje blijven liggen in Dover om de motor te checken.
Uiteindelijk alles gecheckt, en gevonden......Onze diesel tank stond op iets meer dan 1/4, dus ongeveer nog 70 liter.
Waarschijnlijk door het schuin gaan toch lucht getrokken (als we over stuurboord liggen). Dus in Dover naar den tanksteiger gevaren en vol getankt.
Nadien hebbben we nog een mooie rondleding gehad op de reddingsboot achter ons zoals je op de vorige foto's kunt zien .
23/09
's morgens vertrokken naar Brighton. Weerberichten waren goed en ze gaven NO wind en 3 à 4 BF.
We hebben wel de verwittiging gekregen van de reddingsdienst dat er vanaf Zaterdagnacht en zondag de staart van een orkaan door
het zuidelijke deel van de Noordzee trekt (dus tot aan Dover). Geen probleem we zorgen er dan voor dat we op tijd in Brighton binnen zijn en blijven daar dan zondag om wat sightseeing te doen.
Om 08.00h vertrokken uit Dover met de wind van achter. Later voorbij Dungeness is de wind gedraaid naar volledig langs en ook wat afgewakt.
Dus plat voor het laken.. Af en toe de motor wat bij gezet om op tijd in Brighton aan te komen.
Ons verblijf in Brighton duurt iets langer dan verwacht. De storm raast nu al 3 dagen onvermoeid verder, met windkracht 8 tot 10 !! Dus vertrekken is geen optie ! De golven vliegen metershoog over de afsluitdijk van de jachthaven. We volgen dagelijks de weersvoorspellingen en morgen ( woe ) namiddag zou er een opening komen en kunnen we de oversteek maken richting Breskens NL . We varen dan met windkracht 7, in de staart van de storm, in één etappe ongeveer 160mijl en zal 20uur duren. Dit belooft een hevige trip te worden dus we houden onze pillekes en kotszakskes bij de hand !
Woensdagmorgend om 05.45h opgestaan om te vertrekken. Wat blijkt,... de wind is helemal niet gaan liggen en raast nog met 37 to 40ktn vanuit het ZW. We besluiten te ontbijten en af te wachten. Na het ontbijt kruipen we terug in ons bed om nog wat te rusten. Rond de middag bel ik een vriend in Oostende op (Fritz Buyl). Fritz is weerkundige en werkt op de Meteodienst en is daarbovenop ook nog een zeiler. Wachten tot vanavond zegt hij en dan zwakt de wind af en komt de volgende dag tegen de middag terug vanuit het W of NW met +/- 20 à 25 ktn.
's Avonds is het dan zover, we kleden ons goed aan,(regenkledij, laarzen, zwemvesten en lifelines), maken de boot goed in orde en gooien om 19.15h los.
De haven is lage wal, en vlak voor de haven is het maar 5 tot 6 m diep op het moment dat we buiten varen. Alhoewel het nog maar 20 ktn waait staat er toch nog een zeer grote deining en de golfslag is door de ondiepte zeer kort maar daar had ik Jochen en Tom voor verwittigd. Progress ploegt al bij al vrij rustig door die brandinggolven en na een uurtje hakken door die watermassa kunnen we beginnen afvallen. Maar dan begint ook de wind weg te vallen. Uiteindelijk varen we plat voor de wind, met nog maar 10 ktn wind en een golfslag van 4 dagen storm. Het resultaat kent iedere zeiler: een rollend schip en slaande zeilen verplichten ons de zeilgarderobe terug op te bergen en de motor te starten. Dit is de ironie; eerst 4 dagen schuilen voor een storm, en dan met de motor naar huis moeten tuffen omdat er geen wind meer is
Daar bovenop begint het dan rond 23.00h ook nog te regenen in vlagen die telkens zeker een uur duren. Ons geluk van goed weer blijkt op te zijn. Maar niet getreurd, we zetten onzen bimini over de kuip en zitten dan toch min of meer droog.
We zetten gedurende de nacht nog enkele keren de zeilen bij maar moeten ze dan telkens weer strijken als de wind weg valt.
We steken in het 2de gedeelte van de nacht ter hoogte van Dover de traffic-lanes over naar Calais. Daarna in de gietende regen richting belgische kust. Mijn 2 matrozen hebben tegen de ochtend (06.00h) last om wakker te blijven en ik laat ze binnen wat gaan slapen. ............
..........en dan, alsof we godverdomme nog ni genoeg gekloot zijn zie ik plots een groot grijs schip recht naar me toe komen afstomen. Hij draait achter me langs en ik zie op de zijkant iets waar ik al voor vreesde. "Franse douane" die drugscontrole op zee komen doen. Niet dat we iets te verbergen of te vrezen hebben, maar we zijn moe, het is koud en het regent en dan moeten die foorapen ook nog eens moeilijk komen doen.
Op het moment dat die geweldig grote douaneschuit naast me ligt wordt ik via de VHF op kanaal 16 opgeroepen. Ik moet direct overschakelen op kanaal 8. Wie ben ik, waar kom ik vandaan, naar waar ga ik, ben ik alleen, welke kleur van onderbroek.....enz..
Ik mag mijn koers behouden maar iets snelheid minderen. Ze gaan een speedboot launchen en sturen 3 man voor al onze papieren te checken, de boordpapieren te controleren en drugs te zoeken. Met andere woorden......we worden officieel ge-enterd.
Ondertussen slapen beneden mijn 2 doornroosjes rustig verder. Ik ga naar beneden en maak ze snel en brutaal wakker. Aankleden en rap een bietje, de doaune is onderweg.
2 meer verbaasde niet begrijpende blikken wekte wel een glimlach op. 'k Had eigenlijk ook wel een beetje lol in het feit dat ik ze nu zo brutaal uit hunnen tram kon halen.....met gegronde redenen
De 3 douanens controleren onze identiteiten, de boordpapieren en 2 gewapende douanes gaan binnen drugs zoeken. Gewoonweg eigenlijk ons bed overhoop gooien. Na 2 uur oponthoud. vertrekken ze. Ik ruim al mijn papieren op en stel vast dat het opperhoofd van die 3 foorapen mijnen vlaggenbrief in zijn maletteke heeft meegenomen. Direct mijne VHF op 16 en ik roep den DP F1 terug op. Hee kaddee zeg is tegen da opperhoofd dat ik mijn vlaggebriefke terug wil. (maar dan in beleefd frans natuurlijk) Enkele minuten later zien we de speedboot terug naar ons komen met een veronschuldigend fooraap-opperhoofd die me mijn vlaggenbrief terug overhandigd.
Rond 15.00 komt zoals Fritz voorspelde de NW met 16-22 ktn We zeilen nu met bakstagwind richting de westerschelde. Op de westerschelde staat de NW met 22 ktn en we spuiten met 10 - 11 ktn speed richting Hansweert. Daar aangekomen moeten we 10 min wachten om de sluis in te varen met 3 binnenschepen. Dan nogmaals 10 min wachten om de spoorwegbrug te paseren en daarna fullspeed via het kanaal en de postbrug naar Kats.
Om 23.50h zijn we afgemeerd en drinken rum en bier.
Om 00.30 gaan we slapen. We waren 28.5 uren onderweg en ik was 36 uur wakker "ik ben moe, maar voel me goe (ook door rum en bier)
Vrijdag om 09.30 opgestaan, gewassen, boot binnen opgeruimd en gepoetst en buiten ook helemaal een grote beurt gegeven.
Progress is weer helemaal proper. Alle sporen van de 14daagse trip zijn uitgewist.
Nu rustig auto(sorry ...Toyota-Camry) inladen en naar huis rijden..............................................................................................................
........................hahahahahahhahahahahahaha da hadde gedacht.........a start ni..........even hulp vragen aan het havenpersoneel met startbatterij ....... en vroem zegt de camry
einde
Met dank aan:
Progress : ze voerde ons weg en bracht ons terug
Jochen: Voormalig dekzwabber, nu matroos 1e klas en navigator in spé
Tom : Voormalig dekzwabber, nu matroos 1e klas en stuurman in spé
TWAS EEN TOF VERLOF MET TOFFE COLLEGA'S
Enkele fotos volgen hier later nog op de blog maar k heb nu geen kabeltje