- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - PROGRESS - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Inhoud blog
  • Brighton richting Dover
  • Storm in Brighton
  • Epiloog
  • Brighton finally goodbye

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Foto

    De MMP-TRIP
    Hoofdrol: Progress en schipper Raph. Bijrollen: dekzwabbers Jochen en Tom.
    09-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De voorbereiding.....een blog maken javascript:emoticon(':-?')
    Fotokes plaatsen lukt niet direct. Al mijn bestanden zijn te groot en ik heb geen tool om ze te verkleinen Sad

    09-09-2012, 14:47 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's gelukt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    "Resize pictures tool"  gedownload, en nu werkt het  Smile

    Hier de hoofdrolspeelster in haar volle glorie.

    09-09-2012, 15:32 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uitleg over de trip
    3 collega's (Jochen, Tom en Raph),van marine Motors & Pumps, samen op 14daagse zeilvakantie.
    Indien het weer het toelaat gaan we naar de engelse kust. Als de wind anders beslist, dan laten we nog wel weten waar we naar toe gaan. Misschien wel 14 dagen Blankenberge Laughing

    We vertrekken 14 september.................en hopen terug te zijn tegen 30 september. Ook dit is afhankelijk van het weer. Onzen baas kan ook zeilen dus hij heeft hiervoor begrip.Cool

    Jochen is al enkele keren mee gezeild met Progress, en is haar ook mee gaan halen in Plymouth in februari. Tom is echter nog maar 1 weekend mee geweest op de Oosterschelde en is nog nooit op zee geweest.
    Geen probleem volgens mij want spouwen wordt je gewoon. Pillekes helpen toch niet.

    Tot Binnekort


    09-09-2012, 16:13 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    12-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog 2 dagen te gaan voor het vertrek
    We zijn aan't aftellen.
    Nog wat gaan winkelen om voorraad in te slaan en zakken pakken.
    De weerberichten zitten niet echt mee voorlopig om richting Wight te zeilen.
    Zaterdag en Zondag weinig of geen wind, en als er dan al ne zucht is dan
    komt hij uit het ZW.......en wij moeten naar het ZW...Crying or Very sad

    We zullen dan wel een ander bestemming vinden......Pinmill of zo iets Laughing






    12-09-2012, 18:10 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    16-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lowestoft 1e stop
    Hi All,
    Na een lange besluitloze fase op zaterdag morgend, en een foute berichtgeving van het weer
    zijn we overgestoken met W 5-6 naar Lowestoft.
    We zijn om 10h20 Za in de Roompot vertrokken richting Oostende, maar na vaststelling van 
    de wind en ontvangst via Navtex van een GOED berichtgeving zijn we omgedraaid richting Lowestoft
    Afgemeerd en wel in de haven Zondag morgend om 00h45.











    16-09-2012, 12:23 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lowestoft Marina op Zondag morgend
    Zo en na dit bericht even gaan stappen
    Hier enkele foto's van de progress voor de Royal Norfolk & Suffolk Yachtclub





    16-09-2012, 12:28 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van de dag
    deze morgend eerst douchke pakken tandjes poetsen en ontbijten.
    Daarna met zen 3en naar de supermarket......... staan in de supermarkt,...met een karretje.....wat hebben we eigenlijk nodig? We niks denk ik want er is nog genoeg drank aan boord.  Ha, dus met leeg karretje terug buiten.

    Wandeling gemaakt in Lowestoft...Triest. Wel Pub gevonden waar we enkele pints achterover gieten. 
    Rond 16h00 terug aan boord om te lunchen.  Zeg het brood is op.....Ha daarom gingen 3 mannen dus naar de supermarket Cool

    16-09-2012, 17:33 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vraag van de dag deel 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Schipper boos; verdomme geen brood meer, en morgen zeilen we naar Harwich en daar gaan we de River Orwell op richting Pinmill. Daar zullen we ten anker gaan, en.......doar is verdoeme gienen bakker.

    Voor straf den boot dan maar kuisen
    ....'t zijn collega's,maar tis den eerste keer dat ik ze zie werken Laughing


    16-09-2012, 17:37 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    18-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinmill
    17/09 zijn we van Lowestoft naar Pinmill gezeild. 
    Wind 3BF en WZW, dus alles scherp aan de wind.
    We zijn om 08.15 vertrokken en om 15.00 lagen we
    aan een ankerboei in Pinmill. Bemanning wordt beter en beter.
    Jochen heeft de navigatie gedaan en Tom heeft goed gestuurd en voor de lunch gezorgd.




    18-09-2012, 13:19 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinmill
    17/09
    Hier varen we voorbij Felixtowe de River Orwell op.
    Bepaalde dingen moeten ook gebeuren.




    18-09-2012, 13:23 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinmill
    17/09
    De River Orwell en de aankomst bij Pinmill om 15.00
    We leggen Progress aan de boei op anker, ruimen alles op en maken de bijboot klaar om
    naar Pinmill te varen. 








    18-09-2012, 13:30 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinmill
    Eerst Pint drinken at the Butt & Oyster.
    Daarna naar de winkel. Het plan was om dan naar de boot terug te varen,
    eten te maken, en daarna terug met het bijbootje naar den Butt & Oyster.
    Maar toen we terugkwamen aan den bijboot bleek er een klein probleempje.

    Het was nu laag water en onzen bijboot lag droog in't slijk.
    2 opties: ofwel ons broek uit en den bijboot door het slijk naar een andere slipway slepen,
    of......gewoon nog wat ronde wandelen en tot 01.00 's nachts in de Butt & Oyster zittenCool

    Yeap....den B&O dus








    18-09-2012, 13:40 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinmill
    17/09
    Om 20.30 nog steeds geen water
    Om 00.30 nog steeds geen water
    Om 01.00 zitten nu in't bijbootje vast in't slijk
    Om 01.30 terug aan boord

    FUNLaughing








    18-09-2012, 13:45 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ramsgate
    Hi All,

    Vandaag van Ipswich naar Ramsgate gezeild>
    Stevig tochtje met 25 knopen wind vanuit het WNWWe zijn om 09.00 vertrokken en om 18.00 afgemeerd.
    We kunnen momenteel geen fotos plaatsen daar we nu in de Royal Temple Yacht Club zitten op een
    andere PC.  We drinken hier natuurlijk weer een pimtje en gaan subiet nog thais eten

    Morgen als het weer het toelaat proberen we verder naar het zuiden te zeilen maar ze geven ZW wind af.
    Het is dus goed mogelijk dat we ineens oversteken naar Dieppe

    Tot binnenkort

    grtz

    Raph, Jochen, Tom


    19-09-2012, 20:58 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinmill naar Ipswich
    18/09
    Klein tochtje van Pinmill naar Ipswich.
    Niets speciaal, hier enkele fotokes






    21-09-2012, 18:45 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ipswich naar Ramsgate
    19/09
    Mooie tocht met stevige wind van +/- 22 ktn.
    Op de Orwell rivier was het nog kalm, maar vanaf Harwich zijn we tussen de zandbanken van de Thames Estuary"
    naar Ramsgate gevlogen
    De crew is al goed op elkaar ingespeeld en de boathandling wordt beter en beter.








    21-09-2012, 18:50 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ramsgate - Dover
    20/09
    Wat in principe en kort tochtje van 15 mijl zou zijn is een stressvolle tocht geworden door het weer en door problemen met de motor.
    De wind bleek helemaal niet vanuit het westen te blazen zoals voorspeld was met 18 ktn, maar kwam vanuit het ZZW met 25 ktn.
    Dit wil  zeggen alles in de wind. Toch besloten om op te kruisen. Hierdoor langer onderweg en de laatste 8mijl dus ook tegen stroom
    Voor Dover staat er 3 ktn stroom tegen. Hiertegen opkruisen brengt je echt niet veel verder, en zeker niet tegen 25ktn wind.
    Dus de laatste 4 mijl besluiten we de motor bij te zetten zodat we Dover beter kunnen aanzeilen.
    Na ongeveer 10 min draaien stopte hij zonder enig alarm te geven.
    Jochen buiten aan het roer en Tom en ik naar binnen om d motor te checken.
    Boot 20° scheef en binnen motor checken is geen pretje en niet simpel.
    Buiten laag olipeil vinden we niet direct iets. We gieten een beetje olie bij en testen.
    Motor start weer......en valt stil na 2 à 3 min.
    We zitten op dit moment 2 mijl van de West-ingang van Dover en ferries blijven af en aanvaren.
    We roepen op kanaal 74 Dover Portcontrol op en vragen om via de west-ingang te mogen binnen varen op zeil daar we motor panne hebben.
    We krijgen vrije doorvaart en horen dat de andere scheepvaart verwittigd wordt dat er een zeiljacht met motorpech op zeil binnen komt.
    Ze verwittigen ook Harbor Patrol die een Patrolboot naar buiten sturen om aan onze lei standby te blijven.
    Zodra we door de westingang zeilen roep hij ons via de VHF op 74 terug op en we spreken af de zeilen te neer te halen en dan neemt hij ons op sleep naar de wachtsteiger van de binnenhaven waar we achter een grote lifeboat mogen liggen.
    OK..... dat was wel even spannend...vooral omdat we op het laatst dik over de 25 ktn wind hadden
    Perfecte boathandling van de crew tijdens de manoeuvres. en een perfecte service van de mannen van Dover Harbor Patrol

    Hier nog wat fotos












    21-09-2012, 19:15 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dover - Brighton
    22/09
    Gisteren een dagje blijven liggen in Dover om de motor te checken.
    Uiteindelijk alles gecheckt, en gevonden......Onze diesel tank stond op iets meer dan 1/4, dus ongeveer nog 70 liter.
    Waarschijnlijk door het schuin gaan toch lucht getrokken (als we over stuurboord liggen). Dus in Dover naar den tanksteiger gevaren en vol getankt.
    Nadien hebbben we nog een mooie rondleding gehad op de reddingsboot achter ons zoals je op de vorige foto's kunt zien Cool.

    23/09
    's morgens vertrokken naar Brighton. Weerberichten waren goed en ze gaven NO wind en 3 à 4 BF.
    We hebben wel de verwittiging gekregen van de reddingsdienst dat er vanaf Zaterdagnacht en zondag de staart van een orkaan door
    het zuidelijke deel van de Noordzee trekt (dus tot aan Dover). Geen probleem we zorgen er dan voor dat we op tijd in Brighton binnen zijn en blijven daar dan zondag om wat sightseeing te doen.
    Om 08.00h vertrokken uit Dover met de wind van achter. Later voorbij Dungeness is de wind gedraaid naar volledig langs en ook wat afgewakt.
    Dus plat voor het laken.. Af en toe de motor wat bij gezet om op tijd in Brighton aan te komen.
    Om18.00h zijn we afgemeerd in Brighton

    Hier volgen nog at fotokes met wat tekst

    23-09-2012, 10:51 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Jochen vol concentratie in gevecht met kompas sturen.....ni simpel

    23-09-2012, 10:53 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Plat voor het laken





    23-09-2012, 10:56 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Tom is ook van wacht ???......en Jochen ook???...........





    23-09-2012, 10:59 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    We ronden Beachy head



    23-09-2012, 11:00 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Aankomst Brighton



    23-09-2012, 11:01 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schuilen voor de storm in Brighton
    Ons verblijf in Brighton duurt iets langer dan verwacht. De storm raast nu al 3 dagen onvermoeid verder, met windkracht 8 tot 10 !! Dus vertrekken is geen optie ! De golven vliegen metershoog over de afsluitdijk van de jachthaven. We volgen dagelijks de weersvoorspellingen en morgen ( woe ) namiddag zou er een opening komen en kunnen we de oversteek maken richting Breskens NL . We varen dan met windkracht 7, in de staart van de storm, in één etappe ongeveer 160mijl en zal 20uur duren. Dit belooft een hevige trip te worden dus we houden onze pillekes en kotszakskes bij de hand !







    25-09-2012, 12:50 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Progress stevig afgemeerd en ingewebd 

    25-09-2012, 13:12 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brighton finally goodbye
    Woensdagmorgend om 05.45h opgestaan om te vertrekken. Wat blijkt,...Evil or Very Mad  de wind is helemal niet gaan liggen en raast nog met 37 to 40ktn vanuit het ZW. We besluiten te ontbijten en af te wachten. Na het ontbijt kruipen we terug in ons bed om nog wat te rusten. Rond de middag bel ik een vriend in Oostende op (Fritz Buyl). Fritz is weerkundige en werkt op de Meteodienst en is daarbovenop ook nog een zeiler. Wachten tot vanavond zegt hij en dan zwakt de wind af en komt de volgende dag tegen de middag terug vanuit het W of NW met +/- 20 à 25 ktn.

    's Avonds is het dan zover, we kleden ons goed aan,(regenkledij, laarzen, zwemvesten en lifelines), maken de boot goed in orde en gooien om 19.15h los.
    De haven is lage wal, en vlak voor de haven is het maar 5 tot 6 m diep op het moment dat we buiten varen. Alhoewel het nog maar 20 ktn waait staat er toch nog een zeer grote deining en de golfslag is door de ondiepte zeer kort maar daar had ik Jochen en Tom voor verwittigd. Progress ploegt al bij al vrij rustig door die brandinggolven en na een uurtje hakken door die watermassa kunnen we beginnen afvallen.  Maar dan begint ook de wind weg te vallen.  Uiteindelijk varen we plat voor de wind, met nog maar 10 ktn wind en een golfslag van 4 dagen storm. Het resultaat kent iedere zeiler: een rollend schip en slaande zeilen verplichten ons de zeilgarderobe terug op te bergen en de motor te starten. Dit is de ironie; eerst 4 dagen schuilen voor een storm, en dan met de motor naar huis moeten tuffen omdat er geen wind meer is Confused

    Daar bovenop begint het dan rond 23.00h ook nog te regenen in vlagen die telkens zeker een uur duren. Ons geluk van goed weer blijkt op te zijn. Maar niet getreurd, we zetten onzen bimini over de kuip en zitten dan toch min of meer droog.

    We zetten gedurende de nacht nog enkele keren de zeilen bij maar moeten ze dan telkens weer strijken als de wind weg valt. 

    We steken in het 2de gedeelte van de nacht ter hoogte van Dover de traffic-lanes  over naar Calais. Daarna in de gietende regen richting belgische kust. Mijn 2 matrozen hebben tegen de ochtend (06.00h) last om wakker te blijven en ik laat ze binnen wat gaan slapen.  ............

    ..........en dan, alsof we godverdomme nog ni genoeg gekloot zijn zie ik plots een groot grijs schip recht naar me toe komen afstomen. Hij draait achter me langs en ik zie op de zijkant iets waar ik al voor vreesde. "Franse douane" die drugscontrole op zee komen doen. Niet dat we iets te verbergen of te vrezen hebben, maar we zijn moe, het is koud en het regent en dan moeten die foorapen ook nog eens moeilijk komen doen.
    Op het moment dat die geweldig grote douaneschuit naast me ligt wordt ik via de VHF op kanaal 16 opgeroepen. Ik moet direct overschakelen op kanaal 8.    Wie ben ik, waar kom ik vandaan, naar waar ga ik, ben ik alleen, welke kleur van onderbroek.....enz.. 

    Ik mag mijn koers behouden maar iets snelheid minderen. Ze gaan een speedboot launchen en sturen 3 man voor al onze papieren te checken, de boordpapieren te controleren en drugs te zoeken. Met andere woorden......we worden officieel ge-enterd.

    Ondertussen slapen beneden mijn 2 doornroosjes rustig verder. Ik ga naar beneden en maak ze snel en brutaal wakker. Aankleden en rap een bietje, de doaune is onderweg. 
    2 meer verbaasde niet begrijpende blikken wekte wel een glimlach op. 'k Had eigenlijk ook wel een beetje lol in het feit dat ik ze nu zo brutaal uit hunnen tram kon halen.....met gegronde redenenLaughing

    De 3 douanens controleren onze identiteiten, de boordpapieren en 2 gewapende douanes gaan binnen drugs zoeken. Gewoonweg eigenlijk ons bed overhoop gooien. Na 2 uur oponthoud. vertrekken ze. Ik ruim al mijn papieren op en stel vast dat het opperhoofd van die 3 foorapen mijnen vlaggenbrief in zijn maletteke heeft meegenomen. Direct mijne VHF op 16 en ik roep den DP F1 terug op.  Hee kaddee zeg is tegen da opperhoofd dat ik mijn vlaggebriefke terug wil. (maar dan in beleefd frans natuurlijk)  Enkele minuten later zien we de speedboot terug naar ons komen met een veronschuldigend fooraap-opperhoofd die me mijn vlaggenbrief terug overhandigd.

    Rond 15.00 komt zoals Fritz voorspelde de NW met 16-22 ktn We zeilen nu met bakstagwind richting de westerschelde. Op de westerschelde staat de NW met 22 ktn en we spuiten met 10 - 11 ktn speed richting Hansweert. Daar aangekomen moeten we 10 min wachten om de sluis in te varen met 3 binnenschepen. Dan nogmaals 10 min wachten om de spoorwegbrug te paseren en daarna fullspeed via het kanaal en de postbrug naar Kats.  
    Om 23.50h zijn we afgemeerd en drinken rum en bier.
    Om 00.30 gaan we slapen. We waren 28.5 uren onderweg en ik was 36 uur wakker "ik ben moe, maar voel me goe (ook door rum en bier)Rolling Eyes

    28-09-2012, 18:25 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Epiloog
    Vrijdag om 09.30 opgestaan, gewassen, boot binnen opgeruimd en gepoetst en buiten ook helemaal een grote beurt gegeven.

    Progress is weer helemaal proper. Alle sporen van de 14daagse trip zijn uitgewist.

    Nu rustig auto(sorry ...Toyota-Camry) inladen en naar huis rijden..............................................................................................................
    ........................hahahahahahhahahahahahaha   da hadde gedacht.........a start ni..........even hulp vragen aan het havenpersoneel met startbatterij ....... en vroem zegt de camry

    einde

    Met dank aan:
    Progress   : ze voerde ons weg en bracht ons terug
    Jochen : Voormalig dekzwabber, nu matroos 1e klas en navigator in spé
    Tom         : Voormalig dekzwabber, nu matroos 1e klas en stuurman in spé

    TWAS EEN TOF VERLOF MET TOFFE COLLEGA'S

    Enkele fotos volgen hier later nog op de blog maar k heb nu geen kabeltje

    28-09-2012, 19:02 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Storm in Brighton
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Conditie van de zee voor de haven van Brighton tijdens de storm.
    Ik ben blij dat ik dit vanop het land kan zien Shocked

    29-09-2012, 09:40 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brighton richting Dover
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eindelijk terug onderweg.
    Serieus contrast : de zee conditie van nu tov gisteren.


    29-09-2012, 09:45 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Entering van de Progress door de franse douane

    Zeebrugge

    Tom stuurt Progress de monding van de Westerschelde op

    Zonsondegang op de Westerschelde en einde van deze trip



    29-09-2012, 09:53 geschreven door Raph

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs