Er liep iets mis met deel 4 van Pandora's box deel 4, het ligt dus niet aan uw PC.
Beeld aan het paleis in Brussel, waar toen nog een klokkentoren op stond, en enkele Minerva's voor de deur.
Waar Albert regelmatig mee op stap ging.
Hieronder dan eentje van bij het paleis in Laken, waar enige beweging was op de dag van de door van Albert. Een Minerva staat op het punt de poort binnen te rijden. Hiervan bestaat er een film waarvan dit een uitsnede is.
Nog eentje die thuishoorde in de Scandinavisch rubriek. Een Minerva bij Sanatorium in Noorwegen.
En tenslotte nog een van een Heldin uit WO I, die op 19 jarige leeftijd Ambulancierster werd voor Soldaten uit Nieuw Zeeland. Debora was haar naam.
VERBODEN FOTO OVER TE NEMEN? PLAATSEN OP SOCIALE MEDIA !
Het is mogelijk dat enkele foto's reeds eerder in dit blog verschenen. Het zijn er ondertussen zo veel dat alle bomen in het bos op elkaar beginnen te gelijken. Maar met zekerheid ook weer enkele nieuwe ontdekkingen.
Een glasheldere opname van een Minerva automobiel van de eerste generatie omstreeks 1908, fonkelnieuw bij een Dealer in Noorwegen. Ook de motorfiets is de moeite om eens te bestuderen.
Minerva in the snow. Model KK
Minerva tijdens een winterrally.
Minerva A 1410 1914
De welbekende Minervadealer Osterman op de weegschaal
Volgens de inschijfregister zou dit een Minerva zijn, maar we hebben zo onze twijfels.
Wreed accident, de Minerva ging over kop.
Lekker knus en warm ingepakt. Is deze mooi of is deze schitterend?
Jammer genoeg is deze niet zo scherp, model HH 1913
Met KR 5554 liep het ook niet goed af.
Ook de onderstaande is ronduit schitterend. Minerva A302
Deze jammer genoeg ook niet zo duidelijk.
Minerva 848
Ook niet te versmaden Minerva taxi KR 55....
Op onderstaande foto rechts achter een Minerva in de kolonne van Poolse politici
Ook uit Polen Warshau.
En tenslotte nog eens een hele mooie Minerva 1910.
Enige tijd geleden ontvingen we van een lezer een verwijzing naar een goedgevulde box met niet te versmaden oude Minerva beelden. Deze worden hier alweer gratis ende voor niks gedeeld, op voorwaarde ze niet te gaan publiceren op Sociale en andere Media.
Alstublieft ; en dank aan al degenen die ooit iets inzonden, hoewel er dat bitter weinig zijn.
De eertste foto behoorde eigenlijk nog tot voorgaande artikel, maar wegens gebrek aan ruimte nu hier.
Men ziet Prins Carl en Princes Ingeborg van Noorwegen op een bezoek aan Stockholm. Minerva helaas niet helemaal in beeld.
Openbaar vervoer anno 1913, Minerva bus. Een Eland staat klaar om in geval van Panne de pk's te vervangen.
Nog eens een zeer fraaie opname van een Minerva helemaal rechts. Dit evenement was de allereeste rally in Noorwegen, aan het stuur van de Minerva Arne Riser Moe.
Hieronder een tweede beeld van datzelfde evenement in 1914 Oslo.
Ook Minerva A 512 was hier aanwezig op de bezoekersparking.
Op de onderstaande foto staat niet 1 maar 2 Minerva's. nr 1 en 4 uit het rijtje.
Bij deze kan het niet missen, 1913 in Trysil ook hier 2 Minerva's in Beeld. eveneens nr's 1 en 4 .
Minerva E 475 met 18 pk deed dan weer dienst om zware lasten te vervoeren.
Nog eens een opname uit 1910. Wie deze locatie weet te benoemen in Noorwegen, mag het laten weten.
Ook nog een hele mooie postkaart uit 1909 met nr 2 een Minerva.
Of wat dacht u van deze schitterende familiefoto, men was niet bang om de wagens volledig te gebruiken.
Deze foto werd gemaakt in 1911.
Een van mijn favoriete beelden hieronder. Men zit 2 Minerva's waaronder die van de familie Hougsrud. Ondanks geen kenteken, te herkennen aan de gestroomlijnde koplampen.
Foto genomen in 1912 bij het postkantoor van Stravged
Dan nog een mooie van Minerva's L 41 en L 1472. Anno 1913, eigendom van een taxibedrijf.
Dit is nog maar een eerste deel uit de doos van Pandora. Dus blijven inloggen, en vooral ook blijven inzenden beste Minervisten.
Voor de trouwe lezers van dit Blog is et geen nieuws meer dat het Noorse koningshuis trouwe klanten waren bij hofleverancier Minerva. Reeds enkele beelden hiervan werden hier getoond, maar ondertussen is er nog meer opgedoken. De nummerplaten A1,2 en 3 werden toegekend aan de koninklijk familie. A1 kon uitgerust worden met winter en zomer carrosserie, wat door sommigen als onzin wordt bestempeld. Het zou gaan om verschillende wagens. Toch niet onmogelijk, In autoworld Brussel staat een voorbeeld van seizoens wagens, met twee carrossen. Verboden foto's over te nemen.
Hierboven een bekend beeld van A1, welke ook al eerder in dit blog verscheen. Hier met open carros. De achterkant van deze wagen. gevolgd door enkele beelden van A1 met gesloten carrosserie
Onderstaande foto bewijst dat A1 plaat op verschillende voertuigen werd geplaatst. Hier een 1920 model met spaakwielen
Hieronder Minerva A 2
Hieronder A 2 en A 4 tegelijk in beeld
Dan was er ook nog A 3
en tenslotte nog een (net) beeld van A 4 in de garage van het paleis. (let ook op de Henderson moto er naast.)
We vervolgen met het beeldverhaal van Minerva E 513 welke in 1950 terug in verkeer gesteld werd, en vandaag nog steeds rond tuft.
We wisten het al eerder, vele notabele Belgen lieten zich verplaatsen per Belgische trots Minerva, meestal bewust. Maar er waren er ook enkelen die dat deden misschien tegen hun zin. Het was wellicht hun eerste en laatste keer. Toch is het een eer voor de tot grootste Belg verkozen Josef de Veuster, alias Pater Damiaan om op deze wijze naar de laatste rustplaats gebracht te worden, insgelijk Koningin Astrid.
Dit spektakel vond plaats in Leuven, en niet op Molokai, zoals Jozef dat zelf gewild zou hebben.
Minerva 102920.
Daar we toch in de studentenstad vertoeven hieronder nog meer uit het grote boek der Minerva Wetenschappen.
Iedereen kent de mascotte's die het beroemde merk vertegenwoordigen. De liefhebbers weten dat deze mascottes geschapen werden door de hand van Pierre de Soete, maar bijna niemand weet dat Pierre een Leuvenaar was, en al helemaal niet hoe hij er zelf uit zag.
Daarom hieronder een beeld van hem, samen met een buste van de Belgische Kardinaal die zich ook per Minerva liet vervoeren. Het is ons niet bekend of Pierre ook een Minerva bezat? Deze wetenschap laten we aan de lezer om te onderzoeken en het ons liefst ook te melden.
In dit korte berichtje een aanvulling van gekroonde Minervisten. De Engelse carrossier Mann Egerton mocht 2 Minerva's voorzien voor de Prinsen Maurice en Leopold van Battenberg, kleinzonen van Koningin Victoria. De bestelling werd geplaatst in 1913. Maurice heeft helaas niet veel plezier gehad aan zijn voertuig, daar hij in 1914 sneuvelde in Zonnebeke, bij de slag aan de Ijzer. Ook Leopold stierf reeds op 21 jarige leeftijd aan hemofilie. Egerton bouwde meerdere Minerva's maar ook Metalurgique, Rolls Silver Ghost, Bentley en Daimler, Crosley, Napier en Vauxhall. De firma bestond tot 1986.
Ook op het lijstje komt te staan de Kardinaal Mundelein van ChicagoÂ….
En u moet vooral blijven inloggen, want binnenkort openen we de doos van Pandora met heel veel ouwe Minerva nieuwtjes.
Deze reclame zegt alles, hoewel een andere bron reeds 1912 vermeld.
Hieronder een beeld van deze wagen te velde
Hieronder nog een elegante versie van een M.E. Special van Egerton uit Norwich.
En de Torpedo versie van Prins Leopold.
Kardinaal Mundelein van Chicago werd gevierd na zijn terugkomst uit Vaticaanstad per Minerva.
Tussen de duizenden Minerva beelden tot nog toe vonden we al allerlei toepassingen van ambulance, corbillards, taxi, leger etc..... maar nu kregen we ook enkele mooie uit Brussel van de Politie. Kijk en geniet.
Eveneens nog een grote Minerva tourer met trotse eigenaar.
De politie van Brussel had in de jaren 20 de eer en het genoegen om zichzelf en hun klanten te transporteren per Minerva.
Hieronder nog een mooie van een Gentleman poserend in zijn Minerva.
Deze eerste foto hoorde eigenlijk nog bij het voorgaand artikel, en is een inzending van aan de Vlaamse kust, waar u enkele zeelieden ziet poseren bij hun Minerva, alvorens aan boord te gaan.
Minerva bouwde ook Bussen en vrachtwagens, een aparte categorie waarvoor we al een hele tijd beelden sparen. Hier een voorsmaakje van de mooiste beelden.
Minerva Touring car die dienst deed in de streek van Valkenburg.
Eveneens nog een Minerva vrachtwagen die thuishoorde in onze rubriek 'Edwardian' Â…
Ook de onderstaande vonden we mooi om mee te geven, zelden hadden de vrachtwagens ook de Minerva Mascotte. Foto uit Tjechië.
En ook hier kon het al eens verkeerd aflopen zoals met deze Minerva uit Brugge.
Roeselare zamelde geld in voor de missies, om deze te voorzien van Minerva vervoer.
Busje komt zo...Â…Â…Â…Â… Zeer mooie Minerva die dienst deed in Marokko.
Minerva nog meer verse beelden uit Tjechië e.a.
Onlangs gingen we op zoek naar Beelden van Minerva uit Tjechië. Wie zoekt die vindt heeft ooit iemand gezegd, en hij/zij had gelijk.
We vonden een enkele zeer mooie opname's van een Minerva AC, welke zich nog steeds in dit land bevind.
Verder beelden van een vondst uit Engeland, waar een Minervist in de jaren 20 zeer secuur een dagboek bijhield waarin hij al zijn Minerva avonturen bijhield. Hiervan 2 foto's. En nog een ferme kieker van de familie Clarys/Maes welke in de jaren 20 een serieuze Minerva in het gezin hadden opgenomen.
Hieronder een reeks foto's van een Minerva AC, residerend in Tjechië.
Een toerke gaan maken met de Baron.
De volgende 2 foto's zijn inbegrepen in een Dagboek, welk deze wagen uitvoerig beschrijft. Dagboek te koop via Minervisten.simplesite.com
Deze beschikt over een bijzondere carrosserie met ovaal venster.
Ook nog een beeld van een Minerva welke een carros kreeg van Snutsel. 1914.
Hieronder dan een mooie opname van de familie Clarys/Maes. Aan het stuur Henri Clarys, Daarbij Adolph, Maria en Henriëtte Maes.
Nog een opname uit Tjechië van een Minerva 8 cilinder .
Eveneens in Tjechië deze schitterende AC.
In deze reeks nog dit bericht uit Nederland, betreffende Frederik Koolhoven.
En nieuws uit Maastricht waar deze Minerva dealer zich bevond, tegenover het station.
De foto hieronder werd ingezonden vanuit Engeland, het zou een Minerva 30 pk zijn?
In een eerder bericht toonden we een wazig beeld van de eerste Ambulance in Sidney, Australië anno 1912. Als reactie daarop kregen we een betere (zelfde) foto en een haarscherp beeld van dezelfde wagen in actie.
Verder nog eens wat shots van Minerva's in het oostblok van Europa.
VERBODEN FOTO's OVER TE NEMEN !
Deze verscheen reeds eerder in dit blog, enkel deze is van betere kwaliteit. 1912. Dezelfde hieronder, in actie.
Omdat we dan toch in de Ambulante sfeer ondergedompeld zijn, Hieronder nog een Minerva Ambulance ergens in Oost Europa. Deze is wel zwaar verbouwd, waardoor niet meer herkenbaar als Minerva.
Een omgebouwde limousine tot Ambulance...Â…Â… moet kunnen; een ideetje voor de vakantieganger.
Ook oost europees Minerva PZ 289 PR
Ook in Nederland waren carrossiers bezig om Minerva van een mooie Look te voorzien
En nog eentje uit de UK.
Als laatste in deze rubriek 2 Minerva type AB met verschillende carrossen.
We denken wel eens; Als we nu nog iets van Minerva vinden na alles wat er reeds op dit blog geproduceerd werd, dan is dat een mirakel. U kan er maar beter in beginnen geloven, want hier is er weer eentje. Enkele zeer mooie beelden van Minerva's en Kaderleden van Minerva bij de fabriek te Mortsel, en eveneens ZEEER mooie beelden van het Minerva Racing team...Â…Â… Ze zijn er nog de schatten, men moet ze enkel willen vinden.
Schitterend.
Zeer toepasselijk, deze interne Minerva Gazet met Minerva nieuws...Â…Â… uit 1926
Enkele kaderleden in werkkleding. Als iemand ze bij naam kan noemen.
Hier in hun Gangster uitrusting.
Bij Minerva K 4630 Hieronder dan nog twee meer dan schitterende beelden van het voltallige racing team van Minerva.
Genomen bij de fabriek te Mortsel. Laat maar komen die schatjes...Â….
Hier is er dan weer eentje om toe te voegen aan onze reeks straffe verhalen. Het is wel alweer 4 jaar geleden, maar het speelde zich dan ook af aan de andere kant van onze wereldbol. Een team reed met een 100 jarige Minerva van Adelaide naar Darwin in 22 dagen. Deze trip beliep 3762 kilometers. Men deed gemiddeld dus 188 kilometers per dag. Men kan het hele verhaal lezen en bekijken op
Om de niet aflatende dorst naar oude Minerva beelden te lessen, kregen we het idee om eens te gaan rondsnuisteren in nationale archieven van Hongarije. Geen klein bier, want deze puilt uit van honderd duizenden nostalgische glazen platen dus dat is effe zoeken geblazen. Maar er is resultaat, al waren de Minerva's daar niet dik gezaaid.
Verder nog bekend volk tegengekomen in de vorm van de voorganger van John Wayne, de Oer - Amerikaan van het witte doek, en een hoge Hollandse Pief.
Hieronder een mooie opname van welgestelde Hongaren die een partijtje tennis gaan spelen in 1925
Nog een Hongaarse sportieveling, politicus Urbain Gaspar
Dan gaan we een eindje verder, namelijk Lombok, u weet wel, van de recente aardbeving.
De Nederlandse Gouverneur Generaal Dirk Fock brengt een bezoekje en werd uitvoerig gefotografeerd.
Deze Minerva was van het Type OO, dezelfde als destijds de koning der Belgen bezat.
We tekenen het jaar 1925
Hieronder nog een straatbeeld uit Hongarije.
Hieronder dan een foto van Tom Mix, de pre war cowboy van het witte doek. Het lijkt er op dat hij de Minerva van Charlie Chaplin even in bruikleen had. Tom mix stierf in 1940 toen hij met zijn Cord op een boom knalde.
Hieronder nog een Hongaarse Minerva jaren 30
Maar ook van eigen boden kregen we nog deze foto van Minerva 9939
Een beeld van een verzamelaar uit de jaren 50 in de VS. Op de achtergrond herkennen we een Minerva DD
Onder nog een Minerva uit 1913 met blijkbaar een Hongaarse carrosserie? De nummerlplaat echter doet vermoeden dat dit de wagen is van Koning Hakon van Zweden. Wie het weet mag het zeggen.
Een ongevalletje met een Minerva uit Brugge;
Minerva Taxi 1912
Ook nog uit Hongarije deze sjiekenbak.
En tenslotte nog een foto van een Minervist genaamd Squizzy Taylor. Deze was een fameus Gangster, evenpool van Al Capone in Australië. Voor zijn Hobby gebruikte hij een Minerva en Excelcior. Werd verfilmd met een Minerva uit de collectie van Bill Sides. De Excelcior bestaat nog steeds en bevind zich in België.
Het lijstje met vroege Minervisten kunnen we weeral uitbreiden, hetzij niet altijd met een bijhorende foto.
Hieronder wel, nml Dhr. Gust Janssen welke in de jaren 20 een succesvolle drukkerij beheerde in Antwerpen. Hij kon zich een Minerva permiteren en woonde naar verluid riant.
We vonden ook volgende tekst van een Minerva eigenaar, Heere van der Schaar was een bouwondernemer uit Amsterdam en verantwoordelijk voor grote woonprojecten.
Nog een ander bericht uit het belang van Limburg, noemt ene J.Boots als Minerva eigenaar uit Ukkel. Helaas stonden de sterren voor hem niet zo gunstig, voor de Pastoor van Basheers nog minder.
In 1914 vond de Baltic Rally plaats in de omgeving van Riga/st Petersburg. Als deelnemer met een Minerva staat op de lijst Graaf Ermes von Berg, een Fins aristocraat. We vonden helaas geen foto, terwijl van alle andere deelnemers die wel bestaan.
We scoorden onder andere een foto van "Woldemar von Knorring" welke meereed in een andere Belgische wagen van het merk MiesseÂ… We komen later in dit blog terug op dit merk.
Hieronder een (helaas wazig) beeld van de Minerva die in 1926 deelnam aan de Alpine duurzaamheids rally, georganiseerd door de Automobielclub 'Victoria'
En nog een eersteling. Deze Minerva Ambulance was de allereerste Ambulance die in Sidney (Australië) rond tufte.
Van het aller aller eerste uur, deze Minervist, Dries Jetten, samen met Jan, Marie Jöp en Wim Jetten. Deze moesten wel trappen.
Nog een familie foto van George Robbey en zijn familie.
Hieronder een lijst van deelnemende voertuigen aan de allereerste rally van Monaco van 1911. Op de 16de plaats staat ene Desenfans met Minerva. Hij eindigde al 9de met een 16 pk. Moest iemand hiervan een foto hebben...Â…Â….. hij is hier op de juiste plaats. In deze rally reed ook de Belg Giraud M.D. met Royal Star welke de finisch als 14e haalde. Dit was de voorlaatste plaats, maar nog voor een Bugatti.
Ondertussen blijft het lijstje met bekende en beroemde Minervisten langer worden. Adelijken, industriëlen, artiesten, avonturiers stonden reeds op deze lijst, maar ook geestelijken lieten zich verleiden. Hieronder een foto van de Minerva van de toenmalige Kardinaal Josef van Roei van België. Zo te zien koos hij ook voor het duurste paard op stal. Van enige bescheidenheid toen nog geen sprake.
Minerva 35707 zal waarschijnlijk ook toebehoord hebben aan iemand met een dikke spaarpot. Mocht iemand het weten, wij zijn benieuwd.
Een heel mooie opname vonden we terug in legerarchieven, waarbij een Minerva dienst deed voor minder fortuinlijke passagiers. Deze opname werd gemaakt bij de kazernes te Aarlen. We zien ook een mooie FN moto voor de deur geparkeerd.
Hieronder de Minerva van de vloot van de Koning welke eveneens te Aarlen een bezoek bracht aan een naar hem vernoemde kazerne.
Een andere adellijke, Prince de Ligne, welke resideerde op Kasteel Beloeil, deed in de jaren 20 een uittapje naar Beiroet. Zelf reed hij in een Packard, maar een Minerva was volgwagen. Hieronder een beeld uit Bagdad, met daarop de Packard en de Minerva.
Hieronder nog een beeld van beide wagens wanneer men terug arriveerde in Brussel. Het is duidelijk dat het een harde reis was, de Packard verloor een achterspatbord.
Nog een foto gevonden van een Minerva in Zwitserland, Coupe chauffeur.
Een Minerva begin jaren 20 torpedo.
Onderstaande foto hoort eigenlijk thuis in onze rubriek 100 jaar later, Helaas is het station te Dinant volledig afgebroken en vervangen door een moderne versie. Deze plaats is nu een parking voor bussen en wagens. Wat men wel nog terug kan vinden is het gebouw dat je op de achtergrond ziet met torentje.
In Baelen, een deelgemeente van Forges kon men ooit deze mooie muurreclame voor Minerva ontdekken. Helaas vonden wij hem (nog) niet terug.
Idem dito te Hollogne. De huizen staan er nog, maar de reclame is verdwenen.
Onze zomer voor 2018 zit er alweer bijna op, jammer dat het weeral zo snel ging, want het was een mooie en warme. Dit jaar moest men voor de zon niet naar het zuiden, richting oosten is weer eens wat anders. Men zou zeggen dat als je vakantie viert, je de dagelijkse sleur links wil laten liggen, alsook de hobby. Maar het bloed kruipt in ieder spelonkje. We konden het niet laten en bezochten een verzamelaar/restaurateur waar vehikels van de bovenste plank onder handen genomen worden. De Hispano's, Issotta's, Voisin's, Rolls Royse's en andere edele merken stonden hier in de wachtrij om onder handen genomen te worden. We mochten enkele beelden schieten, en deze delen we hier nu met u.
We beginnen met een van de oudste vehikels die we hier ontdekten...Â…Â…Â….. wie weet het...Â…Â…..
Inderdaad ja, een schitterende Darracq.
En den deze ?
Rolls Silver Ghost
Nog meer Rolls
Hieronder een fraai interieur met een beetje werk.
Willem Mengelberg, een wereldberoemd Nederlands Dirigent kreeg voor zijn 50 ste verjaardag in 1931 een Minerva cadeau van bewonderaars en vrienden. Wat een Fan club. En het was niet de minste, maar de top van de lijn op dat moment en dat in volle crisis periode ! Er bestaan van deze persoon 1000 den foto's, maar slechts 1 van hem met deze automobiel. Wat een vondst !
En nog een tweede straf verhaal. We kregen van een familielid van Willem van steen een foto, na het zien van de Minerva equipe bij de fabriek in 1912. Hier worden de chauffeurs genoemd, maar niets over de co- piloten.
Met deze is dus een stukje van de puzzel opgelost. De drukker destijds was maar tot zijn 12de naar school geweest, wat enkele drukfouten kan verklaren.
En alsof dat nog niet voldoende was, ook een reactie op een foto van de fabriek in 1904. Er dook een beeld op van exact dezelfde plaats, maar dan na de verwoestingen tijdens WO I.
Willem Mengelberg met het cadeau voor zijn 50 ste verjaardag in 1931.
Een fonkelnieuwe Minerva 8 cilinder landaulette.
Naamgenoot Willem Van Steen had hem misschien nog gemonteerd ?
Hieronder Willem als Co - Piloot, we vermoeden van Godeau
En hieronder twee vergelijkende beelden uit de fabriek 1900 - 1918
Koning Albert en Koningin Elizabeth lieten zich te Antwerpen vervoeren per Renault, maar toch werden ze gevolgd door Minerva van eigen Huis. 1918. Foto 4 en 5 wel per Minerva bij bezoek aan Veurne.
Deze foto zegt weinig, maar uit de volgende blijkt dat de volgwagen een Minerva is. Helaas zonder nummerplaat.
De eerste auto uit de familie was
een Minerva. hij had een koperen radiator, carbid verlichting en moest met de
hand gestart worden.
Eveneens enkel remmen op de
achterwielen,en een batterij buiten boord.
Hij had reeds de unieke
schuivenmotor in plaats van kleppen.
Aan het stuur zit vader Fred, met
daarnaast zijn zoon, destijds 6 jaar oud in 1921, en op de achterbank
grootvader, afkomstig uit Spanje.
De motor was niet opgewassen
tegen steile hellingen en grote hoogtes, en daarom was er een handpomp
geplaatst om extra zuurstof te kunnen toedienen.
De Bossen van de Elzas waren
tijdens wereldoorlog I door de Duitsers bestookt met obussen en waren bezaaid
met schrapnell. Men kan op de foto nog duidelijk herkennen hoe de bomen kapot geschoten waren, en in 1921 deels hersteld
Het gebeurde daarom regelmatig
dat de rode binnenbanden uit de versleten tallons floepten, welk zorgde
voor onvergetelijke kreten en hilariteit bij de passagiers. Ik vergeet het
nooit ! Ook het aansteken van de acetyleen lampen in de avond zorgde voor
spektakel, een evenement op zich.
Dit verhaal werd verteld door
Frederic Pfister op zijn 90ste verjaardag op 12 maart 2015, bij het zien van deze foto.
Hij was mijn grootvader aan
moeders kant toen 6 jaar oud. Zij vader was Frederic Gotlieb Pfister, oprichter
van gelijknamig meubelbedrijf, geboren in 1895 en overleden in 1962.
Een beeld uit de Minerva fabriek aan de Karel Ooms straat te Antwerpen, uit de beginjaren van de autoproductie.
Een andere fabrieksfoto anno 1912 met het race team voor Spa en de TT.
Hier aan het werk met startnummer 1 circuit des Ardennes
En op de TT in 1914.
Een Minerva van het Type AF 30 pk met startnummer 251 aan onbekend evenement.
Een schitterende opname van Minerva 'Cyriel Buyse' omstreeks 1910
De top van Minerva deze 40 pk model K 1907
Een beeld van 2 Belgische soldaten 1914 met hun Minerva
Een heel mooie familie foto bij hun Minerva model NN 1921.
Minerva 10167 met zijn Mechanieker
Dan nog een heel mooie van 2 Minerva 'spitskoelers' anno 1914. Aan het stuur Sylvain de Jong himselve. Deze zelfde Minerva's en Sylvain namen deel aan de Alpenfahrt in 1914. Mogelijk is deze opname gemaakt bij hun vertrek of aankomst. Wie het weet mag het melden.
Een pracht van een Roadster jaren 30.
Enkele beelden van vroege Muurreclame voor Minerva.
Minerva ambulance/Multi voor Missiewerken.
En voor de liefhebbers nog 2 beelden van vroege motoren van Minerva.
De Rally 'Du Hain' van de RVCCB. is HET evenement van het jaar waar we maanden vooraf naar uitkijken.
Als je van sportieve en Grand tourisme prewar cars gebeten bent MOET je dit gezien en beleefd hebben.
En het is niet voor de kleinzieligen, want op deze zondag legden de oudjes maar liefst 150 km af over gewone kleine wegen. En dapperen waren er voldoende want maar liefst 38 wagens telde ik aan de startlijn, hoewel het er nog wel een paar meer konden zijn. En dit niet tegenstaande er nog enkele andere evenementen op dit weekend plaatsvonden, zoals het reeds geraporteerde Internationaal oldtimer treffen te Lanaken, Concours d'elegance in Antwerpen en het drukbezochte Beaullieu in de UK.
Een rasechte topper dus met top atmosfeer en wagens van diverse merken.
Alweer mooi gekozen wegen en een bezoek aan een Fort uit de tijd van Napoleon, te bezoeken met een Gids, maakten deze saus, een beetje gekruid met zon, ideale temperaturen en goed gezelschap af. St Heribert stond er letterlijk stralend bij, en knikte met een glimlach, dat het goed was.
Het pallet telde 8 Bugatti's, 4 BMW's, 3 Ballot's, Vauxhall, Chalmers, Peugeot, Lagonda, Amilcar, Sandford, Delahaye, Delage, Alfa, Ford, FN, Fiat, Hotchkiss, Nagant Â…Â…Â…Â…Â…Â… enne nog meer moois om ook volgend jaar weer naar uit te kijken...Â…Â…..
Voila voila, twee mooie vergelijkende beelden van een Hotel in de Ourthe streek anno 1920. Echt vooruitgang in er niet geboekt. De boerderij op de oude foto rechts van het hotel bevind zich wel nog in zijn oude glorie. Te zien met google earthÂ…Â…Â…Â…Â… succes.
Ons Minerva mapke werd weer aangevuld met enkele nieuwigheden, voldoende om weer een artikeltje te vullen. We wisten al dat Winston Churchil eigenaar was van een Minerva, en hij was bevriend met Charlie Chaplin. Chaplin reed vooral met Rolls, maar zou het kunnen dat hij het Minerva virus opdeed via Winston? Hieronder een foto van de Minerva van Charlie uit 1925.
Verboden foto's over te nemen, te plaatsen in sociale media e.a. !
Charlie en Winston samen op de foto.
Deze Minerva was het vervoermiddel van Chaplin in 1925
Hieronder die van Winston, reeds eerder in dit blog, samen met andere Minerva's
Onderstaande foto kregen we ingezonden van een familie hier ten lande, met de vermelding Minerva, maar wij denken eerder dat het gaat om een Brasier, Maar omdat het een mooie foto is, publiceren we hem toch.
Onderstaande is er dan wel eentje en wel uit 1913 met Nederlands kenteken.
Ook nog een hele mooie opname van een vroege Amerikaanse Minerva.
Net zoals bij foto 4 kregen we deze ingezonden uit Walonië. De familie had een Minerva in bezit eind jaren 20, maar het is niet 100% duidelijk of het er wel een is. We laten het oordeel over aan de lezer.
Ook onze vrienden uit Arabië wisten de kwaliteit van Minerva te waarderen. Een model AK werd per schip vervoerd.
Een bekend groepje soldaten.
Nog een Amerikaanse constructie.
Ergens in de jaren 30 probeerde Minerva zijn producten aan de man te brengen met een Minerva expositie in Brussel, Naamse steenweg.
Hieronder nog een vroege foto uit een carrosseriefabriek. Het voltallig personeel poseert bij hun Minerva creatie.
Nog vroeger, een Minerva motocyclette 2 pk
Maar het kon ook zwaarder met deze 2 cilinder Minerva, enkele jaren later.
En tot slot nog wat reclame gemaakt door onze oosterburen in 1913, net voor dat er een haar in de boter kwam.
Het is de regelmatige inlogger (en dat zijn er ondertussen meer dan 50.000) zeker al opgevallen dat er al een tijd geen echt nieuws verscheen op dit blog. Reden daarvoor is dat veel tijd wordt opgeslorpt door een project waarvan binnenkort meer te lezen en te zien zal zijn. Het is dus niet dat er enkel stil gezeten word. We werken ook verder aan het Excelcior verhaal welk nog niet ten einde gebreid was. Een andere rubriek in voorbereiding 'zichten uit België' met daarop natuurlijk vollen bak oude voertuigen, al of niet gedetermineerd.
Ondertussen als voorsmakend tussendoortje een mooie inzending van een lezer uit Maldegem met 2 te vergelijken beelden. Men nam een tussenpoze van ongeveer 100 jaar...Â…Â…Â… Daar hebben ze dus ook niet stilgezeten.
Ook deze foto's, prentkaarten etc.. dus welkom op dit blog.
Heeft u nog zulke in de kast of oude doos, aarzel niet ze in te zenden!
Wij zoeken dan voor u de huidige situatie op.
De pittoreske garage met telefoon nummer 54 is helaas verdwenen en maakte plaats voor moderne appartementen. Het hekwerk rechts met daarachter waarschijnlijk een groot Herenhuis werd in de jaren 30 reeds vervangen door een 'modernere' woning. Wat ook een update kreeg zijn de verlichtingspalen en natuurlijk de automobielen.
Arthur Verplaetse was in de jaren 20 en eerder chauffeur van de Familie de Backer uit Gent. Hij reed met deze wagen van Belgische Makelij. Wie weet welk fabricaat. Er is keuze tussen Imperia, Metalurgique of een Minerva met spitse radiator. Klik op de foto voor grotere weergave.
Wij zijn in ieder geval benieuwd wat het volgend jaar gaat geven...Â…Â….
Het thema was T ford, daarvan dus bijna alle soorten en formaten van 1910 tot 1927.
O.a een aantal brandweerwagens.
Minder bekend is dat de heren Chevrolet in den beginne T fords als basis gebruikten voor hun raceprojecten; genaamd Frontenac. Dit fraaie exemplaar uit 1912 hadden we al meer dan 10 jaar niet meer gezien.
Ook een deel van het verhaal van Henri. Voor de T ford en de productielijn maakte Ford Exemplaren die de letters van het Alfabet volgden. Zie hier een Model R uit 1906, welke op dit evenement voor het eerst uit de stal kwam, hoewel reeds meer dan 15 jaar in de verzameling.
Mooie Cadillac 1904. Van deze zijn we de naam kwijt. Rover?
Buick toy toneau 1909
Renault AM 1909
FN 1914 model 2700 ooit in bezit van een Argentijns Admiraal.
Nederlandse trots Spyker Double phaeton 1907. Jammer dat we hier geen geluiden kunnen bijplaatsen...Â…Â…..
Het interieur eerder karig, maar voldoende.
Helemaal nieuw voor ons, deze magniefieke Aster 1904.
Alle wagens worden per klasse aan het publiek voorgesteld
Een kleine Stanley Steamer
En een ietsje grotere American La france
IHC Highwheeler om door het hoge gras te rijden.
Ook de cyclecaristen mochten hun speeltjes tonen.
Niet dik gezaaid deze Derby's
Natuurlijk Bugatti's hoewel niet in overvloed.
En dan dit heel mooi bewaarde exemplaar van een Citroen die al in de vroege jaren omgevormd werd tot een raceauto. Er zijn dan van die voorbijgangsters die opmerken 'nou' , daar is nog veel werk aan' of die moet nog gerestaureerd worden.... Niks van afblijven met die pootjes !, hij is perfect zoal hij hier staat.
Ook de grote Amerikanen kregen een stekkie. Auburn, Chrysler....Packard, Cadillac
Een zeldzame Stutz..
Of Essex en nog veel meer.
Mochten niet ontbreken; Bentley's en Rollssen
Franse Gentleman.
Eerder zeldzaam waren de motorfietsen, die waren op een halve hand te tellen. Misschien een klein werkpuntje voor de organisatie.
Naast de hier getoonde Pre wars en interbellums (tussen 2 oorlogen), waren er natuurlijk ook de wagens uit de jaren 50 tot 70, maar die laten we hier buiten beschouwing.
Deelnemende voertuigen; Delage, Ford, Chrysler, Packard, Marmon, Peugeot, MG, Buick, Renault, Humber, Berliet, Mathis, Opel, Citoën, La Licorne, Lagonda, Minerva, Nash ................ een pracht palet. Mocht ik er een vergeten zijn, laat maar weten.
Trektocht der Pioniers zal ook volgend jaar weer present zijn op de eerste zondag van Juni, zoals het al jarenlang traditie is.... Iedereen met een Pre war car is van harte welkom...........
De Nederlandse familie Smits-van Oyen maakte anno 1932 een uitstapje naar Monte carlo op 24 januari van dat jaar. Twee schitterende beelden van deze gebeurtenis, en eentje onder volgende titel. Ze kwamen wel als laatste over de finish.
Een nadeel van Bloggen .be Als je nog foto wil invoegen in een bestaand artikel is dat niet mogelijk. Hier dus nog een vondst van de Minerva met startnummer 7 aan de rally van Monte Carlo in 1932. Hij eindigde als laatste in zijn categorie op plaats 44, en stond ingeschreven onder Duitse vlag.
Als het zich voordoet dat nieuwe Beelden van Minerva automobielen (of andere Belgen) in onze bus vallen, zien we het als verplichte kost deze te delen.
Met deze dus weer enkele geweldige vondsten.
Veel plezier.
Verboden te kopiëren.
Schitterende foto van ongeval met Minerva 1912.
Mooie Minerva Phaeton met reservewiel verzonken in treeplank omstreeks 1913/14
De Royal Veteran Car club had zich voorgenomen een dag te organiseren waarbij iedereen met belangstelling zich kon laten onderdopen in de wereld van de echte ..... lees Vooroorlogse...... Oldtimer. Iedereen die het nog nooit gedaan had, kon zich laten ontmaagden met een Bentley, Bugatti ....... Humber of Rosengart, en nog een 20 tal andere merknamen die er waren anno 1899 tot 1940.
Ook voor de club en de organisatoren was het een nieuwtje waar bij ze niet wisten of ze een blauwtje zouden lopen, of zouden scoren. Wel het werd dat laatste. 77 volwassenen lieten zich dopen, en 23 kinderen beleefden een onvergetelijke ervaring.
Maar liefst 30 clubleden schreven zich in met hun oude liefde, en dat was zowaar een verrassing, vermits de gekozen pittoreske vertekplaats Rocroi, alles behalve bij eenieders achterdeur lag.
Men dokterde een systeem uit van een aantal te rijden lussen, van 10,20,30 of 40 kilometers, welke naar hartelust konden gekozen worden, zonder vertrekuur of andere verplichtingen. Enkel voor de Lunch, en dat is begrijpelijk werd er een uur afgesproken.
Het werd allemaal goed gesmaakt, en menig enthousiasteling liet zich letterlijk en figuurlijk vervoeren. Of dit nieuwe liefhebbers zal opleveren is nog af te wachten, wat wel zeker is, is dat dit weer een fijne dag was, en deze vorm van evenement voor een herhaling vatbaar is. Houd dus de agenda in de gaten en laat u verleiden om er volgende keer bij te zijn. So wie so een unieke ervaring.
De poort tot de oldtimerwereld stond wagenwijd open op het stadscentrum van Rocroi.
Je kon je laten vervoeren met of door, ondermeer deze Bentley............. wie wil dat nu niet eens proberen?
Of allerlei weetjes opdoen, zoals bijvoorbeeld dat je een Bugatti kan aanstampen.
Er was keuze van 1899 tot 1940............
Klein of groot,
Het bestuderen van de bedieningsorganen was een van de mogelijkheden.
Chauffeur hierboven zag zichzelf terug in het jongetje hieronder, wie weet is hij nu voorgoed besmet.......
Zie ze glunderen............ wie krijgt er nu de kans eens mee te rijden in een echte Bugatti. Die weten wat vertellen morgen op school. Nog beter dan op de kermis !
van deze mevrouw is het niet bekend of ze het gemunt had op de auto of op het aankomende bierbuikje.
Dan kon er gereden worden naar eigen keuze.........;;
Zonne crème was de enige verplichte kost.
Van op de wallen van het versterkte stadje Rocroi,
Berliet, Mooi !
Grote publiekstrekker deze Alfa.
De ontdekkingsreiziger kon met een beetje geluk onderweg deze windmolen verkennen.
KOMEN ETEN !!!!!
De Kok had een schoteltje Paëlla voorbereid in de voormalige ondergrondse ziekenboeg.
Tussen de verslaggeving van rally's in, en in afwachting van nog enkele vervolgen van het Excelcior verhaal, nog enkele opgesnoven Minerva en Pipe nieuwtjes. Hiermee beginnen we de Meimaand.
We hadden het al eerder over bekende en beroemde personen welke zich per Minerva lieten transporteren. Het toeval wil dat het vorige week nog te sprake kwam. Winston Churchill, zou een Minerva gehad hebben. Een tijdje geleden stond zijn Lanchester te koop, model landaulette, oudste productiemerk van de UK, nog voor Rolls en Bentley op de proppen kwamen. Hieronder een beeld van Winston's Minerva uit 1923.
Hieronder, 1914, Winston was majoor in het Britse leger en bracht een bezoek aan Ierland per Minerva.
FOTO HIERBOVEN; Nog een Winston per Minerva, maar weer een andere model. Hieronder dan nog een gescoorde foto van een Minerva met spitse radiator, 1915, met een Hollandse carros.
Minerva Berline omstreeks 1921
Hieronder dan een model dat speciaal werd ontworpen voor export naar India, bijgenaamd de 'tropical' Bekleding zou 'anti insecten' zijn.
Model voor de Engelse markt 1913. Onderstaande foto ingezonden door een lezer die op de rommelmarkt een aantal glasplaten kocht, met daartussen dit schitterende beeld.
Eentje voor de amerikaase markt carros d'ieteren.
Een Minerva gespot tijdens een rally in de jaren 70.
Minerva AL 1931.
Tot zover Minerva nieuwigheden, maar ook Pipe verraste ons weer met 3 onderstaande beelden.
Een triootje Pipe's omstreeks 1908
Pipe tijdens de Prins Heinrich fahrt.
En tenslotte nog uit een Franse krant, sportief nieuws met Lucien Hautvast omstreeks 1905.
Parijs - Amsterdam, een ritje welk meer dan 100 jaar geleden gedaan werd, Dit jaar nog eens stillekes overgedaan. Men passeerde België, en dat ging niet onopgemerkt voorbij. Vooral dat 'stillekes' werd opgemerkt.
De 8ste Debloc Bielles
ging als 2 de evenement van het jaar, georganiseerd door de Royal Veteran Car Club,
op 21 maart van start.Na een maar al te
lang aanslepende en met het griepvirus bezaaide, donkere winter, een ware
verademing. Ook al hadden we de Fagnez rally al achter de kiezen, hier keken we
echt naar uit. Ik denk dat dit zowat de enige rally van dit alure is in ons
kleine kikkerlandje.
Zelf zagen we de kans om met onzegecultiveerde luiheid, mee te rijden met een
Stanley Steamer ‘Mountan wagon’ met 8 zitplaatsen. Een busje dus. Het was voor het eerst dat deze
hier verscheen, en mocht dan ook op veel bijval rekenen. Als je zelf aan den
lijve kan ondervinden wat het is om met zulk voertuig onderweg te zijn, kan men
alleen maar respect tonen voor de voorvaderen voor wie dit dagelijkse kost
was. Chauffeur en machinist hadden de handen vol om het gevaarte met zijn
nukken en noden op te stoken en in beweging te houden. Vandaag was net een
beetje tegen de goesting van mister Stanley himselve. Het was pas tijdens de laatste
etappe van de rit, dat dankzij de meesterlijke beheersing van het baasje hij wilde meewerken zoals het
eigenlijk hoort. Onderweg werd er zelfs een lekkende buis in de stookketel
vervangen, wat toch voor enig oponthoud zorgde. Hoewel de chauffeur niet graag
de handschoen werpt, stond hij even toch op het punt er de brui aan te
geven.Dat was echter buiten de
wilskracht van de machinist gerekend, welke het probleem toch wist te
verhelpen, en weer een streepje op zijn ziel bij mocht zetten.
Daar dit een van de warmste April dagen ooit
was, geen enkel probleem voor de passagiers om lekker te toeven in de schaduw
van het dakspan.
Ze konden met plezier het hele echelon
zien passeren, een groot contrast met
museum stukken die enkel statisch te aanbidden zijn. Deze show was Life en gratuit, in geuren en
kleuren. Als passagier heb je alle tijd en het tempo lag ideaal om het roadbook
op het gemak te volgen.Een proficiat
bovendien aan de opstellers hiervan. Ondanks 1 foutje in het laatste deel, heel
aangenaam en duidelijk, en zelfs geïllustreerd met foto’s op punten waar men
normaal wel de mist zou kunnen ingaan. Deze drakenadem werd in dit geval door
eigen vehikel geproduceerd, en toeschouwers genoten duidelijk van het bijhorende
misthoorn geschal.Moest men deze dag
vergelijken met een facebook pagina, nou, het aantal "vind ik leuks" waren niet te
tellen. Geen enkele middelvinger kreeg ook maar de kans om hitsig te worden en/of
een eenzame impuls van verrukking te krijgen.Rijden op waterkrachtÂ…. Kan niet veel beter.
Onder de deelnemers dit jaar ook 2
motorfietsen van de merken AJS en Premier, dat hadden er wel wat meer mogen
zijn. Ook een driewielig gevaarte deed mee. Fantastische streek, weer en sfeer, en ook niets
te kort op het gebied van andere lekkere happen en lachsap. Dus ook een goed
woordje voor de hele catering. Bovendien
behoef je echt geen mature bedragen neer te tellen om je in te schrijven.
Om deze repliek te beëindigen een
kleine opsomming van lekker lang in olie gemarineerde merknamen.Met zekerheid zal ik er enkelen missen. Geen
schelmenstreek, maar een bijwerking van
de hoorn des overvloeds. Achiles, De Dion Bouton, Delaunay Belleville,
Rochet Schneider, Peugeot, Stanley, Buick, La Buire, Renault, Saxon,
Decauville, Delage, Hilman, Vinot Deguingand, Ford, Corre, Loraine Dietrich,
Clement Bayard, Zedel, Unic,Chenard Walker, Delahaye, Â…Â…Â…Â…Â…Â… klinkt toch heerlijk.
Wij in ieder geval kijken alweer uit naar de 9de
uitgave, want dit was een reis die nog lang zal bijblijven. !
Houd de kalender in de gaten.
Foto's J.Jacobs en BDL
Omwille van logistieke redenen vertrok het busje op de plaats van ontbijt. Na een etappe van een 10 tal kilometers van plaats van vertrek Cuesmes. Een proficiat aan de kok van dienst. Heerlijke streekproducten.
Dan tijd om wat stoom af te gaan blazen.
De Machinist wacht op de chauffeur en passagiers.
Und dan gehets loos.
Vertrokken als een der eersten, met een heel arsenaal antiek in het kielzog.
Dezen mochten gratis drakenadem proeven.
Maar al vlug bleek Stanley er niet zo veel zin in te hebben en het tempo nam langzaam af.
Een schone blik achteruit.
Na een paar kilometers aan de kant, gelegenheid om foto's te maken van achteropkomend verkeer.
Het jonge volkje had er heel veel zin in.
Kleurrijk tafereel van Chauffeur in opleiding.
Nog een familie uitje.
De Dion Bouton was er ook.
Men kan niet vroeg genoeg beginnen. 1898 versus 2015.
Vinot deguingand. Deze schitterende Renault zagen we voor het allereerst, samen met een dozijn anderen
Na een kort intermezzo wegens Pipe en Minerva vondsten;
In de volgende 2 Titels Beelden van Excelcior als deelnemer aan de Franse Grand Prix in 1912 en 1913. Excelcior behaalde hier een 4de plaats (1912). Om de deelnemers te kunnen identificeren werd per land een kleur toegewezen. Bvb De Fransen kregen de kleur blauw, de Duitsers Wit, de Engelsen groen. De Belgische kleur was geel, en de Excelcior kreeg een goudgeel jasje.
Hieronder een ingekleurde versie van de 6 cilinder welke we ook op Brooklands zagen.
Team Christiaens - Dils. Gemiddelde snelheid bijna165 km/ h. Dat is gene prul.
wordt vervolgt met Excelcior 'Le Mans' en meer............
Blijven kijken!
Christiaens werpt een strenge blik in de camera. Hij lijkt te denken; we zullen ze hier eens iets laten zien sè.
Team Christiaens Dils aan de start.
Er kwam heel wat volk opdagen in 1912. Autoraces waren een waar spektakel !
Aan volle snelheid langs de tribune, terwijl hij hem in z'n derde probeert te rukken.
Tegen 90 km/h de hoek om..........
Stof snuiven toen geen probleem.
In volle vaart voorbij de tribune, zicht van aan de andere zijde.
Ook op het platte land, waar het grootste deel gereden werd, stonden er toeschouwers.
We gaan verder met de editie 1913, waar Christiaens - Dils reden met nr 5
Nog fris aan de start.
Mooie opname van de gehele wagen.
In 1913 reden 2 teams Excelcior, hieronder beelden van Team Hornsted- Chaerels.
Hornsted (ingenieur en testrijder Mercedes) reed daarna met de bekende Blitzen Benz voor Duitsland.
Tussen het Pipe en Excelcior nieuws door, stroomden nog enkele zeer interessante Minerva weetjes binnen.
Weeral mooie beelden van dit pracht Belgisch merk.
Klaas mulder en Veghter Vonk op een Minervette, gefotografeerd in 1909 met nummerplaat A 10.
Een Minerva 1909 die net uit de fabriek komt gerold, op naar de carrosier.
Hieronder dan 2 beelden van Minerva 5544 in 1912 bestuurd door Rieckers.
GP van België en daaronder Dieppe. We toonden hem al eerder, maar hier in kleur.
Ook op de GP België Minerva 16994 bestuurd door ene Mr. Francotte.
Hieronder ook een foto die we al eens toonden 10424, maar met bijhorend beeld waarbij hij wordt voorbijgestoken door nr 19 op de coupe de Liedekerke.
Een Minerva omstreeks 1910 in Amerika.
We hadden het eerder al over Cyriel Buysse, met Minerva 1909 die door Frankrijk kruiste. Hieronder brengt hij een bezoek aan Hotel Oostende in 1913.
En we scoorden nog deze mooie foto van een Minerva 'spitzkuhler' met boddy van Kelner.1914
Een mooie coupe chauffeur begin jaren 20.
Een type OO uit 1923 van mevr. hougsrud.
Hieronder nog een beeld van het thuisfront. De Minerva behoorde toe aan de familie van Geneghten uit Turnhout, welke daar een Drukkerij hadden in de Merodelei.
Midden jaren 20 organiseerde stad Antwerpen een autorally waaraan verschillende Minerva's deelnamen. Deze foto uit de krant van toen toont dat aan.
Enkele Minerva's die de fabriekspoort buiten rijden.
Onderstaande Minerva werd onlangs geveild bij Bonhams en haalde een top prijs. Foto uit de jaren 60.
Nog enkele Motocyclettes. A112 stond ingeschreven als zijnde Minerva, en A534 zou er ook een kunnen zijn.
U krijgt een ontluisterend inzicht over het Belgische automerk Pipe in dit blog. Het wordt zeer uitvoerig beschreven in 17 vorige artikelen, met vele beelden die u in geen enkel boek of ander medium te samen kan terugvinden.
Hieronder nog meer van al dat moois als extra aanvulling, met zeer mooie nog niet eerder getoonde zeldzame beelden.
Het overige kan u bekijken in de artikelen; - 27 tot 30 november 2017 -, - 1 tot 17 December 2017-, - 17 en 18 februari 2018-.
P.S.
In januari van dit jaar werd een Pipe geveild op het salon te Parijs, en wij zouden graag weten waar deze auto momenteel verblijft. (in welk land) Wie het weer mag het melden !
Verboden foto's en teksten over te nemen !
Als eerste een zeer mooi beeld met daarop de stichters van het merk, de gebroeders Goldsmith,
Meeting van Oostende 1903. Aan het stuur Paul Rivierre, testpiloot die later overstapte naar o.a. Excelcior.
Pipe was vertegenwoordigt met 3 voertuigen...............
Hieronder de man die in vele verhalen opduikt, Gentleman driver Lucien Hautvast.
En de grote Mysterie gast Jaques Gudders, over wie weinig te vinden valt, maar met deze dus toch nog een opname.
Datzelfde jaar nemen ze ook deel aan Circuit des Ardennes met andere bezetting.
Onderstaande wagen word bereden door mecanicien Van de Poële.
Ook Lucien is op post.
En nog eentje met Jaques Gudders.
Hieronder dan een beeld van de hele ploeg.
Ook Baron Pierre de Crawhez liet zich verleiden om een Pipe uit te proberen, om dan in 1904 met een Pipe deel te nemen aan de Gordon Bennet.
Hieronder Piloot Augieres aan de start op de Gordon Bennet.
Lucien Hautvast
En Pierre de Crawhez met nr 6
Hieronder zien we hem door de bocht suizen. Crawhez met nr 6.
Een mooi overzicht over de start.
En finish .
De stand van Pipe Brussel 1904.
Een evenement waar ook het koningshuis al van in den beginne ging kijken. Hier Leopold II op het salon van 1905.
In dat jaar kon je volgend model van Pipe aanschaffen.
OP ONDERSTAANDE FOTO ZIJN WE BIJZONDER TROTS.
Deze toont een Pipe die het overzees ging zoeken, nml een race op het strand van Florida, Ormond beach. In geen enkel naslagwerk over het merk komt dit ter sprake. En het word nog mooier, want van in de U.S. kregen we de melding dat je van dit evenement een filmpje op You tube kan bekijken. De Pipe komt enkele malen in beeld.
Link; https://www.youtube.com/watch?v=XbplwxZbkys
Hieronder een volledig beeld van alle deelnemers aan dit evenement.
Een jaar later op de beurs van 1906, verscheen Pipe met deze stand.
Men kon daar opteren voor deze schitterende 6 cilinder.
En deze kon je gaan kopen bij Victor Hugo.
Een van de grootste evenementen in 1906 was de Coupe de la Meuse, waarvan hier een foto aan de start.
Pipe werd vertegenwoordigd door o.a. Lucien Hautvast, waarvan hier een heel mooi beeld op een bekende plaats te Dinant met startnummer 3.
Een andere piloot was Kinet, waarvan foto's zeer schaars zijn. Wij vonden er 2, onderwelke den deze.
Hier langs de Maas.
We zien Hautvast met nr 3 over de finishlijn vliegen.
En onderweg bij een bekende brug.
Hieronder nog een mooie op dezelfde plaats maar een andere deelnemer op Gobron.
In een eerder bericht brachten we verslag uit van Pipe wagens die als volgwagen diens deden bij de wielerkoers Tour de Belge en Tour de France. Hieronder nog een foto hiervan. Ook in 1906.
1907 was een druk jaar, Pipe schreef ook in voor de Duitse versie van circuit des Ardennes, nml De Herkommer konkurenz rally, waarvan hier een pracht van een foto.
Hautvast op de 16A. A Bijzonder mooie foto van de Linkerkant op de Herkommer.
Een overzicht van het parcours. Deze rally wordt nog steeds ingericht.........
De 16A reed ook mee op 'circuit des Ardennes' En hier maakte men een foto van de rechterkant.
In deze laatste 'extra extention' ook beelden van andere wagens en zelfs motoren die deelnamen aan een van de eerste auto evenementen hier te lande. Het kwam reeds ter sprake in onze uiteenzetting van Excelcior, maar een van de trekpleisters was Oostende. Het trok heel wat volk, maar er waren ook tegenstanders, zoals zal blijken uit onderstaande beelden.
Alvast dank voor reacties en meerdere inzendingen.
In voorgaand artikel waren we dus gebleven bij de GP 1907 'circuit des ardennes. Hier een beeld van Lucien die met zijn pipe door de bocht raast.
Nog een foto, maar helaas zeer slechte kwaliteit uit een krant. Wel zo bijzonder omdat de meeste kranten destijds zo goed als geen foto's publiceerden.
Tja, en dan liep het niet zo goed af voor Lucien, waarvan hier nog eens een mooie foto.
We maakten al eerder melding van Pipe wagens die werden ingeschakeld bij de wielrenner tour van Belgiê en Frankrijk. Hier nog een mooie opname daarvan uit 1906.
We doen nog eens een stapje terug naar het jaar waar we deze extra extention mee begonnen 1903. Enkele zeer mooie beelden uit Oostende. Wagens die deelnemen aan de automobiel week verzamelen hier op de hoek aan het strand. Wellicht zullen lezers uit Oostende deze plek herkennen.
Ook hieronder een verzamelpunt aan Grand Hotel Oostende. 1903
Onderstaande beelden zijn Geen Pipe's, maar geven een mooi beeld van hoe het er aan toe ging in Oostende.
Er was ook een klassement voor motoren.
Automobielen werden ook onderverdeeld in klassen, waarbij deze Mercedes bij de zwaargewichten gerekend mocht worden.
Niet alle bewoners van Oostende waren opgezet met voorbijrazende bolides....... Hier zien we hoe een Boerin met stenen smijt naar voorbij(rijdende) snelheidsduivels. Er bestaan beelden van de gehavende wagen, maar dat is niet echt van toepassing in onze Belgische geschiedenis.
En niet zonder redenen, zoals blijkt uit onderstaande foto waarbij Chevalier de Knyff (oorspronkelijk Antwerpenaar) met zijn wagen op een koe botst.
Tot slot nog enkele zeer mooie foto's van Pipe Motoren.
De 6 cilinder....
En de viercilinder.
Als allerlaatste nog deze tekening.
Hopelijk komen er nog meer Pipe beelden en nieuwigheden in onze bus.
Tussen onze beelden van Excelcior uit Oostende ontdekten we een SAVA, welke in eerste instantie niet konden determineren. Met dank aan een lezer opgelost.
SAVA met startnummer 13 Oostende 1911. Wie weet wie er aan het stuur zat, graag melden.
In 7 vorige artikelen beschreven we zeer kort de geschiedenis van het Belgische Merk Excelcior, een parel uit de zee van vaderlandse automobielen, of beter ster aan het firmament der automobielen, want Excelcior betekend 'diamant of ster' in het latijn.
We toonden beelden van wagens die voor personenvervoer dienden, reclame affiches e.a.
Excelcior was ook actief in de racerij, niet echt succesvol, maar het leverde wel mooie beelden op.
Het is NIET toegestaan deze te gebruiken om te publiceren, ook niet digitaal ! Exclusieve rechten op dit blog.
We beginnen met beelden van de Helden van toen.
De meest bekende figuur was Jozef Christiaens, Jef voor de vrienden, waarvan we zowaar een Doodsprentje vonden. Ingenieur, Automobilist en Piloot.
Jef was dus ook een fervent vliegtuigpiloot.
Hij was een van de eerste fabrieksrijders bij Excelcior. Foto bij de Fabriek in Zaventem.
Hier zien we hem aan het werk met een Excelcior met spitse radiator Oostende 1909, waar we laten nog uitgebreid op terugkomen, met vele foto's.
Christiaans is een van de weinige Belgen die hun geluk gingen proberen in Amerika. Hier op de Indianapolis (later Indy 500) 1912
Poserend in een Excelcior met Ronde tank, zie mooie taxplaat. 1913 Arthur de Coonink, poseert ook in deze wagen. (zie foto in volgend artikel) Christaans verongelukt in 1919, kort na zijn terugkomt uit de VS. Christiaens met de 6 cilinder 'Indy' Bolide. 1912.
Ook had hij de gewoonte om met gierende banden in de keiheuvelstraat te vertrekken om dan op 2 wielen de hoek om te vliegen in de De sellierstraat en slechts 1 rubberspoor achter te laten.
De raid Brussel - st Petersburg was ook gebaseerd op een weddenschap. Samen met zijn compaan 'Driver/Aviator' Christiaens wedden ze voor een bak bier dat ze sneller dan de exprestrein in St Petersburg zullen aankomen. De trein stond echter reeds 2 uur aan het perron toen ze aankwamen. Achteraf echter bleek dat het Duo door de Russische douane 4 uur aan de grens werd opgehouden. (opzettelijk?) In feite hadden ze dus de weddenschap gewonnen. (later beelden hiervan in dit blog) Hieronder enkele foto's van de 'Zotten Dils'
Andre in de 20er jaren met een type Adex C.
Andre in de bloemetjes gezet bij Spa Francorchamps.
Hieronder een beeld van Andre en zijn echtgenote, beiden testen ze Excelciors in de Ardennen.
Hieronder nog een Testpiloot bij Excelcior, Roger Darteyre in 1928
En Senechal die voor Excelcior reed op Spa/Malmedy.
Oostende was in de periode voor WO I een Bruistende badstad waar op het gebied van auto/motoren en vliegtuigen een en ander te doen was. Het was een ontspanningsoord voor het koningshuis, trekpleister voor adel, geld en avonturiers. Reeds enkele beelden uit Oostende kon u zien in vorige rubriek 'spitse Excelcior'. Hier nog een aanvulling met meer moois uit Oostende.
We beginnen het verhaal met een beeld dat u zeker bekend voorkomt als u al eens aan de kust was.
Zo ongeveer moet het er uit gezien hebben als er een evenement plaats vond.
Verboden foto's te kopiëren.
Automobielen konden rustig parkeren aan het strand, en vormden een bijkomende attractie.
Reeds in 1909 werden er course's georganiseerd, met hier aan de start Excelcior 21521.
Een jaar later (1910) zien we deze Maurice Coosemans met Excelcior 14479.
Hieronder. Dezelfde wagen hier vertrekkend bij garage Williame Freres, waarnaar een van course's vernoemd werd. Coupe Williame. Daarnaast waren er de Coupe de Liedekerke, en Coupe du Roi.
Wie deze Williame gebroeders waren hebben we (nog) niet kunnen terug vinden. Wie het weet mag het melden. Coupe de Liedekerke was vernoemd naar Baron de Liedekerke, welke het evenement sponsorde.
In 1911 te Oostende deze Excelcior die we al eerder toonden. Gebouwen zijn hierbij beter herkenbaar, ergens op de Torhoutse steenweg.
Ook onderstaande foto van Excelcior 1912 toonden we reeds eerder, maar hoort dus ook thuis in deze rubriek 'Oostende' Met deze wagen nam Christiaens (ook op deze foto) deel aan de Indy 500.
Ook het publiek kwam massaal afgezakt naar Oostende. Sommigen per Excelcior. Hier een mooie opname aan het bekende bruggetje in het park van Oostende.
En handelaars profiteerden van de actie om hun waren aan te prijzen. Hieronder een Excelcior Dealer aan het Casino.
Nu we toch weer in de handel zitten, hieronder enkel modellen die je destijds bij d'Ieteren kon bestellen.
Een Adex C met aluminium motorkap, een modeverschijnsel begin jaren 20.
Een sportieve versie.
Coupe chauffeur.
Limousine
Open Phaeton.
Nog een coupe chauffeur.
En nog een mooie affiche van SKF Lagers voor Excelcior.
Excelcior racing and more. 5 Oostende - Brooklands
Na deze reclame intermezzo nog meer beelden uit Oostende. Het zijn niet allemaal beelden van Belgische wagens, maar te mooi om in de kast te laten liggen.
Hieronder dan nog een opname van Coosemans die dus ook in 1911 nog reed op Excelcior nr 7.
Met nr 6 het team Christiaens Dils.
Hieronder een Mathis, maar op de achtergrond zie je nog net Excelcior nr 6
Met nr 15 starte ene mr D'Hespell, met gelijknamig merk afgekort DSPL. (een Belgische wagen ?)
Onder; Een van de rivalen Peugeot. Met deze foto hebben we een blik op de andere kant van de weg, waar we een glimp opvangen van de bezoekers met hun wagens, en opvallende muurreclame
Ook aan de start deze onbekende wagen. PS. We vonden ook een pracht afbeelding van een deelnemende SAVA, later in dit blog te bewonderen.
Tenslotte laten we u nog genieten van dit prachtbeeld. Ook Peugeot.
Excelcior nr 5 ergens in de straten van Oostende.
Een jaar later was Excelcior actief op Brooklands, waarvan hier enkele zelden geziene beelden.
Christiaens aan de startlijn voor de Pre run.
Mecanicien Dils controleert een en ander terwijl Christiaens een babbeltje slaat.
Van Royal Star en SAVA glijden we bijnanaadloos over naar een andervermaardautomerk geproduceerdop slechts een klein
kanonschotnaar het Noorden.Elke Belg is er al eens in de buurt geweest
als hij het vliegtuig nam.Vlak bij het
spoorstation van Zaventem Centrum, destijds nogSaventhemlagen, en liggen nog
steedsde fabrieken waar eens devermaarde Belgisch Bentleygebouwd werd.Als Minerva de Rolls was, dan was Excelcior de Bentley.Het koningshuis was ook hier een trouwe
klant, maar Excelcior was de enige die zijn topmodel ook naar de koning noemde,
namelijk de Albert I. Albert kocht vanaf 1911 dan ook jaarlijks meerdere nieuwe Excelcior's.
1907 was dan rijp voor een ommegooi, en men verhuisde van de
Tervurenlaan naar Rue de Turqui, en er werden 12500 goudfranken aan kapitaal in
het bedrijf gepompt.Hier kwam de eerste
volledig in eigen beheer gebouwde Excelcior naar buiten gerold. Het was een
vierpitter met 14/20 pk zijklepper en had reeds cardanaandrijving. Geleidelijk werden de modellenverbeterd met een hoogtepunt in 1914. Ze
kregen de typebenamingen D, D4, DC, F30 de B Fiacre. Deze laatste was specifiek als
taxi bedoeld. De D6 was een 6 cilinder. Arthur had door dat goede smering een
belangrijk item was enExcelcior werd
vooral geliefd omwille van zijn kwalitatief smeersysteem. Deze wagens eisten
voor die tijd minder onderhoud. Motor had ook al druksmering.
1910 kwam der de D6, een 6 cilinder, welke voordurend werd
verbeterd. Het was een zeer soepele en betrouwbare motor, met superbe
wegligging.
In 1911 was het dan tijd
om te gaan racen.Men nam deel aan de
Franse Grand prix, en ook in 1912 ‘circuit de la sarthe’deden ze mee. Helaas niet erg succesvol, ze
reden nog met hun 4 cilindermodellen.Toen schakelden ze over naar de D6, een 9 liter gevaarte op circuit
Dieppe, en huurden ze een ex piloot Josef Christiaens met de hoop op
beterschap.Hij behaalde een zesde en
derde plaats in verschillende klassementen. Op de meeting van Oostende dat jaar een eerste
en nieuw record.Hun zescilinder haalde
eensnelheid van 180 km/h tijdens de 20
km proef.Ook in Spa waren ze succesvol
door alle records te vergruizelen op de hellingen van Malchamps en
Bethane.Zelfs op het beruchte
Brooklands circuit verbeterden ze het 50 mijl record.
Ze zagen het van dan af volledig zitten, en
schreven zich in voor de rally van Monaco, en begonnen aan de voorbereidingen
voor de legendarische Indianapolis GP, of te wel de Indy 500 van 1914.Christiaans hield lang de leiding met zijn 9
liter gevaarte, maar eindigde uiteindelijk toch op een 5de
plaats.In 1913 reden ze met lichtere
zes cilinders, en de piloten waren Christiaens en de Duitser Hornsted, ex
Mercedes rijder.
Ze wilden ook door
betrouwbaarheid klanten winnen, en volbrachten de rally Brussel – St Petersburg.
Dit met een zeer fraai gemiddelde van 80 km/h.Autosnelwegen toen onbestaande welte verstaan. Lees de anekdote hiervan bij het beeldverhaal in Excelcior racing history. ! Bovendien werden ze aan de grens 4 uur lang opgehouden. (met opzet?)
De productie liep op tot 250 stuks, die door verschillende
koetsenbouwers van de gewenste opbouw werden voorzien. Export vooral naar
Engeland.In 1914 wijzigde met zoals bij
SAVA de radiator vorm, naar meer afgeronde kanten,om in de mode te blijven.Koning Albert schafte zich zoals eerder vermeld, regelmatig een
nieuwe Excelcior aan. In het jaar 1914 werd hij daarmee regelmatig gespot aan
het front, en deed zijn intocht terug in Brussel ook per Excelcior. Want, ja, ook hier kwamen de Duitsters in 1914
huishouden, ze bezetten de fabriek, en op hun vlucht terug namen ze de hele
inboedel maar mee, inclusief de racewagen die op Indianapolis reed. Ze deden zelfs de moeite er een foto van te nemen (zie foto's).
Arthur zat echter tijdens de oorlog niet met zijn duimen te
draaien en ontwierp een totaal nieuw type, de Adex B.Adex stond voor Arthur de Conick en
Excelcior.Tegelijk werden er reeds
plannen gesmeed om na de oorlog terug op te starten. Iets wat andere firmaÂ’s
nalieten,en daardoor aan hun einde
kwamen.De vernieuwingen waren vooral
aanpassingen aan het comfort.Stabieler,
betere remmen op alle wielen, vering, naar het voorbeeld van Isotta
Franschini.Ook Minerva nam dit systeem later
over.
1922 Een nieuwe 6 cilinder met 5,3 liter motor en 3
carburatoren werd tot leven gewekt. Adex C. Met deze mobiel kon men 140 km/h
over de wegen snorren.
1923 neemt men deel met 2 voertuigen aan Le Mans. Deze
getunde exemplaren halen zelfs 160 km/h.Ze behalen echter geen podium plaatsen.Ze worden 5e en 7e. Men moest het met deze zware
en logge machines opnemen tegen de veellichtere en wendbare BugattiÂ’s e.a.Ook nemen ze dat jaar deel aan coupe Boillot.
1925 Ook voor het publiek komt er nu een Super sport om aan
160 Km/h te kunnen vliegen.Het gamma
bevat ook de gewone sport en toerisme.
1926 Excelcior behaalt zijn beste prestatie tot nog toe met
een 2de plaats in de GP van België. Men trok de piloot Pissart van Chenard Walker
aan, welke alle eerderewedstrijden
won.Christiaens was immers eerder dat
jaar verongelukt in Engeland, na zijn avontuur in Indianapolis.Pissard maakte record rondes, maar door
problemen met de carburatie zakte hij naar een 15e positie. Dit werd
opgelost en hij herpakte zich om toch nog een derde podiumplaats te behalen.
1926 na de Adex typen kwam de Albert I in sport en tourisme
versie.
1927 De voorgenoemde Pissart wordt verdeler voor Excelcior
in Waterloo. Men nam voor een laatste keer deel aan de GP van België, waar het
duo Senechal – Caerels overwon. Pissart had zich uit deze race
teruggetrokken omdat een vriend van hem het leven liet in een Rally te
Chimay.Er reden nog 2 andere exelcior
teams in dit jaar, in zeer slechte weersomstandigheden.De ander teams waren Dils – Ledure enCharlier – Thoua.
Ondanks de successen raakte Excelcior in moeilijkheden door
de invoer van beterkope Amerikaanse automobielen. Einde 1927 nam Imperia de boel over. In 1929
verhuisde men alle onderdelen naar Luik, en de laatste Excelcior stond op het
salon van 1930.
De fabrieken in Zaventemwerden gebruikt om de carrossen van Imperia te vervaardigen tot 1933.
Daarna was het definitief afgelopen.De
gebouwen staan er nog steeds en vestigen vandaag een Draadfabrikant.
Dus nog iets in een vergeten hoek liggen van het merk
Excelcior of ander Belgen,, stuur het ons door, en we vullen het verhaal aan
voor iedereen die het lezen wil.
We beginnen het fotoverhaal met de affiches en tekeningen, waaruit het duidelijk wordt waarom we de vergelijking met Bentley kunnen maken.
Affiche uit 1925, met koninklijk alure. Execlcior Coupe chauffeur in de Belgisch kleur; geel.
En Excelcior op sportief vlak, gebruik makend van enkel de beste materialen.
Exelcior voor alle weersomstandigheden
Excelcior aan het strand van Oostende 1910.
Excelcior 'le Mans' 1927 Excelcior 'Indy 500'
Hieronder een hele mooie affiche, welke niet enkel Excelcior als sportief Belgisch merk Illustreert.
Vindt ook Minerva, Nagant, Springuel, e.a.
Favoriet van de Koning !
Af en toe moest er ook gewerkt worden aan Excelcior.
Hieronder een foto die eigenlijk thuis hoort in de rubriek Minerva. We zien 2 Minerva's van de koninklijke vloot, maar ook helemaal rechts een Excelcior. Foto genomen tijdens bezoek aan Leopoldsburg.
Mooie opname van koningspaar in Excelcior. Jonge leopold III
Albert zat ook als eens graag achter het stuur.
Hieronder opnamen van Leopold III in burgerkleding.
Nog eentje van bezoek aan het front tijdens WO I, met een gehele koninklijke vloot op de achtergrond.
We gaan verder met beelden van Excelcior op de salons van weleer.
En tenslotte in dit artikel enkele beelden van en in de Fabriek.
In de montagehal. Er liepen slechts een honderden exemplaren van naar buiten. Bij Minerva waren er dat duizenden.
Zo kocht men destijds een Excelcior, en dan op naar de carrossier.
Exelcior's die klaar staan om getest te worden.
Open deurdag bij Excelcior, alle prominenten waren aanwezig.
Als laatste in deze rubriek, de fabrieken anno 2018 langs de spoorweg te Zaventem.
Hieronder een beeld van tesrijder en vertegenwoordiger voor Excelcior; Leon van Cauter.
Bij het maken van testritten was het ook gebruikelijk passagiers mee te nemen.
En ook Mevr. Dils mocht achter het stuur.
Daarmee had je ongeveer dit uitzicht.
We toonden reeds eerder een van de eerste wagens van Leopold II. Ook dit exemplaar kwam toe aan het koningshuis, Excelcior met caros van D'ieteren.
Niet veel later al veel moderner ogend, zoals deze Landaulette.
Nog een schitterende opname van een vroege Excelcior. Omstreeks 1911.
In datzelfde jaar deed deze dienst als taxivoertuig in Breda.
Ook uit 1911 deze overlever in Zwitserland.
Anno 1908 kreeg je ook al veel aandacht.
Een schitterend beeld van een sportieve Excelcior 22184 bij een onbekend kerkje. Moest iemand het toevallig herkennen...... Aan het stuur Hornsted. En naast hem staat Jef Christiaens. De man zittend op de achterkant is Andre Dils.
Zie ook foto in racing and more 2. mogelijk dezelfde wagen en locatie.
Nog een vroege Excelcior coupe chauffeur.
Hieronder nog eens een testrit met nog niet van caros voorziene Excelcior.
Familie uitstap per coupe chauffeur.
Hieronder een foto van Arthur de Conink op uitstap naar Zwitserland, natuurlijk in zijn persoonlijke Excelcior.
Deze was uitgerust met 2 rijen zitbanken achter de chauffeur, plaats voor de hele familie.
Geloof het of niet, maar het Oldtimerseizoen is weeral van start gegaan. Niks nieuws onder de zon, want dat is al zo van in de jaren 50. Toen starten enkele leden van de Royal Veteran Car Club met dit initiatief, een 3 daagse winterrally voor open pre war wagens. De Toon in meteen gezet, en we mogen er fier op zijn dat deze traditie wordt verdergezet. EN; hier enkel echte oldtimers aan de start ! We volgen het evenement al enkele jaren met veel plezier en zelfs het griepvirus kon ons moeilijk in bed houden. We moesten ons wel beperken tot het vertrekpunt en het eerste deel van de rit op Zondag. Een een babbeltje slaan zat er ook niet echt in. De wegen lagen er koud maar open bij, en onze dipstick mat temperaturen tot minus 7 op een van de hoogste punten in de Ardennen. Het gemiddelde lag bij min 4, met een aangenaam snijdende Siberische Noordooster als toetje er bovenop. Niet niks. De laatste jaren zagen we een daling van het aantal deelnemers, maar anno 2018 lijkt het tij gekeerd. Naar schatting een 20tal voertuigen aan de startlijn, zoals gewoonlijk van allerlei pluimage. Hieronder ook weer nieuws........... spek voor onze bek.
Voor een volgende rit moeten we weeral wachten tot eind April.
Foto's J.Jacobs en Bdl.
In alle vroegte de nodige voorbereidingen voor een welgeslaagde dag.
En dan mogen de vogeltjes het kastje verlaten.
Mutsje opzetten.
Een wondermooie Sunbeam, die we al enkele jaren niet meer zagen. Een Belgische FN.
Momenteel wordt er gewerkt aan de geschiedenis e.a. van het Merk Excelcior, maar in voorbereiding daarvan nog enkele gevonden beelden van Pipe's. Blijven inloggen dus.
Verboden foto's en teksten te Kopiëren!
We kregen nog een mooie foto van coureur Jaques Gudders.
We mochten nog enkele mooie Pipe vondsten ontvangen en voegen deze toe aan het Mooie verhaal.
Mogelijk is op foto nr 8 de Pipe 180 pk van prins Heinrich te zien. Extreem zeldzaam en derhalve een fantastische vondst.
Ten slotte nog een heel mooie foto van de eerste auto van Leopold II, we weten niet welk merk het is, maar het zou best een Belgische Auto kunnen zijn.
Wie het weet mag het zeggen. Foto genomen in de stallen van koninklijk paleis.
Wordt vervolgt.
Verboden foto's over te nemen !
Om nog eens te duiden op de determinatie van Pipe Auto's nog eens de herkenbare radiator.
Nog een affiche van Mr Hautvast op de fiets.
De bovenstaande foto is een welbekende verschijning doch hier ingekleurd, en derhalve wilden we hem nog eens tonen. Mr Hauvast.
Hieronder nog eens een mooie foto van een Pipe Phaeton rond 1908.
Een Pipe in dienst van het rode kruis.
Heel bijzonder deze foto/bewerking van het koninklijk huis. Leopold en Elizabeth met kinderen Stephanie, Louise en Clementine. We weten ook waar de reis naar toe ging, zie volgende foto.....
Het restaurant.
Hieronder dan het summum van Pipe, de 180 pk van Prins Heinrich?
En omdat we toch in de koninklijke sfeer zitten hier de prijsvraag.... De eerste auto van Koning Leopold II...... Wie weet welk merk dit is.
Antwoord ; Germain 1902 . Germain produceerde een bijna gelijkaardig model als taxivoertuig.
Tja, het was nu eenmaal nog de periode dat
alles wat met techniek te maken had in het Frans moest. Om een of andere, maar
waarschijnlijk vooral snobistische reden, kon onderwijs enkel in deze
landstaal. Hierdoor zitten we nu o.a. nog altijd opgescheept met onze
embrayage, vitessen en ander gelijkaardige noodzakelijkheden.
Ze waren nog wel allemaal
te samen begonnen aan het technische avontuur al in 1893.
Dus zowel de
Hollanders De jong, die later Minerva oprichtte, als Dodelinger, een
Luxemburgs zakenman die aan het auto/moto avontuur begon in 1902. Dodelinger
was de initiatiefnemer om in Berchem Sylvain de Jong concurrentie aan te
doen die een jaar eerder begon. In eerste instantie gebeurde dat onder de
naam Royal Star, die net zoals Minerva met gemotoriseerde fietsen begonnen te
experimenteren. Ondernemingen zoals de rederijen Red en White star line waren inspiratiebronnen voor de naamgeving..
Zoals ook de andere merken,
Pipe, Vivinus en alle anderen probeerden ze ook op sportief vlak reclame te
beuren, en ook hier weer duikt Mr Hautvast op. Hij won met een Sava op de
Meeting van Oostende de Beker van de Koning, reed met SAVA de Coupe
Williame en de rally Brussel - San Sebastian. In 1913 Vestigde SAVA
een nieuw snelheidsrecord op de weg met 123,6 km/h tijdens een Antwerpse
meeting. De domper werd op de successen gezet toen tijdens het criterium
van de Maas Baron de Woelmont verongelukte met zijn SAVA. Hij wilde de
Springuel van Klinkhaemers inhalen, maar vloog in de berm en overleefde
het dus niet. De Woelmont was in 1911 nog succesvol in de Coupe de
Boulogne met een Excelcior. Er werden nog enkele andere kleine successen
geboekt met de coureurs Berger en Sauvenière waardoor en waarvoor er in 1914
een nieuwe racewagen ontwikkeld was, met kop/zijkleppen en dubbele
ontsteking. Helaas, het lot werd beschoren door de Duitsers.
Twee aandeelhouders
trachten na de oorlog terug op te starten, maar helaas kon dit avontuur niet
waargemaakt worden en werd de firma opgeslorpt door de concurrent Minerva.
Dit alles maakt dat er
vandaag nog zeer weinig sporen van deze fabrikant overgebleven zijn. Geen
enkele Royal Star overleefde, hoewel we weet hebben van een Chassis met
motor. Van Sava bestaan er 2 exemplaren, mede dankzij hun export naar Engeland.
Beide wagens zijn in handen van Belgische verzamelaars, en wij hadden de eer en
het genoegen ze allebei in levende lijve te ontmoeten. Ook op
fotografische gebied extreem zelden te vinden, maar ook niet altijd makkelijk
de determineren. Sava verving een niet erg opvallende radiator pas in
1913 door een beter te herkennen afgerond exemplaar. Iemand nog meer
fotoÂ’s en/of verslagen in de lade liggenÂ…Â…. Laat maar komen om het verhaal nog
completer te maken.
Het hele avontuur begon dus 1902 met Royal Star, waarvan hier de catalogus.
Een van de eerste producten motorfiets 1902.
In 1903 opgevolgd door dit model.
Een zeer zeldzaam beeld van een Royal Star 2 cilinder 1904.
En ook dit soort constructies waren verkrijgbaar. Forecar
In 1910 wijzigde de naam in SAVA, door de concurrentie bestempeld als Slechtste auto van Antwerpen, Maar om het tegendeel te bewijzen ging men de sportieve toer op. Hieronder een paar beelden van Sportieve Sava's die succesvol deelnamen aan Belgische evenementen. 1911 Meeting van Oostende. Hieronder een beeld van Baron de Woelmont welke dodelijk verongelukte tijdens een Manoeuvre om Springuel in te halen. 1913 Ardenne trial Startnummer 11.
Hieronder staan zowel de Springuel als een SAVA op de foto. Deze Sava heeft startnummer 7, en is dus niet die van Woelmont.
Ook in 1913 met Rene Berger aan het stuur. Winnaar van de GP van België.
Twee Sava's met starnummers 8 en 14 coupe de roi 1913. nr 10317 is niet die van Woelmont. Die had 10311.
Het mooie embleem van SAVA.
Sava werd niet enkel gepromoot in Nederland, maar ook in Spanje.
In het Spaans aangeprezen als winnaar van de beker van de koning op de Grand prix Krantenknipsel uit 1922. Misschien staat ie er nog? Hieronder nog een van de 2 wagens op de luchthaven van Brasschaat. 1912
Onderstaande foto zou een SAVA zijn volgens het kenteken dat ingeschreven stond te s'Gravenvoer als bedrijfsauto van Dhr. Groothuis. Geheel andere radiatorvorm.
Hieronder nog een heel mooie opname van SAVA uit 1913.
Iets wazigere foto Sava 18/24 pk 1913 coupe chauffeur.
Een zeer mooie Torpedo SAVA 1913.
Zo ook onderstaande tekening in kleur. 1913
In 1913 kwam men met de afgeronde radiator. Hieronder een mooie foto 1914 Antwerpen mobilisatie.
In het artikel 'de Windhond' van 16/08/2017 kon u hier het spannende verhaal in woord en beeld lezen van een huwelijksreis per Minerva van Londen tot Venetië in het jaar 1910. In oktober van datzelfde jaar deed een bekende Belg ongeveer hetzelfde maar beperkte zich tot Frankrijk, om er achteraf het boek ' De vroolijke tocht' over te componeren. De auteur Cyriel Buysse schreef dus zijn bevindingen neer en publiceerde deze in 1911. Het werd een ode aan een ronde van Frankrijk, maar ook aan de Helse machine op luchtbanden. In die tijd reden er al zo een 6000 auto's in heel België. Wie aan een drukke weg woonde zag er gemiddeld 8 per dag voorbijrazen. De automobiel was een even belangrijk communicatiemiddel als fotografie of cinema.
Het enige wat wij ondertussen van deze tocht weten is dat hij onderweg een kapotte koppeling kreeg en door een ossengespan moest worden verdergetrokken aan 3 km/h, en zijn chauffeur moest daarbij regelmatig op de rem gaan staan om niet letterlijk in de 'shit' terecht te komen. De wagen was een 4 cilinder die maximaal 80 km/h deed. De reis zou 5000 kilometers hebben belopen, maar of dat gemeten werd met een kilometerteller of eerder per buik - achterwerk gevoel, kunnen we helaas niet nagaan. Hij maakte de reis in het gezelschap van zijn stiefdochter, en herhaalde ze nog twee keer in 1913 en 1923.
Wij vonden enkele beelden van de Minerva, en wie al eens op het net op zoek gaat vindt nog meer automobielen van Cyriel. Hij was een echte autoliefhebber en bezat een van de eerste auto's in Deinze. Omstreeks 1906 had hij een Chenard Walker. Maar daarvoor had hij nog een andere wagen.
Hiervan bestaat er een mooie foto, samen met zijn Zoon Rene. Helaas gaat het hier dus niet om een Minerva, ondanks deze vermelding. Jammer dat de journalisten van dienst niet de moeite genomen hebben dit te verifiëren. Ook de afbeelding op een herdruk van het boek toont een auto uit de jaren 20, waarschijnlijk geen Minerva. Jammer.
Moest er iemand in het bezit zijn van dit boek, we zouden het graag eens uitlenen.
Verboden foto's en teksten over te nemen en te plaatsen op sociale media !
Cyriel gefotografeerd toen hij in de bloemetjes werd gezet te Deinze als verdienstelijk Vlaams schrijver.
Een van de eerste uitgave's van de Avonturen van Cyriel. Automobiel met nummerplaat B 29.
Hier Cyriel Links samen met Emile Claus Rechts en de Minerva waarmee ze door Frankrijk tukkerden.
Beelden van de Minerva zijn zeldzaam. Hier zijn we Cyriel op de achterbank van zijn Minerva.
Hieronder, de autotocht werd door Michiel Hendryckx overgedaan en herschreven.
We konden het niet laten ook nog 2 andere Minerva beelden toe te voegen. De tweede wagen van rechts is een Minerva, tijdens de mobilisatie 1914 getrokken in Antwerpen? En hieronder nog een beeld van Minerva AK 1932 in de vroege jaren 80. Deze wordt nu geveild op de beurs van Parijs door Bonhams.
De fotografische geschiedenis en meer, van het Belgisch merk Pipe, wordt hier uitvoerig uit de doeken gedaan. Dit in 15 artikelen gepost tussen 27 november en 17 December 2017.
U kan deze nakijken door in de rechter kolom op een van deze data te klikken. Als u net zoals ons dacht dat we het daarmee gehad hadden, waren we weer mis, want weer enkele nieuwe beelden zijn binnengeslopen. O.a. van de derde deelnemende Pipe aan de Gordon Bennet uit 1904, met als bestuurder Maurice Augieres, welke de rit niet uitreed, en derhalve zijn foto's minder bekend. Bovendien had Maurice de Franse nationaliteit. Lucien Hautvast en Baron de Crawhez toonden we reeds eerder, maar ook hiervan weer enkele nieuwigheden in ons archief. De Crawhez bereikte ook de finisch niet.
Nog Pipe foto's ergens in uw bezit ? Wij delen ze zeer graag.
Maurice Augieres poseert fier met zijn Pipe voor het vertrek in 1904 aan de Gordon Bennet rally. Helaas zal hij de finisch niet halen.
Nogmaals Augieres aan de startlijn, te herkennen aan de Moustache.
Het is niet heel duidelijk of dit Maurice of Baron de Crawhez is die met gierende banden vertrekt. We vermoeden de Crawhez, met pet, terwijl Maurice een lederen muts droeg.
Deze is dus vermoedelijk ook Maurice.
Lucien Hautvast vertrekt met starnummer 6, ook met pet.
Dit is een opname van Baron de Crawhez welke ook de finisch niet haalde
Dan nog een hele mooie van Lucien Hautvast in 1907 coupe de Meuse. Hier reed hij met starnummer 3, 50 pk versie.
Een mooie schets van Pipe 16A in 1907, welke eveneens bereden werd door Lucien. Om in hetzelfde jaar te blijven, hier een beeld van de stand van Pipe salon Parijs.
Daar kon men o.a. opteren voor dit model uit 1907.
Of de Open phaeton versie.
Enkel jaren laten 1913 geëvolueerd naar deze torpedo tourer.
Hieronder dan een van de laatste modellen 1913.
En ten slotte nog een zeer zeldzame overlever van Pipe.
Hieronder dan de wellicht enige Pipe uit Azië. Deze vertoeft op Ceylon, nu Sri Lanka en is in top conditie. Het is een 20 pk uit 1913. Top stuk, en met zekerheid een echte blikvanger op elk evenement.
Deze week mochten we van een Lezer weer enkele mooie niet eerder geziene foto's Minerva en andere Belgische merken ontvangen. Als je in de jaren 70 op zoek ging, kwam je al eens iets tegen, maar foto's maken was toen nog niet zo evident als nu. En we doken ook nog eens in onze eigen archieven om nog meer niet getoonde Minerva's op te duiken. U kan ze hier bekijken maar, verzoeken geen foto's van dit blog elders op het internet te reproduceren ! Met dank aan de schenker.
Ergens in de jaren 70 oog in oog met een Minerva 1912.
Of eentje uit 1934, 17 pk model.
Interieur
Minerva Berline vermoedelijk eind jaren 20 met schijfwielen. Minerva 1912 GP België
Minerva 1913 op uitstap. Waarschijnlijk was er een haar in de boter, of vergat de fotograaf 'smile' te roepen.
Een mooie 6 cilinder model ?
Minerva 1925 Feval.
Grote Minerva 1934?
Even op bezoek op het salon van 1927.
Leopold was er ook !
Enkele modellen geschikt voor het Hof bewonderen.
Minerva bij de gebouwen van d'ieteren freres.
In de vitrine van een dealer, de vierde in de rij, Minerva.
De Actrice Marie Marquet, trad vooral op in Parijs en St.Petersburg, en liet zich verplaatsen per Minerva met chauffeur, welke ze regelmatig inhuurde. Hier enkele foto's van chauffeur George, welke van Marie een gesigneerde foto in theaterprogrammaboekje ontving. Zelf gaf hij haar een foto met daar achterop een boodschap. Het verhuur bureau was gezeteld in Londen.
Ter attentie van alerte chauffeur en vriend George. George in zijn riante Limousine Minerva.
Op een van de achterzijden liet hij deze boodschap na. Beste Jullie Drie. Ik stuur u mijn zeer elegant flesje waarop ik sedert 19 dagen wachtte. Het is de garage die de foto's heeft doen maken om verzending naar het bureau van het agentschap waarvoor wij werken( te Londen) Een antwoord a.u.b. met uw nieuws. Goede dingen. Latere foto in de Vitrine van het verhuurbedrijf.
Hier en nu uitgespit en we weten zeker dat het de liefhebber meer dan bevallen zal.
Lees en geniet.
We beginnen met de rubriek Ongevallen, daar we een fantastische anekdote vonden niet ver hier vandaan gebeurd. Daarna vervolgen we met Straffe verhalen en andere gebeurtenissen. Wordt vervolgt met nog meer nieuws.....
Vreeselijk ongeval in Januari 1912. Minerva tegen Boom na klapband. 2 doden.
Chauffeur van Baron Osy verongelukt. 1912.
Minerva botst met paardengespan. 1914
Chauffeur van de fabriek tegen boom 1914. 2 doden.
Splinternieuwe Minerva tegen boom 1921
Vreeselijk ongeluk 1924.
Minerva bots op Citroên 1931
Verder in de rubriek sterke verhalen !
Minerva van dokter gestolen ! 1912
Stad Antwerpen schenkt Slijk bij mooi weer !!! 1913
Minerva in sluis gereden 1925.
Bank overval met gestolen Minerva 1933
Wie een Minerva wiel vindt in de buurt van Aalst kan het hier gaan terugbezorgen !
Miss univers 1934 Lees vooral de commentaar achteraf van een Jounalist die blijkbaar niet erg tevreden was.
Ondanks het hele gebeuren slechts enkele minuten duurde had de journalist het er toch moeilijk mee.
Koninklijk bezoek. 1925
En 1926
voorlopig ten slotte; nog een artikel ivbm de rally te Spa 1933
Wegens het succes van 2017 herhaalt de organisatie van Cars & Coffee Peer deze dag op 21 juni. Iedereen met een in België vervaardigd vehikel is welkom op deze themadag. Kent u iemand, bezorg hem dan deze uitnodiging.
Via onze vriendLucien Hautvast, welke zich vlijtig bezigde
bij voorgenoemde merken Vivinus en Pipe, kwamen we terecht bij ander Belgisch
merk met ambitie en alure. Hij werd in 1910 geëngageerd door autobouwer Springuel, een merk dat in 1902 zijn levenslicht zag.
Toen begon Jules, net afgestudeerd
als ingenieur met het construeren van enkele prototypes automobielen voor eigen
gebruik. Plaats van delict; Huy. Zijn zoektocht naar speciaalheidviel in de smaak en onder druk van vrienden,
pakte hij het groter aan. In 1907 kocht hij een oud fabriekspand om uit te
breiden. Officieel onder de naam S.A. des Automobiles Springuel.
De eerste wagen die uitkwam was een
tourer die een snelheid van 80 km/h kon behalen, een flinke jongen in die tijd
die aardig wat spektakel creëerde. Het merk werd bekend omwille van zijn prima
kwaliteit. Ze maakten gebruik van top
materialen voor de motoren, en om de bedrijfszekerheid te garanderen hadden de
wagens een dubbel ontstekings systeem. Er was geen plaats voor fragiele fragmenten.
Wat betreft de vervaardiging van mechanische onderdelen, bijna alles werd met de hand en in eigen beheer gemaakt. Ludovicus Springuel, neef van Jules verteld ; De motor werd op een testbank geplaatst, draaide minimaal acht uur en werd vervolgens op een chassis gemonteerd. Een tester reedt enkele honderden kilometers, en noteerde al zijn opmerkingen. De motor werd vervolgens volledig gedemonteerd, gecontroleerd, opnieuw geassembleerd en uiteindelijk aan de klant geleverd, welke daarna een impuls van verrukking kon ervaren. Vooral de zeer soepele werking van de koppeling van Springuel werd voor die tijd als een 'bijna orgasme' ervaren.
Het carrosseriewerk werd zoals destijds gebruikelijk, uitbesteed, maar
wel onder toezicht en aanwijzingen van Jules die overal een vinger in de pap
wilde hebben zonder zich te verbranden. Men
oogste felicitaties van de koning op het salon in Brussel van 1908, welke toen ook klant
werd.
Vanaf 1910 kwamen er meerde
modellen om een keuze te kunnen maken uit 3 lengteÂ’s.
In dat jaar trokken ze ook de succesvolle
Lucien Hautvast aan om op essentieel sportief vlak reclame te kunnen maken. Het was meteen in de
roos, want ze wonnen de ‘Coupe de la Meuse’ met de 16 pk.Ook in dat jaar werden ze eerste in de
Meeting dÂ’Oostende. In 1911 herhaalden ze het succes van de Coupe de la
Meuse. Jules kon dus direct een mooi palmares aan adelbrieven voorleggen.
Er kwam ook een kopzijklepper 2,12 liter die vanaf 1912 vele successen
kende in wedstrijden. Meegevoerd door de stroom, kon dit succes niet
onopgemerkt voorbijgaan; Er volgde een samenwerking met Imperia. De merken
hanteerden elk een eigen naam, een dun laagje Springuel-ImperiaÂ’s werden geboren
. Vanaf 1914 waren er 4 modellen ; 12/14 pk en 16/20 18/24 en 26/28 pk. Jules toonde altijd interesse om te
verbeteren, en ontwierp een vierde merk, de ‘Abadal’. Deze was qua prestaties
te vergelijken met de Hispano Suiza. Puur krachtvoer!
Ook de coureur ‘Klinkhamers’ reed
voor Springuel. Hij vestigde een record toen hij in Huy een helling van 8%
trotseerde met een snelheid van 75km/h. Op de vlakke weg haalde hij een goed gerijpte 117,64
km/h.
Datzelfde jaar schitterden ze ook
weer in de voorgenoemde wedstrijden in de sportwagen categorie.Derny deed het ook goed bij een
betrouwbaarheids rit waarbij hij probleemloos een afstand van 756 kilometer
aflegde aan een gemiddelde snelheid van 86 km/h in de Ardennen.
Jules hield
zijn geheimen angstvallig verborgen onder een luchtdicht afgesloten motorkap.
Maar u raad het al, de wereld begon andersom
te draaien toen de Duitsers letterlijk roet in het eten kwamen strooien.
Tijdens de bezetting probeerden ze de geheimen van de succesvolle motoren te
ontfrutselen; maar Jules weigerde ze prijs te geven, en werd prompt uit zijn eigen fabriek
gesmeten. Machines en autoÂ’s verdwenen per trein richting oosten. Na de oorlog
werden enkel nog enkele wagens geassembleerd met overgebleven- en vernieuwde
onderdelen, maar de productie kwam nooit meer op gang. Ook al omwille van
ziekte van Jules, welkehieraan overleed
in 1929.Hij tekende wel nog enkele
ontwerpen, maar moest genoegen nemen met de wetenschap dat tijdens de oorlog een
Springuel de persoonlijke postvan de
Koningverzekerde in een verbinding met
Le Havre. Een laatste heldendaad voor
het merk.
Lang werd gedacht dat er geen overlevende Springuel's meer ronddwaalden op deze aardbol, en waarschijnlijk is dat ook zo. Men werk wel aan een replica.De stad Huy gaf in 1997 Beeldhouwer Jean-Marc
Gaspard de opdracht een sculptuur te maken. Hij koos als culturele identiteit voor de gemeente de raceauto van Springuel, als eerbetoon aan de voormalige autoconstructeur.
Hij vervaardigde het beeld volledig in aluminium om ook de kwaliteit van het merk te
benadrukken. Een beetje Prozac voor uw ziel, te bewonderen op een rotonde te Huy.
Weet je dus niet waarheen, deze tip
als sociale ontmoetingsplaats. Maak eens een zoektochtje naar Huy en portreteer een
mooi aandenken met je oldtimer, mijmerend over de 'goede oude tijd'. Wat als ............
Heb jenog meer info over dit merk, we ontvangen dit
steeds met plezier.
Een eerste foto van de familie Springuel met een van de prototype's in 1904 !
Een latere opname met 'Roi des Belges' carrosserie aan de oever van de maas 1907.
Zelfde plaats, betere foto. Bronnen over het jaartal spreken elkaar tegen.
Familie Springuel met een Coupe chauffeur model. 1913 reeds in samenwerking met Imperia.
Een Springuel gefotografeerd in Luxemburg.
Springuel tijdens 'Coupe de Meuse', bestuurd door Klinkhamers. Men koos voor een 'Toerisme' model.
Hieronder enkele Springuel coupe chauffeur modellen uit 1913. De 16 pk versie.
Beker van coupe de la Meuse in datzelfde jaar, zelfde wagen.
Springuel 12027 coupe de la meuse 1911 met Hautvast aan het stuur.
Nog eentje 1911.
Een tweede Springuel met nr 12028.
Hier het hele 4 koppig Springuel Team in Oostende met La marche, Klinkhamers, Jules springuel en Hautvast. aan de startlijn Springuel 4881 1911 Oostende een 12 pk.
Alle indianen spelen met ................ Bananen, Maar er zijn er ook enkelen die met iets anders spelen.................. Minerva's
Een Minerva Type OO, zoals ook koning Leopold er een bezat 1920/21. Deze week uit naar India.
Verkommerde Minerva, ooit eigendom van een Maharadja.
Deze kwam er beter mee weg, een Minerva uit 1906 India. De gifgroene ernaast is een Mors.
In dezelfde collectie deze uit 1914.
Concours in Delhi. Een beeld dat we al eerder toonden deze bij hospitaal Luik 1914, met veel gelijkenis onderstaande foto's.
Minerva 16009
en 0082. Hieronder dan nog eens een beeld van de Minerva tijdens de rit Amstedam Parijs 1968, ergens geflits op een Vlaamse weg.
En tijdens deze zelfde rallye een startpoging na aankomst in te Parijs.
Nog een fraaie foto van het kleinste Minerva model 14 pk uit 1914. Eigen carrosserie.
Een futuristisch model van Armbruster.
Minerva royal van koningshuis.
Minerva Phaeton 1907.
Reclame van Minerva Type HH 1913 in het Spaans.
We ontdekten nog een kleine advertentie welke bewijst dan ook de broer van de koning van Zweden een Minerva 26 pk aanschafte.
Dit artikel uit 1933 verteld een mooi verhaal. De Stad SPA verdeeld maar liefst 50.000 frank aan prijzengeld voor een Minerva rally. Een enorm bedrag in 1933 !!!!! We zouden heel graag meer hier van weten en zien, en voegen alvast een foto bij die we al eerder toonden, maar toen hadden we dit knipsel nog niet ontdekt. Graag nog meer van dit.......... wie heeft het liggen?
Op de valreep kregen we nog enkele beelden van dit extreem zeldzame Belgische merk, waarvan bij ons weten geen overlevenden zijn gevonden. Wat wel overleefde is de fabrieksplaat die een jaar of 20 geleden door een lezer van dit blog van de fabrieksmuur werd geplukt. Hier als onvergetelijk erfgoedstuk aan de digitale muur geplakt, zodanig iedereen kan meegenieten van onze rijke automobielgeschiedenis
De Belgische driekleur verdedigd door FAB, met dank aan de eigenaar
FAB aan het werk op het criterium van SPA 1912. Aan het stuur Coosemans. Hij won o.a. coupe de Liedekerke 1912. In 1913 op 21 september nam hij deel aan de 'Coupe de Boulogne' met startnummer 9. Een tweede FAB was in geschreven met startnummer 20, bestuurd door Losci, en Jakke als reserve piloot. Mocht iemand hier beelden van hebben............
Affiche van FAB 1913
Een Zeldzame aanblik van een FAB limo 1912
Deze toonden we al eerder, alsook beelden van een teruggevonden FAB, waarvan hieronder enkele schetsen.
Bovenstaande tekeningen werden gemaakt aan de hand van deze vondst.
We zijn nog steeds op zoek naar de toenmalige en/of huidige eigenaar van deze overblijfselen. De radiator zou aan de garagemuur gehangen zijn, en blijkbaar zaten er ook nog carbuurlampen op.
Dus deze warme oproep aan wie weet waar deze zich bevind, zich te melden. Alle tips welkom!