Julie hadden het zeker niet verwacht
dat er na de vorige vier goed gevulde weekends nog iets op het programma zou
staan, maar; Afgelopen zaterdag was het
weer feest, een echt feest.
De tijd vliegt, het was nauwelijks
opgevallen dat het alweer 2 jaar geleden was dat we hier het artikel ‘Belgian Manthattan’
mochten neerschrijven. 2/7/2014
Wat een belevenis! En wat een geluk,
want het leek toen dat het om een
laatste aflevering zou gaan. Niet dus,
Denis had er nog zin in en trakteerde dit jaar weer vele vrienden, kennissen en
zakenpartners op een partijtje onverdund plezier. Ondanks de nattigheid van 2016
kwamen veel oldtimerbezitters afzakken naar het bedrijf in Tessenderlo, waar
dit jaar een deel van de oldtimercollectie binnensmuurs bewonderd mocht worden.
Inclusief de meest recente aanwinsten.
De gronden rond de vijver waren zodanig van water bezwangerd, dat het
een onmogelijk zaak was om de meestal zware voertuigen hier te parkeren. Bezoekers deden dat wel, met als gevolg dat
er heel wat duw en sleurwerk nodig was om ze achteraf weer naar buiten te
krijgen. Nog te zwijgen van het poets- en waswerk.
Maar toch, het was weer een geweldig
feest, een toverformule waar vooral ook
de kinderen veelvuldig aan hun trekken konden komen. Als er al een manier is om
de jeugd bij onze hobby te betreken, dan is dit de juiste. Behalve een partijtje forel vissen (en eten)
konden ze in een tuin van onstuimigheid met graafmachines werken, met een
rupsband voertuig door een dikke meter modder ploeteren ( was het weer daar
toch goed voor), met een hoogtewerker 32 meter de lucht in. Enkele oude
legertanks deden dienst als klim/speeltuig. Ondertussen vloog er een WOII gevechtsvliegtuig enkele keren rakelings over onze hoofden. Sensatie ten top.
We betrapten onszelf er op dat we
ongewild een supergrote smile op het gezicht hadden na het aanschouwen van de schitterende verzameling
motoren en autoÂ’s. De meesten uit de
20er jaren, met ‘a certain degree of magnificent’. En deze smile zit er tijdens het neerschrijven
van deze memoires nog altijd. Voertuigen uit een tijdperk toen ze nog met
een tikkeltje ‘fancy’ gebouwd werden
voor de eeuwigheid. ‘Build to last’ was
toen het motto, in tegenstelling met de ‘rommel’ waarmee we tegenwoordig maar
mee moeten leven. Vele vrienden kwamen ondanks hevige buien met hun oldtimers
langs. Meestal Amerikaans bolides uit de vijftiger jaren. De moeite !
Ik weet het niet met zekerheid, maar denk dat
geen enkele privé verzameling hier ten
lande deze kan overtreffen. Het summum!
Waar ik nog een klein vederlicht woordje over kwijt wil is de aanschaf
van een 50 ton wegend monster, waarin een V 12 ciinder motor woonde. Een tank
met daarop een uitklapbare brug van tijdens WO II . Jammer van het weer, want
anders had een demonstratie op het programma gestaan. Gigantisch !
Kinderen mochten er op- en er in klimmen en fantaseerden zich te
pletter. En dan op de koop toe nog een gratis ijsje getrakteerd krijgenÂ…Â…..
beter bestaat niet.
Wervingsreserve voor het bedrijf
aanleggen ; mission accomplished.
Van op een hoogte van 31 meter een fraai overzicht van het feestgebeuren.
Bezoekers kwamen vooral met 50er jaren amerikanen
of nog iets ouder 40er jaren
Aan de bar was alles verkrijgbaar OOK een deugniet;
Men kon zich laten verwennen in dit modderbad.... per rupsvoertuig.
En daarna een forelleke gaan angelen............
die dan met succes.........................
op de barbecue terecht kwam. en daarna ...............vakantie definitief ingezet.............jipiekajee
Militaire tanks als speelklimtuig.
Broem broem met je 51 tonner 12 cilinder een bruggetje gaan bouwen...........
Deze motor hoort in dit vehikel thuis.
Dan over naar het kleinere werk......... een Indian powerplus naast een 50 tal andere motoren.
zoals deze FN 4 cilinder.
of een BSA round tank
Stoomvoertuig, ook leuk speelgoed
maar beter nog brandweertje spelen met een Simplex La France. 1911.
27-06-2016 om 00:00
geschreven door gilletman
|