Na schitterende avonturen in Rusland en Spanje, ook nog geweldig Minerva nieuws uit eigen land.
Enkele beelden verschenen reeds eerder in dit blog, maar van mindere kwaliteit, en ook enkele inzendingen zijn niet 100% zeker Minerva. Tot nader order of verbetering door de echte kenners, publiceren we deze hier toch.
Hartelijk dank aan degenen die de moeite namen om foto's te schenken.
Onderstaande foto is zo een voorbeeld van een inzending, waarvan de familie welke anoniem wenst te blijven, claimt dat hun voorouders een Minerva in bezit hadden. Soms al dan niet met een vermelding op de achterzijde.
De onderstaande wagen is met volle zekerheid een Minerva van het type AH. Registratie nummer H 6870 De auto op de onderstaande fot is geen Minerva, maar deze familie waren wel de eigenaars van bovenstaande Minerva AH. We kregen uit België ook nog deze mooie opname van een Minerva, genomen in 1927, jammer van niet al te beste kwaliteit. Een Minerva ergens gefotografeerd aan de Belgische Kust. Wie de plaats kan determineren mag het melden. Hieronder nog eens heel mooie opname, gedateerd en met plaatsnaam, Nieuwpoort. Ook hieronder een schitterende opname van Minerva, uit de Panne, tijdens een viering van oudstrijders.
Bij de onderstaande foto ook nog een kort verhaal.
Deze wagen behoorde toe aan de Amsterdamse filmmaatschapij. De wagen verdween, maar de mascotte bestaat nog steeds, en is in het bezit van de inzender van deze foto, waarvoor hartelijk dank. De dochter van de vaste chauffeur was lange tijd schatbewaarder van dit item, samen met de foto.
Foto van omstreeks 1915 met Belgische cavaleristen. Hieronder een beeld van een Minerva 8 cilinder, eigendom van een Vlaamse reisorganisator. Uit 1914 dan deze wat wazige foto. De Minerva behoorde toe aan George Cogels, zoon van een graaf, welke als vrijwilliger dienst deed bij het Belgische Leger. Onderstaand nog zo een foto waarvan de familie denkt dat het om een Minerva zou gaan. Jammer dat de motorkap niet helemaal in beeld is om dit te kunnen ondersteunen. Hieronder dan een beeld uit de Panne, waarbij een vermelding dat deze opname gemaakt zou zijn tijdens een bezoek van de Koning, met een escorte van Minerva pantserwagens. Van datzelfde gebeuren nog een opname. Vermits we in de koninklijke sfeer zitten ook nog de twee onderstaande beelden. We hebben geen idee welke wagen dit is, maar hopen dat lezers deze kunnen determineren.
De laatste foto hier is wel duidelijk. Hij werd gemaakt in 1937, koninklijk bezoek met een Minerva type Rapide.
Een beeld van Leopold op de evenementen uit Spa/Francorchamps bij het Minerva team.
Leopold was een Petrol head, maar ook in zijn kennisenkring vertoefden Minerva's.
Hieronder zien we Leopold bij een Minerva, samen met vriend Raymond de Crawhez (Baron) Eveneens in het bezit van Adelijke handen, deze wondermooie Minerva Pheaton 1924. Afbeelding, genomen aan het kasteel van Seneffe, schitterende Minerva Roadster van Baron Marcel de Giey. Diens echtgenote was een telg uit de 'Crawhez' familie. Ze namen met deze wagen deel aan de 'concours d'elegance' in de toen zeer modaine badstad 'La Baule' Destijds een pracht van een stad zoals de Haan aan de Belgische kust. Momenteel totaal kapot gemaakt met moderne appartementen. Onderstaande Minerva heeft een carrosserie van Saouchik, welke door deze firma 'La Baule' gedoopt werd.
In opvolging van onze Minerva Box uit Rusland, nu verder met het Belgische avontuur in vakantieland Spanje.
Wij trokken voor U naar de bibliotheek van Madrid om ons te laten verrassen met weer nieuwe Minerva weetjes.
Spanje was een serieuze afzetmarkt voor Minerva, en een deel van het automobiel register is zeer goed bewaard gebleven. Op www.minervisten.com vind u o.a. een lijst van nummerplaten toegekend aan Minerva eigenaars in de jaren 20 en begin 30. (onder Minerva Owners, gouden boek)
Hier in dit blog bijhorende beelden van Minerva reclame, eigenaars, deelnemers aan sportieve evenementen. Indien iemand er iets aan toe te voegen heeft, zoals altijd zeer welkom.
We beginnen met een beetje advertenties uit kranten.
Deze reclame betreft de RACE rally uit 1919, waaraan een Minerva38 PK uit 1913 deelnam waarvan verderop beelden !! Volgens deze advertentie lag het verbruik van de 38 pl op slechts 19 liter op 309 kilometer en 2 liter water ????? Van olie verbruik geen sprake !
Helaas was de kwaliteit van de foto's uit de kranten van die tijd niet van 'Minerva niveau'
Volgens het onderschrift bijhorende bij deze foto de aankomst van President Â…Â… onleesbaar......
Hieronder een artikel betreffende een Minerva 20 pk
Onderstaande foto is dan wel weer van schitterende kwaliteit. Hieronder een zeldzaam beeld van een Minerva, nog met kettingaandrijving tijdens een rally omstreeks 1908. Niet enkel tourwagens werden geleverd, maar ook Bussen deden dienst in Spanje.
Pandora's Minerva box brengt u deze week naar onze noorderburen. Reeds eerder in dit blog verschenen vele beelden uit Holland. In deze aflevering enkele exclusieve nieuwigheden van de eerder genoemde Frits Koohoven, welke in 1907 deelnam aan Circuit des Ardennes, en in 1908 met zijn Bolide op beurzen en salons te zien was. Eveneens een mooi verhaal van een Rally den Haag - Berlijn in 1912, en nieuws van het salon RAI jaren 20/30.
Hieronder DEN Frits in Actie tijdens Circuit des Ardennes 1907.
Beneden dan een schitterende opname van Frits met zijn Bijrijder en de Minerva 'kaiserspreis'
Frits tourde doorheen Europa om reclame te maken met zijn Bolide.
1930 had Minerva zijn eigen stand. Deze top Minerva stond op de affiche van het salon. (uitsnede) Onderstaande uit de affiche van 1932 In 1934 kwam de M4 op de proppen. Hieronder dan een beeld van Minister Colijn's Minerva H 41944. Hij was begin jaren dertig 'crisis' Minister hier gefotografeerd na een vergadering op domein Ruygenhoek. Ook een zeer mooie hieronder, de Minerva D 8921 met chauffeur van de grote baas van Philips op bezoek in de Belgische afdeling. Het personeel reed met Fordjes.
witloof uit België Whit love from Russia. Deel 2
Witloof is een bekend Belgisch product, alsook Minerva automobielen.Vervolg ons Russisch avontuur.
Deelname van een equipe aan de zogenaamde Stella rally 1913 in Rusland. (boven) Deze Minerva werd gefotografeerd in Riga anno 1912. Hierboven een opname uit 1915, midden in de oorlogsjaren. De Minerva is een model omstreeks 1912, waarschijnlijk door het Leger in beslag genomen voor militaire doeleinden. Nog een Minerva die in Rusland verdwaald was. De foto werd genomen in 1917, Minerva van rond 1911. Hierboven nog een exemplaar van Minerva in Rusland. Deze werd geschoten al in 1907. Nog een groepje Militairen met een aangeslagen Minerva in 1914.
Minerva A 435 in Rusland met Duitse Militair. Opname werd gemaakt in 1918. Russische militairen met een schitterende 38 PK Minerva.
En nogmaals een prachtige Minerva met Militairen.
Verboden foto's te kopiëren !
wordt vervolgt met nog meer Minerva avonturenÂ…Â…Â…Â…..
Nog iemand oude Minerva of andere Belgische beelden??? stuur ze op !
De Fagnez Hivernales van 2019 viel dit jaar volledig in het water, of moeten we zeggen zonnestralen.
De winter was heel ver te zoeken, maar, ieder nadeel heb ze voordeel zei ooit een kloeke Hollander.
Niks te Hivernales maar Printemps ! Dit jaar aan de start weeral een 20 tal clubleden die het aandurfden, en hoera weer enkele nieuwelingen.
We zagen voor het eerst een Talbot London, Chrysler de Soto, een Vauxhall en een Citroën Six cabriolet.
Zoals immer een immens gezellige sfeer onder vele bekende collega's.
Deze normaal helse tocht van 2 dagen ging dit jaar richting Clervaux waarbij je vehikel maar beter wat boterhammen gegeten had, wegens toch wel enkele gespierde hellingen die getrotseerd moesten worden.
Helaas dit jaar enkel beelden van de aankomst op Francorchamps. De eerste aankomelingen hadden hun bolides reeds opgeladen.
Dat is zowat het enige wat beter kon.
Kijk op de website van VCCB voor de kalender, volgende afspraak 14 April.
Foto's Jaak Jacobs.
Al de 59 ste uitgave, deze mooie rallyplaat met ook een afbeelding van JJ.
De Loraine de Dietrich van op de rally plaat in levende lijve. Een beetje boterhammen oppompen.
Aantrappen. En Gassen maar..... De voorzitter van de club met zijn trouwe Ford model A roadster. Nieuw clublid met deze prachtige Talbot London 1920 4,5 liter.
2 Belgische voertuigen FN en Minerva . Minerva model SS 1909. Nog een Talbot, Franse versie. Amilcar Ook nieuw deze Vauxhall. Oude bekende met al heel wat 'Hivernales' op de teller Calcott. Een mooie Chrysler 'do soto' SIX Nog een vaste waarde bij de Fagnez, deze Citroën/ Nieuw voor onze lens deze Ciroën Six Cabriolet, gevolgd door een Dodge en Ford. En eveneens een vertrouwd gezicht deze Fiat sport.
Minerva trachtte voor wo I haar producten wereldwijd aan de man te brengen. Bewijs daarvan kregen we enkele weken gelden van onze correspondent uit Rusland, van wie we een hele reeks mooie beelden mochten ontvangen, exclusief voor dit Blog.
Stille getuigen van verkoop in Rusland onderstaande reclame affiche's.
Verboden te kopiëren !
Een andere methoden om Mineva's aan de Rus te brengen waren sportieve evenementen. De Pas opgerichte Automobielclub organiseerde een 'Of road' evenement in 1913, waarvan hieronder teksten en beelden. De deelnemende Minerva behaalde een tweede plaats, na een Ford T.
Gedateerd 1 oktober, maar gezien Rusland toen nog gebruik maakte van de Georgiaanse kalender, was het feitelijk in September dat dit plaats vond. Er lag toen een dik pak sneeuw.
Lijst van het eindklassement van de deelnemers aan deze rally.
1. ford 2. Minerva 3. Mercedes 4 ford 5,6,7 Hupmobile 10 Pope Hartford
Ergens moet er nog meer beeldmateriaal van deze rit zijn, gezien de camera naast de weg.
Hieronder beelden van een andere regelmatigheidsrit van Riga naar Moskou.
Deze Minerva was reeds uitgerust met elektrische lichten en claxon.
Een zicht op de vierkoppige bemanning. Hij raakte onderweg wel in de problemen. Nog een vooraanzicht van deze wagen tijdens de Raid. Ook onderstaande foto stamt uit een evenement dat plaatsvond in Moskou. 1913
Naast sportieve evenementen was de auto natuurlijk ook geliefd bij de Militairen.
Hieronder een zeer mooie opname van een Minerva type HH
Net zoals ook bij ons werden Minerva' s gebruikt als ambulance. 2 Russische generaals met hun chauffeur bij een Minerva
Daar we het vorig artikel beëindigden met Minerva Motoren, hier een vervolg.
Een fraaie en vroege Minerva V twin 1906.
Hieronder nog een exemplaar van Minerva met ronde torpedo tank.1908 Links op deze foto de bekende Jan Olieslagers op Minerva. Hieronder nog een motorfiets met Minerva motor. Minerva in dienst bij het leger 'telegrafie'
Minerva 'clip on ' 1902 opgevolgd door dit model 1903 Minerva Belgisch frame en krachtbron, met Engelse afwerking van Phoenix
Hieronder een beeld van de equipe 'Coupe des Alpes' 1924 Nog vroeger een beeld van 2 Minerva's tijdens een Meeting te Gent in 1906. De wagen rechts is een 'Pipe' En dan gebeuren er al een accidentjes welke op deze manier worden opgelost. Van Gent weer een sprong naar zweden waar Minerva met inschrijfnummer 424 langs achteren op de korrel werd genomen. En nog eens een hele mooie die aantoont dat Minerva's een en ander te lijden hadden. Een nog zeer jeugdige Per Johansen in deze wagen. Uit Finland kregen we dit beeld. Enkele prominenten op bezoek. Helaas konden ze ons niet meedelen wie deze personen waren. Tenslotte in deze 10de minervabox deze mooie shot van een Minerva Luxe touringcar.
Deze 4 de week van Januari 2019 weer een vervolg met Minerva beelden.
Hieronder dan weer een Scandinavisch beeld van een oerminervist,Anders H Holte, geregistreerd als E 524. waarvan we nog meer beelden tonen in een vervolg bericht. Nog een schitterende Scandinavische Minervist Oskar Petterson opname 1912 Uit eigen land kregen we dan weer deze 'limousine' met 7 zitplaatsen omstreeks 1926. Uit het Brusselse stamt deze Minerva opname bij Garage 'Porte d'Anvers' omstreeks 1912.
Hieronder nog eens een exemplaar van een Minerva in Engeland. Omstreeks 1912.Dit model heeft zeer kleine remtrommels op de achterwielen.
Ook nog een keer Victor Kellberg tijdens een rally in Scandinavië.
Omdat we toch in de rallysfeer zitten, hieronder beelden van het volledige team van de Kaizerspreis met de bekende Minerva Brabazon. 1907, we zien team Moore - Brabazon, Koolhoven - Algernon en Warwick Wright - Â….
Na de race werd een van de Minerva's verkocht aan Leopold Cannings uit de UK, waarvan hier een opname. Nog een opgroeiende Minerva generatie hieronder; Zus en broer Edith en Edwin Chapell in 1908
Een zeer gelijkende opname die we al eerder in dit blog openbaarde. We zien de zussen Phylis en Zena Dare. Een herhaling omdat u op de volgende foto Actrice Phylis nog eens ziet bij haar Minerva 40 PK 1906.
Phylis poseert trots bij haar Minerva. Nog eens wat Minervabeelden uit eigen streek, Jaren 20 te Genk. En nog eentje uit Genk jaren 10.
Tenslotte nog enkel shots voor de liefhebbers van 2 wielers.
Heel vroeg model van Minerva omstreeks 1901.
Onderstaande foto is dan een opname uit 1906 in Belgisch Congo, waar 4 Minerva's verzeild geraakte. En nog een hele mooie van een Minerva 1904 met zijspan en een tweeling.