Het lijstje met vroege Minervisten kunnen we weeral uitbreiden, hetzij niet altijd met een bijhorende foto.
Hieronder wel, nml Dhr. Gust Janssen welke in de jaren 20 een succesvolle drukkerij beheerde in Antwerpen. Hij kon zich een Minerva permiteren en woonde naar verluid riant.
We vonden ook volgende tekst van een Minerva eigenaar, Heere van der Schaar was een bouwondernemer uit Amsterdam en verantwoordelijk voor grote woonprojecten.
Nog een ander bericht uit het belang van Limburg, noemt ene J.Boots als Minerva eigenaar uit Ukkel. Helaas stonden de sterren voor hem niet zo gunstig, voor de Pastoor van Basheers nog minder.
In 1914 vond de Baltic Rally plaats in de omgeving van Riga/st Petersburg. Als deelnemer met een Minerva staat op de lijst Graaf Ermes von Berg, een Fins aristocraat. We vonden helaas geen foto, terwijl van alle andere deelnemers die wel bestaan.
We scoorden onder andere een foto van "Woldemar von Knorring" welke meereed in een andere Belgische wagen van het merk MiesseÂ… We komen later in dit blog terug op dit merk.
Hieronder een (helaas wazig) beeld van de Minerva die in 1926 deelnam aan de Alpine duurzaamheids rally, georganiseerd door de Automobielclub 'Victoria'
En nog een eersteling. Deze Minerva Ambulance was de allereerste Ambulance die in Sidney (Australië) rond tufte.
Van het aller aller eerste uur, deze Minervist, Dries Jetten, samen met Jan, Marie Jöp en Wim Jetten. Deze moesten wel trappen.
Nog een familie foto van George Robbey en zijn familie.
Hieronder een lijst van deelnemende voertuigen aan de allereerste rally van Monaco van 1911. Op de 16de plaats staat ene Desenfans met Minerva. Hij eindigde al 9de met een 16 pk. Moest iemand hiervan een foto hebben...Â…Â….. hij is hier op de juiste plaats. In deze rally reed ook de Belg Giraud M.D. met Royal Star welke de finisch als 14e haalde. Dit was de voorlaatste plaats, maar nog voor een Bugatti.
Ondertussen blijft het lijstje met bekende en beroemde Minervisten langer worden. Adelijken, industriëlen, artiesten, avonturiers stonden reeds op deze lijst, maar ook geestelijken lieten zich verleiden. Hieronder een foto van de Minerva van de toenmalige Kardinaal Josef van Roei van België. Zo te zien koos hij ook voor het duurste paard op stal. Van enige bescheidenheid toen nog geen sprake.
Minerva 35707 zal waarschijnlijk ook toebehoord hebben aan iemand met een dikke spaarpot. Mocht iemand het weten, wij zijn benieuwd.
Een heel mooie opname vonden we terug in legerarchieven, waarbij een Minerva dienst deed voor minder fortuinlijke passagiers. Deze opname werd gemaakt bij de kazernes te Aarlen. We zien ook een mooie FN moto voor de deur geparkeerd.
Hieronder de Minerva van de vloot van de Koning welke eveneens te Aarlen een bezoek bracht aan een naar hem vernoemde kazerne.
Een andere adellijke, Prince de Ligne, welke resideerde op Kasteel Beloeil, deed in de jaren 20 een uittapje naar Beiroet. Zelf reed hij in een Packard, maar een Minerva was volgwagen. Hieronder een beeld uit Bagdad, met daarop de Packard en de Minerva.
Hieronder nog een beeld van beide wagens wanneer men terug arriveerde in Brussel. Het is duidelijk dat het een harde reis was, de Packard verloor een achterspatbord.
Nog een foto gevonden van een Minerva in Zwitserland, Coupe chauffeur.
Een Minerva begin jaren 20 torpedo.
Onderstaande foto hoort eigenlijk thuis in onze rubriek 100 jaar later, Helaas is het station te Dinant volledig afgebroken en vervangen door een moderne versie. Deze plaats is nu een parking voor bussen en wagens. Wat men wel nog terug kan vinden is het gebouw dat je op de achtergrond ziet met torentje.
In Baelen, een deelgemeente van Forges kon men ooit deze mooie muurreclame voor Minerva ontdekken. Helaas vonden wij hem (nog) niet terug.
Idem dito te Hollogne. De huizen staan er nog, maar de reclame is verdwenen.
Onze zomer voor 2018 zit er alweer bijna op, jammer dat het weeral zo snel ging, want het was een mooie en warme. Dit jaar moest men voor de zon niet naar het zuiden, richting oosten is weer eens wat anders. Men zou zeggen dat als je vakantie viert, je de dagelijkse sleur links wil laten liggen, alsook de hobby. Maar het bloed kruipt in ieder spelonkje. We konden het niet laten en bezochten een verzamelaar/restaurateur waar vehikels van de bovenste plank onder handen genomen worden. De Hispano's, Issotta's, Voisin's, Rolls Royse's en andere edele merken stonden hier in de wachtrij om onder handen genomen te worden. We mochten enkele beelden schieten, en deze delen we hier nu met u.
We beginnen met een van de oudste vehikels die we hier ontdekten...Â…Â…Â….. wie weet het...Â…Â…..
Inderdaad ja, een schitterende Darracq.
En den deze ?
Rolls Silver Ghost
Nog meer Rolls
Hieronder een fraai interieur met een beetje werk.
Willem Mengelberg, een wereldberoemd Nederlands Dirigent kreeg voor zijn 50 ste verjaardag in 1931 een Minerva cadeau van bewonderaars en vrienden. Wat een Fan club. En het was niet de minste, maar de top van de lijn op dat moment en dat in volle crisis periode ! Er bestaan van deze persoon 1000 den foto's, maar slechts 1 van hem met deze automobiel. Wat een vondst !
En nog een tweede straf verhaal. We kregen van een familielid van Willem van steen een foto, na het zien van de Minerva equipe bij de fabriek in 1912. Hier worden de chauffeurs genoemd, maar niets over de co- piloten.
Met deze is dus een stukje van de puzzel opgelost. De drukker destijds was maar tot zijn 12de naar school geweest, wat enkele drukfouten kan verklaren.
En alsof dat nog niet voldoende was, ook een reactie op een foto van de fabriek in 1904. Er dook een beeld op van exact dezelfde plaats, maar dan na de verwoestingen tijdens WO I.
Willem Mengelberg met het cadeau voor zijn 50 ste verjaardag in 1931.
Een fonkelnieuwe Minerva 8 cilinder landaulette.
Naamgenoot Willem Van Steen had hem misschien nog gemonteerd ?
Hieronder Willem als Co - Piloot, we vermoeden van Godeau
En hieronder twee vergelijkende beelden uit de fabriek 1900 - 1918
Koning Albert en Koningin Elizabeth lieten zich te Antwerpen vervoeren per Renault, maar toch werden ze gevolgd door Minerva van eigen Huis. 1918. Foto 4 en 5 wel per Minerva bij bezoek aan Veurne.
Deze foto zegt weinig, maar uit de volgende blijkt dat de volgwagen een Minerva is. Helaas zonder nummerplaat.
De eerste auto uit de familie was
een Minerva. hij had een koperen radiator, carbid verlichting en moest met de
hand gestart worden.
Eveneens enkel remmen op de
achterwielen,en een batterij buiten boord.
Hij had reeds de unieke
schuivenmotor in plaats van kleppen.
Aan het stuur zit vader Fred, met
daarnaast zijn zoon, destijds 6 jaar oud in 1921, en op de achterbank
grootvader, afkomstig uit Spanje.
De motor was niet opgewassen
tegen steile hellingen en grote hoogtes, en daarom was er een handpomp
geplaatst om extra zuurstof te kunnen toedienen.
De Bossen van de Elzas waren
tijdens wereldoorlog I door de Duitsers bestookt met obussen en waren bezaaid
met schrapnell. Men kan op de foto nog duidelijk herkennen hoe de bomen kapot geschoten waren, en in 1921 deels hersteld
Het gebeurde daarom regelmatig
dat de rode binnenbanden uit de versleten tallons floepten, welk zorgde
voor onvergetelijke kreten en hilariteit bij de passagiers. Ik vergeet het
nooit ! Ook het aansteken van de acetyleen lampen in de avond zorgde voor
spektakel, een evenement op zich.
Dit verhaal werd verteld door
Frederic Pfister op zijn 90ste verjaardag op 12 maart 2015, bij het zien van deze foto.
Hij was mijn grootvader aan
moeders kant toen 6 jaar oud. Zij vader was Frederic Gotlieb Pfister, oprichter
van gelijknamig meubelbedrijf, geboren in 1895 en overleden in 1962.
Een beeld uit de Minerva fabriek aan de Karel Ooms straat te Antwerpen, uit de beginjaren van de autoproductie.
Een andere fabrieksfoto anno 1912 met het race team voor Spa en de TT.
Hier aan het werk met startnummer 1 circuit des Ardennes
En op de TT in 1914.
Een Minerva van het Type AF 30 pk met startnummer 251 aan onbekend evenement.
Een schitterende opname van Minerva 'Cyriel Buyse' omstreeks 1910
De top van Minerva deze 40 pk model K 1907
Een beeld van 2 Belgische soldaten 1914 met hun Minerva
Een heel mooie familie foto bij hun Minerva model NN 1921.
Minerva 10167 met zijn Mechanieker
Dan nog een heel mooie van 2 Minerva 'spitskoelers' anno 1914. Aan het stuur Sylvain de Jong himselve. Deze zelfde Minerva's en Sylvain namen deel aan de Alpenfahrt in 1914. Mogelijk is deze opname gemaakt bij hun vertrek of aankomst. Wie het weet mag het melden.
Een pracht van een Roadster jaren 30.
Enkele beelden van vroege Muurreclame voor Minerva.
Minerva ambulance/Multi voor Missiewerken.
En voor de liefhebbers nog 2 beelden van vroege motoren van Minerva.
De Rally 'Du Hain' van de RVCCB. is HET evenement van het jaar waar we maanden vooraf naar uitkijken.
Als je van sportieve en Grand tourisme prewar cars gebeten bent MOET je dit gezien en beleefd hebben.
En het is niet voor de kleinzieligen, want op deze zondag legden de oudjes maar liefst 150 km af over gewone kleine wegen. En dapperen waren er voldoende want maar liefst 38 wagens telde ik aan de startlijn, hoewel het er nog wel een paar meer konden zijn. En dit niet tegenstaande er nog enkele andere evenementen op dit weekend plaatsvonden, zoals het reeds geraporteerde Internationaal oldtimer treffen te Lanaken, Concours d'elegance in Antwerpen en het drukbezochte Beaullieu in de UK.
Een rasechte topper dus met top atmosfeer en wagens van diverse merken.
Alweer mooi gekozen wegen en een bezoek aan een Fort uit de tijd van Napoleon, te bezoeken met een Gids, maakten deze saus, een beetje gekruid met zon, ideale temperaturen en goed gezelschap af. St Heribert stond er letterlijk stralend bij, en knikte met een glimlach, dat het goed was.
Het pallet telde 8 Bugatti's, 4 BMW's, 3 Ballot's, Vauxhall, Chalmers, Peugeot, Lagonda, Amilcar, Sandford, Delahaye, Delage, Alfa, Ford, FN, Fiat, Hotchkiss, Nagant Â…Â…Â…Â…Â…Â… enne nog meer moois om ook volgend jaar weer naar uit te kijken...Â…Â…..
Voila voila, twee mooie vergelijkende beelden van een Hotel in de Ourthe streek anno 1920. Echt vooruitgang in er niet geboekt. De boerderij op de oude foto rechts van het hotel bevind zich wel nog in zijn oude glorie. Te zien met google earthÂ…Â…Â…Â…Â… succes.
Ons Minerva mapke werd weer aangevuld met enkele nieuwigheden, voldoende om weer een artikeltje te vullen. We wisten al dat Winston Churchil eigenaar was van een Minerva, en hij was bevriend met Charlie Chaplin. Chaplin reed vooral met Rolls, maar zou het kunnen dat hij het Minerva virus opdeed via Winston? Hieronder een foto van de Minerva van Charlie uit 1925.
Verboden foto's over te nemen, te plaatsen in sociale media e.a. !
Charlie en Winston samen op de foto.
Deze Minerva was het vervoermiddel van Chaplin in 1925
Hieronder die van Winston, reeds eerder in dit blog, samen met andere Minerva's
Onderstaande foto kregen we ingezonden van een familie hier ten lande, met de vermelding Minerva, maar wij denken eerder dat het gaat om een Brasier, Maar omdat het een mooie foto is, publiceren we hem toch.
Onderstaande is er dan wel eentje en wel uit 1913 met Nederlands kenteken.
Ook nog een hele mooie opname van een vroege Amerikaanse Minerva.
Net zoals bij foto 4 kregen we deze ingezonden uit Walonië. De familie had een Minerva in bezit eind jaren 20, maar het is niet 100% duidelijk of het er wel een is. We laten het oordeel over aan de lezer.
Ook onze vrienden uit Arabië wisten de kwaliteit van Minerva te waarderen. Een model AK werd per schip vervoerd.
Een bekend groepje soldaten.
Nog een Amerikaanse constructie.
Ergens in de jaren 30 probeerde Minerva zijn producten aan de man te brengen met een Minerva expositie in Brussel, Naamse steenweg.
Hieronder nog een vroege foto uit een carrosseriefabriek. Het voltallig personeel poseert bij hun Minerva creatie.
Nog vroeger, een Minerva motocyclette 2 pk
Maar het kon ook zwaarder met deze 2 cilinder Minerva, enkele jaren later.
En tot slot nog wat reclame gemaakt door onze oosterburen in 1913, net voor dat er een haar in de boter kwam.
Het is de regelmatige inlogger (en dat zijn er ondertussen meer dan 50.000) zeker al opgevallen dat er al een tijd geen echt nieuws verscheen op dit blog. Reden daarvoor is dat veel tijd wordt opgeslorpt door een project waarvan binnenkort meer te lezen en te zien zal zijn. Het is dus niet dat er enkel stil gezeten word. We werken ook verder aan het Excelcior verhaal welk nog niet ten einde gebreid was. Een andere rubriek in voorbereiding 'zichten uit België' met daarop natuurlijk vollen bak oude voertuigen, al of niet gedetermineerd.
Ondertussen als voorsmakend tussendoortje een mooie inzending van een lezer uit Maldegem met 2 te vergelijken beelden. Men nam een tussenpoze van ongeveer 100 jaar...Â…Â…Â… Daar hebben ze dus ook niet stilgezeten.
Ook deze foto's, prentkaarten etc.. dus welkom op dit blog.
Heeft u nog zulke in de kast of oude doos, aarzel niet ze in te zenden!
Wij zoeken dan voor u de huidige situatie op.
De pittoreske garage met telefoon nummer 54 is helaas verdwenen en maakte plaats voor moderne appartementen. Het hekwerk rechts met daarachter waarschijnlijk een groot Herenhuis werd in de jaren 30 reeds vervangen door een 'modernere' woning. Wat ook een update kreeg zijn de verlichtingspalen en natuurlijk de automobielen.
Arthur Verplaetse was in de jaren 20 en eerder chauffeur van de Familie de Backer uit Gent. Hij reed met deze wagen van Belgische Makelij. Wie weet welk fabricaat. Er is keuze tussen Imperia, Metalurgique of een Minerva met spitse radiator. Klik op de foto voor grotere weergave.
Wij zijn in ieder geval benieuwd wat het volgend jaar gaat geven...Â…Â….
Het thema was T ford, daarvan dus bijna alle soorten en formaten van 1910 tot 1927.
O.a een aantal brandweerwagens.
Minder bekend is dat de heren Chevrolet in den beginne T fords als basis gebruikten voor hun raceprojecten; genaamd Frontenac. Dit fraaie exemplaar uit 1912 hadden we al meer dan 10 jaar niet meer gezien.
Ook een deel van het verhaal van Henri. Voor de T ford en de productielijn maakte Ford Exemplaren die de letters van het Alfabet volgden. Zie hier een Model R uit 1906, welke op dit evenement voor het eerst uit de stal kwam, hoewel reeds meer dan 15 jaar in de verzameling.
Mooie Cadillac 1904. Van deze zijn we de naam kwijt. Rover?
Buick toy toneau 1909
Renault AM 1909
FN 1914 model 2700 ooit in bezit van een Argentijns Admiraal.
Nederlandse trots Spyker Double phaeton 1907. Jammer dat we hier geen geluiden kunnen bijplaatsen...Â…Â…..
Het interieur eerder karig, maar voldoende.
Helemaal nieuw voor ons, deze magniefieke Aster 1904.