De Zeebrugse haven zag zijn maritiem goederenverkeer in het eerste kwartaal van dit jaar met 11,9 procent stijgen naar 9,24 miljoen ton. Dat is een nieuw kwartaalrecord.
De Belgische kusthaven groeide aanzienlijk sneller dan de drie andere Vlaamse zeehavens. Antwerpen en Gent deden het respectievelijk 1,8 en 3 procent beter. In Oostende daalde de overslag met 4,2 procent.
Als containerhaven deed Antwerpen het wel iets beter dan Zeebrugge, want dat verkeer steeg er met 9,3 procent. Die groei compenseerde het verlies aan natte-bulklading en conventioneel stukgoed. In Zeebrugge werden in het eerste kwartaal 353.955 teu behandeld (+ 8,9 procent). Oostende kreeg als kleine containerhaven een zware verklap door het vertrek van Kursiu Linija naar Zeebrugge. Er werd dit jaar tussen januari en maart slechts 1.267 teu geteld, tweederde minder dan vorig jaar.
Deze maand komen er belangrijke verschuivingen voor de Vlaamse containerhavens. Zeebrugge verliest enerzijds de Verre-Oostendienst van Norasia aan Antwerpen, maar krijgt er anderzijds nieuwe diensten van Maersk Line (gedeeltelijk uit Antwerpen) bij, wanneer APM Terminals daar in de voorhaven aan het Koning Albert II-dok van start gaat.