Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

29-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twee nieuwe windmolens in Zeebrugge

Het Brugse schepencollege verleende een gunstig advies voor de bouw van twee windmolens in de Transportzone van de Zeebrugse havens. Nature Power en Electrabel hadden daarvoor een aanvraag ingediend. Het gaat om molens van zo'n 150 meter hoog, een stuk hoger nog dan de huidige windmolens langs de Pathoekeweg. De twee molens hebben elk een vermogen van 3 megawatt. Het schepencollege moet nu nog een advies uitbrengen over de bouwvergunning. Daarna verhuist het dossier naar de Vlaamse dienst Ruimtelijke Ordening Arohm.

© Nieuwsblad

29-06-2007 om 10:56 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Negentig nieuwe banen bij rederij WWL

Rederij Wallenius Wilhelmsen Logistics (WWL) investeert acht miljoen euro in zijn bedrijventerreinen in de Zeebrugse achterhaven. Eind volgend jaar moet de uitbreiding, die negentig nieuwe banen oplevert, klaar zijn. Wallenius Wilhelmsen Logistics heeft in de Zeebrugse achterhaven een 47 hectare grote terminal. Tegen eind 2008 moeten twee grote nieuwe gebouwen klaar zijn: het gaat om zogenaamde PDI-centra (predelivery and inspection), waar auto's, vrachtwagens en landbouwmachines kunnen worden behandeld. WWL zal in die PDI-centra technische aanpassingen doen aan voertuigen die per schip worden aangevoerd in Zeebrugge. Auto's kunnen er hersteld of herspoten worden, er kunnen andere wielen op gezet worden of er kunnen extra accessoires worden aangebracht. Onder meer Volvo, General Motors, Ford, Toyota en landbouwvoertuigenproducent John Deere zijn belangrijke klanten van WWL in Zeebrugge. Het bedrijf behandelt in de Zeebrugse haven 320.000 voertuigen per jaar. Dat komt overeen met één zesde van de totale auto-overslag van de haven. WWL heeft wereldwijd 3.200 mensen in dienst, in Zeebrugge heeft het bedrijf 65 mensen in dienst. De uitbreiding moet op termijn zorgen voor negentig extra banen. Zeebrugge is de grootste autohaven van Europa met een jaarlijkse overslag van 1,93 miljoen auto's.

© Nieuwsblad

29-06-2007 om 10:56 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
28-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Soms anderhalf uur file'

ZEEBRUGGE - Vrachtwagenchauffeur Filip Vanderstraete van transportbedrijf Gheeraert is niet te spreken over het fileleed. 'elke dag staan hier vrachtwagens aan te schuiven aan het Minervaplein. Chauffeurs die langs de Alfred Ronsestraat komen, staan hier soms anderhalf uur in de file. Het wordt nog erger wanneer de bruggen over de Vandammesluis openstaan. Dan is de verkeerschaos niet meer te overzien. Het is de tweede keer dat ik vandaag van Brugge kom en ik heb speciaal een omweg genomen om niet een uur aan te schuiven in de file. Ik heb ook grote vraagtekens rond de veiligheid. Hulpdiensten kunnen op bepaalde momenten sommige delen van de haven niet bereiken door de verkeerschaos', zegt Filip Vanderstraete. © Nieuwsblad

28-06-2007 om 08:13 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
27-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wallenius Wilhelmsen Logistics investeert 8 miljoen euro in Zeebrugge

De Zweeds/Noorse joint venture WWL gaat de dienstverlening in zijn Zeebrugse hub uitbreiden via investeringen op zijn terminal aldaar. Bedoeling is er een PDI-centrum te bouwen voor de autotrafieken die er behandeld worden en een tweede PDI-centrum voor de trafieken van ander rijdend materieel als tractors, graafmachines, landbouwtuigen, enz.

WWL heeft sinds vorig jaar vijf producten duidelijk afgelijnd, waardoor het aanbod naast maritiem vervoer ook terminalactiviteiten, technische diensten, inlanddistributie en supply chain management omvat. Op de terminal in Zeebrugge ontbrak tot dusver enig aanbod van technische diensten (als opslag, aanpassingen aan het voertuig, PDI-activiteiten, mechanische wijzigingen, enz). Daar komt nu verandering in met de bouw nog dit jaar van een complex van 4.500 m˛ voor dergelijke diensten voor wat WWL als high & heavy-lading omschrijft (tractoren, graafmachines, enz.). Volgend jaar volgt de bouw van een tweede dergelijk complex van 7.200 m˛ voor de autotrafieken. In totaal gaat het om een investering van 8 mln euro.

© de Lloyd

27-06-2007 om 17:25 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EDF grijpt controle over Qatarees aardgas in Zeebrugge

De Franse elektriciteitsproducent EDF heeft verrassend de hand kunnen leggen op het grootste deel van het aardgas uit Qatar dat via Zeebrugge wordt ingevoerd. EDF sloot een contract voor vier jaar met RasGas, een joint venture van QatarGas en de oliegroep ExxonMobil. RasGas begon dit jaar met de aanvoer van aardgas per schip (lng) uit Ras Laffan, het grootste gasveld ter wereld, naar Zeebrugge. Twintig jaar lang zal RasGas ruim 9 miljard kubieke meter gas per jaar lossen in de Zeebrugse lng-terminal.

EDF heeft de helft van dat volume gekocht. De andere helft werd gereserveerd door de historische Belgische gasinvoerder Distrigas en Suez Global LNG, allebei dochters van de Franse nutsgroep Suez.

Het contract versterkt de positie van de kernenergiegroep in aardgas, een prioriteit van EDF-topman Pierre Gadonneix. Wat EDF met het gas precies van plan is, blijft onduidelijk. 'Het gas is bestemd voor de Noordwest-Europese markt, zowel voor eigen gebruik als voor onze klanten. Het is de bedoeling om het gas zo economisch mogelijk te gebruiken', zegt een woordvoerster van EDF.

© de Tijd

27-06-2007 om 08:33 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
26-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haveninvesteringen van overheid liepen terug in 2006

De Vlaamse gemeenschap, sinds 1989 verantwoordelijk voor het havenbeleid en -beheer, besteedde vorig jaar in totaal 323 mln euro aan de vier Vlaamse zeehavens. Dat was 5,3% minder dan het jaar voordien en het laagste bedrag sinds 1999.

Uit het jaaroverzicht 2006 van de Vlaamse Havencommissie blijkt dat het vorig jaar door de overheid aan haveninfrastructuur bestede bedrag, terug is gelopen van 194 mln euro in 2003 over 190,8 mln euro in 2004 en 167,1 mln euro in 2005 tot 148,6 mln euro vorig jaar. Daarvan ging 50,9% naar Antwerpen, 27,6% naar Gent, 12,7% naar Zeebrugge en 8,8% naar Oostende. De investeringen in de maritieme toegang zijn op hetzelfde peil gebleven als vorig jaar. In totaal kwamen de Vlaamse overheidsuitgaven hiermee op 322,8 mln euro voor 2006.

© de Lloyd

26-06-2007 om 16:09 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
21-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fluxys investeert in capaciteitsuitbreiding Hub Zeebrugge

De Belgische gasnetbeheerder Fluxys investeert om de capaciteitsbeperkingen in zijn huidige ZEE Platform Service op te heffen en zo de toegang tot Hub Zeebrugge maximaal te vereenvoudigen tegen de zomer van 2008.

Die overschakeling naar een volledige ZEE Platform Service wordt mogelijk na de indienstneming van twee bijkomende regelstations die momenteel in aanbouw zijn.

Over de omvang van de investering wil Fluxys niets kwijt. 'Het gaat om een aandeel van ons totaal investeringspakket van 1,3 miljard euro', is alles wat woordvoerster Berenice Crabs er desgevraagd over kwijt wou.

 Momenteel beschikken 8 deelnemers aan het project over een capaciteitspakket van 400.000 kubieke meter per uur voor de periode van 15 december 2006 tot 30 september 2007.

Onder de volledige ZEE Platform Service zullen shippers zonder capaciteitsbeperkingen aardgas kunnen uitwisselen en zal ook de LNG-terminal als ingangspunt worden toegevoegd. Beide elementen hebben samen als resultaat dat Hub Zeebrugge virtueel wordt uitgebreid tot de volledige zone Zeebrugge.

© de Tijd

21-06-2007 om 19:04 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
20-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haven Oostende wil fusie met Zeebrugge en extra operator
Haven Oostende voert gesprekken met drie maatschappijen om als derde operator actief te worden in de Oostendse haven. Dat heeft havenvoorzitter Johan Vande Lanotte bekendgemaakt. Hij zegt voorstander te zijn van een fusie met de haven van Zeebrugge en verdedigde de aanpak om Dart Line naar Oostende te halen. ‘Er is in de haven nog plaats voor een derde operator naast Transeuropa Ferries en Dart Line, dat de activiteiten van Ferryways gedeeltelijk overneemt’, zegt Vande Lanotte. ‘De zone situeert zich op de Oosteroever. We zijn daarover in onderhandeling met drie maatschappijen en op een periode van zes maanden kunnen de terreinen operationeel zijn. Op lange termijn kan er nog een vierde operator bijkomen langs de Slijkensesteenweg.’ Vande Lanotte verdedigde de aanpak van Haven Oostende in onderhandelingen met Cobelfret en weerlegde de kritiek van de Zeebrugse havenvoorzitter Joachim Coens : ‘Als er 100 banen op de tocht staan in de eigen haven dan leggen we de prioriteiten in Oostende en hebben inderdaad niet met Zeebrugge gepraat. Maar ik blijf voorstander van een fusie van beide havens. We worden dan groter, kunnen ons sterker profileren in het buitenland en hoeven elkaar geen concurrentie meer aan te doen.’

De Standaard/Belga

Note:

Dan vraag ik me af als de fusie een feit zou zijn hoe ze dan zouden hebben gerageerd op gans die " Ferryways " affaire. Dit is op zich een schoolvoorbeeld van waarom een dergelijke fusie verloren moeite zou zijn , elk zou op het einde van de rit voor z'n eigen belangen streven.
Of denken ze op deze manier hun visserijambities verder te kunnen waarmaken , of , of , of ..... , ja men weet het nooit met die gasten é.
Nu wat dus wel vaststaat is dat VDL zich idd meer gaat laten gelden nu in Oostende sedert z'n stap terug op nationaal vlak. Misschien dat z'n ambities verder gaan dan enkel Oostende , wie weet we zullen het vroeg of laat wel  te horen krijgen .

20-06-2007 om 14:26 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Transfennica start dienst op Bilbao
Ro/ro-rederij Transfennica begint eind september een lijndienst vanuit Zeebrugge op Bilbao voor het vervoer van onbegeleide trailers. De nieuwe Trans Iberia service is volgens de rederij een gat in de markt, omdat vrachtwagenverkeer op deze route steeds moeilijker wordt door aanscherpingen in de Europese regelgeving. Transfennica zal drie aanlopen per week bieden en een transittijd van 38 uur.

Nieuwsblad Transport

20-06-2007 om 13:59 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrachtferry verdacht van olielozing op Noordzee

De kapitein, twee werktuigkundigen, de reder en eigenaar Cobelfret van de vrachtferry Undine riskeren fikse boetes voor illegale olielozing in de Noordzee. De Undine pendelt tussen Zeebrugge en het Engelse Dagenham en zou op 12 juni 2001 een oliespoor van 30 kilometer lang en 80 meter breed in zijn zog hebben achtergelaten. Gisterochtend werd de zaak uitvoerig gepleit op de Brugse correctionele rechtbank en er werd onder meer gekeken naar videobeelden van het observatievliegtuig dat het oliespoor opmerkte. Het goedje kwam in zee terecht via water dat naar buiten werd gepompt. De pomp die dit water hoort te filteren was vervangen door een niet-gekeurd exemplaar en de sensor die de olieconcentratie van het water registreert was foutief ingesteld. Normaal hoort een schip olieafval tegen betaling in de haven achter te laten. Volgens de verdediging van de Undine lag het oliegehalte van het geloosde water binnen de normen maar de openbare aanklager weerlegt dit. 'Indien dit waar was dan zou het spoor niet zichtbaar geweest zijn vanuit de lucht,' aldus de aanklager. Bij toepassing van de internationale wetgeving kan de rechter een boete opleggen tussen 2,5 en 5 miljoen euro. Vonnis op 11 september.

© Nieuwsblad

20-06-2007 om 10:21 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
19-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.C2C Lines vergroot capaciteit op Ierland

Coast to Coast Lines (C2C),

de combinatie van het Antwerpse Cobelfret en het Zeebrugse ECS, zet een groter schip in op haar verbinding met Ierland. C2C verzorgt vanuit Zeebrugge drie afvaarten per week naar de Ierse havens Waterford en Warrenpoint. Daarbij werden totnogtoe drie schepen ingezet. Deze week vervangt het de "C2C Aquarius," goed voor 735 TEU, door de "Spica. J," met een capaciteit van 962 TEU. De Spica J. is 139,50 meter lang en 22,20 meter breed. Afgeladen ligt het 7.30 meter diep. Beide schepen zijn eigendom van de Duitse rederij Jungerhans.

© de Lloyd

19-06-2007 om 21:51 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Havens Zeebrugge en Luik gaan samenwerken

Tijdens een recent bezoek van havenvoorzitter Joachim Coens aan Luik, hebben beide partijen van gedachten gewisseld over de samenwerkingsmogelijkheden die er zijn tussen de zee- en de binnenhaven. Volgens Emile-Louis Bertrand, directeur-generaal van de haven van Luik, zijn de verhoudingen tussen de zee- en de binnenhavens veranderd als gevolg van de mondialisering en de explosie van het containerverkeer in de zeehavens. Met het oog op een vloeiend hinterlandverkeer sluiten de zeehavens steeds meer akkoorden met binnenhavens. Later dit jaar zullen de havenautoriteiten van Zeebrugge vergezeld van de private havenondernemingen nog een bezoek brengen aan de haven van Luik.

© de LLoyd

19-06-2007 om 21:48 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
18-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SIPG investeert in haven Zeebrugge

De Chinese Shanghai International Port Group (SIPG) zal nog dit jaar € 45 miljoen investeren in de haven van Zeebrugge. Met dag bedrag wil SIPG 40 % kopen van de APM-containerterminals in de Zeebrugse haven. APM maakt deel uit van de Deense groep Maersk-Moller, de grootste terminaloperator in Zeebrugge. De interesse van de Shanghai Port Group in het verwerven van een minderheidsbelang in de Belgische terminal wordt opmerkelijk genoemd. Voor de Chinezen zou het immers de eerste overzeese investering worden. Vermoed wordt dat dit de voorbode is van nog meer Chinese investeringen in Europese of Amerikaanse haventerminals. SIPG is de beheerder van de grootste containerhaven. De Zeebrugse haven verwacht dat door de samenwerking ook de trafiek met China zal toenemen en hoopt dat er nog meer Chinese reders naar België zullen komen. (MH)

18-6-2007

© De Standaard

18-06-2007 om 10:57 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
11-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Transportzone barst uit zijn voegen'

Directeur pleit voor nieuwe locatie in Zeebrugse haven ZEEBRUGGE -

De Transportzone in Zeebrugge viert dit jaar zijn 25ste verjaardag. Maar de zone zit overvol, en uitbreiding lijkt niet voor morgen. Ook het probleem van de Oost-Europese truckchauffeurs die op de openbare parking een ravage aanrichten, is nog lang niet opgelost.

De Transportzone in Zeebrugge biedt sinds 1982 450.000vierkante meter oppervlakte aan havenbedrijven die niet 'watergebonden' zijn. Een zestigtal bedrijven uit de transportsector en uit de distributie hebben er een vestiging. Maar de zone is het slachtoffer van zijn eigen succes. 'Sinds deze maand is elke vierkante meter bedrijventerrein verkocht', zegt Jaak De Vuyst, directeur van de nv Transportzone. 'Er is dringend nood aan een nieuwe zone. Anders laten nieuwe bedrijven Zeebrugge links liggen en kiezen ze voor Vlissingen of Duinkerken.

' Maar een uitbreiding is niet eenvoudig. Er ligt een ontwerp klaar om de zone in zuidelijke richting uit te breiden, maar daarvoor is een bestemmingswijziging nodig, want het gebied staat nu nog ingeschreven als landbouwzone. In afwachting daarvan barst de transportzone stilaan uit zijn voegen, en dat zorgt voor heel wat problemen. 'De wegeninfrastructuur heeft de enorme groei niet kunnen volgen', zegt Jef Huyben, commercieel directeur bij European Containers, met 51hectare het grootste bedrijf in de transportzone. 'Er rijden hier steeds meer en steeds grotere vrachtwagens, maar dat kunnen de wegen niet meer aan.

' De explosieve toename in trafiek heeft ook een ander probleem met zich meegebracht. 'Elke vrijdagavond komen een massa Tsjechische, Poolse en Litouwse truckchauffeurs hun vrachtwagen hier op de openbare parking zetten om het weekend door te brengen', zegt Jaak De Vuyst. 'Die laten een enorme hoeveelheid afval achter, en heel vaak komt het tot zware vechtpartijen tussen de verschillende nationaliteiten. Het stadsbestuur weet dat, en het probeert er ook tegen op te treden. De beste oplossing zou zijn om de parking aan het Total-tankstation betalend te maken.'

Gisteravond zaten vertegenwoordigers van tien bedrijven uit de transportzone samen met het Brugse stadsbestuur, het havenbestuur en de douane om een oplossing te vinden. 'Ik hoop dat we via dat overleg tot een oplossing kunnen komen die het probleem van de vervuiling en de overlast volledig wegneemt', zegt schepen van Leefmilieu Moniek Boydens (CD&V).

©Nieuwsblad

11-06-2007 om 16:10 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
08-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brugge: Geen ondertunneling N31 in Lissewege op korte termijn
De ondertunneling van de N31-expresweg Brugge-Zeebrugge op het grondgebied Lissewege is niet voor morgen. Dat heeft schepen Jean-Pierre Vanden Berghe donderdagavond meegedeeld op een bewonersvergadering. Alle middelen worden de volgende tien jaren geďnvesteerd in het beveiligen van de N31 in Sint-Andries en Sint-Michiels. Daar is het verkeer op de N31 drukker. De volgende maanden wordt wel 900.000 euro geďnvesteerd in de bovengrondse doortocht van de N31 in Lissewege. De werken hebben vooral tot doel de veiligheid rond de basisschool De Lisblomme te verbeteren. Die school ligt pal naast de N31. Prioriteit gaat uit naar veilig voet- en fietsverkeer.

Focus

08-06-2007 om 14:34 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
06-06-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brugge: Infrabel schaft 4 overwegen tussen Beernem en Oostkamp af

Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, werkt volop aan de voorbereiding van de aanleg van het 3e en 4e spoor tussen Gent en Brugge en maakt van deze spooruitbreiding gebruik om de vier resterende overwegen tussen Beernem en Oostkamp af te schaffen. In het kader van deze werken moeten er een aantal onteigeningen van percelen gebeuren op het baanvak Beernem - Oostkamp. Infrabel informeert deze week de eigenaars van de percelen over de onteigeningsprocedure en organiseert tijdens de tweede helft van juni enkele infosessies voor de betrokkenen.

Focus

06-06-2007 om 14:21 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!