Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

26-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge verliest tweede feederdienst

De Franse rederij CMA CGM haalt na haar Ierse feederdienst nu ook de Arc Atlantique in Zeebrugge weg. Die wekelijkse lijndienst bedient een aantal havens langs de Franse Atlantische kust. De Reggeborg van 558 teu wordt op 13 november voorlopig voor de laatste keer in Zeebrugge verwacht. Daarna wordt Le Havre voor CMA CGM de enige draaischijf voor alle transshipmentlading naar Duinkerken, La Pallice, Bassens (Bordeaux) en Montoir. De verhuizing kadert in de plannen van de rederij om Le Havre maximaal te gebruiken als Noord-Europese hub. De Reggeborg zal in de Normandische haven niet alleen afmeren aan de nieuwe Terminal de France, maar ook aan de Quai de l’Europe. CMA CGM heeft zowel in Le Havre als Zeebrugge een belang in de gebruikte terminals. Woensdag maakte de rederij bekend dat ze nu ook een participatie van 30 procent in de containerterminal van Duinkerken neemt. Vorig jaar werd daar 210.000 teu behandeld. De rederij heeft vijf lijndiensten in de Noord-Franse haven. Behalve de Arc Atlantique zijn dat diensten naar de Franse Antillen, Marokko, West-Afrika en Noord-Amerika.

NT

26-10-2006 om 18:36 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
23-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugse haven heeft al drie goede kwartalen achter de rug

Tijdens de eerste drie kwartalen van 2006 is de goederentrafiek in de Zeebrugse haven met 12,7 procent toegenomen. Er is nu al 29 miljoen ton de haven gepasseerd. De prognose gaat naar 38 miljoen tot eind dit jaar. Dat is een absoluut record. Vorig jaar klokte Zeebrugge af op 34,6 miljoen ton. De trafiekgroei stuwt ook de werkgelegenheid omhoog. De havenarbeiders presteerden in 2006 al 8,2 procent meer shifts dan in dezelfde periode vorig jaar.

Focus

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Zeebrugge op weg naar recordjaar

Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar is de goederentrafiek in de Zeebrugse haven met 12,7 % gegroeid tegenover dezelfde periode vorig jaar. Op dit ogenblik is er al 29 miljoen ton verhandeld. Vermoedt wordt dat over het hele jaar een cijfer van 38 miljoen ton zal gerealiseerd zijn. Dat is een absoluut record. Vorig jaar strandde Zeebrugge op 34,6 miljoen ton. De containertrafiek steeg met 13,9 %, rijdende goederen met 3,1 % en stukgoed met 5,1 %. De vloeibare bulk kende zelfs een stijging met 39,5 %, maar dat is vooral te wijten aan een zwak vorig jaar. (MH)

De Standaard

23-10-2006 om 12:44 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
18-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PortConnect boekt meer trafiek

Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar heeft de logistieke dienstverlener PortConnect zo'n 20% meer containers verscheept van en naar de haven van Zeebrugge. Als die trend zich doorzet, dan zal PortConnect dit jaar afsluiten met een globaal volume van 150.000 TEU.

PortConnect, een samengaan van het Zeebrugse havenbestuur MBZ (60%) en de Oostendse baggergroep Decloedt (40%), verzorgt de aan- en afvoer van containers en ondeelbare stukken van en naar Zeebrugge wanneer de markt daarvoor nog geen oplossingen biedt aan het Zeebrugse havenclienteel. PortConnect verzorgt zowel zee- als binnenvaartverbindingen.

De rederij bedient alle zeehavens in de Hamburg/Le Havre-range, alsook alle inlandcontainerterminals in België en (in functie van de vraag) langsheen de Rijn tot in Bazel. PortConnect zet hiervoor drie zeeschepen in, met name de "Mosa" (262 TEU), de "Ara Zeebrugge" (366 TEU) en de "Rassil" (200 TEU), en zes binnenschepen met een capaciteit van 32 tot 90 TEU.

de Lloyd

18-10-2006 om 22:09 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
17-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CMA CGM heroriënteert feederdienst van Zeebrugge naar Le Havre

De rederij gaat het vaarschema van de feederdienst Noord-Europa/VK-Ierland aanpassen. De aanloop in Zeebrugge wordt geschrapt ten voordele van Le Havre en ook Belfast wordt voortaan bediend. Het vaarschema van het containerschip "Enforcer" van 750 TEU zal er als volgt uitzien: Le Havre, Belfast, Liverpool, Dublin en terug naar Le Havre. De laatste aanloop in Zeebrugge zal plaatsvinden op 28 oktober.
Anderzijds versterkt de rederij haar Aziatische NCX-loop door er een negende schip aan toe te voegen. Dit gaat gepaard met de toevoeging van Beiroet aan het vaarschema. Deze haven wordt de hub voor de havens in het Midden-Oosten die per feeder bediend worden.

17-10-2006 om 22:38 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
13-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Exmar wil belgische havens bedienen

De Belgische gastankerrederij Exmar wil na de jongste herschikkingen in de Belgische energiesector ook aan België aardgas leveren. Als Exmar groen licht krijgt, zegt het binnen de 6 maanden met gastankers van 130.000 of zelfs 150.000 m³ gas te kunnen leveren via Zeebrugge en rechtstreeks aan de Antwerpse industrie.

GVA

13-10-2006 om 14:59 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Europa geeft fiat voor subsidiëring containerkustvaart

De Europese Commissie heeft vrijdag ingestemd met het plan van de Vlaamse regering om subsidies te verlenen aan de containerkustvaart vanuit Zeebrugge. Dat heeft de Commissie meegedeeld. De Vlaamse regering wil tussen 2006 en 2008 6,24 miljoen euro vrijmaken voor de ontwikkeling van de binnenvaart tussen de kust en het achterland. Er worden subsidies verleend voor de bouw of reconstructie van binnenschepen die kunnen varen op het gedeelte van de zee tussen Zeebrugge en de monding van de Westerschelde in Nederland. De steun kan ook dienen voor het opstarten van geregelde containerdiensten tussen Vlaamse kusthavens en het achterland. De Commissie steunt het initiatief. (dwm)

BELGA

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Cobelfret krijgt Europese subsidie

De rederij Cobelfret, die vooral in Zeebrugge en Antwerpen actief is, heeft gisteren van de Europese commissie een subsidie van 867.000 euro gekregen voor de verdere ontwikkeling van haar containerlijn tussen Zeebrugge en het Deense Esbjerg. Minister van Mobiliteit Renaat Landuyt verkreeg de subsidie op een bijeenkomst over duurzame mobiliteit in de Raad van Europa in Luxemburg. Bedoeling van het project van Cobelfret is zoveel mogelijk vrachtwagens van de weg te houden. Cobelfret bouwt momenteel een netwerk van containertransport over het water uit vanuit Ierland over Engeland en Noord-Frankrijk, tot Zeebrugge en Noord-Europa. Via de uitbouw van de vrachtverbinding naar Esbjerg moeten minder goederen vanuit ons land naar Noord-Europa worden gebracht via de weg.

HLN

13-10-2006 om 14:22 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
12-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Romeinse en middeleeuwse sporen in achterhaven

Onverwachte archeologische vondsten gaan havenuitbreiding vooraf

In de Zeebrugse achterhaven hebben archeologen van Raakvlak de voorbije maanden enkele opmerkelijke vondsten gedaan. Waar straks het Zuidelijke insteekdok verder wordt uitgebreid werd een middeleeuwse hoeve opgegraven en zijn Romeinse sporen gevonden. In de komende jaren wil het havenbestuur en Raakvlak de ruime site daarom nog verder onderzoeken. In de achterhaven van Zeebrugge wordt de zogenaamde Toyotakaai van het Zuidelijke Insteekdok vandaag al verder richting binnenland uitgebreid. ,,Maar de archeologen gaan ons voor'', glimlacht havenvoorzitter Joachim Coens. ,,Sinds 1998 hebben we zo al goed 550.000 euro in archeologisch vooronderzoek geïnvesteerd op en rond de Toyota stijgers en kaaimuur. Zo proberen we ook oog te hebben voor de historiek van de haven.'' Sinds 1970 werden al veel archeologische ontdekkingen gedaan. Ook het nieuwe onderzoek voor de geplande uitbreiding van het Zuidelijk dok heeft voor verrassingen gezorgd. Een ploeg van vier arbeiders, enkele vrijwilligers en twee projectarcheologen hebben sinds mei een middeleeuwse hoeve met een walgracht opgegraven en vonden ook Romeinse resten.

Middeleeuwse hoeve

,,De hoeve kwam al in 2001 aan het licht'', vertelt archeoloog Wouter De Maeyer. ,,Een rechthoekige woonst wordt er omgeven door een gracht. In de omgeving vonden we zelfs enkele kuilen met de kadavers van vijf kleine kalfjes en een hond. Die werden daar in de veertiende of begin vijftiende eeuw begraven.'' Tijdens een tweede fase van de opgravingen werd om de vijftien meter een proefsleuf gegraven op zoek naar archeologische aanwijzingen. Op een hectare werden opnieuw sporen ontdekt uit de 11de en 12de eeuw. ,,Op een hogere zandrug vonden we plots ook een Romeinse site'', zegt Wouter. ,,Door de bedreiging van de havenuitbreiding zijn we al begonnen met het opgraven van de Middeleeuwse sporen. De Romeinse resten zijn voorlopig niet meteen bedreigd.''

Veenwinningskuilen

Ook op de andere middeleeuwse site werd een walgracht ontdekt. ,,In de buurt troffen we enkele veenwinningskuilen aan. Veen werd toen gebruikt voor verwarming en het koken.'' Enkele grachten werden ook in de volgende eeuwen nog gebruikt. Daarin werden enkele mooie Middeleeuwse voorwerpen gevonden. ,,Het gaat om deksels in baksteen, een voet van een kandelaar, duizenden scherven, een schaats in bot en een lakenloodje voor wolbewerking.'' Het Zeebrugse havenbestuur overweegt om deze en vorige vondsten tentoon te stellen voor het grote publiek. De komende jaren wordt het gebied van de achterhaven nog verder onderzocht.

NB

12-10-2006 om 14:23 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
09-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.M/V Otello gedoopt in Zeebrugge

Op zaterdag 7 oktober 2006 werd de M/V Otello, de laatste nieuw opgeleverde car carrier van Wallenius Lines, gedoopt door Mevr. Mary Bell, voorzitster van Caterpillar Logistics Services Inc. en vice-voorzitster van Caterpillar Inc. De plechtigheid vond plaats op de Sea-Ro terminal langs de Canadakaai in de Zeebrugse achterhaven. De M/V Otello wordt ingezet op de wereldwijde routes van Wallenius Wilhelmsen Logistics. De Otello is de tweede oplevering in een nieuwe reeks car carriers van Wallenius Lines.

De afmetingen blijven dezelfde als haar voorgangers (199 x 32 x 11m), maar Wallenius dreef de capaciteit op tot 6.700 auto's. Het ontwerp van de volgende vijf schepen uit de reeks dat gebouwd wordt bij DSME tussen 2007-2009 zal 28 meter langer zijn en een capaciteit hebben van 8.000 auto's. Wallenius Lines en Wilh. Wilhelmsen hebben een prestigieus nieuwbouwprogramma lopen, bestaande uit bijna 50 nieuwe car carriers voor levering tussen 2006 en 2009. Deze schepen zullen ingezet worden in de gezamelijk beheerde rederijen Wallenius Wilhelmsen Logistics, EUKOR en ARC.

09-10-2006 om 16:06 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
07-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaanderen mag containerkustvaart steunen

De Vlaamse regering mag financiële steun geven aan de containerkustvaart vanuit Zeebrugge. Dat blijkt uit documenten van de Europese Commissie. Door de toenemende containertrafiek en de binnenvaart staan de bruggen in Zeebrugge vaak open en dat veroorzaakt files. Daarom wil de Vlaamse regering dat de binnenschepen langs de kust naar Vlissingen varen om daar de binnenwateren op te raken. Daarvoor moeten de binnenschepen aangepast worden voor de kustvaart en de regering voorziet daarvoor 6,2 miljoen euro. De Europese Commissie moet volgende week beslissen of dat mag, maar zou er geen probleem in zien.

vrt

07-10-2006 om 14:52 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
06-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1,4 miljoen euro voor reconversie legerkazerne Lissewege

De Vlaamse regering trekt 1,4 miljoen euro uit voor de aankoop en herbestemming van de oude legerkazerne in Lissewege. Dat heeft Vlaams minister van economie Fientje Moerman beslist. De legerkazerne van Lissewege staat al drie jaar leeg en moet plaats ruimen voor een lokaal bedrijventerrein. Daar zullen zonevreemde bedrijven uit de regio zich kunnen vestigen. De West-Vlaamse Intercommunale WVI tekent de plannen voor de industriezone. Waar mogelijk zullen de oude legergebouwen een nieuwe functie krijgen

focus

06-10-2006 om 19:40 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw dok zet al 140 mensen aan het werk

Containerterminal officieel geopend

ZEEBRUGGE - Het was gisteren een grote dag voor de zeehaven. Al sinds april kwam het gloednieuwe dok van APM Terminals langzaam op gang, gisteren werd de containerterminal van wereldformaat officieel geopend. Het AlbertII-dok Zuid krijgt zo, jaren na de Katoennatie, eindelijk een nieuwe bestemming. Goed twee jaar geleden werd APM Terminals Zeebrugge nv, onderdeel van de Deense gigant AP Moller-Maersk Group, voor 36 jaar concessiehouder van het Zeebrugse Albert II-dok Zuid. Vandaag al is de kaai operationeel voor een capaciteit tot 850.000 TEU, wat staat voor een container van 20 voet.

Langs 900 meter kaai staan zeven van de grootste containerkranen ter wereld, daarachter ligt 48 hectare eigenlijke terminal. De mogelijkheden zijn gigantisch en creëren volgens het havenbestuur 500 directe jobs. ,,De nieuwe terminal is vooral een boost voor de economie in Vlaanderen en België'', zegt managing director Rob Boer. ,,De terminal zorgt al voor 140 jobs.'' Het APMT-verhaal is allerminst af. Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) opende gisteren het eerste hoofdstuk, het einde is nog lang niet geschreven. Wanneer de terminal binnen een tiental jaar op volledige capaciteit zal draaien, zullen er 500 mensen werken. Het Zeebrugse havenbestuur schat het aantal indirecte jobs op nog eens 500. De totale concessie gaat tot 1.300 meter kaai en 84,5 hectare containerterminal.

Nog uitbreiden ,,De jaarlijkse capaciteit in TEU kan bij een volledige ontwikkeling nog meer dan verdubbelen tot 2.000.000 TEU'', knikt de Zeebrugse managing director Rob Boer. ,,Ons aantal kranen kan uitbreiden tot elf.'' De eerste aanzet werd al gegeven door een samenwerkingsovereenkomst met de Chinese havenmastodont Shangaï International Port Group (SIPG). APM Terminals International ondertekende eind vorige maand nog de participatie van SIPG voor 40 procent waardoor ook de investeringsmogelijkheden in Zeebrugge groeien. APMT is alvast overtuigd van de grote voordelen van de zeehaven. Zeebrugge ligt vlakbij de belangrijkste scheepvaartroutes in Noordwest Europa en vlakbij de monding van de Schelde. Bovendien heeft de APMT-kaai een diepte tot 16 meter. Door de verdieping en de verbreding van de haventoegang kan Zeebrugge ook zeegiganten op wereldniveau aan. APMT heeft haar hoofdkantoor in Den Haag en baat meer dan 40 containerterminals uit in 25 landen.

NB

06-10-2006 om 09:55 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
04-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHZ optimaliseert uitrusting

CHZ, waarin PSA/HNN samenwerkt met CMA CGM, zet bijkomend materieel in op zijn terminal om de stijgende volumes aan te kunnen. Naast de vier straddle carriers die vanuit Antwerpen werden overgeheveld, staan er nog elf bijkomende tuigen op het programma, waarvan er twee uitgerust kunnen worden voor twinlift-hijsbewegingen.

Leverancier van de eerste zeven nieuwe straddle carriers is Kalmar. CHZ heeft bij ZPMC (Shanghai) ook nog drie superpostpanamax kranen in bestelling, die medio volgend jaar zullen geleverd worden. Zij zullen een hefcapaciteit van 75 ton hebben. De terminal denkt ook aan de bestelling van twee RMG-spoorkranen bij de Chinese constructeur. Het zouden single-lift kranen worden met een hefvermogen van 40 ton.

Deze kranen moeten de zes sporen bedienen die op de westkaai van de terminal over een lengte van 700 m lopen. Deze kranen kosten zo'n 2 miljoen euro per stuk. Als de bestelling doorgaat, wordt het eerste heftuig geleverd samen met de drie superpostpanamax kranen.

de Lloyd

04-10-2006 om 15:29 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugse Visveiling neemt "riante voorsprong" op Oostende

Door de sterke aanvoercijfers van de afgelopen 2 maanden nam de Zeebrugse Visveiling (ZV) een serieuze voorsprong op concurrent Oostende. In augustus realiseerde ZV een marktaandeel van 60,50 %, mede door de grote aanvoer van Tong uit de Golf van Gascogne en de daarbij horende hoge prijzen.
September overtrof echter alle verwachtingen met een recordaanvoer van 1.311.000 kg. De Zeebrugse Visveiling realiseerde daarmee meteen haar beste septembermaand sedert 2001, met een marktaandeel van 61,76 %. De aanvoer bestond in september vooral uit pladijs, kabeljauw en tongschar van extra kwaliteit. Dit werd door de kopers fel gesmaakt en beloond met goede prijzen.
De Zeebrugse Visveiling is op goede weg om haar jaaromzet van 2005 te verbeteren. "De reders geven dus een duidelijk signaal aan de overheid dat ZV hun thuishaven bij uitstek is," zegt commercieel directeur Eddy Landuyt.

SoB

04-10-2006 om 13:14 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
03-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge : Maritiem evacuatieplatform in gebruik

In het maritiem opleidingscentrum in Zeebrugge is een nieuw evacuatieplatform voor reddingsoefeningen in gebruik genomen. Bij het platform behoren ook een gesloten overlevingsboot voor 22 mensen en een snellere reddingsboot. Het project heeft zo'n 300. 000 euro gekost, een groot deel daarvan is betaald door de VDAB en het baggerbedrijf Jan De Nul. Het nieuwe platform is een belangrijke stap voor de verdere uitbouw van de veiligheids-opleidingen voor de scheepvaart. Elk bemanningslid van een zeeschip moet een verplichte veiligheidscursus volgen. Dat kan nu dus ook in Zeebrugge.

focus

03-10-2006 om 00:49 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!