Foto



Get Firefox!
http://www.tijd.be/rss/economie.xml
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Havensprokkels en streeknieuws

30-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100-jarig bestaan haven Zeebrugge wordt gevierd in 2007

Volgend jaar wordt het 100-jarig bestaan van de haven van Zeebrugge in het lang en het breed gevierd. Dat heeft Burgemeester Patrick Moenaert deze middag bekend gemaakt. De Zeebrugse haven werd in 1907 door toenmalig koning Leopold 2 plechtig geopend, en dat zal precies 100 jaar later tot grote feestelijkheden leiden. De stad, die ook de grote middelen wil inzetten, zal vanavond in de gemeenteraad een coördinator aanwijzen, die de activiteiten van de MBZ, de Maatschappij der Brugse Zeevaartinrichtingen, het stadsbestuur, Brugge Plus en andere organisatoren moet kneden tot één gezamenlijke viering. In de voorbije maanden werd Zeebrugge reeds klaargestoomd voor het evenement. Postzegel Er komt alvast een postzegel die het historische feit luister moet bijzetten. De filatelieclub Zeventorentje heeft dat met bijstand van de burgemeester rondgekregen. Geen sinecure, want postzegels worden steeds minder gebruikt en verzameld, waardoor De Post niet zo snel meer op dergelijke vragen ingaat. Sail De details liggen nog verre van vast maar het ziet er naar uit dat ook heel wat grote zeilschepen van weleer ook naar Zeebrugge zullen komen om het evenement de nodige luister bij te zetten.

(Stadsomroep Brugge)

30-06-2006 om 11:00 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
29-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Havens blijven cruciaal voor Vlaamse economie

De Vlaamse havens vertegenwoordigden in 2004 ruim 15,1 % van het bruto binnenlandse product van de regio. Dat blijkt uit een analyse van de Nationale Bank van België (NBB). De havens van Antwerpen, Gent, Zeebrugge en Oostende zorgden volgens de cijfers daarbij voor een toegevoegde waarde van € 24,97 miljard. Daarvan nam de Antwerpse haven ruim 64 % voor haar rekening. De sector zorgde bovendien voor 105.489 rechtstreekse jobs. Daar kwam bovendien nog een onrechtstreekse tewerkstelling van 242.000 eenheden bij. Dat is in totaal goed voor ongeveer 11,3 % van de Vlaamse werkgelegenheid. Dat toont volgens de NBB aan hoe afhankelijk Vlaanderen wel is van zijn havens. Er werd dan ook gewezen op de grote verantwoordelijkheid van de politici die het Vlaamse havenbeleid onder hun hoede hebben.

DS

29-06-2006 om 10:35 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
27-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge: vrachtwagen rukt bovenleiding spoor af

Net na de grote stroompanne vanmorgen gebeurde nog een ongeval met een vrachtwagen in Zeebrugge. De bestuurder ramde een elektriciteitspaal en vernielde de bovenleiding van het spoor. Het ongeval gebeurde rond half twaalf. In zijn val scheurde de paal de zijkant van de vrachtwagen open waardoor duizenden waterflessen op de grond terechtkwamen. Omdat de bovenleiding van het treinverkeer in Zeebrugge geraakt was, liep het goederenvervoer in de westelijke voorhaven vertraging op. Het duurde meer dan een uur voor alles weer normaal verliep.

vrt

27-06-2006 om 20:49 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
24-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fluxys blijft investeren in Zeebrugge

za 24/06/06 -

Aardgasnetbeheerder Fluxys gaat in de toekomst blijven investeren in de gasbevoorrading vanuit Zeebrugge. Het bedrijf heeft nu al een terminal voor vloeibaar gas in de voorhaven. De directie wil de volgende jaren 400 miljoen euro investeren in ons land. Er komt onder meer een tweede aardgasleiding tussen Eynatten en Zeebrugge. Fluxys verwacht dat de gasmarkt de volgende jaren nog zal groeien en Zeebrugge moet daarin een belangrijke rol spelen.

vrt

24-06-2006 om 17:26 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
21-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Railferry tussen Hull en Zeebrugge in de maak

Het Britse adviesbureau Focal werkt hard aan plannen voor een railferry tussen Hull en Zeebrugge. Focal gaat er vanuit eind dit jaar te kunnen varen en hoopt eind augustus concretere informatie te kunnen geven. Het bureau heeft inmiddels een subsidie van 2,5 miljoen euro uit het Marco Polo programma van de EU ontvangen om het project verder op de rails te zetten.
De railferry zou vooral aantrekkelijk zijn voor spoorvracht naar bestemmingen in het midden of noorden van Groot-Brittannië die ver af liggen van de Kanaaltunnel. Daarnaast wordt gedacht aan gevaarlijke stoffen of andere lading die niet van de tunnel gebruik mag maken.
Volgens het Britse RAIL Magazine hebben grote spoorvrachtbedrijven als EWS, Freightliner, DRS en Jarvi Fastline al belangstelling getoond voor een nieuwe railferry. Volgens het Zweedse Cruise & Ferry hebben behalve ABP ook Inter Ferry Boats, Railion, EWS, DHL, Exel, VCK en PD Ports bij het project aangesloten.
Focal-directeur Rod Hilditch heeft vorige week gesproken met havenexploitant ABP Hull om de plannen aan die kant verder uit te werken. Bij ABP in Hull bestaat echter, ook na de vergadering van deze week, nog veel onzekerheid.
Zo zou de railferry oorspronkelijk gaan naar IJmuiden om uiteindelijk zelfs aan te sluiten op de Betuwelijn. Wegens ‘werkzaamheden in de haven’ is IJmuiden echter afgevallen. Ook de Suezhaven in Amsterdam is genoemd, maar ook daar waren geen mogelijkheden. Nu spreekt Focal daarom van Zeebrugge, waar echter ook nieuwe aansluitingen voor een railferry noodzakelijk zijn. ,,We kunnen de eerste tijd als gewone ferry gaan varen maar denken dat de spooraansluitingen binnen een maand of drie daarna geregeld kunnen worden,’’ zegt Hilditch daarover. Havenexploitant ABP Hull is ‘zeker geïnteresseerd in het project’. Dat het op korte termijn gerealiseerd wordt is echter twijfelachtig, wordt daar aan toegevoegd. ,,We moeten veel duidelijkere plannen op tafel krijgen voordat we ons verder vastleggen’’, stelt een woordvoerder.
Een praktisch probleem is al dat de spoorcapaciteit van en naar de haven van Hull op dit moment volledig vol zit. ABP investeert bijna 20 miljoen euro in een uitbreiding van de spoorlijn naar de haven, maar die zal niet voor begin 2008 gerealiseerd zijn. ,,Het is voor ons zeker geen project op de korte termijn’’, aldus de woordvoerder. Een ander praktisch probleem is het vinden van een schip.
Er werd gedacht aan de ‘Stena Scanrail’ die door Stena Line wordt ingezet tussen Frederikshavn en Göteborg, maar het is nog niet duidelijk of de Zweden bereid zijn om dat schip uit te charteren.
Focal is een adviesbureau voor de internationale vrachtwereld maar treedt in dit geval zelf op als projectleider. Voor het project hebben de Britten speciaal het bedrijf Rail Ferry Transport Services Ltd opgericht.

NT

21-06-2006 om 14:29 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
14-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeereus vaart haven binnen

ZEEBRUGGE -

Het containerschip CMA CGM Medea is gisteren de Brugse zeehaven binnengelopen. De mastodont onder Franse vlag is reusachtig. Met 350 meter lengte en 42,8 meter breedte heeft het containerschip een totale vervoerscapaciteit van maar liefst 9.415 TEU, waarbij 1 TEU staat voor een container van bijna zes meter. De mastodont is daarmee het grootste containerschip dat Zeebrugge ooit binnenliep. Het schip behoort tot een reeks van acht identieke schepen van de rederij en werden gebouwd door de Zuid-Koreaanse werf Hyundai. Met de acht zeereuzen wil CMA CGM tegemoet komen aan de sterk groeiende vraag naar scheepsruimte, vooral op de routes van en naar China. Het schip ligt afgeladen 14,50 meter diep, in Zeebrugge was dat twaalf meter. De schroef is van brons en heeft een diameter van 9,2 meter. Tijdens de aanloop in de West-Vlaamse zeehaven werden 1.596 containers gelost en geladen. Dat laden en lossen ging overigens niet zo vlot in de twee eerdere havens. De CMA CGM Medea kwam in Zeebrugge aan met een vertraging van bijna twintig uur. In Hamburg en Rotterdam was er een tekort aan beschikbare arbeiders door het plotse warme weer en het Wereldkampioenschap voetbal.

NB

14-06-2006 om 10:20 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
08-06-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeebrugge verwacht de CMA CGM Medea

De haven van Zeebrugge zal maandagavond het grootste containerschip in zijn bestaan ontvangen, de "CMA CGM Medea" van 9.415 TEU. Het schip zal op de CHZ-terminal in de voorhaven aanmeren. Het is het eerste schip van die omvang dat ingezet wordt op de gezamelijke dienst met CSCL. Voor CMA CGM dat vier schepen zal inzetten, gaat het om de FAL II-dienst, die bij CSCL dan weer de naam AEX 7 meekreeg. Deze laatste rederij zal vier andere schepen met dezelfde capaciteit inzetten.


CMA CGM Medea :

- 17 containers naast elkaar op dek
- dwt of 117.800 ton
- max snelheid is 24.1 knopen
- 700 FEU reefer connecties
- totale lengte is 350 mtr
- breedte 42.8 mtr
- diepgang is 14.5 mtr
- gebouwd door Hyundai Samho Heavy Industries.

08-06-2006 om 20:07 geschreven door Horatio  


» Reageer (0)
Verklein je eigen foto's naar webformaat.





Foto



Zoeken in blog


Archief per maand
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
  • 02-2006

    www.bruggebereikbaar.be


  • officieele website haven Zeebrugge
  • ZEDIS , scheepvaartinfo Zeebrugge
  • deels publieke site voor scheepvaartplaatsbepaling
  • database voor scheepsinformatie
  • bedrijvenplan regio Brugge-Zeebrugge
  • Getijden informatie, weersvoorspelling

  • www.dockwork.be
  • www.ship-hunters.be
  • www.portpictures.nl
  • www.tugspotters.com
  • www.belgischekoopvaardij.net
  • www.havenkade.nl
  • www.ferry-site.dk




    Photo gallery


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!