De scheepvaartpolitie in Zeebrugge heeft tijdens de nacht van zondag op maandag een veertigjarige Britse mensensmokkelaar opgepakt. De man bracht Oekraïense vluchtelingen van Duitsland naar Zeebrugge. Hij heeft bekend en is door de onderzoeksrechter in Brugge aangehouden.
Bij het inschepen van vijf Oekraïners op de P&O-terminal in Zeebrugge ontdekte de politie valse Poolse paspoorten. Een van de vijf vertelde over een Volvo waarmee ze werden vervoerd. De politie kon het voertuig onderscheppen. Naast de Brit zaten er nog vijf Oekraïners in die over een vals Pools paspoort beschikten.
De vluchtelingen zijn ter beschikking gesteld van de Dienst Vreemdelingenzaken.
Haven van Zeebrugge groeit spectaculair verder: +7,6 %
De haven van Zeebrugge blijft spectaculair verder groeien. Het totaal volume bereikte in de eerste trimester een niveau van 9.946.000 ton, hetgeen een stijging met maar liefst 7.6% impliceert. Havenvoorzitter Joachim Coens is dan ook in de wolken et het resultaat.
De belangrijkste toename vond naar verwachting plaats in de containersector: het aantal TEU steeg met +33.6% tot 473.000. De belangrijkste groei situeert zich in de markt op het Verre Oosten, nieuw zijn de trafieken op Zuid-Amerika en de shortsea- en feederdiensten kennen een verdere concentratie. Diverse nieuwe diensten hebben Zeebrugge als aanloophaven gekozen: Maersk CRX, AE8 en AE9, Samskip, Feederlink.
De roro activiteiten lieten een groei zien op Noord-Engeland en Skandinavië.
Het aantal nieuwe wagens nam toe met +14.2% tot 548.000. Hiermee bevestigt Zeebrugge haar leidende positie in Europa. De functie als knooppunt tussen deepsea en shortsea wordt verstevigd aangezien beide markten toenemen. Vooral de aanvoer vanuit het Verre Oosten kent een snelle evolutie. Als nieuwe dienst heeft CCCS zich aangesloten op het wereldwijde netwerk dat vanuit Zeebrugge wordt bediend.
De overname van de roro-activiteiten van PSA door ICO bevestigt het vertrouwen van de rederijen in de haven.
Stukgoed achteruit
Er was echter ook negatief nieuws: het stukgoed kende een lichte terugval (-8,7%), maar de nieuwe dienst Rayo van Seatrade en de komst van Gearbulk geven vertrouwen. Ook de bulk noteerde minder volume: de aanvoer van LNG ging met 48,2% achteruit. Hier lieten de sterke volumes van vorig jaar zich voelen, samen met de kwakkelwinter van dit jaar.
Meer mensen
Als gevolg van de toename van de trafieken, nam ook de havenarbeid sterk toe met +15.1%.
Op vrijdag 27april om 19.30 uur geeft Siegfried Van Eeghem in het Seamen Centre in Zeebrugge een voordracht over 'Zeebrugge in beeld sedert het ontstaan tot 1980'. De lezing vindt plaats naar aanleiding van de 100ste verjaardag van de haven. De toegang is gratis.
NB
In de haven van Zeebrugge is vanmorgen een man uit Gent omgekomen op een werf van gasdistributeur Fluxys. Daar is de bouw bezig van een nieuwe terminal. De man werkte in onderaanneming, en maakte een dodelijke val.
Het ongeval gebeurde op de werf voor de vierde opslagtank. Drie arbeiders liepen over het dak van de nieuwe tank toen één van hen door een gat zakte in de isolatie tussen de buitenste en binnenste wand. Die isolatie bestaat uit een fijn stof. Zijn collega's probeerden hem te redden maar dat lukte niet. Toen de brandweer arriveerde, was de man gestikt. Het parket in Brugge heeft een wetsdokter, een deskundige en een arbeidsinspecteur ter plaatse gestuurd. Volgens hun eerste vaststellingen, was de man niet goed bevestigd aan de veiligheidskabels. Het slachtoffer moest dat zelf doen.
Langs de bedrijventerreinen van Glaverbel, de ,,glasfabriek'' aan de rand van Zwankendamme, wordt nog dit jaar een buurtpark aangelegd. ,,Het gaat om een terrein van één hectare, dat eigendom is van Glaverbel maar niet ingekleurd staat als industriezone'', zegt burgemeester Patrick Moenaert (CD&V).
De stad Brugge gaat het terrein kopen en wil er, met subsidies van het Vlaams Gewest, bomen en groen aanplanten. ,,Tegen het einde van dit jaar moet de nieuwe groenzone een feit zijn'', zegt Moenaert. Het hele project kost zo'n 60.000 euro.
De groenzone past in een groter project om de industriegebouwen van de haven van Zeebrugge, die soms vloeken met het idyllische polderlandschap in de omgeving, aan het zicht te onttrekken van de omwonenden.
Zeebrugge 10.000 aanvragen voor gratis verkenningstocht
Het Zeebrugse havenbestuur heeft al tienduizend aanvragen binnen voor een gratis rondrit door de haven. Het fietsparcours is een van de initiatieven die de honderdste verjaardag van de haven moeten helpen vieren.
Om zijn honderdste verjaardag te vieren, zet de haven van Zeebrugge vanaf 16 april tot eind september zijn deuren open voor het grote publiek.
Met de campagne ,,Brugge, ken je zeehaven'' wil het havenbestuur Bruggelingen de kans geven om gratis de haven van binnenuit te leren kennen.
Er werd een fietsparcours van twintig kilometer uitgestippeld dat de bezoeker langs zes belangrijke locaties in de haven brengt. Op elk van die plaatsen staat een container, die ingericht is als een mini-informatiecentrum. Een platform op het dak van de container biedt een uitzicht op de omgeving en de havenactiviteiten.
Volgeboekt
,,Het loopt storm voor onze campagne'', zei havenvoorzitter Joachim Coens gisteren. ,,De maand april is al volledig volgeboekt. Er zijn al 320 individuele en 250 groepsbezoeken gereserveerd, wat neerkomt op 10.000 bezoekers. Dat is mooi, dit initiatief is net bedoeld om de betrokkenheid van de Bruggeling bij de haven te verhogen.''
Het parcours kan met de fiets of met de bus gevolgd worden. De bezoeken met de bus zijn gratis voor inwoners van het arrondissement Brugge. Groepen worden voor de gelegenheid opgepikt op de plaats die zij opgeven, individuele bezoekers kunnen zich inschrijven voor een rondrit op zaterdagnamiddag.
Het parcours met de fiets afleggen is voor iedereen gratis. Een fluo-hesje is wel verplicht, je kunt het afhalen aan het beginpunt van het parcours, op de Seafront-site aan het einde van de Tijdokstraat. Fietsen huren kan tegen 5 euro voor 4 uur.
OVAM start afgraving en grondwaterzuivering Carcoke
De sanering van de Carcoke-site in Zeebrugge gaat deze week een volgende fase in. Na de ontmanteling en afbraak van de fabriek van 2004 tot 2006, start de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) nu met de eerste voorbereidingen tot het eigenlijke ontgraven van de site.
Teerstorten
In haar aanpak geeft de OVAM prioriteit aan de zwaarst verontreinigde punten, zoals de twee illegale teerstorten. Veiligheid voor de omgeving en de betrokken werknemers staat daarbij voorop. Nog tot juni 2007 zullen de laatste restanten van de afbraakwerken worden afgevoerd. Vanaf juni start de sanering van de twee illegale teerstortplaatsen en de zuivering van het eveneens zwaar verontreinigde Zijdelings Vaartje dat door het terrein loopt. Vanaf augustus start het uitgraven van de met oplosmiddelen verontreinigde grond en het plaatsen van een waterzuivering. Het einde van deze fase wordt voorzien tegen mei 2008. De waterzuivering zal nog jaren actief blijven, zonder dat dit echter nog het gebruik van het terrein zal belemmeren.
Zwaarste verontreiniging
De zwaarst verontreinigde locaties op het bedrijfsterrein waar de OVAM nu start, zijn ontegensprekelijk de locatie waar de zeer brandgevaarlijke ijzeren gaswassers zich bevonden en de 2 illegale stortplaatsen van Carcoke zelf. Op de eerste locatie zitten zeer veel oplosmiddelen in de bodem. Het gaat daarbij ondermeer om benzeen en tolueen en op de beide stortplaatsen zit er teer gemengd met het kwik.
Na de ontgraving van deze locaties zal een rechthoekige vijver ontstaan waar de OVAM een blijvende waterzuivering zal bouwen. Onder de site bevindt zich namelijk een gigantische bel verontreinigd grondwater. Daarin verzamelt zich het vervuilde grondwater dat als gevolg van de afgraving bovenkomt. Op termijn zal hier een grofmazig net van wateronttrekkingsputten geïnstalleerd worden, gekoppeld aan de waterzuivering. De zuivering van het grondwater op de site zal meerdere jaren in beslag nemen.
Zijdelingse Vaartje
Naast werken op de site heeft de OVAM de aannemer opdracht gegeven om het Zijdelingse Vaartje dat het terrein doorkruist proper te maken. In het slib ter hoogte van de fabriek is immers teer en andere producten afkomstig van Carcoke aangetroffen.
De totale kost van deze fase bedraagt 7,2 miljoen euro.
Wat vooraf ging
In de periode van 2004 tot 2006 werd al 3000 ton gevaarlijk afval en 2500 ton niet-gevaarlijk afval van de Carcoke site afgevoerd naar verbranding. 50.000 Ton gebroken puin is na reiniging heraangewend in de bouwsectoren, 15000 ton gewassen puin zal heraangewend worden op het terrein in het kader van de saneringswerken.
De werkzaamheden aan brug twee van de Pierre Vandammesluis in Zeebrugge starten maandag. De onderhoudswerkzaamheden duren een jaar. Het gaat om de tweede fase van het onderhoud van de bruggen aan de Pierre Vandammesluis. Alle verkeer zal er het komende jaar landinwaarts verlopen via brug één. Dit is de brug die recent terug openging. Er is een signalisatie- en veiligheidsplan uitgewerkt. De werking van de verkeerslichten is aangepast. Voor de werkzaamheden starten, worden de verkeerslichten en het verkeersverloop uitgetest. Dat zal zware verkeershinder veroorzaken. De stad Brugge heeft er bij het opdrachtgevend bestuur op aangedrongen om de werkzaamheden zo kort mogelijk te houden.
NB