Inhoud blog
  • Mijn pleidooi voor het onderwijs van de toekomst
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    De (leer)kracht van positief onder-wijs

    18-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn pleidooi voor het onderwijs van de toekomst
    Mijn pleidooi voor een nieuwe visie op onderwijs

    Februari 2014: ‘Diploma Leraar’ in de wacht gesleept….ik vind leer-kracht een betere term. Het dekt voor mij de lading van wat ik wil betekenen voor mijn studenten. Kracht geven om te leren door  enthousiasme, empathie en liefde voor het vak  en mijn studenten.  Hen kracht geven om door te bijten als het even moeilijk gaat, hen omtoveren tot krachtige mensen, die klaar zijn om verder te gaan, welke richting ze ook uit gaan. Blakend van zelfvertrouwen, sterk in hun schoenen, met inzicht in hun talenten en  moed om met hun  eventuele  valkuilen aan de slag te gaan.  De beste versie van zichzelf. Hoe mooi klinkt dat   Onrealistisch? Zeker niet.
    Perfectionistisch? Nog minder. Prioriteit? Absoluut!
    Het lijkt soms wel alsof we leven in een snelkookpan. Of het nu gaat over politiek, milieu, vluchtelingen of onderwijs, alles lijkt door elkaar te worden geschud. We voelen het allemaal: we hebben het drukker dan ooit en de toestand van de maatschappij baart ons zorgen. Terroristische aanslagen, oorlogen en vluchtelingen beheersen het nieuws. De bankwereld en de bedrijfswereld worden overspoeld door
    schandalen en lijken hun autoriteit te verliezen. In het dagelijkse leven verliezen we onszelf door alles wat nog MOET gebeuren. Steeds meer mensen worden geconfronteerd met een burn-out.
    Toch is er ook een positieve stroom voelbaar: we worden steeds bewuster. Zowel in onze leefgewoontes als in onze mindset. Dolblij ben ik dan ook met de nieuwe campagne van onze huidige minister van onderwijs: ‘  Van leRensbelang’.
    Al opper ik dat de term ‘Van leVensbelang’ veel meer waarde heeft in  het onderwijs van de
    toekomst.  In dit pleidooi wil ik niemand overtuigen of niemand met de vinger wijzen. Ik wil enkel de kracht van positief onderwijs ambiëren.  Hierbij gaat mijn dank uit naar Hilde Van Bulck, Marc de Bel,  Pedro De Bruyckere,  Bram Bruggeman, Bleri Lleshi, Alphabeth,  mijn kinderen  en mijn studenten. Zij zijn een ware inspiratiebron geweest om dit pleidooi te schrijven. Ik ben er zeker van dat ze stukken tekst gaan herkennen. Hun woorden en inzichten zijn voor mij meer dan waardevol.

    School is out

    Volgens een recent Amerikaans onderzoek beklijft amper 10% van wat wij op school leren, terwijl iets meer  dan de helft blijft hangen van wat we rechtstreeks van iemand opnemen. We moeten ons dringend bezinnen over wat wij met onze kinderen en jongeren doen. Is het wel goed voor hun lichamelijke, geestelijke en emotionele ontwikkeling dat wij ze in de groei van hun leven van 8u30 tot 16u tussen 4 muren op een stoel laten zitten, terwijl ze moeten luisteren naar dingen die ze saai vinden, niet eens willen weten en daarvan toch uiteindelijk 90% vergeten? Het is de taak van de leerkracht om erv oor te zorgen dat hij studenten naar zijn klas/les lokt. Als ze ervaren
    dat het daar leuk, boeiend en spannend is, dan komen ze er vanzelf  wel op af, nieuws-  en leergierig als ze van nature zijn. Kinderen zijn van nature heel ruimdenkend en vinden snel iets normaal of juist.  Wij, volwassenen, worden met ouder worden helaas allemaal minder ruim en soepel in ons denken, oordelen en handelen. Misschien omdat we als kleuter al te veel binnen de lijntjes hebben
    moeten kleuren. Vanaf het prille begin gedragen kinderen zich als kopieerapparaten en bootsen ze alles  wat ze leren na. De drang  om er bij te horen is één van onze grootste verlangens ( self-determination theory). We hebben er veel voor over. Voor kinderen het goed beseffen, raken ze de band met hun eigen natuur kwijt en passen ze zich aan, aan wat er van hun verwacht wordt. Het natuurlijk en bewegend beeld van henzelf wordt geleidelijk aan en bijna onmerkbaar statisch verwrongen. Afspraken in een samenleving zijn nodig, maar ten koste van wie je bent….? 
    Hierdoor worden natuurlijke impulsen onderdrukt, de energetische doorstroming wordt afgeklemd, de levensvreugde verschrompelt. Gedurende een tijdje loopt het schijnbaar goed, maar al snel beginnen problemen zich aan te dienen. De tijdsgeest verandert en meer kinderen en jongeren tonen ons dat ze anders functioneren en dat de spelregels die eerst als heel normaal werden beschouwd aan verandering toe zijn. Ze tonen ons  op steeds jongere leeftijd hun talenten en een uitgesproken mening over wat er in de wereld gebeurt.
     
    School is in

    School zou een ont-moetigsplaats kunnen zijn, waar  kinderen en  jongeren hun mogelijkheden en talenten verbreden en vergroten. School zou  een omgeving kunnen zijn waarin  kinderen en  jongeren  blij en vrij kunnen leren en groeien, waarin men zich veilig en geliefd kan voelen, waarin men kan evolueren tot de beste versie van zichzelf. School zou begrippen als liefde, energie, respect en spiritualiteit als waardevol en normaal moeten aanschouwen.  Kinderen en jongeren  moeten voorbereid worden op een maatschappij die plaats heeft voor iedereen, waarin er liefdevol gewerkt en geleefd kan worden, waarin culturen elkaar in diversiteit kunnen ontmoeten en verrijken. Levensthema’s mogen in de leerplannen de rode draad vormen, geleid door liefde voor de mens, de medemens en voor het leven. Leerkrachten zouden opgeleid moeten worden om het leven voor te leven. Laat hen studenten begeleiden voorbij het eenzijdig cognitieve waarin er ruimte is om hun stralende zelf te ontdekken.  Noem het ‘begeleiden in hun  persoonlijke groei en ontwikkeling.’
    Dat wij als leerkrachten een grote invloed uitoefenen op dat groeiproces staat als een paal boven water.  Als leerkracht kan je niet meer boven je studenten staan, maar groei je samen met hen in een gezamenlijk leerproces.  Wanneer je lessen niet of onvoldoende  inspelen op  de huidige leerbehoeften lopen je studenten tegen de muren op.  Hoe jong of oud ze ook zijn.  Het onderwijs kreunt onder  kinderen en jongeren die hun schoolmoeheid niet onder stoelen of banken steken.    Hun bewust-zijn en onderscheidingsvermogen is hoger dan dat we gewoon  waren. Onze populatie jongeren heeft  vaak enorme rugzakken vol balast en ze worden steeds gevoeliger.
    De jongeren met het opgekleefde etiket “stoornis” en het nieuwe M-decreet nodigen ons meer dan ooit uit om ons onderwijssysteem te herbekijken. Leve de etiketten! Leve de geëindtermde, afgevlakte en  binnen 1-stroompassende kinderen en  jongeren die mee moeten met het opgelegde leerplan en vooral niet creatief en out of the box mogen denken. Het leerplan gaat uit van een wereld van volwassenen, en  kinderen en  jongeren worden daarin gewurmd. In plaats van te scheppen wat het kan, gaan  de  kinderen en  jongeren reproduceren wat  ze aangeleerd krijgen, en dat is weinig in verhouding tot waar ze toe in staat zijn. We worden geniaal geboren doch die genialiteit verdwijnt omdat het onderwijs ons verengt tot slechts 1 mogelijk antwoord op elke vraag.Het stijgend aantal jongeren met een anderstalige achtergrond en cultuur heeft  ook een onmiskenbare impact op ons onderwijs en spoort ons aan om vragen te stellen.
    Zoals we de problemen nu vaak mogen aanpakken, doen we slechts aan symptoombestrijding. We komen nog niet in de buurt van de kern. Onderwijzen vanuit het hart zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn en onze maatschappij vaart er op langere termijn wel bij.Het is  dus  echt niet voldoende om het onderwijs hier en daar een beetje te hervormen.  Het is dus echt niet voldoende om enkel na te denken over wat van “leRensbelang’  is tegen 2030. Kinderen en jongeren  kunnen hun faalangst niet loslaten, behalen moeizaam bevredigende resultaten, veroorzaken conflicten, vinden spijbelen een aantrekkelijk alternatief en zijn vaak niet  meer geboeid door de lessen. Leerkrachten worden moedeloos en raken gedemotiveerd, worden ziek of stappen zelfs uit het onderwijs.
    Ik kan zo nog eindeloos doorgaan  en het is niet mijn bedoeling om hier voorbij te gaan aan iedereen die zich wel goed voelt in het huidige onderwijssysteem en die zich dagelijks inzet en bekommert om de kwaliteit hoog te houden. Ik kan alleen maar hopen dat iedereen in eer en geweten zijn beste best doet en streeft naar het beste  voor ieder kind en voor iedere jongere, maar ook voor zichzelf. Laten we met z’n allen streven naar wat van “leVensbelang’ is en dit niet voor de komende 14  jaar
    maar voor ALTIJD! Laat faalangst plaats maken voor faalplezier.  Laat kinderen en jongeren weer in zichzelf durven geloven. Geef hen kracht en vertrouwen, maak verbinding en connecteer.  Geef hen en jezelf de best mogelijke kans om gelukkig te zijn.  Dat zijn
    wij aan hen en aan onszelf verschuldigd. Geluk en onderwijs gaan voor veel mensen niet samen.  Iedereen weet dat het onderwijssysteem niet geschikt is voor onze kinderen, en toch streven wij naar succes, dus houden we vast aan ons systeem. Op school dienen kinderen en jongeren de smaak van leren te pakken te krijgen,  maar even belangrijk is dat ze  er een grotere veerkracht kweken, zodat ze de problemen aankunnen waarmee ze tijdens hun leven worden geconfronteerd. Onderwijs mag zich niet richten op angst, conformisme, wedijver en toetsen. Het gaat over  het NU en de toekomst van onze kinderen. Het ergste wat je een kind kan leren is dat hij het
    niet vanzelf kan leren en dus altijd een opdracht moet krijgen om uit te voeren. Een kind kan wat hij WIL en het wil niets anders dan wat hij kan. Als het de vrijheid krijgt dan  gedijt het op natuurlijke wijze.  Dit is  enkel  mogelijk als leerkrachten vertrouwen hebben en geloven dat iedereen talenten heeft en iets kan betekenen voor de samenleving.
    Onderwijs is één van de voornaamste hoekstenen van elke samenleving. Mijn pleidooi  voor een nieuwe visie op onderwijs is om iedereen te laten schitteren in zijn/haar talenten. Laten we werken vanuit ons hart en daarna het hoofd en de handen er bij betrekken. Dit geeft flow en flow geeft energie. Energie om de beste versie van jezelf te zijn, om het beste van jezelf te geven, om de moed te hebben te
    ‘wankelen’. Laten we als leerKRACHTEN het voorbeeld zijn voor onze studenten. Laten we met z’n allen ONT-moeten. The world needs more be-ing than do-ing…..

    Bibliografie:

    BRUGGEMAN, Bram. Lezing PIVH, 2015
    DE BEL, Marc. Faalplezier en andere leuke dingen die kinderen mij hebben geleerd , Sint-Niklaas, Abimo, 2014
    DE BRUYCKERE, Pedro. De jeugd is tegenwoordig, Leuven, LannooCampus, 2012
    LLESHI, Bleri. Liefde in tijden van angst, Berchem, Epo, 2016
    VAN BULCK, Hilde. De eigenwijze kikker, Bodegraven, Paris books, 2015
    WAGENHOPER, Erwin. Alphabeth,2013
    Mijn geweldige kinderen
    Mijn fantastische studenten

    Bijlagen:
    My wish for a school of happinez.pdf (283.8 KB)   

    18-03-2016 om 12:24 geschreven door Silke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Onderwijs met een hart
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/positiefonderwijs

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    18-03-2016 om 12:12 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 14/03-20/03 2016

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs