Dit keer eens écht plaatselijk. Met alle Europese beslommeringen vergeet een mens soms dat er voor eigen deur ook nog werk is. De meesten onder de lezers kennen de Turnhoutsebaan. Ofwel van de rellen met Abu J, ofwel wegens het molesteren van tram- en busbestuurders, ofwel wegens het lastigvallen van mijn dochters vroeger toen ze naar school gingen. Het is ook een van de belangrijkste invals- of uitvalswegen naar het Centrum van de Stad. Was het vroeger al een Kroonjuweel, nu eerder een roestig restant daarvan, met een leegstand van 18%. Dus naar een gespreksavond getogen over die baan, Kris P was zélf afgezakt na zijn Volvo-ritje in Gent, om het Volk toe te spreken. Dat deed hij met de verve die we van hem gewoon zijn.
De baan is dus een Pijnpunt, maar ook eerder een Pijnlijn van 2 km lengte. Ook een Pijn voor de Lijn, want tram 24 en Tram 10 rijden daar. Er is al een goedgekeurd plan om de 24 onder de grond te stoppen, als sneltram. Suggereert het volk dat niemand daar in een metro durft af te dalen, dan ligt de oplossing voor de hand: proper houden, cameras en rondwandelende stewards. Ik neem in Londen ook de metro voor één halte, Parijs idem. Men had geen plan 20 jaar geleden. Dat moeten ze niet tegen de bewoners zeggen, dat hebben ze zélf gedaan. Zo is de middenstrook een snelweg voor bus en tram, met op elke meter beschadigd asfalt. De racers gebruiken die ook. Een wonder dat er nog niet meer doden zijn gevallen.
Het District moet opkomen voor de baan, het negatieve imago moet verdwijnen. Volgt een wollige uitleg van een lid van de voetgangersbeweging zelf wonende op 25 km van hier dus onbekend met de toestand-. Ze hebben geen van allen al eens de weg te voet afgelegd. Kris P wierp op dat er renovatiepremies zijn van 25.000 Euro. Moet je wel minstens eerst je hele huis ombouwen. Er is 250.000 Euro voor allochtone ondernemers, er zouden al 50 projecten zijn ingediend. En dan klagen dat er concentratie is? Hoe rijm je dat? Een aantal winkeliers die ik persoonlijk ken is dat op zijn zachtst gezegd- allemaal beu.
Er wordt veel geld aangegooid tegen de renovatie en opwaardering van het Eilandje, men kan zich niet van de indruk ontdoen dat ons deel van de Stad te weinig aandacht krijgt van het bestuur. Een jachthaven is natuurlijk stukken leuker voor het imago van de coalitie. Nochtans melden notaris en vastgoedmakelaar dat er weer veel (jonge) gezinnen hier komen wonen. En het zit bij ons ook vol met bekende koppen van theater, film en TV. Daar sta ik s zondags naast als ze broodjes komen kopen. Waar wachten we dus op?
Vuil: zwerfvuil, sluikstort. Loop eens rond en tel de rondslingerende rotzooi. Maar let op dat je niet van de sokken wordt gereden, zeker met je fiets! Er is geen plaats voor fietsers, groen of niet. Het enige zinnige in het debat was af en toe Nahima zelf, samen met de voorzitter van de winkeliers. De rest was een maat voor niets en had beter niet aan de tafel gezeten. Er moet méér controle komen, stelde Nahima, nu gebeurt er weinig of niets eens de vergunning is afgeleverd. Groot gelijk. De lezer zal wel willen noteren dat recent de vergunningswijze voor VZWs is aangepast, er mag er géén komen binnen een straal van 200 meter naast een bestaande. Dus dat zijn er maximum 10, daar zitten we ruim over als u het mij vraagt. Ik zal ze eens gaan tellen. Heb haar gezegd dat ze eens met de advocaten moet spreken die dit allemaal in elkaar boksen. Onze wetgeving op de vzw is daar niet voor gemaakt, men moet dat durven zeggen. Dus gewoon de vergunning weigeren, dan is er ook geen overlast meer.
Overlast? Bel de politie. Die mensen schijnen niet te weten dat de politie weinig of niets doet met deze meldingen. Zo heeft het ons meer dan een jaar gekost om een drugs-telefoonwinkel in onze straat te laten sluiten. Om de hoek ligt een van de vuilste plaatsen van de Stad. (zie de fotoreportage in GvA) Vele weken geleden trapte een dronken herrieschopper een afsluiting in van een braakliggend stuk grond. De poort ligt aan diggelen en sluikstort stapelt zich op. Geen reactie ontvangen vanwege de Stad op mijn digitale melding van twee maand geleden.
Het debat zou over wonen gaan: niets daarvan, tot groot ongenoegen van aantal aanwezigen, van wie er één uiterst terecht overigens- zich bekloeg over nachtlawaai aan het Krugerplein. Sommigen denken dat dit een kopie is van een Afrikaans wildpark. Gelukkig hebben ze er nog geen grof wild losgelaten, alleen wat honden. Maar grof is het er wel. Mag ik ook verwijzen naar GAS (van juni 11)? De plaatselijke overheden hebben teveel macht om overlast te interpreteren. Sta je iets te lang stil op straat, heb je geheid een bon wegens rondhanggedrag in sommige steden. Men is vaak meer bezig met brave burgers dan met écht crimineel gedrag. Opkomen dus voor een Nieuwe Baan, en het probleem is van de baan.