Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    25-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 maart Four Roses
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik kreeg vanavond nog even bezoek van Patje, oude strijdmakker in de muziek-arena van de 70er en 80er jaren. Hij was in de buurt en wilde na al die tijd toch eens binnen wippen. Hij had warempel onthouden dat ik, lang geleden dus, een grote liefhebber was van Four Roses, een Bourbon die ik indertijd had leren kennen van onze toenmalige, ondertussen overleden, Amerikaanse bassist Jack. Ik heb de fles met dank aanvaard en nog vóór de voetbalwedstrijd op TV vanavond begon wilde ik graag proeven of ik nog steeds dezelfde affiniteit had met het goedje. Ik heb me dus een glas ingeschonken en dacht meteen ook aan een foto, al was het maar om de dansgroepenreeks even te onderbreken… Het spul smaakte nog steeds voortreffelijk moet ik zeggen maar ik heb toch de rest van de fles weggezet voor komende feestelijke gelegenheden. Bij de wedstrijd – niet meteen een wereldschokkende prestatie van onze jongens trouwens – heb ik gewoon enkele Duvels genuttigd en tijdens het tikken van dit tekstje zit ik te twijfelen…
    Dit geeft me de gelegenheid om even het oude dispuut omtrent de schrijfwijze van de drank proberen te verklaren… Ik heb me ooit laten vertellen dat ongeacht de samenstelling, malt, blended, rye, boubon, single malt of what-so-ever, je WHISKEY ( met een E ) zegt als hij komt van landen met een E in de naam: UnitEd StatEs, IrEland… en Whisky zonder E in de andere gevallen bvb. Schotland, Canada of Japan. In dit geval klopt het alleszins, er staat whiskey op de fles en die komt uit Kentucky, bij mijn weten gelegen in het zuiden van de United States. Er zijn tegenwoordig ook al Belgische whiskeys/whiskies op de markt en dat maakt het alleen maar verwarrend. Zowel Walen als Vlamingen zullen de drank dus met een E schrijven maar een Amerikaan die naar Belgium komt zal om een Belgian whisky vragen… wat dan??? Is het alleen maar de Engelstalige benaming die telt? Belgian Owl, een van de nieuwe inlandse merken schrijft de naam alvast zonder E... er zijn geen zekerheden meer.
    Zucht, time for a drink zou ik zeggen…
    J


    25-03-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 maart Photoshoot Dag 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik realiseer me best dat het een beetje eentonig dreigt te worden maar iets anders fotograferen was ook vandaag niet aan de orde. De fotoshoots bij Balance zijn net iets meer tijdrovend dan ik had ingeschat en dan praat ik niet alleen over de shoot zelf maar ook over de nabewerking. Gelukkig vind ik het zelf ook leuk. Het is prettig werken met zulke enthousiaste kids. Bij deze groep – kleindochter Julie zit er bij trouwens – deden we zes verschillende poses, van elke pose maakte ik verschillende opnames, dan ga je selecteren om de beste uit elk reeksje te halen en het minimum wat je aan nabewerking kunt doen is zorgen voor een verantwoorde uitsnijding, en de elementaire basisbewerkingen in de foto-fatsoeneer-kunst toepassen. Morgen is er maar één groep en zondag ook nog twee, dan ben ik er doorheen. Voorlopig doen we het vandaag dus met deze Zumba-dames ( en heer ). De overige vijf poses van deze groep zal ik voor de aardigheid morgen eens op mijn Facebook-pagina zetten.   


    24-03-2017 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 maart Fotoshoot, dag 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dag drie van de Fotoshoots bij balance, geen tijd voor andere avonturen vandaag. Het was weer een behoorlijke uitdaging bij momenten, zo kreeg ik een in het zwart geklede, zwart geschminkte groep dames voor de lens en die poseerden natuurlijk voor een zwarte achtergrond… 50 shades of black zeg maar J    
    Wat ik tijdens de repetitie in kledij na de shoot te zien kreeg is veelbelovend voor de komende balletvoorstelling maar deze groep wil ik niet tegenkomen tijdens een van mijn avondwandelingen met Phaido.


    23-03-2017 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 maart Photoshoot
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het was de drukste dag uit in de photoshootweek bij Balance vandaag. Van 3 uur ’s middags tot 9 ben ik zo ongeveer de ganse tijd bezig geweest om diverse groepen voor de camera te krijgen. Bij elke groep was er een sessie voorzien waarbij een of meerdere groepsfotos gemaakt werden, maar ook tijdens de aansluitende repetities – in kostuum – maakte ik elke keer weer de nodige shots. Toen ik vanavond thuis kwam stond de teller op 488. Er kwam van alles voorbij, modern, klassiek, hip hop… noem maar op. Ik ga die fotos uiteraard niet allemaal bewerken en fatsoeneren, na een strenge selectie zullen er waarschijnlijk wel een stuk of honderd de kwaliteitscontrole doorstaan. Voorlopig had ik er al enkele uitgepikt die me op het eerste zich erg bruikbaar leken.
    Met dansen heeft deze plaat nauwelijks te maken natuurlijk maar in de loop van zo’n shoot vraag ik ook wel eens om gewoon een leuke pose aan te nemen, inspiratie van het ogenblik zeg maar… In dit geval zag ik een groep toffe tieners die gewoon zichzelf waren en die de cameravrees bij deze al hadden achtergelaten nog voor de sessie die ze hierna moesten doorstaan.    


    22-03-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 maart Het Zoerselhof
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    21 Maart, het officiële begin van de lente. En lente was het, zeker deze namiddag. Dan blijft een mens niet binnen. Phaido had me al enkele keren vragend aangekeken terwijl ik de GPS aan de PC had aangesloten, ik verdenk hem ervan dat hij weet wat dat betekent. Een rondje geocachen met kommentaren waaruit blijkt dat het best prettig wandelen is was snel gevonden en even snel in de GPS geladen. We zijn naar Zoersel gereden en hebben uitgebreid van de omgeving, van de wandeling en van de zoekacties genoten. Phaido heeft gesnuffeld dat het een lieve lust was en baasje heeft tussen het geocachen door natuurlijk ook regelmatig zijn fototoestel boven gehaald. Dit is het Zoerselhof, met dank aan de tuinarchitect voor zoveel symetrie. Ik ben er bijna zeker van dat ik niet de eerste was om dit te fotograferen, maar dat maakte het onderwerp er niet minder interessant om. Klik, klik, klik… Deze vond ik de beste.   


    21-03-2017 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 maart Fotoshoot
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik zal in de loop van de komende dagen wel vaker bij Balance Health Center te vinden zijn. Deze week worden de fotoshoots voor de komende dansvoorstelling gedaan. Alle groepen gaan in kledij poseren en waren we vorig jaar met z’n tweeën als fotograaf om de klus te klaren, deze keer sta ik er alleen voor. De beloofde softboxen waren er bovendien niet zodat ik het puur met de opzetflitser moest doen. Zwart-witte kledij voor een zwarte achtergrond met één flitser… de nachtmerrie van alle fotografen, begin er maar aan. Het is weliswaar niet om in het groot af te printen maar toch wil je eer van je werk halen…
    De break-dance groep was de eerste die aan de beurt was en uit de diverse shots heb ik deze zeer klassieke pose gekozen. Ik vermoed dat er deze week nog wel één of twee voorbij zullen komen op deze pagina.  


    20-03-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    19-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 maart Met oma op de foto
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We waren deze namiddag op een “baby-borrel”, een fenomeen dat steeds vaker voorkomt. Kersverse ouders nodigen liever de ganse vriendenschaar samen uit om kennis te maken met de nieuwgeborenen bij een drankje en dies meer dan dat ze het ganse jaar lang de agenda moeten vullen met bezoekjes uit gewenste en soms ook ongewenste hoek.
    De leden van onze motorclub waren ook uitgenodigd door Toke, de uitbaatster van taverne De Korte Heide om de intrede in deze wereld van hun eerste telg Axel te vieren.
    Jef en Weeltje, clubleden van het eerste uur hadden de kleinkinderen op bezoek en die waren meegekomen – zo gaat dat bij grootouders als papa en mama druk bezig zijn – en ik heb meestal de camera schietensklaar. Toen ik Weeltje en deugniet Ryan spontaan poserend voor de lens kreeg heb ik geen fractie van een seconde geaarzeld om af te drukken. Het was redelijk duister in de zaal en de instellingen zijn dan ook vrij extreem, ik wilde niet flitsen namelijk, maar tot mijn groot genoegen merkte ik nog maar eens dat de 6D dat aan kan.  

    105 mm  -  F 4,5  - 1/80  -  ISO6400


    19-03-2017 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 mmart Nieuwe oude prentkaart
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na een druilerige ochtendwandeling zonder fototoestel ben ik tot het donker werd niet meer de deur uit geweest, niet aan fotograferen toegekomen. Een stapke in de wereld vanavond leverde ook weinig bruikbaars op zodat ik, om bij werk van de dag zelf te blijven, weer moet terugvallen op een bewerking die ik in de loop van de namiddag in elkaar knutselde. Eergisteren heb ik in het Hobos uiteraard nog meer fotos gemaakt dan die van het eerder getoonde Hobos-huis. Deze plaat van een totaal afgeleefde, versleten en verwaarloosde kar vond ik in eerste instantie niet meteen sterk genoeg, het fletsgroen verkleurde hout van de kar tegen een al even fletgroene achtergrond van winterse bomen en gras in een keihard middaglicht kon mij niet echt bekoren. Toch ben ik er mee aan de slag gegaan. Na enkele experimenten waarbij ik o.a. met verkleuring, zwart-wit omzetting en kontrastverhogingen speelde vatte ik het idee op er een nieuwe oude prentkaart van te maken. De opeenvolgende fases van de bewerking wil ik U besparen, ik weet trouwens niet zeker of ik het op precies dezelfde manier zou kunnen herhalen, maar op een bepaald moment vond ik: “Zo moet ie…”      


    18-03-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 maart Roodborstje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Er zijn, althans in onze buurt, opvallend minder vogeltjes dit jaar. Meesjes hebben we al helemaal niet gezien deze winter, de vetbollen en voederkorfjes hebben de hele tijd tevergeefs gewacht op bezoek, en ook merels zie je nog nauwelijks. Mussen hebben we dan weer zat, occasioneel komt er eens een vinkje voorbij gefladderd en ook roodborstjes laten zich wel eens zien. Deze middag kreeg ik er een te pakken. De 300 mm is dan niet de meest performante zoom ter wereld, het bereik volstond net om deze schoonheid er voldoende gedetailleerd op te krijgen. Helemaal ingezoomd is het maximale diafragma f5,6 bij die lens en gecombineerd met de noodzaak een redelijk korte sluitertijd in te stellen omdat ik uit de hand fotografeerde maakte de 6D er ISO 640 van. Het resultaat valt me niet tegen. De onscherpte voor- en achterin is lekker meegepikt bij deze instellingen en bij de nabewerking heb ik er nog een redelijk pittige dosis vignettering tegenaan gegooid.
    300 mm  -  f 5,6  -  1/640  -  ISO 640     


    17-03-2017 om 23:49 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 maart Het Hobos-huis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We waren vandaag samen met schoonbroer Swa o.a. in het Hobos in Noord Limburg om een route uit te stippelen voor een nachtzoektocht die ze eind april willen organiseren. Er doen veel verhalen en legendes de ronde omtrent dat Hobos en in het bijzonder over Drossaard Clercx die als brutale machtswellusteling of strenge rechtvaardige rechter, wie zal het zeggen, zowat in zijn eentje de hele Bokkenrijders bende op rolde en veroordeelde tot de galg, de brandstapel of onthoofding. Midden in het Hobos wandelden we langs het Hobos-huis en de legende van de geest van drossaard Clercx die in de vorm van een zwarte hond zou rondwaren in de buurt konden wij alvast niet op waarheidsgehalte kontroleren want Phaido beschermt ons altijd natuurlijk. Wat we wel konden was onze fototoestellen boven halen en er op los schieten. Er staat een grootscheepse restauratie van de site in de steigers. We zijn benieuwd naar het eindresultaat, laten we alleszins hopen dat het net iets meer authentiek wordt dan het plastic pijpje links boven.     


    16-03-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 maart Duvel in tegenlicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een gekende uitspraak bij fotografen wil ik nog maar eens onderschrijven: “ tegenlicht, het mooiste licht “. Dat was vandaag zeker het geval toen ik bij een heerlijk vroeg-lente weertje, na een gesmaakt rondje geocachen zat te nagenieten op het terras van het Prinsenhof tussen Herenthout en Bevel. De zon die zo mooi in mijn Duvel speelde en de andere ingredienten in de foto, het lensdopje als link naar de fotografie, de leiband van Phaido als schijnbaar achteloos bewijs dat mijn maatje er ook weer bij was, het kommetje met nootjes dat je bij een beter bier geserveerd krijgt om de kwaliteit van het moment nog wat beter te illustreren… je hoeft niet eens een spectaculaire foto te maken om binnen xxx jaren nog eens terug te denken aan dit moment.       


    15-03-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    14-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 maart Groene vingers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Iedereen reageert anders op de eerste lentekriebels. Zelf heb ik absoluut geen voeling met wat sommigen het tuinier-plezier noemen. Ik ga bij de eerste mooie dagen liever fietsen, fotograferen en op locatie – dat hoeft niet eens zo ver weg te zijn – van de zon genieten. Het vrouwke daarentegen heeft groene vingers en die vindt het leuk om allerlei, volgens mij niet nodige, dingen te doen in de tuin. Ze beweegt zich daarbij meestal op handen en knieën doorheen de door de winter zeer beschadigde begroeing. Werktuigen vindt ze vaak overbodig en ze doet het meeste opknapwerk gewoon met de blote handen merkte ik toen ik haar deze middag even in de gaten hield door het venster van de keuken. Ik vond uiteraard dat ik een fotografeerplicht had in deze maar daar dacht zij blijkbaar niet zo over. Ze probeerde nog met een dreigend durf-nie-he-manneke-gebaar me ervan te weerhouden maar … te laat J     


    14-03-2017 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 maart De Maneplukster
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met zulke grote volle maan wil de fanatieke amateurfotograaf daar graag een opname van maken natuurlijk. Om me het werk een beetje te vergemakkelijken had ik aan het vrouwke gevraagd of ze de maan niet even voor mij wilde plukken. Dan kon ik op mijn gemak thuis er een fatsoenlijke foto van maken. Het vrouwke deed dat maar al te graag. Dat heb ik uiteraard ook gefotografeerd en in de linker benedenhoek heb ik daarna dan maar het resultaat van mijn arbeid neergeshopt.  


    13-03-2017 om 23:33 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 maart Eindelijk lente
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het wordt een traditie merk ik. Ieder jaar hoort er op deze paginas blijkbaar een het-wordt-eindelijk-lente foto te staan en al enkele jaren lang zijn dat steevast de eerste krokusjes die ik fotografeer, zo ook dit jaar. Ze zijn wel redelijk laat als ik vergelijk met vorige jaargangen. Vorig jaar bijvoorbeeld was het al op 12 februari als ik het effe nakijk en in 2015 op 21 februari… Okee ik heb waarschijnlijk al vele kansen gemist dit jaar maar toen ik in de vooravond terugkwam van een namiddagje wandelen in Luycksgestel en ik de pracht weer zag langs de N123 tussen Retie en Kasterlee heb ik de wagen even langs de kant gezet om mijn fotografie-ding te doen. Het voelt een beetje als een jaarlijks verplicht nummertje maar toch is het niet alleen maar dat… ik vind het ook mooi en wel degelijk een onderwerp dat in het brede scala van mijn fotografische interesse past. De 2017 krokusjes situeren we dus op 12 maart.   


    12-03-2017 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 maart Na 13 jaar vagevuur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik hoef, kan of wil hier verder geen uitleg bij te geven… ik ben zielsgelukkig !!! Dit is de mooiste dag van het decenium, ik ga gewoon verder vieren !!!! YESSSSSS !!!


    11-03-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    10-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 maart Coo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wie is er nooit in Coo geweest. De jaarlijkse schoolreis kwam daar regelmatig voorbij, families en andere gezelschappen hadden Coo steevast als een van de stopplaatsen op het programma bij Ardennenbezoekjes en nu nog komen motorclubs, pretparkzoekers, Chinezen,Japanezen, de gekende kezen en nog vele andere –ezen er de kassas van de horeca en de toeristische attracties laten rinkelen. Ik vergat nog geocachers te vernoemen want wij kwamen er ook weer voorbij, meer zelfs we hielden er halt want de “ GC6TWBC, La Tour de Guet “ was een van de doelen die we vandaag wilden vinden. We hadden het ons net iets makkelijker voorgesteld dan het uiteindelijk werd. Doordat het pretpark zo vroeg in het seizoen nog gesloten is, was ook de zetellift nog buiten gebruik en die cache lag helemaal boven op de berg, nog een stuk hoger dan de uitkijktoren… Als die-hard hobbyisten zijn we dan maar te voet naar boven getogen… pfff… mam, man, man. We zijn wel vol glorie terug beneden gekomen want: GEVONDEN!!!
    Dan wilde het lot – noem het geluk – ook nog dat net op het moment dat we bijna terug aan het terras waren vanwaar we vertrokken waren het licht boven de waterval precies uit de goede hoek kwam om een mooie regenboog boven de site te toveren… Fototoestel… KLIK !!!


    10-03-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 maart Het Kikkerkwartier
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wat ziet de wereld er toch zoveel beter uit als de zon ook maar even wil schijnen. Deze namiddag ben ik nog even de drie mogelijke locaties gaan checken waar we in de komende maanden met de leden van de fotoclub gaan fotograferen, individueel, ieder voor zich,op een dag die je zelf kiest. Dan zien we wel weer welke zeer afwisselende fotos er uit voorkomen.
    Ik heb gezien dat de toestand er overal al zeer fotografeerbaar was en dat kan er met de komende lente alleen maar op verbeteren. Ik heb ook overal de exacte GPS coördinaten opgemeten om iedereen precies naar de juiste plek te leiden en overal heb ik zelf ook al enkele opnames gemaakt.
    Op de vergadering vanavond is er dan gekozen en deze plek, het Kikkerkwartier in de Hoge Rielen, eigenlijk mijn eigen favoriet, is het niet geworden. Dat neemt alle twijfels weg om daar dan op deze blog maar een plaatje van te tonen.  


    09-03-2017 om 23:37 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 maart Appartementen, strepen en een ster.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wat een rotweer vandaag !!! De godganse dag regen, daar wordt een mens niet vrolijk van. Josee was deze morgen al vroeg alleen op pad gegaan met Phaido en toen ze doornat terug thuis kwamen had ik het beestje beloofd dat wij later op de dag er ook nog wel eens even op uit zouden trekken maar… het bleef maar regenen. Terwijl ik de tijd zat te verdoen met het inhalen van wat fotobewerkingsachterstand op de PC daagde het me langzaam dat ik nog niks gefotografeerd had en toen dan de kraker Barcelona - PSG op TV kwam had ik al één van de bewerkte Balance dansfotos in gedachten om als foto van de dag van wat uitleg te voorzien hier.
    Na de wedstrijd keek Phaido me zo verwijtend aan dat ik de samenvatting van Dortmund – Benfica maar opgenomen heb om later te bekijken en ik ben er met hem alsnog even op uit getrokken, de camera al schietensklaar op statief gemonteerd, op zoek naar sterretjes en rode en witte autostrepen. Nachtfotografie is en blijft een van mijn dada’s. Het was warempel droog met zelfs een flauwe maan aan de hemel !
    Op de hoek van de Schransstraat, de Leistraat en de Kasterleesteenweg, nauwelijks 200 m van ons huis, recht tegenover het sterrenrestaurant De Pastorie, heeft een of andere projectontwikkelaar onlangs een nieuw appartementencomplex neergepoot, het was aanvaardbaar belicht, deels door de maan, deels door de eigen verlichting en deels door de straatlantaarns en ik besloot dat alvast maar eens te fotograferen. Dan moet je wat geluk hebben natuurlijk want die rode en witte strepen komen niet vanzelf. Je krijgt wat je verdient en toen er enkele wagens voorbij kwamen was er een zelfs zo vriendelijk de Schransstraat in te draaien om mijn beeld nog wat interessanter te maken. Om de opvallende verschillen in kleurtemperatuur te counteren heb ik thuis de kleurverzadiging van het ganse plaatje behoorlijk terug gehaald, alleen die autostreepjes heb ik in volle kleursterkte gelaten.  
    Als laatste instantie-noodoplossing ben ik hier eigenlijk best tevreden mee.  
    27 mm -  30 sec.  -  f 16  -  ISO 200


    09-03-2017 om 00:51 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 maart Zonnepanelenplantage
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het zou de beste dag van de week worden en dus hadden we een fietstocht gepland. De regio Diest-Schaffen was het doel van onze uitstap en achteraf gezien bleken de weergoden ons best genadig. Ergens in het gehucht Vleugt stootten we op deze zonnepanelenplantage en meteen bedacht ik dat dit eigenlijk de meest lucratieve manier van landbouw is tegenwoordig. Ik had toevallig gisteren op Facebook een bericht zien voorbij komen over de panelen die de Heer Huts geplaatst heeft op de daken van zijn Katoennatie en de 13 miljoen Euro subsidie die hij daardoor jaarlijks vangt en ik was toen ook al zeer verontwaardigd. Deze relatief kleine zonnepanelenakker is daarbij vergeleken maar klein bier natuurlijk maar als je daar dan toevallig voorbij fietst moet je daar toch aan denken. Het zijn dus niet de panelen van de buurman waardoor ik dit jaar 100€ meer moet betalen. Ik haal maar één zin aan uit het eerder genoemde artikel:  “ONZE POLITICI HEBBEN de mogelijkheid gecreëerd om ONDERNEMERS ZOALS HUTS te laten graaien wat er te graaien valt, en nu moet de samenleving ophoesten.” Eén opmerking daarbij wil ik toch maken: het is de vorige regering die ons dat geflikt heeft he…
    Ik heb een link naar het artikel op mijn Facebookpagina geplaatst trouwens.       


    08-03-2017 om 00:11 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    06-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 maart In de Smallebroeken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik meende op de buienradar een venster gezien te hebben waarbinnen ik een droge vooravond-wandeling zou kunnen ondernemen. Een venster noemen ze zoiets, een periode waarbinnen de omstandigheden dusdanig zijn dat een of andere activiteit mogelijk is. De NASA spreekt bijvoorbeeld over een lanceer-venster. Ik heb het hier over een droogwandel-venster.
    Ik was behoorlijk fout dus… Nauwelijks enkele honderden meters in de Smallebroeken zag ik de donkere dreigende nattigheid al door de lucht op me afkomen. Mits snel op mijn stappen terug te keren was er misschien nog wel een ontsnappingsmogelijkheid, maar… Het licht was even zo ontiegelijk mooi. Dan kriebelt het fotovirus net iets te hard om de nat-worden-fobie een kans te geven. Ik heb eerst rustig enkele opnames gemaakt en inderdaad: ik ben niet droog thuis gekomen.     


    06-03-2017 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs