Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    30-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 april De brug over de Sûre
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hadden het clubweekend met de fotoclub in Clervaux niet beter kunnen plannen. De weergoden waren ons extreem gunstig gezind en ook over de andere ingredienten om er een geslaagde trip van te maken waren de meningen unaniem positief. De thuisblijvers hadden dus weer eens ongelijk.
    Om het weekend af te sluiten hadden we nog een bezoek gepland bij clublid Guy die in het Luxemburgse Dillingen in een prachtige omgeving zijn vrije tijd doorbrengt. Vrijdag was hij er wél om met ons Clervaux te verkennen maar daarna had hij andere verplichtingen. We waren nieusgierig genoeg om, nu we toch zo dicht bij waren, een tegenbezoek te brengen. Phaido, het vrouwke en ikzelf waren als eersten ter plaatse, ruim voor het afgesproken uur zelfs en dus hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om een wandeling langs de Sûre te maken.
    Zelfs zonder de kanos vond ik dit al een mooi beeld. Al wie ooit over de oude brug over de Sûre gereden heeft tussen Duitsland en Luxemburg in Dillingen begrijpt waarom ik dit een plaats wil gunnen op deze blog. De kanos zijn een welgekomen toetje…   


    30-04-2017 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.29 april Koolzaadvelden in bloei
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    We hadden voor deze namiddag een gemeenschappelijk bezoek aan de fototentoonstelling "The family of man" op het programma staan maar om de tijd vooraf goed te besteden wilden we eerst de wandeling naar de abdij ondernemen. Het geleide bezoek dat wij na wat opzoekwerk op de site meenden te doen kon helaas niet doorgaan want er was iets onduidelijks met de activiteiten van de paters...
    Dan hebben we daarboven maar een wandeling gedaan en hoewel ongepland, vielen we van de ene fotomogelijkheid in de andere. Koolzaadvelden in bloei zijn vandaag het onderwerp dat ik uit meerdere andere mogelijkheden selecteerde. 

    29-04-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.28 april Kroonluchter
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Toen we deze avond in hotel Koener zaten te eten, met z'n achten rond een grote ronde tafel onder een imposante kroonluchter hadden we er al grapjes over gemaakt: wat als... hij naar beneden valt?
    Hij is blijven hangen gelukkig en meteen na het eten ben ik even naar de kamer gelopen om de camera te gaan halen. Ik vond dat wel een interessant onderwerp namelijk. Ik heb de camera op zijn rug op de tafel gelegd precies onder het centrum. Voor ik hem precies in het midden had heb ik wel enkele keren moeten proberen maar uiteindelijk is dit, zij het niet voor de volle honderd procent perfect, toch wel erg dicht bij helemaal goed.  

    28-04-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.27 april Klaver Zuring
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het lijkt er op dat dit ook een jaarlijks weerkerend item wordt in deze blog. In het Hallerbos hebben ze de paars-blauwe boshyacinten en wij hebben in Lichtaart ook een bos vol bloemekes, witte weliswaar en ondertussen weet ik ook dat het geen bos anemoontjes zijn maar wel klaver zuring, dit door toedoen van medeclublid Ludo die blijkbaar alles afweet van de west Europese flora.
    Ik moet toegeven dat ze er dit jaar niet zo overweldigend bijstaan als andere jaren. Het was de eerste keer dat ik er kwam dit jaar en misschien was ik te laat op het seizoen of juist te vroeg… Als ik even terugkijk plaatste ik er vorig jaar een foto van op 15 april met Phaido op een indrukwekkend bloemekestapijt. Na de koude aprilmaand zou het wel eens kunnen dat ze volgende week alsnog uitbundig aan het bloeien gaan… toch nog maar eens langslopen. Als het niet zo is dan heb ik tenminste de mooie wandeling weer gehad.


    27-04-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 april Uitstekend wandelweer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Koud? Bah nee… wie zei daar ook weer dat er geen slecht weer bestaat, alleen maar slechte kleding?
    Ach ja, het mag dan misschien wel een tikkeltje frisser zijn dan het langjarig gemiddelde en iets minder lenterig dan we zouden wensen maar al bij al werd het alweer een dag waarin de zon zich regelmatig liet zien, prima wandelweer zou ik zeggen. De voorspelde regendag liet het afweten en dat vonden wij niet eens zo erg.
    Zoals ongeveer iedere morgen zijn zijn we ook vandaag weer de Smallebroeken ingetrokken met Phaido en de zon was toch wel vaak van de partij. Met het fototoestel bij de hand om die mooie wolkenluchten te fotograferen hebben we er genoten van ons dagelijks rondje. Phaido blij, baasje blij, vrouwke blij… iedereen blij. Vroeg of laat gaan die temperaturen vanzelf omhoog maar voorlopig hoor je ons toch niet klagen.


    26-04-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.25 april Schaduwen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Weer een jaar er bij. Happy birthday to me… maar het leven gaat gewoon verder natuurlijk. Het gros van de feestelijkheden hadden we vooruit geschoven naar het weekend en daar ben ik ondertussen alweer min of meer van hersteld. Vandaag kwamen de felicitaties via messenger, whatsapp, sms, telefoon en andere facebooken en er kwamen toch ook nog enkele echte, niet virtuele personen langs met als consequentie dat er weer een en ander uit de koelkast en van het wijnrek werd gehaald maar alles bleef binnen de perken. Tussendoor was het business as usual: ik heb een flink stuk van de namiddag en de avond voor de PC doorgebracht om de opnames van de dansvoorstelling van Balance te selecteren, te fatsoeneren en uit te snijden. Bij deze groep viel het me op dat er door de puntverlichting van de spotjes voor op het podium toch wel erg bijzondere schaduwen op het doek vielen achteraan. Een uitsnijding van een uitsnijding bracht dat wat meer prominent in beeld en de veel aandacht vragende kleurtjes kon ik aan banden leggen door er een zwart wit omzetting tegenaan te gooien. Aan Balance zal ik uiteraard de volledige kleurenversie aanleveren tussen enkele honderde andere maar voor deze blog vond ik dit leuker.      


    25-04-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    24-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24 april Kerniel. Uitzicht- en fotopunt.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We zijn vandaag nog eens richting Borgloon getrokken. De bloesemtijd was duidelijk over zijn hoogtepunt merkten we. Toch kon ik nog wel enkele bruikbare fotos scoren. Qua geocachen kwamen we bijzonder goed aan onze trekken gezien de vele nieuwe cachen die er voor het event van het voorbije weekend verstopt waren. En tijdens het fietsen van een van de uitgestippelde rondjes kwamen we in Kerniel, een deelgemeente van Borgloon, in de buurt van de abdij Marienhof, voorbij dit houten bouwwerk, een ringvormig platform dat een mooi uitzicht biedt over het dal, de boomgaarden en de abdij. Dat is gefundenes Fressen voor deze jongen. Dit is het soort fotografie waar ik helemaal in kan duiken. Lijnen en bogen en strakke constructies… Dat dit in zwart wit moest vond ik vanzelfsprekend.      


    24-04-2017 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 april The day after
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het duurde best een tijdje voor ik echt wakker was deze morgen. Het was een geslaagd feestje gisteren avond moet ik zeggen en dat vertaalt zich vaak in een ochtend ( of langer ) zombie-gedrag. 0ver het menu dat het vrouwke had klaargetoverd alle lof: aperitieven met diverse amuses o.a. een heerlijke schuim van appel, mascarpone en avocado, ouderwetse garnaalcocktail ( met grijze garnalen he ), courgette-soep met pesto en amandelschilfers, blinde vinken met rodewijnsaus, groenten en knoflook-puree, een alternatieve tiramisu met speculaas en griekse yoghurt, en dan nog koffie met gebakjes en koeken… Onze gasten waren vol lof. Dat zoveel lekkernijen moeten doorgespoeld worden met evenveel of nog meer vloeibaar lekkers is vanzelfsprekend en hoewel we niet meer zo zwaar over de grens gaan als vroeger was de oogst aan lege flessen toch ook indrukwekkend deze morgen.
    Toen ik al min of meer tot het rijk der levenden was teruggekeerd was het vrouwke al begonnen met enige orde te scheppen in de chaos. Deze beelden vond ik het bewaren waard en ik heb er dus mijn fototoestel op gericht. Na enkele mislukte pogingen realiseerde ik me dat je dit met zoveel tegenlicht van buiten moeilijk in één opname kunt vatten en ik heb er dan maar een HDR van drie opnames van geschoten. Deze avond, toen ik weer helemaal fief en monter was heb ik daar in de PC dit resultaat van gebrouwen.     


    23-04-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 april Dansvoorstelling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vanavond hadden we dus, zoals al eerder verteld, mijn verjaardagsfeestje. Deze namiddag was ik wel eerst nog naar het Schaliken in Herentals getogen om de voorstelling van het jaarlijkse dansgebeuren van Balance te fotograferen. Ik ben thuisgekomen met een geheugenkaartje van 32 Giga helemaal vol ( echt waar ) en nog voor we aan het eten gingen en aan de drank, had ik gelukkig al enkele shots geselecteerd die eventueel in aanmerking zouden kunnen komen voor de dagelijkse blog. Dat het opnames waren waarin kleindochter Julie op de voorgrond staat vind ik niet meer dan normaal. Bij de fotos die ik zal aanleveren aan Balance zal ik die vooringenomenheid laten varen… afgesproken.
    Na het feest zit ik de tekst bij de gekozen foto in te tikken en ik doe mijn best om de juiste toetsen te raken. Gelukkig bestaat er zoiets als spellingscontrole. O ja… Julie is de linkse voorin.

    ISO 4000  -  f 3,5  -  1/200


    22-04-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 april Keukenprinses
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik ben in de loop van volgende week jarig en morgen al is er het vooruitgeschoven verjaardagsfeestje voor de vriendenkring. In de loop van de week hebben het vrouwke en ik al enkele keren gebrainstormd over het menu dat we de gasten gaan aanbieden en we zijn ook al de inkopen gaan doen. Tistezeggen… het vrouwke is de inkopen gaan doen en ik mocht/ moest soms mee. Sedert deze morgen is het vrouwke druk in de weer met potten en pannen en als ik voorzichtig opper dat ik ook wel een en ander kan voorsnijden bijvoorbeeld countert ze dat meteen met de mededeling dat ze toch liever alles zelf onder controle houdt. Ze weet dat ik meestal meer verknal dan dat ik bijdraag tot de goede gang van zaken in de keuken. Ik mag wel regelmatig komen proeven van sausjes, soep, dressings en andere lekkernijen, een rol die me op het lijf geschreven is.
    “Schoenmaker blijf bij Uw leest” zegt het spreekwoord en die wijsheid indachtig heb ik dan maar enkele keren de camera boven gehaald om mijn keukenprinses en haar activiteiten vast te leggen.

    21-04-2017 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 april Boom
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We hadden afgesproken dat we vandaag zouden gaan geocachen in Lummen en het is een prachtige dag geworden, zowel het weer als de omgeving, het gezelschap en de fietstocht en dan zou ik de grote oogst aan gevonden cachen nog vergeten. We hadden het zo druk dat daardoor de oogst aan gemaakte fotos eigenlijk maar zeer minimaal was. Ik vind het dan ook misschien zelfs een klein beetje een verplicht nummer om toch een foto van de dag te kiezen.
    Toen we rond de middag ergens op een bank in het bos onze bokes aan het eten waren deden wij dat onder de goedkeurende blik van een prachtige, monumentale, uit de kluiten gewassen den. Met het oog op landschapsfotografie had ik de 16-35 groothoek op mijn toestel staan en ik heb enkele keren naar boven gefotografeerd. Verder heb ik nog een paar bosdreven op het geheugenkaartje en toen ik vanavond thuis nog een kort wandelingetje maakte met Phaido heb ik die ook nog eens laten poseren. Niks wereldschokkends allemaal…
    Ik wil bij deze aan die boom de eer gunnen deze paginas op te vrolijken met zijn aanwezigheid. Hij komt trouwens met 16 mm gefotografeerd net iets minder imposant over als wij hem zagen van op onze lunchpauzebank.


    20-04-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 april Generale Repetitie.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Komend weekend ga ik zoals ieder jaar weer de dansvoorstellingen van Balance fotograferen. Vandaag was het algemene repetitie en ik vond het nodig om al eens poolshoogte te gaan nemen om een indruk te krijgen van het licht, van de mogelijke standpunten en dies meer.
    Er wordt aan de bezoekers gevraagd niet te flitsen en als huisfotograaf mag ik dat dan ook niet natuurlijk. Dat wil wel zeggen dat het weer een verdomd moeilijke klus wordt met vaak weinig licht gecombineerd met overbelichte delen en diverse kleurtemperaturen in één beeld, met snel wisselende lichtmengtafel-instellingen en snel daarop inspelen van de fotograaf, met hoge iso-waardes en relatief lange sluitertijden. De uitdaging is er en we zien wel wat het wordt.
    Uit de testopnames van vandaag leerde ik alvast dat ik een heel subtiele balans zal moeten zoeken tussen diafragma, ISO en sluitertijd om tot aanvaardbare beelden te komen. Bij deze test-opname bijvoorbeeld had ik f3,5 – 1/250 en ISO 6400 ingesteld en dan was dit een situatie met vrij egaal wit licht in front. Er zullen moeilijkere omstandigheden voorbijkomen, ik ben gewaarschuwd.
    Over de foto nog dit… kleindochter Julie danst in deze groep en het vrouwke zat op de eerste rij vlak voor me. Ik zat op de derde rij omdat ik op die plek vrij horizontaal naar de voorstelling kijk. Daar wil ik ook zitten tijdens een van de voorstellingen. Qua lenskeuze leerde ik dat op die plek de 16-35 me precies de totale breedte van het podium biedt met de mogelijkheid om een beetje in te zoomen. Een andere voorstelling wil ik fotograferen van net naast de mengtafel, relatief achteraan in de zaal en dan wil ik de 70-300 er op zetten. Met een minimum diafragma van 4 tot 5,6 stelt zich dan een nog iets pittiger belichtings-probleem… Dat zien we dan wel weer.


    19-04-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 april Rotterdam
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Lang leve de social media… Via een Facebook-fotovriendin had ik vernomen dat er in het fotomuseum Rotterdam een tentoonstelling was van Henri Cartier Bresson. Een kort berichtje leerde me dat ze zin had om er op dinsdag naar toe te gaan, vandaag dus. Even kortsluiten met mede-fotoclublid Alex duurde ook maar enkele klicks en zo kwam het dat we deze middag met drie gelijkgezinde fotografen plus het pas met pensioen zijnde vrouwke van Alex konden genieten van de wonderbare fotos van een van de monumenten uit de fotogeschiedenis.  
    Uiteraard beperkt een Rotterdambezoek zich niet tot enkele uren fotos kijken. We hebben heel wat afgepraat, lekker gegeten en we hadden ook allemaal ons fototoestel bij natuurlijk.
    Wie Rotterdam zegt, zegt in één adem ook architectuurfotografie en we hebben er behoorlijk op los geklikt. De gekende Erasmusbrug was niet veraf die is diverse keren in beeld genomen maar om het cliché gevoel te tackelen wil ik een ander plaatje tonen. We waren via de voetgangersbrug naar Katendrecht gewandeld om daar iets te gaan nuttigen en het zicht van daar uit naar de stad was meer dan de moeite waard. Ik had al enkele opnames gemaakt vanaf de waterkant met alleen maar Rotterdam en zijn bouwwerken als onderwerp maar toen besloot ik een aantal stappen achteruit te gaan om wat voorgrond in de fotos te brengen en dat ik daardoor ook nog eens de beide dames uit het gezelschap mee in het plaatje kon meenemen was een leuke bonus.


    18-04-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 april Mariapark
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als vrijwilliger in zorgtehuis Hoevezavel gaan we ieder jaar met de bewoners naar zaal De Moffel in Lommel Werplaatsen en ook de wekelijkse wandelingen voeren ons wel eens naar de grot bij de kerk nauwelijks 100 m. verderop. Het Mariapark achter de kerk is ons dus zeker niet onbekend. Ik had de locatie al een tijdje op mijn to-do lijst gezet want of je het nu kitsch noemt, vakwerk of uitingen van vrome verering, ik had er al de nodige fotografeerbare onderwerpen gespot. Ik noem maar wat: een uit de kluiten gewassen openlucht kruisweg, een krans kapellen ter ere van elk van de zeven weeën van Maria, enkele monumentale poorten en standbeelden, kortom als amateurfotograaf kom je daar wel aan je trekken.   
    Vandaag had ik een multicache in de buurt op het programma staan, de opgegeven parking was eigenlijk vlak aan de ingang van het Mariapark, en dus zag ik mijn kans schoon om na afloop wat tijd uit te trekken om er eens uitgebreid te gaan rondneuzen. Voor ik het gedeelte met de kruisweg in ging was het al raak. Deze poorten zijn wat mij betreft dichter bij grootheidswaanzin dan bij een integere godsdienstbeleving, maar als onderwerp voor een leuke foto kon ik er niet naast kijken.


    17-04-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 april Aprilklokjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Meiklokjes, muguetjes, lelietjes van dalen… die bloemekes hebben vele namen, maar gezien de datum heb ik veel zin om deze exemplaren alvast aprilklokjes te noemen.
    Het is ondertussen een bijna obligaat weerkerend item geworden op deze blog. Eén keer per jaar wil ik de wereld attenderen op de bloei van deze kleine geurende schoonheden. Ik had tijdens onze dagelijkse wandeling doorheen de Smallebroeken al enkele dagen gezien dat de vroegste en de dapperste exemplaren hun best deden om de knopjes tot echte bloemekes om te vormen en vandaag was het zover. Voor de ongelovige Thomassen: op N51°14.073 en E004°56.256 bloeien ze.   


    16-04-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 april Multicaching met Phaido
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wanneer is het eigenlijk goed weer? Ondanks de veel frissere temperaturen dan de voorbije dagen en de bewolking vond ik dat niets een fikse wandeling in de weg stond deze namiddag. “Er is een goede kans dat het in Uw regio droog blijft...” hadden Sabine en Frank immers gezegd.
    Vorige week liep ik tijdens de ochtendwandeling met Phaido iemand tegen het lijf die duidelijk aan het geocachen was. Het traject dat wij dagelijks afleggen heb ik in de vorm van een multicache ter beschikking gesteld van de collega-hobbyisten en als ik daar iemand zie die met een GPS loopt te zwaaien weet ik het wel. Ik stelde me voor als de legger van de cache en uit het gesprek bleek dat hij in Geel-Bel ook een gelijkaardige tocht had uitgestippeld. Vandaag wilde ik dus graag een tegenbezoek brengen en ik liet me niet afschrikken door een iets minder riante weersvoorspelling. Mijn viervoetig cachemaatje Phaido ging mee natuurlijk.
    Voor de ( steeds zeldzamer wordende ) niet geocachende vrienden moet ik misschien toch even uitleggen wat een multicache is. In tegenstelling met een gewone “traditional” cache waarbij je coördinaten krijgt waar je iets moet gaan zoeken is een multi cache eigenlijk een wandeling waarbij je door de GPS langs de coördinaten van diverse waypoints geleid wordt en daar moet je dan telkens gegevens zoeken. Door die gegevens bij het einde van de tocht in te voeren in een door de legger gegeven formule kun je de eind-coördinaten berekenen. Het tikt niet zo lekker aan qua aantal gescoorde cachen maar ik vind het oneindig veel leuker.
    De wandeling die wij dus vandaag aanvatten zou volgens de legger 9 km zijn maar als ik mijn stappenteller mag geloven was dat een schromelijke onderschatting. We hebben er alleszins van genoten en ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn vriendje nog eens enkele keren te laten poseren. Deze stronk van een net gesneuvelde boom leek mij een prima pied de stalle om hem even op te zetten.
    Het is de hele wandeling droog gebleven trouwens en de voldoening toen ik mijn naam in het logboekje kon schrijven was net iets groter dan indien dat in een lukraak weggesmeten potteke achter een kapelleke zou geweest zijn….


    15-04-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 april Bloesem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ben al een hele tijd alles wat met appels te maken heeft aan het fotofraferen. Ik heb namelijk appelplannen voor mijn bijdrage aan de AV-reeksen voor het fotosalon van onze club in november. Je kunt er niet vroeg genoeg aan beginnen…
    Het is bloesemtijd en dat is natuurlijk een bijzonder vruchtbare periode om beelden te verzamelen. Groothoek, details, kleurtjes, ik ving er vandaag weer veel. Al spelend met de opnames doe je dan weer inspiratie op over de uiteindelijke selectie en vormgeving. Ik wil alleszins ruim voldoende keuzemogelijkheden hebben om alle mogelijke kanten op te kunnen als ik uiteindelijk ga monteren. Ik heb al wel een vrij goed idee van hoe het er allemaal moet uitzien, maar ik gun mezelf toch nog altijd de vrijheid om wat creatief te brainstormen rond andere benaderingen.
    Zo kwam ik vandaag op het idee dat een collage misschien ook wel leuk zou zijn. Dit is alvast een probeersel. Op het grote scherm zal het niet met 4 maar waarschijnlijk met 24 beelden zijn en er moet een flitsende beweging inzitten… Qua kleurenrijkdom valt me dit alvast mee. Hier borduur ik op verder.      


    14-04-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 april Paasbloemen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In deze tijd van het jaar zijn er een aantal bloemen die we meteen linken aan de lente. Eerst heb je de krokussen natuurlijk en eind april komen ook de meiklokjes oftewel de lelietjes van dalen de aandacht opeisen. Maar daar tussenin is er nog een minder gekende maar toch meer en meer prominent aanwezige bloemsoort die overal opduikt: de paasbloem.
    Ik kreeg er vandaag een heleboel voor de lens. Meestal staan ze in grote groepen en dan stel je scherp op één bloem en met een groot diafragma wordt dat de rest van het beeld, achterin, wel voldoende onscherp, en daar zoek je ook naar als amateur-fotograaf. Maar door de gele kleur bleef die achtergrond, zelfs onscherp, nog iets te prominent aanwezig in deze foto vond ik en dan gaat deze jongen natuurlijk experimenteren. De bloemen die scherp zijn selecteren is makkelijk natuurlijk. Na diverse variaties uitgeprobeerd te hebben vond ik deze rigoureuze omzetting naar zwart wit van de ganse achtergrond het dichtst aanleunen bij het resultaat dat ik zocht.       


    13-04-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 april Schilderen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het vrouwke heeft een tijdje geleden enkele rare objecten gekocht, een soort mini-paneeltjes die je bvb voor het raam kunt zetten of decoratief ergens in een of anderen kunstzinnige meubelschikking kunt verwerken. Ze doen me een beetje denken aan de doorkijkjes in de biechtstoel waar de priester achter zat om mijn zonden te vergeven in de tijd dat ik daar nog in geloofde. Knalwit evenwel… Dat vonden we beiden niet meteen de meest geschikte kleur en dus is ze aan de slag gegaan met penselen, krijtverf, boenwas, sponzen en nog wel enkele creatieve werktuigen om er een antiek tintje op aan te brengen. Het is niet meteen mijn smaak maar als het vrouwke da leuk vindt is het voor mij ook okee. Ik laat ze haar gang gaan en ik heb er geen idee van of ik dit nu verven of schilderen moet noemen. Als ik de maat van de penselen zie waarmee ze aan de slag is zou ik eerder voor het tweede kiezen.
    Hooguit loop ik regelmatig eens langs om te zeggen hoe mooi ik het vind, hoe bijzonder en hoe leuk dat in ons interieur zal staan en uiteraard ook om wat met de camera rond te zwaaien…        


    12-04-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 april Jefke
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik heb van het familieweekend in Oostvoorne onder andere ook gebruik gemaakt om fotos te maken voor de plechtige communie van Jefke, de een na jongste van het kleinkinderenheir. We zijn op zaterdag naar het strand bij de Maasvlakte getrokken en, o wonder… daar was geen kat te bekennen, wat een verademing als je dat vergelijkt met de Oostendes, de Blankenberges en de Knokkes van onze Belgische kust. Ik heb meer dan tweehonderd opnames gemaakt, vaak meerdere shots van dezelfde houding natuurlijk want met zulk hard licht is het niet vanzelfsprekend om je ogen open te houden als model en ook de schaduwen moet je als fotograaf onder controle houden. Naast de traditionele poses heb ik ook geprobeerd de spanning er af te halen door hem dingen te laten doen waar hij goed in is en die hij echt leuk vindt, voetballen en hardlopen bijvoorbeeld, dat is helemaal zijn ding.
    Vandaag ben ik bezig geweest met de eerste groffe selectie en het bewerken van mijn eerste opties. Of deze foto uiteindelijk ook zal gekozen worden weet ik niet, daar moeten papa en mama maar over beslissen, maar als proevertje vind ikzelf dit alvast een hele leuke.        


    11-04-2017 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs