Inhoud blog
  • 14 juni EINDE
  • 12 juni '17 - Na een einde komt een nieuw begin.
  • 11 juni Het Blauw Kanneke
  • 10 juni De Sprint
  • 09 juni Mariapark
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Links
  • Onderweg no Polien
  • Geocaching
  • fietsroutes
  • Leren fotograferen, de site van collega Alex
  • Music on wheels
  • Pols Fotoblog
  • Pols Fotodagboek
    Een vervolg op 2012in366fotos...
    Klik op de foto om een groter formaat te zien.
    23-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 april Pieter, onze breakdance-champ
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Twee voorstellingen van de show Hemels door de dansers en danseressen van Balance heb ik vandaag gezien en gefotografeerd. De teller van mijn camera was weer een kleine duizend clicks opgelopen vanavond. Morgen is het nog eens van vandattume… Ik weet nu al wat te doen in de loop van volgende week qua fotobewerking. J
    Liever dan me meteen in het selecteren en fatsoeneren te storten kies ik vandaag voor een foto van onze breakdance kampioen Pieter. Die was waarschijnlijk geïnspireerd door wat hij net gezien had tijdens de voorstelling van 6 uur. Na afloop wilde hij op de trappen van het Schaliken ook eens zijn kunnen tonen en hij had gevraagd of ik even mee naar buiten kwam om dat te fotograferen… Graag gedaan, het maakte mijn keuze van de foto van de dag een stuk gemakkelijker.


    23-04-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 april Ik kan al heel goet reekenen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik ben vandaag nauwelijks aan fotograferen toegekomen, en dat is een erg grote zeldzaamheid. De steeds maar binnenkomende alarmerende berichten over de gezondheidstoestand van onze goede vriend Jack in de States zijn niet van dien aard om me zorgeloos door de lente te laten dartelen, het omslaande weer ook niet trouwens. Ik ben weliswaar enkele keren met Phaido er op uit getrokken, had de camera altijd wel bij, maar de inspiratie en de goesting kwamen maar niet. Bij het checken van de e-mails, messenger, facebook en WhatsApp was er ook al niet veel opbeurends te rapen en dan brengt Photoshop wel eens verpozing. Met het wegwerken van wat achterstand in mijn to-do lijstje kon ik mijn zinnen toch een beetje verzetten. Ik ben ook even bezig geweest met het in elkaar knutselen van een ontwerpje voor een T-shirt opdruk. Het wordt een cadeautje voor iemand die zeker zal weten waar het over gaat als ik hem dit geef bij gelegenheid… J
    De vaardigheid om een bestaande foto om te zetten naar dit soort pentekening-achtige beelden heb ik ondertussen wel in de vingers. De goede verstaander zal zonder twijfel wel begrijpen dat het niet Albert Einstein is die ik er van verdenk de kemels te schieten die hier voorbij komen… De toekomstige ontvanger van het T-shirt dat ondertussen klaar ligt mag zich aangesproken voelen.
    En voor alle duidelijkheid, de foto van de heer Einstein heb ik niet zelf gemaakt, wel de bewerking en dat is ondertussen ook een onlosmakelijk onderdeel geworden van de fotografie.   


    22-04-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21 april Heerlijk lenteweertje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Soms heb je van die dagen waar je een yahoeeee en joecheiii-gevoel van krijgt, vallen alle ingrediënten die je nodig hebt om een mens gelukkig te maken precies goed op de juiste plaats en op het goede moment. Zo een zeldzame hoogdag mochten we vandaag meemaken. Allereerst praten we over het prachtige weer dat de nationale weermannen en –vrouwen voor ons hadden uitgekozen, het gezelschap – de Jakke, Jackie en Annemarie – vond ik helemaal top, we gingen een wandelen in de buurt van Averbode en Testelt en dat bleek ook al een schot midden in de roos en verder was de kwaliteit van de geocachen die we tussendoor konden te pakken krijgen ver boven gemiddeld. Tja, dan mag je spreken over een kamerbrede, dagvullende, gelukzalige glimlach. Ook het fotograferen wilde best vlotten. In zulk mooi decor kon ik me weer eens ten volle in de landschapsfotografie storten. Dit beeld geeft slechts een fractie weer van de prachtige omgeving waarin wij de hele dag mochten evolueren. Geef mij maar meer van zulk heerlijk lenteweer.    


    21-04-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 april Generale repetitie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Komend weekend is het weer zo ver: de dansers en danseressen van Balance zullen hun beste beentje voorzetten tijdens de jaarlijkse dansvoorstelling in het Schaliken in Herentals. Uiteraard zal ik daar weer gaan fotograferen. Vandaag hadden ze generale repetitie, voor het eerst in de zaal, en bij die gelegenheid wilde ik al eens een kijkje gaan nemen, kwestie van goed voorbereid aan te slag te kunnen in het weekend. En ik had mijn camera toch ook maar meegenomen.
    Qua standpunten heb ik wel een en ander opgestoken, maar wat de belichting betreft bleef ik op mijn honger zitten… de zaalverlichting was nog niet ingesteld voor de show en dus blijft het afwachten wat het wordt, ik zal me wel laten verrassen en me aanpassen. Het worden sowieso erg hoge ISO-waarden en RAW opnames.
    Dit jaar zijn het voornamelijk de kleinsten die aan bod zullen komen. Het was erg leuk ze op het grote podium te zien evolueren, maar het was al even leuk links en rechts een onverwacht shot te plegen. Die kinderen kunnen zo vertederend enthousiast, aandachtig, meelevend, verstrooid of afwezig zijn en dat soms in één beeld.


    20-04-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    19-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.19 april De Klothoeve
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik was vandaag weer eens een dagje op stap met mijn geocachemaatje Jackie en zijn vrouwtje Annemarie. Het is een zeer gevulde dag geworden met erg gevarieerde doelwitten. We hebben enkele keren gebruik gemaakt van een waadpak, we hebben evenwichtsoefeningen gedaan, opgeloste mysteries gelogd en de hoofdbrok van de dag bestond uit een mooie, leerzame wandeling van zo’n 5 km doorheen het leefgebied van de gladde slang in en rond de Reuselse Moeren. Na een 100% successcore wat betreft onze zoek- en vind resultaten vonden we dat we als beloning - en nu citeer ik een gevleugelde uitspraak van Annemarie: - de natuur maar eens moesten inruilen voor een nat uur “… Zo belandden we in de Klothoeve in Postel waar we ons de Duvel lieten smaken. Een zelfportret in de spiegeling van een van de vensters kon er bij het buitenkomen ook nog bij…  


    19-04-2016 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.18 april Het Postelvaartje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zo ontdek je al wandelend en geocachend, niet eens zo ver van huis, plots toch nog leuke dingen waar je het bestaan niet van vermoedde… Op zoek naar de korte multicache De Steen Der 7 Heerlijkheden ( GCMY55 ) kwam ik bij het Postelvaartje. Het was pas toen ik thuis op de kaart ging zoeken dat ik achter die naam kwam trouwens. Als gezonde nieuwsgierigaard wilde ik dan  natuurlijk nog wat meer info en op de site van Toerisme Mol kwam ik er achter dat het in november 1922 gegraven werd om Postelse producten over te brengen naar het Kempens kanaal. Later fungeerde het ook als bevloeiingsgracht voor de akkerbedrijven in Postel.
    De fotografiekriebels kon ik ook hier weer bevredigen. Met 24 mm had ik niet voldoende groothoek bij om van uit dit standpunt, op de brug, vaart en schuilkut in één beeld te vatten dus werd het weer maar eens een samengestelde panoramabewerking. Vier staande elkaar gedeeltelijk overlappende fotos volstonden om er in Photoshop deze plaat van te brouwen.


    18-04-2016 om 23:55 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17 april De jongste Kiek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Onze goede vriend Jef Kiek draagt zijn bijnaam met fierheid. Zijn echte naam doet er niet toe, iedereen noemt hem Kiek. Hij startte ooit in Lichtaart de Kiekenclub op, een fast-food-zaak waar je sandwiches, frieten en allerhande andere lekkernijen kon verkrijgen, maar vooral… kip, in het goed Lichtaarts: Kiek !!!
    Niet verwonderlijk dat ie snel bekend werd onder die naam, Jef Kiek. Zijn vier zonen Dave, Jakke, Peter en Wimmeke ( al een hele Wim ondertussen trouwens ) kregen bijna vanzelfsprekend ook dezelfde roepnaam mee en nu dat er een nieuwe generatie zich aandient zal de eerste mannelijke telg onvermijdelijk ook als Kiek door het leven gaan.
    Ik was vandaag op bezoek in huize Kiek en de kip, kiek of pluimvee gerelateerde symbolen zijn daar zeer aanwezig. Het lag dan ook min of meer in de lijn der verwachtingen dat ik kleine Ryan zou fotograferen als koene kiekenridder.


    17-04-2016 om 23:53 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16 april Limburgs Zwaarste
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Om de zoveel tijd slaat het extreem-loopwedstrijd-virus weer eens toe bij onze zoon Michael. Is het geen marathon of een ander massa ultra-event, dan is het een transalpine achtdaagse en vandaag had ie het in zijn hoofd gehaald deel te nemen aan Limburgs Zwaarste, een tocht van 60 km. doorheen het vaak onverwacht stijl heuvelende Nederlandse Zuid Limburg. Samen met zijn loopmaatje Kenny Geens stonden ze deze morgen om 9 uur aan de start in Heerlen. Ik had me weer als vrijwilliger aangeboden om voor de logistiek en de fotografie te zorgen en dat impliceerde dus dat ik er al om zes ( 6 !!!) uur er uit moest deze morgen. Ik heb er geen spijt van gehad evenwel. Het werd een superdag met heroiek ( van de atleten ) met prachtige landschappen en met behoorlijk wat spanning want om op de voorziene tijden bij bevoorradingspunten te geraken moest ik met de wagen vaak laveren tussen hele hordes wielermaniakken. Zo’n 15.000 wieleramateurs reden daags voor de Amstel Gold Race hun eigen versie van die wedstrijd doorheen het Limburgse land en die zorgden voor de nodige commotie op z’n tijd…
    We hebben het allemaal gehaald en ik heb natuurlijk weer een heleboel actie- en andere beelden meegebracht. Dit is er eentje van net voor het eerste controlepunt.  


    16-04-2016 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15 april Bosanemoontjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De bosanemoontjes bloeien weer en ik weet enkele plekken in onze Lichtaartse bossen waar ik ze te pakken kan krijgen. Zoals ieder jaar was ik ook vandaag weer overweldigd door de overvloed. Een model om even plaats te nemen als aandachtspunt heb ik tijdens onze wandelingen altijd bij de hand natuurlijk en ook deze keer liet Phaido zich niet pramen.
    Ik zag trouwens ook enkele wilde hyacinten iets dieper in het bos, uiteraard heb ik er ook enkele shots van. Hier bloeien ze niet zo massaal als in het gekende Hallerbos... ik denk dat het tijd wordt om daar eens naar toe te rijden om dezelfde pracht in duizendvoud te gaan zien… In afwachting zal ik op facebook al een voorproefje tonen.


    15-04-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    14-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14 april Selfie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Geloof me of niet, deze foto maakte ik deze namiddag thuis buiten in de hof. Ik ben aan het experimenteren met low-key, omdat het nu eenmaal een van de werkpunten is in de club en omdat ik geen ander model bij de hand had is het vandaag een zelfportret geworden.
    Het is eigenlijk vrij eenvoudig om het zelfs overdag donker te laten lijken als je fotografeert. Je kiest een erg lage ISO-waarde, een zo klein mogelijk diafragma en dan zet je een pittige grijsfilter voor de lens. De camera ziet dan toch het onderwerp ook niet meer hoor ik je opwerpen… maar daar heb je dan een flitser voor. De achtergrond blijft donker en met de plaatsing van de flitser kies je van waar het licht komt. Met de afstandsbediening in de hand kon ik van op mijn zitje deze veredelde selfie scoren.


    14-04-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13 april Strade Rosso
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Vlaming heeft een baksteen in zijn maag? In Westmalle hebben ze er alleszins meer dan voldoende om er ook nog andere dingen mee te doen merkte ik vandaag.
    Misschien een ideetje voor de organisatoren van Vlaamse wielerkoersen… in Italie hebben ze de Strade Bianche over witte grindwegen, in Frankrijk Parijs-Roubaix met fietsonwaardige kasseistroken en in Westmalle hebben ze nu de Strade Rosso !!!
    Toen we deze namiddag rond het kasteel van Westmalle aan ons geocache tochtje bezig waren liepen we plotsklaps over een wel zeer ongewone ondergrond. De wegen daar in de buurt zijn privé eigendom en alleen als wandelaar of als fietser ben je er gedoogd. De eigenaars hebben blijkbaar een deal met het plaatselijke baksteenbedrijf om klei af te graven op hun gronden en een bijkomstige clausule in het contract bepaalt waarschijnlijk dat ze ook hun afval en/of mislukte productie mogen storten op de zandlanen, we liepen letterlijk over al dan niet gehalveerde “boerkes”. Ik mag hopen dat daar binnenkort enig zwaar materiaal overheen komt rollen om de boel een beetje te verpulveren want zoals het er nu bij ligt is het een gehaaide succesformule om voor sensatie te zorgen bij wielerwedstrijden, valpartijen, platte banden en bizarre ontwikkelingen gegarandeerd. Misschien is men daar wel van plan er vroeg of laat een iet of wat vriendelijkere bekleding overheen te leggen maar voorlopig vond ik het wel leuk middels deze foto te documenteren hoe het er nu bij ligt.    


    13-04-2016 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12 april Paardenbloem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na de bewering gisteren dat de lente nu toch echt wel was losgebarsten en de vaststelling dat de natuur in overdrive gaat en de vrouwen een stuk mooier worden in deze tijd van het jaar wil ik daar vandaag een vervolg en een aanvulling aan toevoegen. Een stel vrouwenbenen met schaduw was al de illustratie van het tweede deel van de stelling maar voor het eerste deel zijn er nog veel meer bewijzen, in de vorm van fotos, te rapen. In de weiden aan de Smallebroeken, onze dagelijkse wandelbiotoop, bloeit het dat het een lieve lust is. Paardenbloemen zijn er al in overvloed te bewonderen alom. Pisbloemen worden ze hier genoemd en in tegenstelling tot wat die naam zou kunnen laten vermoeden zijn ze best wel mooi. Mooi genoeg om er eens bij te gaan liggen en een close up te maken van uit een laag standpunt vond ik.    


    12-04-2016 om 23:59 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11 april Schaduw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als het weer lente wordt, de zon wat uitbundiger gaat schijnen en de temperaturen oplopen wordt de wereld plotsklaps toch een stuk interessanter. Niet alleen gaat de natuur in overdrive om aan de grote bloei te beginnen maar ook de vrouwen worden een stuk mooier…
    Als ik dan rondloop en ik zie al dat schoons rondom me dat wordt mijn rechter wijsvinger vaak erg vrijpostig als ie in de buurt van de ontspanknop van mijn fototoestel zit. Thuis bekijk ik elke avond de oogst van mijn fototochten en soms zie ik een beeld of – zoals in dit geval – een uitsnede uit een beeld waar ik wel eens mee aan de slag wil in een of ander bewerkings-programma. In dit geval was het feit dat een collega fotografe me onlangs lid heeft gemaakt van de groep Shadows op Facebook de trigger om dit beeld uit te kiezen. Toen ik hem naar mijn smaak had geknipt en omgezet naar zwart-wit vond ik ‘m eigenlijk ook wel geschikt voor deze blog…    


    11-04-2016 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 apr Zwembad
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het zwembad was nog niet verwarmd.
    Als je een 4-sterren vakantiewoning met zwembad huurt voor een weekend tijdens de eerste helft van april zou je kunnen argumenteren dat dit normaal is, maar als er ook een sauna is mag je er toch van uit gaan dat het zwembad op zijn minst gekuist is ? Ook dat was niet het geval helaas. We hebben het toch maar open gelegd, al was het maar voor het uitzicht.
    En Phaido vond het prachtig. Hij mocht er niet in van ons en dat deed ie ook niet maar ik heb er een donkerbruin vermoeden van dat ie het wel graag gedaan had. De hobbyfotograaf in het baasje vond dan weer dat dit een prima locatie was om enkele ingredienten netjes te schikken, Phaido er tussen te plaatsen en er een leuk gespiegeld plaatje van te schieten.   


    10-04-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    09-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.09 april Lac de Robertville
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het slechte weer dat ons een ganse week lang voorspeld was voor ons weekendje Hoge Venen mogen de Nationale Weermannen en –vrouwen ons nog meer voorspellen. Man, man wat een schitterend weer hebben we al twee dagen gehad… Meer van dat…
    Het doel van onze grote familiewandeling voor vandaag was het meer van Robertville. Ik had op geocacheing.com een veelbelovende multicache gespot en de hele meute vond het een goed idee om die maar eens aan te pakken. Le tour du lac was inderdaad een bijzonder leuke en afwisselende tocht met prachtige vergezichten, kleine en minder kleine paadjes langs de oevers, brugjes over de zijtakken, klimmetjes en toen we meenden dat we bijna rond waren nog een meer dan gesmaakt toetje in de vorm van een bezoek aan het kasteel van Reinardstein met een tocht door een bijzonder mooi bijna Alpijns dal en een zicht op de hoogste waterval van Belgie. Uiteraard zat de camera weer vol fotos toen we terug in onze tijdelijke thuishonk angekomen waren en het merendeel daarvan waren groepsfotos. Logisch op een weekend als dit toch.  

    09-04-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 april Treintje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wat kan er leuker zijn dan samen met de kleinkinderen en de rest van de familie op uitstap te gaan?
    Wij vonden de Hoge Venen altijd al een bezoek waard en hier op verkenning komen met degenen die je het nauwst aan het hart liggen is dubbel fijn natuurlijk. De eerste dag van ons verblijf hier was alvast een voltreffer. Het weer bleek niet zo slecht als voorspeld, de locatie is een absolute voltreffer, ik heb net voor we op onze bestemming aankwamen, in de buurt al de hoogst gelegen cache van het land gelogd en de eerste wandeling met de hele meute was dikke fun. Op een stukje spoorweg dat als herinnering aan lang vervlogen tijden hier is blijven liggen wilden onze rakkers graag treintje spelen. Enkele net iets oudere rakkers vonden dat ook wel leuk en Phaido werd als lokomotief helemaal van voren geposteerd. Pake Pol mocht niet meedoen want die moest de foto maken…


    08-04-2016 om 23:32 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    07-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 april Verrassingsconcert
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De leukste dingen in het leven zijn de dingen die totaal onverwacht, niet gepland gebeuren.
    We waren deze morgen gaan fietsen en in de vroege namiddag waren we na een fris rondje in het Stationneke beland in OLV. Olen. Zoals de naam al laat vermoeden is het Stationneke een oud spoorwegstation dat omgevormd is tot een oergezellige horecazaak.
    We zaten met z’n drieën rustig na te praten over de tocht onder het genot van iets lekkers toen plots een van de stamgasten, een oudere onopvallende grijze man, aan de piano ging zitten en de sterren van de hemel begon te spelen. Al snel waren we aan het meezingen maar na “Dan gaan we naar de speeltuin”, “The sunny side of the street” en tijdens de intro van “Making whoopee” dacht ik er gelukkig aan dat ik de camera bij had en dat er binnenkort een thema-avond is in de fotoclub met muziek als onderwerp…
    Deze zwart wit omzetting vond ik zelf een van de leukere uit de serie die ik schoot. Dat de scherpte voorin niet helemaal optimaal is vind ik in dit geval niet zo belangrijk. Alles is meer dan voldoende herkenbaar toch en het is de sfeer waar het me om gaat. Gezien het weinige licht in de zaak moest ik om een aanvaardbare sluitertijd over te houden zonder de ISO waarde al te hoog te laten oplopen nu eenmaal gaan voor een groot diafragma en dan zit je natuurlijk met een beperkte scherptediepte.
    De gegevens: f 4 – 1/50 – ISO 1600


    07-04-2016 om 00:00 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    06-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 april De Scheldeprijs
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik kan niet zeggen dat ik een gepassioneerd volger van de wielersport ben. Okee, ik ben vorig jaar eens naar de doortocht van de Tour de France gaan zien in Aarschot en als er een wedstrijd op TV is wil ik ook wel eens kijken, naar het laatste uur dan, maar om mijn betrokkenheid in het juiste perspectief te plaatsen, toen vorige zondag de ronde van Vlaanderen werd uitgezonden ben ik daar niet voor thuis gebleven. De roep van de geocache-vrienden was sterker…
    De Scheldeprijs, die elk jaar door Lichtaart komt is een wedstrijd waar ik wél elke keer voor de deur uit kom. Al die supermannen door je eigen dorp zien fietsen is toch wel erg speciaal en zulke fotomogelijkheden laat ik niet liggen natuurlijk. Zoals ieder jaar herkende ik ook nu weer niemand. Die gasten komen aan zo’n snelheid voorbij dat je al een insider moet zijn om namen op de voorbijrazende schimmen te plakken.  Ik stel dan ook mijn camera zo in dat mijn sluitersnelheid kort genoeg is, zeg maar 1/1000, de ISO-waarde laat ik niet hoger komen dan 1600 en wat het diafragma betreft leef ik dan wel met wat het toestel er automatisch van brouwt… in de continu opnamestand schiet ik dan hele reeksen foto’s.
    Thuis bekijk ik daarna alles op de PC, en het grootste deel van de beelden gooi ik ook meteen weer weg. Alleen als ik iemand herken – het moet dan al een erg populaire renner zijn, Cancelara, Boonen, Sagan of zo – of als er een of ander interessant detail is in een opname dan gaan de plaatjes in mijn bewaar mappen.
    In dit beeld heb ik puur toevallig de wereldkampioen Peter Sagan te pakken gekregen. Hij is helemaal links alweer bijna uit beeld trouwens – zo snel rijdt ie
    J - het was niet moeilijk hem te herkennen met zijn regenboogtrui. Al even leuk vond ik dat in het gaatje in de rij wielrenners, achter Sagan, bij de paal met het groene licht voor de voetgangers, een lid van onze fotoclub te zien is die daar ook aan het fotograferen was. We hebben donderdag weer iets om over te praten Willy…


    06-04-2016 om 23:57 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 april Wilgenkatje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de late namiddag was ik nog eens met Phaido het bos in getrokken en zo nu en dan kwam er zelfs een flauw zonnetje piepen. Heerlijk wandelweer vonden we. Die ene wilg waar we regelmatig voorbij wandelen stond me ook deze keer weer uit te dagen. De katjes liepen me voor de voeten bij wijze van spreken en precies omdat de zon niet zo overdadig haar best deed besloot ik maar eens te proberen er eentje in tegenlicht te pakken te krijgen. Alweer geen macrolens bij, maar alweer deed de 24-105 wat ie geacht wordt te doen, nl. van alle markten thuis zijn. Van behoorlijk dichtbij kon ik toch nog mooi scherp stellen en de onscherpe achtergrond kreeg ik er zo maar bij.
    De foto is een beetje bijgesneden, maar verder heb ik er in de nabewerking na de RAW conversie nauwelijks iets aan gedaan.

    05-04-2016 om 23:58 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 april Het Kempisch Kanaal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    We kregen nog een onverwacht mooie namiddag cadeau van de weergoden en dat leek op een uitnodiging om nog eens te gaan fietsen. Dat was weer een tijdje geleden. Ik had trouwens gemerkt dat er in Geel Ten Aard een drietal nieuwe geocachen op de kaart waren verschenen, dus zeggen dat ik zo maar doelloos vertrok zou de waarheid geweld aan doen.
    Ik had alvast een doel om er op uit te trekken en bij deze was het rondje dat ik zou afleggen ook ongeveer bepaald. Na drie keer een “ found it “ gescoord te hebben – makkies trouwens – belandde ik als vanzelf langs het Kempisch Kanaal. De fotomogelijkheden boden zich weer talrijk aan en het avondlicht maakte het allemaal nog net iets mooier dan het altijd al is. Dit beeld is geschoten van op de smalle oversteek bij sas 8.  


    04-04-2016 om 23:54 geschreven door Kosmopol  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 25/12-31/12 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 30/12-05/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs